📝 خط دهم!
بسم الله الرحمن الرحیم
وَإِنْ تُكَذِّبُوا فَقَدْ كَذَّبَ أُمَمٌ مِنْ قَبْلِكُمْ ۖ وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ
آیه 18 سوره عنکبوت
بلاغ مبین!
فارغ از سایر نکات طلایی و اساسی که در این آیه شریفه وجود دارد و هر یک نیاز به نوشتاری دقیق و عمیق دارد،
اینبار به آخرین کلمه از این آیه شریفه، بنگریم که خود حاوی اشاراتی زیباست
یعنی «المُبین»، بلاغ مبین بمعنی ابلاغ و رساندنی واضح و روشن!
چیزی بر عهدهی پیامبر نیست مگر ابلاغ پیام ها و معارف الهی لکن ابلاغی که واضح باشد آشکار و روشن باشد دقیق و عمیق باشد؛
انبیاء عظام_ع و وجود مقدس ختمی مرتبت، رحمةللعالمین حضرت محمد مصطفی_ص که به این مهم،عمل کرده و ابلاغ مبین معارف الهی را داشته اند،تا جایی که خداوند با یکی از اسامی پیامبر(یکی از احتمالات تفسیری لفظ طه)،حضرت را مخاطب قرار داده و فرموده است:
«طاها ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى
ما قرآن را بر تو نازل نكرديم تا به زحمت و مشقت بيفتى»طه/۲
پس ابلاغ پیامبر،مبین و آشکار بوده و هست! ما چه توشه ای از این عبارت قرآنی برداریم؟
بنظر، ما نیز در مسیر کار برای حضرت صاحب(عج) ،باید همین اصل را سرلوحه ی کار خود قرار داده و صرفاً به ابلاغ معارف راضی نباشیم!
حالت از سر باز کردن و رفع تکلیف و ابلاغیه بازی های خشک و غیرمتعهدانه و غیردلسوزانه را کنار گذاشته و ابلاغ مبین داشته باشیم!
نسخه ی زندگی سالم و سعادتمند را از سیره قولی و فعلی و تقریری پیامبر_ص و اهل بیت طاهرینش_ع ابتدائاً از مسیر صحیحش بفهمیم و آنرا بلاغ مبین داشته باشیم واضح و روشن بدون کم و زیاد به دست آحاد بشر از نزدیکان و سایرین برسانیم که این روزها بیشتر از هر زمان دیگری مردم دنیا تشنه این نسخه ی شفا بخش اند!
هر وقت پیامرسانی ما مبین و آشکار و واضح بود،آنجا می توان ادعا کرد انجام وظیفه کرده ایم!
بلاغ مبین، حرکت عظیم علمی امام صادق_ع در عصر و زمانه ی سخت خود است که با تربیت هزاران شاگرد،ابلاغی واضح و روشن از علم را ارائه داده است!
بلاغ مبین یعنی شبهه بر شبهات اضافه نکنیم بلکه یک مطلب را دقیق و با جزئیات ارائه دهیم،حال فرقی ندارد آن مطلب دینی باشد یا در سایر موضوعات مثل آموزش مهارتی!
بلاغ مبین یک استادکار به این است که در کار کم نگذارد و دقیق و کامل محتوای مرتبط با مهارت را به کارآموز خود ابلاغ کند! آنجاست که او وظیفه اش را انجام داده و تکلیفی ندارد!
پیروی از وجود مقدس پیامبر وجوهی دارد؛ابلاغ مبین و کم نگذاشتن در کار نیز از آن وجوه است!
#کلام_الله
#بلاغ_مبین
#انبیاء_الهی
#امام_صادق_ع
#هفدهم_ربیع_الاول
🆔 @delnevis_yaghoobi
📝 خط یازدهم!
بارها با ادبیات مختلف، از زبان دلسوزان و کار بلدان و چند پیراهن بیشتر پاره کرده ها، شنیده بودم
«پیگیری پیگیری پیگیری»!
شنیدن کی بود مانند دیدن! مانند فهم کردن،درک کردن،نتیجه دیدن!
مدتی است به عمق وجودم درک می کنم
هر کار و هر مجموعه اگر یک آدم پیگیر نداشته باشد با هیچ دستوری و حتی هیچ هزینه ی هنگفتی به سر منزل مقصود نائل نخواهد شد!
