eitaa logo
داستان نویس نوجوان
318 دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
54 ویدیو
3 فایل
تجربه خوب نوشتن! کانال پشتیبان داستان نویس نوجوان آموزش آنلاین داستان نویسی، قابلیت ارسال داستان، برگزار کننده مسابقات داستان نویسی dastannevis.com ارتباط با ما: @ashkanhasebi آدرس ایمیل پشتیبانی: support@dastannevis.com
مشاهده در ایتا
دانلود
نماد در داستان عنصری است که به صورت مستقیم به موضوع، ایده یا مفهومی عمیق‌تر اشاره دارد و به خواننده کمک می‌کند معنای بیشتری از داستان دریافت کند. نمادها معمولاً اشیا، رنگ‌ها، مکان‌ها، یا حتی شخصیت‌ها و اتفاقات هستند که بیش از ظاهر ساده‌شان معنا دارند و خواننده را به تفکر و تعمق درباره پیام‌های نهفته داستان دعوت می‌کنند. مثلاً یک گل سرخ می‌تواند نماد عشق یا زیبایی باشد، اما اگر در موقعیت خاصی استفاده شود، ممکن است معنایی مانند شور یا حتی مرگ (مثلاً اگر پژمرده باشد) به خود بگیرد. استفاده از نمادها می‌تواند به خواننده کمک کند تا به جای صرفاً دنبال کردن خط داستانی، لایه‌های عمیق‌تری از احساسات و پیام‌های نویسنده را کشف کند. نمادها از ابزارهای اصلی ایجاد معنا و ارتباطات پنهان در داستان هستند و می‌توانند به مخاطب احساس نزدیکی بیشتری با ایده‌ها و مفاهیم داستانی بدهند. dastannevis.com
این تصویر فضای محدود و هدفمند یک داستان کوتاه را نشان می‌دهد. یک اتاق دنج با پنجره‌ای که چشم‌اندازی دوردست را به تصویر می‌کشد، اما تمرکز بر خود اتاق و جزئیات ساده‌ای مانند کتاب و فنجان چای بر روی میز است. این فضای محدود و ساده نمادی از محدودیت‌های مکانی در داستان کوتاه و تأکید بر جزئیات معنادار است. در داستان کوتاه، تمرکز و محدودیت‌هایی وجود دارد که معمولاً نویسنده را تشویق می‌کند تعداد مکان‌ها را محدود کند. این رویکرد به نویسنده کمک می‌کند تا عمیق‌تر به فضای داستانی بپردازد و با جزئیات بیشتری آن مکان را به تصویر بکشد، که برای ایجاد تاثیر سریع و قوی در قالب کوتاه داستان مهم است. اما این بدان معنا نیست که نویسنده نمی‌تواند به بیش از یک یا دو مکان سر بزند؛ بلکه هر مکان باید هدفمند باشد و به پیشبرد داستان یا تقویت موضوع کمک کند. برای مثال، می‌توانید دو یا سه مکان مختلف داشته باشید که هر کدام بخشی از موضوع یا احساس داستان را تقویت کنند. اگر این مکان‌ها به خوبی با داستان و شخصیت‌ها مرتبط باشند و به ایده اصلی خدمت کنند، استفاده از مکان‌های متنوع می‌تواند عمق و پویایی بیشتری به داستان بدهد. dastannevis.com
شما در ۷۰ سالگی می‌توانید پیانو یاد بگیرید و یا در ۸۳ سالگی شروع به یادگیری زبان چینی بکنید. من سالیان بسیاری از عمرم را صرف تحقیقات فعالیت‌های مغز انسان کردم. تمرین با مغز شما همه چیز را ممکن می‌سازد به شرط آنکه با شور و اشتیاق قلبی باشد. البته مغز شما گول کاری که برای شما حتی شادی بسیاری به همراه می‌آورد اما از نظر خرد درونی شما کار بیهوده ایست را نمی‌خورد. تغییر در ارتباطات و سینابس های مغزی زمانی صورت می‌گیرد که از درون و با لایه‌های ضمیر ناخودآگاه تان آن مطلب را پذیرفته‌اید و به عنوان یک ایثار و اولویت مهم می‌شناسید. بالاترین سلامت روانی و عملکرد مغز در افرادی دیده می‌شود که پروژه‌های کمک اجتماعی دارند و آن را با عشق تمام انجام می‌دهند. در هر سنی می‌توانید مغزتان را بسیار پرورش بدهید مشروط بر آنکه آن کار با خرد درونی شما به عنوان هدف والایی همسو باشد. dastannevis.com
