🔺مستندی که از تلویزیون پخش نمیشود/ «مهدکودک» و یک موضوع تراژیک
🔸حانیه یوسفیان کارگردان «مهد کودک» میگوید به دلیل موضوع حساس مستند، در نمایش و عرضه، این فیلم محدودیت خواهد داشت.
🔸خبرآنلاین، حانیه یوسفیان: مدتی در یک خبرگزاری مشغول به فعالیت بودم و در آنجا با خبری مواجه شدم درباره بچههایی که در زندان متولد میشوند و زندانی که فضایی تحت عنوان مهدکودک برای این بچه ها دارد، تمام زندانها این امکان را ندارند. مدتی بعد طرح این مستند را نوشتم.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#مهدکودک
#سینمای_مستند
defc.ir/post/7543
@defcir
🔺«ماجرای سال آخر» در بمبئی روایت میشود
🔸«ماجرای سال آخر» ساخته مهدی جبینشناس (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) در بخش مسابقه آثار مستند هجدهمین جشنواره بینالمللی فیلم بمبئی روی پرده میرود.
🔸مستند «ماجرای سال آخر» روایتی از روزهای شیوع ویروس کرونا در ایران است. شخصیت اصلی فیلم خانم سالم، معلم کلاس دوم در آخرین سال خدمتش گرفتار آموزش آنلاین شده است.
🔸جشنواره بینالمللی فیلم بمبئی از فردا شنبه ۲۶ خردادماه آغاز میشود و یک هفته ادامه دارد. «ماجرای سال آخر» در ۵ شهر هند (بمبئی، دهلی، کلکته، پونه و چنای) نمایش خواهد داشت و پس از این جشنواره، در سیزدهمین جشنواره بینالمللی کامبوج روی پرده میرود.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#ماجرای_سال_آخر
#جشنواره_بمبئی
defc.ir/post/7544
@defcir
🔺«نهضت جنگل» و اهدای گوشواره برای احیای محیط زیست
🔸حامد سعادت کارگردان «نهضت جنگل» عنوان کرد این مستند از عکس کودکی شهین اطهری که گوشوارههای خود را برای ساخت جنگل اهدا میکند، الهام گرفته شده است.
🔸خبرگزاری مهر، حامد سعادت: موضوع مستند مشارکت مردم در بهبود محیط زیست خود است. کرمان از دیرباز درگیر وزش بادهای فصلی بوده و به دلیل وجود شنزارها و ریگزارهای اطراف شهر مشکل گرد و غبار شدید در فصلهایی از سال مردم را به شدت آزار میداده که کاشت جنگل قائم این معضل را حل کرده است. این فیلم درباره این موضوع است که مردم کرمان برای رفع معضل گرد و خاک شهر، جنگلی را در مسیر باد ایجاد میکنند.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#نهضت_جنگل
#مستند
defc.ir/post/7546
@defcir
🔺حمید محمدی:
تورم و مشکل اقتصادی مهاجرت انیمیشنسازها را شتاب داده است
🔸کارگردان انیمیشن «گذشته» (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) معتقد است وضعیت اقتصادی و معیشتی کارگردانان حوزه انیمیشن باعث شده بسیاری از آنها به مهاجرت فکر کنند.
🔸خبرگزاری میراث آریا، حمید محمدی: انیمیشن ایرانی رو به جلوست اما تعداد آن، به دلایل مختلف مثل شرایط اقتصادی، هزینههای بالای تولید، مهاجرت نیروهای متخصص این حوزه و... روز به روز، کمتر میشود. انیمیشن در دنیا به عنوان یک صنعت شناخته میشود، اما در ایران زیرساختهای آن و رویکرد و نگاه به تولید و نمایش صنعتی نیست. انیمیشن کوتاه آرتیستی، شخصی و راحتتر است، ممیزی کمتری دارد و به دلیل زمان کوتاهی که دارد، وقت بیشتری میتوان برای آن صرف کرد.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#گذشته
#انیمیشن
defc.ir/post/7545
@defcir
🔺«دختران انقلاب» و نگهداری از مهمات سپاه/ امیدواری برای حضور در «سینماحقیقت»
🔸مستند «دختران انقلاب» (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) درباره دختران جوان خرمشهری است که به دستور شهید محمد جهانآرا مسئول نگهداری از مهمات سپاه پاسداران میشوند.
