eitaa logo
مهدی دهبان
3.9هزار دنبال‌کننده
624 عکس
152 ویدیو
79 فایل
🔸️حضرت‌آقا:هرجاکه‌‌قرارگرفته‌‌‌اید،همان‌‌‌جارامرکزدنیابدانید. 🔸️استادسطوح عالی حوزه علمیه قم 🔸️ادمین @Paran313 🔸️کانالها: https://eitaa.com/dehban_ir/1822 کمک به برگزاری دوره هاوکارهای فرهنگی: بانک سپه 5892101340085980 به نام مهدی دهبان
مشاهده در ایتا
دانلود
🪙ملّا مکتبی دهِ پائین صاحب فتوا شد 🔸️درباره بهره مندی از انواع سگ(صید، حائط،هِراش و...) سخن بسیار است، فرزانگان علوم دینی و مراجع بزرگوار شیعه _با توجه به احادیث و روایات_ سگ را نجس و تفاوتی میان سگهای مذکور قائل نیستند. 🔸️از سویی خرید و فروش برخی از اقسام سگ (بدون منفعت) علاوه بر اینکه مال به حساب نمی آید، حرام بوده و در حرمت آن هیچ قیدی وجود ندارد.(اگر مثلا خانگی است، تمییز نگه داشته شده، زینتی است و...) 🔸️این چه خِرد جمعی (collective intelligence) است که علماء شیعه در طول تاریخ تا به امروز بصورت پیوسته از آن خارج محسوب شده اند؟ 🔸️در امور دینی و شریعت آسمانی اظهار لحیه می‌کنند؟! جدّاً زمانه‌ی غریبی است! برخی برای مطرح شدن خودشان مسأله‌ای – از نوع بالا- طرح می‌کنند و سپس با بکارگیری واژه‌هایی که نشانگر فضل و درایت است به پاسخ آن می‌پردازند، تا از این طریق به آرزوهای خود برسند! * مُلّامکتبی به جای آنکه در پاسخ به پرسش بگوید: نصوص معتبری در نجاست سگ وارد شده که اطلاق دارد و مجتهد نمی‌تواند در مقابل نص اجتهاد کند و حکم خدا را وارونه جلوه دهد، ولی آسمان و ریسمان به هم بافته است! آنچه برای من جالب است تاکید روی جغرافیایی است که فتوا از آنجا آمده است: لندن، انگلیس! انگار ما در قم نشسته ایم از لندن می ترسیم! مهدی دهبان __________________________________ پ.ن:گروهی خودجوش به نام شورای عالی اجتهاد در انگلیس! حکم به طهارت سگ دادند! کامل خبر در حوزه توئیت👇👇 https://eitaa.com/HozeTwit/14819 https://eitaa.com/dehban_ir
♻️آیا بین مسئولین که دغدغه فرهنگی دارند و مسئولینی که دغدغه گردشگری و تجارت دارند دودستگی و دو صدایی وجود دارد؟ ♻️آیا بین مسئولین و رویکردها در تمام سطوح (تصویب قوانین، اجرای قوانین، صدا و سیما،مجازی، لباس و...) دو طیفِ در حال مبارزه وجود دارد؟ ♻️طیف اول نان مردم را در گروه ترویج بی بندباری می داند و طیف دوم برخلاف آن؟ ⛔شما هم حس می کنید؟ لینک خبر 👈 لمس کنید https://eitaa.com/dehban_ir
