🔺«قطعه تنهایی»، انسانی تنها با عادتهای عجیب
🔸الهه قمیشی کارگردان «قطعه تنهایی» میگوید: ایده اولیه این انیمیشن در یکی از کلاسهای دوره تحصیلی من یعنی فیلمنامهنویسی شکل گرفت. وقتی که درباره زندگی انسانی تنها با خرق عادتهای عجیب فکر میکردم.
🔸خبرگزاری ایرنا، الهه قمیشی: قصد داشتم با انتقال روایتی جدید و با کمک مدیوم انیمیشن، انزوای انسان امروز و سرگشتگی آدمهای نسلهای قبلتر را نشان دهم، کشف لایههای پنهان در شخصیتها و روان انسانها از مقولههای مورد علاقه من در فیلمنامهنویسی است.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#قطعه_تنهایی
defc.ir/post/7221
@defcir
🔺نظر احمد ضابطی جهرمی درباره «ایساتیس»/ یادآور «باد صبا»، باوقار و متین
🔸احمد ضابطی جهرمی مستند «ایساتیس» را در ستایش یزد و اثری نوستالژیک و باوقار میداند.
🔸«سمفونی یزد» در این اثر مستند، با وقار و متانت خاصی نواخته میشود. چهار ملودی (مضمون) سمفونی یزد بزرگ، هارمونی خوش آهنگی دارند. تصاویر یزد گذشته و یزد امروزی، هر دو چشمنوازند، اما یزد کهن شما دلرباتر و نوستالژیک است.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#ایساتیس
defc.ir/post/7222
@defcir
🔺محمدرضا خوشفرمان:
همه فیلمهای مستند را نمیتوان به نمایش عمومی گذاشت
🔸محمدرضا خوشفرمان مستندساز درباره مناسب نبودن همه مستندها برای عموم مردم گفت و بر توجه به درجهبندی سنی اینگونه آثار تاکید کرد.
🔸خبرگزاری ایلنا، محمدرضا خوشفرمان: سینمای داستانی قصه و ساخته ذهنی نویسنده است اما در مستند مخاطب با موضوع یا شخصیت واقعی مواجهه مستقیم دارد که میداند چه اتفاقاتی برای او رخ داده یا حتی رقم زده است و واقعیت ترسناکتر از یک فیلم ترسناک داستانی است چون وجود دارد و به شکل ارگانیک لمس میشود، فیلم مستند باید کارکردی داشته باشد و نباید موضوعاتی را که به افول اخلاقی میپردازند برای جامعه به نمایش درآوریم که زخمهای آن بر تن مخاطبان باقی بماند.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#پدگر
defc.ir/post/7223
@defcir
🔺عیسی بهادری که بود؟/ اهمیت هنرهای تجسمی از بین رفته است
🔸آبتین شمیلی کارگردان «راز عیسی» (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) گفت: رویکرد من این بود که مستند عامهپسندتر باشد تا مخاطبان بیشتری را به حوزه هنرهای تجسمی علاقهمند کنم.
🔸خبرآنلاین، آبتین شمیلی: جشنوارههایی که مرتبط با هنرهای تجسمی هستند، تعداد زیادی ندارند، این موضوع شاید نمایانگر این مسئله باشد که اهمیت هنرهای تجسمی در کشور ما به مرور زمان از بین رفته است، در حوزه فیلم پس از ساخت «راز عیسی» متوجه شدم شاید در عرصه سینما، مستند و بهطور کلی اجتماع، پرداختن به هنرهای تجسمی اهمیت ندارد. هنرهای تجسمی میتواند بهعنوان صادرات فرهنگی ما به کشورهای دیگر شناخته شود.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#آبتین_شمیلی
#رازعیسی
defc.ir/post/7224
@defcir
🔺ماجرای گذشته سیاه «کلنل» چیست؟/ داستانی ساده با شخصیتهای پیچیده
🔸پرستو کاردگر کارگردان «کلنل» (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) با اشاره به تکنیک دوبعدی این انیمیشن کوتاه عنوان کرد «کلنل» به مفهوم تنهایی در زندگی انسانها میپردازد.
🔸خبرگزاری مهر، پرستو کاردگر: فرآیند پیش تولید «کلنل» طولانیترین و دشوارترین بخش از تولید آن بود. اگر بخش پیش تولید را حذف کنیم، ساخت کلنل حدوداً دو سال و نیم طول کشید. البته فکر میکنم که دوره کرونا هم در طولانی شدن این فرآیند بیتاثیر نبود. همه اعضای تیم «کلنل» از دوستانم بودند و من خوششانس بودم که به من اعتماد کردند، چرا که همه آنها در حوزه کاری خودشان بهترین هستند.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#کلنل
#پویانمایی
defc.ir/post/7225
@defcir
🔺«چوب» مسافر هند شد/ ادامه نمایشهای بینالمللی
🔸مستند کوتاه «چوب» ساخته مرتضی پایهشناس در ادامه حضورهای بینالمللی خود، به جشنواره فیلم کالت بمبئی راه یافت.
