eitaa logo
حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین دهبان
3.1هزار دنبال‌کننده
705 عکس
136 ویدیو
79 فایل
🔸️حضرت‌آقا:هرجاکه‌‌قرارگرفته‌‌‌اید،همان‌‌‌جارامرکزدنیابدانید. 🔸️استادسطوح عالی حوزه علمیه قم 🔸️ادمین @Paran313 🔸️کانالهای زیرنظراستاد: https://eitaa.com/dehban_ir/1822 کمک به برگزاری دوره هاوکارهای فرهنگی: بانک سپه 5892101340085980 به نام مهدی دهبان
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺️خط کوفی ۳ ♻️روباه صفت ها https://eitaa.com/dehban_ir
🔺️چند نفر از مخاطبین کانال برایشان سوال ایجاد شده در رابطه با تیر سه شعبه و پیامی که در کانال روضات الجنات به شرح زیر بارگذاری شده است:👇👇 🔹 تیر سه شعبه ✅ بنابر فحصی که کردیم، در کربلاء فقط یک تیر سه شعبه پرتاب شده است و آن هم به قلب مبارک اباعبدالله (علیه السلام) اصابت کرده است. ⬅️ فَأَتاهُ سَهمٌ مُحَدَّدٌ مَسمومٌ ، لَهُ ثَلاثُ شُعَبٍ ، فَوَقَعَ في قَلبِهِ. 🔸 در مورد حضرت عباس، حضرت علی اصغر، حضرت عبدالله علیهم السلام، فقط لفظ تیر آمده است و در منابع مورد بررسی، اثری از تیر سه شعبه نیست. 👈سوال مخاطب محترم سلام استاد این صحیح هست به نظر شما؟ 🔶️اول باید دید منظور از تیر سه شعبه چیست؟ 🔸️تیر سه شعبه یعنی تیری که پیکان آن پهن و داری سر مثلثی شکل است که هر سه طرف آن تیز و برنده می باشد،(با معذرت خواهی از امام زمان عج) از این تیر برای کشتن حیوانات وحشی و بزرگ استفاده می شود. نه تیر دارای سه پیکان که در فیلم مختار نامه نشان دادند. 🔸️در زبان عربی به تیر پهن این چنینی مِشقَص گفته می شود. 🔺️در مقتل این طفل مظلوم آمده: فدعا بصبي له صغير ، فأجلسه في حجره ، فرماه رجل من بني أسد ، وهو في حجر الحسين بمشقص، فقتله . الاخبار الطوال نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 258 https://lib.eshia.ir/40011/1/258 👈«در حالی که آن طفل در آغوش حسین بود، شخصی از بنی اسد تیرِ مِشقَص، پرتاب کرد و آن طفل را کشت» 🔺️در جای دیگر فردی در قرن چهارم این صحنه را به شعر در آورده با لفظ مشقص : و للناشي علي بن وصيف(المعروف بالناشي الصغير، توفي سنة 366 ه) مما يناح به في المآتم: [....]يقول يا قوم أبيعليّ البر الأبي و فاطم بنت النبيأمي و عني سائلوا منّوا على طفلي بمافقد ضرا فيه الظما و لم يكن قد أجرماحيث الفرات سائل قالوا فلن يرتويافإن تجيء مستجديا فانزل بحكم الأدعيافقال بل اناضل حتى أتاه مشقص رماه وغد أبرص من سقر لا يخلصرجس دعي واغل مقتل الحسین ع نویسنده : خوارزمی    جلد : 2  صفحه : 165 http://lib.eshia.ir/10509/2/165 👈برای همین با اینکه کار تیر سوراخ کردن است این تیر به دلیل پهن بودن قطع می کند چنانکه لغویون ماده شقص را قطع معنا می کنند. در اکثر مقاتل بعد از تیر خوردن حضرت علی اصغر کلمه ذبح آمده که ذبح کار شمشیر و خنجر است نه تیر: قالَ: اُتِيَ الحُسَينُ عليه السلام بِصَبِيٍّ لَهُ، فَهُوَ في حِجرِهِ، إذ رَماهُ أحَدُكُم يا بَني أسَدٍ بِسَهمٍ فَذَبَحَهُ تاريخ الطبري: ج ۵ ص ۴۴۸ . 🔶️مشقص چه تیری است؟ 