به یقین نیروی انسانی پیگیر، گنج نهفته ی در هر مجموعه است!
شاید این سخن من،بخاطر اینکه مثل روز روشن است،برای بسیاری تازگی نداشته باشد و بگویند از کرامات شیخ ما این است_شیره را خورد گفت شیرین است!! لکن در معرکه و وسط گود به حقیقتی برسی کجا و صرفاً یک تئوری ذهنی بماند کجا!
#اول_پیگیری
#دوم_پیگیری
#سوم_پیگیری
#عملیاتی
#نیروی_انسانی
#امور_جاری
#امور_فرهنگی
🆔 @delnevis_yaghoobi
📝 خط دوازدهم!
رخصت یا مولانا المهدی_عج
بین الطلوعین جمعه
یک خط روضه ی دلنویس مخصوصاً برای اهالی شهر کریمه!
لا یوم کیومک یا اباعبدالله_ع
این ورودیه کجا و آن ورودیه کجا...
ألٰا لَعنَةُاللّٰه عَلَی القَومِ الظّالِمین!
#ورودیه
#ورود_کریمه_اهلبیت_بقم
#بیست_و_سه_ربیع_الاول
#قم_ولائی
#گریز
#شب_دوم_محرم
#ورودیه_کربلا
#شامات_و_دروازه_ساعات
🆔 @delnevis_yaghoobi
📝 خط سیزدهم!
گاهی بر اثر پیشامدی،نگاه آدم به برخی افراد تغییر می کند!
این تغییر نگاه ما به افراد، در مواردی مثبت و در مواردی شاید منفی باشد!
رضایتی و شکایتی!
در یک موقعیت و یک وضعیت و یک مکان و یک شرایط!
یک نفر با رفتارش طوری تو را شرمنده ی بزرگواری و مهربانی و فهمیدگی و معرفتش میکند،
که حاضری خاک پاش سرمه ی چشمت کنی!
یک نفر اما بخاطر درک ضعیفش درباره آداب معاشرت اجتماعی و رعایت لحن و قواعد توصیه و نصیحت! با رفتارش تو را شرمنده ی در جمع می کند و دلت را میشِکند! و با سوءاستفاده ی حتی ناخواسته ی او از موقعیت خودش و تو، در مقطعی از زمان،باعث میشود چند روزی ذهنت مریض و درگیر حواشی بی اهمیت این دنیا شود!
اللهم الّٰا أن یُقال که بیخیال!
برای هم دعا کنیم عاقبت بخیر شویم!
#دلنویس
#نوع_نگاه
#آداب
#معرفت_دُرِّ_گران
🆔 @delnevis_yaghoobi
📝 خط چهاردهم!
غبطه و حسرت یک چیز است!
و اما غبطه همراه با درجا زدن و عقب ماندن از قافله، مقوله ای است دردناک و شِکننده!
البته اگر عمیق شویم و الا فقط میشود گاهی حسرتی بی فایده و منفعلانه!
#حدیث_نفس
#بَلِ_الانسانُ_علی_نفسِهِ_بَصیرة
@delnevis_yaghoobi
📝 خط پانزدهم!
الا بذکر الله تطمئن القلوب!
خداوندا ما را شبیه به ذکر خودت کن!رفتار و کردار و اخلاق ما را از جنس ذکرُالله قرار بده
تا مایه ی آرامش قلوب عزیزان خود باشیم..
آمین یا رب العالمین!
#همسر
#والدین
#حُسن_خُلق
#آرامش
#تلنگر
🆔 @delnevis_yaghoobi
📝 خط شانزدهم!
«قرآن فرمول داشت،فرمولی که برای دیروز،امروز و فردا قابل اجرا است و فرمول قرآن این بود که ای مسلمان پاک با ایمان! میخواهی یکی از نشانههای منافقین و مغرضین را در اختیارت بگذارم تا دیگر به دام نیفتی؟ یکی از نشانههای منافقین مغرض این است که همواره بحث های متشابه را پیش میکشند و شما را از پایبندی به محکمات باز میدارند.»