اسکارلت اوهارا - از بر باد رفته اثر مارگارت میچل: اسکارلت با اعتماد به نفس و رفتارهای زیرکانه‌اش، گاهی اوقات در موقعیت‌های طنازانه قرار می‌گیرد که لحن داستان را تغییر می‌دهد. dastannevis.com
وقتی نویسندگان جوان بیش از حد بر شهرت تمرکز کنند، ممکن است با چند مشکل جدی روبه‌رو شوند که مانع از رشد خلاقیت و پویایی کارشان می‌شود: کاهش اصالت و خلاقیت: تمرکز بر جذب مخاطب و رسیدن به شهرت می‌تواند نویسنده را به سمت الگوهای تکراری یا موضوعات مورد پسند عموم سوق دهد. این رویکرد ممکن است باعث شود از بیان تجربیات و افکار واقعی خود دور شوند و نتوانند صدای منحصربه‌فرد خود را در داستان‌ها بازتاب دهند. وابستگی به تأیید دیگران: وقتی شهرت اولویت می‌شود، نویسنده ممکن است بیش از حد به بازخوردها، نظرات و تأیید خوانندگان توجه کند و برای راضی نگه داشتن آن‌ها از مسیر اصلی داستان و ایده‌هایش دور شود. این وابستگی می‌تواند خلاقیت را محدود کند و به جای رشد مستقل، کار را به سمت الگوهای ثابت و شناخته‌شده سوق دهد. استرس و فشار روانی: انتظار شهرت و تلاش برای رسیدن به آن می‌تواند فشار روانی زیادی بر نویسنده جوان وارد کند و حتی به نوعی اضطراب اجتماعی منجر شود. این استرس، علاوه بر تأثیر بر کیفیت نوشتن، ممکن است به مرور علاقه نویسنده به نوشتن را کاهش دهد. کند شدن روند یادگیری: برای نویسندگانی که تمرکزشان بر شهرت است، گاهی تلاش برای یادگیری و تجربه تکنیک‌های جدید و متفاوت در اولویت قرار نمی‌گیرد. در نتیجه، مهارت‌هایشان در سطحی مشخص ثابت می‌ماند و نمی‌توانند رشد قابل‌توجهی داشته باشند. فرسایش زودهنگام: این نویسندگان ممکن است به مرور احساس کنند که در حال تکرار خود هستند و در اثر عدم رشد خلاقانه، فرسوده و بی‌انگیزه شوند. dastannevis.com
گوش دادن به مکالمات تلفنی (چه از تماس‌های روزمره یا حتی مکالمات خیالی) می‌تواند الهام‌بخش بخش‌های جذابی در داستان باشد. برای استفاده از تماس‌های تلفنی به عنوان ایده برای داستان: بازی با دیالوگ‌ها: تماس‌های تلفنی فرصت خوبی برای تمرکز روی دیالوگ هستند. می‌توانید مکالمات روزمره را به موضوعات مرموز یا طنزآمیز تبدیل کنید. هر تماس تلفنی می‌تواند پنجره‌ای به دنیای یکی از شخصیت‌ها باشد. تعلیق و راز: مکالمات تلفنی پتانسیل خوبی برای خلق حس تعلیق دارند. شخصی که به سرعت صحبت می‌کند، یا لحظه‌ای سکوت، یا گفتگوی کوتاه می‌تواند سرنخی به خواننده بدهد که ماجرایی در حال شکل‌گیری است. مثلاً گفتگوی کوتاهی که با عجله قطع می‌شود، می‌تواند سوالاتی را در ذهن خواننده ایجاد کند. داستان‌های متقاطع: تماس‌های تلفنی گاهی باعث ایجاد خط داستانی موازی می‌شوند. مثلاً شخصیت اصلی به دنبال حل یک مسئله است، و تماس‌هایی که از افراد مختلف دریافت می‌کند، او را به چندین مسیر مختلف هدایت می‌کند. تأثیر عاطفی تماس‌ها: تماس‌ها می‌توانند حامل لحظات احساسی قوی باشند؛ مانند خبرهایی که عواطف شخصیت‌ها را دگرگون می‌کند، یا گفتگوی ناگفته‌ای که عمیق‌ترین احساسات را آشکار می‌کند. dastannevis.com
اولین رسانه اطلاع رسانی آموزش داستان نوجوان از سال ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۳ dastannevis.com
در دنیای ادبیات، داستان‌های ماجراجویی بسیاری وجود دارند که خوانندگان را به دنیایی از هیجان و کشف‌های جدید می‌برند. dastannevis.com
