#داستان_آموزنده
🔆امام خمينى و نماز
يكى از پزشكان قم نقل مى كرد: هنگامى كه خبر دادند امام خمينى (قدّس سرّه ) دچار ناراحتى قلبى شده اند، خود را به بالين ايشان رسانده و فشار خونشان را گرفتم .
فشار ايشان ، عدد 5 را نشان مى داد كه از نظر طبى خيلى خطرناك بود، كارهاى اوليه را انجام دادم و پس از دو ساعت كه قدرى وضع بهتر شده بود، ولى قاعدتا امام نمى توانستند و نمى بايستى حركت كنند، آماده حركت شدند.
عرض كردم : آقا جان ! چرا برخاستيد؟
فرمودند: نماز!
عرض كردم : آقا شما در فقه مجتهديد و من در طبّ، حركت شما به فتواى طبّى من حرام است ، خوابيده نماز بخوانيد.
ايشان با دقّت به نظر من عمل كردند و خوابيده نماز خود را خواندند.
📚داستان دوستان، جلد پنجم، محمد محمدى اشتهاردى
✾📚 @Dastan 📚✾
📌 «آغاز هفته وحدت»
♦️ لزوم حفظ وحدت میان مسلمین از جمله اموری است که همواره مورد توجه بزرگان و رهبران مذهبی مسلمان قرار گرفته است.
🔸امام خمینی (ره) با توجه به اینکه دو مذهب تشیع و تسنن از پیروان زیادی در سراسر جهان برخوردار هستند، به هر اندازه بتوانند دیدگاههای خود را بهیکدیگر نزدیک کنند، تاثیر ارزشمندی در اعتلاء و سربلندی مسلمانان در جهان کنونی خواهند داشت و نهایتا توطئههای هر روزه دشمنان را نقش بر آب خواهند کرد. لذا روزهای دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول که مصادف با دو قول مشهور ولادت پیامبر اکرم است را «هفته وحدت» نامگذاری کردند.
🔻آشنایی پیروان مذاهب با عقاید یکدیگر، اگر همراه با هتک به معتقدات سایر مذاهب نباشد، نهتنها موجب تفرقه نمیشود، بلکه مانع از اتهام و دروغپردازی دشمنان اسلام و مسلمین میشود.
🔹مقام معظم رهبری نیز در این باره میفرماید:
«این هفته وحدت، این هفته مشترک الاحترام بین مسلمین را قدر بدانید. همه سعی کنند وحدت و اتحاد نیروها و در یک جبهه قرار گرفتن نیروهای مسلمین را که رمز سعادت و مایه سربلندی مسلمین و بزرگترین حربه ملتها در مقابل استکبار جهانی است، مغتنم بشمارند و قدر بدانند.»
#تقویم_تاریخ
#۱۲_ربیع_الاول
#آغاز_هفته_وحدت
✾📚 @Dastan 📚✾
📌 «آغاز قیام مختار با هدف خونخواهی از شهدای کربلا»
🔹 مختار بن ابى عبیده ثقفى، پنج سال پس از واقعه عاشورا، در سال ۶۶ هجرى در کوفه قیام کرد. هدف نهضت او خونخواهى امام حسین
(علیه السلام) و انتقام از قاتلان شهدای کربلا و جنایتکاران حادثه عاشورا بود. قصاص قاتلان خاندان پیامبر موجب خرسندى اهل بیت علیهمالسلام شد.
