eitaa logo
ژرف‌کاوی
268 دنبال‌کننده
67 عکس
3 ویدیو
10 فایل
🔺ژرف‌کاوی: تامل در باب بنیادهای فلسفۀ اجتماعی 🔹آثار مکتوب، درسگفتارها، ایده‌ها و اندیشه‌های فیلسوفان و نظریه‌پردازان اجتماعی 🔸تحلیل‌های اندیشمندان دربارۀ مسائل اجتماعی ایران و جهان ✔️ Admin @filius_universi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺معرفی کتاب 🔹کتاب «نوابغ عصر خویش: ابن سینا و بیرونی و روشن‌گری از دست رفته» نوشتۀ فردریک استار (S. Frederick Starr)، متخصص اوراسیا و مورخ آمریکایی است. این کتاب در سال ۲۰۲۳ توسط انتشارات آکسفورد منتشر شده است. فردیک استار نقش‌آفرینی ابن سینا و بیرونی در متن تمدن اسلامی را مورد بررسی قرار داده است. 🔹این کتاب در نوزده فصل تدوین شده است. از جمله نکات متمایز کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: الف- کتاب حاضر به زبان فنّی فلسفی متناسب با آثار ابن سینا یا زبان علمی پیچیدۀ متناسب با آثار بیرونی نوشته نشده است و نویسنده مخاطب عمومی‌تر را در نظر داشته است. ب- نویسنده ابن سینا و بیرونی را صرفاً با توجه به محتوای آثارشان مورد توجه قرار نداده است. بلکه با توجه به رشتۀ تخصصی خود، یعنی تاریخ و باستان‌شناسی، زمینۀ وسیع‌تر تمدنی و تاریخی تولد و رشد اندیشه‌های آن‌ها را نیز مورد توجه قرار داده است. ج- استفان فردریک استار گفتگوهای تفصیلی ابن سینا و ابوریحان با یکدیگر را نیز با دقت بررسی کرده است و خود در مقدمه بیان می‌کند که کمتر کتابی به مقایسه‌ی این دو پرداخته است. د- با وجود نکات مثب در کتاب حاضر، نگاه نویسنده هنوز چیزی بین نسل گذشته و نسل کنونی پژوهشگران مطالعات تمدنی اسلامی است. @DeepAnalysis 🔹دانلود فایل کتاب ⬇️⬇️
S. Frederick Starr - The Genius of their Age_ Ibn Sina, Biruni, and the Lost Enlightenment-Oxford University Press (2023).pdf
59.22M
🔺ابن سینا و بیرونی: نوابغ عصر خویش (متن انگلیسی) 🔹نوشتۀ استفان فردریک استار و منتشرشده در سال 2023 در انتشارات آکسفورد @DeepAnalysis
🔺علم و فلسفه: نوروسایکولوژی و فهم کنش‌های اجتماعی 🔹سلول‌های عصبی نورون نام دارند. نورون‌های حسّی پیام‌های عصبی را به مغز منتقل می‌کنند و نورون‌های حرکتی دستورات مغز را به اعضای دیگر می‌رسانند. 🔹نورون‌ها سه بخش اصلی دارند: بدنۀ نورون (جسم یاخته‌ای)، دندریدت‌ها (شاخک‌هایی که پیام‌ها را دریافت می‌کنند) و آکسون‌ها (رشتۀ بلندی که پیام دریافت‌شده را منتقل می‌کند). 🔹دسته‌ای از نورون‌ها، نورون‌های آینه‌ای (mirror neurons) نام دارند. این نورون‌ها تنها در زمان انجام کار فعال نمی‌شوند، بلکه هنگام مشاهدۀ دیگر افراد نیز فعال می‌گردند. 🔹نورون‌های آینه‌ای به ما کمک می‌کنند دریابیم، در سطح زیستی، افراد چگونه قصد و نیت دیگران را در پرتوی رفتارهای آنها فهم می‌کنند. 