eitaa logo
یادداشت‌های یک طلبه || امیر خندان
606 دنبال‌کننده
639 عکس
87 ویدیو
26 فایل
دغدغه، عکس‌نوشت ها و سوالات ذهنی یک طلبه 🖋امیر خندان #مِن_دانشگاه_حتّی_الحوزه #مشاهدات #دستور_از_خمینی ارتباط: @admin_delneveshtetalabe @delneveshtetalab
مشاهده در ایتا
دانلود
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الله اکبر الله اکبر الله اکبر دعا یادتون نره
_میتونی بیای؟ +نه! _چرا؟ +شهرم خیلی دور هست. نمیتونم خودم رو برسونم تهران. _میتونی با رفقای شهرهای نزدیک به تهران ارتباط بگیری و از ضرورت حضور بگی؟ +آره. _میتونی چند تا استوری بزنی؟ +آره _میتونی تو همون جمع رفقا و شهر خودتون یه ختم صلوات بگیری؟ +آره. _میتونی چند تا متن مَشتی در مورد نماز جمعه این هفته بنویسی؟ +آره. _میتونی صدقه بدی و در فضای مجازی و حضوری از رفقا و دوستات بخای صدقه بدهند و دعا کنن؟ +آره. پس بسم الله...
+میتونی جمعه بیای نماز جمعه تهران؟ _آره. +میتونی با جمع رفقات بیای؟ _ان شاالله. +میتونی موج رسانه‌ای بین اطرافیان باشی؟ _چرا که نه. +میتونی در جمع‌های خاموش و خنثی بحث نماز جمعه این هفته و ضرورت حضور رو بیان کنی؟ _تا اندازه‌ای. +میتونی با رفقات چند تا ماشین جمع بشویید و یه کاروان کوچولو با چند تا پرچم راه بندازید؟ _سعی میکنم. پس بسم الله...
بدیهیات در مورد بدیهیات سخن گفتن کار سختی است. بدیهیات مفاهیم یا قضایایی هستند که برای انسان‌ها روشن و واضح هستند؛ مفاهیمی که نیاز به استدلال ندارند. مثلا: میگویند بدیهی‌ترین مفهوم، «وجود» هست. حتی کودکان خردسال هم آن را میفهمند. به نظرم ضرورت حضور در نماز جمعه تاریخی تهران، نیاز به استدلال و برهان ندارد. بدیهی است. روشن و واضح است. بعد از یک سلسله حوادث ناگوار، در شرایطی که جنگ نظامی کمی بیشتر خودش را نمایش داده است، رهبر جبهه مقاومت میخواهند با مردم سخن بگویند. سخن گفتن ایشان نه تنها با ایرانیان خواهد بود، بلکه با تمام آزادگان جهان... ساده‌انگاری است که قضیه لبنان و فلسطین را مسأله‌ای قاره‌ای و منطقه‌ ای به شمار بیاوریم. اگر در تهران و یا شهرهای اطراف هستید بسم الله... قصد قربت کنید و راهی شویید. بسم الله...
