🍃🌸🍃
#آموزش_داستان_نویسی
#انواع_داستان #بخش_دوم
«داستان، خلق شخصیتهای باور کردنی، تشریح روابط آن شخصیتها، و مواجه کردن آنها با وقایع و حوادث، در نثری خلاقانه و برامده از تجربه و نوآوری نویسنده است». طبق این تعریف شخصیتهای افسانهای، به قول قدیمیها «از ما بهترون»، پریها، دیوها، و مانند آنها در داستان امروزه جایی ندارند. شخصیتها باید باور کردنی و مانند انسانهای کنونی باشند. طوری که خواننده احساس کند خود یا هر کس دیگر را میتواند جای آنها بگذارد. بنا بر این شخصیتهای تمثیلی قصهها در داستان امروزی جایی ندارند. همچنین طبق این تعریف، داستان امروزی در بستر روابط شخصیتها و تعامل آنها با حوادث و اتفاقات پیرامونشان روایت میشود. بنا بر این اتفاقات بی ربط و صرفاً معجزهگونه که در بعضی اساطیر و افسانهها گرهگشای مشکلات شخصیتها بود و اکثراً از طرف رب النوعان و خدایان اعطا میشود، در داستان امروز وجود ندارد.
«در داستان کوتاه از واقعه صحبت میشود بدین معنی که اغلب داستان های کوتاه دارای یک واقعه بزرگ مرکزی است که حوادث و وقایع دیگر برای تکمیل و مستدل جلوه دادن آن آورده میشود پس در داستان کوتاه واقعه مرکزی مثل خورشیدی است که حوادث کوتاه دیگر مثل سیاره دور آن می چرخند و وابسته و همبسته آن باشند و درکل یک منظومه را شکل بدهند.» "جمال میر صادقی"
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
dastannevis.com
داستان
در لس آنجلس بزرگ جایی که انسانها و حیوانات انساننما در کنار هم زندگی میکنند، باندی از حیوانات جنایتکار بدنام ملقب به «بد سابقهها» (شامل آقای گرگ، آقای مار، خانم تارانتولا، آقای کوسه و آقای پیرانیا) با رهبریِ آقای گرگِ خونسرد دست به دزدیهای گستاخانه میزنند و با موفقیت از دست مقامات فرار میکنند؛ مردم شهر آنها را به عنوان حیواناتی ذاتاً «بَد» تعبیر کردهاند.
وُلف پس از اینکه توسط فرماندار دایان فاکسینگتون در تلویزیون زنده مورد توهین قرار میگیرد، باند خود را متقاعد میکند که برای سرقت جایزهٔ ارزشمندی به نام دلفین طلایی از پروفسور مارمالاد، یک خوکچه هندی بشردوست، در جریان مراسم تحلیف او در یک جشن دزدی کنند. وُلف در طول دزدی بهطور ناخواسته به یک زن مسن کمک میکند و به خاطر این کار خوبش مورد ستایش قرار میگیرد اما منجر به رنجبردن از کارهای اشتباهش در گذشته میشود. او پس از افشای باند و دستگیری، با تأیید فاکسینگتون مارمالاد را متقاعد میکند که آنها را «اصلاح» کند اما مخفیانه با تیمش نقشه میکشد که از این تظاهر برای سرقت مجدد جایزه استفاده کند.
مارمالاد باند را به خانهاش دعوت میکند، اما آنها با درسهای او مبارزه میکنند و نمیتوانند خود را با رفتار «خوب» وفق دهند. پس از اینکه یک برنامهٔ «آخرین سرقت برای همیشه» برای نجات یک گله از خوکچههای هندی از یک آزمایشگاه تحقیقاتی به دلیل بلعدین آنها توسط آقای مار، شخص دوم وُلف، شکست میخورد، فاکسینگتون آزمایش را لغو میکند؛ وُلف به او اعتراف میکند که از منفور بودن گونهاش متنفر است، فاکسینگتون نیز اعتراف میکند که درد او را متوجه میشود و به خوبشدن او امیدوار است. وُلف روی این موضوع فکر میکند و گربهای را از درختی نجات میدهد، که ناغافل این صحنه توسط مارمالاد ضبط و منتشر میشود و چهرهٔ عمومی این باند را تغییر میدهد. اِسنِیک با این حال ترس دارد که ارتباطش را با دوست صمیمیاش از دست بدهد.