🔹کشف نورون‌های آینه‌ای مبدأ شکل‌گیری این حدس علمی شد که فرایند تقلید در کودگان امری غیراکتسابی و مادرزادی است. احتمال دارد احساساتی مانند نگرانی، مهربانی، همدلی و حتی شکل‌گیری زبان نیز در پرتو فعالیت نورون‌های آینه‌ای قابل فهم باشند. * Feldman (2016) Essentials of Understanding Psychology, P: 47-49 @DeepAnalysis
🔺طبیعت و جهان انسانی: به بهانه آتش‌سوزی لس‌ آنجلس 🔸گفتاری از دکتر نصر در باب همه‌گیری کرونا و غرور غلبه بر طبیعت (بخش اول) 🔹از منظر انسانی، همه‌گیری [کرونا] شر است، اما از نگاه ویروس‌هایی که خود موجب آن شده‌اند به هیچ وجه شر نیست، زیرا همه‌گیری به معنای گسترش قلمرو آن‌هاست. از ذکر این نکته متنفرم، اما از نظر حفظ محیط طبیعی، همه‌گیری منفی نبوده است. آری، ما از فوت ملیون‌ها انسان غمگینیم، با این حال باید دید چندین ملیون انسان در طول دو سال چقدر زباله تولید می‌کنند. 🔹گفتن این حرف غم‌انگیز است، اما ما انسان‌ها طوری زندگی می‌کنیم که وجودمان برای ادامه حیات روی زمین خطرناک است. و این همه‌گیری [کرونا] پیش و بیش از هر چیز باید برای ما تذکری باشد که ما اربابان طبیعت نیستیم. طبیعت هم قدرت دارد همین کار را با ما بکند و ویروس‌های کوچک که در نظرمان هیچ به حساب می‌آمدند می‌توانند از ما زرنگ‌تر باشند و ما را از زندگی سالم محروم کنند، طوری که از عهده‌ی بهترین دانشمندان هم کار برنیاید. 🔹در راستای فهم محدود بودن قدرتمان نسبت به طبیعت، تجربه‌ی همه‌گیری باید از نخوت علوم طبیعی مدرن بکاهد، نخوتی که به کل جامعه‌ی مدرن سرایت کرده است. این امر باید احساس خضوع و تواضع را به دنبال آورد. این حس برتری‌جویی که از اوائل قرن هفدهم و پیش از دوران گالیله قرین علم مدرن بوده است باید تغییر کند زیرا برای زندگی انسانی و آینده‌ زمین بسیار خطرناک است. * Nasr (2024) Remarks on Evil, Suffering and the Global Pandemic (p:11-12) in From the Devine to the Human @DeepAnalysis
🔺شعر پارسی: آگاهی در جهان هستی جمله ذرات زمین و آسمان لشکر حق‌اند گاه امتحان باد را دیدی که با عادان چه کرد آب را دیدی که در طوفان چه کرد وآنک سنگ انداخت داودی بدست گشت ششصد پاره و لشکر شکست سنگ می‌بارید بر اعدای لوط تا که در آب سیه خوردند غوط گر بگویم از جمادات جهان عاقلانه یاری پیغمبران مثنوی چندان شود که چل شتر گر کشد عاجز شود از بار پر دست بر کافر گواهی می‌دهد لشکر حق می‌شود سر می‌نهد ای نموده ضد حق در فعل درس در میان لشکر اویی بترس چونک جانِ جانِ هر چیزی ویست دشمنی با جانِ جان آسان کیست؟ @DeepAnalysis