🔸خبرگزاری فارس، سید مصطفی سیدالحسینی: «دختران انقلاب» بسیار سختتر از کار قبلیام یعنی «هفت سال اینجا» است، در این فیلم به جای یک شخصیت با چند شخصیت سروکار داریم که باید هم به ماموریت آنها که روایت اصلی داستان است بپردازیم و هم به شخصیتها درصورتی که کاراکتر و سوژه «هفت سال اینجا» یک نفر بود. از طرف دیگر از آن جایی که ماموریت «دختران انقلاب» سری بوده، از آنها عکس و آرشیوی نیست.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#دختران_انقلاب
#سینماحقیقت
defc.ir/post/7547
@defcir
🔺مقایسه گذشته و حال، بدون حب و بغض/ درباره مستند «میدان بیحصار»
🔸«میدان بیحصار» ساخته مهرداد زاهدیان (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) سراغ تاریخ معاصر ایران میرود و برخی از مهمترین تحولات تاریخی سیاسی یک سده اخیر سپهر سیاسی اجتماعی ایران را به تصویر در میآورد، به سختی میتوان حوزه خاصی را به این مستند نسبت داد. همان اندازه که اجتماعی است، سیاسی است. همان میزان که فرهنگی، تاریخی است، اقتصادی و شهری و هنری و سرگرمکننده است.
🔸روزنامه توسعه ایرانی، محمد تقیزاده: مقایسه میدان توپخانه دیروز و میدان امام خمینی (ر ه) امروز یکی از استراتژیهای مهم فیلمساز برای نشان دادن وضعیت گذشته و حال است که با دقت نظر و بدون حب و بغض انجام شده است. قیاس حمل و نقل در آن زمان و حال حاضر و همچنین واکاوی مختصات اضلاع مختلف این میدان باعث شده که مخاطب ضمن گرفتن اطلاعات مختلف از این این بافت تاریخی، مسیر توسعه و پیشرفت یا تخریب و پسرفت را در طول این سالها به طور زیرپوستی حس کند.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#میدان_بیحصار
defc.ir/post/7549
@defcir
🔺واهمههای دیدار در لحظههای لرزش دل و دست/ نگاهی به «ایساتیس»
🔸«ایساتیس»، رنگ و بوی و صدای ایران ماندگار در طول و عرض و ارتفاع و حجم بود، تماشایی مات و مبهوت و شاد و شنگولی بود که خودش را در آیینهای تمام قد می دید و مینمایانید.
#هنروتجربه
#ایساتیس
defc.ir/post/7552
@defcir
🔺«حاج بابا»، حج به جای پدر
🔸مستند «حاج بابا» به کارگردانی مهدی بوستانی شهر بابک روایت فیلمسازی است که به جای پدر خود به مکه مشرف میشود.
🔸خبرگزاری مهر، مهدی بوستانی شهربابک: «حاج بابا» همان طور که از اسم آن پیدا است، هم در مورد حج و هم در مورد پدرم است. به نوعی یک مستند سفرنامه ای محسوب میشود، ولی نه آن طور که فقط گزارش کند. راوی نگاه خود را در مورد آنچه میبیند و آنچه به عنوان زائر انجام میدهد، با پدر به گفتگو میگذارد. این نگاه صرفاً شامل مباحث عبادی نمیشود و به فراخور، مسائل انسانی و اجتماعی و انتقادی را هم شامل میشود، چه در مورد میزبان و چه انبوه مهمانان رنگارنگ از کشورهای مختلف و به جز این در روایتی کمی سیال ذهن به گذشته پدر و شخصیت او هم میپردازد.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#حاج_بابا
#سینمای_مستند
defc.ir/post/7553
@defcir
🔺«خاطرات یک حلزون» انسی ۲۰۲۴ را برد/ «جریان» جریان ساز شد
🔸جشنواره انیمیشن انسی شب پیش با اهدای جوایز به برندگان خود به پایان راه این دوره رسید.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#انسی
defc.ir/post/7554
@defcir
اکران ویژه قویدل
امروز یکشنبه ۲۷ خردادماه ساعت ۱۸
سالن حقیقت
مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
#قویدل
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#اکران_حقیقت
@defcir
🔺یادداشت روزنامه سازندگی درباره مستند ماجرای سال آخر
🔸ماجرای سال آخر تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.
🔸داستان این مستند در روزهای کرونا میگذرد و چالشهای آموزش آنلاین برای یک خانم معلم را روایت میکند.
🔸ماجرای سال آخر به کارگردانی مهدی جبینشناس این روزها در بخش مسابقه جشنواره فیلم بمبئی روی پرده رفته است.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#ماجرای_سال_آخر
@defcir
🔺مستند تازه مرکز گسترش/ پرتره شهید مطهری در نیمه راه
🔸یک تهیهکننده مستند معتقد است که بازسازی به شیوههای مختلف در تولیدات جدید مستند دنیا وجود دارد و یکی از راههاییست که مخاطب را نسبت به دیدن یک اثر مستند ترغیب کند و تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.
