eitaa logo
Defc
430 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
32 ویدیو
2 فایل
مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی www.defc.ir 🔺تلگرام: https://t.me/defcir 🔺اینستاگرام: instagram.com/defc.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺محمدعلی فارسی: 🔸خاطره سردار سلیمانی درباره شهید یوسف الهی/ زمان ساخت «بی‌قرار» بود 🔸محمدعلی فارسی کارگردان مستند «بی‌قرار» با اشاره به خاطره سردار سلیمانی از شهید محمدحسین یوسف‌ الهی تاکید کرد گویا زمان ساخت این مستند پس از شهادت سردار سلیمانی بود. 🔸سال ۱۳۷۲ یک فیلم در مورد عملیات والفجر ۸ ساختیم و در جریان آن شهید سلیمانی حدود ۴۰ دقیقه در مورد شهید یوسف‌ الهی صحبت کردند و حتی از قرارگاهی که قتلگاه شهید بود فیلم گرفتیم، اما این فیلم‌ها پخش نشد که دلیل آن را نمی‌دانم. ۱۷ سال بعد در فیلمی که در مورد جانبازان می‌ساختیم شهید بادپا حدود ۴۵ دقیقه در مورد شهید یوسف‌الهی صحبت کرد، اما اینکه چرا پخش نشد، نمی‌دانم. بعد از شهادت سردار سلیمانی، گویا وقت آن رسیده بود که از شهید یوسف الهی صحبت کنیم. defc.ir/post/7209 @defcir
🔺اکران «بی‌قرار» در کرمان/ 🔸محمد حمیدی مقدم: مستند قهرمانان کرمانی در دوران دفاع مقدس ساخته می‌شود 🔸محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، شنبه ۲۸ بهمن ماه در اکران ویژه «بی‌قرار» از ساخت مستندهایی درباره شهدای استان کرمان خبر داد. 🔸امیدوارم برای ستاره‌های بزرگ دفاع مقدس و شخصیت‌های تاریخی باز هم کار ساخته شود. این امر شروع شده و در سازمان سینمایی و مرکز گسترش، توجه به ساخت فیلم و مستند درباره شهدا و سرداران سال‌های دفاع مقدس در اولویت است. پروژه بعدی مرکز هم پروژه بزرگی است که در همین نقطه (کرمان) رقم می‌خورد. defc.ir/post/7208 @defcir
🔺مجموعه تصاویر/ از اکران «بی‌قرار» تا زیارت مزار سردار سلیمانی و شهید یوسف الهی 🔸«بی‌قرار» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی شنبه ۲۸ بهمن ماه در کرمان اکران و از آن استقبال شد. defc.ir/post/7210 @defcir
🔺دیدار محمد حمیدی مقدم با مستندسازان/ کرمان ظرفیت‌ بالایی برای ساخت مستند دارد 🔸مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با بیان اینکه در کرمان مسائل بسیاری در حوزه‌های مختلفی مانند فرهنگ و هنر، مفاخر، امنیت، مرز، جنوب شرق و... وجود دارد و می‌توان مستندهای بسیار خوبی ساخت، گفت: نگاه ویژه‌ای به استان کرمان داریم. defc.ir/post/7213 @defcir
🔺«دفک» داستان یک خانواده علاقه‌مند به هنر/ هنرمند دیده نشود، جان می‌دهد 🔸کارگردان مستند «دفک» از ویژگی‌های این مستند و اکران در جشنواره هنرهای تجسمی گفت. 🔸خبرگزاری صبا، بهنام بیرم‌وند: در ناامیدانه‌ترین لحظه هر انسانی، شکوفایی شکل می‌گیرد و باعث تغییر در ریتم زندگی می‌شود، این اتفاق برای سوژه‌های فیلم «دفک» افتاد. بعد از اکران فیلم در شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» انجمن سینمای تهران و چندین گالری از آثار سوژه‌ها استقبال کردند و این آثار در چند نمایشگاه به نمایش درآمدند. defc.ir/post/7212 @defcir
🔺کوروش عطایی: استقبال از اکران‌آنلاین «درجستجوی فریده»/ این یک فرصت ویژه برای مستندهاست 🔸کوروش عطایی یکی از کارگردان‌های مستند «در جستجوی فریده» می‌گوید: با توجه به اینکه چند سال از اکران فیلم در گروه هنروتجربه گذشته بود، افراد زیادی پیگیر دیدن آن بودند و جایی که مخاطبان بتوانند آن را ببینند وجود نداشت، به نظرمان رسید که این فیلم در پلتفرمی به صورت آنلاین اکران شود تا علاقه‌مندان هر زمان دوست دارند آن را ببینند. 🔸خبرگزاری صبا، کوروش عطایی: باتوجه به اینکه فضای زیادی برای دیدن مستندها وجود ندارد؛ اکران سینمایی ندارند و از طرف دیگر مخاطب در این سال‌ها و پس از همه‌گیری کرونا به فیلم دیدن آنلاین عادت کرده است، طبیعتا اکران آنلاین فرصت خیلی خوبی برای مستندهاست، می‌توانند فراگیرتر در همه جای ایران دیده شوند و تعداد مخاطبان‌شان از چیزی که تنها در جشنواره «سینماحقیقت» رخ می‌داد، فراتر رود. defc.ir/post/7216 @defcir
