🔺«شقایق سوزان» در باغ فردوس
🔸ارد عطارپور میگوید علاقه هوشنگ شفتی به ثبت طبیعت ایران در مستند «شقایق سوزان» نمود بارزی دارد تا حدی که موضوع کوچ هم تحتالشعاع این شیفتگی قراردارد، اما این فیلم ثبت شیوه زندگی عشایر بختیاری است.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#موزه_سینما
#شقایق_سوزان
defc.ir/post/7537
@defcir
🔺محمد خزاعی:
گروه سینمایی فرهنگ مطالبه قدیمی سینماگران است
🔸محمد خزاعی بیان کرد که گروه سینمایی فرهنگ یک سرگروه مجزا نیست بلکه کار این گروه در امتداد اکران اصلی سینماها و در راستای کمک به آثار غیرتجاری و پاسخی به مطالبه قدیمی سینماگران است.
#محمدخزاعی
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
defc.ir/post/7539
@defcir
🔺مهدی مطهر:
فیلمهای تبلیغات انتخاباتی تاثیر چندانی در آرای مردم ندارد
🔸مهدی مطهر تهیهکننده سینمای مستند معتقد است فیلمهای انتخاباتی نمیتوانند معادلات انتخاب مردم را عوض کنند و تنها برای هواداران هر نامزد اهمیت دارند.
🔸خبرگزاری میزان، مهدی مطهر: فضای مجازی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری بیش از دورههای قبل اهمیت دارد. کارهای کوتاه افشاگرایانه یا ستایشگرایانه درباره نامزدها دست به دست میشود که میتواند به هر کدام از نامزدها کمک کند. این فیلمها گاهی در مقابل یکدیگر ساخته میشوند که میتواند برخی از آنها را شناخته شدهتر کند و به جریانی برای آن نامزد تبدیل شود.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#مهدی_مطهر
#انتخابات
defc.ir/post/7541
@defcir
🔺آغاز پیش ثبت نام مدرسه مستند حقیقت
🔸علاقهمندان به شرکت در کلاسهای آموزشی مدرسه مستند «حقیقت» (مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) میتوانند فرم پیش ثبت نام را در سایت پر کنند.
🔸درسهای پیش نیاز این دوره آموزشی به صورت مجازی ارائه میشود و برای علاقهمندان از سراسر کشور امکان ثبت نام وجود دارد، هزینهای بابت این بخش از هنرجویان دریافت نمیشود.
🔸کسانی که دروس پیش نیاز را میگذرانند پس از مصاحبه میتوانند به آموزش خود در سه ترم ادامه دهند. گذراندن دوره اصلی مشمول پرداخت هزینه شده و پس از دو ترم، در ترم سوم، که ترم پایانی این دوره آموزشی است هنرجو باید یک فیلم مستند بسازد که مورد تأیید کمیته علمی باشد.
🔸علاقهمندان به شرکت در این دوره میتوانند با مراجعه به این نشانی
https://defc.ir/Explain/26/
اطلاعات لازم را در فرم درج کنند.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#مدرسه_مستندحقیقت
defc.ir/post/7542
@defcir
🔺مستندی که از تلویزیون پخش نمیشود/ «مهدکودک» و یک موضوع تراژیک
🔸حانیه یوسفیان کارگردان «مهد کودک» میگوید به دلیل موضوع حساس مستند، در نمایش و عرضه، این فیلم محدودیت خواهد داشت.
🔸خبرآنلاین، حانیه یوسفیان: مدتی در یک خبرگزاری مشغول به فعالیت بودم و در آنجا با خبری مواجه شدم درباره بچههایی که در زندان متولد میشوند و زندانی که فضایی تحت عنوان مهدکودک برای این بچه ها دارد، تمام زندانها این امکان را ندارند. مدتی بعد طرح این مستند را نوشتم.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#مهدکودک
#سینمای_مستند
defc.ir/post/7543
@defcir
🔺«ماجرای سال آخر» در بمبئی روایت میشود
🔸«ماجرای سال آخر» ساخته مهدی جبینشناس (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) در بخش مسابقه آثار مستند هجدهمین جشنواره بینالمللی فیلم بمبئی روی پرده میرود.
🔸مستند «ماجرای سال آخر» روایتی از روزهای شیوع ویروس کرونا در ایران است. شخصیت اصلی فیلم خانم سالم، معلم کلاس دوم در آخرین سال خدمتش گرفتار آموزش آنلاین شده است.
🔸جشنواره بینالمللی فیلم بمبئی از فردا شنبه ۲۶ خردادماه آغاز میشود و یک هفته ادامه دارد. «ماجرای سال آخر» در ۵ شهر هند (بمبئی، دهلی، کلکته، پونه و چنای) نمایش خواهد داشت و پس از این جشنواره، در سیزدهمین جشنواره بینالمللی کامبوج روی پرده میرود.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#ماجرای_سال_آخر
#جشنواره_بمبئی
defc.ir/post/7544
@defcir
🔺«نهضت جنگل» و اهدای گوشواره برای احیای محیط زیست
🔸حامد سعادت کارگردان «نهضت جنگل» عنوان کرد این مستند از عکس کودکی شهین اطهری که گوشوارههای خود را برای ساخت جنگل اهدا میکند، الهام گرفته شده است.