وُلف هنگامی که باند برای ربودن مجدد جایزه سرقت جدیدی انجام میدهد، نمیتواند خود را مجبور به اتمام نقشه کند. در همین حال شهاب سنگی به سرقت میرود که باعث میشود باند مسئول سرقت آن شناخته شود. مارمالاد هنگامی که آنها دستگیر میشوند بهطور خصوصی با آنها ملاقات میکند و نشان میدهد که او شهاب سنگ را دزدیده و در تمام مدت برنامهریزی میکرد که باند سقوط کند. وُلف در زندان به گروهش توضیح میدهد که دیگر نمیخواهد یک جنایتکار و «بَد» باشد و آنها میتوانند بهتر از این باشند، اما مار قبول نمیکند و معتقد است که دنیا هرگز آنها را بهعنوان چیزی جز هیولا نخواهد دید. دعوای آنها زمانی قطع میشود که یک جنایتکار بدنام دیگر با نام کریمسون پا آنها را نجات میدهد و خود را به عنوان فاکسینگتون رونمایی میکند و توضیح میدهد که وی زمانی اصلاح شد که تلاش کرده بود دلفین طلایی را بدزدد.
وُلف به محض رسیدن به امنیت از سوی دیگر اعضای باند به دلیل خیانتش رها میشود؛ اما زمانی که دیگران به مخفیگاه خود بازمیگردند، متوجه میشوند که مکان بهطور کامل خالی است، زیرا وُلف مکان را به فاکسینگتون به عنوان غرامت برای جنایاتش فاش کردهبود. اسنیک پس از اینکه با کمال میل آخرین دارایی خود را از روی مهربانی به آقای کوسه که گرسنه است، میدهد، دیگران متوجه میشوند که همه میتوانند راه خود را تغییر دهند و به کمک وُلف بروند، اما مار با انکار این امر آنها را رها میکند تا با مارمالاد متحد شود؛ مارمالاد در همین حال قصد دارد از شهاب سنگ برای قدرتدادن به یک دستگاه کنترل ذهن استفاده کند تا ارتشی از خوکچههای هندی را هیپنوتیزم کرده و سرمایههای خیریه را سرقت کند.
وُلف و فاکسینگتون در همین حال وارد خانهٔ مارمالاد میشوند تا شهاب سنگ را بدزدند اما توسط مارمالاد و مار دستگیر میشوند. آنها توسط باقیماندهٔ باند نجات مییابند، سپس شهاب سنگ را میدزدند و اقدام به خنثیسازی دزدی مارمالاد میکنند. آنها سپس به ایستگاه پلیس میرسند تا شهاب سنگ را تحویل دهند اما باند در آخرین لحظه تصمیم میگیرد مار را با وجود خیانتش نجات دهند. مارمالاد در طول تعقیب و گریز به عنوان مزیت به مار خیانت میکند و باند برای نجات او جان خود را به خطر میاندازد در نتیجه مارمالاد شهاب سنگ را پس میرباید.
