eitaa logo
ژرف‌کاوی
270 دنبال‌کننده
67 عکس
3 ویدیو
10 فایل
🔺ژرف‌کاوی: تامل در باب بنیادهای فلسفۀ اجتماعی 🔹آثار مکتوب، درسگفتارها، ایده‌ها و اندیشه‌های فیلسوفان و نظریه‌پردازان اجتماعی 🔸تحلیل‌های اندیشمندان دربارۀ مسائل اجتماعی ایران و جهان ✔️ Admin @filius_universi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸معرفی کتاب ✔️ در تمدن اسلامی، علاوه بر پژوهش‌ها و تحقیقات نظری، پژوهش‌های تجربی اجتماعی نیز صورت گرفته است. یکی از شاهکارهای تجربی، پژوهش جامع ابوریحان بیرونی تحت عنوان «تحقیق ما للهند» است. ✔️ «تحقیق ما للهند» یک دایرة المعارف بزرگ هندشناسی است که با رویکردی تجربی و مردم‌شناختی تدوین شده است. این کار به حوزۀ مردم‌شناسی فرهنگی تعلق دارد. ✔️ ابوریحان بیرونی، بنا به اختلاف اقوال، حدود سیزده تا هفده سال در هند سکونت داشته، زبان سانسکریت را آموخته و تجربیات خود را ثبت نموده است. ✔️ در این اثر، ابوریحان بیرونی به مقایسۀ تطبیقی فرهنگ دینی یونان، صوفیه و برخی دیگر از ادیان با فرهنگ و دین هندی‌ها پرداخته است. ✔️ به لحاظ تجربی، کار ابوریحان از آثار جامعه‌شناسان کلاسیک غنی‌تر است. این کتاب به زبان عربی نگاشته شده است و ادو ترجمۀ فارسی از آن موجود است: ترجمۀ استاد اکبر داناسرشت و ترجمۀ دکتر منوچهر صدوقی سها. ترجمۀ نخست بهتر است. @DeepAnalysis
🔺 ژرف‌کاوی: بستری برای تأمل درباره‌ی انسان، اجتماع و سیاست 🔹 فلسفه، اجتماع و سیاست 🔸مسائل اجتماعی ایران و جهان 🔘 درسگفتار، کتاب، مقاله، رویداد، تحلیل و گفتگو و ویدئو 🔗 لینک عضویت 🔽 https://eitaa.com/DeepAnalysis @DeepAnalysis
🔹 درسگفتار ✔️ درسگفتار نظریه‌های کلاسیک جامعه‌شناسی (دانشگاه تهران، دورۀ کارشناسی، سال ۸۹) توسط دکتر حسین کچویان ✔️ این درس‌گفتار سیزده جلسه‌ای، شامل یک دوره نظریات کلاسیک جامعه‌شناسی و بیان ریشه‌های تاریخی-فلسفی آن با نگاهی دقیق و نقادانه است. ✔️ خطوط کُلّی جلسۀ اول: در این جلسه، دکتر کچویان، به شیوۀ مواجهۀ نظری با نظریه‌های جامعه‌شناسی مُدرن می‌پردازد. جامعه‌شناسی رویکرد نظریِ جهانِ تجدد (مدرنیته) با پدیده‌های انسانی و اجتماعی است. @DeepAnalysis
🔸سه ادعای بزرگ جان سرل در مورد ساخت تمدن انسانی ✔️ جان سرل در صفحات پایانی کتاب «ساخت جهان اجتماعی» بیان می‌کند: ✔️ این کتاب حداقل سه ادعای بسیار قوی دارد [...] : نخست اینکه کُلّ واقعیت نهادی انسانی [...] و همۀ تمدن انسانی [...] تنها توسط یک عملیات منطقی-زبانی تحقق یافته است. دوم آنکه ما می‌توانیم بگوییم آن عملیات چیست؛ اعلام یک کارکرد وضعی (A Status Function Declaration). سوم آنکه تنوع و پیچیدگی عظیم تمدن انسانی در پرتو این واقعیت تبیین می‌شود که این عملیات زبانی-منطقی مقیّد به حوزۀ خاصی نیست. (Searl 2010: p. 201) برگرفته از کتاب: Making the Social World (2010) نوشتۀ جان سرل @DeepAnalysis
🔸معرفی مقاله ✔️ مقالۀ «بررسی آراءعلامۀ طباطبایی در زمینۀ زیست اجتماعی انسان»، نوشتۀ حجت الاسلام دکتر محمود تقی‌زاده داوری، در سال ١٣٩٨ در نشریۀ «علوم اجتماعی» (دانشگاه علامه طباطبایی) چاپ شده است. ✔️در این مقاله تقی زاده داوری مسألۀ «هویت اجتماعی» انسان را در آراء علامۀ طباطبایی مورد بررسی قرار می‌دهد. این مقاله به نظریه اجتماعی علامه طباطبایی می‌پردازد. 🔸نویسنده ابتدا به عنوان پیشینۀ بحث، این مسأله (هویت اجتماعی انسان) را در آراء افلاطون و ارسطو، به عنوان پیشگامان آن ،مورد بحث قرار داده و سپس دیدگاه فارابی، شیخ الرئیس، ابن خلدون و شهید مطهری را به صورت فشرده بررسی می‌کند. 🔸تقی‌زاده معقتد است نوشته‌های علامۀ طباطبایی در رابطه با هویت اجتماعی انسان به دو دسته تقسیم می‌شوند: الف- نوشته‌های فلسفی. ب- نوشته‌های فلسفی-الهیاتی. 🔸 از نظر نویسنده، علامۀ طباطبایی در جای جای آثار خود «مدنی بالطبع» بودن را همان «مستخدم بالطبع» بودن می‌داند، در صورتی که این نکته نادرست است و به نظر می‌رسد این دو تعبیر در آراء علامه نوعی ناسازگاری درونی برای نظریۀ ایشان محسوب می‌شود. @ِDeepAnalysis
