eitaa logo
درویش‌نامه
41 دنبال‌کننده
70 عکس
15 ویدیو
0 فایل
شرحی بر طبیعتی که دوستش دارم. دیدگاه‌های محمد درویش، پژوهشگر حوزه محیط‌زیست و منابع‌طبیعی
مشاهده در ایتا
دانلود
شب دکتر مرتضی فرهادی به پاس چندین دهه تحقیق ، پژوهش و نگارش دهها کتاب و مقالات بیشمار دکتر مرتضی فرهادی و سالیان تدریس ایشان در دانشگاهها و مراکز علمی مجله بخارا با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی شبی از شبهای تجلیل از بزرگان فرهنگ ایران خود را اختصاص داده است به ایشان. در این مراسم که درساعت پنج بعد ازظهر دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می شود سخنرانان : فرشاد مومنی ، مهدی حسینیان راد ،محمد درویش ، محمد جواد مرادی نیا و علی دهباشی درباره زندگی علمی و آثار استاد مرتضی فرهادی سخنرانی خواهند کرد. و همچنین استاد علی اکبر شکارچی به افتخار ایشان اجرای موسیقی خواهند داشت . استاد فرهادی در ۱۴ بهمن سال ۱۳۲۳ در ملایر به دنیا آمد. دوره کودکی را در مهاباد، و دوران نوجوانی و جوانی را در خمین گذراند. وی دارای لیسانس در رشتهٔ روان‌شناسی، فوق لیسانس در رشتهٔ ارتباطات اجتماعی و دکترا در رشتهٔ جامعه‌شناسی می‌باشد. دکتر فرهادی با ۵۲سال خلق آثار ادبی،هنری، علمی،مطبوعاتی و ۵۵ سال تدریس در سطوح گوناگون از دورترین روستاهای لرستان تا مرکز ایران از دهه ۴۰ تا به امروز ، گمنام ترین استاد این مرز و بوم بوده است. دلیل این گمنامی آثار نازل ویا اندگ نبوده است. ایشان هم‌اکنون عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی می‌باشد و سردبیر فصلنامه علوم اجتماعی است.دکتر فرهادی از کمی قبل از انقلاب تاکنون، در دانشکده‌های مختلف به تدریس دروسی نظیر مبانی مردم‌شناسی، مردم‌شناسی روستایی، مردم‌شناسی ایران، مردم‌شناسی هنر، مردم‌شناسی فرهنگی، جامعه‌شناسی ایلات و عشایر، جامعه‌شناسی روستایی، تعاونی‌های سنتی، نظریه‌ها و سازمان‌های مشارکتی، روان‌شناسی اجتماعی و … پرداخته‌است. نخستین پژوهش میدانی و مردم‌شناسی وی در سال ۱۳۴۷ انجام و در سال ۱۳۴۸، در نخستین ویژه‌نامهٔ روستایی ایران به نام کتاب روستا به چاپ رسیده‌است. مجموعه آثار استادمرتضی فرهادی در فصل‌های خندهٔ دشوار: مجموعهٔ ۴۶ شعر ۱۳۴۶–۱۳۵۴، تهران: شب‌شکن، ۱۳۵۷. کمره‌نامه (هشت در به هشت منظر از هفت هزار خوان): هشت ریز مردم‌نگاری از فرهنگ فرادادی مردم کمره (شهرستان خمین) و دو ضمیمه، تهران: امیرکبیر، چاپ اول (با نام نامهٔ کمره در ۲ جلد): ۱۳۶۹. چاپ دوم: دانشگاه علامه طباطبایی، ‏ چاپ اول: ۱۳۹۴. ویراست دوم: کمره مطالعه موردی و میان‌رشته‌ای، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی‏ . نگ‍اه‍ی ب‍ه اه‍م‍ی‍ت و پ‍ی‍ش‍ی‍ن‍ه ک‍ب‍وت‍رخ‍ان‍ه‌ه‍ای ای‍ران‌، م‍ت‍رج‍م ف‍ارس‍ی ب‍ه‌ان‍گ‍ل‍ی‍س‍ی ع‍رف‍ان پ‍روی‍ز، ت‍ه‍ران: ج‍ش‍ن‍وارهٔ ه‍ن‍ری ادب‍ی روس‍ت‍ا، ۱۳۷۲. ف‍ره‍ن‍گ ی‍اری‍گ‍ری در ای‍ران: درآم‍دی ب‍ه م‍ردم‌ش‍ن‍اس‍ی و ج‍ام‍ع‍ه ش‍ن‍اس‍ی ت‍ع‍اون‌ (۲ جلد)، ت‍ه‍ران: م‍رک‍ز ن‍ش‍ر دان‍ش‍گ‍اه‍ی‏ ، ۱۳۷۳ واره: ن‍وع‍ی ت‍ع‍اون‍ی س‍ن‍ت‍ی ک‍ه‍ن و زن‍ان‍ه در ای‍ران، درآم‍دی ب‍ه م‍ردم‌ش‍ن‍اس‍ی و ج‍ام‍ع‍ه ش‍ن‍اس‍ی ت‍ع‍اون و م‍ش‍ارک‍ت م‍ردم‍ی‌، ت‍ه‍ران: وزارت ج‍ه‍اد ک‍ش‍اورزی، م‍ع‍اون‍ت ت‍روی‍ج و م‍ش‍ارک‍ت م‍ردم‍ی، دف‍ت‍ر م‍طال‍ع‍ات و ب‍رن‍ام‍ه‌ری‍زی، چاپ اول: ۱۳۸۰ واره: درآمدی به مردم‌شناسی وجامعه‌شناسی تعاون، تهران: شرکت سهامی انتشار‏ ، ۱۳۸۷. موزه‌های بازیافته، کرمان: مرکز کرمان‌شناسی‏ ، ۱۳۷۸. کشتکاری و فرهنگ: چون و چراهایی بر کشاورزی صنعتی و شیوه‌های سنتی بهورزی و بهداری و توان بخشی زمین در ایران، رساله‌ای در باب مردم‌شناسی اقتصاد، تهران: وزارت جهاد کشاورزی، معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی، مؤسسهٔ پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی، مدیریت امور پردازش و تنظیم یافته‌های تحقیقاتی ، چاپ اول: ۱۳۸۲ چاپ دوم: تهران: ثالث‏ ، ۱۳۸۷. موزه‌هایی در باد: رساله‌ای در باب مردم‌شناسی هنر صنعت بر فراز سنت یا در برابر آن‏ : پنج مقاله در باب مردم‌شناسی جنگ و توسعه، تهران‏ : ثالث‏ ،۱۳۸۷؛ تهران‏ : انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی‏ ،۱۳۹۷. انسان‌شناسی یاریگری، تهران: ثالث‏ ، چاپ اول: ۱۳۸۸. چاپ دوم: سمنان: انتشارات حبله‌رود‏ ، ۱۳۹۶ دگرگونی‌های فرهنگ تولیدی و فرهنگ کار در ایران، سمنان: انتشارات حبله‌رود‏ ، ۱۳۹۶. کتاب صنعت بر فراز سنت یا در برابر آن؟ انسان‌شناسی توسعه نیافتگی و واگیره پیشرفت پایدار و همه سویهٔ فرادادی و فتوتی در ایران ، تهران:دانشگاه علامه طباطبائی (دو جلد-۱۳۰۰ صفحه)، ۱۳۹۷. کتاب به راه بادیه رفتن:نقد علوم اجتماعی و بن لادهای آن در ایران، اثر مشترک با مرتضی سالمی قمصری (دستیار پژوهشی مؤلف، همکار چندین ساله مؤلف در مجلات علوم اجتماعی (مدیر داخلی) و دانش‌های بومی ایران (دستیار سردبیر) و ویراستار برخی از آثار مؤلف از جمله دو جلد از نامه کمره و صنعت بر فراز سنت یا در برابر آن؟)، سمنان:انتشارات حبله رود، ۱۳۹۸. خانه اندیشمندان علوم انسانی . خیابان نجات اللهی . چهارراه ورشو . تالار فردوسی
🔹️پرونده‌ای برای «مرتضی فرهادی» درآستانه هفتاد و پنج سالگی‌، چهارده بهمن ۱۳۹۸🔹️ 🇮🇷: @darvishnameh ✍ آنچه در پی می‌آید، فقط بخش کوچکی از آثار نوشتاری، شنیداری و نیز تحلیل‌هایی بر اندیشه‌های این مردم‌شناسِ بوم‌محورِ ایران است: 1️⃣ صفحه مرتضی فرهادی در ویکی‌پدیا: https://fa.m.wikipedia.org/wiki/مرتضی_فرهادی 2️⃣ تارنمای رسمی مرتضی فرهادی: http://mortezafarhadi.ir/ 3️⃣ دسترسی و دانلود رایگان مقالات مرتضی فرهادی: http://ensani.ir/fa/article/author/2711 ⬅️ دسترسی به برخی از مقالات استاد مرتضی فرهادی: 4️⃣ آب در آیینه‌های ایرانی: http://mortezafarhadi.ir/archive/770/%d8%ad%d8%b6%d9%88%d8%b1-%d8%a2%d8%a8-%d8%af%d8%b1-%d8%a2%d8%a6%db%8c%d9%86%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c 5️⃣ عروسی آب: http://mortezafarhadi.ir/archive/782/%d8%b9%d8%b1%d9%88%d8%b3%db%8c-%d8%a2%d8%a8 