باند پس از نجات مار و از بینبردن کلاه ایمنی مارمالاد تسلیم پلیس میشود تا فاکسینگتون مجبور نشود گذشتهٔ جنایتکارانهٔ سابق خود را فاش کند. مارمالاد اعتبار بازیابی این شهاب سنگ را بر عهده میگیرد، اما مشخص میشود که این شهاب سنگ تقلبی است که توسط مار کاشته شده بود که شهاب سنگی اصلی را جعل کردهاست؛ او پس از جابجایی شهاب سنگ با لامپ، شهاب سنگ واقعی را در محوطه مارمالاد رها کرده و آن را بیش از حد شارژ کرد که باعث انفجار آن شده و ترکیب را از بین برد. وقتی شهاب سنگ تقلبی روی مارمالاد میاُفتد، الماسی که او از فاکسینگتون دزدیده بود از جیبش اُفتاده و مقامات تشخیص میدهند که این الماس سالها پیش توسط پنجهزرشکی به سرقت رفته بود؛ مارمالاد که اکنون به عنوان پنجهزرشکی قاب شدهاست، دستگیر شده و اعتبارش از بین میرود.
یک سال بعد، بچههای بد به دلیل رفتار خوبشان از زندان آزاد میشوند؛ آنها با فاکسینگتون شریک میشوند تا حرفهٔ جدید خود را برای مبارزه با جرم و جنایت آغاز کنند.
dastannevis.com
گفتگو و تعامل با شخصیتهای دیگر: تعامل شخصیتها با یکدیگر میتواند به خواننده نشان دهد که آنها در وضعیتی پریشان قرار دارند، زیرا تأثیرات احساسات آنها بر روابطشان با دیگران ظاهر میشود.
dastannevis.com
درخت دانش همانطور که از نامش پیداست، یک مفهوم است که به انتشار و انتقال دانش و اطلاعات مرتبط با یک موضوع خاص میپردازد. برای پربار شدن درخت دانش، این مراحل میتواند مفید باشد:
۱- جمعآوری اطلاعات: شروع کار با جمعآوری اطلاعات مرتبط با موضوع مورد نظر است. این اطلاعات میتواند از منابع مختلف مانند کتب، مقالات، مجلات، اینترنت و افراد متخصص جمعآوری شود.
۲- سازماندهی اطلاعات: اطلاعات جمعآوری شده باید سازماندهی و دستهبندی شوند. این امر به کمک ایجاد ساختار درختی از دانش کمک میکند که اطلاعات به صورت سلسلهمراتبی و سازمانیافته قرار گیرند.
۳- تولید محتوا: بر اساس اطلاعات جمعآوری شده، محتوای جدیدی میتوان تولید کرد. این محتوا میتواند شامل مقالات، ویدئوها، نمودارها و... باشد که به بروزرسانی درخت دانش کمک کند.
۴- ترویج و انتشار: اطلاعات و محتوای تولید شده باید به صورت مناسبی ترویج شود تا به افراد مختلف دسترسی داشته باشد و از طریق این انتشار، مشارکت و همکاری افزایش یابد.
۵- بهروزرسانی مداوم: دانش در طول زمان به روز میشود؛ بنابراین، درخت دانش باید بهروزرسانی شود تا اطلاعات جدید در آن جایگاه خود را بیابند.
dastannevis.com
مطالعه کتابهای داستانی با موضوعات شاد بر روحیات نوجوانان تأثیرات مثبت بسیاری میگذارد. این نوع کتابها میتوانند احساسات مثبتی مانند خوشحالی، امید، انگیزه و اعتماد به نفس را در آنها ایجاد کنند. با خواندن داستانهایی که دارای پیامهای مثبت و انگیزشی هستند، نوجوانان میتوانند الگوهای رفتاری سالمتری را درک کنند و از آنها الهام بگیرند.
این نوع کتابها میتوانند به نوجوانان کمک کنند تا با چالشها و مشکلات زندگیشان بهتر مقابله کنند و راههای مختلفی برای حل مسائلشان را بیاموزند. همچنین، خواندن داستانهای شاد میتواند بهبود مهارتهای ارتباطی و انسجام خانوادگی نوجوانان را تقویت کند.
dastannevis.com
کشاورزی و نوشتن داستان به نظر ممکن است دو حوزه متفاوت به نظر برسند، اما در واقعیت ارتباطات جالبی با یکدیگر دارند. این ارتباط ممکن است از زوایای مختلفی برقرار شود:
۱- ارتباط با محیط زیست: کشاورزی اغلب با طبیعت و محیط زیست در ارتباط است. نوشتن داستانهایی که درباره زندگی در مزرعه، روستا یا حتی محیطهای طبیعی است، میتواند به نوعی ارتباطی با محیط زیست ایجاد کند و به مخاطبان کمک کند تا بیشتر با طبیعت و زندگی در آنجا آشنا شوند.
