eitaa logo
محمدحسن دهقانی
598 دنبال‌کننده
364 عکس
165 ویدیو
26 فایل
بنا به نیازی که احساس می‌شد و تقاضای دوستان این کانال را ایجاد کردم و تلاش می‌کنم آنچه را که می‌نویسم، مطالبی را که می‌‌پسندم و یا نیاز است انتشار یابد به اشتراک بگذارم. ارتباط: @mhdehghaniiii
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
به لحاظ عقلی و با استناد به آموزه‌های علم اقتصادِ واقعی (و نه اقتصادِ علم‌نمای غربی) می‌توان ثابت کرد که سودهای بادآورده‌ای که حاصل وجوه کار نکرده است سرچشمۀ اصلی تورم و بیکاری و رکود تولیدات ملی است. به‌لحاظ نقلی نیز حرمت ربا که نمونۀ بارزي از سود یا درآمد بادآورده است متقن بوده و بحثی ندارد. مطالعه یادداشت کامل 💠 @profderakhshan
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
1065426690_1160377469.mp3
38.3M
🎙 صوت نشست اصلاحات ساختاری در نظام بانکی کشور سخنران: پروفسور مسعود درخشان 🔰با حضور کارشناسان، مدیران و صاحبنظران بانکی 🕰 سه‌شنبه ۲۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ زمان: ساعت ۱۵ الی ۱۷ 💠 @profderakhshan
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرفسور مسعود درخشان: این گروه که آمدند در بیت‌المقدس و این فجایع را انجام می‌دهند، ابزاری هستند برای اینکه یک نظام سلطه به نام آمریکا نابود شود. همین دفاعی که آمریکا از رژیم اشغالگر می‌کند باعث نابودی آمریکا خواهد شد. تا صد سال دیگر چیزی به نام آمریکای یکپارچه وجود نخواهد داشت! [البته ظاهرا برای رفتن عجله دارند] 💠 @profderakhshan
مادرم خداحافظ این چند خط رو به احترام مادر بزرگ عزیزم حاجیه بانو خالوعسکری می نویسم. وقتی به صحبت هاش گوش میدادم خیلی عمیق بود . در زمان انقلاب و جنگ دو شیر زن در شهرستانمون کازرون بقیه زن ها رو بسیج می کردند و هر کجا که لازم بود کنشگری انجام می داد گاهی پشت جبهه، گاهی هم خط مقدم مثل کردستان ! یکی مادر اله (به زبان محلی ننه اله) یکی هم مادر حمید (مادر بزرگ حقیر) این دو به همراه بقیه همرزمانشون انقدر خوب و هوشمند مبارزه کردند که کازرون اولین شهرستانی (غیر مرکز استان ) شد که در زمان شاه حکومت نظامی برپا شد! شاید شما داستان خانواده آقای هاشمی رو در کتاب فارسی خوانده باشید... اون داستان رو حداد عادل نوشت و بعد ها گفت به پاس قدر دانی و مجاهدت مردم کازرون در انقلاب این داستان رو به پاس دینی که به اون ها داشتیم نوشتم. جنگ که تمام شد او هیچ مسئولیت و عنوانی رو قبول نکرد . می گفت ما برای خدا مجاهدت کردیم هر کجا لازم باشد کمک می کنیم. در زمان های فتنه ها به شدت بصیر بود و نقطه اوجش هم اغتشاشات ۹۸ کازرون بود، زمانی که همه جوره فشار آوردند که مصاحبه ای ازش بگیرند ولی مصاحبه نکرد با وجود اینکه حال خوشی نداشت... ساده زیست بود حتی با وجود اینکه فرزند حاج رحمان از خان های درست کار شهرستان بود و وضع مالی خوبی می‌توانست داشته باشد اما سادگی و با مردم بودن رو ترجیح داد. هر وقت انتخابات می شود نماینده ها دم در خانه ساده اش صف می کشیدند برای عکس ولی او هیچ تقاضایی برای خود و خانواده اش نداشت و دغدغه اش فقط مردم بود (گواه این قضیه ام این است که از خانواده اش هیچ کس در دولت و ... نبوده و نیست) به من می گفت مادر، ما برای خدا جهاد کردیم و از همه چیزمون گذشتیم ولی برخی برای خدا مسئولیت نگرفتند ... این حرفش خیلی درد داشت امام و حضرت آقا رو خیلی دوست داشت و همیشه برایشان دعا می کرد ... همیشه شرع رو رعایت می کرد و به بقیه هم سفارش می کرد در مسئه حجاب می گفت ما با رفتارمون دختران رو محجبه کردیم نه با گفتار !! قبل از اینکه به خاطر بیماری زمین گیر بشه سر کوچه می نشست و با شوخی و احوال پرسی و رفع مشکلات دختران (مخصوصا ازدواج و کار) اون ها رو به رعایت حجاب و نماز دعوت می کرد. او در ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ به دیدار معبود خود شتافت روحت شاد و یادت گرامی برای شادی روح مسافران آسمانی فاتحه و صلوات ۱۴۰۲/۰۲/۰۱ ✍فرزند کوچک حاجیه بانو خالوعسکری مجاهد عرصه انقلاب و جنگ https://eitaa.com/joinchat/2777022496C4d8fb4a62f
📺 برنامه زنده 👈🏼 موضوع: مناظره‌ای مهم برای تاملی در باب نظام اقتصادی ایران 📌مهمانان: 🔶دکتر مسعود درخشان؛ استاد تمام اقتصاد داشگاه علامه طباطبایی، دکتری اقتصاد مدرسه اقتصاد لندن، برنده دومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی 🔷دکتر موسی غنی نژاد؛ هیات علمی دانشگاه صنعت نفت، دکتری اقتصاد دانشگاه سوربن فرانسه، رییس مرکز تحقیقات اقتصادی روزنامه دنیای اقتصاد ✅ امشب؛ دوشنبه 4 اردیبهشت 22:00 تکرار فردا 14:30
راهکارهای نقش آفرینی مردم در رشد تولید و مهار تورم کدام‌اند ؟ ریزموضوعات سؤال: ۱- ساختارهای مشارکت مردم در اقتصاد را بیان بفرمائید. توضیحات : مردم به کجا و چگونه باید مراجعه کنند تا بتوانند در اقتصاد نقش آفرین باشند آیا در ساختار های فعلی این امکان وجود دارد ؟ کدام نهاد یا کدام بخش و یا کدام بستر مجازی این امکان را فراهم می کند ؟ ۲- مردم چگونه می‌توانند تحقق شعار سال را از مسئولین مطالبه کنند ؟ ۳- راهکارهای فرهنگ سازی عمومی جهت ورود مردم به نقش آفرینی در اقتصاد کدام است ؟ چگونه می‌توان به مردم برای فعالیت در جهت رشد تولید انگیزه داد ؟ چگونه می‌توان از اقدامات تورم زای مردم به وسیله خود مردم جلوگیری کرد؟ ۴- الزامات رشد تولید و مهار تورم چه موارد و اقداماتی می باشد؟ لطفا پاسخهای خود را با فرمت فایل Pdf حداکثر تا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ به آیدی @Mardomi_sazi ارسال بفرمائید. به پاسخهای برگزیده جوایز مناسبی اهدا می شود عزیزان می توانند در یا زیرموضوع در مسابقه شرکت کنند. اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی @emoghavem_razavi
هدایت شده از جهان آرا
برنامه زنده   تاملی در باب نظام اقتصادی ایران با حضور: دکتر مسعود درخشان،دکتر موسی غنی نژاد دوشنبه ۴ اردیبهشت ١۴٠٢،ساعت ٢٢:٠٠ 🆔 @ofogh_tv                         🆔 @JahanaraOfoghtv
هدایت شده از رصام
🔵 سهام دولتی برای متولدین ۱۴۰۱ 🔹وزیر اقتصاد: والدینی که کودکان آن‌ها در سال ۱۴۰۱ متولد شده‌ برای ثبت‌نام سهام ۱.۵ میلیون تومانی به iran.gov.ir مراجعه کنند. 🔹در سامانه یک کد رهگیری دریافت کرده و به ترتیب تاریخ تولد در سه ماهه اول سال قبل قادر خواهند بود سهام یک صندوق بورسی را انتخاب کنند. 💡رصام (رصد اقتصاد مقاومتی) https://eitaa.com/rasamnama
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
low.mp3
21.34M
🎧 بشنوید صوت کامل مناظره پرفسور مسعود درخشان و دکتر موسی غنی‌نژاد موضوع: تاملی در باب نظام اقتصادی ایران ◽️ دوشنبه ۴ اردیبهشت ١٤٠١ 💠 @profderakhshan
