🔺«هنر و تجربه» خانه مستندسازان است/ همه سینما، فیلم تجاری نیست
🔸کارگردان مستند «ملوانان تنها به دریا نمی روند» با اشاره به اینکه پیش از جشنواره «سینماحقیقت»، جشنواره فیلم فجر در استانها برگزار شده بود، اکران مستندهای «سینماحقیقت» خارج از تهران را مثبت دانست.
🔸خبرگزاری ایلنا، اللهکرم رضاییزاده: از مسئولان فرهنگی به ویژه آقای دکتر صالحی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد و آقای رائد فریداده رئیس محترم سازمان سینمایی درخواست دارم به اکران آثار سینمایی و مستند در استانها توجه بیشتری داشته باشند. دیروز مطلبی از آقای صالحی در یکی از روزنامهها خواندم که ایشان گفته بود «هنر کشور در شهرستانها شکوفا خواهد شد» این موضوع بسیار حائز اهمیت است و باید تمرکزگرایی از پایتخت برداشته شده و به هنرمندان سایر نقاط کشور بها داده شود.
#سینماحقیقت۱۸
#هنروتجربه
#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی
defc.ir/post/8462
@defcir
🔺نمایش «صدای قدمهای آب» در سمنان
🔸مستند «صدای قدمهای آب» به کارگردانی امیرهادی ملک اسماعیلی (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) ۱۷ دی ماه در سمنان به نمایش در میآید.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی
#صدای_قدمهای_آب
defc.ir/post/8465
@defcir
🔺کدام مترجم ایرانی نشان «فرمانده» فرانسه را دریافت کرد؟
🔸در مستند «سبز بندار» ساخته منوچهر مشیری (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) زندگی یک چهره ادبی درخشان روایت شده است.
🔸هنرآنلاین، ونوس بهنود: تماشای مستند «سبز بندار» ساخته منوچهر مشیری برای مترجمان، ویراستاران و فعالان ادبی توصیه میشود. تجربههای سمیعی گیلانی و شیوه و زندگی او، نشان میدهد دغدغه کار فاخر ادبی در گذشته بیش از امروز بوده است. تلاش، عشق و شور گروهی از ویراستاران، مترجمان و پژوهشگران ادبی از جمله سمیعی گیلانی دیگر در تاریخ ایران تکرار نشده است.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی
#سبزبندار
#سینماحقیقت۱۸
defc.ir/post/8467
@defcir
🔺«ضدقهرمان» اکران آنلاین میشود
🔸مستند «ضد قهرمان» به تهیهکنندگی و کارگردانی عارف افشار از دوشنبه ۱۰ دی ماه اکران آنلاین میشود.
#ضدقهرمان
#سینماحقیقت۱۸
defc.ir/post/8469
@defcir
🔺«لب شور» در سینما هنر و تجربه بابل اکران میشود
🔸در ادامه اکرانهای استانی هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، مستند «لب شور» به کارگردانی جواد وطنی، یکشنبه ۹ دی ماه در بابل به نمایش در میآید.
#سینماحقیقت۱۸
#لب_شور
#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی
defc.ir/post/8470
@defcir
🔺امام جمعه پاوه:
نمایش مستند در شهرستانها گامی مؤثر در جهت ارتقای فرهنگ است
🔸حاج ماموستا ملا قادر قادری امامجمعه پاوه نمایش آثار منتخب هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» در شهرستانها را گامی مؤثر در جهت ارتقای فرهنگ جامعه دانست.
#سینماحقیقت۱۸
#اکران_مستند
defc.ir/post/8471
@defcir
🔺دو جایزه از جشنواره فیلم رشد برای تولیدات مرکز گسترش
🔸مستندهای «آب بندان» و «پسر کوهستان» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از پنجاه و چهارمین جشنواره فیلم رشد، جایزه گرفتند.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی
#آب_بندان
#پسرکوهستان
defc.ir/post/8472
@defcir
🔺پیام تبریک مدیر عامل مرکز به برگزیدگان جشنواره فیلم رشد
🔸محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، به رضا اکبریان گالشکلایی و احسان کمرخانی دو برگزیده جشنواره فیلم رشد تبریک گفت.
