eitaa logo
دعوت به نماز🇵🇸
1.4هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
601 ویدیو
185 فایل
بسم الله النور مطالب کانال: 🔰 شنبه: دعوت به نماز 🔰 ۱شنبه: نماز در دوره اول رشد 🔰 ۲شنبه: نماز در دوره دوم رشد 🔰 ۳شنبه: نماز در دوره سوم رشد 🔰 ۴شنبه: موانع نماز 🔰 ۵شنبه: اسرار نماز 🔰 جمعه: راهکارهای جذب به مسجد شناسه ارتباط: @namaznor
مشاهده در ایتا
دانلود
همانطور که مومنین در نمازشان دارای مراتب هستند در مقدمات و شرایط نماز هم این مراتب وجود دارد. بنابراین در طهارت هم مثل خود نماز این مراتب هست و هر کدام در مرتبه ی خودشان سیر می کنند. شناسایی این مراتب برای ما خیلی مهم است چون اولا : موقعیت خودش را تشخیص بدهد و ببیند من کجا هستم؟ آیا من اصلا در این مرتبه ی طهارت وارد شده ام؟ یا هنوز به دایره ی طهارت قدم نگذاشته ام که دارای مرتبه ی اول و دوم و مرتبه ای باشم؟ و مرتبه ی بعد اینکه : وقتی انسان خودش را شناسایی کرد، وقتی فهمید که مراتب بالاتر هم هست، آن وقت سعی می کند به آن مرتبه ی بالاتر قدم بگذارد. اولین مرتبه را گفتیم مرتبه ی اهل ایمان است و در این مرتبه شخص می کند ظاهر خود را درست میکند. چرا گفتیم ظاهر را با ظاهر شرع مقدس هماهنگ بکند؟ می فرمایند برای اینکه خدای عزوجل به ما استعداد رسیدن به کمالات را روزی کرده است و ظرف شکوفایی این کمالات و استعدادها همین زندگی مادی و به تعبیری همین زندگی اسفل السافلین است. اگر این کمالات اینجا شکوفا نشوند قطعا در عالم برزخ و عالم قیامت شکوفا نمی شوند. مثال ساده : جنین را در نظر بگیرید. عالم جنین فقط ظرف بدست آوردن و رشد کردن یک سری ابزار و وسایلی است که ما آنها را در زندگی دنیایمان نیاز داریم. و حال آنکه جنین در دوره های جنینی به بسیاری از این اعضا ممکن است نیاز نداشته باشد ولی آنها را بدست می آورد و تحصیل می کند برای اینکه به اینجا برسد. مثلا جنین در رحم مادر چشم نمی خواهد. اگر در دوران جنینی آن اعضا را بدست نیاورد در دنیا نمی تواند آن را بدست بیاورد. مثلا اگر کور بدنیا بیاید در دنیا برای همیشه کور است. دقیقا مثال ما نسبت به آخرت همین حالت است. اینجا ظرف بدست آوردن آن ابزار و کمالاتی است که آنجا بدرد ما می خورد. اگر اینها اینجا تحصیل نشوند آنجا دیگر خبری نیست. *وَمَن كَانَ فِي هَـذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِيلًا* ‎﴿الإسراء: ٧٢﴾‏ آنجا می فهمد وحتی میگوید : رب الرجعونی! ولی جوابش می آید : کَلّا جای تحصیل آنجا نیست! 📚استاد سعادتفر @davat_namaz
اگر ما در قیامت کمالات را لازم داریم، خدای عزوجل این عالم دنیا را جوری قرار داده که ما می توانیم تمام آن کمالات را بدست بیاوریم و به آنها برسیم تا جایی که : قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى ‎﴿النجم: ٩﴾‏ که رسول الله رسیدند. و انسان اینگونه می شود خلیفه الله! اگر مادر می خواهد بچه ی سالم بدست بیاورد باید خودش را با قوانینی که لازمه ی سلامت جنین است تطبیق بدهد. اینکه می گوییم انسان باید ظاهرش را با ظاهر شرع تطبیق بدهد همین است. خدا این دنیا را ظرف شکوفایی قرار داده است ولی گفته اگر می خواهی شکوفا بشوی اینهایی را که من می گویم عمل کن. اگر خودسر شوی آن چیزی که من میخواهم نیست! در قیامت همه ی نسبتها زایل می شود. فقط یک نسبت باقی می ماند و آن نسبت عبد است با خدای عزوجل. آن هم آن نسبتی را که خداوند قبول کرده و قرار داده است. فَلَا أَنسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ ‎﴿المؤمنون: ١٠١﴾‏ نسب چیست ؟ قرآن می فرماید : قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ ‎﴿المائدة: ٢٧﴾‏ آن نسبت تقوی است. من کسانی که متقین هستند را می پذیرم و در جوار خودم جایشان می دهم. تقوی یعنی چه؟ شرط عمل کردن به تقوا شریعت است و شریعت این ظاهر است. باید هم پای این بحث پیش برویم. این بحث یک بحث عملی است و ما اینها را باید داشته باشیم. شریعت باید بیاید تا شخص بشود متقی و اینجا اولین مرحله ی طهارت درست می شود. بیایید به خودمان نمره بدهیم. اگر ظاهرمان (تاکید می کنیم ظاهر یعنی ظاهر زندگی که یک جزء آن ظاهر شخصی است !) با ظاهر شرع تطبیق ندارد من هنوز به اولین مرحله ی طهارت هم نرسیده ام. نقطه ی مقابل تقوا فسق است. و فسق یعنی از طهارت افتاده ما دو عنوان بیشتر نداریم. یا عادل یا فاسق! نمیشود جزیی از ظاهر خود را با شریعت تطبیق بدهد و جزیی دیگر را با رای و نظر خود تطبیق بدهد. این کار را از اسلام بگیرد و آن کار را از جای دیگر بگیرد. حدیثی در باب ریا داریم که اینجا مصداق پیدا می کند . خدای سبحان می فرماید : من بهترین شریکان هستم. در شراکت بهترین شریک کسی است که در زمان حساب رسی به شریکش سخت نگیرد و حتی از سهم خودش هم به او بدهد. مرز ورود ما به حرم الله عزوجل اینجاست. خداوند می فرماید ورود به حرم من تقوا است. این را داشته باشی وارد می شوی، نداشته باشی ساقط هستی. مثل زمانی که شخص مشرف می شود به مکه ی معظمه. وقتی محرم می شود و می رسد به مرز حرم. به تعبیر امام بازاری است که عده ای سودهای زیادی می برند و یک عده ای خیلی ضررها می کنند. و اینجا شناسایی می کنند که ببیند چه کسی اجازه ی ورود به حرم دارد. 📚استاد سعادتفر @davat_namaz
و قرآن می فرماید : وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا ‎﴿الإسراء: ٧٠﴾‏ خداوند ما را در این ظرف دنیا قرار داده است وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْر حَمَلْنَاهُمْ یعنی ما انسان را مسلط بر طبیعت قرار داده ایم تا از اینها استفاده کند. مثل اینکه اگر خداوند عالم جنین را طوری قرار نمی داد که جنین بتواند رشد بکند خوب این گویی ظلم بود. پس خداوند می فرماید وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ. حالا اما اگر ما برعکس عمل کردیم و طبیعت مسلط بر ما شد، دنیا هر جا خواست مرا می برد و من می شوم عبد او. و خداوند این را از ما نخواسته است. خداوند می فرماید تو مسلطی ! اینها برای توست . و ظرفی است که تو خود را بسازی. و همانطور که گفتیم جنین در عالم جنینی نه چشم می خواهد و نه ریه. اما اینها ساخته می شوند و تکامل می یابند برای اینجا. کمالات هم هیچ کدام در این دنیا ظهور نمی یابند. جای ظهورش در اینجا نیست، نمی تواند اینجا ظهور پیدا کند مثلا یک نفر آدم می کشد آیا جریمه ی این می تواند اینجا ظهور پیدا کند؟ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ خداوند روزی ما را طیبات قرار داده است. نه آنهایی که مضرند و انسان را از انسانیت می اندازند. پس برای رسدن به اولین مرحله ی طهارت باید ظاهر زندگی تمام شئونات با ظاهر شریعت یک شود. و شریعت اگر حاکم شود دیگر دعواها وجود ندارد. در خانواده ها که دعوا هست شریعت حاکم نشده. یک جا هوای نفس است. اگر شریعت حاکم است دیگر اختلافی نیست و وحدت وجود دارد . همیشه یک و دو با هم دعوا دارند، یک که با خودش دعوا ندارد. در خلاف و تصادفی یک نفر مقصر است . اگر ظاهر شریعت حاکم شود دعواها و اختلافات بر داشته می شود . 📚استاد سعادتفر @davat_namaz
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
چطور مسجدی شدم؟ خاطرات مسجد @davat_namaz