مناظره دیشب و دکتر غنی نژاد رو از زاویه های متفاوتی میشه بررسی کرد اولا مشکلات امروز مردم ذو ابعاد و ترکیبی است و فرا تر از یک حوزه علمی ساده است.(اقتصاد، فرهنگ، مدیریت و...) دوما لیبرالیسم موضعش کاملا مشخص شد که به دنبال رفع مشکلات سرمایه داران است نه مردم و با ذات انقلاب مخالف است. اینکه اصلا شیوه ی مناظره پاسخگوی حل همه مشکلات و شبهات هست یا خیر؟ آیا با گفت و گو افراد از نظریه پردازان تا مدیران اجرایی روی یک مسئله و حول یک گفتمان راهکار مناسب تری نیست؟ و اینکه چقدر دست لیبرال ها خالی‌ و دست ما پر است اما اون ها از هیچ همه چیز می سازند ...!؟ اینکه در فضای رسانه ای جریان اقتصاد مقاومتی باید کسرت در عین وحدت به وجود بیاید و همه مردم مدافع بشوند نه فقط خودمان و ... https://eitaa.com/joinchat/2777022496C4d8fb4a62f
هدایت شده از محسن قنبریان
مناظره جهان آرا .mp3
562.4K
تحریف چرا ⁉️ • دکتر در مناظره با پرفسور اصول اقتصادی قانون اساسی (بخصوص اصل۴۳و۴۴) را ملهم از کتاب "راه رشد غیر سرمایه داری" اولیانوفسکی شمردند و شهید مظلوم را هم صد درصد چپ خواندند! • جالب اینکه انتشار کتابهای مورد معرفی شان مقدم بر قانون اساسی نیست! پیشنویس قانون اساسی ۲۴خرداد۵۸ منتشر و کار تدوین اولیه (توسط تیم دکتر حبیبی) قبل از آن انجام شده بود! • بدتر، تحریف محتوایی است: نظریه راه رشد غیر سرمایه داری را "اقتصاد را دست دولت بدهید!" می شمارد؛ برای القای این همانی، علنا اصل۴۳ را تحریف می کند و می گوید ملهم از آن نظریه است و همه چیز دست دولت است! ❗️درحالیکه اصل۴۳ بخصوص بند۲ آن دقیقا برعکس آن نظریه است! بخوانید: 《برای تأمین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه کن کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد، با حفظ آزادگی او، اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر اساس ضوابط زیر استوار می‌شود:... ۲.تأمین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قرار دادن وسائل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسایل کار ندارند، در شکل تعاونی‏، از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر که نه به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه‌های خاص منتهی شود و نه دولت را به صورت یک کارفرمای بزرگ مطلق درآورد. این اقدام باید با رعایت ضرورتهای حاکم بر برنامه‌ریزی عمومی اقتصاد کشور در هر یک از مراحل رشد صورت گیرد...》 - برگرداندن تعاونی ها در اصل۴۴ به دولت و غیر اسلامی خواندن ایندو اصل هم قابل نقد جدی است که مجال دیگری می طلبد! ☑️ @m_ghanbarian
🔘 منصفانه با دکتر غنی نژاد؛ مخالفت و موافقت! اقتصاد قانون اساسی هیچوقت تحقق نیافت؛ دهه۶۰ چپ ها و از دهه۷۰ تاکنون راستِ سرمایه داری مانع بوده/ مخالفت با ایشان در نسبت دادن مشکلات به این فصل/ موافقت با ایشان در سرمایه داری دولتی و رفاقتی کنونی! ........................ 