eitaa logo
دِلْنـِــــوٖیس
27 دنبال‌کننده
36 عکس
2 ویدیو
0 فایل
دلنویس_دلنوشته هایی از سر ذوق کمی فعال فرهنگی در سنگر «منبر و سخنرانی» سطح سه مذاهب اسلامی خادم محتوایی خیمه بیت النبی (ص) یار تشکیلاتی جبهه فرهنگی هیآت مذهبی نیروگاه_قم گنهکارِامیدوار به سیدالشهداء (ع) _محمد جواد یعقوبی_ @Mj_yaghoobi71
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 خط دوازدهم! رخصت یا مولانا المهدی_عج بین الطلوعین جمعه یک خط روضه ی دلنویس مخصوصاً برای اهالی شهر کریمه! لا یوم کیومک یا اباعبدالله_ع این ورودیه کجا و آن ورودیه کجا... ألٰا لَعنَةُاللّٰه عَلَی القَومِ الظّالِمین! 🆔 @delnevis_yaghoobi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 خط سیزدهم! گاهی بر اثر پیشامدی،نگاه آدم به برخی افراد تغییر می کند! این تغییر نگاه ما به افراد، در مواردی مثبت و در مواردی شاید منفی باشد! رضایتی و شکایتی! در یک موقعیت و یک وضعیت و یک مکان و یک شرایط! یک نفر با رفتارش طوری تو را شرمنده ی بزرگواری و مهربانی و فهمیدگی و معرفتش میکند، که حاضری خاک پاش سرمه ی چشمت کنی! یک نفر اما بخاطر درک ضعیفش درباره آداب معاشرت اجتماعی و رعایت لحن و قواعد توصیه و نصیحت! با رفتارش تو را شرمنده ی در جمع می کند و دلت را می‌شِکند! و با سوء‌استفاده ی حتی ناخواسته ی او از موقعیت خودش و تو، در مقطعی از زمان،باعث می‌شود چند روزی ذهنت مریض و درگیر حواشی بی اهمیت این دنیا شود! اللهم الّٰا أن یُقال که بیخیال! برای هم دعا کنیم عاقبت بخیر شویم! 🆔 @delnevis_yaghoobi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 خط چهاردهم! غبطه و حسرت یک چیز است! و اما غبطه همراه با درجا زدن و عقب ماندن از قافله، مقوله ای است دردناک و شِکننده! البته اگر عمیق شویم و الا فقط می‌شود گاهی حسرتی بی فایده و منفعلانه! @delnevis_yaghoobi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 خط پانزدهم! الا بذکر الله تطمئن القلوب! خداوندا ما را شبیه به ذکر خودت کن!رفتار و کردار و اخلاق ما را از جنس ذکرُالله قرار بده تا مایه ی آرامش قلوب عزیزان خود باشیم.. آمین یا رب العالمین! 🆔 @delnevis_yaghoobi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 خط شانزدهم! «قرآن فرمول داشت،فرمولی که برای دیروز،امروز و فردا قابل اجرا است و فرمول قرآن این بود که ای مسلمان پاک با ایمان! می‌خواهی یکی از نشانه‌های منافقین و مغرضین را در اختیارت بگذارم تا دیگر به دام نیفتی؟ یکی از نشانه‌های منافقین مغرض این است که همواره بحث های متشابه را پیش می‌کشند و شما را از پایبندی به محکمات باز می‌دارند.» شهید آیت الله دکتر بهشتی ✍فرض کنید مثلاً صد مسئله مهم داریم! هشتاد مسئله اش جزو محکمات و واضحات است و فقط بیست مسئله متشابه و مبهم است! عقل سلیم حکم می‌کند هشتاد مسئله محکمات را معطل آن بیست مسئله دیگر نکنیم! به محکمات عمل کنیم و متشابهات را اگر شد چاره کنیم؛ اما منافق مغرض کجا و عقل سلیم کجا!! بقول معروف او بخاطر یک بی نماز، در مسجد را می‌بندد!! منافق مغرض بخاطر چند مسئله مبهم و متشابه،طوری تو را دلسرد می‌کند که حتی مسائل یقینی را هم روی زمین بگذاری! تو مکرر از نیمه پر لیوان می‌گویی و او اما دلبسته ی نیمه خالی است! 