دوستان بزرگوار لطفا شما هم از چگونگی مسجدی شدن و علاقه به مسجد برایمان متن یا صوت ارسال بفرمایید... از تجربیات شخصی یا مصاحبه با افراد مسجدی که به نظرتان می تواند الگوی دیگران باشد... به جمع نورانیمان انگیزه و راهکار بدهیم.... 🌈منتظریم... @davat_namaz
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَصَلِّ عَلَى الحُسَيْنِ المَظْلُومِ الشَّهِيدِ، قَتِيلِ العَبَراتِ، وَأَسِيرِ الكُرُباتِ، صَلاةً نامِيَةً زاكِيَةً مُبارَكَةً، يَصْعَدُ أَوَّلُها وَلا يَنْفَدُ آخِرُها، أَفْضَلَ ما صَلَّيْتَ عَلى‏ أَوْلادِ الأَنْبِياءِ وَالمُرْسَلِينَ، يا رَبَّ العالَمِينَ. 🖤 خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست 🖤 و درود فرست بر حسین ستم دیده و شهید و کشته اشک‌ها و دچار ناراحتی‌ها و آشوب‌ها، 🖤 درودی فزاینده، پاکیزه، با برکت، درحالی‌که آغازش بالا رود و آخرش انقطاع نیابد، 🖤برترین درودی که بر یکی از فرزندان پیامبران و رسولان فرستادی، ای پروردگار جهانیان. . @hobbenamaz
"بسم الله" می‌گوییم و صبح‌هایمان را به سحرهای "والفجرِ" حسین(ع) گره می‌زنیم. "دعوتید به روضه‌های خانوادگی و صبحگاهیِ "والفجر" در هیئتِ حیات" ⏰ زمان: دهه‌ی اول محرّم از ساعت ۵:۵۰ تا ۶:۴۵ صبح 📌مکان: صفحه مجازی هیئت به نشانیِ زیر: https://www.skyroom.online/ch/fath1979/heyat-hayaat 🌾برنامه:🌾 👇 *🍂 قرائت زیارت عاشورا و تلاوت قرآن 🍂 سخنرانی استاد رجبعلی با عنوانِ "میراثِ شجاعت" (تدبر در مفاهیم حماسه ساز در واقعه کربلا) 🍂 روضه‌خوانیِ آقای درزی* 🗂 برای دریافت صوت جلسات می‌توانید به شناسه زیر پیام دهید: @s_fathi
.: یامحسن بحق الحسن :. 📢 *رهبرنوجوان* برگزار می‌کند: 🔰 * نوجوانان حسنی (ع)* ✨ *آغاز دومین پویش اجتماعی نوجوانان* 🎙 استاد هانی چیت چیان 📆 یکشنبه ۲۴ مرداد | ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰ 🌐 پخش زنده در اتاق رهبرنوجوان: b2n.ir/rahbarenojavan 📺 پخش زنده در آپارات ذی‌حجر: aparat.com/zi.hejr/live 🔻 *با ما همراه باشید :* 🆔 @rahbarenojavan
بسم الله می‌گوییم و صبح‌هایمان را به سحرهای "والفجرِ" حسین(ع) گره می‌زنیم. دعوتید به روضه‌های خانوادگی و صبحگاهیِ "والفجر" ⏰ زمان: دهه‌ی اول محرّم از ساعت ۵:۵۰ تا ۶:۴۵ صبح 📌مکان: صفحه مجازی هیئت به نشانیِ زیر: https://www.skyroom.online/ch/fath1979/heyat-hayaat 🌾برنامه:🌾 👇 *🍂 قرائت زیارت عاشورا و تلاوت قرآن 🍂 سخنرانی استاد رجبعلی با عنوانِ "میراثِ شجاعت" (تدبر در مفاهیم حماسه ساز در واقعه کربلا) 🍂 روضه‌خوانیِ آقای درزی* 🔺جهت دسترسی به صوتِ سخنرانی ها می‌توانید به نشانیِ زیر در کانالِ "بله" مراجعه نمایید:👇 ble.ir/join/MDZkMGJiNz
26.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
و 📽 *نماهنگ گره* 🛰 شاهکار گروه مأوا *با مادرم راهی شدم روضه... زلفم گره خورد به همین پرچم...* *عاشق شدن تو بچگی لطفش همینه... عاشق میشی دل میدی تو اوج صداقت...* *اصلا محاله که جدا شی از رفقیت... از کودکی وقتی شروع میشه رفاقت...* @NasleTohidi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 *به سؤالات کودکان در مورد واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) چگونه پاسخ دهیم؟