1⃣ مخالفت! دکتر غنی نژاد فصل۴ قانون اساسی بخصوص اصول۴۳و۴۴ را به اندیشه های چپ و بطور خاص نظریه "راه رشد غیر سرمایه داری" اولیانوفسکی نسبت داده و این اصول را اقتصاد دولتی و ریشه همه بدبختی ها شمرد! ⬅️ اقتصاد قانون اساسی، اقتصاد مردمی است نه دولتی! • اصل۴۳ صراحتا بیان می کند باید امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قرار دادن وسائل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسائل کار ندارند فراهم شود تا نه به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه های خاص منتهی شود [نظام سرمایه داری] و نه دولت را به صورت یک کارفرمای بزرگ و مطلق در آورد [نظام کمونیستی]. • این بند از اصل۴۳ -که در مذاکرات مایز اصلی مارکسیسم و کاپیتالیسم خوانده میشود- دقیقا پیشنهاد شهید مظلوم بهشتی بود که آقای غنی نژاد با بی انصافی او را صددرصد چپ خواند! - در مشروح مذاکرات از آن شهید عزیز ثبت است: "ما می خواهیم به سمتی برویم که با این اصل کارگر نه مورد استثمار فرد قرار گیرد و نه دولت! اگر امکانات کار برای او فراهم شد و زمام امورش به دست کارفرمای بزرگ شخصی یا دولتی نبود، این هدف تامین خواهد شد". • دکتر غنی نژاد تعاونی ها -که در اصل۴۳و۴۴ بعنوان ابزاری برای مردمی سازی اقتصاد قرار داده شده- را هم غیر محققانه، به اقتصاد دولتی تأویل برد! در حالیکه شهید بهشتی در بحث تعاونی (جلد۲ نظام اقتصادی در اسلام) در مواضع متعدد بخلاف این گفته اند: - در ۵شرط تعاونی از جمله "آزاد سازی تولیدکنندگان یا مصرف کنندگان از عوامل خارج از خود" می شمارد؛ این عوامل خارج از خود به تصریح شان دو چیز است: دولت/ مراکز سرمایه داری!(ص۱۶۵) - در ص۱۷۴ باز درباره نسبت دولت و تعاونی ها می فرماید: "اینکه در قانون اساسی گفته ایم دولت سرمایه را بدهد، نخواستیم بگوییم که سرمایه را دولت به صورت سرمایه دولتی بدهد. در آنجا [اصل۴۳] ذکر کرده ایم وام؛ بدین معنی که سرمایه به سرمایه خصوصی تبدیل میشود، مثل وامی که به افراد خصوصی می دهند. وگرنه اگر قرار باشد سرمایه دولتی باشد که اصلا می شود شرکت دولتی"! ❗️تمایز اقتصاد مردمی از دولتی از این واضح تر؟!! - در ص۱۷۸ بر حق شرکت تعاونی اصرار می کند تا بتواند در برابر سلطه اقتصادی حکومت (در نظام های سوسیالیستی) و سلطه اقتصادی سرمایه داری (در کشورهای اقتصاد آزاد) قد علم کند: "براساس این حق، باید دخالت ها در شرکت تعاونی به حداقل برسد..." - در مشروح مذاکرات ذیل اصل۴۴ هم اقسامی از تعاونی می شمارد؛ برخی نمونه ها که مالکیت مال خودشان نیست، مدیریت و سود مال خودشان است: "تعاونی اقتصادی اقسامی دارد. وقتی دربرابر دولتی و خصوصی قرار گرفت، به این معناست که در یک واحدی عده ای با سرمایه ای که متعلق به خودشان است یا حق استفاده از آن را دارند، کار کنند. پس تعاونی اعم از این است که ملک، ملک خودشان باشد یا ملک دولت؛ همین که در یک واحد سود نصیب کسانی می شود که در آن واحد کار می کنند کافی است تا تعاونی باشد. به هر حال اختیار سرمایه یا مالکیت سرمایه و مدیریت در اختیار کسانی است که در همان شرکت، به کمک یکدیگر کار می کنند". ⬅️ به حسب تحقیق بهترین روش واگذاری های منابع دولتی و صدر اصل۴۴، همین روش بود؛ که مالکیت دولت محفوظ بماند اما "مدیریت" و "مالکیت سود" به تعاونیِ کارگران خود آن کارخانجات واگذار شود. اگر چنین می شد اقتصاد خصولتی کنونی یا به تعبیر غنی نژاد سرمایه داری رفاقتی و مافیایی شکل نمی گرفت! دستمزد کارگران و نسبتش با تورم هم چالش هرساله نمی شد. ادامه یادداشت در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
