🔺زینب کریمی:
بخت عکاس مستند از مستندساز کمتر است/ عکاس مستند، ثبت کننده تاریخ است
🔸زینب کریمی عکاس معتقد است دشواریهای عکاسی مستند، انگیزه فعالیت در این حوزه را کمرنگ میکند.
🔸سایت سینمای خانگی، زینب کریمی: اوضاع عکاسی مستند خوب نیست. هر کسی این شاخه از عکاسی را دنبال می کند، کاملا دلی این کار را انجام میدهد. این شاخه از هنر درآمد قابل توجه ندارد و هزینهساز است، نیاز به سفر رفتن، پیدا کردن و دنبال کردن سوژه دارد. شانس مطرح شدن عکاس با توجه به زحماتی که میکشد به نسبت یک فیلمساز در این حوزه بسیار کم است.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی
#عکس_مستند
defc.ir/post/7732
@defcir
🔺کلاری: «خانه خدا» باعث آشتی طبقهای از جامعه با سینما شد
🔸نسخه اصلاح و مرمت شده فیلم «خانه خدا» با حضور محمود کلاری مدیر فیلمبرداری، جواد طوسی منتقد و ارد عطارپور فیلمساز شناخته شده سینمای مستند در قالب برنامه شبهای مستند موزه سینما به نمایش درآمد.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی
#موزه_سینما
defc.ir/post/7733
@defcir
🔺«آب ما را خواهد برد» روی پرده میرود
🔸مستند «آب ما را خواهد برد» ساخته محمد احسانی یکشنبه ۲۸ مردادماه در خانه هنرمندان ایران روی پرده میرود.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#اکران_مستند
defc.ir/post/7734
@defcir
⚫️ رئیس سازمان سینمایی داغدار شد
مادر گرامی محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور پس از تحمل بیماری، امروز ۲۳ مردادماه در یکی از بیمارستانهای تهران دعوت حق را لبیک گفت.
مدیرعامل، معاونان، مدیران و کارکنان مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی این مصیبت را به ایشان تسلیت گفته و برای آن تازه درگذشته آرامش و مغفرت مسئلت دارند.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی
@defcir
🔺پخش مستند «حکمت در سپهر معنویت» از شبکه چهار
🔸مستند «حکمت در سپهرِ معنویت» درباره زندگی، آثار و سلوک علمی و فرهنگی منوچهر صدوقی سها استاد و پژوهشگر حکمت و عرفان اسلامی پنجشنبه ۲۵ مردادماه، از شبکه چهار پخش میشود.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی
#شبکه_چهار
defc.ir/post/7736
@defcir
▪️پیام تسلیت مرکز گسترش به رئیس سازمان سینمایی
پیام تسلیت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی منتشر شد.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی
#تسلیت
defc.ir/post/7735
@defcir
🔺پیکسار خبر تولید «داستان اسباببازی ۵» را اعلام کرد
🔸دو کاراکتر مشهور و دوستداشتنی کارتونی وودی و باز یک بار دیگر با ماجراجوییهایی تازه و نفسگیر به دیدار تماشاگران سینما میآیند.
#پویانمایی
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
defc.ir/post/7737
@defcir
🔺مهرداد زاهدیان مهمان «نردبان» شبکه مستند شد
🔸مهرداد زاهدیان، مستندساز و رئیس انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند مهمان این هفته نردبان است.
🔸دویست و یکمین قسمت از برنامه تلویزیونی «نردبان»، امروز جمعه ۲۶ مردادماه روی آنتن شبکه مستند میرود. مهمان ویژه این قسمت مهرداد زاهدیان مستندساز و رئیس انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند است. وی در گفتوگو با حامد شکیبانیا درباره تجربههای فیلمسازی مستند خود سخن میگوید. مروری بر آثار وی نیز بخش دیگری از نردبان خواهد بود.
