#تاریخ_فلسفه بطور کلی تاریخ نیست انگاری است و بشر کنونی هم در مرحله ای از این تاریخ قرار دارد که از این مرحله باید بگذرد.
این بشر به وضع #نیست_انگاری خود و تاریخ خود، خودآگاه نیست. نیچه آغاز نیست انگاری را آغاز گذشت از ذات #بشر_کنونی می داند
پس بنظر #نیچه از بشر کنونی باید گذشت تا به بشر کامل رسید. آیا بشر کامل غایت است؟ نه. او هم مسیر و پلی است که بايد از آن گذشت...
🔻کانال دکتر داوری اردکانی
▪️ @davari_ir
اگر روزی کسانی پیدا شوند که پروای ننگ و نام و هوس شهرت نداشتند، #علم و فضل را متاع غرور نکردند، از خلوت و تنهایی نترسیدند، به دانش اندک از راه نرفتند، حد خود را دانستند و آثار ناچیز را بزرگ نینگاشتند، آن موقع میتوان به آغاز #تفکر امید داشت...
🔻کانال دکتر داوری اردکانی
▪️ @davari_ir
از مشکلات ماست که از #فلسفه درصدد تمیز درست از نادرست هستیم و فلسفه را با علم الیقین و یقین علمی اشتباه میکنیم و نمی دانیم که درست و نادرست به حسب اینکه کدام #اصول را پذیرفته ایم، فرق می کند
🔻کانال دکتر داوری اردکانی
▪️ @davari_ir
#میرزای_نائینی رحمة الله علیه در کتاب خود دموکراسی و حکومت شرعی را جمع کرده اند، ایشان ظاهرا آراء حکمای غربی را نمی دانستند مع هذا هوایی که از #غرب آمده و چیزی از مذهب #اصالت_بشر با خود آورده در ایشان اثر کرده و گمان می کنم این هوا در مباحث #علم_اصول ایشان بی تاثیر نبوده است.
🔻کانال دکتر داوری اردکانی
▪️ @davari_ir
متجددین بیشتر تلاش خود را صرف نفی گذشته کردند، تا جایی که #دهخدا معارف گذشته را یاوه خواند و متصدیان امور #شریعت را ملامت کرد که چرا یک کتاب در باب حکمت اسلام ننوشته اند...
گویا منظور دهخدا از حکمت اسلامی، تطبیق شریعت با #تجدد بود و اين تصور مرا یاد کتاب #میرزای_نائینی انداخت که در آن #دموکراسی و حکومت شرعی را باهم جمع کرده است...
🔻کانال دکتر داوری اردکانی
▪️ @davari_ir
متجددان می پنداشتند که با نفی گذشته، آینده هموار می شود. اقبال به #تجدد و #تمدن_غربی به حدی بود که #میرزا_آقاخان، شعر گذشته ایران را از عوامل فساد و هرزگی می داند و تنبلی و بیکارگی را به تصوف بر میگرداند.
🔻کانال دکتر داوری اردکانی
▪️ @davari_ir
در این بازار #خودنمایی،هیچ کس دل شکسته نمی خواهد و نمی خرد. همه جا دکان خودفروشی است، تا وقتی این بساط پابرجاست، تفکر مجالی ندارد. اگر #تفکر نباشد، #علم هم نیست...
🔻کانال دکتر داوری اردکانی
▪️ @davari_ir
ما در ابتدای آشنایی با #غرب، به تمدن غربی توجه کردیم نه به تفکر و فرهنگ غربی و اگر مختصر التفاتی به #فلسفه شد، اصل آن سیاسی و اجتماعی بود. راهگشایان تفکر و علم و #تمدن_غربی در ایران همگی اغراض سیاسی داشتند و آزادی و عدالت اجتماعی می خواستند...
🔻کانال دکتر داوری اردکانی
▪️ @davari_ir
اکنون ما در وضعي هستیم که گذشته #غرب، آینده ماست و چون نه با گذشته قومی خود و نه با گذشته غرب، تماس حقیقی نداریم، این آینده موهوم است و ما بی تاریخ هستیم. کسانی به غرب رو کرده بودند که کمابیش از گذشته و #تاریخ بریده بودند...
🔻کانال دکتر داوری اردکانی
▪️ @davari_ir
#غرب را بدون فلسفه و تفکر آن نمی توان شناخت. اگر #فلسفهٔ غربی نبود، تمدن کنونی هم محقق نمی یافت. تمام اقوام در راه غرب هستند، اگر #تاریخ داشته اند دوره تاریخ شان بسر آمده و کم و بیش شریک در #حوالت_تاریخ غرب شده اند. این ها اگر می خواهند از #غربزدگی ناپسند و منحط نجات یابند راهی جز آشنایی با فلسفه، #هنر و خلاصه با جان غرب ندارند...
