᪥࿐࿇💚✶﷽ 💚࿐࿇پیامقرآنی امروز
آیه 65 سوره مبارکه مریم صفحه 310
تفسیر نور استاد قرائتی
هدیه به ساحت مقدس امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
📚 ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
💠 ﺑﺮﺍﻱ ﻛﻠﻤﻪ ﻱ «ﺳﻤﻲّ» ﭼﻨﺪ ﻣﻌﻨﺎ ﺫﻛﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ:
ﺷﺮﻳﻚ، ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ، ﻫﻤﻨﺎم ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪ.
💠 ﻛﻠﻤﻪ «ﺭﺑّﻚ» ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻗﺒﻞ ﻭ ﻛﻠﻤﻪ «ﺭﺏّ ﺍﻟﺴﻤﻮﺍﺕ ﻭ ﺍﻟﺎﺭﺽ» ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﻭﺣﺪﺕ ﻣﺪﻳﺮﻳّﺖ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺑﺸﺮ ﺑﺎ ﺗﻤﺎم ﻫﺴﺘﻲ ﺍﺳﺖ.
💠 ﻋﺒﺎﺩﺕ، ﺗﻨﻬﺎ ﺫﻛﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﻧﻴﺴﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻫﺎ ﻣﺸﻜﻠﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺻﺒﺮ ﻭ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﺑﺎﺷﺪ.
ﭘﺲ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ
«ﻓﺎﻋﺒﺪﻩ ﻭ ﺍﺻﻄﺒﺮ»
ﻋﺒﺎﺩﺗﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﭼﺎﺭ
ﺗﻀﺎﺩﻫﺎ،
ﻃﺎﻏﻮﺕ ﻫﺎ
ﻭﻣﺸﻜﻠﺎﺕ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ
ﻭﺑﺨﺎﻃﺮ ﻫﻤﻴﻦ، ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﺻﺒﺮ ﻭﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﺍﺳﺖ.
💠 ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺘﻲ ﺍﺯ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﻌﻨﺎﻱ
«ﻫﻞ ﺗﻌﻠﻢ ﻟﻪ ﺳﻤﻴّﺎ»
ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ:
ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺍﻟﻠّﻪ ﻧﺎﻣﻴﺪﻩ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ.(٤٦٣)
👈 ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻱ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺭﺑﻮﺑﻴّﺖ ﺍﻧﺤﺼﺎﺭﻱ ﺍﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﻱ ﻫﺴﺘﻲ ﺍﺳﺖ.
«ﺭﺏّ ﺍﻟﺴّﻤﻮﺍﺕ ... ﻓﺎﻋﺒﺪ»
٢- ﻋﺒﺎﺩﺕ، ﺻﺒﺮ ﻟﺎﺯم ﺩﺍﺭﺩ.
«ﻓﺎﻋﺒﺪﻩ ﻭﺍﺻﻄﺒﺮ»
(ﻋﺒﺎﺩﺕ،ﻳﻚ ﻧﻮﻉ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﻫﻮﺱ ﻫﺎ ﻭ ﻃﺎﻏﻮﺕ ﻫﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﺻﺒﺮ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﺪ.)
٣- ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺗﻮﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﺗﻮ ﻧﻴﺰ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻧﻜﻦ.
«ﻭﻣﺎ ﻛﺎﻥ ﺭﺑّﻚ ﻧﺴﻴّﺎً... ﻓﺎﻋﺒﺪﻩ»
٤- ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﻫﻴﭻ ﻣﻮﺟﻮﺩﻱ ﻣﺜﻞ ﺍﻭ ﻧﻴﺴﺖ.
«ﻫﻞ ﺗﻌﻠﻢ ﻟﻪ ﺳﻤﻴّﺎً»
┄═❁๑🍃๑🌸๑🍃๑❁═
٤٦٣) ﺗﻮﺣﻴﺪ ﺻﺪﻭﻕ، ﺹ ٢٦٣
🌴💫🍃🌸☘️🌹🍀🌺🍂
به نام خداوند بخشنده مهربان❣️🌹
نباید اهل ایمان، بجاى مؤمنان، كافران را دوست و سرپرست خود برگزینند و هر كس چنین كند نزد خدا هیچ ارزشى ندارد، مگر آنكه از كفّار پروا و تقیّه كنید (وبه خاطر هدفهاى مهمتر، موقّتاً با آنها مدارا كنید) و خداوند شما را از (نافرمانى) خود هشدار مىدهد و بازگشت (شما) به سوى خداوند است.