6️⃣ جنگ پنهان سی‌ساله: http://mortezafarhadi.ir/archive/724/%d8%ac%d9%86%da%af-%d9%be%d9%86%d9%87%d8%a7%d9%86-%d8%b3%db%8c%e2%80%8c%d8%b3%d8%a7%d9%84%d9%87-%d8%a2%d9%91%d8%a8 7️⃣ فرهنگ ماکیان‌داری: http://mortezafarhadi.ir/archive/757/%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af-%d9%85%d8%a7%da%a9%db%8c%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c 8️⃣ فروهشتگی ده و کژبالشی شهر: http://mortezafarhadi.ir/archive/709/%d9%81%d8%b1%d9%88%d9%87%d8%b4%d8%aa%da%af%db%8c-%d8%af%d9%87-%d9%88-%da%a9%da%98-%d8%a8%d8%a7%d9%84%d8%b4%db%8c-%d8%b4%d9%87%d8%b1 9️⃣ گلخوشناسی گونه‌ای گل حسرت: http://mortezafarhadi.ir/archive/692/%da%af%d9%84%d8%ae%d9%88%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%db%8c%d9%90-%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%d8%a7%db%8c-%da%af%d9%84-%d8%ad%d8%b3%d8%b1%d8%aa 0️⃣1️⃣ پرده پنهان پول: http://mortezafarhadi.ir/archive/630/%d9%be%d8%b1%d8%af%d9%87-%d9%be%d9%86%d9%87%d8%a7%d9%86-%d9%be%d9%88%d9%84 1️⃣1️⃣ باغ سنگي سيرجان؛ بزرگترين پيکره کلاژ ايران و آن گنگِ خواب ديده و عالم تمام کرّ آن: http://mortezafarhadi.ir/archive/557/%d8%a8%d8%a7%d8%ba-%d8%b3%d9%86%da%af%db%8c-%d8%b3%d9%8a%d8%b1%d8%ac%d8%a7%d9%86%d8%9b-%d8%a8%d8%b2%d8%b1%da%af%d8%aa%d8%b1%d9%8a%d9%86-%d9%be%d9%8a%da%a9%d8%b1%d9%87-%da%a9%d9%84%d8%a7%da%98-%d8%a7 2️⃣1️⃣ نیمه‌ور، کهنسال نام‌آور: http://mortezafarhadi.ir/archive/888/%d9%86%db%8c%d9%85%d9%87-%d9%88%d8%b1%d8%8c-%da%a9%d9%87%d9%86%d8%b3%d8%a7%d9%84-%d9%86%d8%a7%d9%85-%d8%a2%d9%88%d8%b1 3️⃣1️⃣ به راه بادیه رفتن ... http://mortezafarhadi.ir/archive/860/%d8%a8%d9%87-%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d8%a8%d8%a7%d8%af%db%8c%d9%87-%d8%b1%d9%81%d8%aa%d9%86 4️⃣1️⃣ سخنرانی دکتر مرتضی فرهادی به مناسبت هفته پژوهش سال 1393، بانگ آب و کرّ خواب: http://mortezafarhadi.ir/archive/818/%d8%a8%d8%a7%d9%86%da%af-%d8%a2%d8%a8-%d9%88-%da%a9%d8%b1%d9%91%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%a8 5️⃣1️⃣ سخنرانی دکتر مرتضی فرهادی در مجموعه گفتگوهای پردیسان، ری آوری ( خیرخیزی) فرهنگ یاریگری، بستر و پتانسیل فراموش شدۀ توسعه پایدار و بهورزی زیست بوم: http://mortezafarhadi.ir/archive/834/%d8%b1%db%8c-%d8%a2%d9%88%d8%b1%db%8c-%d8%ae%db%8c%d8%b1%d8%ae%db%8c%d8%b2%db%8c-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af-%db%8c%d8%a7%d8%b1%db%8c%da%af%d8%b1%db%8c 6️⃣1️⃣ استاد مرتضی فرهادی در نگاه دیگران نیم‌قرن معلمی و پژوهش، روایتی از پروژه فکری پنجاه ساله دکتر مرتضی فرهادی: http://mortezafarhadi.ir/archive/616/%d9%86%db%8c%d9%85-%d9%82%d8%b1%d9%86-%d9%85%d8%b9%d9%84%d9%85%db%8c-%d9%88-%d9%be%da%98%d9%88%d9%87%d8%b4%d8%9b-%d8%b1%d9%88%d8%a7%db%8c%d8%aa%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d9%be%d8%b1%d9%88%da%98%d9%87-%d9%81 7️⃣1️⃣ کار دکتر فرهادی «مردم‌شناسی آینده» است، گفتاری از دکتر ابراهیم فیاض: http://mortezafarhadi.ir/archive/174/%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d8%af%da%a9%d8%aa%d8%b1-%d9%81%d8%b1%d9%87%d8%a7%d8%af%db%8c-%d9%85%d8%b1%d8%af%d9%85-%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d8%a2%db%8c%d9%86%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%b3%d8%aa 8️⃣1️⃣ خط و خطوط دکتر مرتضی فرهادی: http://mortezafarhadi.ir/archive/169/%d8%ae%d8%b7-%d9%88-%d8%ae%d8%b7%d9%88%d8%b7-%d8%af%da%a9%d8%aa%d8%b1-%d9%85%d8%b1%d8%aa%d8%b6%db%8c-%d9%81%d8%b1%d9%87%d8%a7%d8%af%db%8c 9️⃣1️⃣ مفهوم‌پردازی در آثار دکتر مرتضی فرهادی: https://b2n.ir/554325 @kaveh_farhadi @sarvmagazin 🇮🇷: https://t.me/darvishnameh/8966
⚘بیاییم برای خوشبختی همیشگی این عروس و دامادِ سبزاندیش دعا کنیم⚘ 🇮🇷: @darvishnameh 1️⃣ یکی از آیین‌های کهن در فرهنگ بختیاری، عمل است. زمانی که عروس می‌خواهد به خانه‌ی بخت برود، دستمال سفید یا رنگی (به جز مشکی) محتوی نان، سبزی، قند یا نبات، سکه و ... دور کمر او می‌بندند که این کار توسط برادر عروس یا یکی از بستگان نزدیک وی انجام می‌گیرد. بستن کمربند، قوت قلب و محکمی اراده را در بر دارد. بعد از اینکه عروس به خانه‌ی بخت رسید، داماد کمربند او را باز کرده و محتویات آن‌را استفاده می‌کنند. خوردنی‌هایی که در دستمال می‌بندند هر کدام وجوهی نمادین دارند که عبارتند از: نان نماد برکت‌خواهی، سبزی نماد سبزینگی بخت، قند نماد سپیدبختی وحلاوت زندگی و سکه را هم که می‌دانیم! نه؟😉 2️⃣ اینک اما سمانه علیدشت و اکبر خیری‌زاده که پنج‌شنبه‌شبِ گذشته در قلعه‌تُل به عقد یکدیگر درآمده و جشن عروسی محدودی را برگزار کردند - تصاویر دوم و سوم - تصمیم گرفتند محتوای ریالی آن دستمال را به پویش دست‌یار اختصاص دهند تا آنها هم در تحقق آرزوی محیط‌بان عزیزمان سیدامین هادی‌پور سهیم باشند. 3️⃣ سپاس از این زوج عاشق و سبزاندیش که در مهم‌ترین لحظه زندگی هم درد و آلام سیدامین را از یاد نبردند. بیاییم همه برای خوشبختی پایدار این عروس و داماد بامعرفت دعا کنیم. 4️⃣ اینک به کمتر از هفتاد و دو هزار چهارصد داوطلب نیاز داریم تا با پرداخت ده هزارتومان، هرچه سریع‌تر یک پای مصنوعی هوشمند و باکیفیت به سیدامین هدیه کنیم. 5️⃣ سیدامین و دیگر سلحشوران طبیعت ایران باید بدانند که ایرانیان فرزندان شریف، ایثارگر و وظیفه‌شناس خود را هرگز فراموش نمی‌کنند. لطفاً و همچنان این یادداشت را تا می‌توانید نشر دهید؛ زیرا هنوز خیلی از هموطنان نمی‌دانند با پرداخت فقط ده‌هزارتومان می‌توانند معجزه کنند. https://www.instagram.com/p/CI-e5XrBvp3/?igshid=1rpb7th3x0iqw