🔸️لغویون درباره مشقص اختلاف نظر دارند برخی آن را عریض و برخی عریض و دارای طول بلند می دانند برخی گفته اند اصل ماده شقص به معنای قطع کردن است، برخی تصریح کردند برای کشتن حیوانات وحشی از آن استفاده می کنند: 📌وقال الليث : المِشْقَصُ : سهمٌ فيه نصلٌ عريضٌ يرمى به الوحشُ. تهذيب اللغة نویسنده : الأزهري، محمد بن أحمد    جلد : 8  صفحه : 245 📌و المِشْقَصُ ، كمِنْبَرٍ: نَصْلٌ عَرِيضٌ‌ من نِصَالِ السِّهام، قالَهُ ابنُ دُرَيْد تاج العروس من جواهر القاموس نویسنده : المرتضى الزبيدي    جلد : 9  صفحه : 298 📌«مشقص» سهم له نصل عريض.  نهايه الارب في فنون الادب نویسنده : النويري    جلد : 6  صفحه : 233 📌والحظوة: السهم الصغير. والمشقص: نصل مستطيل.  الفصول والغايات نویسنده : أبو العلاء المعري    جلد : 1  صفحه : 149 📌والمِشْقَصُ: سهمٌ فِيهِ نَصْل عَرِيضٌ يُرْمى بِهِ الوحشُ؛ قَالَ أَبو مَنْصُورٍ: هَذَا التَّفْسِيرُ للمِشْقَص خطأٌ، وَرَوَى أَبو عُبَيْدَةَ عَنِ الأَصمعي أَنه قَالَ: المِشْقَصُ مِنَ النِّصَالِ الطويلُ، وَفِي تَرْجَمَةِ حَشَا: المِشْقَصُ السهمُ العريضُ النَّصْلِ. لسان العرب نویسنده : ابن منظور    جلد : 7  صفحه : 48 📌فِي أكحلة بمشقص ثمَّ حسمه. هُوَ نصل السهْم الطَّوِيل غير العريض وضده المعبلة. الفائق في غريب الحديث نویسنده : الزمخشري    جلد : 2  صفحه : 257 📌و المِشْقَصُ من النصال: ما طَالَ وَ عَرُضَ. الصحاح‌ تاج اللغة و صحاح العربية نویسنده : الجوهري، أبو نصر    جلد : 3  صفحه : 1043 📌فِي الْمُجْمل المشقص سهم فِيهِ نصل عريض والْحَدِيث الَّذِي نَحن فِي تَفْسِيره لَا يحْتَمل إِلَّا الْوَجْه الأول وأصل الشّقص الْقطع وَالْقسم وَمِنْه قيل للقصاب مشقص أَي يقسم اللَّحْم ويقطعه والشقص النَّصِيب والقطعة من الشَّيْء تفسير غريب ما في الصحيحين البخاري ومسلم نویسنده : الحَمِيدي، ابن أبي نصر    جلد : 1  صفحه : 416 https://eitaa.com/dehban_ir
🔺️تیر سه شعبه برای حضرت عباس را آقای اشتهاردی در کتاب سوگنامه آل محمد از کتاب منهاج الدموع ص ۴۱۱ نقل کرده اند. 📌نویسنده منهاج الدموع شیخ علی قرنی‌ گلپایگانی‌، (1377 - 1292) از علماء قرن چهاردهم است. 👈متن: «اكنون كه مرا مى كُشى ، بگذار كارهاى خود را بگويم تا قلبت را بسوزانم : من ، سه تير سه شعبه زهرآلود داشتم . يكى را به گلوى على اصغر زدم ، دومى را به قلب حسين ، و با سومى ، گلوى عبد اللّه بن حسن را هدف گرفتم»  🔸️متن عربی: 🔸️إن لم يكن بدّ من قتلي، فدعني أخبرك بما فعلته كي أُحرق قلبك . أيّها الأمير! لقد كان لي ثلاثة سهام مُثلثّة ، وكنت قد غمستها في السمّ ، ولقد ذبحت بأحدها نحر عليّ الأصغر وهو في حضن الحسين، وغرزت الثاني في قلب الحسين... وضربت بالثالث نحرَ عبد اللّه بن الحسن . سوگنامه آل محمّد صلى الله عليه و آله : ص ۵۳۵ نقلاً عن منهاج الدموع : ص ۴۱۱. 🔸️لازم به توضیح نیست که فعلا این نقل قابل اعتماد و دفاع نیست. https://eitaa.com/dehban_ir
