eitaa logo
حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین دهبان
2.9هزار دنبال‌کننده
670 عکس
125 ویدیو
69 فایل
🔸️حضرت‌آقا:هرجاکه‌‌قرارگرفته‌‌‌اید،همان‌‌‌جارامرکزدنیابدانید. 🔸️استادسطوح عالی حوزه علمیه قم 🔸️ادمین @Paran313 🔸️کانال های زیر نظر استاد: https://eitaa.com/dehban_ir/1822
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 توصیه بسیار مهم بنیانگذار انقلاب اسلامی: ▫️از خودتان باید شروع کنید... شما هیچ کاری نمی‌توانید بکنید https://eitaa.com/dehban_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نکته ای مهمی که امام در این صحبت بیان می کنند... 💢رژیم سابق خطری نداشت اما...💢 https://eitaa.com/dehban_ir
جنگل اگر آتیش بگیره حیووناش فرار میکنن اما درختاش که ریشه تو خاک دارند نه! اونا فرار نمی کنن.... هر اتفاقی بیفته ریشه ما تو این خاکه... جایی نمیریم... حتی اگر مارو بسوزونن... ما خاک نداشتیم، ریشه نداشتیم درخت نداشتیم اما تا دلتون بخواد حیوون داشتیم... https://eitaa.com/dehban_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽صحبت کمتر شنیده از 💢ما ها هیچ حقی نداریم... خاک بر سر من که بخواهم از شما استفاده عنوانی بکنم https://eitaa.com/dehban_ir
شماره هشتم ‼چون‌حاوی الفاظ زشت‌است عذرخواهی می کنیم. تا‌جای ممکن‌عبارت را تغییر داده‌ایم.‼ ❌این متن را دیگران نوشته اند ما نقل کرده و بعد جواب می دهیم:❌ اشکال یک کاربر محترم:👇👇 ⛔برخی‌روایات فحش های رکیک و صریح اهل بیت ع به دشمنان خود درعلن وبین مردم: شبهه: 8_امام حسین ع مردم نامرد زمان خود را چنین نفرین کردند :خداوندا بعد از من کسی را به آنها مسلط کن که آنقدر خوار وذلیل شوند اذل من فرام الأمه یعنی از پارچه خون حیض کنیزان هم پست ترشوند یعنی آن پارچه که....(بعد از این عبارات زشتی در توضیح این ضرب المثل آورده اند که از بیانش معذوریم و اصلا متوجه معنای ضرب المثل نشده اند) 📕مقتل قمقام زخار 245 📕موسوعه کلمات امام حسین ع 600   🔸️بررسی عبارت هشتم: أذلّ من فرم الأمة. 🔷️این عبارت فحش نیست بلکه نوعی ضرب المثل و عبارت کنایی است هیچ گاه نباید کنایه را از زبانی به زبان دیگر ترجمه کرد حتی اگر در زبان اول کنایه ای بسیار فصیح باشد: 🔷️مثلا عبارت "دستم به دامنت" را به انگلیسی یا زبانهای دیگر ترجمه کنیم چه فاجعه ای به بار می آید(My hand is on your skirt )درحالی که یکی از فصیح ترین کنایات زبان فارسی است. یا عبارت "زمین خوردم" را به عربی ترجمه کنیم می شود: أكلت الأرض..!! از این دست مثال ها زیاد است: 🔸️مانند شتر دیدی ندیدی! 🔸️آش خاله ات هست بخوری پایت است نخوری پایت است. 🔸️خر بیار و باقالی بار کن! 🔸️چشمم آب نمی خورد! و.... مانند همین عبارت: اذل من فرام الامة است که یک ضرب المثل فصیح عربی است: 🔖استفرمت المرأة إذا تضيّقت بالفرم، ويقال: أذلّ من فرم الأمة. 📚اساس البلاغه/الزمخشري ج2 ص21 و لسان العرب /ابن منظور  ج12ص451 و...