شبهه: 🔺️حجاب در مسیحیت اجبار شد حجاب رفت 🔺️در یهود اجبار شد، حجاب رفت 📍اگر دقت کنید حجاب بقیه دین ها سنگین تر هست، ولی رفت. 👈جواب: ⚠️در فوتبال کرنر اجبار شد، کرنر رفت؟ ⚠️در رانندگی کمربند اجبار شد، کمربند رفت؟ ⚠️در غذا خوردن قاشق اجبار شد، قاشق رفت؟ ⚠️زبان فارسی رسمی در مملکت اجبار شد، فارسی رفت؟ ⚠️بیمه شخص ثالث اجبار شد، بیمه رفت؟ ⚠️در خیلی جاها خیلی چیزها اجبار شدن، رفتن؟ ⛔اگر حجاب باهاش ستیز میشه به خاطر الزامی بودنش نیست، به خاطر رسانه است! پ.ن: عکس مجسمه (یک زن با چادر)هزاره اول پیش از میلاد تمدن عیلام، موزه حضرت عبدالعظیم https://eitaa.com/dehban_ir
♻️مناظره امام باقر علیه السلام با یزید در سن ۴ سالگی 🔸️فشاور يزيد جلساءه في أمره، فأشاروا بقتله، وقالوا له : لا تتّخذ من كلب سوء جرواً . فابتدر أبو جعفر عليه السلام الكلام فحمد اللّٰه وأثنى عليه، ثمّ‌ قال ليزيد (لعنه اللّٰه): لقد أشار عليك هؤلاء بخلاف ما أشار جلساء فرعون عليه حيث شاورهم في موسى وهارون فإنّهم قالوا له: أرجه وأخاه وقد أشار هؤلاء عليك بقتلنا ولهذا سبب. فقال يزيد: وما السّبب‌؟ فقال: إنّ‌ اولٰئك كانوا لِرَشدة وهؤلاء لغير رشدة ولا يقتل الأنبياء وأولادهم إلّاأولاد الأدعياء. فأمسك يزيد مطرقاً ، ثمّ‌ أمر بإخراجهم. المسعودي، إثبات الوصيّة، / ١٢٨ \عنه: القمي، نفس المهموم، / ٤٣٧؛ مثله المازندراني، معالي السّبطين ، ١٦١/٢ ✅ يزيد دربارۀ زين‌العابدين با اهل مجلس خود مشورت كرد. اهل مجلس يزيد كه از يزيد كم‌تر نبودند، به قتل زين العابدين عليه السلام اشاره كردند (و كلامى را گفتند كه خودشان به آن سزاواتر بودند و ما از ترجمۀ آن خوددارى مى‌نماييم). آن‌گاه امام محمد باقر عليه السلام (كه دو سال وچند ماه بيش‌تر از عمر شريفش نگذشته بود) بعد از حمد وثناى خدا در جواب يزيد فرمود: اهل مجلس تو به تو اشاره‌اى كردند كه برخلاف اشارۀ اهل مجلس فرعون بود كه دربارۀ امر موسى و هارون عليهما السلام با آن‌ها مشورت كرد؛ زيرا اهل مجلس فرعون به فرعون گفتند: «موسى را با برادرش نگاه دار؛ ولى اهل مجلس تو به قتل ما اشاره كردند. اين اشاره‌اى كه اين‌ها كردند، سببى دارد.» - - يزيد گفت: «آن سبب چيست‌؟!» حضرت باقر عليه السلام فرمود: «اهل مجلس فرعون حلال‌زاده بودند؛ ولى اهل مجلس تو حلال‌زاده نيستند؛ زيرا پيغمبران و فرزندان آنان را غير از فرزندان زنا كسى نخواهد كشت.» آن‌گاه يزيد ساكت شد و چنان‌كه گفته شد، دستور داد تا آنان را از مجلس خارج كردند. نجفى، ترجمۀ اثبات الوصيه، / ٣١٩-٣٢٠ ⚠️در سن امام که در ترجمه آمده به خاطر امانت دست نبردیم والا سن امام باقر علیه السلام ۴ سال بود. https://eitaa.com/dehban_ir
سرکلاس می گفتند سنّم که بالاتر بره دوست دارم برم نجف زندگی کنم،شبهای جمعه برم کربلا: این شعر می خواندند: آب نجف خورده و فائق شده حجت الاسلام خلائق شده ♻️ان شاءالله سر سفره ارباب میهمان باشند. استاد حاج آقا جواد کاشانی ره https://eitaa.com/dehban_ir
