eitaa logo
Defc
429 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
32 ویدیو
2 فایل
مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی www.defc.ir 🔺تلگرام: https://t.me/defcir 🔺اینستاگرام: instagram.com/defc.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺«دفک» داستان یک خانواده علاقه‌مند به هنر/ هنرمند دیده نشود، جان می‌دهد 🔸کارگردان مستند «دفک» از ویژگی‌های این مستند و اکران در جشنواره هنرهای تجسمی گفت. 🔸خبرگزاری صبا، بهنام بیرم‌وند: در ناامیدانه‌ترین لحظه هر انسانی، شکوفایی شکل می‌گیرد و باعث تغییر در ریتم زندگی می‌شود، این اتفاق برای سوژه‌های فیلم «دفک» افتاد. بعد از اکران فیلم در شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» انجمن سینمای تهران و چندین گالری از آثار سوژه‌ها استقبال کردند و این آثار در چند نمایشگاه به نمایش درآمدند. defc.ir/post/7212 @defcir
🔺کوروش عطایی: استقبال از اکران‌آنلاین «درجستجوی فریده»/ این یک فرصت ویژه برای مستندهاست 🔸کوروش عطایی یکی از کارگردان‌های مستند «در جستجوی فریده» می‌گوید: با توجه به اینکه چند سال از اکران فیلم در گروه هنروتجربه گذشته بود، افراد زیادی پیگیر دیدن آن بودند و جایی که مخاطبان بتوانند آن را ببینند وجود نداشت، به نظرمان رسید که این فیلم در پلتفرمی به صورت آنلاین اکران شود تا علاقه‌مندان هر زمان دوست دارند آن را ببینند. 🔸خبرگزاری صبا، کوروش عطایی: باتوجه به اینکه فضای زیادی برای دیدن مستندها وجود ندارد؛ اکران سینمایی ندارند و از طرف دیگر مخاطب در این سال‌ها و پس از همه‌گیری کرونا به فیلم دیدن آنلاین عادت کرده است، طبیعتا اکران آنلاین فرصت خیلی خوبی برای مستندهاست، می‌توانند فراگیرتر در همه جای ایران دیده شوند و تعداد مخاطبان‌شان از چیزی که تنها در جشنواره «سینماحقیقت» رخ می‌داد، فراتر رود. defc.ir/post/7216 @defcir
🔺جنگ مثل اشعه ایکس است/ یادداشت احسان مفیدی‌کیا 🔸مستند «۲۰ روز در ماریوپول» ساخته مستیسلاف چرنوف، نامزد بهترین مستند بلند در اسکار ۲۰۲۴ است، خواه ما با موضوع و جغرافیای آن همدلی داشته باشیم یا نه، نمی‌توانیم بر تأثیرگذاری بی‌حدش صحه نگذاریم و جایزه‌های متعدد را برایش متصور نباشیم. defc.ir/post/7217 @defcir
🔺«بچه زرنگ» ۶۲ میلیاردی شد/ صعود به رتبه سوم فیلم پرمخاطب سال 🔸انیمیشن سینمایی «بچه‌زرنگ» که از ابتدای فصل پاییز در سینماها اکران شده و تاکنون توانسته است رکوردهای مختلفی را در حوزه سینمای کودک جا به جا کند، این روزها مرز فروش ۶۲ میلیارد تومانی را  رد کرد. defc.ir/post/7218 @defcir
🔺تحلیل سبک سقاخانه‌ای در نقاشی مدرن/ گذر «از آفتابی به آفتاب دیگر» 🔸کارگردان مستند «از آفتابی به آفتاب دیگر» می‌گوید مخاطبان فیلمش علاقه‌مندان هنر نقاشی هستند. 🔸خبرگزاری مهر، مریم فرهمند: معرفی تابلوهای مدرن دوره پایانی عمر کوتاه منصور قندریز که مُعرف سبک سقاخانه‌ای است، تاکید بر عناصر هندسی در این آثار و قرابت آن با سبک کوبیسم به نیابت پابلو پیکاسو و پل سزان و برخی هنرمندان ایرانی نظیر استاد حسین زنده‌رودی، پرویز تناولی و فرامرز پیل‌آرام که حکایت مشابهی دارند، از ویژگی‌های منحصر به فرد این مستند است. defc.ir/post/7219 @defcir
🔺«قطعه تنهایی»، انسانی تنها با عادت‌های عجیب 🔸الهه قمیشی کارگردان «قطعه تنهایی» می‌گوید: ایده اولیه این انیمیشن در یکی از کلاس‌های دوره تحصیلی من یعنی فیلمنامه‌نویسی شکل گرفت. وقتی که درباره زندگی انسانی تنها با خرق عادت‌های عجیب فکر می‌کردم. 🔸خبرگزاری ایرنا، الهه قمیشی: قصد داشتم با انتقال روایتی جدید و با کمک مدیوم انیمیشن، انزوای انسان امروز و سرگشتگی آدم‌های نسل‌های قبل‌تر را نشان دهم، کشف لایه‌های پنهان در شخصیت‌ها و روان انسان‌ها از مقوله‌های مورد علاقه من در فیلمنامه‌نویسی است. defc.ir/post/7221 @defcir