و تقریبا تمام کتب معتبر لغت به این ضرب المثل فصیح اشاره کرده اند. ◾یکی از همین ادباء درباره عبارت امام حسین ع توضیحات مفصلی ارائه کرده، بخش کوتاهی را در زیر بنگرید: من هنا تبدو جمالية أدبية توظيف مفردة (فِرَاْمِ) الأَمَةِ في استشراف نصّه، إذْ تظهر من خلال استعارة الإمام إيّاها، مكنّياً بها حال القوم ومن يقومون باتباعهم فكلاهما من شرّ الأنام، ولم يصرّح مباشرة بتوظيف اسمها (الخرقة) في خطابه لهم، لأنّه أراد مخاطبتهم ومحاورتهم بالخُلُق والأدب اللَّذينِ هو عليهما كليهما من جانب، وأنّه يعلم أنّ الكناية أبلغ في إيصال الفكرة من التصريح، وفي البرهة نفسها أراد تكليمهم بلغتهم ومنظومة ثقافتهم السائدة في بيئتهم آنذاك من جانب ثانٍ، وهذان الجانبان يحقّقان الوقع الأكبر في نفوس القوم، وفي اللحظة نفسها يبرزان صورة انتقاء الجمالية واختيارها، في توظيف أدبية المفردة كاملة !. 📚نثر الامام الحسین علیه السلام الجديع، حيدر محمود ج١صص ١٢٩ و ١٣٠ 🔶️علاوه بر آن امام اینجا عزت مردم را تشبیه کرد نه هیچ شخصی را. https://eitaa.com/dehban_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ "مسجد تراز" 🟢حجة الاسلام استاد دهبان 🔴مسجد چه بود، چه شد؟ 🟠چرا مساجد خالی شده؟ 🟤چه کنیم برای مساجد؟ 🟡مسجد زنده و مسجد مرده https://eitaa.com/dehban_ir
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُبِينًا ﴿۱﴾ ما تو را پيروزى بخشيديم [چه] پيروزى درخشانى (۱) https://eitaa.com/dehban_ir
استاد فرمودند: حوزه، حوضی است که هرکسی خودش را در آن می بیند! اگر مدام از نامردی و بدی رفتار و... ناله می کنی، اگر با صفا ترین، بهترین، نورانی ترین افراد را بین طلبه ها ندیدی، در مسیرت تجدید نظر کن. https://eitaa.com/dehban_ir
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻تشکل علمی و اندیشکده مستعدان اجتهاد https://eitaa.com/mstdnjthd توفیق دارم در محضر طلبه های فاضل اندیشکده حضور داشته باشم. الحمدلله
اول: چند روز از فرمایشات رهبری گذشته هنوز دو کلید واژه جهاد تبیینی و ترند نشد. دوم: رهبری در روز ۱۴ خرداد به همه هسته های مقاومت در سراسر کشور امر کردند، توان خودشان را صرف آفرینی و انتشار در جامعه کنند. سوم: برای محرم همه هیئات برنامه خود را باید بر دو محور و تنظیم کنند. https://eitaa.com/dehban_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀ایمان و امید🍀 🔺️دوستان زیادی پرسیدند: ✅برای عملیاتی کردن فرمایش حضرت آقا درباره ایمان و امید که تکلیف همه هسته های مقاومت است، طرح شما چیست؟ https://eitaa.com/dehban_ir