مناظره امام باقر علیه السلام با ابن عباس در کمتر 11 سالگی 🔸️عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ قَالَ: بَيْنَا أَبِي جَالِسٌ وَ عِنْدَهُ نَفَرٌ إِذَا اسْتَضْحَكَ حَتَّى اغْرَوْرَقَتْ عَيْنَاهُ دُمُوعاً ثُمَّ قَالَ هَلْ تَدْرُونَ مَا أَضْحَكَنِي قَالَ فَقَالُوا لَا قَالَ زَعَمَ ابْنُ عَبَّاسٍ أَنَّهُ مِنَ‏ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ‏ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَقُلْتُ لَهُ هَلْ رَأَيْتَ الْمَلَائِكَةَ يَا ابْنَ عَبَّاسٍ تُخْبِرُكَ بِوَلَايَتِهَا لَكَ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ مَعَ الْأَمْنِ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْحُزْنِ قَالَ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَقُولُ- إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ وَ قَدْ دَخَلَ فِي هَذَا جَمِيعُ الْأُمَّةِ فَاسْتَضْحَكْتُ ثُمَّ قُلْتُ صَدَقْتَ يَا ابْنَ عَبَّاسٍ أَنْشُدُكَ اللَّهَ هَلْ فِي حُكْمِ اللَّهِ جَلَّ ذِكْرُهُ اخْتِلَافٌ قَالَ فَقَالَ لَا فَقُلْتُ مَا تَرَى فِي رَجُلٍ ضَرَبَ رَجُلًا أَصَابِعَهُ بِالسَّيْفِ حَتَّى سَقَطَتْ ثُمَّ ذَهَبَ وَ أَتَى رَجُلٌ آخَرُ فَأَطَارَ كَفَّهُ فَأُتِيَ بِهِ إِلَيْكَ وَ أَنْتَ قَاضٍ كَيْفَ أَنْتَ صَانِعٌ قَالَ أَقُولُ لِهَذَا الْقَاطِعِ أَعْطِهِ دِيَةَ كَفِّهِ وَ أَقُولُ لِهَذَا الْمَقْطُوعِ صَالِحْهُ عَلَى مَا شِئْتَ وَ أَبْعَثُ بِهِ إِلَى ذَوَيْ عَدْلٍ قُلْتُ جَاءَ الِاخْتِلَافُ فِي حُكْمِ اللَّهِ عَزَّ ذِكْرُهُ وَ نَقَضْتَ الْقَوْلَ الْأَوَّلَ أَبَى اللَّهُ عَزَّ ذِكْرُهُ أَنْ يُحْدِثَ فِي خَلْقِهِ شَيْئاً مِنَ الْحُدُودِ وَ لَيْسَ تَفْسِيرُهُ فِي الْأَرْضِ اقْطَعْ قَاطِعَ الْكَفِّ أَصْلًا ثُمَّ أَعْطِهِ دِيَةَ الْأَصَابِعِ هَكَذَا حُكْمُ اللَّهِ لَيْلَةً يَنْزِلُ فِيهَا أَمْرُهُ إِنْ جَحَدْتَهَا بَعْدَ مَا سَمِعْتَ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص فَأَدْخَلَكَ اللَّهُ النَّارَ كَمَا أَعْمَى بَصَرَكَ يَوْمَ جَحَدْتَهَا عَلَى ابْنِ أَبِي طَالِبٍ قَالَ فَلِذَلِكَ عَمِيَ بَصَرِي قَالَ وَ مَا عِلْمُكَ بِذَلِكَ فَوَ اللَّهِ إِنْ عَمِيَ بَصَرِي‏ إِلَّا مِنْ صَفْقَةِ جَنَاحِ الْمَلَكِ قَالَ فَاسْتَضْحَكْتُ ثُمَّ تَرَكْتُهُ يَوْمَهُ ذَلِكَ لِسَخَافَةِ عَقْلِهِ ثُمَّ لَقِيتُهُ فَقُلْتُ يَا ابْنَ عَبَّاسٍ مَا تَكَلَّمْتَ بِصِدْقٍ مِثْلِ أَمْسِ قَالَ لَكَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ع إِنَّ لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِي كُلِّ سَنَةٍ وَ إِنَّهُ يَنْزِلُ فِي تِلْكَ اللَّيْلَةِ أَمْرُ السَّنَةِ وَ إِنَّ لِذَلِكَ الْأَمْرِ وُلَاةً بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقُلْتَ مَنْ هُمْ فَقَالَ أَنَا وَ أَحَدَ عَشَرَ مِنْ صُلْبِي أَئِمَّةٌ مُحَدَّثُونَ فَقُلْتَ لَا أَرَاهَا كَانَتْ إِلَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ فَتَبَدَّى لَكَ الْمَلَكُ الَّذِي يُحَدِّثُهُ فَقَالَ كَذَبْتَ يَا عَبْدَ اللَّهِ رَأَتْ عَيْنَايَ‏ الَّذِي حَدَّثَكَ بِهِ عَلِيٌّ وَ لَمْ تَرَهُ عَيْنَاهُ وَ لَكِنْ وَعَى قَلْبُهُ وَ وَقَرَ فِي سَمْعِهِ‏ ثُمَّ صَفَقَكَ بِجَنَاحِهِ فَعَمِيتَ قَالَ فَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ مَا اخْتَلَفْنَا فِي شَيْ‏ءٍ فَحُكْمُهُ إِلَى اللَّهِ‏ فَقُلْتُ لَهُ فَهَلْ حَكَمَ اللَّهُ فِي حُكْمٍ مِنْ حُكْمِهِ بِأَمْرَيْنِ قَالَ لَا فَقُلْتُ هَاهُنَا هَلَكْتَ وَ أَهْلَكْتَ. 📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 247 🔺️ ابن عباس در سال ۶۸ از دنیا رفته 🔺️امام باقر متولد ۵۷ هستند بنابراین این مناظره باید قبل از سال ۶۸ اتفاق افتاده باشد. https://eitaa.com/dehban_ir
مناظره امام باقر علیه السلام با ابن عباس در کمتر 11 سالگی ✅امام صادق (ع) فرمود: در اين ميان كه پدرم نشسته بود، چند تن هم نزد او بودند، بدون انتظار چنان خنديد كه دو چشمش پر از اشك شد و سپس فرمود: مى‏دانيد چه مرا به خنده آورد؟ فرمود: 🔸️گفتند: نه، فرمود: ابن‏ عباس‏ گمان كرده كه در زمره كسانى است كه گفته‏اند: «رَبُّنَا اللَّهُ‏ ثُمَّ اسْتَقامُوا» «پروردگار ما خدا است و سپس بر آن استقامت كردند» من به او گفتم: تو فرشته‏ها را ديدى اى پسر عباس كه به تو خبر دهند در دنيا و آخرت دوست تو هستند و تو از بيم و اندوه آسوده‏اى؟ 🔸️در جواب گفت: خداى تبارك و تعالى فرمايد (10 سوره حجرات): «همانا مؤمنان همه برادرند» پس همه امت در آن داخلند، من خنديدم و گفتم: 🔸️اى ابن عباس راست گفتى، تو را به خدا آيا در حكم خدا جل ذكره اختلافى هست؟ گفت: نه، گفتم: بگو بدانم، چه رأى مى‏دهى درباره مردى كه با شمشيرِ خود انگشتان مردى را انداخته و رفته و مرد ديگر آمده و كفِ آن انگشت بريده را انداخته و او را نزد تو آوردند و تو قاضى هستى، در باره او چه حكم كنى؟، در جواب گفت: به آن كه دست او را از مچ انداخته مى‏گويم: ديه كف او را بده و به آن كه دستش بريده شده مى‏گويم: با او به هر چه خواهى نسبت به ديه كف تنها (بدون انگشتان) مصالحه كن و او را نزد دو عادل برم (يا او را نزد دو عادل بر (خ ل) براى آنكه بواسطه نبودن انگشت نقصان ديه اصلى را معين كنند و به آن كه دست را انداخته برگردانند). من گفتم: اختلاف در حكم خدا وارد شد و گفته اول خود را نقض كردى. 