هدایت شده از نجات
◽️ حمل و نقل رایگان از ۹ استان برای رفتن به نماز جمعه تاریخی حضرت آقا با توجه به اهمیت حضور پرشور مردم 🚗 عزیزانی که ماشین دارند و می توانند سایر دوستان رو با خود به نماز جمعه ببرند، فرم زیر رو پر کرده و در گروه هر استان که لینک آن در انتهای پیام ذکر شده، قرار دهند. بعد از پر شدن ماشین هم فرم خود را از گروه حذف کنند. 🕌 دوستانی هم که وسیله ندارند و تمایل دارند به نماز جمعه بروند، به خصوصی آن فرد مراجعه کرده و با او هماهنگ شوند. نام راننده و شماره تلفن همراه او: ... تعداد نفری که جا هست برایشان: ... زمان رفت: ... زمان برگشت: ... 🔴 🔴 🚙 گروه قم-تهران: https://eitaa.com/joinchat/2552562612Ccc66065083 🚗 گروه اصفهان-تهران: https://eitaa.com/joinchat/3966698420Ccca9cb35b0 🚌 گروه کرج-تهران رایگان: https://eitaa.com/joinchat/3968271284Ce8d17bc666 🚕 گروه سمنان-تهران: https://eitaa.com/joinchat/3967091636Ca68ea44c77 🚗 گروه مازندران-تهران: https://eitaa.com/joinchat/3965780916C4b8e85d66d 🛻 گروه قزوین-تهران: https://eitaa.com/joinchat/3964011444C52025a4e44 🚌 گروه گیلان-تهران: https://eitaa.com/joinchat/3962962868Caf028ebb72 🚕 گروه اراک-تهران: https://eitaa.com/joinchat/3961390004Cc1da16199f 🚙 گروه همدان-تهران: https://eitaa.com/joinchat/3955950516Ca58082a745 @nejaatt_ir [نجات ؛ نهضت جوانان انقلاب توحیدی] https://eitaa.com/joinchat/3189309560C7e7ca20fab
هدایت شده از چرکنویسی
Mahmoud Karimi - Abre Baran Hossein Hassan 128-۱.mp3
5.54M
ابر باران حسین، حسن... جان حسین، حسن... بانی خوان حسین، حسن جان حسین، حسن خون شریان حسین، حسن ای جان حسین، حسن شاه و سلطان حسین، حسن ای جان حسین، حسن
😅🤣🤣 یادتون هست یه مدت یه عده گیر داده بودن، سید علی خامنه‌ای(رهبر انقلاب) فوت کرده و بدل ایشون توی مراسمات شرکت می‌کنه یهویی یاد حرفشون افتادم 😂 چه با جدیت هم میگفتند😅 فردا کدوم بدل ایشون قرار هست بیاد نماز جمعه؟!؟🤣🤣
بسم الله الرحمن الرحیم اگر خدا توفیق دهد روایتگر گوشه‌ای از عظمت خواهم بود...
یادداشت‌های یک طلبه || امیر خندان
بسم الله الرحمن الرحیم اگر خدا توفیق دهد روایتگر گوشه‌ای از عظمت #جمعه_نصر خواهم بود... #نماز_جمعه
1⃣ مسیر اتوبان قم_تهران به نسبت زمان‌های دیگر شلوغ است. از ظاهر ماشین‌ها معلوم است راهی نماز جمعه هستند. برخی پوستر حاج قاسم و سید حسن نصرالله به ماشین خود چسبانده‌اند. برخی لباس‌های نظامی به تن بچه‌های خود کرده‌اند. روی برخی ماشین‌ها پرچم های کوچک ایران یا حزب الله و... نصب شده است. تنوع پلاک ماشین‌ها، و نوع آن‌ها نشان می‌دهد از شهرها و قشرهای متفاوت عازم تهران شده‌اند. ...إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ...سوره رعد ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﻫﻴﭻ ﻣﻠﺘﻲ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺑﻠﺎ ، ﻧﻜﺒﺖ ، ﺷﻜﺴﺖ ﻭ ﺷﻘﺎﻭﺕ ] ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻧﻤﻰ ﺩﻫﺪ ﺗﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ [ ﺍﺯ ﺻﻔﺎﺕ ﺧﻮﺏ ﻭ ﺭﻓﺘﺎﺭﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻭ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ] ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺩﺷﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﻪ ﺯﺷﺘﻲ ﻫﺎ ﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺩﻫﻨﺪ. خدایا! ما برای تغییر راهی شده‌ایم... برای تغییر سردی و بی تفاوتی نسبت به جهان اسلام و مسأله فلسطین...
یادداشت‌های یک طلبه || امیر خندان
1⃣ مسیر اتوبان قم_تهران به نسبت زمان‌های دیگر شلوغ است. از ظاهر ماشین‌ها معلوم است راهی نماز جمعه هس
2⃣ ان شاالله در طول مسیر، از این کتاب بهره خواهم برد... قبر میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، در شیخان قم، هنوز هم محل رفت و آمد عشاق است. میگویند اولیاء الهی بعد از مرگ، دستشان باز‌تر است برای دستگیری و مددرساندن به مومنین.