🔸در بخش مستندهای خارجی، زندگی و آثار ورنر هرتزوگ مستندساز مشهور آلمانی با نمایش بخشهایی از مستند «ورنر هرتزوگ؛ رویاپرداز افراطی» به کارگردانی توماس فون اشتاینکر مورد بررسی قرار میگیرد.
در بخش «عکاسی مستند»، حسین ملکی مهمان نردبان است.
🔸 این برنامه با اجرای حامد شکیبانیا، کارگردانی و تهیهکنندگی اصغر احمدپور و فاطمه بوربور جمعهها ساعت ۱۷:۳۰ روی آنتن شبکه مستند میرود و بازپخش آن شنبهها ساعت ۰۰:۰۰ و ۱۴:۳۰ است.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی
#نردبان
@defcir
🔺یک کاوش تاریخی در «دریای بزرگ»/ هورالعظیم را از منظری تازه میبینیم
🔸مهدی باقری کارگردان «دریای بزرگ» از مراحل ساخت این مستند گفت و بیان کرد در این اثر از طریق ۱۲ راوی قصه تالاب هورالعظیم روایت میشود.
🔸خبرگزاری مهر، مهدی باقری: در مستند تازهام که نام موقت آن «دریای بزرگ» است، از طریق ۱۲ راوی و ۱۲ روایت، قصه رودخانه کرخه، قبل از سد کرخه تا منطقه هورالعظیم را روایت میکنیم و در کاوشی تاریخی، به جایگاه این منطقه، اهمیت آن، آنچه این روزها در جریان است و گذشته و آینده احتمالی میپردازیم.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی
#هورالعظیم
#دریای_بزرگ
defc.ir/post/7738
@defcir
🔺از حاتمیکیا تا مجید مجیدی/ سینماگران در مراسم ختم مادر رئیس سازمان سینمایی
🔸مراسم ختم مادر محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی جمعه ۲۶ مردادماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سینماگران برگزار شد.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی
#محمدخزاعی
defc.ir/post/7739
@defcir
🔺نگاهی به مستند «خانه خدا»/ زیارت در سالن سینما
🔸روزنامه توسعه ایرانی، محمد تقیزاده: مستند «خانه خدا» درباره مراسم حج و مراحل گوناگون آن است. زائرانی با سنین متفاوت و از نژادها و کشورهای مختلف، از راه هوا و خشکی و دریا، به عربستان میآیند و مناسک حج را بجا میآورند و پس از پایان آن، به کشورهایشان بازمیگردند. تا پیش از این فیلم، تصویر خانه خدا تنها در دو فیلم مستند ایرانی ثبت شده بود، یکی در سفرنامه برادران امیدوار و دیگری فیلمی به کارگردانی محمدعلی ایثاری که انگیزه ساخت فیلم خانه خدا بود.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی
#خانه_خدا
defc.ir/post/7741
@defcir
🔺«آبراه کوچکی در میان هور» روی میز تدوین
🔸تدوین مستند تازه مرتضی پایهشناس، «آبراه کوچکی در میان هور» آغاز شد.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی
#مستند
defc.ir/post/7740
@defcir
🔺«آخرین کوسه نهنگ» به انگلیس میرود
🔸مستند «آخرین کوسه نهنگ» ساخته رامتین بالف (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) به بخش مسابقه جشنواره واید اسکرین انگلستان راه یافت.
🔸مستند «آخرین کوسه نهنگ» (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) برنده جایزه بهترین موسیقی و بهترین تصویربرداری از هفدهمین جشنواره مستند «سینماحقیقت» شده است.