🔘 منصفانه با دکتر غنی نژاد؛ مخالفت و موافقت! 2⃣ موافقت! با ایشان در دو برداشت موافقم اما نه بخاطر عمل به قانون اساسی و اصول مترقی اش بلکه بالعکس بخاطر تخلف از قانون اساسی و اقتصاد مردمی اش! ۲-۱. اقتصاد دولتی چپ! دولت دهه۶۰ که جای تحقق اصل۴۳ و مردمی سازی اقتصاد، اقتصاد دولتی بزرگ را موجب شد. - بخاطر مصادره های شرکتهای خصوصی و تصدی دولت، شرکتهای دولتی به رشد ۱۱۱درصدی رسید! که البته بعد هم ادامه یافت! - اگر تایید لازم است؛ رهبر انقلاب هم آخرین بار در اول فروردین۱۴۰۲ فرمود: "تصدی گری افراطی دولت مهمترین نقطه ضعف اقتصاد ماست". ⬅️ اما این بیشتر به تخلف از اصل۴۳و۴۴ ربط دارد تا آن خود آن اصول. ۲-۲. اقتصاد سرمایه داری کنونی! در دولتهای پس از جنگ با غلبه گفتمان بازار آزاد، باز آن اصول تحقق نیافت و اینبار با واگذاری ها به تعبیر ایشان (با کمی مبالغه) اقتصاد سرمایه داری دولتی [حاکمیتی]، رفاقتی و... شکل گرفت. - بعد از ۱۸سال رهبر انقلاب صریحا عدم مشارکت عموم مردم (نه فقط سرمایه داران) -یعنی عدم تحقق بند۲ اصل۴۳- را از دیگر اشکالات مهم ما خواند! "از اشکالات مهمی که ما داریم این است که روی مشارکت مردم فکر نکرده ایم من همین جا به مسئولین محترم، به صاحبنظران اقتصادی، به کسانی که علاقمند سرنوشت کشورند توصیه می کنم بنشینند راه های مشارکت عموم مردم در مسائل اقتصادی را پیدا کنند"!(۱۴۰۲/۱/۱) - این بعد از عدم تحقق بند ب سیاستهای کلی اصل۴۴ در ایجاد تعاونی های فراگیر و مشارکت های تعاونی مردم در اقتصاد بود! ⬅️ پس عامل بدبختی ها نه اصول اقتصادی قانون اساسی بلکه تخلف از آن است. چپ ها و راست های اقتصادی دو لبه قیچی برای تعطیل و تأویل این اصول مترقی و شاهکار بهشتی بوده اند. دهه اول دولت چپ گرا و دهه های بعد دولتهای راست گرا، اقتصاد را دولتی و خصولتی (سرمایه داری حکومتی رفاقتی) کردند و سراغ مردمی کردن اقتصاد ایران و تحقق دو اصل اساسی آن نرفتند. صد حیف که حالا بدبختی اش با برچسب کمونیست به قانون اساسی و بهشتی زده می شود! 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۲/۲/۵ ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
3.65M
تحلیلی از مناظره دکتر درخشان و دکتر غنی نژاد ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
آنچه مطرح کرد صرفا یک بود! 🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از حسین زمانی میقان
‏‎ نیامده بود که از اقتصاداسلامی بگوید آمده بود تا ذات لیبرال‌های حاکم در اقتصاد ما را نمایان کند او به خوبی از غنی‌نژاد اعتراف گرفت که لیبرالیسم مخالف اسلام، انقلاب و امام است و اعتقادی به پایبندی به خدا و وحی ندارد. تمام. @hzamanim
✳️ و اینک اقتصاد اسلامی در برابر اقتصاد لیبرال ✳️ مناظره دیشب دکتر و ، این سوال قدیمی را بازطرح کرد که حرف حساب اقتصاد اسلامی چیست و نقطه محوری تمایز آن از سرمایه داری و سوسیالیسم کدامست؟ ✳️ پاسخ در مبانی فلسفی الهی آن نهفته است، اقتصاد اسلامی یک اقتصاد الهی است که می‌گوید امور اقتصادی باید بر اساس فرامین الهی نه عقلانیت محدود بشر اداره شود، عواید اقتصادی باید عادلانه و متوازن توزیع شود نه بر اساس نظم کور بازار آزاد، ✅ در اقتصاد الهی، اقتصاد ابزاری برای تکاثر سرمایه و تفاخر بدان نیست(الهیکم التکاثر حتی زرتم المقابر)، بلکه ابزاری برای کمک به تکامل و کوثری شدن انسان است، انسانی که نماز می خواند و در راه خدا انفاق میکند(فصل لریک و انحر) ✅ اقتصاد لیبرال در تدبیر امور اقتصادی جامعه خدا را کنار می‌گذارد (خدای ساعت‌ساز) و تدبیر