🔸️خدا نخواسته در ميان خلقش موجبِ حدّى پديد شود كه تفسير و حكم معينى در زمين نداشته باشد بايد آنكه كف را بريده قصاص كرد و كف او را بريد و ديه انگشتان را به او رد كرد حكم خدا در شبى كه امر او نازل شد چنين است و اگر پس از آنكه آن را از رسول خدا (ص) شنيدى انكار كنى خدا تو را به دوزخ برد، چنانچه تو را كور كرد، روزى كه ولايت على (ع) و حكم الهى را بر او منكر شدى. ابن عباس: به همين جهت چشمم كور شد. 👈امام باقر: تو از كجا اين را مى‏دانى؟ (ابن عباس:) به خدا چشم من كور نشد مگر از سيلى پَرِ فرشته، فرمود: من خنديدم و او را در آن روز به حال رها كردم چون دچار سستى عقل بود و سپس به او برخوردم و گفتم: اى پسر عباس، هيچ گاه چون ديروز به راستى‏ سخن نكردى، گفتى كه: على بن ابى طالب (ع) به تو فرموده است: 👈شب قدر در هر سالى هست و در آن شب امور سال نازل مى‏شود و آن امور پس از رسول خدا (ص) واليانى دارد، تو گفتى: آنها كيانند، و او فرمود: من و يازده كس از صلب من كه همه امام و محدث هستند، تو گفتى: به رأى من شب قدر نباشد جز با رسول خدا (ص) و آن فرشته كه با على (ع) حديث مى‏كرد بر تو عيان شد و به تو گفت: اى عبد الله دروغ مى‏گوئى، آنچه را على (ع) باز گويد من به دو چشم خود ديدم- ولى او به چشم خود نديده ولى با دل دريافته و با گوش شنيده- سپس با پرش به تو سيلى زد و تو كور شدى. ابن عباس گفت: ما در هر چه اختلاف داريم حكمش با خدا است، من گفتم: حكم خدا موافق حكم كسى است كه در يك موضوع دو رأى مختلف دارد؟ جواب گفت: نه، من گفتم: در اينجا است كه خود هلاك شدى و ديگران را هلاك كردى. 📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 247 🔺️ ابن عباس در سال ۶۸ از دنیا رفته 🔺️امام باقر متولد ۵۷ هستند بنابراین این مناظره باید قبل از سال ۶۸ اتفاق افتاده باشد. https://eitaa.com/dehban_ir
7.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنرانی | به آیینه ‌چنگ نزن ! با کلام | حجـت‌الاسـلام والمسلمین دهبان ____ ←|●هیئت شهدای آل یاسین علیهم السلام https://eitaa.com/dehban_ir
💠آموزش تبلیغ تخصصی دانش آموزی 💠 ✅دوره کامل مهمترین نکاتی که مبلغ قبل از ورود به مدرسه تا بعد از خروج از آن باید رعایت کند 🔴 انواع قالبهای شروع جذاب کلاس، شبهات دانش آموزی همراه با پاسخ ، محتوای دینی مناسب با سن نوجوان ، زیبا سازی پیام ، موارد ممنوع برای مبلغ ، انواع ابزارهای کاربردی... 🔵 چه کسی چه چیزی را به چه کسی در چه قالبی ، در چه شرایطی با چه امکاناتی میخواهد بگوید 📌 چه کنم مخاطب حرفم را بشنود؟ 📌چه کنم مخاطب حرفم را بپسندد؟ 📌 چه کنم مخاطب حرفم را بپذیرد؟ @mdehban313