۲- ارتباط با داستانهای محلی و فرهنگی: کشاورزی اغلب با زندگی روستایی و فرهنگ مردم محلی مرتبط است. نوشتن داستانهایی که به این موضوعات مربوط شوند، میتواند به نمایش دادن زندگی و فرهنگ مردم محلی کمک کند و به ارزشها و تجربیات آنها احترام بیشتری برساند.
۳- ارتباط با تجربیات شخصی: کشاورزی ممکن است برای بسیاری از افراد یک تجربه زندگی باشد. نوشتن داستانهای مبتنی بر تجربیات شخصی در زمینه کشاورزی میتواند به نوعی از خاطرات زندگی و تجربیات شخصی نویسنده برای خوانندگان جذاب و مفید باشد.
۴- ارتباط با موضوعات جاری: کشاورزی اغلب با موضوعاتی مانند امنیت غذایی، تغذیه سالم، و مدیریت منابع طبیعی مرتبط است. نوشتن داستانهایی که این موضوعات را مطرح کنند، میتواند به افزایش آگاهی افراد از این مسائل کمک کند.
dastannevis.com
چرا شاعران در جستجوی ناممکناند؟
زیرا این کارکرد اساسی شعر است که از جادو به ارث برده. مردمان بدوی با سیر وحشیانه رقص تقلیدی با عمل جنون آمیز شدید فکر وجسمانی، ضعفشان را مقابل طبیعت، بیان میکردند. بنابراین آنان آگاهی شان را از جهان بیرون از دست میدادند و به جهان درون خیال، جهانی که میخواهند وجود داشته باشد، پناه میبردند. آنان میکوشیدند با کوشش فوقالعاده وهم را بر واقعیت تحمیل کنند، اما در این کارشکست میخوردند ولی کوشششان به هدر نمیرفت. به این طریق تضاد جسمانی بین آنان و محیط از بین میرفت و تعادل دوباره به وجود میآمد. سپس هنگامی که به واقعیت برمیگشتند، عملا بیش از پیش خود را آماده مبارزه با آن میدیدند.
جورج تامسون
📚درباره هنر و ادبیات
ترجمه اصغر مهدیزادگان
dastannevis.com
رویاپردازی شروع به دست آوردن است
شما ابتدا چیزی را که میخواهید تصور میکنید ،
سپس با همین تصور به سمتش حرکت میکنید و در نهایت چیزی
را که به سمتش حرکت کردهاید به دست می آورید ...!
👤 #جرج_برنارد_شاو
dastannevis.com
نانوا را گفتن تنور انگشتانت را سوزاند و تاول زده چرا دم نمیزنی؟
نانوا گفتا:تنور زندگانی بیشتر میسوزاند.
جانی برای دم زدن ندارم.
✍🏻 نویسنده: المیرا پناهی درین کبود
dastannevis.com
داستان نویس نوجوان در کنار شما عزیزان ۷ ساله شد. 🥳🤩
۲/۱۲ علاوه بر روز معلم برای ما یه روز خاصی دیگه هم هست.
