#داستان_نویس_نوجوان اولین رسانه اطلاع رسانی آموزش داستان نوجوان از سال ۱۳۹۶
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
dastannevis.com
موضوع دیگری که باید درباره نوشتن گفت، در مورد تجربه کردن است. فرض کنید خیلی هم بااستعداد باشیم، وقتی میخواهیم بنویسیم چقدر تجربه داریم؟ چقدر اجازه تجربه کردن به خودمان میدهیم؟
فریبا وفی
dastannevis.com
کتابی که هر نویسنده باید نظیرش را بنویسد.
این کتاب خطاب به مخاطب فرضی نوشته شده است. نویسندهٔ آن، از زمانهاش جلوتر بوده. هر نویسنده و اصلا هر آدم کنجکاو و دقیقی باید یکی از این کتابها در زندگی اش بنویسد. بقول محمدرضا صفدری اگر هر فرد در سال یک داستان خوب هم بنویسد کارش را درست انجام داده است. مطالعه کنید، دقیق باشید، ارتباط برقرار کنید، الگو بگیرید اما به عقاید و نگرش دیگران وابسته نشوید. در غیر این صورت فرصت نوشتن چیزی واقعا منحصربفرد را نخواهید داشت.
حرفهای همسایه
نیما یوشیج
dastannevis.com
چخوف به نویسندههای جوان اندرز میدهد که نخست داستان را به دو نیمه تقسیم کنند. آن وقت نیمه اول را دور بیندازند و داستان را از نیمه دوم بنویسند. منظورش این است که داستان باید تا حد ممکن نزدیک به ماجرای اصلی آغاز بشود.
📚اندیشههای نو در رماننویسی
باربارا شوپ
dastannevis.com
یک جملهٔ حقیقی
گاهی كه داستان تازهای را شروع میكردم و نمیتوانستم پيش بروم، بلند میشدم و به تماشای بامهای خانهها میايستادم و به خود میگفتم:
«همه كوششات باید این باشد كه يك جملهی حقيقی بنويسی. حقيقیترين جملهای را كه میدانی بنويس.»به اين ترتيب بالاخره يك جمله حقیقی مینوشتم. بعد كار آسان میشد، چون هميشه یک جملهی حقیقی بود كه بدانم يا ديده باشم و يا از زبان کسی شنيده باشم.
ارنست همینگوی
dastannevis.com
من کتابهایی را نوشته ام که دوست داشتم بخوانم. این همان چیزی است که همیشه مرا وادار میکند تا قلم به دست بگیرم. هیچ کس نمیخواهد کتابهای مورد نیاز مرا بنویسد، بنابراین باید خودم این کار را انجام بدهم.
کلایو لوئیس
dastannevis.com
در نوشتن داستان، آنکس که نتواند صحنه را در ذهن مجسم کند، قادر به نوشتن آن نیز نمیباشد.
قبل از پرداختن به صحنه پردازی خوب است نگاهی به آنچه سنت صحنه پردازی است بیندازید و آن به کارگرفتن صحنه به وسیله داستاننویسان در آثار ادبی اولیه چون افسانهها، اساطیر، تمثیلات و قصه های بلند است.
جیمز هال
dastannevis.com
تنها هدیه مهم برای نویسنده، یک ردیاب ضد سرقت است.
ارنست همینگوی
dastannevis.com
طبق افسانهها دیوژن بزرگ، فیلسوف بدبین، درخواستهایش را از مجسمهها میخواست. وقتی که اهالی شهر از او پرسیدند :«چرا این کار را انجام میدهد؟» او پاسخ داد: «برای اینکه خودم را به رد کردن درخواستها عادت دهم.» این یک مهارت مهم برای نویسنده است. با شروع نوشتن، پیش از هر چیز متوجه میشوید که هیچ کس منتظر شما نیست، مجلات آغوش خود را به روی شما باز نمیکنند، ناشران به نامه هایتان پاسخ نمیدهند و جوایز ادبی عجله ای ندارند تا شما را در لیستهای طولانی و کوتاه خود قرار دهند. اولین چیزی که میشنوید سکوت است. امور به این ترتیب است. صبور باشید، برای بار دوم، سوم و بیستم امتحان کنید. اگر برای موفقیتتان آماده یک مبارزه طولانی نیستید، بهتر است فوراً از نوشتن دور شوید. چون پس از آن اینکار دردناکتر خواهد شد.
ویا استاوتسکی
dastannevis.com
کلمات غلتکهایی است که روی احساس کشیده میشود.
گوستاو فلوبر
dastannevis.com
ژانر را فراموش کنید، صدای خود را بیابید.
زیاد به این فکر نکنید که در چه ژانری باید بنویسید، شاید شما توانستید ژانری کاملا جدید را ابداع کنید. به جای فکر کردن به ژانر با خودتان بگویید که می خواهم یک داستان بنویسم و منتظر میشوم تا دیگران برای آن ژانری مناسب پیدا کنند. موضوع مهم این است که شما داستان و صدای ویژه خودتان را پیدا کنید.
هر کسی داستانی برای گفتن دارد و هر کسی می تواند نگارش خود را بهتر کند. برخی از تکنیک های نویسندگی را میتوان آموخت و شما هم باید سعی کنید که یاد بگیرید و کارتان را بهتر کنید. من هنوز هم با نوشتن هر کتاب نکات جدیدی را یاد می گیرم.