را به نظم خودجوش بازار می سپارد، نظم رقابتی خیالی که دچار شکست می‌شود و توزیع منافع در آن به شدت ناعادلانه و نامتوازن است، مشکلی که حتی مداخله سوسیالیستی دولت نیز نمی‌تواند آن را حل کند. ✅ اقتصاد اسلامی خلق پول از هیچ را آکل مال به باطل و رباخواری را حرام می داند و دنبال نظم اقتصادی است که طبقه محروم زیر چرخ دنده‌های کارخانه سرمایه دار له نشود. ❇️ ما هنوز در جنگ فکری ترسیم مرزهای اقتصاد اسلامی و مکاتب رقیب قرار داریم، باید نسخه های عملیاتی آن برای تدبیر امور اقتصادی را استخراج و طراحی کنیم، راهی دراز در پیش است و تلاش فکری زیادی نیاز است، ما به های زیادی نیاز داریم که خطوط مرزی اقتصاد ما را ترسیم کنند. ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
یکی از شبهه های که مطرح میشه اینکه میگن علم اقتصاد اسلامی و مدیریت نداریم !؟؟!!! پیامبر اکرم(ص) : من شهر علمم و علي درِ آن شهر است هر که دنبال علم است، بايد از اين در وارد شود. در بحث اقتصادش که دوستان این همه محتوا تولید کردند اما در بحث مدیریتش باید بگم که قطعا مدیریت اسلامی داریم و هر آنچه غیر آن است یا نقاص است یا عادلانه نیست..‌. ساختار مدیریت در اسلام هرمی نیست یعنی برای عده ای خاص نیست بلکه منظومه ای است و ساختار عدالت بنیان ولایت محور است، کسرت در عین وحدت دارد و پویایی و هوشمندی دارد و مقاوم است ان شاء الله به شرط حیات به اندازه خودمان در کشف بیشتر این علم تلاش خواهیم کرد . ✍محمد حسن دهقانی 🔻عضو کانال شوید🔻 https://eitaa.com/joinchat/2777022496C4d8fb4a62f
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
low.mp3
21.34M
🎧 بشنوید صوت کامل مناظره پرفسور مسعود درخشان و دکتر موسی غنی‌نژاد موضوع: تاملی در باب نظام اقتصادی ایران ◽️ دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ 💠 @profderakhshan
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
🔸 یکی از اموری که لازم به توصیه و تذکر است، آن است که اسلام نه‏‎ ‎‏با ظالمانه و بیحساب و محروم کنندۀ توده های تحت ستم و مظلوم‏‎ ‎‏موافق است، بلکه آن را به طور جدی در کتاب و سنت محکوم می کند و‏‎ ‎‏مخالف عدالت اجتماعی می داند ـ گرچه بعض کج فهمان بی اطلاع از رژیم‏‎ ‎‏حکومت اسلامی و ازمسائل سیاسی حاکم در اسلام در گفتار و نوشتار خود‏‎ ‎‏طوری وانمود کرده اند (و باز هم دست برنداشته‌اند) که اسلام طرفدار بی مرز و‏‎ ‎‏حد سرمایه داری و مالکیت است و با این شیوۀ که با فهم کج خویش از اسلام‏‎ ‎‏برداشت نموده اند چهرۀ نورانی اسلام را پوشانیده و راه را برای مغرضان و‏‎ ‎‏دشمنان اسلام باز نموده که به اسلام بتازند، و آن را رژیمی چون رژیم‏‎ ‎‏سرمایه داری غرب مثل رژیم امریکا و انگلستان و دیگر چپاولگران غرب به‏‎ ‎‏حساب آورند، و با اتکال به قول و فعل این نادانان یا غرضمندانه و یا ابلهانه‏‎ ‎‏بدون مراجعه به اسلام شناسان واقعی با اسلام به معارضه برخاسته اند ـ 🔸 و نه‏‎ ‎‏رژیمی مانند رژیم کمونیسم و مارکسیسم‏‎ لنینیسم است که با مالکیت فردی‏‎ ‎‏مخالف و قائل به اشتراک می باشند با اختلاف زیادی که دوره های قدیم تاکنون‏‎ ‎‏حتی اشتراک در زن و همجنس بازی بوده و یک دیکتاتوری و استبداد کوبنده‏‎ ‎‏در بر داشته.‏ ‏‏ 🔸 بلکه اسلام یک رژیم معتدل با شناخت مالکیت و احترام به آن به نحو‏‎ ‎‏محدود در پیدا شدن مالکیت و مصرف، که اگر بحق به آن عمل شود چرخهای‏‎ ‎‏اقتصاد سالم به راه می افتد و ، که لازمۀ یک رژیم سالم است‏‎ ‎‏تحقق می یابد. 🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
