eitaa logo
دروس مجازی مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی(ع)
137 دنبال‌کننده
46 عکس
28 ویدیو
243 فایل
دروس مجازی مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی(ع)
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تعادل وترجیح ازوامالولم یکن تاوقدیفصل 🆔@darsalhadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاتمه تعادل و ترجيح ازوقدیفصل تانعم قدیتصور 🆔@darsalhadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ازنعم قدیتصورتاالمقام الاول فی المتکافءین 🆔@darsalhadi
رسائل 26 از و اما الشرع ص200 تا ان قلت ص203.mp3
17.8M
از « و اما الشرع فلم یرد ص۲۰۰» تا «فان قلت مخالفة ص203» 17 مگابایت - 50 دقیقه : 1- تنها مانع شرعی بر سر راه حرمت مخالفت قطعیه در شبهه محصوره چیست؟(کیفیت استدلال) 2- «و أمّا قوله عليه السّلام: «فهو لك حلال حتّى تعرف الحرام منه بعينه»، فله ظهور في ما ذكر؛ حيث إنّ قوله: «بعينه» قيد للمعرفة، فمؤدّاه اعتبار معرفة الحرام بشخصه، و لا يتحقّق ذلك إلّا إذا أمكنت الإشارة الحسّية إليه، و إناء زيد المشتبه بإناء عمرو في المثال و إن كان معلوما بهذا العنوان إلّا أنّه مجهول باعتبار الامور المميّزة له في الخارج عن إناء عمرو، فليس معروفا بشخصه. اشکال را توضیح دهید و پاسخ!
فقه 16.mp3
22.52M
از « هذا و لکن یمکن ص98» تا « و لو کان الناقل عقدا جائزا ص100» 22 مگابایت _ 63دقیقه : 1- «هذا، و لكن يمكن أن يقال: إنّ أصالة بقاء السلطنة حاكمة على أصالة عدم الضمان بالمثل أو القيمة، مع أنّ ضمان التالف ببدله معلوم، إلّا أنّ الكلام في أنّ البدل هو البدل الحقيقي، أعني المثل أو القيمة، أو البدل الجعلي، أعني العين الموجودة، فلا أصل. با توجه به عبارت حکومت مذکور را توضیح دهید. «فلا اصل» منظور چه اصلی است؟
دعای یازدهم: و کان من دعائه بخواتیم الخیر – عاقبت به خیری- ۱- قال بعض العلما: ان الخوف من سوء الخاتمة هو الذی قرح قلوب العارفین و وقع من سوئها حسرات کثیرة و زل فیها اقدام جماعة من اهل العرفان –ریاض ج۲ ص۴۴۵- ۲- استاد گرامی حضرت آیةالله جوادی آملی در ضمن تفسیر آیات ۵۶-۵۷ سوره‌ی اسراء می‌فرمودند: ویژگی نظام معرفتی قرآن، ادعیه و سلوک اهل معرفت این است که ضمن تأیید نظام علی و معلولی و این‌که «ابی الله ان یجری الامور الا بالاسباب» در عین حال بر دو نوع علت تاکید دارند: ۱-علل متعارف یا علل متوسط که هر معلولی به علت خود وابسته است؛ ۲- علة العلل که علت قاهره و مهیمن بر دیگر علل است. این علت هم سبب‌ساز است و هم سبب‌سوز، سلسله‌جنبانی که از هر علت به معلول آن نزدیک‌تر است. با این نگرش، نگرانی‌های انسان از فرجام امور تنها با رعایت آیه‌ی «فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره و من یعمل مثقال ذرة شرا یره» به آرامش نمی‌رسد، بلکه: پرورد در آتش ابراهیم را ایمنیِ روح سازد بیم را از سبب‌سازی‌ش من سودائیم وز سبب‌سوزی‌ش سوفسطائیم در سبب سازی‌ش سرگردان شدم وز سبب‌سوزی‌ش هم حیران شدم مثنوی - دفتر اول ۳- مهم‌ترین عامل موثر در عاقبت‌ به‌ خیری باور به محاسبه و معاد و پاسخگویی است. اگر کسی با تمام وجود باور کند که هر عملی عکس‌العملی دارد و هر حرکتی در این عالم بازتابی دارد، قطعا در رفتار خود محاسبه می‌کند و بیهوده و باری به هرجهت سخنی نمی‌گوید و قدمی برنمی‌دارد و این نخستین گام در عاقبت به خیری انسان است. و مهم‌ترین لغزشگاه در این راه به خود مغرور