eitaa logo
Defc
446 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
12 ویدیو
2 فایل
مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی www.defc.ir 🔺تلگرام: https://t.me/defcir 🔺اینستاگرام: instagram.com/defc.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺انیمیشن بدون مرکز گسترش و کانون بی‌معناست/ لزوم توجه به ارتباط با فضاهای بین‌المللی 🔸حمید محمدی کارگردان انیمیشن «گذشته» معتقد است اگر انیمیشن‌سازان در تولید یک اثر به طور مستقیم با کشورهای خارجی همکاری داشته باشند، عرضه و دیده شدن انیمیشن‌های ایرانی در جهان سرعت و کیفیت بیشتری پیدا می‌کند. 🔸خبرگزاری پانا، حمید محمدی: انیمیشن ما از نظر تکنیکی و اجرا از سطح بالایی برخوردار است. آمار جوایز متعددی که به دست آمده نشان دهنده این اتفاق است. هر روز یک یا چند نفر از دوستان از یکی از جشنواره های خارجی جایزه گرفتند و این نشان دهنده این است که سطح انیمیشن در ایران بسیار بالا است. ولی شرایط تولید بسیار سخت و ترسناک شده است. قاعدتا دو سال پیش که «گذشته» به پایان رسیده است، باید کار جدید خود را شروع می کردم ولی آنقدر پروسه ترسناک و سخت شده است که تا به امروز امکان پذیر نبوده است. انگار باید به دنبال شغل دیگری بود تا با درآمد حاصل از آن بتوان در تولید هزینه کرد. defc.ir/post/7662 @defcir
🔺محمد خزاعی: برنامه‌های جشنواره فیلم فجر طبق روال پیش می‌رود/ توسعه زیرساخت 🔸رئیس سازمان سینمایی با اشاره به پیگیری روند جشنواره فیلم فجر درباره دستاوردهای سازمان سینمایی در دولت سیزدهم توضیح داد. 🔸خبرگزاری مهر، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی: یکی از دستاوردهای مهم ما در دولت سیزدهم توسعه زیرساخت سینما است که نسبت به چهل سال گذشته قابل مقایسه نیست. این مساله را اکثر هنرمندان‌، سینماگران و ساکنان شهرستان‌ها اذعان می‌کنند که دولت سیزدهم توجه جدی به توسعه زیرساخت‌ها داشت. defc.ir/post/7664 @defcir
🔺پردیس «چارسو» خانه جشنواره حقیقت می‌شود/ گمانه‌زنی خبرگزاری پانا 🔸خبرگزاری پانا در خبری، درباره زمان و محل برگزاری هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» گمانه زنی کرده است. defc.ir/post/7665 @defcir
🔺رضا تیموری: دوست دارم فیلمبردار باشم و رفیق تا کارگردان و رقیب 🔸رضا تیموری فیلمبردار باسابقه معتقد است عوامل سینمای مستند سریع رشد می‌کنند ولی به دلیل مسائل متعددی که وجود دارد در این فضا نمی‌مانند و به سمت سینمای داستانی می‌روند. 🔸خبرگزاری مهر، رضا تیموری: سینمای مستند در سال‌های اخیر به عنوان پایگاهی برای افراد شده است که در آن رشد می‌کنند و از آن می‌روند. در مستند به دلیل فضای کوچک‌تری که دارد، عوامل سریع‌تر رشد می‌کنند، ولی متاسفانه به دلیل مسائل متعددی که وجود دارد در آن نمی‌مانند و به سمت سینمای داستانی می‌روند. defc.ir/post/7666 @defcir
