🔆 طلب علم بدون عمل موجب دوری از خدا
عَنْ عَلِيِّ بْنِ هَاشِمِ بْنِ اَلْبَرِيدِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ فَسَأَلَهُ عَنْ مَسَائِلَ فَأَجَابَ ثُمَّ عَادَ لِيَسْأَلَ عَنْ مِثْلِهَا فَقَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ مَكْتُوبٌ فِي اَلْإِنْجِيلِ لاَ تَطْلُبُوا عِلْمَ مَا لاَ تَعْلَمُونَ وَ لَمَّا تَعْمَلُوا بِمَا عَلِمْتُمْ فَإِنَّ اَلْعِلْمَ إِذَا لَمْ يُعْمَلْ بِهِ لَمْ يَزْدَدْ صَاحِبُهُ إِلاَّ كُفْراً وَ لَمْ يَزْدَدْ مِنَ اَللَّهِ إِلاَّ بُعْداً.
📚الکافي؛ ج ۱؛ ص۴۴
مردى خدمت امام چهارم عليه السلام آمد و از او مسائلى پرسيد و آن حضرت جواب داد سپس بازگشت تا همچنان بپرسد حضرت فرمود: در انجيل نوشته است كه: تا بدان چه دانستهايد عمل نكردهايد از آنچه نميدانيد نپرسيد، همانا علمى كه به آن عمل نشود جز كفر داننده و دورى او را از خدا نيفزايد.
🔆 حد و مرز تقیّه
دُرُسْتُ بْنُ أَبِي مَنْصُورٍ، قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى علیه السلام وَ عِنْدَهُ الْكُمَيْتُ بْنُ زَيْدٍ، فَقَالَ لِلْكُمَيْتِ: أَنْتَ الَّذِي تَقُولُ:
فَالْآنَ صِرْتُ إِلَى أُمَيَّةَ وَ الْأُمُورُ إِلَى مَصَائِرَ
قَالَ قَدْ قُلْتُ ذَاكَ فَوَ اللَّهِ مَا رَجَعْتُ عَنْ إِيمَانِي وَ إِنِّي لَكُمْ لَمُوَالٍ وَ لِعَدُوِّكُمْ لَقَالٍ وَ لَكِنِّي قُلْتُهُ عَلَى التَّقِيَّةِ، قَالَ: أَمَا لَئِنْ قُلْتَ ذَلِكَ أَنَّ التَّقِيَّةَ تَجُوزُ فِي شُرْبِ الْخَمْرِ.
📚رجال الكشي ؛ ص207
دُرُست بن ابی منصور گوید:
محضر امام کاظم علیه السلام بودیم. کمیت بن زید نیز نزد او حضور داشت.
حضرت به کمیت فرمودند:
این شعر را تو سروده ای؟
(اینک پناه به بنی امیه آوردم و کارها به اشخاص لایق سپرده شده)
کمیت گفت:
این شعر را گفته ام ولی ایمان خود را از دست ندادم ، من به شما ارادت دارم و از دشمنتان بیزارم ولی این شعر را از روی تقیه سروده ام.
حضرت فرمودند:
اگر اینطور که می گویی باشد، تقیّه جوازِ شراب خواری هم می دهد؟
@dars_madras_emb