به نظر من دلیلی وجود ندارد که همه مردم حداقل یک کتاب ننویسند. به نظرم همه مردم جهان به حد کافی جالب هستند و بنابراین چرا نباید داستان خود را بنویسند؟
شما چیزی را می نویسید که می شود و می توانید بنویسید. به نظرم نمی توان تصمیم گرفت که من می خواهم این یا آن کتاب مشخص را بنویسم.
به اعتقاد من این نوشتن است که شما را پیدا می کند. بنابراین با خودتان فکر نکنید که می خواهم داستانی مثل رمز داوینچی و یا چیزی شبیه آثار اسیتون کینگ بنویسم. خود بعدی تان را بنویسید، شما پدیده بزرگ بعدی خواهید بود.
سوفی کینسلا
dastannevis.com
جمله اول را طوری بنویس که خواننده مجبور به خواندن جمله دوم هم بشود.
ویلیام فاکنر
dastannevis.com
نوشتن ترکیب عجیبی است بین دو بخش ذهن شما: بخش تحلیلی و بخشی که اصلاً چیزی نمیداند اما میتواند رویا تولید کند. فقط باید به این قسمت دوم آزادی کامل بدهید.
© رز تریمین
dastannevis.com
#داستان_نویس_نوجوان اولین رسانه اطلاع رسانی آموزش داستان نوجوان از سال ۱۳۹۶
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
dastannevis.com
اعتراف می کنم که نمی دانم چرا، اما هر بار با نگاه کردن به ستاره ها احساس می کنم دلم می خواهد ردپایی داشته باشم.
ونسان ون گوگ
dastannevis.com
«شاعر راهآهن» اثر آندرها شپاچک: این داستان در دوران جنگ جهانی دوم در اتریش میگذرد و درباره یک شخصیت به نام اریک است که در حالی که در کارخانههای راهآهن کار میکند، شاعری معروف میشود اما وقتی آدولف هیتلر به قدرت میرسد، اریک در معرض خطر قرار میگیرد و باید تصمیمی سخت بگیرد.
dastannevis.com
توجه به طبیعت در پیشرفت نوشتن و داستان نویسی از طریق تکامل و تغییر در طول زمان صورت گرفته است. از اواخر قرن نوزدهم تاکنون، نویسندگان و داستاننویسان توانستهاند از روشها و تکنیکهای متعددی برای بهبود این هنر استفاده کنند.
در گذشته، طبیعت به عنوان موضوعی برای نوشتن در نظر گرفته میشد و غالباً در داستانها و شعرها به عنوان محیطی برای صحنهها و تصاویر استفاده میشد. اما در طول زمان، نگرش به طبیعت تغییر کرده است. با پیشرفت علم و فلسفه، نویسندگان توانستهاند روابط پیچیدهتری را بین انسان و طبیعت بررسی کنند. طبیعت به عنوان یک نماد و آینه برای وضعیت انسانی، دگرگونی شخصیتها، و حتی به عنوان یک قوه غیرقابل کنترل و تهدید برای انسانها مورد استفاده قرار گرفته است.
در طول قرن بیستم، نگرش به طبیعت در نوشتن و داستاننویسی بیشتر به سوی بحثهای محیطزیستی گسترش یافت. نویسندگان به تأکید بر حفظ و حمایت از طبیعت، پایبندی به تعادل بین انسان و محیط زیست و تأثیر انسان بر طبیعت پرداختهاند. این رویکرد به محیط زیست در داستانها و رمانها به عنوان مضمون اصلی و یا به عنوان یکی از عناصر اصلی داستان مورد استفاده قرار میگیرد.
به طور کلی، توجه به طبیعت در پیشرفت نوشتن و داستاننویسی نشان از تغییرات در ذهنیت انسانی نسبت به طبیعت دارد. از یک محیط ثابت به عنوان پس زمینه داستان، به یک عنصر فعال و پویا که ارتباط نزدیکی با شخصیتها و داستان دارد، تغییر کرده است. نوشتن درباره طبیعت به عنوان یک راه برای درک بهتر خودمان و جهانی که در آن زندگی میکنیم، و همچنین برای بیان احساسات و تجربیات عمیق ما استفاده میشود.
dastannevis.com
خوشیهای بزرگ زیاد مهم نیستند مهم این است که آدم بتواند با چیزهاي کوچک خیلی خوش باشد
#جین_وبستر
dastannevis.com
شما کتاب هایی هستید که میخونید، فیلمهایی که میبینید، موزیکهایی که گوش میدید، آدمایی که وقت تون رو صرفشون میکنید، مکالمه هایی که مشغولش می شید
پرورش ذهن تون رو عاقلانه انتخاب کنید.
dastannevis.com
نویسندگان زیادی هستند که آثارشان را در قالب های متفاوتی همچون داستان بلند، داستان کوتاه، طرح، مقاله و سفرنامه به نگارش درآورده اند. پس باید در برابر دلهره نوشتن شجاعت نشان داد. توصیه اکید به نویسندگان نوقلم این است که هنگام نوشتن جسارت و تهور به خرج دهند، اما هنگام ارائه اثر و چاپ آن نهایت سخت گیری و دقت را به کار گیرند تا مبادا پس از گذشت مدت زمانی از چاپ اثر، خودشان آن را سوء سابقه تلقی کنند!
dastannevis.com
به نظر من داستان نویسی، نتیجه خشم است. کافی است از چیزهایی بگویید که احساسی قوی در شما ایجاد میکند.
رابرت لادلوم
dastannevis.com