💠 احادیث ذیل از جمله مواردی هستند که قیام مختار را تایید کردند:
⚜ حضرت امیرالمومنین (علیهالسلام) میفرمایند:
«بزودی ستمکاران، توسط کسی که خداوند برای انتقام ما بر آنان خواهد فرستاد، به بلایی گرفتار خواهند شد و این به خاطر فسق و جنایتی است که مرتکب شدهاند، همان گونه که بنی اسرائیل گرفتار عذاب شدند... او جوانی از قبیله ثقیف است که او را "مختار بن ابی عبید" می گویند» (حدیقة الشيعه،ص۵۰۹)
⚜ ابا عبدالله (علیهالسلام)، پس از خطبهای که در راه کربلا ایراد نمودند، می فرمایند: «پروردگارا، آن جوانمرد ثقیفی را بر آنان مسلط کن تا جام تلخ مرگ و ذلت را به ایشان بچشاند و از قاتلان ما احدی را معاف نکند. به جای هر قتلی، کشتنی و به جای ضربت، ضربتی؛ و انتقام مرا و خاندان و دوستان و شیعیانم را از اینها بگیرد.»(بحارالانوار، ج۴۵، ص۳۴۰)
#تقویم_تاریخ
#۱۲_ربیع_الاول
#قیام_مختار
✾📚 @Dastan 📚✾
#داستان_آموزنده
🔆تاييد پيامبر (صل الله علیه وآله و سلم ) از قضاوت على (علیه السلام )
اواخر عصر پيامبر (صل الله علیه وآله و سلم ) بود، پيامبر (صل الله علیه وآله و سلم ) على (ع ) را براى ارشاد مردم يمن و حكومت و قضاوت بين آنها به يمن و حكومت و قضاوت بين آنها به يمن فرستاد، در آن ايام حادثه عجيبى به شرح زير در يمن رخ داد:
گروهى براى شكار شيرى ، گودال عميقى را كنده و شيرى را در ميان آن محاصره نموده و در اطراف آن گروه لغزيده ، براى حفظ خود دست چهارمى را، و سرانجام هر چهار نفر بر اثر جراحات ، مردند.
در مورد خونبهاى آنها، بين بستگانشان ، اختلاف و نزاع شد، به طورى كه شمشيرها را برهنه كردند تا به جان هم بيفتند.
امام على (ع ) از جريان اطلاع يافت و نزد آنها رفت و فرمود: من در ميان شما داورى مى كنم ، و اگر به داورى من رضايت نداريد، به حضور پيامبر (ص ) برويد تا ميان شما قضاوت كند.
آنگاه فرمود: فرد اول كه طعمه شير قرار گرفته ، ديه اى ندارد و ديه او بر كسى نيست ، ولى بايد بستگان او يكسوّم ديه يك انسان را( مثلا از صد شتر...33 شتر) به اولياء دوّمين مقتول بپردازند، و بستگان دوّمى ، دوسوّم ديه را به اوليا سوّمين مقتول بپردازند، و بستگان سوّمى ، ديه كامل را (مثلا صد شتر را) به اوليا مقتول چهارم بپردازند.
آنان به قضاوت آنحضرت تن رد ندادند. به مدينه نزد رسول خدا (ص ) رفتند و جريان را نقل نمودند، پيامبر (ص ) به آنها فرمود: اَلْقَضاءُ كَماقَضى عَلِىُّ: قضاوت صحيح همان است كه على (ع ) قضاوت نموده است
بايد توجّه داشت كه مطابق اين قضاوت ، امام خونبهاى مقتول چهارم را ميان اولياى سه نفر مقتول قبلى بطور مساوى تقسيم نموده است ، زيرا بستگان اولى يكسوّم را به اولياء دوّمى دادند، و بستگان دوّمى دو سوّم ديه را (كه يك سوم آن از خودشان بود) داده اند، و بستگان سوّمى همه ديه را كه دو سوم آن از ديگرى بود پرداخته اند.
📚داستان دوستان، جلد پنجم، محمد محمدى اشتهاردى
✾📚 @Dastan 📚✾
🔆داورى على (علیه السلام ) در باره نزاع پيامبر و اعرابى
ابن عباس مى گويد: پيامبر (صل الله علیه وآله و سلم ) از يك نفر اعرابى (عرب باديه نشين ) شترى به چهارصد درهم خريد، هنگامى كه پول را داد، اعرابى فرياد زد: هم شتر و هم پول مال من است .