شهید آیت الله دکتر بهشتی
✍فرض کنید مثلاً صد مسئله مهم داریم! هشتاد مسئله اش جزو محکمات و واضحات است و فقط بیست مسئله متشابه و مبهم است!
عقل سلیم حکم میکند هشتاد مسئله محکمات را معطل آن بیست مسئله دیگر نکنیم! به محکمات عمل کنیم و متشابهات را اگر شد چاره کنیم؛
اما منافق مغرض کجا و عقل سلیم کجا!!
بقول معروف او بخاطر یک بی نماز، در مسجد را میبندد!! منافق مغرض بخاطر چند مسئله مبهم و متشابه،طوری تو را دلسرد میکند که حتی مسائل یقینی را هم روی زمین بگذاری!
تو مکرر از نیمه پر لیوان میگویی و او اما دلبسته ی نیمه خالی است!
#محکمات
#متشابهات
#بهارستان
#سرچشمه
#یادمان_شهدای_هفتم_تیر
#شهید_دکتر_بهشتی
🆔 @delnevis_yaghoobi
📝 خط هفدهم!
شنیدید یک وقتهایی که یکی از دندان ها اسیر درد میشود،دندانی که ما
آن را مسبّب این درد میدانیم در واقع سالم است!!
و برخی میگویند: درد از فلان دندانِ خراب است که به این دندان زده!
یا بعنوان مثال گاهی گوش یا سرمان درد میکند،اما در واقع ریشه درد در فلان دندان است! نزد اهل فنّش که بروی،دندانپزشک را می گویم،او نقطه زن است و باعث و بانی درد و رنج را مییابد!
در هیاهوی زندگی پیچیده ی این دنیایی،گاهی گره های کوری در میان است و تو حیران از ریشه یابی میمانی!
ذهنَت مُشوّش،زبانت اَلْکَن،کلامت قاصر،اعمالت ابتر و در نهایت روزگارت سیاه از این اوضاع است
و نمیدانی چرا همه چیز قفل شده!
و اذن ورود به مرحله بعد را پیدا نمیکنی! درست مثل این بازی های موبایلی اما این دیگر فقط یک بازی نیست! گرهی در میان سرنوشت توست..
مثل همان سر دردی که ریشه اش را در آسیب دیدگی یک دندان میتوان یافت،
این تشویش در ذهن و تردید در تصمیم و انفعال در پیش برد برنامه های زندگی را نیز میتوان در نقطه ای دیگر
ریشه یابی کرد!
حق الناس! حق الناس! حق الناس!
برکت را از زندگی میبَرَد
و گره کورِ افتاده در آینده نگری های ذهنی ات را هر چه کورتر میکند!
مثل آدمی که هر چه تلاش میکند مسیر را ادامه دهد و حرکت کند،
غافل از اینکه با نخی از پشت سر او را به جایی بسته اند و توان حرکت،ندارد!
آن مسئولیت بر زمین مانده،آن دیون مادی و معنوی مانده بر عهده، فعلاً ادامه راه را برایش مسدود نموده است!
اما او هنوز نمیداند ریشه درد کجاست!
عزیز جان! کمی فکر کن و از اهلش بپرس، ببین گاهی این سر درد تو از خرابی دندان توست و ربطی به سرت ندارد!
خداوندا! فارغ از تصورات سطحی ما، خودت نظر نما و ریشه درد و گره اصلی زندگی هایمان را بر ما نمایان کن!
و بعد،عزم و اراده بر جبران را عطا کن!
اللّٰهم أکْرِمْنٰا بِالهُدیٰ و الإسْتِقامَة..
#درد
#ریشه_یابی
#درمان
#تشویش_ذهن
#انسداد_مسیر
#حق_الناس
🆔 @delnevis_yaghoobi
📝 خط هجدهم!
گاهی شاید فرد یا افرادی طوری ما را احترام کرده و جایگاه بدهند،که وقتی در خلوت خود بدون تعارف به قضاوت مینشینیم با تعجب به خود میگوییم:
انصافاً من در حد این جایگاه و این تعاریف و این تحویل گرفتن ها نیستم!
بنظر میرسد اینطور لحظات که مورد تمجید و احترام بالا قرار میگیریم(البته بفرض عدم تملق از سوی فرد مقابل)،این جا جزو گلوگاه های اخلاقی زندگی ماست!