۷ یعنی موفقیتی که همه در کنار هم رقم زدیم. 🤝
امسال به بزرگترین وبسایت انتشار داستان مردمی در ایران تبدیل شدیم. 😊
📣 به مناسبت سالروز ۷ ساله شدنمون
📆 از امروز تا ۱۳ اردیبهشت
۶۵ درصد تخفیف ثبت نام در دوره صفر تا صد آموزش داستان نویسی:
https://dstn.ir/acsw
وجود شما باعث افتخار ماست! 😍
#داستان_نویس_نوجوان 😎
#داستان_نویس_نوجوان اولین رسانه اطلاع رسانی آموزش داستان نوجوان از سال ۱۳۹۶
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
dastannevis.com
در پرتو روزی که به عنوان روز معلم جشن میگیریم، اندیشهها و احساسات ما به سوی آنانی که با عشق و ایثار، راهنما و راهبان دلهای جوانانند، هدایت میشود. این روز، نه تنها فرصتی است برای تجلیل از زحمات و تلاشهای بیوقفه معلمان، بلکه یادآوری است از آن دغدغه و مسئولیتی که بر عهدهی آنهاست؛ آنها که با آغوش گرم خود، رشد و پرورش نسلهای آینده را به دوش میکشند.
روز معلم، روزی است که ما به شهامت و شجاعت، همت و تلاش، دلسوزی و عشقی بیپایان معلمان سر تعظیم فرود می آوریم. آرزو می کنیم معلمان، دست به دست هم داده و پایبند به راهی باشند که روشنگری و روشنی را برای جامعهها به ارمغان آورد.
روز معلم، روزی است که زندگیها به آغوش هم میرسند؛ روزی که بیتردید بهترین چهرهها، زحمات و عشقها، تلاشها و پیگیریها، دلسوزی و ایثارات، در برابر دستان یک معلم به نمایش درمیآید.
dastannevis.com
عظمت کار معلمان در چند جنبه قابل ارج گذاری است:
۱- ارتقاء دانش و آگاهی: معلمان با انتقال دانش و آگاهی به دانشآموزان، نقش اساسی در توسعه فردی و اجتماعی افراد دارند. آنها نه تنها مفاهیم درسی را آموزش میدهند، بلکه به دانشآموزان کمک میکنند تا نگرشها، ارزشها و مهارتهای لازم برای زندگی موفق را پیدا کنند.
۲- الهام بخشی: معلمان میتوانند الهامبخش و نمونهساز برای دانشآموزان باشند. از طریق ارائه ایدهها، تجربیات شخصی و نشان دادن عشق و اعتقاد به یادگیری، آنها میتوانند آتش روحیه و انگیزه را در دانشآموزان به شعلهوری درآورند.
۳- راهنمایی و پشتیبانی: معلمان در مسیر تحصیلی دانشآموزان به عنوان راهنما و مشاور نقش دارند. آنها با شناخت نیازها و استعدادهای هر دانشآموز، میتوانند مسیری مناسب برای پیشرفت آنها طراحی کنند و ایشان را در این مسیر پشتیبانی کنند.
۴- سازنده ارتباطات اجتماعی: معلمان با ایجاد محیطهای آموزشی موثر و دوستانه، ارتباطات اجتماعی سالم را ترویج میدهند. این ارتباطات میتوانند از جمله ارتباطات بین فردی، همکاری و تعاملات گروهی باشند که میتوانند به رشد شخصی و اجتماعی دانشآموزان کمک کنند.
dastannevis.com
به مناسب ۷ سالگی داستان نویس نوجوان، تعدادی پاکت هدیه در ساعت های مختلف در کانال بله داستان نویس نوجوان ارسال خواهد شد. 😍
اولین نفری باشید که پاکت های هدیه رو باز میکنید! ✉️
کانال بله داستان نویس نوجوان:
https://ble.ir/dastannevis
۷ سالگی داستان نویس نوجوان 😎
داستانهای هندی معمولاً با تنوع فراوانی دربارهٔ موضوعات مختلف داستانی میآیند، اما موضوعاتی مشترکی وجود دارند که در این داستانها به طور مکرر مطرح میشوند. برخی از این موضوعات عبارتند از:
۱- اخلاق و ارزشهای انسانی: داستانهای هندی به طور گستردهای ارزشهای انسانی مانند صداقت، عشق، شجاعت، همدلی، و تواضع را مطرح میکنند. این داستانها اغلب با ترکیب آموزههای اخلاقی و سرگرمی، درسهایی ارائه میدهند.