🔺نمایش «پیانو» در جشنواره «بچه‌های مارانو» 🔸انیمیشن کوتاه «پیانو» به کارگردانی مرجان کشانی و شهاب شمسی از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به بخش مسابقه بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و ارتباطات اجتماعی «بچه‌های مارانو» در ایتالیا راه یافت. defc.ir/post/7667 @defcir
🔺روزنامه همشهری در یادداشتی به معرفی چند مستند پرتره پرداخته، از میان آثار مطرح شده ستارالکلاسیکو (هادی شریعتی) و برای پس از مرگم (عبدالرضا نعمت‌الهی) تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی هستند. @defcir
🔺مرتضی شاملی: مسائل جامعه‌شناسی «مرد نمکی» برایم اهمیت داشت 🔸مستند «مرد نمکی» ساخته مرتضی شاملی در قالب برنامه «شب‌های مستند» عصر دوشنبه اول مردادماه در سالن فردوس موزه سینما به نمایش درآمد. defc.ir/post/7668 @defcir
🔺اسماعیل شرعی: وضعیت انیمیشن محصول مدیریت فرهنگی است/ به سمت تولید سودآور برویم 🔸اسماعیل شرعی تهیه‌کننده و کارگردان حوزه انیمیشن معتقد است در این بخش باید بیشتر به مخاطب خردسال و نوجوان توجه کرد. 🔸خبرگزاری میراث آریا، اسماعیل شرعی: سینما و انیمیشن بیزینس هستند. باید به سمت تولیداتی برویم که بتوانند برگشت مالی داشته باشند و از طریق آن‌ها کسب درآمد کنیم. در کنار جذب مخاطب و بیننده باید بتوانیم فروش خوبی هم داشته باشیم. تمام این موارد در موازات با توجه به مسائل و نکات فرهنگی است. بحث تاثیرگذاری بر مخاطب و ایجاد بیزینس بسیار مهم است و باتوجه به اینکه در برخی از جاها مانند بخش خصوصی به این سمت رفته اند، می‌توان به این اتفاق و روند رو به جلو و پیشرفت آن امید داشت. defc.ir/post/7670 @defcir
🔺درخواست خانواده پویانمایی/ پویانمایی نباید از مرکز گسترش جدا شود/ لزوم توجه به بازارهای جهانی 🔸مراسم تجلیل از فیلمسازان انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی امروز چهارشنبه سوم مردادماه در سالن حقیقت مرکز گسترش برگزار شد. 🔸محمد حمیدی مقدم: ارتباط و فضای زیست فرهنگی چندساله‌ای در مرکز گسترش وجود دارد که به راحتی به دست نمی‌آید. فیلمسازان ما به راحتی با یک فضا مانوس نمی‌شوند. مرکز گسترش طی این سال‌ها توانسته است به این سطح گفت‌وگو برسد و اعتماد هنرمندان را جلب کند. 🔸مسعود سفلایی: در این سال‌ها دوستان درجه یکی از بخش دانشگاهی و آزاد وارد مرکز گسترش شدند و توانستند کارهای خوبی تولید کنند‌‌. ما نیز از همکاری دوستان استفاده می‌کنیم تا در محافل دانشگاهی و محافل بین‌المللی انیمیشن خودمان را معرفی کنیم‌. defc.ir/post/7674 @defcir
🔺خانه انیمیشن کوتاه مرکز گسترش است 🔸امروز چهارشنبه سوم مردادماه در مراسم تقدیر از فیلمسازان پویانمایی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، مهدی مسعودشاهی ابراز امیدواری کرد سینمای انیمیشن ایران به بازارهای جهانی راه پیدا کند. 🔸احمد عربانی: مرکز گسترش، من را یاد اوایل فعالیت کانون می‌اندازد، پیشتر همکاری‌ها طوری بود که وقتی فیلمی تمام می‌شد، بلافاصله فیلم بعدی شروع می‌شد. 🔸مهدی مسعودشاهی: تعطیلی بخش انیمیشن مرکز گسترش، به نفع سینمای پویانمایی ایران نیست، امیدوارم این بخش همچنان با قدرت به تولید آثار هنری بپردازد. حوزه انیمیشن کوتاه هنری با فیلم بلند داستانی فرق دارد و مرکز در این زمینه، صاحب سبک و موفق است. 