در مفهومِکار، امروزه چیزی ظاهر و غالب است که در قدیم مطرح نبودهاست. در آثارِ آداماسمیت و ریکاردو، کارِباارزش با کالا یکی شدهاست. از قرن۱۸ و بهخصوص از دورانِپدیدآمدنِ علمِاقتصاد در قرن۱۹، کار معنایی پیداکرده که وقتی ما میگوییم کارگر به یکگروهِمعینی از مردم اطلاقمیشود...
یک بار حضرتِامام رحمةاللهعلیه به مناسبتِ روزِکارگر فرمودند: خدایِمتعال هم کارگر است. شاید برای کسانی که صرفاً معنیِاقتصادی و اجتماعیِکار توجه دارند اینقول قدریعجیب مینمود. درحالیکه اینقضیه درست است زیرا که فعل، فعلِخداست و او فعلِمایشاء است...
🔻کانال دکتر رضا داوریِاردکانی
▪️@davari_ir
واقعاً چرا اسرافمیکنیم؟ آیا مسئولینِما مسرفند؟ بهنظر نمیرسد که همه یا حتی بیشترِمسئولان مسرفباشند. گاهی در سیستمِاداری اشخاصیبیباک پیدامیشوند اما همه سهلانگار نیستند و مدیران، از میان اشخاصِسهلِانگار برگزیدهنمیشوند. پس چرا مقدارِزیادی از بودجهکشور، منابع و موادِمصرفی بیهوده خرجمیشود یا از میانمیرود؟...
بسیاری از ما قضیه را اخلاقی میبینیم و آن را به ضعفِاخلاق نسبت میدهیم بیآنکه در اینباب هیچتحقیق و تأمّلی کردهباشیم. البته که نمیتوان شأنِاخلاقیِقضیه را نادیدهگرفت و مخصوصاً باید به آثارِاخلاقیِبیهودهکاری و اسراف توجهکرد. حتی اگر مشکل، اخلاقیباشد نمیدانیم که چگونه باید آن را رفعکرد. آنچه میدانیم ایناست که حرف و شعار و حتی نصیحت کارساز نیست....
🔻کانال دکتر رضا داوریِاردکانی
▪️@davari_ir
امامخمینی جامعِعلم و عمل بود و هرچه میگفت و میفرمود و خود عملمیکرد، ریشه در اعتقادِراسخِدینی داشت که از آبشخورِفرهنگِاسلامی سیرابمیشد. اینکه در عالمِکنونی چه مایهنیرو و قدرتِروحی و اخلاقی لازماست تا بتوان قول و فعل را از اثرِبادهایی که از قلب به همهجایِجهان میوزد محفوظداشت، مطلبِدیگری است که حتی تفکر در آن جان را به ستوهمیآورد و آنبزرگ چه روحِجبروتی و بیترسی داشت که از قدرتهایِبزرگِاینجهانی هیچبیم به خود راهنمیداد و چندان به رحمتِپروردگارش امیدوار بود که با قلبیآرام و مطمئن به دیدارِاو شتافت...
برشی از کتابِسیاست، تفکر، تاریخ...
🔻کانال دکتر رضا داوریِاردکانی
▪️@davari_ir
ما که از صدام و از رژیمحکومتش، بدمان میآید به این بیندیشیم که آیا آمریکا با اینساختار و ایننظام و سابقه آیا با نیّتِخیر، عراق را اشغالکردهاست؟ میفرمایید: به نیّت، کاری نداشتهباشیم. بسیارخب. حاصلِکارِآمریکا در عراق چهمیتواند باشد؟ آیا آمریکا میتواند بدوناینکه زمینهِدموکراسی فراهمباشد دموکراسی را در جعبهبگذارد و سوغاتببرد به عراق و در آنجا آن را برقرارکند؟ آیا آمریکا میخواهد چنینکاری بکند؟... من اصلاً به نیت، کاریندارم به امکانات، فکرمیکنم. آیا امکان اینرا میبینید که در عراق بهزودی دموکراسی برقراربشود؟ میفرمایید در طول ۷ الی ۸ سال، شرایطِامکانِآن فراهم میشود در اینمدت چه بر سرِعراق میآید و چهکسی بر آن حکومتمیکند؟ وانگهی من میخواهمبدانم آیا آمریکا خوابنما شده که جز خیر و آزادی برای مردمِجهان چیزی نمیخواهد...
برشی از کتابِفرهنگ و كارآمدی...
🔻کانال دکتر رضا داوریِاردکانی
▪️@davari_ir
حادثه ۱۱ سپتامبر جنایتی هولناک بود اما این حادثه را پیراهن عثمان کردند تا آمریکا را مظلومِبیگناه جلوه دهند که به شکرانه قدرتی که دارد باید شر تروریسم را از سر جهان رفع کند و ارزشهای آمریکایی را از خطر برهاند.