🔸️آیا ساخت چند انبار جدید برای نگهداری مازوت‌هایی که روی دست پالایشگاه‌ها مانده، خردمندانه‌تر، اخلاقی‌تر و حتی اقتصادی‌تر از آن نبود تا ریه‌های مردم ایران را تبدیل به انبار مازوت کنید؟!🔸️ 🇮🇷: @darvishnameh ✍ در صفحه نخست و آخر از شماره امروز - ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - روزنامه فرهیختگان، گفتگوی مفصلم با ابوالقاسم رحمانی را درباره فاجعه مازوت، عیسی و ستاد ملی کرونا بخوانید: http://farhikhtegandaily.com/newspaper/5011/16/&page=190446
🌴حتی از دل تلخ‌ترین حادثه‌ها هم می‌توان امید آفرید!🌴 🇮🇷: @darvishnameh 1️⃣ چند روز پیش یک هموطن جوان به نام فاطمه ممبینی به دلیل سکته قلبی جان به جان‌آفرین تسلیم می‌کند. پیکرش را در روستای اجدادی - تیغن میداود در قلمرو شهرستان باغ‌ملک در شمال خوزستان - به خاک می‌سپارند؛ درحالیکه همه‌ی بستگان و دوستانش بهت‌زده و پژمان در چرایی این سفرِ کوتاه اشک می‌ریختند ... 2️⃣ اما خانواده آن مرحومه به جای آیین‌های معمول سوگواری، تصمیم می‌گیرند یکصد و پنجاه نهال کُنار، انجیر، برهان و دیگر گونه‌های سازگار با اقلیم منطقه در تیغن بکارند تا اینگونه خاطره‌ی روزهای اندک حضور فاطمه در زمین؛ سبز، متصل و ماندگار بماند ... 3️⃣ دست‌مریزاد به حاج‌علی ممبینی - پدر فاطمه - و دیگر عزیزانی که چنین خلاقیت و ابتکاری به خرج دادند. بی‌شک با چنین حرکتی نه‌تنها روح فاطمه همواره شاد خواهد ماند و با ترنم پرنده‌هایی که روی شاخسارِ آن صدوپنجاه درخت لانه کرده و آواز خواهند خواند، احساس سرخوشی خواهد کرد؛ بلکه چنین رسم خوشایندی ان‌شاالله نه فقط در زاگرس که در دیگر رویشگاه‌های جنگلی وطن و حاشیه‌های ارسباران، هیرکانی، توران و ... تکرار خواهد شد. 4️⃣ فقط تصور کنید اگر به جای پنجاه و پنج‌هزار هموطنی که تا امروز جان عزیزشان را در اثر کرونا از دست داده‌اند، همه بازماندگان چنین می‌کردند، یعنی امروز دست‌کم هشت‌میلیون و دویست هزار نهال بیشتر از پارسال به آفتاب در سرزمین ایران سلام می‌دادند. 5️⃣ برای تغییر و ساختن وطن نباید منتظر روزی خارق‌العاده بود که هنوز از راه نرسیده، روز خارق‌العاده را باید اینک چون حاج‌علی و یارانش در تیغن و چون مجموعه سبزاندیش گروه ارتوپدی آرنگ طب - عکس سوم - در تهران بیافرینیم. آنها تصمیم گرفته‌اند تمامی هزینه اسکن کف پای مراجعه‌کنندگان خویش - به مبلغ ۱۵۰هزار تومان - به پویش دست‌یار اختصاص دهند و حتی پس از پایان پویش و خرید پای هوشمند برای سیدامین هادی‌پور عزیز، باز هم، همین رویه را ادامه داده و زیرنظر نگارنده، مبالغ جمع‌آوری شده برای یک موضوع محیط‌زیستی هزینه خواهد شد. 6️⃣ ما اینگونه است که می‌توانیم ایران را بسازیم و همچنان دلیلِ حالِ خوبِ هم بمانیم ... https://instagram.com/p/CJTiOo8BSJI/?igshid=1n9sak4160qxo