🔸امیرمحمد دهستانی: خواهش من و مطالبه فیلمسازان این است که بتوانند راحت فیلم بسازند. این شبهه وجود دارد که در بنیاد پویانمایی قید و بندهای زیادی وجود دارد، مطمئنا خود فیلمسازان خطوط قرمز کشور را می‌دانند و باهوش هستند‌. تمرکز تولید آثار پویانمایی هنری در مرکز، این فرصت را می‌دهد که این جریان، زنده بماند. defc.ir/post/7674 @defcir
🔺گزارش تصویری ۲/ تقدیر از فیلمسازان پویانمایی در مرکز گسترش عکس: سجاد رازیان defc.ir/post/7675 @defcir
🔺 مراسم بهره‌برداری از فیلمخانه ملی ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی و مدیران سینمایی، هنرمندان و اصحاب رسانه @defcir
🔺پرونده «عکاسی مستند» در «نردبان» باز شد 🔸جدیدترین قسمت از برنامه‌ تلویزیونی نردبان سراغ ۲ عکاس کشور رفته و درباره‌ تجربه‌ عکاسی از محیط زیست، سوژه‌های آیینی و روستا با آن‌ها گفت‌وگو کرده است. 🔸صد و نود و هشتمین قسمت از برنامه تلویزیونی «نردبان»، امروز جمعه ۵ مردادماه روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود. این قسمت از برنامه مروری جدی بر پرونده «عکاسی مستند» داشته و سوژه‌های پرمخاطب در این حوزه را در گفت‌وگو با جمعی از عکاسان مورد بررسی قرار داده است. 🔸زینب کریمی و محمد عطایی از عکاسان کشور در گفت‌وگو با حامد شکیبانیا درباره سال‌ها فعالیت خود در عرصه عکاسی مستند سخن می‌گویند. 🔸 مجموعه عکس‌های «رمضان و روح‌انگیز» و «آفرین‌واره‌ی راوی عشق/زنجان» از جمله آثار زینب کریمی مرور شده و او درباره عکاسی در محیط روستا سخن می‌گوید. 🔸این برنامه با اجرای حامد شکیبانیا، کارگردانی و تهیه‌کنندگی اصغر احمدپور و فاطمه بوربور با بخش‌هایی متنوع جمعه‌ها ساعت ۱۷:۳۰ روی آنتن شبکه مستند می‌رود و بازپخش آن شنبه‌ها ساعت ۰۰:۰۰ و ۱۴:۳۰ است. @defcir
🔺مل بروکس سوژه یک مستند شد/ محقق شدن رویای جاد آپاتو 🔸مستند مل بروکس به کارگردانی جاد آپاتو برای شبکه اچ بی او در دست ساخت است. defc.ir/post/7677 @defcir
🔺به باریکی یک خط باریک آبی/ یادداشت احسان مفیدی‌کیا 🔸امروز که فیلم‌های مستند هم از فناوری و تکنیک‌های نوین برخوردار شده و به لحاظ جلو‌ه‌های بصری در سطحی بالاتر قرار گرفته‌اند این اشکال به وجود می‌آید که گویی فیلم غیرداستانی هم مثل فیلم‌های داستانی و با استفاده از همان تکنیک‌ها و ابزار خود را در معرض دید تماشاگران قرار می‌دهد. 🔸روزنامه ایران، احسان مفیدی کیا: بازسازی در فیلم مستند محل بحث بسیاری از منتقدان قرار گرفته‌است. در حالی که تماشاگران می‌خواهند یک حقیقت صرف و بی‌پرده را در فیلم مستند ببینند، بازسازی وقایع و رخدادهای تاریخی یا علمی به عنوان یک تکنیک مسائلی را به وجود می‌آورد. defc.ir/post/7679 @defcir
