بحث مهم در جامعه شناسی :
واحد جامعه چیست؟
افراد
خانواده
نهادها
ایا وجود جامعه غیر از وجود افراد است (وجود مستقل)؟
ایا جامعه وجودی غیر افراد دارد؟
در تعارض و تزاحم : اصل با فرد است یا اجتماع:
+لیبرالسیم
+کمونیسم
با اتخاذ یک مبنا دو مکتب شکل گرفت
نظر اسلام چیست؟
در علم اصول :
تعادل و تراجیح
تعارض و تزاحم
آیا تکلیف جمعی داریم؟
آیا جمع میتواند مالک باشد؟
جامعه شناسی:
برای جامعه شناسی باید افراد متخصص در علوم میان رشته ای زیر نظر یک جامع علوم قرار بگیرد تا بشود جامعه شناسی کرد
#کاربردی
هویت دین میان رشته ای است
چرا که دین برای زندگی است
زندگی هویت میان رشته ای دارد
حکم: دین برای تنظیم حیات بشر است(لتنظیم حیات البشر)
این حکم است نه یک تکلیف برای مکلف
پس اسلام شناس کسی است که در رابطه با سوالات نظر اسلام در رابطه با .............. (هر انچه در زندگی هست)پاسخ دهد
پس ما برای پاسخ به سوالات نیاز به موضوعات و مسائل داریم و هدف دوره ما نیز پرداختن به موضوعات و مسائل علوم است
#کاربردی
در کشف مسائل یک علم باید کشف زبان آن علم اهمیت دارد
مانند :
زبان فلسفه زبان وجود و عدم است
جمله چراغ روشن است به زبان فلسفه:
چراغ موجود است
نور موجود است
پس چراغ روشن است
#کاربردی
خلاقیت:
علم در اثر تناقضات جهش و حرکت کرده است
کسانی که خلاقیت دارند عاشق تناقضات هستند
فرد خلاق اگر به تناقض رسید نگوید محال است و رها کند بلکه به دنبال راه حلی برای حل شدن میگردد
فکر صحیح فکری ست که حل کننده تناقضات است نه یابنده تناقضات
منطق محمول ها:
منطق فقط بحث خود موضوع و محول را بررسی میکند
و حال آنکه منطق محمول ها این است که خود موضوع ، محمول موضوع دیگری است
+محمول درجه ۱
+محمول درجه ۲
+محمول درجه ۳
بررسی محمول ها تا به اصل وجود رسیدن
فلسفه تحلیلی:
فلسفه تحلیلی ، زبان و الفاظ را به هستی ها متصل و ترجمه میکند(لایه های محمولی را تا رسیدن به وجود می شکافد )
روش تحلیل جامعه شناسی
ما تا زمانی که روش تحلیل جامعه شناسی را نداشته باشیم ممکن نیست بتوانیم مقتضیات احول در آن علم را ترسیم کنیم
نقشه نیاز های انسان:
دستیابی به شبکه موضوعات و مسائل تمدن ساز
بستگی به مدل نیاز و هر کدام چه نیازی را برطرف میکند:
مبنای تمام علوم و طبقه بندی ها
طراحی ها و مدل ها
نظریات و تئوری های موجود
+تعریف نیاز
+طبقه بندی نیاز
+ترجمه نیاز به زبان فلسفه
#کاربردی
تعریف دین:
دین ماهیت خارجی ندارد و یک مجموعه اعتباریات است
به این معنا که منشا انتزاع دارد
یعنی دارای جنس و فصل انتزاعی است
پس در تعریف دین باید از جنس و فصل انتزاعی استفاده کرد
+انتزاع
+انتزاعیات
+انتزاعات