🔺همیشه همه چیز تحت کنترل نیست/ «آن سوی ابرها» خطرپذیری برای تجربه کردن زندگی
🔸مهدی برق زدگان تهیه کننده و کارگردان انیمیشن «آن سوی ابرها» بیان کرد که این انیمیشن در مورد خطرپذیری برای تجربه کردن واقعی زندگی است.
🔸خبرگزاری میزان، مهدی برق زدگان: موضوع انیمیشن «آن سوی ابرها» در مورد خطرپذیری برای تجربه کردن واقعی زندگی است. همیشه همه چیز تحت کنترل نیست، ولی در بحرانها و شرایط سخت همچنان میتوان از زندگی لذت برد، اگرچه آسیبها و خسارتها، اجتناب ناپذیر و جزیی از فرآیند تجربه زیستی است.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#انیمیشن
#آن_سوی_ابرها
defc.ir/post/7483
@defcir
🔺«در واپسین سالهای عمر» از تفاوتهای ظاهری میگوید/ اقتباس از شخصیت «زال» در شاهنامه
🔸کارگردان انیمیشن «در واپسین سالهای عمر» (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) میگوید: این انیمیشن به افرادی میپردازد که تفاوتهای بارزی نسبت به دیگران دارند و در ارتباط با اجتماع دچار مشکل میشوند.
🔸خبرگزاری صبا، مینا آیتالهی: داستان «در واپسین سالهای عمر» از تجربه شخصیام الهام گرفته شده و از تفاوتهای ظاهری میان انسانهایی میگوید که باعث میشود دیگران به آنها جور دیگری نگاه کنند. این انیمیشن به افرادی میپردازد که تفاوتهای بارزی نسبت به دیگران دارند و میزان سختیهایی را که این افراد در برقراری ارتباط با اجتماع با آن روبهرو میشوند، بررسی میکند. افرادی که به دلیل تفاوت ظاهریشان مورد بیمهری و قضاوت جامعه قرار گرفتهاند مثل «زال» در «شاهنامه» که یکی از شخصیتهای «در واپسین سالهای عمر» با نگاه به او خلق شده است.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#انیمیشن
defc.ir/post/7486
@defcir
🔺سه جایزه جشنواره روسی برای «میان صخرهها»
🔸فیلم «میان صخرهها» به نویسندگی و کارگردانی مختار عبداللهی از جشنواره قهرمان روسیه سه جایزه گرفت.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#میان_صخرهها
defc.ir/post/7487
@defcir
🔺داستان مادربزرگی که دچار فراموشی شد/ «مادربزرگم لیلی» و خاطره یک فقدان
🔸فاطمه حقیقی تهیهکننده و کارگردان انیمیشن «مادربزرگم لیلی» (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) خاطره همراهی با مادربزرگش در روزهای آخر عمر را ایده ساخت این انیمیشن کوتاه عنوان کرد.
🔸خبرگزاری میراث آریا، فاطمه حقیقی: ایده ساخت این انیمیشن زمانی شکل گرفت که مادربزرگم دچار فراموشی و مریضی شده بود و نوع رفتار اطرافیان با او، احوالاتی که داشت و حتی ارتباط خودم در بزرگسالی با او برایم اهمیت پیدا کرد. «مادر بزرگم لیلی» درباره مرگ و فقدان عزیزان است.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#انیمیشن
defc.ir/post/7488
@defcir
⚫️ برگزاری آئین باشکوه ادای احترام اصحاب فرهنگ و هنر به شهید جمهور/ استقبال و همدلی گسترده سینماگران
◾️ آئین یادبود و ادای احترام خانواده فرهنگ و هنر به شهیدان خدمت بویژه شهید جمهور آیت الله رئیسی با حضور گسترده سینماگران و هنرمندان امروز دوشنبه ۷ خرداد در تالار وحدت برگزار شد.
https://www.cinemaorg.ir/n/36a71e79
#آئین_بزرگداشت
#شهید_جمهور
@defcir
🔺زیر و رو کردن اسناد تاریخی ریشههای جنگ ایران و عراق در «خط القعر»
🔸فرشاد اکتسابی از پایان مراحل ساخت مستند «خطالقعر» (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) خبر داد و گفت به دلیل روایت بیطرفانه این فیلم و موضوع حساسی که داشته، ساخت آن بسیار سخت بوده است.