شدن و دانش و معرفت و محاسبات خود را سرآمد شمردن و از ابتلاء و امتحان الهی غفلت ورزیدن است؛ قضاوت‌های قاطعانه در مورد خود، در مورد افراد و این‌که من از تصرف شیطان در امانم، و غالب آنان که در عاقبت گرفتار شده‌اند کسانی بوده‌اند که به خود و رفتار و روش خود بسیار می‌بالیدند. ۴- در احادیث ایمان مستقر و مستودع داریم –کافی ج۲ ص۴۱۸- و حضرت امیرالمومنین وقتی پیامبرخدا تاکید فرمود که پس از ایشان فتنه‌هایی رخ می‌دهد، نخستین نگرانی خود را در قالب پرسشی از پیامبر پرسید که آیا عاقبتش به شهادت ختم می‌شود؟ -خطبه۱۵۶- و این‌که ممکن است یک انسان در فاصله‌ی کوتاه عمر خود مسیر فراتر از فرشته تا فروتر از دیو را در یک چرخش ساده بین قدم نفس و قدم حق طی کند. پیامبرخدا می‌فرماید: لایزال المومن خائفا من سوء العاقبة، لا یتیقن الوصول الی رضوان الله حتی یکون وقت نزع روحه و ظهور ملک الموت له.-بحارالانوار ج۷۱ ص۳۶۶- و برخلاف سخن پیرهرات که «همه از عاقبت می‌ترسند و عبدالله از فاتحت.» از حضرت عیسی نقل شده است که «إن آخر حجر یضعه العامل هو الاساس.» -بحارالانوار ج۱۴ ص۳۲۲- ۵- چه باید کرد تا عاقبت به خیر نصیب انسان شود؟ مهم‌ترین گام باور به بندگی و این‌که خود هیچیم و هیچ عملی که تضمین کننده‌ی عاقبت باشد در اختیار نداریم مگر این‌که او امضا کند –و این مهم است- کتب الصادق «ان اردت ان یختم بخیر عملک حتی تقبض و انت فی افضل الاعمال فعظم لله حقه ان تبذل نعمائه فی معاصیه...» –بحارالانوار ج۷۳ ص۳۵۱- و از حضرت امیر نقل شده که «ان اردت ان یؤمنک الله سوء العاقبة فاعلم ان ما تأتیه من خیر فبضل الله و توفیقه و ما تأتیه من سوء فبامهال الله و انظاره ایاک.» –بحارالانوار ج۷۰ ص۳۹۲- و نیز از حضرت امام کاظم نقل شده است «ان خواتیم اعمالکم قضاء حوائج اخوانکم و الاحسان الیهم ما قدرتم و الا لم یقبل منکم عمل...» –بحارالانوار ج۷۵ ص۳۷۹- ۶- دو فراز از دعا: الف: «و اشغل قلوبنا بذکرک عن کل ذکر» - الذکر یشمل الثناء و الدعا و الصلاة و قرائة القرآن و الحدیث و الحلال و الحرام و اخبار الانبیاء و الاولیاء و الصالحین و هو اعم من این یکون باللسان او بالجنان او بالارکان. –ریاض ج۲ ص۴۴۷- ب: «فأن قدرت لنا فراغا من شغل فاجعله فراغ سلامة» - از مهم‌ترین منکرهای ناشناخته‌ی این عصر، فراغت و تشویق به فراغت است: ان الفراغ یبطل الهیئات الانسانیة، فکل هیئة بل عضو ترک استعماله بطل کالعین اذا اغمضت و الید اذا عطلت ... و لذلک وضعت الریاضة فی کل شیئ. –ریاض ج۲ ص۴۵۵- ۷-خلاصه‌ای از ترجمه‌ دعا: ای خدایی که یادکرد تو ارجمندی و سپاس به درگاه تو مایه‌ی رستگاری و اطاعت از تو نجات‌بخش است؛ بر محمد و اهل‌بیت او درود فرست و دل‌های مارا به ذکر و زبان ما را به شکر و همه‌ی اعضای ما را به فرمان خود وادار. و اگر فراغتی برای ما مقدر کرد‌ه‌ای آن‌را قرین سلامتی و بی‌رنج و گزند قرار ده، تا نویسندگان گناه با کارنامه‌ای سپید و تهی از بدی برگردند و نویسندگان نیکی از نوشته‌های خود شادمان باشند. و چون عمر ما سپری شود و زمان فراخوان تو برسد با صلوات بر محمد و آل محمد پایان پرونده‌ی ما با توبه‌ای پذیرفته شده رقم خورد 🔹ادامه 👇👇 🆔@darsalhadi
تا مشکلی بر سر ما پیش نیاید و به خاطر گناهی بازخواست نشویم و در آن روز که پرده‌ها فرو افتد و رازها برملا شود از گناهان پوشیده‌ی ما پرده برمدار –مگر نه این‌است که- تو بر دعا کنندگان مهر می‌ورزی و بر نداکنندگانت پاسخ می‌دهی! 🆔@darsalhadi