وسط شلوغی جمعیت اینترنت جواب نمی‌داد ادامه روایت‌ها را ان شاالله تا شب می‌فرستم
4⃣ هر چند مسئولین وظیفه هماهنگی و همکاری در اجرای هر چه بهتر نماز جمعه و مراسم‌های عمومی را دارند؛ ولی این تصویر از جهتی برای من دلنشین است. دلیلش را نمی‌دانم، ولی این تصویر گلزار شهدا را به ذهنم پیوند می‌دهد. البته نه گلزار شهدای فعلی که یکسان سازی نامطلوب شده است! گلزار شهدایی که هر کس با تنوع دلخواه خود آن را آراسته بود. یکی سجاده، دیگری چفیه، آن دیگری حصیری بزرگ برای خود و چند نفر دیگر تهیه می‌کند. به نظرم زیباست! از همان جهت گلزار شهدا با همان آراستگی دلخواه مردمی همراه بود. جلوه‌های ایثار و مهربانی را در همین قاب‌ها می‌توان دید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
5⃣ فتوشاپ کاران! بنده خدایی را می‌شناسم که حرفهای خنده‌‌دار و مسخره ضد انقلاب را خیلی جدی بازگو می‌کند. با این که شاید فقط یک‌بار در عمرش در نمازجمعه شرکت کرده باشد، ولی در مورد نماز جمعه و جمعیت آن شایعه هایی تعریف می‌کند که مرغ پخته در دیس غذا هم خنده‌ اش می‌گیرد. چندی پیش با جدیت می‌گفت: صدا و سیما از یک تکنولوژی رسانه‌ای استفاده می‌کند که جاهای خالی در صفوف نماز جمعه را در تصاویر پُر می‌کند. به همین دلیل یک نفر را شاید در دو موقعیت در تلویزیون ببینید!! (خواهش می‌کنم نخندید!) امروز الحمدلله نماز جمعه به صورت پخش زنده از تلویزیون پخش شد. اگر بحث خالی بودن صفوف نماز جمعه حتی در شهرستان‌ها مطرح بود، با وجود رسانه‌های فعلی، این خبر در شبکه های مجازی پخش می‌شد. واقعیت کف جامعه را باید به صورت همه جانبه دید. یکی از واقعیت‌های جامعه، همین جماعتی هستند که در تصویر می‌بینید. جماعتی پای کار که زیر نور آفتاب، برای رضای خدا و شرکت در یک عمل دینی جمع شده و شعار می‌دهند و سینه میزنند. اینجا گوشه‌ای از جمعیت نماز جمعه امروز(۱۳مهر ۱۴۰۳) تهران است.
.. 🔥 گفتگوی آنلاین با محوریت کتاب و ادبیات داستانی📘 🧩جلسه دوم: 🔴«گزارش تجربه؛ کافه‌کتاب نقطه سرخط» ☕️مهمان جلسه: 👤احسان حصاری مدیر «مجموعه نقطه سرخط» @noghtesrekhat 🔰میزبانان محفل👇 👤سید محمدحسین موسوی مدیر «باشگاه نویسندگی»: @Bashgah_Nevisandegi 👤امیرعباس شاهسواری مدیر «نوشتنی‌جات»: @neveshtanijat 👤سید رضا حسینی مدیر «نویسنده‌شو»: @Aqaye_Nevisande 👤امیر خندان مدیر «یادداشت های یک طلبه»: @delneveshtetalabe 📆زمان: جمعه‌ (20 مهر) ⏰ساعت: 20:30 🌐در بستر ویراستی (ویرآوا): https://virasty.com/Seyed_mou (برای شرکت در جلسه، باید ویراستی را نصب داشته باشید.) 🔻اگر ندارید، از لینک زیر نصب کنید.👇 🌐https://virasty.com/r/mwk 👥محفل ققنوس🔥 @mahfel_ghoghnoos
یادداشت‌های یک طلبه || امیر خندان
.. #محفل_ققنوس🔥 گفتگوی آنلاین با محوریت کتاب و ادبیات داستانی📘 🧩جلسه دوم: 🔴«گزارش تجربه؛ کافه‌کتاب