✍️ دربارۀ مناظرۀ تلویزیونی استاد درخشان و دکتر غنی‌نژاد 🔸 مهمترین خروجی این مناظره این بود که ما در دانش اقتصاد چیزی به عنوان علم محض نداریم که قائل باشیم همه اقتصاددان‌ها سر یک گزاره‌هایی توافق کامل دارند. علی رغم اینکه آقای غنی نژاد از علم اقتصاد حرف می‌زدند اما علم اقتصادی که ایشان می‌گفتند، علمی محض نبود که هیچ جهت گیری و هیچ قضاوت ارزشی در مورد آن نباشد. 🔸 آقای غنی نژاد می‌گوید من لیبرال هستم. خب لیبرالیسم یک مکتب اخلاقی است. وقتی می‌گویید من لیبرال هستم همان قدر ایدئولوژیک است که بگویید من مارکسیست هستم. یا بگویید من مسلمان هستم. 🔸 متاسفانه علی‌رغم ادعای آزاداندیشی در طرفداران لیبرالیسم، شاهد رویکردی تقلیدی در حوزه اندیشه‌های فلسفی، سیاسی و اقتصادی هستیم. دکتر غنی نژاد تصریح کردند که من با 95 درصد حرف‌های هایک موافق هستم. در دنیا حتی در چهارچوب لیبرالیسمی که اروپاییان و آمریکایی‌ها ابداع کرده اند و بحث می‌کنند، هیچ وقت، هیچ متفکر و فیلسوف و صاحب اندیشه ای را پیدا نمی‌کنید که بگوید من 95 درصد با اندیشه فلان متفکر و صاحب نظریه موافق هستم. مگر اینکه خود فرد صاحب اندیشه نباشد. وقتی 95 درصد ادعاها و نظریات یک فرد را قبول می‌کنید یعنی خود شما نظر مستقلی ندارید و دیدگاه‌های همان فرد را تبلیغ و ترویج می‌کنید. 🔸 کسانی که دم از لیبرالیسم می‌زنند چه قبل و چه بعد از انقلاب امکانات زیادی در اختیار داشتند و قدرت و نفوذ در خور تاملی در نظام و رسانه‌ها و افکار عمومی، دانشگاه‌ها و مجامع علمی داشتند و از این طریق برای اقتصاد و جامعه اتفاقاتی رقم زدند و تحولاتی مبتنی بر نگاه لیبرالیستی خود ایجاد کرده اند، مسئولیت آن را نمی‌پذیرند. 🔸 همه می‌دانیم که سیاست‌هایی چون خصوصی سازی وکوچک سازی دولت و حذف یارانه‌ها و یارانه‌های پنهان و بسیاری از این اقدامات نظیر ایجاد بانک‌های خصوصی و تاسیس سازمان بورس و اوراق بهادار و عمق بخشی به بازار سرمایه، تماما پیشنهادهایی لیبرالیستی است. آنها نمی‌توانند از این مساله فرارکنند. 🔸 اینکه اقای دکتر درخشان گفتند که ما نیاز به تغییر چهارچوب‌ها داریم شاید ناظر به این بود که یک سری چهارچوب‌هایی در این دوران ما -بخصوص در سه دهه اخیر- ایجاد شده که گویی وحی منزل است درحالیکه بسیاری از این چهارچوب‌ها ماهیت لیبرالیستی دارد مثل بانکداری خصوصی مثل بازار‌های سرمایه که به ندرت در زبان فارسی پژوهش و مقاله ای در نقد این نهاد‌ها و نظامات پیدا می‌کنید. عمده مقالات در ستایش این نهاد‌ها است. 🔸 ولی وقتی وارد حوزه زبان انگلیسی می‌شویم که زبان نظام سرمایه داری است می‌بینیم نقد‌های بسیار بنیان افکنی در خصوص بسیاری از نهاد‌های سرمایه داری نوشته شده است و از بانکداری خصوصی تا مالی سازی و شکاف طبقاتی و معضلات مربوط به عدم عدالت اقتصادی در دنیا و... گزارش‌هایی می‌دهد که این‌ها به گوش بسیاری از کسانی که دم از لیبرالیسم می‌زنند، نرسیده است. چطور ادعای آزاد اندیشی دارید ولی نمی‌بینید که در دنیا چه حرف‌های متفاوتی زده می‌شود و چه نقادی‌هایی در این مورد می‌شود. 