eitaa logo
Defc
430 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
32 ویدیو
2 فایل
مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی www.defc.ir 🔺تلگرام: https://t.me/defcir 🔺اینستاگرام: instagram.com/defc.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺علی فراهانی صدر: مستند «قوی‌دل» یک داکیودرام پرتره است 🔸علی فراهانی صدر می‌گوید: عده‌ای مستند «قوی‌دل» را داکیودرام می‌نامند و عده دیگری به خاطر نوع بازسازی‌ها، داستانی می‌دانند. من هم نمونه کاملاً مشابهی در مستندهایی که چه در عرصه جهانی و یا ایران دیدم نیافتم اما از نظر من این مستند یک داکیودرام پرتره است. 🔸روزنامه صبا، علی فراهانی صدر: این مستند ارجاعات زیادی به فیلمهای وس اندرسون و آثار ژان پیر ژونه دارد. اینکه شباهت‌هایی به سینمای صامت پیدا کرده یک مقداری به خاطر جزئیاتی است که در حرکات کاراکتر وجود دارد و یک مقدار هم به خاطر ثابت بودن دوربین است و من این سبک را به خاطر کمدی آن انتخاب کردم. defc.ir/post/7366 @defcir
🔺سعید الهی: چالش‌های انتخاب کارگردان دهه هفتادی برای «قوی‌دل»/ جوایز، برایم ملاک تولید نیستند 🔸سعید الهی تهیه‌کننده «قوی‌دل» می‌گوید: انتخاب کارگردان جوان دهه هفتادی با توجه به روحیات خاصی که این نسل دارد، به شدت تردیدآمیز بود، ولی انعطاف علی فراهانی صدر در پذیرش نظرات من به عنوان تهیه‌کننده این شکاف نسلی را متعادل کرد. 🔸روزنامه صبا، سعید الهی: رویدادها و جوایز نباید ملاک اصلی برای تولید باشند. اصل در فرایند تولید، دیده شدن اثر توسط اقشار مختلف مردم، روشنگری و حتی ایجاد سرگرمی است. با توجه به رشد تکنولوژی و تغییر قالب‌های عرضه فیلم در سراسر دنیا، باید از ابتدای تولید به انواع بسترهای نمایشی در سکوها و بسترهای مختلف اینترنتی، سینمایی، تلویزیونی و… فکر شود. defc.ir/post/7367 @defcir
🔺نگاه ویژه روزنامه همشهری به مستند قوی‌دل 🔸پرونده خون‌های آلوده را زنده کردیم/ گفتگو با علی فراهانی صدر و سعید الهی به بهانه اکران در گروه سینمایی هنر و تجربه @defc.ir
🔺بررسی بحران بورس در «ناامیدی سم است»/ ساخت مجموعه مستندی درباره صنعت خودرو در ایران 🔸«ناامیدی سم است» با نام قبلی «روبورس»، به بحران‌های سازمان بورس در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۳۹۹ می‌پردازد که این بحران‌ها در بازار سرمایه باعث از دست رفتن بخش زیادی از سرمایه مردم سهامدار شد. این مستند ۲۳ دقیقه‌ای پیامدهای این اتفاق و درگیری مردم با این موضوع را تا امروز بررسی می‌کند. defc.ir/post/7369 @defcir
🔺علی فراهانی صدر: مستند «قوی‌دل» پرونده خون‌های آلوده را دوباره باز کرد 🔸مستند «قوی‌دل» (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) به بررسی ماجرای ورود خون‌های آلوده فرانسوی به ایران و تلاش‌های احمد قوی‌دل برای تحقق عدالت می‌پردازد. 🔸روزنامه همشهری، علی فراهانی صدر: اوایل شیوع کرونا در ایران بود که همه‌جا اخبار ضد و نقیضی می‌شنیدیم. اینها باعث شد به یاد داروها و خون‌های آلوده‌ای که در دهه۶۰ وارد ایران شد، بیفتم و تصمیم گرفتم روی این پرونده کار کنم. آن زمان با آرش خلیلی صحبت کردم و او پژوهش را شروع کرد. در میانه کار با نام «احمد قوی‌دل» مواجه شدم که این نام بارها در پروسه پژوهش دیده می‌شد. درنهایت تصمیم گرفتیم با او ارتباط بگیریم. چند جلسه برگزار شد و طی این جلسات، وی پرونده را به شکل کامل تعریف کرد. defc.ir/post/7370 @defcir