🔸خبرگزاری فارس، پرویز فارسیجانی: اگر ما مستند را انعکاس واقعیتهای موضوع، ابعاد شخصیت و نمایش حقیقت بدانیم، ابزارها و تکنیکهای مورد استفاده در ساخت مستند باید این اهداف را محقق سازند یعنی آیتمهایی استفاده کنیم که مخاطب احساس کند موضوع را به خوبی متوجه شده است، همچنین بسته به نوع ساختار و مستند، میتوان از روشهای متعددی برای ساخت آن استفاده کرد، نوع مستند میتواند در راستای تولید اثر و اثرگذاری بر جان و ذهن مخاطب موثر باشد.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#شهیدمطهری
defc.ir/post/7555
@defcir
🔺محمد احسانی:
از کمبود بودجه به فقدان بودجه رسیدهایم
🔸محمد احسانی معتقد است پلتفرمها در صورتی که تبلیغ خوبی داشته باشند، در معرفی سینمای مستند موثر خواهند بود.
🔸خبرگزاری ایلنا، محمد احسانی: در ایران نوعی شتابزدگی در پرداختن به سینمای اجتماعی دیده میشود. در این مدت اخیر از فیلمهایی که در این حوزه دیده ام، تعداد بسیار کمی از آنها به این صورت بودند که فیلمساز برای تحقیق و پژوهش وقت کافی داشته و گذاشته است. باید اینها غربال شوند و کارهای بهتر و تاثیرگذارتری بیرون بیایند. درکل اوضاع سینمای مستند ایران را به سمت سینمای اجتماعی میبینم تا موضوعاتی مانند انسانشناسی و تاریخ و محیط زیست. انگار موضوعات اجتماعی سهل الوصول هستند و کار کردن در آن راحتتر است ولی وقتی شما میخواهید درباره یک موضوع تاریخی یا محیط زیست کار کنید، نیازمند یک مطالعه گسترده و سفرهای تحقیقاتی است و کمتر کسی چنین زحمتی را به خود میدهد.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#مستندمحیط_زیست
defc.ir/post/7556
@defcir
🔺رویای ماه غایب/ درباره مستند «مهد کودک»
🔸سعید رجبی فروتن مدیر فرهنگی در یادداشتی مستند «مهد کودک» ساخته حانیه یوسفیان را یکی از غمانگیزترین فیلمهایی دانسته که تا به حال دیده است.
🔸کارگردان مستند «مهدکودک» دست روی موضوع بکری گذاشته که تاکنون کسی شناخت و تصوری روشن از آن نداشته است. کافی است دوربین به دستور کارگردان روشن شود و تو با چشم، نظارهگر فضا و دنیایی برزخ گونه باشی.
🔸در ورای ظاهر نسبتا تمیز و آراسته زندان، شیطنت و خنده و گریه بچهها حسی غریب به جانت میاندازد. کودکان کلافه هستند و زود از همه چیز خسته میشوند. بطوریکه اولین مواجهه آنها با یک گروه عروسک گردان که تنبک و تمپویی در دست دارند، بیم و هراس و سپس گریه است.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#مهدکودک
#مستنداجتماعی
defc.ir/post/7558
@defcir
🔺«ماروت» و داستان مردی در فقدان همسر
🔸زهرا عظیمی کارگردان انیمیشن «ماروت» (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) میگوید این انیمیشن به بیماری های سایکوتیک ناشی از شوکهای زندگی، از دست دادن ناگهانی افراد و چگونگی کنار آمدن با این بحرانها اشاره می کند.
🔸خبرگزاری میراث آریا، زهرا عظیمی: گاهی اوقات، معنا و تفسیر پدیدهها و اتفاقات اطراف ممکن است در ذهن دچار تغییرات شود و ایده این انیمیشن مربوط به این پرسش بود که ذهن چطور میتواند تفاسیر متفاوتی برای کنار آمدن با مسائل مختلف ارائه و به بقای خودش ادامه دهد. این تغییر معناها چگونه در ذهن تغییر میکنند و چه چیزی ممکن است باعث این اتفاق شود. این که راهکارهای مقابله ذهن با فقدان و از دست دادن چیست و چطور ممکن است شخصی در بازی ذهنش غرق شود و این فیلم سعی در نمایش شیوههای مختلف کنار آمدن ذهن با اتفاقات پیرامون را دارد.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#انیمیشن
#ماروت
defc.ir/post/7559
@defcir
🔺فراخوان هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند منتشر شد
🔸هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند با اعلام فراخوان در ۴ بخش «فیلم مستند»، «مجموعه مستند»، «عکس مستند» و «مستندنگاری» آغاز به کار کرد.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#جشنواره_تلویزیونی_مستند
defc.ir/post/7560
@defcir
🔺مستند «راوی روحِ پارسی» فیلمی درباره احمد تمیم داری
🔸مستند «راوی روحِ پارسی» روایتگر زندگی و سلوک علمی و فرهنگی احمد تمیم داری استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی است که پنجشنبه ۳۱ خردادماه ساعت ۱۹ روی آنتن شبکه چهار میرود.