🆔 @delnevis_yaghoobi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 خط هفدهم! شنیدید یک وقتهایی که یکی از دندان ها اسیر درد می‌شود،دندانی که ما آن را مسبّب این درد می‌دانیم در واقع سالم است!! و برخی می‌گویند: درد از فلان دندانِ خراب است که به این دندان زده! یا بعنوان مثال گاهی گوش یا سرمان درد می‌کند،اما در واقع ریشه درد در فلان دندان است! نزد اهل فنّش که بروی،دندانپزشک را می گویم،او نقطه زن است و باعث و بانی درد و رنج را می‌یابد! در هیاهوی زندگی پیچیده ی این دنیایی،گاهی گره های کوری در میان است و‌ تو حیران از ریشه یابی می‌مانی! ذهنَت مُشوّش،زبانت اَلْکَن،کلامت قاصر،اعمالت ابتر و در نهایت روزگارت سیاه از این اوضاع است و نمی‌دانی چرا همه چیز قفل شده! و اذن ورود به مرحله بعد را پیدا نمیکنی! درست مثل این بازی های موبایلی اما این دیگر فقط یک بازی نیست! گرهی در میان سرنوشت توست.. مثل همان سر دردی که ریشه اش را در آسیب دیدگی یک دندان می‌توان یافت، این تشویش در ذهن و تردید در تصمیم و انفعال در پیش برد برنامه های زندگی را نیز می‌توان در نقطه ای دیگر ریشه یابی کرد! حق الناس! حق الناس! حق الناس! برکت را از زندگی می‌بَرَد و گره کورِ افتاده در آینده نگری های ذهنی ات را هر چه کورتر می‌کند! مثل آدمی که هر چه تلاش می‌کند مسیر را ادامه دهد و حرکت کند، غافل از اینکه با نخی از پشت سر او را به جایی بسته اند و توان حرکت،ندارد! آن مسئولیت بر زمین مانده،آن دیون مادی و معنوی مانده بر عهده، فعلاً ادامه راه را برایش مسدود نموده است! اما او هنوز نمی‌داند ریشه درد کجاست! عزیز جان! کمی فکر کن و از اهلش بپرس، ببین گاهی این سر درد تو از خرابی دندان توست و ربطی به سرت ندارد! خداوندا! فارغ از تصورات سطحی ما، خودت نظر نما و ریشه درد و گره اصلی زندگی هایمان را بر ما نمایان کن! و بعد،عزم و اراده بر جبران را عطا کن! اللّٰهم أکْرِمْنٰا بِالهُدیٰ و الإسْتِقامَة.. 🆔 @delnevis_yaghoobi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 خط هجدهم! گاهی شاید فرد یا افرادی طوری ما را احترام کرده و جایگاه بدهند،که وقتی در خلوت خود بدون تعارف به قضاوت می‌نشینیم با تعجب به خود می‌گوییم: انصافاً من در حد این جایگاه و این تعاریف و این تحویل گرفتن ها نیستم! بنظر می‌رسد اینطور لحظات که مورد تمجید و احترام بالا قرار می‌گیریم(البته بفرض عدم تملق از سوی فرد مقابل)،این جا جزو‌ گلوگاه های اخلاقی زندگی ماست! اگر بی توجه به ندای درون(که به شما می‌گوید این قدر هم جایگاه نداری تو!) فقط لذت ببریم از تعریف و تمجیدها،لایق خصلت خطرناک«تکبر»هستیم نه چیز دیگر! اما اگر بهوش بودیم و ندای درون و صدای وجدان را شنیدیم، باید به خود تلنگر بزنیم که یقیناً این مورد احترامِ بالا و جایگاه والا قرار گرفتن،نشان از شخصیت محترم و مؤدب به آدابِ طرف مقابل ماست! او به خود نگاه می‌کند که بسیار محترم و لایق است،لذا خوشبینانه و با حُسن نیتِ مؤمنانه،ما را هم بسیار محترم می‌شمارد! اگر اینطور بنگریم،از تکبر و غرور بی جا در امان می‌مانیم که یقیناً تکبر،خصلتی است خانمان‌سوز که باعث می‌شود هر جا هستی فقط در جا بزنی و بالا نروی..! و قال الصادق_ع : «أَمْقَتُ النَّاسِ الْمُتَکَبِّرُ؛ منفورترین و مبغوض ترینِ مردم، متکبر است.»  (من لا یحضره الفقیه، ج‏4، ص395) 🆔 @delnevis_yaghoobi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 خط نوزدهم! نام نیکو، گر بماند ز آدمی به کزو ماند سرای زر نگار 😭😭😭 🆔 @delnevis_yaghoobi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 خط بیستم! ..‌.و چقدر به دلم نشست آن کلامی که از دِلَش برآمد؛ انگار از دل ما کشید بیرون حرفی را که حرف دل بود و به زبان نیامده بود! بیرون این خیمه «فقط» حرف دنیاست و بس! ای مادر دنیا ای صدیقه کبری ای ام ابیهای خاتم الانبیاء آنی و کمتر از آنی از خیمه بیرونمان نکن! بیچاره ایم،درد مندیم،ضعف ایمان و شوق گناه داریم! ضعف ما را به قوّت ایمان و شوق به گناه را در ما به عشق به حسینت مبدل ساز! درِ این خونه اگر گذشتی از نام و نشون آقایی! نوکر زهرایی.. نوکر زهرایی.. 🆔 @delnevis_yaghoobi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«بسم الله الرحمن الرحیم» ✍️ حجت‌الاسلام یعقوبی واحد محتوایی و پژوهش هیئت بیت‌النبی(ص) پیرو بیانات در دیدار با ؛در روزمیلاد حضرت فاطمه زهرا(س) ۱۴۰۰/۱۱/۳ 🔰 برای کار تشکیلاتی و در خدمت بودن، ضروری است آحاد منتسبین به ، با هدفِ شناخت میدان جهادِ پیش رویشان،خود را مخاطب اصلی کلام امام جامعه دانسته و خویش را فقط و فقط در خدمت دغدغه های ایشان قرار دهند. 🔰 این«کانون جهادِ عظیمِ تبیین و روشنگری» نیز نه تنها از این قاعده مستثنا نیست بلکه از منظر امام جامعه، پر مأموریت ترین نهاد و ساختار فرهنگی است که در بحبوحه ی ناکارآمدی اغلب نهادها و سازمان های مصرف کننده ی بی مصرف! مأمن و ملجأ مقدس و کارآمدی است برای فرمان ! در سنوات گذشته،این پناهگاه را مشروط به قواعدی دانستند و چکیده آن این فرمایش بود که «هیئت باید هیئت بماند»! (۱) ادامه دارد.. ▫️@beytonabi_ir
🔰 امسال در سالروز ولادت سراسر نور کوثرالنبی(ص)، سوال از آحاد هیآت مذهبی این بود که« در جنگ بی امان جبهه حق و باطل و تقابل روایت دروغ و حقیقت در کجا قرار دارید و چگونه آرمانها و مبانی اصلی انقلاب را گسترش می‌دهید؟!» (ص) نیز خود را از مخاطبان این سوال امام_جامعه از هیآت میداند! حقیقتاً در این جنگ بی امان حق و باطل،آیا ما نیز بی امان برای حق کار کرده و عرق ریخته ایم! همچنان که سربازان جبهه باطل،بی امان برای باطلِ خود جان کنده اند! گرچه هم به سزای اعمالش رسید لکن پس از روزانه ۱۸ساعت تلاش برای اعتقاد باطل خود! ما کجای این تقابل هستیم!؟ ما سرباز جهادگریم یا سر پُست به خواب زمستانی رفته ایم!!؟ 🔰 در (ص)، گرچه فرمانده محور ما، بعد از هر عملیات، مُدام «فإذا فرغت فانصب» در گوش ما می‌خوانَد مبادا خواب بمانیم و با لگد دشمن، از خواب بپریم، اما آیا چه اندازه ما به خود زحمت داده و از هیاهوی ساختگی دنیای بی سر و ته گذر کرده ایم و هیئت را به یعنی کانون جهادِ عظیمِ تبیین و روشنگری نزدیک کرده ایم! بسم الله و بالله که هر بخش از این خیمه‌ی هیئت باید خود را مخاطب این سوالِ چالش برانگیز بداند! از آبدارخانه تا رسانه! از تا ! (۲) ادامه دارد... ▫️@beytonabi_ir