* 🎥 از مجموعه مستند کارشناسی باغبان؛ دوره اول رشد 🎙 کارشناس: محمدرضا اخوت ble.ir/tareqmedia 🕋 @NasleTohidi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باز اين چه شورش است که در خلق عالم است باز اين چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است باز اين چه رستخيز عظيم است کز زمين بي نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است اين صبح تيره باز دميد از کجا کزو کار جهان و خلق جهان جمله درهم است گويا طلوع ميکند از مغرب آفتاب کاشوب در تمامي ذرات عالم است گرخوانمش قيامت دنيا بعيد نيست اين رستخيز عام که نامش محرم است @davat_namaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸معلمین دغدغه مند؛ برای مطالعه در زمینه تدبر در سوره فجر ویژه نوجوانان می توانید به [کتاب مهارت هایی برای سیزده ساله بودن](http://quranahlebayt.com/?product=مهارت%e2%80%8cهایی-برای-سیزده-ساله-بودن) مراجعه نمایید. @davat_namaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نذر عباس | روایت ویژه مادر شهید مصطفی صدرزاده برای رهبر انقلاب از شهادت فرزندش در ظهر تاسوعا ➕ سخنان شهید سلیمانی در وصف شهید صدرزاده 📥 سایر کیفیتها👇🏻 https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=48514
گفته شد که : اولین مرتبه از سرّ طهارت، طهارت اهل ایمان است و برای رسیدن به اولین مرتبه ی اهل ایمان باید ظاهر یعنی زندگی ظاهر خود را مطاابق با شرع مقدس قرار بدهیم. باید در اولین مرحله ظاهر خود را با ظاهر شریعت یکی بکنیم چون انسان خلیفه الله است و قرآن می فرمایند : إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً من می خواهم برای خودم خلیفه ای در زمین قرار بدهم. در واقع باید اسماو صفات مستخلفا منه را داشته باشد تا صدق خلیفه بکند، باید شباهت به او داشته باشد. بر همین اساس خدای متعال انسان را حامل اسما و صفات خود قرار داد : وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا پس به تعبیر این آیه خدا به عالم تمام اسما را تعلیم فرمود. انسان شد حامل اسما الله و این دربرداشتن به صورت قوه و استعداد است. این اسما باید در ظرف دنیا به فعلیت برسد ولی استفاده آنها مال آخرت است. مثل مثال جنین که در دوره ی جنینی اعضا و جوارح خود را می سازد تا در دنیا بدردش بخورد، ما هم باید اسما را در این دنیا به فعلیت برسانیم تا در آخرت مورد استفاده قرار بگیرد. پس نکته ی اول اینکه : انسان شد حامل اسما و در آیه ای دیگر می فرماید : وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ برای او اسماء حسنی است . فَادْعُوهُ بِهَا او را با اسماء حسنایش طلب کنید. یعنی چی او را با اسماء حسنی طلب کنید؟ در دعا بگویم یا الله یا الله ! اینکه خیلی ساده است ! فدعوه بها : یعنی لقا و وصل و قرب او را با اسمائش او را طلب کنید. یعنی اگر می خواهید او را داشته باشید ،بیایید و اسماء او را دارا بشوید. 📚استاد سعادتفر @davat_namaz
بعضی از اسما امام بعضی از اسماء دیگرند. یعنی یک اسم پیشوای بعضی از اسماء دیگر است. مثلا : الله امام همه ی اسماء است یا اسم شریف حی و قیوم از امهات اسماء هستند. بعضی از اسما سبب تجلی بعض اسماء دیگر می شوند. یعنی اگر شما با این اسم خدای متعال را بخوانید و به او نزدیک بشوید؛ این اسم سبب می شود که اسماء دیگری هم بر شما تجلی و ظهور پیدا بکند. در دعاها توصیه شده همان که در دعا وارد شده بدون کم زیاد بگویید، چون این اسما سبب تجلی اسما دیگری می شوند. در روایتی گفته شده که: امام صادق علیه السلام به راوی فرمودند: بگو : یا الله و یا رحمان و یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک. راوی پرسید : بگویم : یا الله و یا رحمان و یا رحیم . یا مقلب القلوب و الابصار ثبت قلبی علی دینک؟ امام فرمودند ابصار اگر می خواست من می دانستم! فقط بگو :… یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک. اینها همه مقدمه برای این بود که گفته شود که: یکی از اسمائی که امام بسیاری دیگر از اسماء است، به خصوص نسبت به بقیه ی موجودات و خلق و انسان(که اشرف مخلوقات است) اسم شریف کریم است. یعنی خدای متعال به خاطر اسم شریف کریمش اصلا انسان را خلق کرد و به او وجود داد و تجلیات دیگر به برکت این اسم است. 📚استاد سعادتفر @davat_namaz