⏺سالها(بیش از ۱۰ سال) در برخی مجامع سخنانی می گفتم در رابطه با محبت به عنوان کیمیای عالم شدن مثلا اگر کسی محبت به علم داشته باشد تمام موانع را از بین می برد و عاشقانه تحصیل می کند و اگر کسی محبت به علم نداشت با بهترین برنامه ریزی و مدیریت زمان و... کاری از پیش نمی برد چون با دانستن کیف نمی کند. ⏏می گفتم: مزاج متعادل یعنی عاشق علم و معنویت باشد، روز و شب برای فهمیدن و ارتقاء پیدا کردن تلاش کند! حالا اگر کسی اینطور نیست یعنی مزاجش به هم ریخته، یعنی متعادل نیست... ❓طلبه ها مدام این سالها می پرسیدند: خب استاد علاوه بر تعادل مزاج چطور باید محبت را تقویت یا کنترل نمود؟ مادوست داریم عاشق نماز شب باشیم ما دوست داریم عاشق درس و بحث و علم باشیم اما نیستیم چه کار کنیم؟ ❓همین امسال یادم هست، طلبه های زیادی چند بار تقاضای این مبحث را داشتند. گاهی درباره ایجاد محبت های نا متعارف بین دو نفر که در پاره ای از موارد در مجامع مذهبی رخ می دهد سخن می گفتم، گاهی مربیان می پرسیدند: اصل قضیه محبت را چطور می شود، مراقبت نمود؟ ❓برخی می پرسند: ما بی اختیار به این کار یا عادت (مثلا فیلم یا موسیقی یا...) یا معصیت علاقه داریم، چه کار باید بکنیم تا نجات پیدا کنیم؟ ❓برخی می گویند: ما اراده ضعیفی داریم، ما تصمیم محکم نمی توانیم بگیریم و... راه حل چیست؟ تصمیم می گیریم، می شِکَنَد، اراده می کنیم اما استوار نیست، مشکل از کجاست؟ ❗برای اینکه به این بحث پاسخ درخوری داده شود، به عنوان شروع ۵ جلسه زیر تقدیم می شود👇👇 https://eitaa.com/dehban_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️مدیریت و کنترل محبت 🔸️جلسه اول 🔹️موضوع: علت عملکرد و رفتار انسان https://eitaa.com/dehban_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️مدیریت و کنترل محبت 🔸️جلسه دوم 🔹️موضوع: خوب و بد چیست؟ 🔹️آیا هر چیزی لذتبخش بود خوب است و اگر دردآور بود، بد است؟ 🔹️نگاهی عمیق تر به لذت و درد https://eitaa.com/dehban_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️مدیریت و کنترل محبت 🔸️جلسه سوم 🔹️موضوع: اراده و تصمیم چیست؟ 🔹️انسان چگونه به تصمیم می رسد؟ 🔹️اگر این نکته را بفهمیم یاد می گیریم چگونه خودمان را برای ترک گناه کنترل کنیم! https://eitaa.com/dehban_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️مدیریت و کنترل محبت 🔸️جلسه چهارم 🔹️موضوع: دو کار مهم دشمن برای انحراف جامعه ما، ایجاد ذائقه و تغییر ذائقه 🔹️تغییر ذائقه چگونه رخ می دهد؟ 🔹️چگونه از چیزی که اصلا وجود ندارد، لذت ایجاد کنیم؟ 🔹️چگونه ذائقه خودمان را کنترل کنیم و تغییر دهیم؟ https://eitaa.com/dehban_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️مدیریت و کنترل محبت 🔸️جلسه پنجم 🔹️موضوع: همراهی حتی با تنفر باعث انس می شود چه برسد با محبت! 🔹️ترفند جلوی چشم بودنِ خوب ها و خوبیها https://eitaa.com/dehban_ir
الحمدلله نزدیک به ۹ هزار بازدید داشت البته کانالهای دیگه هم گذاشتن با لینک خودشون اونجاها هم چندهزار بازدید داشت نسخه دوم کتاب با پیدا شدن یکی دو صوت دیگر و چند متن با همین موضوع ان شاءالله در اختیار قرار می گیرد اما: رفقا درباره نسخه دوم کتاب که مفصل تر است دو نظر دارند: اول چاپ بشود دوم همینطور رایگان در اختیار قرار بگیرد