اگر جلسه قبل حضور داشتید، می‌دانید که بنده حرف چندان مفیدی نداشتم 😅 اگر هم حرفی داشتم، آقای شاهسواری میدان نمی‌دادند. ویرآوا را به قبضه خودشان درآورده بودند😂 ان شاالله بتوانیم از تجربیات خوب آقای احسان حصاری در برنامه این هفته استفاده کنیم وعده ما، جمعه شب ساعت ۲۰:۳۰
ساکنانِ ساحلِ بی‌تفاوتی... دنیای امروز دنیای درصدهاست. درصد سود در بورس، درصد چربی و درصد قند خون! یا درصدِ شارژ باتری وسایل الکترونیک. خواه‌ناخواه هرروز با درصدها سروکار داریم. درصدها گاهی خطرناک هستند. گاهی عددِ درصد سرآغاز هشدار است. گاهی از درصدها می‌ترسم. مخصوصاً آمارها و درصدهایی که مربوط به جنگ و کشتار در دنیاست. به نظرتان چند درصد از مردم ایران درگیر جنگ هشت‌ساله‌ی ایران با حزب بعث عراق به حمایت استکبار جهانی بودند؟ آیا کل مردم درگیر بودند؟ مثلاً چند درصد از افراد سرمایه‌دار کشور پای‌کار جنگ بودند؟ فکر می‌کنید چند درصد از مردم مقداری از تفریحات و سرگرمی‌های خود کمتر کردند تا کشور بتواند در برابر دشمن متجاوز ایستادگی کند؟ مثلاً چند درصد از مردم سفر تفریحی و سیاحتی خود را رها کردند تا با مشارکت در کمک به جبهه، شاید کشور بتواند سریع‌تر دست متجاوز را کوتاه کند؟ چند درصد شبانه‌روز درگیر جنگ و حواشی آن بودند؟ آنچه در میان تاریخ شفاهی و مشاهدات رزمندگان بیان می‌شود، عددی کمتر از پنجاه‌درصد است! عدد حقیقی نصف همین پنجاه هست. برخی حتی ده درصد از جمعیت کل کشور و کمتر از آن را بیان کرده‌اند! در خاطرات و کتب دفاع مقدس این مسئله را به‌وضوح می‌توان مطالعه کرد. در کتاب خاطرات «نورالدین پسر ایران»، این مسئله به‌طور واضح بیان‌شده است. رزمندگانی که برای چند روزی استراحت، درمان و یا دیدار خانواده از دل جنگ برمی‌گشته‌اند، بی‌تفاوتی برخی از مردم را به‌خصوص در شهرهای بزرگ به‌راحتی احساس می‌کرده‌اند. سخنان آقای رحیم‌پور ازغدی در مورد درصد مشارکت مردم در جنگ شنیدنی است. ایشان هم رقم خیلی کمی را اعلام می‌کنند. سپس خاطراتی از یکی از آشنایان خود بیان می‌کنند که واقعاً جای تأمل دارد. پدر شهیدی می‌گفت، در همان زمان دفاع مقدس که شور انقلابی در کشور حاکم بود، بعد از شهادت پسرم حرف‌های ناگواری به ما می‌زدند. شبیه این‌که برای پول رفته شهید شده...نمی‌خواست نمی‌رفت...و... کتاب‌های دفاع مقدس نیز چه از زبان همسران شهدا و چه با قلم خود جانبازان و مجاهدان و... همه مربوط به همان درصد کمی است که شاید به عددی دورقمی نرسیده است. درصدی که شاید اگر کمی افزایش می‌یافت، دفاع ایران از مرزهای خود تا هشت سال طول نمی‌کشید. چه می‌خواهم بگویم؟ روی سخنم باکسانی است که نه سن و سالشان با دفاع مقدس هم‌طراز است و نه مطالعاتی در این زمینه داشته‌اند. گمان نکنید که در دفاع مقدس همه‌ی مردم پای‌کار بودند. عده‌ای غرق لذات و سرگرمی‌های روزانه، روز خود را به شب می‌رسانده‌اند. عده‌ای از گرانی و تحریم در بازار جیب خود را پر می‌کرده‌اند. عده‌ای دیگر...