🔅درباره تیر سه شعبه برای حضرت عبدالله بن حسن، احتمال اینکه بخاطر یک برداشت این تصور ایجاد شده که تیر سه شعبه بوده (تیر مشقص بوده) وجود دارد و آن برداشت بخاطر عبارت ذبح شدن نوجوان بعد از پرتاب تیر توسط حرمله است: متن: 🔺️عبدالله گفت: ای عمو! امام حسین علیه السلام او را گرفت و به خودش چسباند و فرمود: ای پسر برادرم! برای بلایی که سرت آمده صبر کن، این را خیر ببین، خدواند تو را به پدران صالحت ملحق گرداند. 👈بعد حرمله (لع) تیری پرتاب کرد و عبدالله ذبح شد. متن عربی: 🔺️فنادي يا عماه فاخذه وضمه إليه وقال يا بن اخى اصبر ما نزل بك واحتسب في ذلك الخير فإن الله يلحقك بابائك الصالحين. 👈فرماه حرملة فذبحه. مثير الأحزان نویسنده : مدرسة الإمام المهدي «عج»    جلد : 1  صفحه : 74 https://lib.eshia.ir/16058/1/74 💠بنابراین احتمال دارد، تمایل به پذیرش آن پیدا کنیم. https://eitaa.com/dehban_ir
🔺️خط کوفی ۴ ♻️ساختارهای غلط https://eitaa.com/dehban_ir
🔺️خط کوفی ۵ ♻️بچه هیئتی بداند https://eitaa.com/dehban_ir
🔅خود را با ورع بیارایید🔅 🔸️عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ ابْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّا لَا نَعُدُّ الرَّجُلَ مُؤْمِناً حَتَّى يَكُونَ لِجَمِيعِ أَمْرِنَا مُتَّبِعاً مُرِيداً أَلَا وَ إِنَّ مِنِ اتِّبَاعِ أَمْرِنَا وَ إِرَادَتِهِ الْوَرَعَ فَتَزَيَّنُوا بِهِ يَرْحَمْكُمُ اللَّهُ وَ كَبِّدُوا أَعْدَاءَنَا بِهِ يَنْعَشْكُمُ اللَّهُ. 🔶️از حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده که فرمودند: کسی را که از همۀ فرامین مان پیروی نکند و خواهان آن‌ها نباشد مؤمن نمی شماریم و بدانید که ورع (پرهیز از گناهان) از جمله پیروی فرمان‌ها و خواستن آن‌ها است. پس خودتان را با آن بیارایید تا خدا شما را بیامرزد و به سبب آن دشمنانمان را در تنگنا بگذارید تا خداوند شما را رفعت ببخشد. 📚 کافی، ج۲، ص۷۸ https://eitaa.com/dehban_ir
🔅 انتظار امام باقر علیه السلام از شیعیان🔅 🔸️از جابر نقل شده: گروهی وارد بر امام باقر علیه السلام شدند. حضرت از وضعیت شیعیان پرس و جو نمود: - آیا توانگرشان بر نیازمند توجه میکند؟ - آیا تندرستان از بیماران عیادت می کنند؟ - آیا از حال ضعیفان خبر دارند؟ - آیا با یکدیگر دیدار نموده و نسبت به هم محبّت و خیرخواهی دارند؟ آن گروه عرض کردند: امروزه آنان اینگونه نیستند. پس امام باقر علیه السلام فرمود: آنان هیچ ارزش ندارند مگر اینکه دارای این خصوصیّات گردند.... ✅متن عربی: قال جابر سمعته يقول: ان اناسا اتوا ابا جعفر (ع) فسئلهم عن الشيعة هل يعود غنيهم على فقيرهم و هل يعود صحيحهم على مريضهم و هل يعرفون ضعيفهم و هل يتزاورون و هل يتحابون و هل يتناصحون؟ فقال القوم: ما هم اليوم كذلك. فقال ابو جعفر (ع) ليس هم بشى‏ء حتى يكونوا كذلك. (اصول سته عشر/۲۳۰) https://eitaa.com/dehban_ir
🔺️خط کوفی ۶ ♻️فحشا و عبادت https://eitaa.com/dehban_ir
🔺️تصاویر محرم ۱۴۴۵ 📍کانال هیئت محترم امام حسن مجتبی علیه السلام در سروش https://splus.ir/beyragholhasan https://eitaa.com/dehban_ir
🔺️تصاویر محرم ۱۴۴۵ 📍کانال هیئت محترم امام حسن مجتبی علیه السلام در سروش https://splus.ir/beyragholhasan https://eitaa.com/dehban_ir