اگر بی توجه به ندای درون(که به شما میگوید این قدر هم جایگاه نداری تو!) فقط لذت ببریم از تعریف و تمجیدها،لایق خصلت خطرناک«تکبر»هستیم نه چیز دیگر!
اما اگر بهوش بودیم و ندای درون و صدای وجدان را شنیدیم،
باید به خود تلنگر بزنیم که یقیناً این مورد احترامِ بالا و جایگاه والا قرار گرفتن،نشان از شخصیت محترم و مؤدب به آدابِ طرف مقابل ماست!
او به خود نگاه میکند که بسیار محترم و لایق است،لذا خوشبینانه و با حُسن نیتِ مؤمنانه،ما را هم بسیار محترم میشمارد!
اگر اینطور بنگریم،از تکبر و غرور بی جا در امان میمانیم
که یقیناً تکبر،خصلتی است خانمانسوز که باعث میشود هر جا هستی فقط در جا بزنی و بالا نروی..!
و قال الصادق_ع :
«أَمْقَتُ النَّاسِ الْمُتَکَبِّرُ؛ منفورترین و مبغوض ترینِ مردم، متکبر است.»
(من لا یحضره الفقیه، ج4، ص395)
#احترام
#جایگاه
#مراقبه
#تکبر
#تواضع
#گلوگاه_اخلاقی
🆔 @delnevis_yaghoobi
📝 خط نوزدهم!
نام نیکو، گر بماند ز آدمی
به کزو ماند سرای زر نگار
#محمدامین
#نوجوان
#پر_کشید😭😭😭
#سراسر_ادب
#خادم_الحسین_ع
#اللهم_انا_لا_نعلم_منه_الا_خیرا
🆔 @delnevis_yaghoobi
📝 خط بیستم!
...و چقدر به دلم نشست آن کلامی که از دِلَش برآمد؛ انگار از دل ما کشید بیرون حرفی را که حرف دل بود و به زبان نیامده بود!
بیرون این خیمه «فقط» حرف دنیاست و بس!
ای مادر دنیا
ای صدیقه کبری
ای ام ابیهای خاتم الانبیاء
آنی و کمتر از آنی از خیمه بیرونمان نکن!
بیچاره ایم،درد مندیم،ضعف ایمان و شوق گناه داریم! ضعف ما را به قوّت ایمان و شوق به گناه را در ما به عشق به حسینت مبدل ساز!
درِ این خونه اگر
گذشتی از نام و نشون
آقایی!
نوکر زهرایی..
نوکر زهرایی..
#دنیا
#شوق_گناه
#پناهگاه
#خیمه
#عشق_حسین_ع
#فاطمیه
#شب_آخر
#اعطنا_الاخلاص_فی_اعمالنا
#یا_زهرا_س
🆔 @delnevis_yaghoobi
«بسم الله الرحمن الرحیم»
✍️ #یادداشت حجتالاسلام یعقوبی
واحد محتوایی و پژوهش
هیئت بیتالنبی(ص) پیرو بیانات #مقام_معظم_رهبری در دیدار با #مداحان؛در روزمیلاد حضرت فاطمه زهرا(س)
۱۴۰۰/۱۱/۳
🔰 برای کار تشکیلاتی و در خدمت #جهاد_تبیین بودن، ضروری است آحاد منتسبین به #جبهه_فرهنگی_انقلاب، با هدفِ شناخت میدان جهادِ پیش رویشان،خود را مخاطب اصلی کلام امام جامعه دانسته و #روحیه_جهادی خویش را فقط و فقط در خدمت دغدغه های ایشان قرار دهند.
🔰 #هیئت این«کانون جهادِ عظیمِ تبیین و روشنگری» نیز نه تنها از این قاعده مستثنا نیست بلکه از منظر امام جامعه، پر مأموریت ترین نهاد و ساختار فرهنگی است که در بحبوحه ی ناکارآمدی اغلب نهادها و سازمان های مصرف کننده ی بی مصرف! مأمن و ملجأ مقدس و کارآمدی است برای فرمان #آتش_به_اختیار!