اما همان درصدِ کم، پای‌کار جهاد و دفاع از کشور ایستادند. چه در جبهه نظامی و چه در پشتیبانی مردمی در پشت جبهه. داستان مدافعان حرم و سوریه را که فراموش نکرده‌اید! مدافعانی که باوجود همسر و فرزند، جان خود را کف دست گرفتند و عاشقانه مجاهدت کردند. ابتدا عده‌ای مخفیانه برای دفاع از حرم راهی شدند. نامی از آن‌ها در میان نیست. «نخسا» رمزی است برای پیدا کردن این افراد. نیروهای خودجوش سپاه اسلام (سرزمین‌های اسلامی). کم‌کم پای نیروهای داوطلب مردمی و نهادهای رسمی کشور به میان آمد؛ اما باز هم در این میان درصدها قابل‌توجه هستند. درصدها در زمان فعلی هم نقش مهمی بازی می‌کنند. چند درصد از مردم ایران در حمایت از لبنان و فلسطین وارد میدان شده‌اند؟ شاید کمترین کار، اعلام حمایت خود در فضای مجازی و کمک‌های مالی برای کمک به زنان و کودکان رنج‌کشیده از این ظلم اسرائیل باشد. سکوت در برابر ظالم، به‌گونه‌ای یاری‌کردن او در تداوم ظلمش بر عالم است. چند درصد از مسلمانان کشورهای اسلامی، این ظلم آشکار در حق مردم مسلمان فلسطین و لبنان را دیده و ندای دفاع از مظلوم سر داده‌اند؟ ما کجای این درصدها هستیم؟ به ضریب بخشی کدام دسته از درصدها کمک می‌کنیم؟ حالا که در بسیاری از کشورهای جهان، ندای یاری فلسطین بلند شده است، ما چکاره هستیم؟ ساکنانِ ساحل بی‌تفاوتی هستیم و یا سوار بر کشتی متلاطمِ مبارزه برای رسیدن به نجات؟
پنج عمو، چهار برادر بابا چهار برادر داشت ولی ما پنج عمو داشتیم. برادر اولی در همان سنین کودکی فوت کرده بود. نوجوانی 13 ساله بودم که عموی بزرگ‌تر هم بعد از سال‌ها بیماری فوت کرد. خدا رحمتش کند. دو برادر دیگر بابا در قید حیات بودند (سرِ هر سه به‌سلامت باد) ولی ما باز چهار عمو داشتیم. از همان کودکی به شوهرعمه‌ی دومی می‌گفتیم عمو. نمی‌دانم اولین بار این اصطلاح را چه کسی نسبت به شوهرعمه داده بود ولی تقریباً غیر از نوه‌های پدربزرگ هم به او می‌گفتند عمو. عمو حشمت! حتی خود برادرهای بابا گاهی او را با این عنوان یاد می‌کردند. عمو مربی آموزش رانندگی بود. از لحظات هیجان‌انگیز دوران کودکی‌ام لحظاتی بود که عمو با پایش فرمان را هدایت می‌کرد؛ یا حرکات آرتیستی پشت فرمان اجرا می‌کرد. تقریباً نصف فامیل و دوستان پیش عمو تعلیم‌ دیده بودند. خودم هم شدم یکی از آن‌ها. گاهی در رانندگی که مجبور می‌شوم در جای سختی پارک کنم و یا حرکتی غیر از آموزش‌های متعارف در رانندگی اجرا کنم یاد عمو می‌افتم. امروز سومین سالگردی است که عمو دیگر در بین ما نیست. ممنون می‌شوم اگر روح تمام مؤمنین و مؤمنات را در این روز جمعه با قرائت فاتحه‌ای شاد کنید. مخصوصاً عموهای من و عمو حشمت‌الله من را.