🔺چهار رویکرد در ملاصدراپژوهی‌ معاصر: به نقل از مدخل ملاصدرا در دائرة المعارف فلسفه استانفورد، نوشته سید سجاد رضوی (۲۰۲۱) 🔹 می‌توان چهار دسته از پژوهشگران را در حوزۀ شناخت افکار ملاصدرا را از یکدیگر تمیز داد: (۱) علمای سنّتی (traditionalists): نخست علمای سنّتی شیعه که خود را پیروان ملاصدرا می‌دانند و ادامه‌دهنده‌ی سنتی مدرسی هستند که به قرن یازده هجری برمی‌گردد. آن‌ها با اندیشۀ ملاصدرا مواجهۀ انتقادی ندارند و نقدهای متاخر نسبت به اندیشۀ او را هم جدّی نمی‌گیرند. (۲) طرفداران خوانش تحلیلی (analyticisers): دوم، اندیشمندانی که متاثر از فلسفۀ تحلیلی هستند و به دفاع از فلسفۀ ملاصدرا علاقه‌مندند. آن‌ها تلاش می‌کنند اندیشه‌های او را به نحوی که برای فیلسوفان متعلق به سنت تحلیلی انگلو-آمریکن قابل فهم است صورت‌بندی نمایند. (۳) طرفداران خوانش عرفانی (theosophers): کسانی که اصرار دارند، ملاصدرا حقیقتا تمایلات عرفانی داشته و به جای کوشش برای گشودن باب گفتگو با سنت فلسفۀ تحلیلی، بهتر است زمینۀ مشترکی با فلسفۀ قاره‌ای- به خصوص کسانی که گرایش‌های عرفانی دارند- پیدا کرد. (۴) طرفداران بومی‌گرایی و ملیت‌محوری (Nativists): دغدغۀ این دسته از پژوهگران برای پرداختن به مباحث ملاصدرا، ایجاد زمینۀ افتخار و غرور به دستاوردهای میراث ایرانی است. آن‌ها ملاصدرا را بزرگ‌ترین مساهمت عقلانی و فلسفی ایران در حوزۀ فلسفه می‌دانند. @DeepAnalysis
🔺آیا با تمرین‌های رفتاری می‌توان کارکرد و یا حتی ویژگی‌های فیزیکی مغز را تغییر داد؟ 🔸انعطاف‌پذیری عصبی و عادت‌های رفتاری 🔹اگر بخشی از دستگاه عصبی آسیب ببیند و یا به وسیلۀ جراحی حذف شود، در این صورت، مغز می‌تواند کارکرد عضو آسیب‌دیده و یا حذف شده را به بخش دیگری از مغز واگذار کند [بنابراین، میان اجزای مغز و کارکردهای آن‌ رابطۀ یک به یک تخلف‌ناپذیر وجود ندارد]. اما یافته‌های جدید نکتۀ عجیب‌تری را بیان می‌کنند: مغز و دستگاه عصبی قدرت بازآفرینی دارند. 🔹حتی در سن بزرگسالی نیز در برخی مناطق مغز سلول‌های مغزی (نورون‌ها) جدیدی تولید می‌شود و به این فرایند فرایند «عصب‌زایی» (neurogenesis) می‌گویند. روزانه هزاران سلول عصبی جدید تولید می‌شود، به خصوص در بخش‌های مربوط به یادگیری و حافظه. 🔹اگر خط بریل (خط لمسیِ مخصوص نابینایان) را بیاموزید، بخشی از بافت قشر مُخیِ مغز شما که مربوط به حس سرانگشت‌هاست گسترش می‌یابد. 🔹به مجموعۀ خصائص فوق، یعنی الف- انتقال کارکرد یک بخش به بخشی دیگری از مغز و ب- تولید سلول‌های عصبی، «انعطاف‌پذیری عصبی» می‌گویند. 🔹[بنابراین عادات ذهنی و ملکات نفسانی می‌توانند در شکل‌دهی به شکل مغز موثر باشند]. * Feldman (2016) Essentials of Understanding Psychology, P: 73 @DeepAnalysis