ابوبكر گفت : اى رسول خدا مطلب روشن است ، شما بايد بيّنه (دو شاهد عادل ) بياوريد كه پول مال شما است .
سپس عمر از آنجا عبور كرد، او نيز قضاوت نمود.
سپس على (ع ) آمده ، پيامبر (ص ) به اعرابى فرمود: آيا به قضاوت اين جوان كه مى آيد راضى هستى ؟
اعرابى گفت : آرى .
هنگامى كه على (ع ) به حضور رسول خدا (ص ) رسيد، اعرابى گفت : شتر مال من است ، و اين درهم ها (پولها) نيز مال من است ، و اگر محمّد (ص ) ادعاى چيزى مى كند، بينّه (دو شاهد عادل ) بياورد.
امام على (ع ) به اعرابى سه بار گفت : شتر را رها كن تا رسول خدا آن را با خود ببرد (چرا كه شتر را از تو خريده است ).
ولى اعرابى ، دستور على (ع ) را نپذيرفت ، آن حضرت اعرابى را گرفت و فشار داد و ضربت محكمى به او زد، مردم اجتماع كردند و هر كسى سخنى مى گفت على (ع ) به رسول خدا (ص ) عرض كرد:
نصدقك على الوحى و لا نصدقك على اربعماة درهم .
ما سخن تو را در مورد صدق وحى ، تصديق مى كنيم ، ولى درباره چهار صد درهم تصديق نكنيم .؟
📚داستان دوستان، جلد پنجم، محمد محمدى اشتهاردى
✾📚 @Dastan 📚✾
#داستان_آموزنده
🔆بانوى صبور و استوار
در جنگ احد بسيارى از رزمندگان اسلام از جمله حضرت حمزه (علیه السلام ) به شهادت رسيدند، و شايع شد كه شخص پيامبر (صل الله علیه وآله و سلم ) نيز شهيد شده است . پس از جنگ زنهاى مدينه از مدينه به سوى احد حركت كردند و به استقبال پيامبر (ص ) شتافتند و همه بجاى شهيدان خود، از پيامبر (ص ) سراغ مى گرفتند.
در اين ميان زينب خواهر عبداللّه بن جحش به پيامبر (ص ) رسيد، پيامبر (ص ) به او فرمود: صبور و استوار باش ، او گفت براى چه ؟، پيامبر (ص ) فرمود: در مورد شهادت برادرت عبداللّه .
زينب گفت : شهادت براى او گوارا و مبارك باد (هنيئا له الشّهادة ).
باز پيامبر (ص ) فرمود: صبر كن ، عرض كرد: براى چه ؟ فرمود: در مورد شهادت دائيت حمزه (ع ) زينب گفت : همه از آن خدائيم و به سوى او باز مى گرديم ، مقام شهادت بر او مبارك باد.
سپس پيامبر (ص ) فرمود: صبور و استوار باش ، عرض كرد: براى چه ؟ فرمود: در مورد شهادت شوهرت مصعب بن عمير، زينب تا اين جمله را شنيد، صدا به گريه بلند كرد، و بطور جانگداز ناله مى كرد، پيامبر (ص ) فرمود: مقام شوهر نزد زن به درجه اى است كه هيچكس در نزد او به آن درجه نيست .
ولى زينب در پاسخ كسانى كه مى گفتند: چرا در مورد شوهرت اين گونه گريه مى كنى ، مى گفت : گريه ام براى شوهرم نيست ، چرا كه او به فيض شهادت در ركاب پيامبر (ص ) رسيده بلكه گريه ام براى يتيمان او است ، كه اگر سراغ پدر بگيرند چه جوابى به آنها بدهم ؟!.
📚داستان دوستان، جلد پنجم، محمد محمدى اشتهاردى
✾📚 @Dastan 📚✾