۲- دین و اعتقادات: بسیاری از داستانهای هندی به موضوعات مربوط به دینهای هندوئیسم، بودایی، اسلام، و سیکگرایی میپردازند. این داستانها معمولاً ارزشها، باورها، و آیینهای مذهبی را در قالب داستانهای جذاب و آموزنده بیان میکنند.
۳- اساطیر و افسانهها: هندوستان دارای تاریخ غنی اسطورهسرایی و افسانهسرایی است و بسیاری از داستانهای هندی بر اساس این اساطیر و افسانهها ساخته میشوند. این داستانها اغلب شامل شخصیتهای اسطورهای مانند راما، کریشنا، شیوا و پارواتی هستند.
۴- عدالت و تعادل: بسیاری از داستانهای هندی به موضوعاتی مانند عدالت، تعادل در جامعه، و دیدگاههای متضاد اجتماعی میپردازند. این داستانها معمولاً با تأکید بر اهمیت عدالت و توازن در زندگی انسانی، پیامهای مثبتی منتقل میکنند.
همچنین، داستانهای هندی ممکن است به موضوعات دیگری مانند عشق و رمانتیسم، ماجراجویی، و زندگی روزمره نیز بپردازند، اما موضوعات فوق به عنوان محوریترین موضوعات در این داستانها مورد توجه قرار میگیرند.
dastannevis.com
اولین پاکت هدیه قرار داده شد. 🙂
کانال بله داستان نویس نوجوان:
https://ble.ir/dastannevis
۷ سالگی داستان نویس نوجوان 😎
رها کردن داستان در نقطه اوج، به این نیت که داستان با تخیل خواننده ادامه یابد، صرفاً یک سلیقه یا بازی با فرم نیست و تا حدی از قاعده پیروی می کند.
dastannevis.com
ایزابل آلنده یکی از نویسندگان مشهور و تأثیرگذار داستان کودکان و نوجوانان بود. او در تاریخ ۱۲ ژانویه ۱۸۶۰ متولد شد. آلنده با نام اصلی ایزابل مری بریمر بود ولی زندگی خود را با نام مستعار آلنده ادامه داد.
آلنده در خانوادهای متوسط به دنیا آمد. پدرش وکیل بود و مادرش نیز علاقه زیادی به ادبیات داشت. از کودکی، ایزابل علاقه شدیدی به خواندن و نوشتن داشت و آثار اولیهاش را در سنین جوانی آغاز کرد.
در سال ۱۸۸۴، آلنده با انتشار کتاب "آن جا" موفقیتی بزرگ در زمینهٔ نویسندگی داستان کودکان داشت. این کتاب، داستانی ماجرایی از دنیای خیالی بود که با استقبال گستردهای مواجه شد و او را به عنوان یک نویسندهٔ معتبر و محبوب در این زمینه شناخت.
در دوران بعدی، آلنده به تولید کتابهای دیگری مانند "پیتر پن"، "ونوس در اختلاف" و "بایسته" پرداخت. این کتابها همگی با سبک و خلاقیت خاص خود، جایگاه خاصی در دنیای ادبیات کودکان به دست آوردند و به او شهرت و موفقیت بیشتری رساندند.
از جمله ویژگیهای بارز آلنده میتوان به استفاده از زبان شیرین و شگفتانگیز، طراحی شخصیتهای دلنشین و قابل هویت، و ارائهٔ پیامهای اخلاقی و فرهنگی در آثارش اشاره کرد.
آلنده به عنوان یکی از بزرگترین نویسندگان داستان کودکان در تاریخ ادبیات شناخته میشود و آثارش همچنان پس از قرنها، همچون یک شمع، در دلهای کودکان و بزرگسالان روشنایی میبخشد.
dastannevis.com