#شبکه_چهار
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
defc.ir/post/7561
@defcir
🔺اولین اکران خارجی فیلم الکافی
🔸مستند الکافی روز 23 ژوئن 2024 مطابق با سوم تیرماه 1403 در دانشگاه هاتفورد شهر نیویورک برای جمعی از نخبگان و علاقمندان به اسلامشناسی، شیعهپژوهی به نمایش درخواهد آمد.
🔸این اولین اکران خارجی فیلم الکافی است که در مورد شیخ محمد کلینی و سرگذشت تالیف کتابش (الکافی) است.
🔸الکافی ساخته مسعود طاهری، تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#الکافی
#مستندالکافی
@defcir
🔺روزی روزگاری کرونا/ یادداشت روزنامه سازندگی درباره «ماجرای آخر سال»
🔸تماشای «ماجرای سال آخر» (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) حسی دوگانه در مخاطب برمیانگیزد. بیننده هم هراسناک و اندوهگین، گذشتهای را مرور میکند که با همه تلخیهایش فراموش کرده، هم ماجرای قرنطینه و آموزش کودکان را که یکی از مهمترین بحرانهای زمان شیوع ویروس کرونا بود، از منظر کادر آموزش میبیند.
🔸روزنامه سازندگی: مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از سال ۹۸ با شیوع کرونا، تمهیدی اندیشید تا اغلب مستندسازانی که تمایل داشتند در این باره فیلم ساخته و این دوره را ثبت سندی کنند، بتوانند پشت دوربین باشند. فیلمهای زیادی درباره کرونا ساخته و در جشنواره «سینماحقیقت» روی پرده رفتند که «ماجرای سال آخر» یکی از بهترینهای آنهاست. نکته جذاب فیلم، تلاش برای نمایش وجوه مختلف فردی و اجتماعی آن چیزی است که کرونا ایجاد کرد. تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی، ضربه زدن به نظام آموزشی و فقدانهای مرگبار متعدد.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#کرونا
#ماجرای_سال_آخر
defc.ir/post/7562
@defcir
🔺از «همنوایی عاشقانه تا «هولاین در ایران»/ اکران ۶ مستند در سالن حقیقت
🔸مستندهای «بازگشت به لوکا»، «همنوایی عاشقانه»، «آذر آبادگان»، «نفس»، «هولاین در ایران»، «تکثیر در اسارت» در سالن حقیقت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی نمایش داده میشوند.
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#اکران_حقیقت
#اکران_مستند
defc.ir/post/7564
@defcir
بهنام بیرموند:
🔺پوستاندازی در مستند با مدرسه مستند حقیقت/ مستندسازان دغدغه معیشت دارند
🔸بهنام بیرموند مستندساز معتقد است با توجه به گرانی آموزش سینما، تمرکززدایی از پایتخت و ملی کردن آموزش، یک اتفاق مثبت و مفید است.
🔸خبرگزاری میراث آریا، بهنام بیرموند: مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در چند سال اخیر با برنامهریزی دقیقتر توانسته مرکززدایی کند و این فرصت را در اختیار فیلمسازان شهرهای دیگر، برای ارائه آثار خود قرار داده است. اما کماکان بسیاری از مستندسازان دغدغه معیشت دارند و امیدوارم مراکز مربوطه طرحی برای این موضوع ارائه بدهند.
#آموزش_مستند
#مدرسه_مستندحقیقت
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
defc.ir/post/7566
@defcir
🔺ساخت «قویدل» ضروری بود
🔸نشست نقد و بررسی فیلم مستند سینمایی «قویدل» (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی)، سهشنبه ۲۹ خرداد توسط گروه سینمایی هنر و تجربه و با حضور علی فراهانی صدر کارگردان، سعید الهی تهیهکننده و حامد شکیبانیا مجری، کارشناس در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.
#هنروتجربه
#مرکز_گسترش_سینمای_مستند
#قویدل
defc.ir/post/7567
@defcir