وضع کنونی تفکر در ایران ص۱۴۶
🔻کانال دکتر داوری اردکانی
▪️ @davari_ir
اینکه می گویم اقوام غربزده برای نجات از #غربزدگی باید با فلسفه، #هنر و جان #غرب آشنا شوند، تصور نشود که منظورم تاسیس مدارس فلسفه و گرم کردن بازار قیل و قال است. ژاپن، روسیه و آمریکا هم #فلسفه ندارند و همین اندازه هم که دارند از اروپا آموخته اند. عمده این است که از #عقل_اروپایی که اساس آن در #فلسفه_جدید گذاشته شده و بشر را قادر به تصرف در موجودات کرده، بهره گرفته اند...
وضع کنونی تفکر در ایران ص۱۴۶
🔻کانال دکتر داوری اردکانی
▪️ @davari_ir
ساکنان هر عالمی، مظاهر عالم خویشند و وجودشان با #نظم آن عالم تناسب دارد. افراد ممکن است باهوش و مستعد باشند اما #هوش و استعدادشان بسته به اینکه در کدام جهان بسر می برند، به کمال و فعلیت می رسد یا منحرف و تباه می شوند...
خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی، ص ۴۰
🔻کانال دکتر داوری اردکانی
▪️ @davari_ir
در #عالم_توسعه_نیافته که اجزای آن عالم به هم پیوسته نیست، اشخاص هم دچار پریشانی اند. مردم جهان توسعه نیافته و به خصوص خاورمیانه ای های شان معمولا حتی اگر سیاستمدار و دانشمند باشند، اثری از #استبداد و #قشریت در وجود خود دارند.
خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی، ص ۴۰
🔻کانال دکتر داوری اردکانی
▪️ @davari_ir
شخص توسعه نیافته بار مظلومیت و درماندگی های جهان خویش را به دوش می کشد. او #جهان_توسعه_نیافته را نساخته است بلکه زندانی این جهان است و تا وقتی که در این حصار بسر می برد امکاناتش تابع این وضع خواهد بود یعنی این حصارهاست که #فکر و عملش را معین و محدود می کند ولی مردمی که در #عالم_توسعه_نیافته بسر می برند، معمولا از این وضع آگاهی ندارند و خود را زندانی این عالم نمی دانند و چه بسا خود را در فکر و عمل از آدم های #جهان_توسعه_یافته برتر بشناستد. این غفلت از آثار و لوازم جهان توسعه نیافته است و به آسانی از آن خارج نمی توان شد...
خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی، ص ۴۰
🔻کانال دکتر داوری اردکانی
▪️ @davari_ir
♨️ جدیدترین اثر دکتر داوری
📙 بلای بیتاریخی و جهان بیآینده
را با تخفیف از غرفه کتاب عاکف تهیه کنید:
https://eitaa.com/akefbook/36
ساکنان #جهان_توسعه_نیافته می توانند از عالم خود #مهاجرت کنند و پس از سکونت در جهانی دیگر، به تدریج از قیود توسعه نیافتگی آزاد شوند اما با مهاجرت شان، #عالم_توسعه_نیافته چه بسا از توسعه، دور و دورتر می شود.
برای برهم زدن نظام #توسعه_نیافتگی آموختن علم، #فلسفه، ادب و پرداختن به پژوهش لازم است اما کافی نیست شاید از این راه بتوان به ظواهر توسعه دست یافت اما برای استوار کردن بنیاد #توسعه، رسوخ در تفکری که بنای توسعه بر آن است، شرط است.
خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی، ص ۴۱
🔻کانال دکتر داوری اردکانی
▪️ @davari_ir
آدم توسعه نیافته حتی اگر بسیار باهوش و درس خوانده باشد، معمولا از #خرد_انتقادی بهره کافی ندارد یا به کلی از آن بی بهره است و چون #عالم_توسعه_یافته با این خرد پدید آمده و جز با آن ساخته نمی شود و تا مردمی واجد آن نباشند به #توسعه دست نمی یابند.
خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی، ص ۴۲
🔻کانال دکتر داوری اردکانی
▪️ @davari_ir
#آدم_توسعه_نیافته بخصوص اگر خاورمیانه ای باشد دلبسته سیاست و محو #ایدئولوژی هاست. اینکه او به کدام #سیاست و ایدئولوژی قائل باشد اهمیت ندارد زیرا پیرو و هواخواه هر سیاستی که باشد، پیروی او بنیاد و اساسی ندارد به این جهت ممکن است در کلام خود از #آزادی ستایش کند و در اخلاق، مستبد و حتی خشن و تندخو باشد
خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی، ص ۴۳
🔻کانال دکتر داوری اردکانی
▪️ @davari_ir
#انسان_توسعه_نیافته نه متجدد است و نه به هیچ یک از عوالم قدیم تعلق دارد. او اصلا مسئله ای ندارد که آن را حل کند یا اگر مسائلی دارد بیشتر آن ها در جایی دیگر و برای دیگران مطرح شده است. حتی موازین و #ملاک های او در تصمیم هایش تقلیدی است...
خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی، ص ۴۷
🔻کانال دکتر داوری اردکانی
▪️ @davari_ir
در نزاع میان #معتزلی و اشعری، معتزلی که خود را جانب عقل می دانست، قدرت غلبه بر اشعری و اشعریت پیدا نکرد چون او از عقلی دم می زد که هرچند به #عقل مابعدالطبیعه، شباهت داشت ولی آن نبود و راهنمای عمل زندگی هم نمی توانست باشد، چنان که بصورت اصول و قواعد هم، تفصیل و تحقق پیدا نکرد.
خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی، ص ۴۷
🔻کانال دکتر داوری اردکانی
▪️ @davari_ir
عقل جهان توسعه نیافته از عقل معتزلی هم انتزاعی تر است و به این جهت صاحب آن گاهی از دروازه رد نمی شود و گاهی از چشمه سوزن می گذرد. او ممکن است بدترین زشتی ها را توجیه کند اما در همان زمان از کوچک ترین خطا نگذرد.
خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی، ص ۴۷
🔻کانال دکتر داوری اردکانی
▪️ @davari_ir
انسان توسعه نیافته چون از زمان و تاریخ، بیرون افتاده است، دایره امکانات و انتخاب هایش بسیار محدود است. او اگر امکانات را نمی شناسد، به این جهت است که افقی پیش روی او نیست که در آن امکانات پدیدار باشد.
خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی، ص ۴۷
🔻کانال دکتر داوری اردکانی
▪️ @davari_ir
انسان توسعه نیافته همه آورده های تجدد را می پذیرد و بیشتر آن ها را می خواهد ولی نمی داند و نمی خواهد بداند که جهان متجدد چگونه به این دستاوردها رسیده است و تا این را نداند و درنیابد، تجدد را درک نمی کند. عالم تجدد مقدم بر فرد متجدد است و مردمان در این عالم و فقط در این عالم است که می توانند وضع متجدد داشته باشند و کار متجدد بکنند
خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی، ص ۴۸
🔻کانال دکتر داوری اردکانی
▪️ @davari_ir
بطور کلی در کارهای مان، چنانکه شایسته است، نمی اندیشیم و به تکرار حرف های مشهور و شایع درباره آن ها اکتفا می کنیم. می خواهم بدانم چرا نمی خواهیم بدانیم مشکلات مان چیست و از کجاست و چگونه می توان آن ها را رفع کرد. طی ۱۰۰ سال تاریخ تجدد مآبی، تقریبا تمام لوازمِ مادیِ نظمِ تجدد را اخذ کردیم اما شاید همه را در جای خود قرار نداده باشیم و به همین جهت اشیاء، سازمان ها و لوازم، کارکردی که باید داشته باشند را ندارند.
خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی، ص ۱۰
🔻کانال دکتر داوری اردکانی
▪️ @davari_ir
پژوهش های ما چندان به درد نمی خورد و به توسعه تکنولوژی مان مدد نمی رساند و صنایع ما بیشتر سرهم بندی است. چرا ما نمی توانیم بپرسیم و تحقیق کنیم که چه آموزش و پرورش و چه مدیریت و تکنولوژی ای میخواهیم و می توانیم داشته باشیم. بنظر من وجهش این است که با نگاه مکانیکی و اتمیست( جزئی بین و جدا انگار) به امور نگاه می کنیم و وجود خود، خرد و دانش مان را جدا از وضع تاریخی می انگاریم و گاهی آرزوها و خواسته ها را با مسائل اشتباه می کنیم.
خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی، ص ۱۱
🔻کانال دکتر داوری اردکانی
▪️ @davari_ir