سوره ی مبارکه ی الرحمن می فرماید : تَبَارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِي الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ تَبَارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ، آن هم ربی که صاحب جلال است، صاحب عظمت است. وقتی عبد جلال و عظمت را می بیند، یک یأسی در دلش ایجاد می شود با خود می گوید: من کجا و آن ذی الجلال کجا؟ یک نگاه به فقر و حقارت خودش می کند و یک نگاه هم به ذی الجلال بودن او ؛ اما بلافاصله می فرماید : وَالْإِكْرَامِ او از ذی الجلال بودنش تنزل می کند برای عبد، به خاطر اکرامش او را می پذیرد و ناامیدش نمی کند. به عبدش می گوید: تو ذی الجلال را می بینی وناامیدی، ولی به خاطر اکرام و کریم بودن حضرت حق موجب تجلیات او واقع می شوی. اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ‏ خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ ‎‏ اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ ‎ این خلق به خاطر صفت اکرام است. چون اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ است ، خَلَقَ الْإِنسَانَ را روزی کرده است. این صفت کریم و اسم شریف اسمی است که به سبب آن انسان مورد عنایات و توجهات خاصی از حضرت حق واقع می شود. غرض اینکه وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا برای اینکه انسان او را با اسم شریف کریم طلب کند، باید این صفت را دارا شود و ومظهریت این صفت را پیدا بکند و این انسان می شود مورد تجلی بسیاری از اسماء دیگر. این باب فتح الفتوحی است برای عبد. در بحث شفاعت و شفاعت مقبوله گفته شده که: اینکه شخصی( مثلا حضرت رسول صل الله علیه و اله یا حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام) شفیع می شود نزد خدای متعال، آنها اسمی از اسما الله را که مناسب حال بنده است و حضرات می دانند را واسطه قرار می دهد. بنده خودم جهل دارم، نمیدانم با این حال مسکنت و ذلتی که دارم کدام اسم را بخوانم که با آن اسم اسماء دیگر بر من تجلی بکند. ممکن است اسمائی را بخوانم که ظرفیتش را ندارم. اما وقتی می آیم نزد علی بن موسی الرضا و می گویم یا وجیها عند الله اشفع ... می گویم : آقاجان شما که وجیه هستید، شما که علیم هستید، شما که می دانید من با کدام اسم باید بخوانم و من نمی دانم، شما بیایید شفیع من بشوید و از زبان بنده آن اسم مناسب حال مرا از خدا واسطه بشوید. و اینجا اگر حضرت بر من منت بگذارند، آن اسمی که مناسب حال بنده است حضرت آن اسم را شفیع قرار می دهند و با وساطت آن اسم شخص مورد تجلی حق واقع می شود. و اگر قرار است مرضی شفا پیدا کند شفا پیدا می کند، حاجتی داده شود، گناهی آمرزیده شود … دیگر او میداند. این وساطت اسماء الله است. این معنای شفاعت نه تنها منافاتی با توحید ندارد بلکه عین توحید است. اسم شریف کریم از آن اسمائی است که واسطه ی بین اسماء دیگر است. خداوند با صفت کرامتش بر عبدش رأفت هم می کند. با آن صفت او را مورد رحمتش هم قرار می دهد. 📚استاد سعادتفر @davat_namaz
🎙 خانم ادیب (کارشناس علوم تربیت اسلامی) از نحوه بیان عاشورا برای فرزندانمان می گویند 🌀 در محرم، چگونه عطف ایجاد کنیم و از وحشت ایجاد کردن در کودک دوری کنیم؟ 🌀 چه چیزهایی را باید گفت و فراهم کرد و چه چیزهایی گفتن اش فایده که ندارد، هیچ... به ضرر کودکانمان هم هست؟ @davat_namaz با هم بشنوییم: 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