برای نوشتن داستانی شاد و جذاب با شخصیت‌های پرنشاط، می‌توانید این اقدامات را انجام دهید: خلق شخصیت‌های باانرژی و متفاوت: شخصیت‌های پرنشاط معمولاً ویژگی‌های منحصر به فرد و رفتارهای خلاقانه دارند. برای این کار، به خصوصیات شخصیت‌های مثبت فکر کنید و از جزئیاتی استفاده کنید که انرژی و شور زندگی آن‌ها را نشان دهد، مثل کنجکاوی، شوخ‌طبعی، و دیدگاه خاص آن‌ها نسبت به دنیا. ساختن موقعیت‌های شاد و خنده‌دار: به موقعیت‌هایی فکر کنید که شخصیت‌ها در شرایط جالب و بامزه قرار می‌گیرند، مثل تلاش برای رسیدن به یک هدف غیرممکن یا اشتباهات کوچک و غیرمنتظره که باعث خنده می‌شود. این لحظات می‌تواند به شکلی جذاب حس خوشحالی را به خواننده منتقل کند. رنگ‌آمیزی با احساسات مثبت: توصیفات شاد و الهام‌بخش به شما کمک می‌کند حس و حال مثبتی در داستان ایجاد کنید. برای مثال، توصیف خورشید، طبیعت، یا مکان‌های رنگارنگ می‌تواند به فضای شاد داستان کمک کند. پویایی و حرکت: شخصیت‌های پرنشاط معمولاً بی‌قرار و فعال هستند. این ویژگی را در داستان نشان دهید؛ بگذارید شخصیت‌ها به کشف، ماجراجویی و فعالیت‌های هیجان‌انگیز بپردازند. استفاده از دیالوگ‌های پرشور: گفت‌وگوهای بین شخصیت‌ها را پر از شوخی، حمایت و همدلی کنید. این دیالوگ‌ها می‌توانند باعث شوند که خواننده بیشتر به شخصیت‌ها علاقه‌مند شود و شادی آن‌ها را حس کند. پایان‌بندی مثبت: پایان داستان را به گونه‌ای طراحی کنید که حس خوشایندی در خواننده ایجاد شود و تجربه‌ای لذت‌بخش و دلگرم‌کننده به جا بگذارد. dastannevis.com
بریجت جونز - از خاطرات بریجت جونز اثر هلن فیلدینگ: بریجت زنی مدرن و خودآگاه است که در موقعیت‌های روزمره، شوخی‌ها و ماجراهای خنده‌داری را تجربه می‌کند که لحظات طنز زیادی به داستان می‌افزاید. dastannevis.com
کنت مونت کریستو (The Count of Monte Cristo) - الکساندر دوما این رمان درباره ادوموند دانتس است که به دنبال انتقام و عدالت است. پس از خیانت دوستانش و زندانی شدن، او فرار می‌کند و در مسیر رسیدن به آزادی، گنجی را می‌یابد که سرآغاز ماجراجویی‌ها و انتقامش می‌شود. dastannevis.com
«در یک کتاب، کوچک همیشه بزرگ داشته می‌شود، نه این که بی‌درنگ او را به مرزهای بزرگسالی برساند». این جمله «اینس زاندره»،درباره کتاب داستان برای کودکان است. 📚 دغدغه بزرگسالان آن است که کودکانشان خوب بزرگ شوند و این بزرگی تنها به معنی بالا رفتن سن و قد کشیدن جسمی کودک نیست. کودکان باید از نظر روحی و ذهنی هم بزرگ شوند. کتاب داستان یکی از راه‌های تربیت درست کودک است. کتاب داستان این موقعیت را در اختیار کودکان می‌گذارد که بدون این که بزرگسال شوند رشد کنند. 📚 معمولا قهرمان کتاب داستان کودک، انسان، حیوان یا شخصیتی خیالی ست که هدفی بزرگ دارد. قهرمان در طول داستان با مشکلات مختلف روبرو می‌شود .مشکلات اما مانع رسیدن به هدف نمی‌شود. قهرمان هر بار برای چاره‌ای برای حل مشکل پیدا می‌کند و در نهایت موانع را از سر راه برمی‌دارد و پیروز می‌شود. 📚 کودک با خواندن کتاب داستان می‌آموزد اگر چه که در زندگی مشکلات فراوان وجود دارد اما راه‌حلی هم وجود دارد و زاندره درست می‌گوید: «کوچک همیشه بزرگ داشته می‌شود، نه این که بی‌درنگ او را به مرزهای بزرگسالی برساند.» 📚📚📚📚 dastannevis.com