استاد فرمودند: درس خواندن مبارز با نفس است! عمل به وظیفه سخت ترین نوع مبارزه با نفس است پس همین که شخص به وظیفه اش عمل نکند، شیطان موفق شده! پ.ن: 🔺️قبلا درباره دفع خطورات گناه و معصیت نوشتم: https://eitaa.com/dehban_ir/496 https://eitaa.com/dehban_ir
⬛مراسم عزاداری شهادت امام جواد علیه السلام ▪️به یاد شهید امنیت حسن عشوری ▪️سخنران: حجت الاسلام والمسلمین حاج مهدی دهبان ▪️مداحان: حاج ابوذر بیوکافی سید محراب سادات ⏰شنبه 27 خرداد ساعت 21 🏠کلاچای مسجد جامع پلرود ⚫هیئت ریحانة النبی سلام الله علیها کلاچای @hreyhanatonabi اعلام جلسه https://eitaa.com/dehban_ir
🔸️دعای ندبه 🔸️ راس ساعت ۷ 🔸️حجت الاسلام دهبان اعلام جلسه https://eitaa.com/dehban_ir
شماره نهم ‼چون‌حاوی الفاظ زشت‌است عذرخواهی می کنیم. تا‌جای ممکن‌عبارت را تغییر داده‌ایم.‼ ❌این متن را دیگران نوشته اند ما نقل کرده و بعد جواب می دهیم:❌ اشکال یک کاربر محترم:👇👇 ⛔برخی‌روایات فحش های رکیک و صریح اهل بیت ع به دشمنان خود درعلن وبین مردم: شبهه: 9_امام حسن عسکری ع دردعای قنوت فرمودند: ابتز أمورنا معادن الأبن امور ما اهل بیت را کسانی به سرقت بردند که منشأ همه ابنه ای ها و ک!!ی ها هستند. 📕بحار 85\229 🔸️بررسی عبارت نهم: ابتز أمورنا معادن الأبن. قسمت اول: 🔖امام حسن عسکری علیه السلام در قنوت خود می‌فرمودند: ابتز أمورنا معادن الأبن. امر (خلافت) ما را کسانی به سرقت بردند که معادن ابنه (لواط) بودند. 📚مصباح المتهجد، تالیف مرحوم شیخ طوسی، صفحه ۱۵۷ 🔷️روایت اوّلی بخشی از یک دعای طولانی بدون سند است که شیخ طوسی درمستحبّات اذکار نماز وتر ذکر کرده‌اند: ◾المصباح المتهجّد ج‏1ص157: «وَ يُسْتَحَبُّ أَنْ يُزَادَ هَذَا الدُّعَاءُ فِی الْوَتْر: ... ِ اللَّهُمَّ دُعَائِی إِيَّاكَ بِإِجَابَتِی وَ اشْفَعْ مَسْأَلَتِی بِنُجْحِ طَلِبَتِی اللَّهُمَّ وَ قَدْ شَمِلَنَا زَيْغُ الْفِتَنِ وَ اسْتَوْلَتْ عَلَيْنَا عَشْوَةُ الْحِيرَةِ وَ قَارَعَنَا الذُّلُّ وَ الصَّغَارُ وَ حُكِّمَ عَلَيْنَا غَيْرُ الْمَأْمُونِينَ فِی دِينِكَ وَ ابْتَزَّ أُمُورَنَا مَعَادِنُ الْأُبَنِ مِمَّنْ عَطَّلَ حُكْمَكَ وَ سَعَى فِی إِتْلَافِ عِبَادِكَ وَ إِفْسَادِ بِلَادِكَ اللَّهُمَّ وَ قَدْ عَادَ فَيْئُنَا دَوْلَةً بَعْدَ الْقِسْمَةِ وَ إِمَارَتُنَا غَلَبَةً بَعْدَ الْمَشُورَةِ وَ عُدْنَا مِيرَاثاً بَعْدَ الِاخْتِيَارِ لِلْأَمَةِ وَ اشْتُرِيَتِ الْمَلَاهِی وَ الْمَعَازِفُ بِسَهْمِ الْيَتِيمِ وَ الْأَرْمَلَة». 🔷️ و مرحوم جزایری آن را تقطیع کرده و مقداری تغییر داده و به عنوان مطلب جداگانه‌ای عنوان کرده‌ است. شیخ عباس قمی هم آن‌را در مفاتیح نیاورده است. ◾به نظر می‌رسد ایشان عبارت را به درستی معنی نکرده‌اند؛ زیرا اوّلاً: امام معصوم(به فرض صحّت انتساب این خبر واحد بدون سند به ایشان) این جملات را به عنوان دعای وتر به شیعیان خود تعلیم داده‌اند و مقصودشان شخص خودشان نبوده تا استدلال شود که حضرت خبر از مطلبی در مورد پدران خود و غصب خلافت می‌دهند. بلکه بیان حال هر مظلومی است که مورد ظلم حاکمان معیوب روزگار واقع شده و در ادامه این معادن ابنة به «کسانی که احکام الهی را تعطیل می‌کنند و سعی در نابودی افراد و فساد در سرزمین اسلامی دارند» و در هر زمان و مکانی وجود دارند، تفسیر شده است. 