🔸خبرگزاری مهر، حامد سعادت: موضوع مستند مشارکت مردم در بهبود محیط زیست خود است. کرمان از دیرباز درگیر وزش بادهای فصلی بوده و به دلیل وجود شنزارها و ریگزارهای اطراف شهر مشکل گرد و غبار شدید در فصلهایی از سال مردم را به شدت آزار میداده که کاشت جنگل قائم این معضل را حل کرده است. این فیلم درباره این موضوع است که مردم کرمان برای رفع معضل گرد و خاک شهر، جنگلی را در مسیر باد ایجاد میکنند.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#نهضت_جنگل
#مستند
defc.ir/post/7546
@defcir
🔺حمید محمدی:
تورم و مشکل اقتصادی مهاجرت انیمیشنسازها را شتاب داده است
🔸کارگردان انیمیشن «گذشته» (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) معتقد است وضعیت اقتصادی و معیشتی کارگردانان حوزه انیمیشن باعث شده بسیاری از آنها به مهاجرت فکر کنند.
🔸خبرگزاری میراث آریا، حمید محمدی: انیمیشن ایرانی رو به جلوست اما تعداد آن، به دلایل مختلف مثل شرایط اقتصادی، هزینههای بالای تولید، مهاجرت نیروهای متخصص این حوزه و... روز به روز، کمتر میشود. انیمیشن در دنیا به عنوان یک صنعت شناخته میشود، اما در ایران زیرساختهای آن و رویکرد و نگاه به تولید و نمایش صنعتی نیست. انیمیشن کوتاه آرتیستی، شخصی و راحتتر است، ممیزی کمتری دارد و به دلیل زمان کوتاهی که دارد، وقت بیشتری میتوان برای آن صرف کرد.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#گذشته
#انیمیشن
defc.ir/post/7545
@defcir
🔺«دختران انقلاب» و نگهداری از مهمات سپاه/ امیدواری برای حضور در «سینماحقیقت»
🔸مستند «دختران انقلاب» (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) درباره دختران جوان خرمشهری است که به دستور شهید محمد جهانآرا مسئول نگهداری از مهمات سپاه پاسداران میشوند.
🔸خبرگزاری فارس، سید مصطفی سیدالحسینی: «دختران انقلاب» بسیار سختتر از کار قبلیام یعنی «هفت سال اینجا» است، در این فیلم به جای یک شخصیت با چند شخصیت سروکار داریم که باید هم به ماموریت آنها که روایت اصلی داستان است بپردازیم و هم به شخصیتها درصورتی که کاراکتر و سوژه «هفت سال اینجا» یک نفر بود. از طرف دیگر از آن جایی که ماموریت «دختران انقلاب» سری بوده، از آنها عکس و آرشیوی نیست.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#دختران_انقلاب
#سینماحقیقت
defc.ir/post/7547
@defcir
🔺مقایسه گذشته و حال، بدون حب و بغض/ درباره مستند «میدان بیحصار»
🔸«میدان بیحصار» ساخته مهرداد زاهدیان (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) سراغ تاریخ معاصر ایران میرود و برخی از مهمترین تحولات تاریخی سیاسی یک سده اخیر سپهر سیاسی اجتماعی ایران را به تصویر در میآورد، به سختی میتوان حوزه خاصی را به این مستند نسبت داد. همان اندازه که اجتماعی است، سیاسی است. همان میزان که فرهنگی، تاریخی است، اقتصادی و شهری و هنری و سرگرمکننده است.
🔸روزنامه توسعه ایرانی، محمد تقیزاده: مقایسه میدان توپخانه دیروز و میدان امام خمینی (ر ه) امروز یکی از استراتژیهای مهم فیلمساز برای نشان دادن وضعیت گذشته و حال است که با دقت نظر و بدون حب و بغض انجام شده است. قیاس حمل و نقل در آن زمان و حال حاضر و همچنین واکاوی مختصات اضلاع مختلف این میدان باعث شده که مخاطب ضمن گرفتن اطلاعات مختلف از این این بافت تاریخی، مسیر توسعه و پیشرفت یا تخریب و پسرفت را در طول این سالها به طور زیرپوستی حس کند.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#میدان_بیحصار
defc.ir/post/7549
@defcir
🔺واهمههای دیدار در لحظههای لرزش دل و دست/ نگاهی به «ایساتیس»
🔸«ایساتیس»، رنگ و بوی و صدای ایران ماندگار در طول و عرض و ارتفاع و حجم بود، تماشایی مات و مبهوت و شاد و شنگولی بود که خودش را در آیینهای تمام قد می دید و مینمایانید.
#هنروتجربه
#ایساتیس
defc.ir/post/7552
@defcir