آلعمران آیه 28
🌺 @darsayesarquran 🌺
پیام قرآنی امروز
آیه 66و67 سوره مبارکه مریم صفحه 310
تفسیر نور استاد قرائتی
هدیه به ساحت مقدس امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
📚 ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
💠 ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺷﺒﻴﻪ ﺁﻳﺎﺕ ٧٨ ﻭ ٧٩ ﺳﻮﺭﻩ ﻱ ﻳﺲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﺨﺼﻲ ﺑﺎ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻧﻲ ﭘﻮﺳﻴﺪﻩ ﻭ ﺧﺮﺩ ﻛﺮﺩﻥ ﺁﻥ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ، ﺑﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﻪ ﺑﺤﺚ ﻭ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻭ ﮔﻔﺖ:
ﻛﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﻫﺎﻱ ﭘﻮﺳﻴﺪﻩ ﺭﺍ ﺯﻧﺪﻩ ﻛﻨﺪ؟
ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﻓﺮﻣﻮﺩ:
(ﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ!) ﺑﮕﻮ:
ﻫﻤﺎﻥ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺍﻭّﻝ ﺁﻓﺮﻳﺪ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﻫﻢ ﺯﻧﺪﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﺍﻭ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﺪ.
«ﻭﺿﺮﺏ ﻟﻨﺎ ﻣﺜﻠﺎً ﻭ ﻧﺴﻲ ﺧﻠﻘﻪ ﻗﺎﻝ ﻣَﻦ ﻳُﺤﻴﻲ ﺍﻟﻌِﻈﺎم ﻭ ﻫﻲ ﺭَﻣﻴﻢ . ﻗﻞ ﻳُﺤﻴﻬﺎ ﺍﻟّﺬﻱ ﺍَﻧﺸﺄﻫﺎ ﺍﻭّﻝ ﻣَﺮّﺓ ﻭ ﻫﻮ ﺑﻜﻞّ ﺧﻠﻖ ﻋﻠﻴﻢ»
💠ﺍﺯ ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ
«ﺧﻠﻘﻨﺎﻩ ﻣﻦ ﻗﺒﻞ ﻭ ﻟﻢ ﻳﻚ ﺷﻴﺌﺎً»
ﺳﺆﺍﻝ ﺷﺪ، ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ:
ﻳﻌﻨﻲ ﻧﻪ ﺩﺭ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻱ ﺗﻘﺪﻳﺮ ﻭ ﻧﻪ ﺩﺭ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺗﻜﻮﻳﻦ ﻫﻴﭻ ﭼﻴﺰ ﻧﺒﻮﺩ.
ﺭﺍﻭﻱ ﺣﺪﻳﺚ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻱ
«ﻟﻢ ﻳﻜﻦ ﺷﻴﺌﺎً ﻣﺬﻛﻮﺭﺍ»(٤٦٤)
ﭘﺮﺳﻴﺪ، ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ:
ﻳﻌﻨﻲ ﻣﻘﺪّﺭ ﺑﻮﺩ، ﻭﻟﻲ ﻧﺎﻣﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻧﺒﻮﺩ.(٤٦٥) ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ، ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺁﻳﻪ ﺍﺯ ﺩﻭ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻱ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺳﺨﻦ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ.
💠 ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺚ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻧﻴﺰ ﺍﻣﺎم ﺑﺎﻗﺮﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ «ﻣﻦ ﻗﺒﻞ» ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ:
ﻧﻪ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﻧﻪ ﺩﺭ ﻋﻠﻢ ﺳﺨﻨﻲ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻧﺒﻮﺩ.(٤٦٦)
👈 ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﺑﺎﻭﺭ ﻧﺪﺍﺷﺘﻦ ﻣﻌﺎﺩ، ﺭﺍﻩ ﺗﻮﺟﻴﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﻭﻓﺮﺍﺭ ﺍﺯ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺍﺳﺖ.