🔸«آخرین کوسه نهنگ» روایتگر کوسه نهنگی است که دنبال همزاد و عشق خود در دریا میگردد.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#آخرین_کوسه_نهنگ
defc.ir/post/7742
@defcir
🔺تمدید مهلت ارسال اثر به هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند
🔸براساس فراخوان هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند، آخرین مهلت ارسال آثار در بخشهای مختلف، ۲۵ مرداد ماه بود، اما با توجه به استقبال متقاضیان و به منظور ایجاد فضای رقابتی گسترده بین صاحبان آثار، این مهلت تا روز پنجشنبه هشتم شهریورماه تمدید شد.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی
defc.ir/post/7743
@defcir
🔺قهرمان ملی در سینمای مستند/ مصدق، ۲۸ مرداد و خاطرهای ماندگار
🔸مستند «کودتای ۵۳» ساخته تقی امیرانی که در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» نمایش داشت، یکی از مهمترین و جذابترین آثاری است که درباره محمد مصدق و کودتای ۲۸ مرداد ساخته شده است.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی
#مصدق
defc.ir/post/7744
@defcir
🔺کسی که مثل هیچ کس نیست/ نگاهی به مستند «آشنای ناآشنا»
🔸ساختار مستند «آشنای ناآشنا» علاوه بر مصاحبه با نزدیکان و شیخ حسین انصاریان، از تصاویر آرشیوی تشکیل شده، تصاویر آرشیوی قدیمی و حتی خانوادگی که درباره محل زندگی و تولد شیخ حسین در خوانسار و برخی اطلاعات شخصی زندگی اوست.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی
defc.ir/post/7745
@defcir
🔺علی نوری اسکویی:
انیمیشن یک پدیده میانرشتهای است
🔸علی نوری اسکویی با اشاره به اینکه انیمیشن یک پدیده میانرشتهای است، تأکید کرد: بنیاد ملی پویانمایی نباید به وزارت ارشاد محدود شود و باید با دیگر نهادها و وزارتخانهها در ارتباط و تعامل باشد.
🔸خبرگزاری ایلنا، علی نوری اسکویی: انیمیشن یک حوزه میان رشتهای است و به نظر من تا زمانی که سیاستگذاری مبتنی بر استفاده از امکانات میان رشتهای نباشد، نمیتوانیم برای رسیدن به نتیجهای مطلوب خوشبین باشیم. ما در حوزه برنامهسازی شاهد صادرات فرهنگی هستیم و وقتی از صادرات صحبت میکنم وزارت بازرگانی میتواند نقشآفرینی کند و برای آن برنامه داشته باشد؛ انیمیشن از محصولاتی است که میتواند بدون استفاده از راههای آبی، هوایی و موانع گمرکی و... صادر شود و حتی در این حوزه هم نگاه تازهای میطلبد.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی
#پویانمایی
defc.ir/post/7746
@defcir
🔺پایان ستاره/ «آلن دلون، پرترهای منحصر به فرد»، یک تصویر تازه از دلون
🔸«آلن دلون، پرترهای منحصر به فرد» مستندی جذاب درباره ستارهای است که محبوبیتش فراتر از یک نسل و یک دوره بود.
🔸مستند «آلن دلون، پرترهای منحصر به فرد» فیلمی جذاب برای افرادی است که میخواهند درباره مرد پشت نقاب بیشتر بدانند. درباره ستارهای که همواره با بازی و چهرهاش مخاطبان را شگفت زده میکرد.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی
#آلن_دلون
defc.ir/post/7747
@defcir
🔺در نشست مستند «پیشینه قهوهخانه» چه گذشت؟
🔸نشست نقد و بررسی مستند «پیشینه قهوهخانه» به تهیهکنندگی و کارگردانی مهدی حدادی زفره شنبه ۲۷ مرداد با حضور سازندگان اثر، اهالی رسانه و محمدتقی فهیم منتقد سینما توسط گروه سینمایی «هنر و تجربه» در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی
#هنروتجربه
defc.ir/post/7748
@defcir
🔺پیام تشکر رئیس سازمان سینمایی از شخصیتها، نهادها و جامعه هنری به پاس همدردی
🔸رئیس سازمان سینمایی طی پیامی از همدردی شخصیتها، نهادها، جامعه هنری و سینمایی کشور در غم از دست دادن مادرشان تشکر کرد.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی
defc.ir/post/7749
@defcir
🔺حسن غفاری:
🔸عکاسی مستند فقط یک «اسم» است/ محدودیتها به عکاسی مستند ضربه زده است
🔸حسن غفاری میگوید: هر ابزار و امکانی که بتواند اهمیت عکاسی مستند را به مردم و مسئولان، به طورکلی جامعه نشان دهد، مفید و مهم است.