🔺نظر احمد ضابطی جهرمی درباره «ایساتیس»/ یادآور «باد صبا»، باوقار و متین 🔸احمد ضابطی جهرمی مستند «ایساتیس» را در ستایش یزد و اثری نوستالژیک و باوقار می‌داند. 🔸«سمفونی یزد» در این اثر مستند، با وقار و متانت خاصی نواخته می‌شود. چهار ملودی (مضمون) سمفونی یزد بزرگ، هارمونی خوش آهنگی دارند. تصاویر یزد گذشته و یزد امروزی، هر دو چشم‌نوازند، اما یزد کهن شما دلرباتر و نوستالژیک است. defc.ir/post/7222 @defcir
🔺محمدرضا خوش‌فرمان: همه فیلم‌های مستند را نمی‌توان به نمایش عمومی گذاشت 🔸محمدرضا خوش‌فرمان مستندساز درباره مناسب نبودن همه مستندها برای عموم مردم گفت و بر توجه به درجه‌بندی سنی اینگونه آثار تاکید کرد. 🔸خبرگزاری ایلنا، محمدرضا خوش‌فرمان: سینمای داستانی قصه و ساخته ذهنی نویسنده است اما در مستند مخاطب با موضوع یا شخصیت واقعی مواجهه مستقیم دارد که می‌داند چه اتفاقاتی برای او رخ داده یا حتی رقم زده است و واقعیت ترسناک‌تر از یک فیلم ترسناک داستانی است چون وجود دارد و به شکل ارگانیک لمس می‌شود، فیلم مستند باید کارکردی داشته باشد و نباید موضوعاتی را که به افول اخلاقی می‌پردازند برای جامعه به نمایش درآوریم که زخم‌های آن بر تن مخاطبان باقی بماند. defc.ir/post/7223 @defcir
🔺عیسی بهادری که بود؟/ اهمیت هنرهای تجسمی از بین رفته است 🔸آبتین شمیلی کارگردان «راز عیسی» (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) گفت: رویکرد من این بود که مستند عامه‌پسندتر باشد تا مخاطبان بیشتری را به حوزه هنرهای تجسمی علاقه‌مند کنم. 🔸خبرآنلاین، آبتین شمیلی: جشنواره‌هایی که مرتبط با هنرهای تجسمی هستند، تعداد زیادی ندارند، این موضوع شاید نمایانگر این مسئله باشد که اهمیت هنرهای تجسمی در کشور ما به مرور زمان از بین رفته است، در حوزه فیلم پس از ساخت «راز عیسی» متوجه شدم شاید در عرصه سینما، مستند و به‌طور کلی اجتماع، پرداختن به هنرهای تجسمی اهمیت ندارد. هنرهای تجسمی می‌تواند به‌عنوان صادرات فرهنگی ما به کشورهای دیگر شناخته شود. defc.ir/post/7224 @defcir
🔺ماجرای گذشته سیاه «کلنل» چیست؟/ داستانی ساده با شخصیت‌های پیچیده 🔸پرستو کاردگر کارگردان «کلنل» (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) با اشاره به تکنیک دوبعدی این انیمیشن کوتاه عنوان کرد «کلنل» به مفهوم تنهایی در زندگی انسان‌ها می‌پردازد. 🔸خبرگزاری مهر، پرستو کاردگر: فرآیند پیش تولید «کلنل» طولانی‌ترین و دشوارترین بخش از تولید آن بود. اگر بخش پیش تولید را حذف کنیم، ساخت کلنل حدوداً دو سال و نیم طول کشید. البته فکر می‌کنم که دوره کرونا هم در طولانی شدن این فرآیند بی‌تاثیر نبود. همه اعضای تیم «کلنل» از دوستانم بودند و من خوش‌شانس بودم که به من اعتماد کردند، چرا که همه آن‌ها در حوزه کاری خودشان بهترین هستند. defc.ir/post/7225 @defcir
🔺«چوب» مسافر هند شد/ ادامه نمایش‌های بین‌المللی 🔸مستند کوتاه «چوب» ساخته مرتضی پایه‌شناس در ادامه حضورهای بین‌المللی خود، به جشنواره فیلم کالت بمبئی راه یافت. defc.ir/post/7226 @defcir
🔺نمایش سه مستند خارجی در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی 🔸مستندهای «بابایانیا»، «بی‌خوابی» و «در تلاش معاش» دوشنبه هفتم اسفندماه در سالن حقیقت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی روی پرده می‌روند. 🔸 در ادامه اکران حقیقت (نمایش هفتگی مستندها در مرکز) دوشنبه ۷ اسفندماه از ساعت ۱۶ مستندهای «بابایانیا» (آنته زلاتکو استولیستا) ، «بی‌خوابی» (اسماعیل فیفی آنوبیل، نانا یا آنوبیل) و «در تلاش معاش» (ساخته پاسکال آپورا-گنکیندی، نینگی سان) نمایش دارند. 🔸حضور در این جلسات برای علاقه‌مندان آزاد و رایگان است. defc.ir/post/7227 @defcir