#مستندچوب
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
defc.ir/post/7226
@defcir
🔺نمایش سه مستند خارجی در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
🔸مستندهای «بابایانیا»، «بیخوابی» و «در تلاش معاش» دوشنبه هفتم اسفندماه در سالن حقیقت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی روی پرده میروند.
🔸 در ادامه اکران حقیقت (نمایش هفتگی مستندها در مرکز) دوشنبه ۷ اسفندماه از ساعت ۱۶ مستندهای «بابایانیا» (آنته زلاتکو استولیستا) ، «بیخوابی» (اسماعیل فیفی آنوبیل، نانا یا آنوبیل) و «در تلاش معاش» (ساخته پاسکال آپورا-گنکیندی، نینگی سان) نمایش دارند.
🔸حضور در این جلسات برای علاقهمندان آزاد و رایگان است.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#اکران_حقیقت
defc.ir/post/7227
@defcir
🔺«راز عیسی» بهترین مستند جشنواره هنرهای تجسمی فجر شد
🔸مستند «راز عیسی» ساخته آبتین شمیلی (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) در بخش فیلمهای مستند شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر جایزه بهترین مستند را دریافت کرد، در این بخش از هادی آفریده کارگردان «هولاین در ایران» (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) تقدیر شد.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#رازعیسی
#جشنواره_هنرهای_تجسمی_فجر
defc.ir/post/7229
@defcir
🔺آرزوی دیرینه شاهزاده ایرانی که بعد از ۲ قرن محقق شد
🔸مستند «کابوس ژنرال» ماجرای یک اتفاق مهم در تقویم سیاسی ایران است؛ ایدهای که از دوران فتحعلیشاه وجود داشته است و پس از پیروزی انقلاب محقق میشود.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#مستندکابوس_ژنرال
defc.ir/post/7230
@defcir
🔺الهه فلاحیان:
اغلب مردم چیزی درباره کارکرد انیمیشن کوتاه نمیدانند
🔸کارگردان انیمیشن کوتاه «گنجشکک» گفت: چیزی که به واسطه نشان دادن «گنجشکک» به افراد مختلف متوجه شدهام، این است که اغلب مردم چیز زیادی از انیمیشن کوتاه و کارکرد آن نمیدانند.
🔸خبرگزاری تسنیم، الهه فلاحیان: «گنجشکک» برای من آغازگر یک مسیر روشن بود، تا کمکم بفهمم واقعاً میخواهم از انیمیشن برای نشان دادن چه نوع مفاهیمی استفاده کنم. متوجه شدم که همیشه دوست داشتهام فارغ از اینکه به فروش و یا جذاب بودن کار برای جشنوارهها و مسائل حاشیهای مثل شهرت فکر کنم، بدون غلو و استفاده از جلوههای بصری چشمنواز و خاص، درک و دریافت شخصیام از زندگی را با تصاویر ساده نشان دهم.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#گنجشگک
#پویانمایی
defc.ir/post/7231
@defcir
🔺مستندهایی برای خانوادههای ایرانی/ یادداشت محمد حیدریپور
🔸با وجود مقاومت سینماداران برای نمایش فیلمهای مستند، آثار متفاوت و تجربههای بکر و خلاف جریان در سینمای ایران، فضای آنلاین توانسته خلا نمایش آثار هنری و تجربی را جبران کند. این اتفاق خوشیمن و پایدار، دریچهای باز کرده تا تماشاگران بتوانند شخصیتها، سوژهها و مضامینی جدید را در آثار مستند ببینند.
🔸روزنامه ایران، محمد حیدریپور: اکران آنلاین آثار مستند یکی از اتفاقهای مثبت این روزهای سینمای ایران است. دسترسی آسان و ارزان به گنجینهای دیدنی که اغلب با فاصله از فضاهای تکراری در سینمای داستانی، قادر است تماشاگر را با چشماندازهایی روشن و وسیع آشنا کند. «در جستجوی فریده» و «علی مسیو» دو فیلم قابل تامل هستند که این روزها میتوان به تماشایشان نشست.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#علی_مسیو
#درجستجوی_فریده
defc.ir/post/7232
@defcir