تجربه خواندن زمانی کتابی تصوراتم از نوشتن را تغییر داد و به من کمک کرد تا در نوشتن دست از محافظه‌کاری بردارم. این کتاب «پستچی» چیستا یثربی بود. روزی که خواندن آن را به پایان رساندم داستان‌هایی درباره آدمهای پیرامونم نوشتم و با جسارت بیشتری از آنها حرف زدم. به گفتهٔ مری هیگینز کلارک: «اگر کسی با من غیر دوستانه رفتار کند، من فقط او را در کتاب بعدی‌ام قربانی می‌کنم.» خواندن این کتاب یک آموزه مهم برای نویسنده دارد: برای نوشتن لازم است دست از محافظه‌کاری برداریم و به آدمها و رفتارهایشان از وجهی دیگر نگاه کنیم. چنانکه استیون کینگ زمانی گفته بود: «اگر می‌خواهید به صادقانه‌ترین شکل ممکن بنویسید، بدانید که دیگر عضویت شما در جامعه آداب‌دانان به پایان رسیده است.» *نکته این است ‌که کتاب پستچی زمانی باعث تغییر نگرش من شد؛ کتاب متحول کننده هر فرد با دیگری فرق دارد. بنابراین به‌سفر در جهان کتاب‌ها بپردازید و کتاب‌های کلیدی خودتان را پیدا کنید؛ کتابی‌هایی که باعث وسعت دیدتان بشود و تجربه های تازه‌ در اختیارتان قرار بدهد. ✍️ معصومه حامی‌دوست dastannevis.com
آرزوها و رویاها می‌توانند برای تضاد در داستان ایجاد کنند. زمانی که شخصیت اصلی یک هدف یا آرزو دارد و موانع و مشکلات برای دستیابی به آن پیش می‌آید، تنش و جذابیت داستان افزایش می‌یابد. dastannevis.com
محیط و مکان‌ها در داستان‌نویسی نقش بسیار مهمی دارند. آنها می‌توانند احساسات شخصیت‌ها را تأثیر دهند، جلب توجه خواننده را افزایش دهند و در کل، به جذابیت و عمق داستان افزوده شوند. هنگامی که یک مکان را انتخاب می‌کنید، به جزئیات آن توجه کنید و توصیفاتی زنده و قابل تصور ارائه دهید تا خواننده را به داستان‌تان جلب کنید. dastannevis.com
انتخاب موضوعات مناسب برای داستانهای کودکان می‌تواند یک چالش خلاقانه باشد. در نوشتن داستان برای کودکان، موارد زیر را در نظر بگیرید: ۱- سن مخاطبان: - توجه داشته باشید که بهتر است محتوای داستان به سن مخاطبان مناسب باشد. داستان باید به سطح ذهنی و فهمی کودکان منطبق باشد. ۲- آموزشی و تربیتی: - موضوعات آموزشی و تربیتی می‌توانند برای کودکان جذاب باشند. داستانهایی که ارزش‌های اخلاقی، اجتماعی یا تعلیمی را به کودکان می‌آموزند، می‌توانند جذابیت داشته باشند. ۳- جهان خیالی: - داستانهایی که به جهان خیالی و افسانه‌ها رجوع می‌کنند، برای کودکان جذاب و شگفت‌انگیز خواهند بود. ۴- حل مسائل: - موضوعاتی که به حل مشکلات کودکان می‌پردازند و ایده‌هایی برای مقابله با چالش‌ها ارائه می‌دهند، می‌توانند داستانهای جذابی ایجاد کنند. ۵- شخصیت‌های قوی: - ایجاد شخصیت‌های جذاب و دلنشین در داستانها می‌تواند مخاطبان را به خود جلب کند. کودکان علاقه دارند با شخصیت‌هایی که با آنها ارتباط برقرار می‌کنند، هم‌راه شوند. ۶- استفاده از تصاویر: - تصاویری که به داستان اضافه شوند، می‌توانند جذابیت داستان را افزایش دهند و برای کودکان کم‌سن تر کمک کنند تا داستان را بهتر فهم کنند. ۷- حساسیت به مسائل موجود در جامعه: - برخی از داستان‌ها می‌توانند به مسائل مهم اجتماعی یا محیط زیستی اشاره کنند و کودکان را به این مسائل حساس کنند. ۸- برخورد با ترس‌ها: - برخی از داستان‌ها می‌توانند به کودکان کمک کنند تا با ترس‌ها و نگرانی‌های خود بهتر کنار بیایند. با توجه به این نکات، موضوعاتی که ترکیبی از سرگرم‌کننده بودن، آموزشی بودن و انسانی بودن را دارند، بهترین گزینه‌ها برای داستان‌های کودکان خواهند بود. dastannevis.com