🔺انتشار فراخوان دریافت طرح برای حمایت از ساخت فیلم تجربی و هنری 🔸مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به زودی فراخوان پذیرش طرح‌ فیلم‌‌های تجربی و هنری را منتشر می‌کند. 🔸به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، به زودی تولید فیلم‌های تجربی، هنری و کم بودجه در مرکز گسترش آغاز می‌شود. 🔸فراخوان دریافت طرح نیمه مردادماه منتشر خواهد شد و فیلمسازان علاقه‌مند می‌توانند در سامانه، طرح سینمایی خود را ثبت کنند. پس از بررسی طرح‌ها در شورای فیلم‌های تجربی، با برگزیدگان تماس گرفته می‌شود. 🔸در فراخوان دریافت طرح فیلم تجربی، شرایط دریافت حمایت، اطلاعات مربوط و مدارک مورد نیاز اعلام می‌شود. defc.ir/post/7681 @defcir
🔺سعید رشتیان: درهای گفتگو را هل دهیم تا باز شود 🔸سعید رشتیان تهیه‌کننده سینمای مستند معتقد است سیاستگذار باید سیاستگذاری‌اش را بکند و در این سیاستگذاری، حتما باید با فیلمساز مشورت کند. مگر می‌شود کسی برای سینمای مستند سیاستگذاری کند، اما با مستندساز حرف نزند؟ 🔸خبرگزاری تسنیم، سعید رشتیان: درباره مستندهای مرتبط با بحران‌های منطقه، باید بگویم که عمده فیلم‌ها توسط تعداد محدودی از مستندسازان ساخته شده است. در حقیقت، چنین موضوعاتی به فراخوان گذاشته نشدند تا همه در ساخت آن‌ها مشارکت کنند. می‌دانم آن مدیر هم نگران است که سوژه را به کسی بدهد که بعداً او را در نتیجه کار درگیر چالش کند. این ابهام و تردید باید از بین برود و تنها راه برطرف کردن آن گفت‌وگوی مسئولانه و حرفه‌ای است. defc.ir/post/7682 @defcir
🔺گزارش تصویری ۳/ تقدیر از همکاران مرکز گسترش 🔸در مراسمی با حضور خانواده پویانمایی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از همکاران مرکز گسترش که در برگزاری سیزدهمین جشنواره پویانمایی همکاری داشتند، تقدیر شد. عکس: سجاد رازیان defc.ir/post/7683 @defcir
🔺«پسر دلفینی» در کانال ۵ میلیون دلاری است/ «پسر دلفینی ۲» در دست تولید 🔸محمد خیراندیش کارگردان انیمیشن «پسر دلفینی» از اکران قریب الوقوع این فیلم در آمریکا خبر داد. 🔸خبرآنلاین، محمد خیراندیش: مرکز گسترش همیشه حمایت‌هایی در حوزه انیمیشن داشته است، اما در جشنواره‌ای که برگزار می‌کند، انیمیشن جایی ندارد. معادل جشنواره «سینماحقیقت» را بمبئی هند دارد که بسیار روی انیمیشن تمرکز و توجه دارد. حیف است ما از داشتن چنین جشنواره‌هایی محروم باشیم. defc.ir/post/7684 @defcir
🔺ارسال ۱۱۲ طرح به رویداد «پرتاب»/ برگزاری دوره آموزشی فشرده برای برگزیدگان 🔸۱۱۲ طرح در سایت نخستین رویداد ملی ارائه طرح تخصصی سینمای مستند «پرتاب» ثبت شده و هیات انتخاب، بررسی آثار را آغاز کرده است. 🔸به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، پس از اعلام فراخوان دریافت اثر برای حضور در نخستین رویداد ملی ارائه طرح تخصصی سینمای مستند «پرتاب»، ۱۱۲ طرح (کوتاه، نیمه بلند، بلند و سریال) در سایت ثبت شد. 🔸در بین طرح‌هایی که به نخستین رویداد ملی ارائه طرح تخصصی سینمای مستند «پرتاب» ارائه شده است، نام طیف مختلفی از مستندسازان با تجربه و صاحب‌نام و جوانان، دیده می‌شود. 🔸پس از اعلام اسامی از سوی هیات انتخاب، افراد منتخب تا پایان مردادماه فرصت دارند تریلر یا دموی ۳ دقیقه‌ای از طرحشان به دبیرخانه رویداد «پرتاب» تحویل دهند. 🔸به منظور بهبود کیفیت ارائه، دوره آموزشی فشرده ای برای افراد برگزیده، برگزار خواهد شد. 🔸رویداد «پرتاب» به همت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی شهریورماه برگزار می‌شود. defc.ir/post/7685 @defcir