🔺سعید الهی: درخشش «قوی‌دل» دور از انتظار نبود 🔸سعید الهی تهیه‌کننده «قوی‌دل» می گوید: موفقیت مستند «قوی‌دل» مدیون راهبرد صحیح، نظارت دقیق، روایت خلاقانه و جسورانه و توانمندی‌های شخصیت اصلی فیلم است. 🔸روزنامه همشهری، سعید الهی:  با تکیه بر ۳ عنصر انتخاب راهبرد، انتخاب کارگردان و روایت او، می‌توان ادعا کرد درخشش «قوی‌دل» در جشنواره‌ها و در بین مردم و داوران و فیلمسازان خیلی هم دور از ذهن نبود و از ابتدا می‌توانستیم پیش‌بینی کنیم که اگر در همین چارچوب جلو برویم، با استقبال تماشاگران و کارشناسان هنری روبه‌رو خواهیم شد. defc.ir/post/7371 @defcir
🔺نگاهی به مستند «کاکل»/ علیه فراموشی 🔸«کاکل» (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) مستندی نمادین است که ورای ظاهر ساده خود، مضامین مهم و جدی زندگی معاصر امروز از جمله مدرنیته و تکنولوژی را زیر سوال می‌برد و بر همکاری، مهربانی و رجوع به سنت‌های آیینی و بومی تاکید دارد. 🔸خبرگزاری پانا، محمد تقی‌زاده: پرداختن به جزئیات رفتاری مردم یک روستای محروم در خراسان جنوبی (شهر حضری دشت بیاض) و تعامل آنها با یکدیگر در مقایسه با جهان امروز و مراودات مردم شهر تنها بخشی از تاکیداتی است که هادی ثابت در مقام مستندساز به آن بپردازد و آن را در قالب تصاویر نمادین و داستانک‌های دراماتیک به مخاطب ارائه دهد. defc.ir/post/7372 @defcir
🔺جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای سام کلانتری 🔸جایزه بهترین مستند چهل و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو به «رخ» ساخته سام کلانتری از ایران اهدا شد. defc.ir/post/7374 @defcir
🔺جستجوی یک خانواده برای یافتن پیکر فرزندشان/ یادبودی برای یاسین 🔸کارگردان مستند «رش او» با اشاره به موضوع فیلم که جستجوی یک خانواده برای یافتن پیکر فرزندشان را روایت می‌کند، اکران آنلاین را فرصتی برای دیده شدن فیلم مستند دانست. 🔸خبرگزاری مهر، رضا عباسی: بخشی از شیوه ساخت مستند به بودجه و بخشی دیگر به آمادگی سوژه مربوط می‌شود؛ شبکه‌های تلویزیونی که نیازمند محتوای تصویری مستند دارد، ترجیح‌شان فیلمسازی تک ‌نفره است چراکه معتقدند یک نفر با وسایل فیلمبرداری هم هزینه کم‌تری دارد، هم ممکن است که نظم زندگی سوژه را از بین نبرد تا بتواند راحت‌تر جلوی دوربین قرار گیرد. شاید فیلمسازی تک نفره، بنا به موضوع انتخاب شده و مواجهه فیلمساز با سوژه، پاسخگوتر باشد. defc.ir/post/7375 @defcir
🔺قوی‌دل را در سینماهای هنر و تجربه ببینید. @defcir
🔺الگویی برای ارتقای مستند خلاق/ نگاه ویژه روزنامه جام جم به مستند قوی‌دل 🔸قوی‌دل تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است و در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران شده است. @defcir
🔺الگویی برای ارتقای مستند خلاق/ یادداشت محمد سلیمانی درباره «قوی‌دل» 🔸ارتقای وجوه فنی سینمای داستانی ایران، تاثیرش را بر سینمای مستند هم بر جای گذاشته است و در مستند «قوی‌دل» (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) نمی‌توان نقش طراحی صحنه و فیلمبرداری را در موفقیت فیلمساز در رسیدن به نوعی از مستند خلاقانه که سینما و بیان تصویری در آن حرف اول را می‌زند، نادیده گرفت. 🔸روزنامه جام جم، سیدمحمد سلیمانی: احمد قوی‌دل شاید به یکی از تلخ‌ترین و پرچالش‌ترین پرونده‌های قضایی چند دهه اخیر ایران ورود کرده باشد اما ساختار کلی مستند قوی‌دل به گونه‌ای طراحی شده که هیچ‌گاه ناامیدی در شخصیت اصلی دیده نمی‌شود که بدون تردید حضور چشمگیر خود قوی‌دل در متن مستند در تحقق هدف فیلمساز بی‌تاثیر نبوده است. defc.ir/post/7379 @defcir