🔸خبرگزاری فارس، فرشاد اکتسابی: تلاشم این بود که در این مستند با نگاهی بیطرفانه به موضوع بپردازم و آنگونه نباشد که کارگردان موضع خود را نسبت به موضوع فیلم، به مخاطب تحمیل کند. بنابراین سعی کردم این مستند مجالی در ابراز صداهای دیگر و دیدگاههای مختلف و حتی متضاد باشد و این امکان را بدهم که مخاطب آزادانه و در جایگاهی خارج از گود به قضاوت ماجرا بنشیند و به دریافت شخصی خود دست یابد.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#خط_القعر
#سینمای_مستند
defc.ir/post/7491
@defcir
🔺انسان و تجربه کنار آمدن با تجربیات زندگی
🔸انیمیشن کوتاه «پیله» (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) به کارگردانی فاطمه زاهدیان درباره کنار آمدن انسان با تجربههای زندگی و پذیرفتن آنهاست.
🔸خبرآنلاین، فاطمه زاهدیان: «پیله» درواقع تجربه زیسته همه انسان هایی است که در طول زندگی خود با رخدادی ناگوار رو به رو شدهاند و تجربه کنار آمدن و پذیرفتن آن رخداد را دارند. شاید عجیب باشد، ولی ایده «پیله» با نگاه من به سقف شکل گرفت. سقف شفافی که آدمها را در خود بازتاب میداد.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#انیمیشن
#پیله
defc.ir/post/7492
@defcir
🔺بانوی ایرانی، فضانورد «نیمه تاریک»
🔸انیمیشن «نیمه تاریک» ساخته مجیدرضا عیوضی (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) درباره فضانورد ایرانی است که روی ماه گرفتار میشود.
🔸خبرگزاری برنا، مجیدرضا عیوضی: فضانورد داستان من یک بانوی ایرانی است که روی ماه و قسمت تاریک آن که فضایی ناشناخته است و بشر تا به حال به آن دسترسی نداشته است، گرفتار میشود. «نیمه تاریک» اشارهای به تاریکی و ناامیدی ذهن دارد.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#نیمه_تاریک
#انیمیشن
defc.ir/post/7493
@defcir
🔺مستند سبز بندار به موزه سینما رسید
🔸سبز بندار ساخته منوچهر مشیری امروز سهشنبه ۸ خرداد در موزه سینما روی پرده رفت.
سبز بندار تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#موزه_سینما
#مستند
@defcir
🔺تجربه سفر به هیروشیما انیمیشن شد/ روایتمند کردن یک تجربه زیسته
🔸محبوبه کلایی کارگردان انیمیشن «یو اف اُ در ژاپن» (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) با اشاره به ویژگیهای این انیمیشن عنوان کرد که این فیلم در مرحله تولید قرار دارد و تجربه زیسته او از سفرش به کشور ژاپن را شامل میشود.
🔸خبرگزاری مهر، محبوبه کلایی: «یو اف اُ در ژاپن» مربوط به دوره رزیدنسی هیروشیما و تجربه زیستهای است که در شهر هیروشیما داشتم. روایت آن برگرفته از یک افسانه ژاپنی به نام اوتسورُ بونه به معنی کشتی خالی است که طی آن افسانه، دختری از فرهنگی غریبه وارد ژاپن میشود و این حضور رازهایی با خود به همراه دارد.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#انیمیشن
#ژاپن
defc.ir/post/7494
@defcir
🔺«دیافراگم»، مقابله سنت و مدرنیته با گرامافون
🔸مستند «دیافراگم» هر چند در لایه رویی تلاش دارد تا به سیر تاریخی ورود دستگاه فونوگراف به ایران بپردازد، اما آنچه در زیر متن فیلم پنهان است تحولات اجتماعی و فرهنگی است که به واسطه ورود یک دستگاه مدرن به کشور رخ میدهد.
🔸علی زادمهر: فیلم به خوبی نشان می دهد که هرچند دستگاههای فونوگراف و گرامافون و حتی بعدتر نوار کاست توسط دولتها وارد کشور شد، اما توسعه و گسترش استفاده از آن توسط مردم افزایش پیدا کرد. در این میان بودند گروههای تندرویی که با هر اتفاق مدرن و تازه مخالف بودند و از توان خود استفاده می کردند تا محدودیت ایجاد کنند.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#دیافراگم
#هنروتجربه
#اکران_مستند
defc.ir/post/7495
@defcir
🔺میازاکی انیمیشن اکشن میسازد
🔸بعد از موفقیت جهانی انیمیشن «پسر و مرغ ماهیخوار»، فیلم بعدی هایائو میازاکی یک اکشن ماجراجویانه است.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#انیمیشن
#میازاکی
defc.ir/post/7497
@defcir