🔺محمد حمیدی مقدم در گفتگو با تسنیم: اولویت تولید مرکز مستندهای مسئله محور و جذاب است 🔸محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی می‌گوید: هدف راهبردی ما این است که در مواجهه با سینمای مستند به یک ترکیب رنگارنگ برسیم. به سمت ساخت مستندهای مسئله‌محور برویم. مستندهایی که با توده گسترده مخاطبان ارتباط برقرار می‌کند و جذاب است. 🔸خبرگزاری تسنیم، محمد حمیدی مقدم: مستندهای مرکز گسترش باید مسئله جامعه امروز ایران را انعکاس بدهند. فراموش نکنید که در 3-4 سال اخیر، روزهای پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشتیم، از التهابات اجتماعی گوناگون، همه‌گیری کرونا، افت سینما و ماهیت همه پدیده‌های فرهنگی و احیای دوباره آن و ... سوال اساسی اینجاست که در ساخت مستندهای اجتماعی به چه نقطه‌ای از نظر انعکاس بحران‌ها و مشکلات رسیدیم؟ من فکر می‌کنم ما به دستاورد جدیدی در این بخش رسیدیم، آنهم این است که چگونه می‌توان در حوزه اختیارات خود، به خطوط قرمز نزدیک شد و مستندهای مطالبه‌گر، جستجوگر، منتقد و راهگشا ساخت. defc.ir/post/7688 @defcir
🔺فرنوش عابدی: بحران اقتصادی بنیه انیمیشن را ضعیف کرده است/ لزوم توجه به بازارهای جهانی 🔸فرنوش عابدی کارگردان انیمیشن «ملکوت» می‌گوید بحران اقتصادی در همه جای دنیا و بالطبع در ایران بنیه انیمیشن را تضعیف کرده است. 🔸خبرگزاری مهر، فرنوش عابدی: این روزها، فیلمسازی توان ساخت پروژه‌های بزرگ را بدون کمک دولتی ندارد. معدود آثار کوتاه ارزان قیمتی پیش‌تر ساخته شده است که البته برای تولید همان آثار نیز اکنون باید هزینه‌های گزافی پرداخت کرد. راهکار برون رفت از این مشکل قطعاً نگاه به بیرون از ایران با توجه به نیروی ارزان و متخصص در داخل ایران است. defc.ir/post/7690 @defcir
🔺«باب اسفنجی» ۲۵ ساله شد 🔸نیکلودئون در جشن بیست و پنج ساله شدن «باب اسفنجی شلوار مکعبی» در کمیک کان امسال در سن دیگو، خبرهای جدیدی از این پروژه داد. defc.ir/post/7689 @defcir
🔺«آتل» از دیدن یک عکس شروع شد/ تلاش برای حضور در «سینماحقیقت» با داکیودرام 🔸مهدی صدیقی کارگردان انیمیشن «آتل» که حضورهای موفق بین‌المللی داشته، می‌گوید ایده ساخت فیلمش را از یک عکس گرفته است. 🔸خبرگزاری صبا، مهدی صدیقی: ایده این انیمیشن از دیدن یک تصویر و عکس شکل گرفت که آن عکس دقیقا شبیه ماجرای «آتل» بود. گروهی برق‌کار که می‌خواستند تیر برق قدیمی در یک جاده را جابه‌جا کنند که با پرنده‌ای روبه‌رو می‌شوند و نمی‌دانند چه کاری باید انجام دهند. defc.ir/post/7691 @defcir
🔺شکر کاپور مدیر جشنواره بین‌المللی هند شد 🔸شکر کاپور، بازیگر و‌ کارگردان ۷۸ ساله هندی به عنوان مدیر جدید جشنواره بین‌المللی فیلم هند در گوآ انتخاب شد. defc.ir/post/7693 @defcir