🔺در ستایش پیشوای نخستین ای علی که جمله عقل و دیده‌ای شمه‌ای واگو از آنچه دیده‌ای تیغ حلمت جان ما را چاک کرد آب علمت خاک ما را پاک کرد بازگو دانم که این اسرار هوست زانک بی شمشیر کشتن کار اوست صد هزاران می چشاند هوش را که خبر نبود دو چشم و گوش را چشم تو ادراک غیب آموخته چشمهای حاضران بر دوخته راز بگشا ای علی مرتضی ای پسِ سوء القضا حسن القضا چون تو بابی آن مدینهٔ علم را چون شعاعی آفتاب حلم را باز باش ای باب بر جویای باب تا رسد از تو قشور اندر لباب باز باش ای باب رحمت تا ابد بارگاه ما له کفوا احد @DeepAnalysis
🔺مقاله Irfan of the Commander of the Faithful (عرفان امیر المومنین) نوشته‌ پرفسور لگنهاوزن 🔹در این مقاله استاد لگنهاوزن در مقام نتیجه‌گیری برای عرفان امام علی هفت ویژگی را ذکر می‌کند: ۱. اهمیت هم‌زمان علم حضوری و حصولی ۲. حرکت از ظاهر به باطن ۳. امام علی انسان کامل و راهنمای اهل عرفان است ۴. مظهر اسماء و صفات بودن امام علی ۵. فکر و ذکر طرق جلا دادن قلب ۶. راه عرفان پرخطر است و ظرفیت شخص را باید لحاظ کرد ۷. افراد مختلف ظرفیت درجات مختلف معرفت را دارند. 🔹 متن مقاله را می‌توانید در ادامه دانلود کنید. @DeepAnalysis
Irfan of the Commander of the Faithful, Imam Ali(a) - Legenhausen.pdf
510.9K
🔹مقاله Irfan of the Commander of the Faithful (عرفان امیر المومنین) نوشته‌ پرفسور لگنهاوزن به زبان انگلیسی @DeepAnalysis
🔺شعری از ناصر خسرو در وصف علي علیه السلام بنگر كه خلق را به كه داد و چگونه گفت روزی كه خطبه كرد نبی بر سر غدير دست علی گرفت و بدو داد جای خويش گر دست او گرفت، تو جز دست او مگير علم علی نه قال و مقال است عن فلان بل علم او چو دُرّ يتيم است بی‌نظير اقرار كن بدو و بياموز علم او تا پشت دين قوی كنی و چشم دل قرير آب حيات زير سخن‌های خوب اوست آب حيات را بخور و جاودان ممير @DeepAnalysis
🔺فرهنگ ویژگی‌های فیزیکی مغز را تغییر می‌دهد 🔹فرهنگ منجر به تفاوت اندازۀ مغز و تفاوت در نحوۀ جانبی‌سازی (lateralization) می‌شود. مثلاً اندازۀ مادۀ خاکستریِ نوجوانان طبقۀ پردرآمد بزرگ‌تر از اندازۀ این ماده در نوجوانان طبقات کم‌درآمد است. 🔹علاوه بر این، ژاپنی‌های بومی اطلاعات مربوط به صدای مصوّت‌ها را عمدتاً در نیم‌کرۀ چپ پردازش می‌کنند. امّا در مقابل، مردم آمریکای جنوبی و شمالی، اروپا و ژاپنی‌‌هایی که زبان ژاپنی را بعدا می‌آموزند، صدای مصوّت‌ها را اصولاً در نیم‌کرۀ راست پردازش می‌کنند. 🔹از جمله تبیین‌های ارائه‌شده برای پدیدۀ فوق این است که برخی ویژگی‌های زبان ژاپنی، مانند قابلیت بیان ایده‌های پیچیده با استفاده از صدای مصوّت‌ها، منجر به رشد نوعی خاصی از جانبی‌سازی مغز در ژاپنی‌های بومی می‌شود. *Feldman (2016) Essentials of Understanding Psychology, p: 73 @DeepAnalysis