🔸خبرگزاری ایلنا، حسن غفاری: اینکه عکسهای کمی از زمانه زیستنمان تهیه میشود؛ نکته غمانگیز و نگران کنندهای است. در بسیاری از دانشگاههای ما که اتفاقا رشته عکاسی تا مقطع کارشناسی ارشد هم دارند، عکاسی در محدوده دانشگاه ممنوع است.
🔸هر عکس مستند میتواند کوتاهترین فیلم مستند باشد و در بسیاری از مواقع عکسهای مستند زمینه، انگیزه و دلیل ساخت یک فیلم مستند بلند شدهاند. در جشنواره «سینماحقیقت» که مورد توجه هنرمندان تراز اول مستندنگار است، پرداختن به چنین موضوعاتی نشأت گرفته از ذات و توان فرهنگسازی آنهاست که قطعا به نشان دادن اهمیت عکس و عکاسی کمک میکند.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی
#حسن_غفاری
#عکس_مستند
defc.ir/post/7750
@defcir
🔺حامد بهداد مادر ناصرالدین شاه شد
🔸حامد بهداد به عنوان صداپیشه شخصیت مهد علیا، مادر ناصرالدین شاه قاجار، در انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» حضور دارد.
#انیمیشن
#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی
#حامدبهداد
defc.ir/post/7751
@defcir
🔺«پتتیک» به جشنوارهای در کرواسی راه یافت
🔸انیمیشن کوتاه «پتتیک» ساخته نرگس ذاکری (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) به هفدهمین جشنواره زمرد کرواسی راه یافت.
#پتتیک
#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی
#پویانمایی
defc.ir/post/7752
@defcir
🔺تصاویری زیبا از «آخرین کوسه نهنگ»
🔸مستند «آخرین کوسه نهنگ» ساخته رامتین بالف یکی از جذابترین فیلمهای هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت بود.
🔸خبرگزاری صبا: مستند «آخرین کوسه نهنگ» به تازگی به چهلمین دوره جشنواره واید اسکرین انگلستان راه یافته است. این فیلم، در حوزه مستندهای حیات وحش تجربهای نو، دشوار و دیدنی است. «آخرین کوسه نهنگ» نخستین بار در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» روی پرده رفت و جایزه بهترین تصویربرداری و بهترین موسیقی جشنواره را به دست آورد.
🔸«آخرین کوسه نهنگ» سپس به چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، راه یافت و دیپلم افتخار بهترین مستند را از آن خود کرد.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی
#آخرین_کوسه_نهنگ
defc.ir/post/7753
@defcir
🔺جهان بدون سامورایی/ درباره آلن دلون و کارنامه سینماییاش
🔸واضح بود آلن دلون با آن چهره زیبایی که داشت قطعاً نباید خود را محدود به سینمای هنری میکرد. او در دهه ۶۰ تبدیل به یکی از چهرههای کلیدی گیشه سینمای فرانسه نیز شد.
🔸روزنامه هممیهن، امین شکاری: بعد از آزمون و خطا در آمریکا، رفاقت و همکاری آلن دلون با «ژان پیر ملویل»، کسی که دلون او را دایرةالمعارف زنده سینما میخواند، باعث شد تا دوره موفقیت دیگری در زندگی این بازیگر اسطورهای سینمای فرانسه رقم بخورد. دلون بعد از دو همکاری با «ویسکونتی» و «کلمان» و یک همکاری با آنتونیونی، حالا با «سامورایی» ملویل شمایل یکتای خود را در سینمای فرانسه و اروپا تثبیت کرد؛ یک آدمکش مزدور سرد و ساکتِ تنها با سیروسلوکی منحصربهفرد.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی
#آلن_دلون
defc.ir/post/7755
@defcir