🔸 حوزه اقتصاد اسلامی در طراحی نهاد‌ها و طراحی شاخص‌ها و سیاست‌ها مرزهایی را جلو برده است و با همه بی میلی‌ها و کمبود‌ها و با روحیه جهادی عمل کرده ولی اینکه این سیاست‌ها و این نهاد‌ها در عمل پیاده شود و ما بتوانیم خروجی آن‌ها را ارزیایی کنیم این نیازمند این است که نهاد سیاست گذار و نهاد دولت اولا این سیاست‌ها را بپذیرد و بعد از این نهاد‌ها پشتیبانی کند. در دهه 70 چیزی به عنوان بانک خصوصی نداشتیم و در دهه 80 سیاست گذار آمد و پشت ایده تاسیس بانکداری خصوصی ایستاد و علی رغم فشار‌ها و انتقاداتی که بود، سیاست گذار از این ایده حمایت کرد و برای ایجاد بانک‌های خصوصی مجوز‌های متعددی داد. امروز بعد از بیست سال می‌بینیم که پیامد این بانک‌های خصوصی چیزی جز فاصله طبقاتی بیشتر و تورم بیشتر و... نبود. در این طرف اگر بخواهیم کاری بنیادی و حرکتی بکنیم ایده و حرف و نظریه اقتصاد اسلامی وجود دارد ولی سیاست گذار باید تصمیم بگیرد و پای تصمیم اش بایستد. نه اینکه بگوید حرف‌های اقتصاد اسلامی حرف‌های خوبی است ولی من حاضر نیستم زیر بار این بروم. خب شما که یک بار زیر بار لیبرالیسم رفته اید و خروجی را دیده اید دیگر چه اتفاقی بدتر از این می‌تواند رخ بدهد؟! متن کامل: http://fdn.ir/79506 🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
[سؤال از امام خمینی]: ‏‏ شما زندگی خیلی منزوی داشتید، شما اقتصاد جدید و حقوق روابط‏‎ ‎‏بین‌المللی را مطالعه نکرده‌اید. تحصیل شما مربوط به علوم الهی است، شما در‏‎ ‎‏سیاست و گرفتن و دادن یک زندگی اجتماعی درگیر نبوده‌اید. آیا این در ذهن شما این‏‎ ‎‏شک را به وجود نمی‌آورد که ممکن است عواملی در این معادله باشد که شما نمی‌توانید‏‎ ‎‏درک کنید؟‏‏ ‏‏جوابِ امام: ما معادلۀ جهانی و معیارهای اجتماعی و سیاسی‌ای که تا به حال به واسطۀ آن‏‎ ‎‏تمام مسائل جهان سنجیده می‌شده است را شکسته‌ایم. ما خود چارچوب جدیدی‏‎ ‎‏ساخته‌ایم که در آن را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفته‌ایم. از هر عادلی دفاع‏‎ ‎‏می‌کنیم و بر هر ظالمی می‌تازیم، حال شما اسمش را هرچه می‌خواهید بگذارید. ما این‏‎ ‎‏سنگ را بنا خواهیم گذاشت. امید است کسانی پیدا شوند که ساختمان بزرگ سازمان‏‎ ‎‏ملل و شورای امنیت و سایر سازمان‌ها و شوراها را بر این پایه بنا کنند، نه بر پایۀ نفوذ‏‎ ‎‏سرمایه‌داران و قدرتمندان که هر موقعی که خواستند هرکسی را محکوم کنند، بلافاصله‏‎ ‎‏محکوم نمایند. آری با ضوابط شما من هیچ نمی دانم و بهتر است که ندانم صحیفه امام؛ ج ۱۱، ص ۱۶۰ 💠 @profderakhshan
پیشنهاد کار به پروژه با موضوع ارزیابی کارمندان شرکتی و دولتی شرایط لازم: داشتن مدرک کارشناسی جهت کسب اطلاعات بیشتر رزومتون رو به ای دی @mhdehghaniiii در پیامرسان ایتا ارسال کنید 🔻عضو کانال شوید🔻 https://eitaa.com/joinchat/2777022496C4d8fb4a62f
🌐 دانشگاه مردمی اقتصادمقاومتی برگزار می‌کند 📺 پخش زنده با سخنرانی سید امیرحسین حسینی 📋 با موضوع: «بررسی ابعاد صنعت خودرو در اقتصاد ایران» ⏳️ زمان: چهارشنبه  6 اردیبهشت ۱۴۰۲ (امروز) 🕔 ساعت 16 الی 18 🔰 حضور در جلسه از طریق لینک اسکای روم به آدرس: https://www.skyroom.online/ch/nasra1401/idea-114877/l/fa 💥شرکت در جلسه برای عموم آزاد است
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
27.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹چرا قیمت خودرو با افزایش قیمت دلار بالا می‌رود؟! @syjebraily