در سنوات گذشته،این پناهگاه را مشروط به قواعدی دانستند و چکیده آن این فرمایش بود که «هیئت باید هیئت بماند»!
(۱) ادامه دارد..
▫️@beytonabi_ir
🔰 امسال در سالروز ولادت سراسر نور کوثرالنبی(ص)، سوال #فرمانده از آحاد هیآت مذهبی این بود که« در جنگ بی امان جبهه حق و باطل و تقابل روایت دروغ و حقیقت در کجا قرار دارید و چگونه آرمانها و مبانی اصلی انقلاب را گسترش میدهید؟!»
#بیتالنبی(ص) نیز خود را از مخاطبان این سوال امام_جامعه از هیآت میداند! حقیقتاً در این جنگ بی امان حق و باطل،آیا ما نیز بی امان برای حق کار کرده و عرق ریخته ایم! همچنان که سربازان جبهه باطل،بی امان برای باطلِ خود جان کنده اند! گرچه #زم هم به سزای اعمالش رسید لکن پس از روزانه ۱۸ساعت تلاش برای اعتقاد باطل خود! ما کجای این تقابل هستیم!؟ ما سرباز جهادگریم یا سر پُست به خواب زمستانی رفته ایم!!؟
🔰 در #بیتالنبی(ص)، گرچه فرمانده محور ما، بعد از هر عملیات، مُدام «فإذا فرغت فانصب» در گوش ما میخوانَد مبادا خواب بمانیم و با لگد دشمن، از خواب بپریم، اما آیا چه اندازه ما به خود زحمت داده و از هیاهوی ساختگی دنیای بی سر و ته گذر کرده ایم و هیئت را به #هیأت_تراز یعنی کانون جهادِ عظیمِ تبیین و روشنگری نزدیک کرده ایم!
بسم الله و بالله که هر بخش از این خیمهی هیئت باید خود را مخاطب این سوالِ چالش برانگیز بداند! از آبدارخانه تا رسانه! از #واعظ تا #مداح!
(۲) ادامه دارد...
▫️@beytonabi_ir
🔰 آقا فرمودند«واعظ» و «مداح» دو ستون مهم و پایدار هیئت!
جفا کردیم به کلام این حکیم فرزانه اگر این جمله را در سطح یک کلیشه و تمجید، تنزل بدهیم و سطحی بنگریم!!
ستون و پایه! بگذارید اینطور بگویم، اصلاً بومیسازی کنم و از حال و هوای #بیتالنبی(ص) به این عبارت نگاه کنم!
خادمْیِکُمِ(مسئول) هیئتِ ما اخیراً توصیهای به خُدّام داشتند که«برای تصمیم گیری درباره میزان هزینهها و سطح کار خود، فکر کنید برای خودتان و در بیت خودتان #روضه_خانگی دارید! و همانگونه در بیتالنبی(ص) عمل کنید!» و در یک کلام کم نگذارید..
حالْ بنگرید ستون و پایهی بیت خود را چگونه بنا میکردید و چه دغدغهای داشتید! بیت النبی(ص) را هم همانگونه بلکه بهتر دریابید! لکن ستون و پایههای هیئت، سنگ و چوب نیست! واعظ و مداح است و قَوامش هم به کارآمدی این دو ستون اصلی برای ایستادگی در مسیر است.
🔰 به عموم وعاظ و مادحین و خصوصاً در بیت النبی(ص)همین توصیه بس که آگاه باشید و بدانید بیش از این که هیئت، امانتِ دست خادمان دیگر باشد، #امانت دستِ شماست و بر لبهی تیغ عبور میکنید! لغزش کنید، همه را میلغزانید و بر صراط مستقیم هم اگر بروید، شراکت در ثواب عظیمی در انتظار شماست..
به عموم مستمعین خصوصاً مستمعین با صفای بیتالنبی(ص) همین توصیه بس که قوام بخشیدن به این دو ستون اصلی، واعظ و مداح! یک مأموریت طرفینیست و عشقی دو سویه میطلبد! کوتاهی هر کدام از مستمع و واعظ و مداح در این مسیر، قافله را به مقصد و مقصود نمیرساند!
و جای بسی گلایه است..
(۳) ادامه دارد...
▫️@beytonabi_ir