✌شکایت علیه الهه موسوی پس گرفته شد!✌️ ✍ برای اینکه بدانیم متخلفان و دورزنندگانِ قانون در یک جامعه چقدر احساس امنیت و آزادی دارند، باید عیار امنیت و آزادی رکن چهارم دموکراسی را ارزیابی کنیم. 🇮🇷: @darvishnameh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️آیا کسی هست تا آن در گودال‌ماندگان را نجات دهد؟🔸️ 1️⃣ استخری در روستای مقصودلو از توابع شهرستان هریس آذربایجان شرقی وجود دارد که کشاورزان برای ذخیره آب برف و باران درست کرده‌اند؛ اما اینک همانطور که ملاحظه می‌فرمایید چندین حیوان در آن افتاده و نمی‌توانند خود را نجات دهند. 2️⃣ اهالی منطقه نیاز به کمک اهل فن دارند. لطفاً تشکل‌های محیط‌زیستی استان آذربایجان شرقی با هماهنگی محیط‌بانان منطقه به کمک این عزیزان بشتابند. 3️⃣ می‌توان با ارایه شیوه‌نامه‌هایی ساده، راهکارهایی را در هنگام طراحی این سازه‌ها به روستاییان و کشاورزان ارایه داد تا امکان افتادن حیوانات و محبوس‌شدن آنها کاهش یابد. 4️⃣ جامعه‌ای که در آن نجات یک حیوان مساله است، جای امن‌تری برای زندگی آدم‌هاست. 🇮🇷: @darvishnameh
🎥 گفتگوی تلویزیون کوچیتا با محمد درویش، کارشناس محیط زیست، پژوهشگر، روزنامه‌نگار و کویرشناس که به عنوان محقق حوزه بیابان، به منظور شناخت مولفه‌های بیابان‌زایی در مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور فعالیت می‌کند. 🔹وی از مشوقان ترویج مکتب مدرسه طبیعت بوده که شیوه‌های مهار خشونت در صحنه محیط زیست ایران را معرفی می‌کند. محمد درویش می‌کوشد که درک مشترکی از اهمیت محیط زیست در جامعه را رقم بزند. این گفتگو در مورد انگیزه‌های ورود وی به این حوزه و زمینه‌های فعالیت و تجربه‌هایش است ویدیوی کامل را اینجا ببینید: https://koochitatv.com/video/show/J8fnquOcwM
🐿قدر سنجاب ایرانی را بدانیم!🐿 🇮🇷: @darvishnameh ✍ صبح امروز - ۱۰ دی ۱۳۹۹ - هنگام ورود به محل کارم در مسیر همیشگی، یعنی گذر افراها؛ رفیق دوست‌داشتنی‌ام به استقبال آمد! بلافاصله دست به دوربین شدم تا این لحظه را ثبت کنم. همکارم می‌گفت: فایده نداره، تا آماده ضبط شوی، فرار کرده و رفته ... اما همانطور که می‌بینید، فرار نکرد و چند فیگور هم در مقابل دوربین گوشی همراهم گرفت ... بیش از سه دهه است که با سنجاب‌ها در موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور زندگی می‌کنم و به نظرم دنیا بدون این سنجاب‌های بانمک و دوست‌داشتنی چیزی کم داشت! نه؟ سنجاب ایرانی - Caucasian squirrel - یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تداوم زادآوری طبیعی در رویشگاه‌های جنگلی ایران، به‌ویژه زاگرس است. حضور دام و سگ‌های گله، کشاورزی در زیراشکوب، جمع‌آوری افراطی دانه‌های بلوط از کف جنگل، آتش‌سوزی‌ها، طعمه‌های سمی، کودهای شیمیایی و زنده‌گیری و قاچاق این حیوان برای فروش در شهرها در شمار مهم‌ترین دلایل کاهش چشم‌گیر جمعیت سنجاب‌ها در زاگرس، ارسباران و هیرکانی است. یکی از رازهای موفقیت بنیاد الگِن در کهگیلویه بازگرداندنِ حس امنیت به زاگرس است؛ عاملی که سبب‌شده دوباره سنجاب‌ها به الگن برگردند و مثل سربازانی وظیفه‌شناس دانه‌های بلوط را زیر خاک مخفی کنند ... قدرشان را بدانیم. سنجاب‌ها که بمانند، زاگرس نفس می‌کشد و کارون، کرخه، زاینده‌رود، سفیدرود، گاماسیاب، سیمره، زاب، کشکان، سیروان، سزار، زرینه‌رود، زهره، سیمینه‌رود و خلاصه چهل و پنج‌درصد آب شیرین کشور جاری می‌مانند ... https://instagram.com/tv/CJacw4ZBAYD/?igshid=8mesbdh026oi