🔺️ثانیا: واژه «الاُبن» جمع «اُبنة» در لغت به معنای «گره چوب ميخچه كه در پا پديد آيد و در زبان متداول به آن (مِسمار) گويند، عيب، كينه» آمده است.كتاب العين، ج‏8، ص383؛/ و جمهرة اللغة، ج‏2، ص1028والمحيط فی اللغة، ج‏10، ص406 ◾مرحوم شیخ صدوق در معانی الاخباردر بیان معنای این لفظ می‌نویسد: «اُبنة به معنای عیب است». معانی الأخبار۸۹: «و المأبون المعيب و الأبنة العيب». 🔺️بنابراین ترجمه صحیح دعای مزبور به این صورت است:«پروردگارا! انحراف فتنه‌ها ما را فرا گرفت و پرده‌ی حیرت، ما را احاطه کرد و ذلت و خواری درِ خانه‌هایمان را کوفت و غیر امینان در دینت بر ما حاکم شدند و معادن کینه و نفرت_که احکامت را تعطیل کردند_سرنوشت ما را در دست گرفتند و در راه نابودی بندگانت و تباهی شهرهایت کمر بستند». شبیه این روایت را از تفسیر عیاشی هم نقل کرده اند: التفسير (للعیاشی) ج ۱، ص ۲۷۶ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ اَلرَّازِيِّ عَنْ رَجُلٍ سَمَّاهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: دَخَلَ رَجُلٌ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ فَقَالَ: اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ فَقَامَ عَلَى قَدَمَيْهِ فَقَالَ: مَهْ هَذَا اِسْمٌ لاَ يَصْلُحُ إِلاَّ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ ، اَللَّهُ سَمَّاهُ بِهِ وَ لَمْ يُسَمَّ بِهِ أَحَدٌ غَيْرُهُ فَرَضِيَ بِهِ إِلاَّ كَانَ مَنْكُوحاً وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ بِهِ اُبْتُلِيَ بِهِ، وَ هُوَ قَوْلُ اَللَّهِ فِي كِتَابِهِ « إِنْ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ إِلاّٰ إِنٰاثاً وَ إِنْ يَدْعُونَ إِلاّٰ شَيْطٰاناً مَرِيداً » قَالَ: قُلْتُ: فَمَا ذَا يُدْعَى بِهِ قَائِمُكُمْ قَالَ: يُقَالُ لَهُ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اَللَّهِ ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ . ◾در روایت عیاشی «إلّا كان ممّن يؤتى في دبره و له حظ من الأنوثية» وجود ندارد بلکه «إلا كان منكوحا» است: تفسير العياشی ج‏1ص276. اين مطلب اشتباه (جمله مذکور الا کان ممن.... )را سید نعمت الله جزایری، در کتاب الأنوار النعمانیةج 1 ص 52 نقل کرده است. https://eitaa.com/dehban_ir