27.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☑️ ویدئو 🔺استاد مسعود درخشان 🔹 نظریۀ تعادل عمومی والراس، مانند برخی دیگر از طرح‌ها در اقتصاد ریاضی قدرت مواجهه با مسائل واقعی زیست اجتماعی انسان را ندارد. 🔹در زندگی پارتو نوعی چرخش جدّی وجود دارد؛ او پس از تدوین بهینۀ پارتو به این نتیجه رسید که فهم عمیق مسائل اقتصادی را باید در جامعه‌شناسی جستجو کرد؛ تحلیل‌های ریاضیاتی واقعیت را تبیین نمی‌کنند. 🔹 با حذف مفهوم ارزش و جایگزینی آن با مفهوم مطلوبیت مارکس از اقتصاد آکادمی حذف شد. @DeepAnalysis
🔹ادب پارسی 🔸گفتار مولوی در باب آزادی در جهان اندیشه ✔️ بر اندیشه گرفتْ* نیست و درون عالم آزادی است زیرا اندیشه‌ها لطیف‌اند [...]. ✔️ آن اندیشه‌ها چون مرغان هوایی و آهوان وحشیند که ایشان را پیش از آنکه بگیری و در قفس محبوس کنی، فروختنِ ایشان از روی شرع روا نباشد، زیرا که مقدورِ تو نیست مرغِ هوایی را فروختن، زیرا در بیع تسلیم شرط است و چون مقدور تو نیست چه تسلیم کنی؟ ✔️ پس اندیشه‌ها مادام که در باطنند بی نام و نشانند بر ایشان نتوان حکم کردن، نه به کفر و نه به اسلام. *خرده‌گیری، مواخذه ▪️فیه ما فیه (تصحیح استاد بدیع الزمان فروزانفر، نشر نامک ۱۳۸۵)، ص ۸۰ @DeepAnalysis
🔲 مردم باورمند در میانه‌ی پیکار ✔️ چند آیه از قرآن درباره‌ی عمل مؤمنان هنگام نبرد با دشمنان ☑️ باور به خدای هستی، نویدها و هشدارهای او. نخست اهل ایمان را سزد که باور کنند آغاز و انجام و میانه‌ی چیزها همگی به دست خداست، در پیکار هم چنین است <فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ رَمَىٰ> (انفال، ۱۷). ☑️ دعا، ابزار پیکار. خواندن خدای بی‌کران در همه حال فرموده‌ی اوست <قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا> (فرقان، ۷۷)، اما افزون بر آن ابزار پیامبران در نبرد هم هست <عَنِ الرِّضَا علیه السلام، أَنَّهُ کَانَ یَقُولُ لاِءَصْحَابِهِ: «عَلَیْکُمْ بِسِلاَحِ الاْءَنْبِیَاءِ» فَقِیلَ: وَ مَا سِلاَحُ الاْءَنْبِیَاءِ؟ قَالَ: «الدُّعَاءُ»> (الكافي، ج٤، ص ٣٠٢). ☑️ برنامه‌ریزی و کار عقلایی. اگر سرانجام نیک کارها- از جمله کار پیکار- در گرو فرمان‌بری از خداست، او خود فرموده است <وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ> (انفال، ۶۰). و در جای دیگر گفته است <يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَكُمْ فَانفِرُوا ثُبَاتٍ أَوِ انفِرُوا جَمِيعًا> (نساء، ٧١) و فرموده <وَلْيَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَأَسْلِحَتَهُمْ وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُم مَّيْلَةً وَاحِدَةً وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِن كَانَ بِكُمْ أَذًى مِّن مَّطَرٍ أَوْ كُنتُم مَّرْضَىٰ أَن تَضَعُوا أَسْلِحَتَكُمْ وَخُذُوا حِذْرَكُمْ إِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُّهِينًا> (نساء، ١٠٢). ☑️ وحدت. <وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ> (انفال، ۴۶). ☑️ تبعیت از رهبر الهی. <وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ> (انفال، ۴۶). ☑️ رازداری و عدم افشای اسرار. خدای جهان فرماید <وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِّنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَىٰ أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّيْطَانَ إِلَّا قَلِيلًا> (نساء، ٨٣). و گوید <يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِّن دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ إِن كُنتُمْ تَعْقِلُونَ> (آل عمران، ۱۸). در عصر رسانه‌های اجتماعی اهمیت این نکته فزون‌تر است. ☑️ رجوع به دانایان. در کار جنگ، چونان دیگر کارها، پیرو راهبر الهی باشد و در شیوه‌ی کارها از دانایان پرسش کند <وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالًا نُّوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ> (النحل، ۴۳). ☑️ دوراندیشی و احتیاط در برابر منافقان. منافق را نشانه‌هایی است. فساد کنند و گمان نمایند مصلح‌اند، اهل ایمان را سفیه شمارند و خود سفیه‌اند، مردمان را تمسخر و ریشخند نماید و خود از سوی خدا ریشخند شوند؛ و در همه‌ی این امور دوبین و احول‌اند (بقره، ۱۱، ۱۲، ۱۳ و ۱۴). اما به هنگام پیکار رفتارشان آشکارتر شود. آنان به هنگام پیکار بهانه‌جویی کنند:<إِنَّمَا يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فِي رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ> (توبه، ۴۵). اگر به همرا شما باشند موجب فساد و سوء محاسبه شوند <لَوْ خَرَجُوا فِيكُم مَّا زَادُوكُمْ إِلَّا خَبَالًا> (توبه، ۴۷) و برای فتنه‌انگیزی شتابشان بیشتر شود <وَلَأَوْضَعُوا خِلَالَكُمْ يَبْغُونَكُمُ الْفِتْنَةَ> (توبه، ۴۷) و در میان آنان برخی چشم و گوش دشمن‌اند <وَفِيكُمْ سَمَّاعُونَ لَهُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ> (توبه، ۴۷). ☑️ صبر. فرمود تعالی اسمه <آل عمران يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ> (آل عمران، ۲۰۰). @DeepAnalysis
🔸 معرفی مقاله ✔️ اسلام و نظریۀ جنگ عادلانه (Islam and Just War Theory) مقاله‌ای است که توسط محمد لگنهاوزن فیلسوف آمریکایی معاصر به زبان انگلیسی نوشته شده است. 🔸لگنهاوزن در این مقاله ابتدا پیشینۀ تاریخی به کارگیری واژۀ جنگ عادلانه را بررسی و ریشۀ استفاده از این واژه را به اوگوستینوس (اوگوستین) می‌‌رساند. 🔸او بیان می‌کند که به تدریج در سنّت مسیحی تعبیر «جنگ مقدّس» جایگزین «جنگ عادلانه» شد. 🔸در نظریه‌های امروزی نیز جنگ عادلانه در مقابل جنگ مقدس قرار دارد. از نظر لگنهاوزن، دیدگاه اسلام در مورد جهاد به نظریه‌های جنگ عادلانه نزدیک‌تر است تا جنگ مقدس در مسیحیت. 🔸این مقاله برای کسانی که به دنبال مطالعات فلسفی و اجتماعی جنگ هستند مفید است. @DeepAnalysis ✔️ متن مقاله را در ادامه دانلود کنید: ⬇️⬇️⬇️
🔹درسگفتار ✔️ درسگفتار نظریه‌های کلاسیک جامعه‌شناسی (دانشگاه تهران، دورۀ کارشناسی، سال ۸۹) توسط دکتر حسین کچویان (جلسۀ دوم) ✔️این درس‌گفتار سیزده جلسه‌ای، شامل یک دوره نظریات کلاسیک جامعه‌شناسی و بیان ریشه‌های تاریخی-فلسفی آن با نگاهی دقیق و نقادانه است. ✔️ خطوط کُلّی جلسۀ دوم: در این جلسه، دکتر کچویان، در امتداد مباحث جلسۀ قبل، چارچوب تئوریک و نحوۀ مواجهه با نظریه‌های جامعه‌شناسی مُدرن را توضیح می‌دهد. بخشی از جلسه، شامل نکات مربوط به فلسفۀ علم و بخشی از آن مربوط به ماهیت تمدن غرب است. @DeepAnalysis