کسی هم از آنان نپرسید که چرا آمریکا وقتی تکلیف جنگ جهانی دوم یکسره شده بود دو شهر ژاپن را با اهالی بیگناهش با بمب اتمی نابود کرد آیا این یک اشتباه بود؟در ۵۰ سال اخیر هیچ سیاستمدار آمریکایی فاجعه هیروشیما و ناکاداکی را اشتباه نخوانده است
تجاوز به ویتنام را چگونه باید توجیه کرد؟اگر بعضی از نویسندگان و سیاستمداران آمریکایی لشکرکشی به ویتنام را اشتباه خواندند بدان جهت بود که در آنجا آمریکا شکست خورد با این جنگ عصری آغاز شد که در آن همه موازین اخلاق جنگ زیر پا گذاشته شد و در ویتنام بود که آمریکا سلاحهای میکروبی و شیمیایی به کار برد...
برشی از کتابِسیاست، تفکر، تاریخ...
🔻کانال دکتر رضا داوریِاردکانی
▪️@davari_ir
ما از تجدد، بیشتر سودایِ همهتوانیاش را فراگرفتهایم...
🔻کانال دکتر رضا داوریِاردکانی
▪️@davari_ir
پیام دکتر داوریاردکانی به مراسم گرامیداشت روز پژوهش در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:
https://eitaa.com/majaleandisheh/95
شاید بوش و گروهِاو، موقتاً از یادها ببرند که با رأیِدیوانِکشور بهقدرت رسیدهاند، اما جنگ با عراق سالها پیش طراحی شدهاست، یعنی در همانزمان که آمریکا به صدامحسین کمکمیکرد. سناریویِاشغالِعراق هم تهیه شدهبود یا به تنظیمِ آنسناریو مشغولشدهبودند پس دیگر چهجایی دارد که بگوییم آمریکا با موشکهایکروز دموکراسی را به عراق میآورد؟ دموکراسی چیزینیست که از خارج بهجایی صادرشود و بهفرض اینکه اینامر میسر و ممکن باشد، آن را با جنگ و کشتار نمیتوان به جاییبرد...
برشی از کتابِسیاست، تفکر، تاریخ...
🔻کانال دکتر رضا داوریِاردکانی
▪️@davari_ir
گسست، بینظمی محض نیست بلکه دگرگون شدن نظم است اما اگر نظمی برود و نظم دیگر جای آن نیاید نامش دیگر گسست تاریخی نیست بلکه گسستگی تاریخی و گسسته خردی است. زندگی در وضع گستگی بسیار دشوار میشود در این وضع شادی و آسودگی خاطر امید و اعتماد و دوستی نیست. اما نزاع و قهر و کینهتوزی هرچه بخواهی هست و مدام افزون میشود.
🔻کانال دکتر رضا داوریِاردکانی
▪️@davari_ir
باید صبر کرد و دید که آیا از درون تیرگی و ابهام دوران فترت و پست مدرن خلوت نشینانی پیدا میشوند که چراغی برافروزند. اگر فترت کنونی به طول انجامد مجال بی خردی وسعت مییابد و زمینه فراهم میشود که بیخردان جهان را با آتش حماقت خود بسوزانند
🔻کانال دکتر رضا داوریِاردکانی
▪️@davari_ir
زمان مشروطه اهل سیاست و حتی منورالفکرها آزادی و عدالت را با شریک شدن در قدرت حکومت اشتباه کردند. گویی که اگر مدعیان آزادیخواهی مقامهای حکومتی را صاحب شوند آزادی و عدالت هم خود به خود میآید. اینها از آن زمان تاکنون هرگز فکر نکردهاند و فکر نمیکنند که آزادی و عدالت را باید بنا کرد زیرا اینها چیزی موجود در جایی نیستند که بتوان به جای دیگر منتقلشان کرد. آزادی و عدالت دو خواسته بزرگ آدمیانند و زمانی به وجود میآیند و حفظ میشوند که جان مردمان با آن انس یافته باشد...
🔻کانال دکتر رضا داوریِاردکانی
▪️@davari_ir
فلسفه تدبیر نیست، بلکه با دردِحیرت آغازمیشود. وقتی گفتهمیشود فلسفه، سود ندارد و چون سودندارد آنرا باید رهاکرد، درد فراموششدهاست. اکنون به جرأت میتوانمبگویم فلسفه دیگر ربطی به حیرت ندارد...
گفتوگوهایی با سایهام ۱۵۲
🔻کانال دکتر رضا داوریِاردکانی
▪️@davari_ir