اولین رسانه اطلاع رسانی آموزش داستان نوجوان از سال ۱۳۹۶ پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۳ dastannevis.com
ماتیلدا - از ماتیلدا اثر رولد دال: این دختر با ذهن تیزبین و هوش سرشارش، اغلب در مقابله با بزرگسالان زورگو و نادان، موقعیت‌های طنزی را خلق می‌کند. dastannevis.com
هری پاتر و جام آتش اثر جی. کی. رولینگ – چهارمین کتاب از مجموعه هری پاتر به مسابقه‌ی سه‌ جادوگر می‌پردازد، جایی که هری در قالب بازی‌هایی پرچالش و گاه خطرناک شرکت می‌کند و این مسابقات داستان را به سمت اوج و درگیری‌های بیشتری هدایت می‌کند. dastannevis.com
مینیون‌ها موجودات کوچک زردرنگ و بانمکی هستند که اولین بار در فیلم من نفرت‌انگیز (Despicable Me) محصول سال ۲۰۱۰ به دنیای سینما معرفی شدند. این شخصیت‌ها توسط پی‌یر کافین و کریس رناد، دو کارگردان این فیلم، طراحی شدند و به سرعت در میان مخاطبان محبوبیت یافتند. تاریخچه درونی (داستان مینیون‌ها) در فیلم مینیون‌ها محصول سال ۲۰۱۵، به ریشه و تاریخچه‌ی مینیون‌ها پرداخته شد. در داستان، مینیون‌ها موجوداتی هستند که از آغاز تاریخ به دنبال یافتن و خدمت به «بزرگترین و بدترین ارباب» بوده‌اند. آن‌ها ابتدا موجوداتی بسیار ابتدایی و شبیه به تک‌سلولی‌ها بودند که کم‌کم تکامل پیدا کردند، اما همواره به دنبال شخصی بودند که بتوانند به او خدمت کنند. مینیون‌ها در طول تاریخ تلاش کردند تا به اربابان مختلفی مانند دراکولا، دیناسورها و حتی ناپلئون خدمت کنند، اما معمولاً به دلیل اشتباهات بامزه و ناتوانی در اجرای دستورات به شکل درست، باعث از بین رفتن اربابانشان می‌شدند. این اتفاقات بامزه، باعث ایجاد فضای طنز و دلپذیری در فیلم‌های این مجموعه شده است. ویژگی‌های مینیون‌ها مینیون‌ها به دلیل ظاهر خاص خود و شیوه‌ی منحصر به فردی که صحبت می‌کنند، شناخته می‌شوند. آن‌ها با زبانی بامزه و آمیخته از کلمات انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی و زبان‌های مختلف دیگر صحبت می‌کنند که عمدتاً قابل فهم نیست ولی به شدت خنده‌دار است. این شخصیت‌ها اغلب لباس‌های جین‌پوشیده به تن دارند و عینک‌های محافظ می‌زنند. موفقیت و محبوبیت مینیون‌ها محبوبیت مینیون‌ها به سرعت از فیلم‌های سینمایی به فرهنگ عمومی گسترش پیدا کرد. این شخصیت‌ها به...
داستان نویس نوجوان
مینیون‌ها موجودات کوچک زردرنگ و بانمکی هستند که اولین بار در فیلم من نفرت‌انگیز (Despicable Me) محصو
واسطه ظاهر و حرکات بامزه و کودکانه، تبدیل به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های انیمیشنی شدند و علاوه بر چندین فیلم، اسباب‌بازی‌ها، پوشاک، بازی‌های ویدیویی و محصولات دیگری نیز از آن‌ها به بازار آمد. تأثیر مینیون‌ها بر فرهنگ عامه مینیون‌ها فراتر از شخصیت‌های سینمایی رفته‌اند و تبدیل به نمادهایی از شخصیت‌های کودکانه، دوست‌داشتنی و طنزآمیز در فرهنگ عامه شده‌اند. dastannevis.com
📹 نقد انیمیشن "ماجراجویی عجیب و غریب جوجو" انیمه ماجراجویی عجیب و غریب جوجو یک انیمه اکشن و فانتزی است که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ پخش شد و فصل اول آن شامل ۲۶ قسمت است. این فصل بر اساس دو پارت از مانگا ساخته شده که در هر کدام به بخشی از داستان خانواده جوستار پرداخته می‌شود و ماجراهای پر فراز و نشیبی را در دنیایی عجیب و ماورایی روایت می‌کند. 🔖 ادامه مطلب را در مجله داستان نویس نوجوان بخوانید: https://dstn.ir/7ukc1e مجله داستان نویس نوجوان 📜