«ﻓﺎﻋﺒﺪﻩ ﻭ ﺍﺻﻄﺒﺮ ﻟﻌﺒﺎﺩﺗﻪ... ﻳﻘﻮﻝ ﺍﻟﺎﻧﺴﺎﻥ...»
٢- ﺗﻌﺠّﺐ ﺍﺯ ﻣﻌﺎﺩ ﻭﺯﻧﺪﻩ ﺷﺪﻥ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ، ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻳﻚ ﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﻳﻚ ﮔﺮﻭﻩ ﺧﺎﺹ ﺍﺯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﻧﻴﺴﺖ.
«ﻳﻘﻮﻝ ﺍﻟﺎﻧﺴﺎﻥ»
٣- ﻣﻌﺎﺩ، ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ.
«ﺍُﺧﺮﺝ»
ﻳﻌﻨﻲ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪﻥ ﺟﺴﻢ ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻦ.
٤- ﻣﻌﺎﺩ، ﻗﻬﺮﻱ ﻭﺍﺟﺒﺎﺭﻱ ﺍﺳﺖ.
«ﺍُﺧﺮﺝ»
ﻳﻌﻨﻲ ﺧﺮﻭﺝ ﻗﻬﺮﻱ ﻭﺑﺪﻭﻥ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ.
٥ - ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺩﺭ ﻣﻌﺎﺩ ﺑﺎ ﺗﻮﺟّﻪ ﺑﻪ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺍﺑﺘﺪﺍﺋﻲ ﺧﻮﺩ، ﺷﮕﻔﺖ ﺁﻭﺭ ﺍﺳﺖ.
«ﺃﻭﻟﺎﻳﺬﻛﺮ»
٦- ﺗﻮﺟّﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻭّﻝ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻌﺪﺍً ﺧﻠﻖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺑﺮﺍﻱ ﻗﺒﻮﻝ ﻣﻌﺎﺩ ﻛﺎﻓﻲ ﺍﺳﺖ.
«ﺃﻭﻟﺎ ﻳﺬﻛﺮ ﺍﻟﺎﻧﺴﺎﻥ...»
٧- ﻣﻨﻜﺮﺍﻥ ﻣﻌﺎﺩ، ﺑﺮﺍﻱ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﻱ ﺧﻮﺩ ﺩﻟﻴﻠﻲ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺭﺍ ﺑﻌﻴﺪ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﻨﺪ، ﻭﻟﻲ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺎ ﺩﻟﻴﻞ ﺳﺨﻦ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ.
«ﺧﻠﻘﻨﺎﻩ ﻣﻦ ﻗﺒﻞ»
٨ - ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﻋﺪم، ﺑﺴﻴﺎﺭ ﭘﻴﭽﻴﺪﻩ ﺗﺮ ﻭ ﺑﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﻣﺸﻜﻞ ﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﻣﺠﺪّﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﺍﺳﺖ.
«ﺧﻠﻘﻨﺎﻩ... ﻭ ﻟﻢ ﻳﻚ ﺷﻴﺌﺎ»
┄═❁๑🍃๑🌸๑🍃๑❁═
٤٦٤) ﺍﻧﺴﺎﻥ، ١.
٤٦٥) ﻛﺎﻓﻲ، ﺝ ١، ﺹ ١٤٧.
٤٦٦) ﺑﺤﺎﺭ، ﺝ ٥، ﺹ ٨٤
🌴💫🍃🌸☘️🌹🍀🌺🍂
به نام خداوند بخشنده مهربان❣️🌹
بگو: اگر آنچه در سینهها دارید پنهان سازید یا آشكارش نمایید، خداوند آن را مىداند و (نیز) آنچه را در آسمانها وآنچه را در زمین است مىداند وخدا بر هر چیز تواناست.
آلعمران آیه 29
🌺 @darsayesarquran 🌺