🔺جنگ مثل اشعه ایکس است/ یادداشت احسان مفیدی‌کیا 🔸مستند «۲۰ روز در ماریوپول» ساخته مستیسلاف چرنوف، نامزد بهترین مستند بلند در اسکار ۲۰۲۴ است، خواه ما با موضوع و جغرافیای آن همدلی داشته باشیم یا نه، نمی‌توانیم بر تأثیرگذاری بی‌حدش صحه نگذاریم و جایزه‌های متعدد را برایش متصور نباشیم. defc.ir/post/7217 @defcir
🔺«بچه زرنگ» ۶۲ میلیاردی شد/ صعود به رتبه سوم فیلم پرمخاطب سال 🔸انیمیشن سینمایی «بچه‌زرنگ» که از ابتدای فصل پاییز در سینماها اکران شده و تاکنون توانسته است رکوردهای مختلفی را در حوزه سینمای کودک جا به جا کند، این روزها مرز فروش ۶۲ میلیارد تومانی را  رد کرد. defc.ir/post/7218 @defcir
🔺تحلیل سبک سقاخانه‌ای در نقاشی مدرن/ گذر «از آفتابی به آفتاب دیگر» 🔸کارگردان مستند «از آفتابی به آفتاب دیگر» می‌گوید مخاطبان فیلمش علاقه‌مندان هنر نقاشی هستند. 🔸خبرگزاری مهر، مریم فرهمند: معرفی تابلوهای مدرن دوره پایانی عمر کوتاه منصور قندریز که مُعرف سبک سقاخانه‌ای است، تاکید بر عناصر هندسی در این آثار و قرابت آن با سبک کوبیسم به نیابت پابلو پیکاسو و پل سزان و برخی هنرمندان ایرانی نظیر استاد حسین زنده‌رودی، پرویز تناولی و فرامرز پیل‌آرام که حکایت مشابهی دارند، از ویژگی‌های منحصر به فرد این مستند است. defc.ir/post/7219 @defcir
🔺«قطعه تنهایی»، انسانی تنها با عادت‌های عجیب 🔸الهه قمیشی کارگردان «قطعه تنهایی» می‌گوید: ایده اولیه این انیمیشن در یکی از کلاس‌های دوره تحصیلی من یعنی فیلمنامه‌نویسی شکل گرفت. وقتی که درباره زندگی انسانی تنها با خرق عادت‌های عجیب فکر می‌کردم. 🔸خبرگزاری ایرنا، الهه قمیشی: قصد داشتم با انتقال روایتی جدید و با کمک مدیوم انیمیشن، انزوای انسان امروز و سرگشتگی آدم‌های نسل‌های قبل‌تر را نشان دهم، کشف لایه‌های پنهان در شخصیت‌ها و روان انسان‌ها از مقوله‌های مورد علاقه من در فیلمنامه‌نویسی است. defc.ir/post/7221 @defcir
🔺نظر احمد ضابطی جهرمی درباره «ایساتیس»/ یادآور «باد صبا»، باوقار و متین 🔸احمد ضابطی جهرمی مستند «ایساتیس» را در ستایش یزد و اثری نوستالژیک و باوقار می‌داند. 🔸«سمفونی یزد» در این اثر مستند، با وقار و متانت خاصی نواخته می‌شود. چهار ملودی (مضمون) سمفونی یزد بزرگ، هارمونی خوش آهنگی دارند. تصاویر یزد گذشته و یزد امروزی، هر دو چشم‌نوازند، اما یزد کهن شما دلرباتر و نوستالژیک است. defc.ir/post/7222 @defcir
🔺محمدرضا خوش‌فرمان: همه فیلم‌های مستند را نمی‌توان به نمایش عمومی گذاشت 🔸محمدرضا خوش‌فرمان مستندساز درباره مناسب نبودن همه مستندها برای عموم مردم گفت و بر توجه به درجه‌بندی سنی اینگونه آثار تاکید کرد. 🔸خبرگزاری ایلنا، محمدرضا خوش‌فرمان: سینمای داستانی قصه و ساخته ذهنی نویسنده است اما در مستند مخاطب با موضوع یا شخصیت واقعی مواجهه مستقیم دارد که می‌داند چه اتفاقاتی برای او رخ داده یا حتی رقم زده است و واقعیت ترسناک‌تر از یک فیلم ترسناک داستانی است چون وجود دارد و به شکل ارگانیک لمس می‌شود، فیلم مستند باید کارکردی داشته باشد و نباید موضوعاتی را که به افول اخلاقی می‌پردازند برای جامعه به نمایش درآوریم که زخم‌های آن بر تن مخاطبان باقی بماند. defc.ir/post/7223 @defcir