لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای نهم: و من دعائه فی الاشتیاق الی طلب المغفرة من الله جل جلاله – بر سر دوراهی-
۱- انسان از لحظهای که خود را مییابد و به اصطلاح خوب و بد را تشخیص میدهد بر سر دو راهی انتخاب است و با انتخاب خود مسیر زندگی را برمیگزیند و چشمانداز آیندهی او را همین لحظات انتخاب ترسیم میکند و شیرینی و تلخی دنیا و آخرت او را همین لحظات معماری میکند. اساسا تنها جایی که انسان حق انتخاب دارد بر سر همین دوراهیهاست و به او نه پیش از رسیدن بر سر دوراهی و نه پس از آن حق انتخاب ندادهاند.
۲- از سوی دیگر، نخستین واکنشهای نوزاد و کودک در تعامل با محسوسات و عالم ملک است؛ چشم باز میکند، شیر مینوشد، میگرید و ... و زمانی به خوبی و بدی میاندیشد که تمایلات او با قالب محسوسات انس گرفته و دمساز شده است و رعایت عدالت بین ملک و ملکوت و ماده و معنی و نفس و حق و ... بر سر دوراهیها بسیار مشکل میشود و تا فطرت انسان به توانمندی نرسد، نفس انسان همانرا برمیگزیند که به آن انس گرفته و عادت کرده است: انها مختارة للباطل... أمارة بالسوء.
۳- جز آفرینندهی انسان که در درون جان انسان نفوذ دارد، هیچ قدرتی نیست که بتواند جنبهی حقگزینی انسان را تقویت کند و از عقل او در برابر نفس او حمایت کند. حضرت امیرالمومنین در دعای صباح عرض میکند: الهی إن لم تبتدأنی الرحمة منک بحسن التوفیق فمن السالک بی الیک فی واضح الطریق؟ و در مناجات شعبانیه عرضه میداریم: الهی لم یکن حول فانتقل به عن معصیتک الا فی وقت ایقظتنی لمحبتک و کما اردت ان اکون کنت. توفیق و محبت دو خواستهای که در همین دعا نیز درخواست شدهاند.
۴- توفیق چیست؟ قال بعض العلما: و اعلم ان توفیقه و تأییده و تسدیده تعالی للعبد یکون بما یخوّله من الفهم الثاقب و السمع الواعی و القلب المراعی و تقییض المعلم الناصح و الرفیق المرافق و امداد من المال بما لا یقعد به عن مغزاه قلته و لا یشغله عنه کثرته و من العشیرة و العز ما یصونه عن سفه السفهاء و عن الغض منه من جهة الاغنیاء و ان یخوّله من کبر الهمة و قوة العزیمة ما یحفظه عن التسفف –التعسف- للدنیة و التأخر عن بلوغ المنزلة السنیة. ریاض ج۲ ص۴۱۸
۵-محبت چگونه به دست میآید؟ قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله –آلعمران:۳۱- و امام صادق میفرماید: اذا احب الله عبدا الهمه الطاعة و الزمه القناعة و فقهه فی الدین و قواه بالیقین فاکتفی بالکفاف و اکتسی بالعفاف، و اذا ابغض الله عبدا حبب الیه المال و بسط له و ألهمه دنیاه و وکله الی هواه فرکب العناد و بسط الفساد و ظلم العباد. بحارج۱۰۳ ص۲۶- در این حدیث دو راهیهای انتخاب به خوبی روشن است.
و اما محبت انسان به خدا: حضرت صادق: اذا تخلی المومن من الدنیا، سما و وجد حلاوة حب الله و کان عند اهل الدنیا کأنه قد خولط و انما خالط القوم حلاوة حب الله فلم یشتغلوا بغیره. کافی ج۲ ص۱۳۰-
۶-خلاصه ترجمه:
بارالها بر محمد و آل محمد درود فرست و ما را به توبه که محبوب توست جهت ده و از اصرار به نافرمانی دورساز -دوراهی بازگشت از مسیر غلط یا پافشاری بر اشتباه- خدا در دو راهی دین و دنیا سود ماندگار را نصیبمان گردان و در دوراهی خشنودی تو –اطاعت اوامر- و خشم تو –نافرمانی- همت ما را به خشنودی خودت رهنمون باش. نفس ما را به اختیار خود وامگذار؛ زیرا بیتوفیق و رحمت تو به باطل گرایش دارد و به بدی فرمان میراند. خدایا از ضعف و سستی و ناقابلی ما آگاهی و بدون حمایت و یاری تو هیچیم، پس ما را با توفیق و توانایی خود تأیید فرما و چشم دل ما را از هر چه دوست نداری کور گردان و دست و پای ما را توان اقدام به گناه مده.
بارالها بر محمد و آل او درود فرست و گرایشهای قلب و تحرک اندام و نگاه چشمان و حرکت زبان ما را وسیلهای برای کسب ثواب قرار ده تا پاداش هیچ کار نیکی را از دست ندهیم و به کیفر هیچ کار زشتی گرفتار نشویم.
🆔@darsalhadi
مکاسب سیزدهم 18 آذر 99 تا ص98.mp3
21.25M
#استاد_جلالت_دانش
#پایه_8
#مکاسب_3
#تنبیهات_معاطات
#جلسه_چهاردهم
از «الامر السادس فی ملزمات ص96» تا « هذا و لکن یمکن ص98»
#_48کیلوبیت
20 مگابایت _ 59دقیقه
#سوالات:
1- اگر در معاطات هر دو عوض تلف شود توضیح دهید چطور بنابر اباحه معامله لازم می شود؟
2- اگر هر دو عوض یا یکی یا بخشی از یکی تلف شد بنابر ملکیت ، چطور لزوم معامله را موجّه می کنید.
3- اگر یکی از دو عوض تلف شد بنابر اباحه معاطات لازم می شود؟ بیان شیخ در تعارض«اصل بقاء سلطنت و اصل براءت ذمه از مثل» را تبیین کنید.