⚘چرا نام وطن، ایران است؟⚘ 🇮🇷: @darvishnameh 1️⃣ هفتاد و پنج سال پیش، شادروان استاد در شماره دوم از نشریه انجمن ایرانشناسی - بهمن ۱۳۲۴ - نوشته است: "جشن نشانه آسایش و به عبارت دیگر، حُسن تدبیر در امور اجتماعی و فردی و بالنتیجه دلیل بزرگی کمال تمدن یک قوم است." 2️⃣ اگر گذرتان به افتاده باشد، می‌بینید که در آن دیار همچنان و هر سال به بهترین لبخند جایزه می‌دهند و تقریباً همه جشن‌های ملی پرشکوه‌ برگزار می‌شود. مردمانی شاد، نیکوخصال، قصه‌گو، بخشایش‌گر، ناجی و طبیعت‌دوست هستند که در طول یک قرن اخیر، فقط یک مورد قتل در آبادبوم‌شان رخ داده است. 3️⃣ هفت‌سال پیش به همسر شادروان گفتم: چرا در زمانی که همسرت به زندان افتاد، حکم اعدام برایش صادر شد و همه اموالش مصادره گردید، با دخترانت همراه نشدی و در ایران ماندی؟ چرا به مربافروشی تن دادی، اما در ایران ماندی؟ گفت: بدون اسکندر، ایرانی از من نمی‌ماند! و البته دلیل عشقِ بی‌امان فیروز به ایران، شاید داشتن چنین ایرانی در کنارش بود ... 4️⃣ این روزها حال ایران اصلاً خوب نیست؛ انگار مصیبت، غم، بی‌اعتمادی و ناامیدی از در و دیوار به سر و صورت ایرانیان می‌خورد؛ اما ما ملتِ آواز، ترانه و شادی هستیم؛ فرهنگ و سلوکی که شاید بیش از هرجا در بین هموطنان عزیزم در مناطق کردنشین و هورامان همچنان نبض می‌زند - عکس‌های دوم تا هفتم - و زنده است. اجازه ندهیم تا این ویژگی ممتاز را بداندیشان، غم‌باوران و سیه‌پوشان از ما بربایند. هویت وطن در ایران‌بودن، زنانگی و حس مادری‌اش جاری است ... 5️⃣ کمتر از یک سال و سه ماه در آغاز قرن پانزدهم خورشیدی باقی است. نوروز هزار و چهارصد، آخرین سال از قرن کهنه است و ما باید از جامعه، دولت و حاکمیت بخواهیم تا برای نوسده خود را آماده کند. ساعت ده‌شب جمعه - ۱۲ دی ۱۳۹۹ - به همین مناسبت با گفتگویی زنده خواهم داشت. بیاییم برای نوسده بلند بلند فکر کنیم و ایده‌های خود را به اشتراک نهیم. ایران، اینگونه ایران می‌ماند؛ پرنشاط، ژینا و تاب‌آور ... 6️⃣ کارزار دست یار - عکس هشتم - که توانسته در همین شرایط وخامت‌بار اقتصادی، حماسه‌ای بزرگ در تحقق حق یکی از جوانان جان‌برکفش - سیدامین هادی‌پور - بیافریند، آشکارا موید همین واقعیت است که ایران و ایرانی زنده است و همچنان یاریگرانه دلیل حال خوب یکدیگر ... 7️⃣ ممنون از سرور فرهادی عزیز بابت مجموعه عکس‌های زیبایش با عنوان: . https://instagram.com/p/CJeVuy1BKqr/?igshid=n6fh662fd0
🔸️علیه قاتلان درختان در کرخه متحد شویم!🔸️ 🇮🇷: @darvishnameh ✍رویشگاه طبیعی کرخه، خود مهم‌ترین عامل در حفظ آب و خاک، کاهش ضریب هرزآب و مهار شدت سیل است؛ چگونه به بهانه ایجاد سیل‌بندی مصنوعی، یک سیل‌بند طبیعی را ویران می‌کنیم؟! https://twitter.com/darvish100/status/1345232563644887040?s=09