موضوع فرهنگی اگر میخواهد مسأله فرهنگی شود باید دارای ۳ مولفه باشد:
اشاره به مشکل موجود
اشاره به هدف مورد نظر
اشاره به جهتی که برای حرکت از وضع موجود به مطلوب لازم است
برای طراحی سیستم های یک تمدن به موارد زیر نیاز داریم:
قواعد فقه و اصول
فرایند های زیر ساختی در کل سیستم های تمدنی(ایات و روایات)
مقاصدالشریعه
گستره شریعت
قلمرو دین
انتظار بشر از دین
روایات معدویت و توصیف اخرزمان و عصر ظهور
سنن نبی ، تحلیل عملکرد رسول در تاسیس مدینه النبی
عهدنامه امیرالمومنین به مالک
چطور است که ما تمام کشور را در اختیار داریم و رساله هم موجود است ولی اسلام پیاده نمیگردد؟
حرکت از فقه فردی(فرد،مصداق) به فقه فرایندی ، فقه سیستم های تمدنی پیش برویم
امر به معروف قانون شده است ولی سیستم و فرآیند نشده است
فرایند قابلیت اجرایی دارد نه قانون
دستیار محقق
مثال رهبری یک جزیره به همراه ۵۰ نفر
اکثر قریب به اتفاق انسانها ، نوع رهبری غربی را اجرا کردند
یعنی به رفع نیازهای مادی و تقسیم کار و...
دنیای غرب انسانهای شاخ و دم داری نیستند بلکه انها نیز برای رفع نیازهای خود دست به مدل سازی زده اند
فرق میان ما و انها چیست؟
ما فقط یک سری مفاهیم اسلامی در ذهن خود داریم و درعمل همانطور عمل و فکر میکنیم
نتیجه:تا به سیستم و فرایند اسلامی نرسیم هیچ تغییری ایجاد نخواهد شد
تعریف تابع:
جزای شرط ، تابع چه شرایطی است
اگر الف (شرط) آنگاه ب (جزاء شرط)
اگر ب را میخواهم تابع چه شرایطی است
کل فضای علم بروی فضای علی و معلولی استوار است
گر الف (شرط)انگاه ب(جزاء)»»»نظام علی و معلولی
علت تامه و علل ناقصه(شبکه علل)
ساخت شبکه این توابع =مدل توسعه و الگوی پیشرفت
دستیار محقق
کل فضای علم بروی فضای علی و معلولی استوار است گر الف (شرط)انگاه ب(جزاء)»»»نظام علی و معلولی علت تا
+توابع فرهنگی
+توابع اقتصادی
+توابع روحانی(مثل اذکار و تاثیر انها)
+توابع جسمانی
+توابع امنیتی
+توابع....
غذای بیشتر تابعی از جمعیت بیشتر
جمعیت بیشتر تابعی از امنیت بیشتر
امنیت بیشتر تابعی از اقتصاد بیشتر
اقتصاد بیشتر تابعی از فرهنگ
......
فرهنگ
ربط فرهنگ با تمدن
ربط فرهنگ با توسعه
فرهنگ حیث نرم افزاری دارد ، بین مولفه ها معادله برقرار میکند
رابطه فرهنگ و تمدن رفت و برگشتیست
نتیجه یک تمدن ایجاد یک تمدن خاص است لذا فرهنگ علت غایی یک تمدن است
دستیابی به روش تعریف قدم به قدم و موجه در تعریف موضوعات و مفاهیم
گفتار ششم از کتاب روش شناسی
بخش تعریف منطق کاربردی اصغر خندان
الگوریتم تعریف
زاویه دید جدید»مفهوم سازی»غیر از مفهوم شناسی ست
مثلا حقیقت شرعیه معادل اصطلاحات دینی
کار دین در بحث های معرفتی مفهوم سازی ست
مفهوم سازی = تعالی مفهوم+توسعه مصداق
دستیار محقق
الگوریتم تعریف زاویه دید جدید»مفهوم سازی»غیر از مفهوم شناسی ست مثلا حقیقت شرعیه معادل اصطلاحات دینی
منطق المشرقین بوعلی یک فصل به نام امتحان اخذ الجنس دارد که به ارزیابی مفهوم سازی میپردازد
شیخ انصاری مفهوم ساز بود
که به امثال ایشان مکتب ساز میگفتند
هنر عرفا مفهوم سازی ست
از زیربنا های مهندی فرهنگی ، مهندسی مفاهیم است
در فلسفه اصل مفهوم ساخته میگردد ، و در ادبیات مفاهیم را تبیین میکنند
پس
ادبیات هر قومی مبتنی بر فلسفه ان قوم است و به جهان بینی ان قوم ربط دارد
هنر بعد از ادبیات به نمادسازی ان مفهوم میپردازد
این سیر تبدیل شدن مفهوم به اثر خارجی ست و اثر خارجی تمدن ساز است
هر چه گستره کلمات و مفاهیم در یک قوم بیشتر باشد سطح تفکر و عقلانیت شان بالاتر است
جزو خواص زبان عربی قدرت مفهوم سازی است