✊🏻نماز وحدت در قدس
🔹امام خمینی(ره): ان شاء الله یک روزی همه مسلمین با هم برادر و همه ریشههای فساد از همه بلاد مسلمین کنده بشود و این ریشه فاسد اسرائیل از مسجد الاقصی کنده بشود. و ان شاء الله تعالی با هم برویم و در #قدس نماز وحدت بخوانیم. ۱۸ مرداد ۱۳۵۹
@darsvareh
🔴 انقلابی پشیمان، مانند روزهداری است که قبل از غروب افطار کند
♦️امام خامنه ای: آن کسانی که از راه انقلاب برگردند، مثل کسانی هستند که در تابستان روزه گرفتهاند و تا اواخر روز، روزه را حفظ میکنند، اما یک ساعت به غروب، دو ساعت به غروب طاقتشان تمام میشود؛ افطار میکنند.
♦️این مثل همان کسی است که از اولِ روز، روزه نگرفته است. باطل کردن روزه در هر زمانی از ساعات روز باشد، ابطال روزه است.
♦️در راه انقلاب اگر #ثبات_قدم وجود نداشت، اگر پیوستگی حرکت وجود نداشت، انسان رابطهاش با انقلاب قطع میشود. این بیوفائی به انقلاب است.۸۷/۳/۱۴
@darsvareh
1574495910-10224-15-3.pdf
241.2K
💢بررسی اعتبار چشم مسلّح در رؤیت هلال با تأکید بر دیدگاه آیتالله هاشمی شاهرودی(ره)
✔️مشهور فقیهان با استناد به روایات رؤیت برآن هستند که رؤیت تنها با چشم عادی اعتبار شرعی دارد و در اصطلاح با چشم مسلح کفایت نمیکند. اما آیتالله هاشمی شاهرودی با دیدگاه مشهور مخالفت کرده و بیان میدارد که رؤیت در نصوص نسبت به رؤیت با چشم عادی و نیز چشم مسلح اطلاق دارد. انصراف رؤیت به رؤیت متعارف زمان صدور نص، انصراف وجودی و مردود است. همچنین بر اساس صحیحه علی بن جعفر از امام موسی کاظم (ع) رؤیت شخص تیز بین (حاد البصر) که معتبر است با رؤیت به وسیله ابزار نزدیک کننده دارای وحدت مناط است.
بدین ترتیب در این تحقیق به صورت تفصیلی و استدلالی اعتبار ابزار نوین نزدیک کننده در رؤیت هلال با محوریت دیدگاه آیتالله هاشمی شاهرودی اثبات میشود. اشکالات متعددی -که قریب به ده اشکال است- توسط برخی فقیهان مانند آیات و اساتیدی همچون سیدعلی سیستانی، شیخ جعفر سبحانی، سیدمهدی خلخالی و شیخ محمدتقی شهیدی پور به خصوصِ دیدگاه فوق شده است که تمامی آنها مورد بررسی و نقد قرار میگیرد.
📝نویسنده: علی الهی خراسانی
🌐منبع: جستارهای فقهی و اصولی سال پنجم تابستان 1398 شماره
@darsvareh
هدایت شده از درسواره
💠معرفی کتاب
#کشف_اللثام_عن_قواعد_الأحکام
🔸این کتاب تألیف شيخ بهاءالدين محمد بن تاجالدين حسن اصفهانى، معروف به فاضل هندى،(م 1137 ق) شرح مزجی و از بهترين شروح قواعد الأحكام است.وى در سال (1062 ه.ق) در يك خانواده روحانى در اصفهان به دنيا آمد.او از همان اوان كودكى به تحصيل علوم مشغول شد و بخاطر هوش سرشارش در سيزده سالگى از تحصيل معقول و منقول فراغت يافت.
🔸قواعد الأحكام علامۀ حلى (م 726 ق) بعد از کتاب شرايع الإسلام محقق حلى (م 676 ق) مهمترين كتاب فقهى شیعیان مىباشد.اين كتاب در حكومت صفويه به عنوان قانون حكومتى مورد استفاده قرار مىگرفته است.
🔸كتاب كشف اللثام يكى از مهمترين منابع بزرگ فقهى است كه در قرنهاى متمادى حوزههاى علميه آن را به جوامع اسلامى ارائه كرده است. بسيارى از فقهاء و علماى اماميه در تحقيقات فقهى و مباحث استدلالى خود به اين كتاب اعتماد كردهاند زيرا اين كتاب آراء و نظريات فقهى بزرگان از فقها را به صورت مختصر در برداشته است.
🔻درفوائد رضوية به نقل از شيخ عبدالحسين رحمه اللّه آمده است: كان للشيخ الفقيه صاحب الجواهر(ره) اعتماد عجيب فيه و في فقه مؤلفه و كان لا يكتب من الجواهر شيئا لو لم يحضره كشف اللثام، حدثني بذلك الشيخ الأستاذ الشيخ عبدالحسين رحمه اللّه قال و لو لم يكن الفاضل في إيران ما ظننت أن الفقه صار إليه.(ص 476)
🔻و در ريحانة الأدب می نویسد: كشف اللثام عن قواعد الأحكام كه شرح قواعد علامۀ حلى و اشهر تأليفات او و از مهمترين مدارک صاحب رياض در موقع تأليف رياض بوده و صاحب جواهر اعتقادى عظيم بدين كتاب داشته. (ج4 ص۲۸۴)
@darsvareh