یادداشت‌های یک طلبه || امیر خندان
ساکنانِ ساحلِ بی‌تفاوتی... دنیای امروز دنیای درصدهاست. درصد سود در بورس، درصد چربی و درصد قند خون!
https://eitaa.com/khatterevayat/2138 خط روایت این روزها در حال انتشار روایت ها و یادداشتهایی‌ با موضوع ، ، هست یادداشت بالا را می‌توانید در خط روایت دنبال کنید👆 همین یادداشت را بخوانید در خبرگزاری حوزه👇: https://hawzahnews.com/xd8Ff نویسندگان حوزوی اصفهان 👇 https://eitaa.com/howzavian_isfahan/368
با عرض پوزش مطلب زیر کمی با ادبیات طنز و نیشخندهای تلخ همراه است قصد توهین به شخص خاصی منظور نیست پیشاپیش عذرخواه هستم 👇👇👇
پدرسگ دروغ‌گو... چند وقت پیش در پارکی نشسته بودم. مرد میان‌سالی که صورتش عین کف دست بی‌مو بود داشت با تلفن بلندبلند صحبت می‌کرد. وسط حرف‌هایش گفت: «من تهران هستم! بعداً می‌آیم و می‌بینمت!» نمی‌دانم چرا هر کس می‌خواهد دروغ بگوید که در شهر خودش نیست می‌گوید در تهران است! چنددقیقه‌ای دیگر حرف‌هایش طول کشید. بین حرف زدن ناگهان صدایش بلندتر شد و گفت: نه بابا...عین سگ دروغ می‌گوید! واقعاً مانده‌ام چه گناهی بر گردن این موجود است که باید بار گناه دروغ‌گویی بشر را بر دوش بکشد؟ مگر گناهی بر گردن سگ است که باید همه دروغ‌های خود را به گردن سگ بی‌اندازیم؟ مگر سگ‌ها هم دروغ می‌گویند؟ سگ‌ها به ما دروغ می‌گویند یا به سگ‌های دیگر؟ به ما چگونه دروغ می‌گویند؟ اگر به خودشان دروغ می‌گویند ما چگونه می‌فهمیم؟ برفرض این‌که دروغ بگویند، مثلاً چه می‌گویند؟ شاید سگی به سگ دیگری بگوید من امروز چندتکه گوشت از مغازه‌ی قصابی خورده‌ام. دیگری هم شاید بگوید من مرغ همسایه‌ی صاحبم را نوش جان کرده‌ام. فکر نمی‌کنم به ذهن سگ هم برسد که در شهر خودش باشد و به سگ دیگری بگوید در شهر دیگری است! بیچاره حیوانات...! هر چه که از کوتاهی‌های انسان است را به آن‌ها نسبت می‌دهیم. دروغ‌گویی را به سگ، چندرنگی را به بوقلمون، بی‌حیایی را به خوک و... . مثلاً مروج بی‌حیایی خوک صفت‌تر است و یا خوک؟ انسان چندرنگ بدتر است و یا بوقلمون؟ چندی پیش فکر می‌کردم «اولَئِک کالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ» (اعراف/179) یعنی چه؟ مصداقش چه کسانی هستند؟ فارغ از این‌که باید به تفاسیر رجوع کرد، یاد همین رفتارهای از حیوان پست‌تر افتادم که به حیوانات نسبت می‌دهیم. انسان بار گناه خودش را هم نمی‌خواهد به دوش بگیرد. می‌خواهد بگوید این من نیستم که دروغ می‌گویم، بی‌حیا می‌شوم و... . دوست داشتم زبان حیوانات را بلد بودم تا از یک سگ چند سؤال بپرسم. این‌که آدمی دروغ‌گو، دروغ‌گویی دیگری را به تو نسبت می‌دهد چه حسی داری؟ تصوری از دروغ داری؟ اصلاً خدا به تو توان دروغ‌گویی داده است؟ مثلاً وقتی به صاحب خودت وفاداری نشان می‌دهی، در این وفاداری، دروغ‌گویی هم راه دارد؟ تا حالا به فرزندانت دروغ یاد داده‌ای؟ مثلاً وقتی در خانه هستی، به فرزندت گفته‌ای که به دیگران بگوید پدرم یا مادرم در منزل نیست؟ یعنی یک پدرسگ دروغ‌گو، دروغ‌گویی را می‌تواند به فرزندش آموزش بدهد یا نه؟ بیچاره سگ‌ها. یاد سگ اصحاب کهف افتادم. موجودی که سعدی در موردش گفته‌ است «پی نیکان گرفت و مردم شد». چرا باید یک سگ دروغ بگوید؟ مثلاً یک سگ برای یک معامله‌ی میلیونی و یا فروختن ماشین و خانه‌اش دروغ هم می‌گوید؟ سگ‌ها هم فضای مجازی دارند؟ آن‌ها هم در فضای مجازی دروغ می‌گویند؟ اگر روزی سگ‌ها با گوشی هوشمند هم کار کنند می‌توانند مثل بشر دو پا دروغ بگویند؟ آیا سگ‌ها هم بازار معامله دارند که در آن دروغ بگویند؟ مثلاً سگی بخواهد قلاده‌ی خود را بفروشد؛ در بازار قلاده فروش‌ها بگوید این قلاده‌ی من از طلاست، درحالی‌که جنس قلاده از نقره هم نباشد! باید ماده‌سگ پیری پیدا کنم تا از او بپرسم سگ‌های نر در ازدواج کردن هم دروغ می‌گویند؟ البته اگر بتوانم زبان حیوانات را یاد بگیرم! مدتی است که کانال مشاوره‌ی ازدواج یکی از دوستان را دنبال می‌کنم. نکاتی در مورد ازدواج و آشنایی‌ها و جلسات خواستگاری می‌نویسد. گاهی از مشکلات و خاطرات و مخاطرات هم مطالبی را در کانال می‌گذارد. گاهی برخی از دروغ‌های عجیب از طرفین در جلسات خواستگاری را تعریف می‌کند. مردم به آن می‌گویند دروغ شاخ‌دار! نمی‌دانم دروغ بی شاخ چگونه است که این دروغ‌ها را می‌گوییم شاخ‌دار! دوست دارم اولین کسی که گفت فلانی مثل سگ دروغ می‌گوید را پیدا کنم و چند سؤالی از او بپرسم. مثلاً بپرسم با این تعبیر می‌خواستی بگویی که دروغ بد است یا سگ یا هردو؟ با این جمله می‌خواستی در فرد دروغ‌گو احساس تنفر از دروغ ایجاد کنی یا این‌که بار دروغ را از دوش او برداری؟ برخی می‌گویند این مثل ایرانی نیست. در مورد معنای این مثل هم می‌گویند وقتی یک فرد تمام تلاش خود را برای دروغ‌گویی بکار بگیرد، این مثل بکار می‌رود. در این صورت هم باز آنچه در بالا گفتم تااندازه‌ای صادق است. کدام سگ هست که روز و شب در فکر دروغ گفتن باشد و تمام تلاشش را برای دروغ گفتن بکار بگیرد؟ کدام سگی برای توجیه دروغ خود تمام سعی و تلاشش را می‌کند تا دروغی بگوید که دروغ اول خودش را توجیه بدتر از گناه کند؟ مگر سعی سگ در دروغ‌گویی، به‌پای دروغ‌گویی امثال اسرائیل و آمریکا با شعار دموکراسی می‌رسد؟ هدف و سعی و تلاش یک سگ برای رسیدن به هدفش و بکار بستن دروغ، به جامعه‌ی جهانی هم کشیده می‌شود؟ به فضای رسانه‌های جهان چه؟ دروغ‌گوتر از سگ، انسان دروغ‌گو است. از سگ پست‌تر، بشری است که می‌تواند «و از ملک افزون‌تر» شود و به «منزل کبریا» اندیشه کند؛ ولی راه کجی را طی می‌کند. 🖋 امیرخندان