بررسی عبارت نهم: 🔺️قسمت دوم: 🏷ثانیاً: سند روایت عیاشی(۱) از نظر محمد بن اسماعیل الرازی (۲)و مجهول بودن یکی از افراد سند غیر قابل اعتماد است.  همچنین نفر آخر سند که نام برده نشده و کلا روایت را مجهول مطلق می کند!(۳) ۱.رجال النجاشی، ص350: «محمد بن مسعود السلمی السمرقندی العياشي ثقة صدوق عين من عيون هذه الطائفة و كان يروی عن الضعفاء كثيرا. و كان فی أول أمره عامی المذهب و سمع حديث العامة فأكثر منه ثم تبصر و عاد إلينا». ۲. در کتب رجال مجهول الحال است زیرا محمد بن اسماعیل بین چندین نفر مشترک است و روایات او ضعیف ارزیابی می‌شود. البته به نظر می‌رسد مرحوم محقّق خویی وی را محمد بن اسماعیل البرمکی محسوب کرده است: معجم رجال الحديث، ج15، ص91. ۳. تفسير العياشی، ج‏1، ص276: «... عن رجل سماه». 🔷️ثالثاً: در روایتی مرحوم کلینی با سند خود از امام صادق(علیه‌السلام) نقل کرده است که فرمودند: «امیرالمؤمنین نامی است که خداوند علی بن ابی‌طالب(علیه‌السلام) را به آن نام‌گذاری کرده و هر کس پیش از ایشان یا بعد از ایشان به این نام خوانده شود، کافر است». الكافی (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص411: «مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ حَدَّثَنِي إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الدِّينَوَرِيُّ عَنْ عُمَرَ بْنِ زَاهِرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلَهُ رَجُلٌ عَنِ الْقَائِمِ يُسَلَّمُ عَلَيْهِ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ لَا ذَاكَ اسْمٌ سَمَّى اللَّهُ بِهِ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع لَمْ يُسَمَّ بِهِ أَحَدٌ قَبْلَهُ- وَ لَا يَتَسَمَّى بِهِ بَعْدَهُ إِلَّا كَافِرٌ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ كَيْفَ يُسَلَّمُ عَلَيْهِ قَالَ يَقُولُونَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللَّهِ ثُمَّ قَرَأَ بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ». 🔴همین مطلب در روایت دیگری در کتاب تفسیر فرات کوفی نیز آمده. تفسير فرات الكوفی، ص193، (سورة هود، آية 86): «فُرَاتٌ قَالَ حَدَّثَنِی جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْفَزَارِيُّ مُعَنْعَناً عَنْ عُمَرَ بْنِ زَاهِرٍ قَالَ: قَالَ رَجُلٌ لِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع نُسَلِّمُ عَلَى الْقَائِمِ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ لَا ذَلِكَ اسْمٌ سَمَّى اللَّهُ بِهِ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ لَا يُسَمَّى بِهِ أَحَدٌ قَبْلَهُ وَ لَا بَعْدَهُ إِلَّا كَافِرٌ قَالَ فَكَيْفَ نُسَلِّمُ عَلَيْهِ قَالَ تَقُولُ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللَّهِ قَالَ ثُمَّ قَرَأَ جَعْفَرٌ بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ. وَ بِئْسَ الْوِرْدُ الْمَوْرُود». ◾و ملا صالح مازندرانی احتمال داده مراد از آن، «کُفر باطنی» باشد. شرح الكافی_الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندرانی)، ج‏7، ص46: «قوله: لم يسم به أحد قبله و لا يتسمى به بعده إلا كافر)... و يحتمل أن يراد بالكفر كفر النعمة بتغيرها و وضعها فى غير موضعها أو تغطية الحق و اصل الكفر هو التغطية و المتصف بهما يسمى كافرا و ان لم يكن خارجا عن الايمان و اللّه أعلم». https://eitaa.com/dehban_ir