🔸در این پیام نوشته شده است: هنرمندان گرامی، آقایان رضا اکبریان گالشکلایی و احسان کمرخانی، موفقیت شما در جشنواره فیلم رشد، نویدبخش شروع یک مسیر تازه برای دیده شدن دو مستند با دو موضوع مهم و حساس است. «آب بندان» فیلمی است که با نگاه به محیط زیست ساخته شده، زندگی در مازندران را تصویر کرده و از بین بردن طبیعت و سنتهای نیکوی گذشته را نقد میکند. «پسر کوهستان» تاکید میکند محدودیتها، مانع رشد نیست. خوشحالم که مرکز گسترش در تولید این دو فیلم، همراه شما بوده است. برایتان سلامتی، پیروزی روزافزون و پیشرفت در مسیر حرفهای آرزومندم.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی
#آب_بندان
#پسرکوهستان
defc.ir/post/8473
@defcir
🔺یاسر خیر:
زندگی جوانان را بدون قضاوت با تماشاگر به اشتراک گذاشتم
🔸یاسر خیر کارگردان «کابین» میگوید: بهترین شیوه نزدیک شدن به انسانها، قضاوت نکردن آنها و فهم وضعیتشان است.
🔸روزنامه جوان، یاسر خیر: در این شیوهای که فیلم بر پایه آن ساخته شده است، یعنی مستند مشاهدهگر، فیلمساز کمترین دخالت را در فیلمبرداری از صحنهها دارد و تنها شاهد ثبت و ضبط زندگی شخصیتهای جلوی دوربین میشود. به این شکل که شخصیتها زندگی معمولشان را میکنند و من با دوربینم مواضع و تصاویر مختلفی از رفتارهای شخصیتها را ضبط میکنم تا در مرحله تدوین ساختمان بصری فیلم را شکل دهد. این شیوه، چابکی و تشخیص سریع فیلمبردار و کارگردان را میطلبد تا از صحنههایی فیلمبرداری کنند که متناسب با موضوع و ساختار فیلم باشد.
#سینماحقیقت۱۸
#کابین
defc.ir/post/8474
@defcir
🔺کارگردان «ایل من بهمئی»: «بلوط» انگیزه من برای ساخت مستند شد
🔸محمد احسانی کارگردان «ایل من بهمئی» مستندهای محیطزیستی و مردمشناسانه را نیازمند تحقیق و پژوهش بیشتری دانست و بیان کرد: جشنواره «سینماحقیقت» پاتوقی برای گردهمایی مستندسازان است.
🔸خبرگزاری برنا، محمد احسانی: فیلمنامه این مستند شخصیتمحور نیست یعنی شخصیت خاصی از اهالی ایل را سوژه قرار ندادهایم بلکه بهطور کلی وضعیت امروز این اقوام به نسبت گذشته باشکوه آنها را توسط تصاویر آرشیوی بررسی میکنیم. البته صحبتهای تعدادی از افرادی که از گذشته ایل باخبر هستند، در مستند وجود دارد، همچنین روایت داستان برعهده شخصی است که به عنوان راوی به گذشته ایل میپردازد.
#ایل_من_بهمئی
#سینماحقیقت۱۸
defc.ir/post/8476
@defcir
🔺برنده جایزه «سرباز وطن» روی پرده میرود
🔸مستند «جمال» به نویسندگی و کارگردانی محمد حبیبی منصور به مناسبت فرا رسیدن سالگرد شهادت ابومهدی المهندس در حوزه هنری روی پرده میرود.
#سینماحقیقت۱۸
#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی
defc.ir/post/8477
@defcir
🔺تولید و نمایش فیلم اجتماعی کمرنگ شده/ جای خالی نمایش مستند در استانها
🔸مدیر سینما کاپری گرگان معتقد است استانها آمادگی لازم برای نمایش آثار مستند و فیلمهای غیرکمدی را دارند، اما به این نوع سینما کمتر توجه میشود.
🔸خبرگزاری ایلنا، محمدجواد حسینی: استقبال از درامهای جدی و آثار اجتماعی کم شده است و این یکی از بحرانهای سینمای ایران است. نمیتوان انتظار داشت از اکرانهای هنروتجربه به اندازه کمدیها استقبال شود. قشر سینما دوست و مخاطبان جدی سینما، باید جایی برای تماشای آثار مورد علاقهشان داشته باشند و هنروتجربه این بستر را فراهم میکند. خوشبختانه استقبال از آثار هنروتجربه در گرگان قابل توجه است و آثار سینمایی و مستندی که همزمان با تهران اکران میشوند مورد اقبال مخاطبان قرار میگیرند. این نشان میدهد گرگان، بستر فرهنگی لازم برای اکران چنین آثاری را دارد.
#سینماحقیقت۱۸
#اکران_هنروتجربه
#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی
defc.ir/post/8478
@defcir