🔰 آقا فرمودند«واعظ» و «مداح» دو ستون مهم و پایدار هیئت! جفا کردیم به کلام این حکیم فرزانه اگر این جمله‌ را در سطح یک کلیشه و تمجید، تنزل بدهیم و سطحی بنگریم!! ستون و پایه! بگذارید اینطور بگویم، اصلاً بومی‌سازی کنم و از حال و هوای (ص) به این عبارت نگاه کنم! خادمْ‌یِکُمِ(مسئول) هیئتِ ما اخیراً توصیه‌ای به خُدّام داشتند که«برای تصمیم گیری درباره میزان هزینه‌ها و سطح کار خود، فکر کنید برای خودتان و در بیت خودتان دارید! و همانگونه در بیت‌النبی(ص) عمل کنید!» و در یک کلام کم نگذارید.. حالْ بنگرید ستون و پایه‌ی بیت خود را چگونه بنا می‌کردید و چه دغدغه‌ای داشتید! بیت النبی(ص) را هم همانگونه بلکه بهتر دریابید! لکن ستون و پایه‌های هیئت، سنگ و چوب نیست! واعظ و مداح است و قَوامش هم به کارآمدی این دو ستون اصلی برای ایستادگی در مسیر است. 🔰 به عموم وعاظ و مادحین و خصوصاً در بیت النبی(ص)همین توصیه بس که آگاه باشید و بدانید بیش از این که هیئت، امانتِ دست خادمان دیگر باشد، دستِ شماست و بر لبه‌ی تیغ عبور می‌کنید! لغزش کنید، همه را می‌لغزانید و بر صراط مستقیم هم اگر بروید، شراکت در ثواب عظیمی در انتظار شماست.. به عموم مستمعین خصوصاً مستمعین با صفای بیت‌النبی(ص) همین توصیه بس که قوام بخشیدن به این دو ستون اصلی، واعظ و مداح! یک مأموریت طرفینی‌ست و عشقی دو سویه می‌طلبد! کوتاهی هر کدام از مستمع و واعظ و مداح در این مسیر، قافله را به مقصد و مقصود نمی‌رساند! و جای بسی گلایه است.. (۳) ادامه دارد... ▫️@beytonabi_ir
🔰 لکن با سینه ای سپر در برابر ناامیدی ها،پمپاژ امید می کنیم و می دانیم براستی در این خیمه،اصل دغدغه ی اطاعت امر ولی وجود دارد! امید که روز به روز، ،عامل پیش برنده ی ما باشد. 🔰 آقاجان! لبیک و سعدیک! به این بیان که فرمودید« هیئت‌های اهل بیت(ع) باید مرکز پاسخ به سوال‌های گوناگون جوانان باشد»! گرچه این تذکر، نشان از کوتاهی‌های جدی هیئت ها در این حیطه است! لکن مایه فخر و مباهات است ولی امر مسلمین، اعتماد نموده و ما را به این مأموریت مقدس یعنی پاسخگویی به سوالات جوانان دانسته است! این فراخوان جدی است به و و هر خادم برنامه ریزی که با این دو ستون اصلی سر و کار محتوایی و اجرایی دارد! انواع سوالات جوانان را رصد کنید و آغوش گرم هیئت را برای پاسخ های مستند و صمیمانه آماده کنید! 🔷 معترفیم که با سطح انتظارات امام جامعه، فاصله‌ داریم، لکن هوشیاریم بر این تلنگرهای ! 🔶 در نقشه راه آینده خود برای پاسخگویی به جوانان عزیز در قالب های مختلف، به شرط توفیق الهی ،کوشا و رو به جلو خواهیم بود.ان شاء الله (۴) ▫️@beytonabi_ir
📝 خط بیست و یکم! امروز به ناچار با چند بزرگوار هم سفر بودم تا در تشییع پیکر یکی از محبین اهل بیت علیهم السلام که از اقوام بود حاضر بشوم! در این مسیر سه ساعته تا مقصد،برای بار Nاُم شاهد پدیده بودم!! آنقدر که من از این یک نفر اظهار نظر بی پروا و کشکی و شکمی، درباره همه چیز و همه کس و همه جا و همه ی پدیده های زمین و زمان و مریخ و زحل و...دیدم،شاید در مجامع تخصصی ندیدم! در مواجهه با این گونه موجوداتِ بی اطلاعِ خود مطلع پندار،آزار دهنده ترین موضوع همین کاملا بی سواد و بی اطلاع بودن آن‌هاست! والا کلام انسان مطلع و منطقی همیشه مورد احترام بوده و هست! انگار اجبارش کردی که باید درباره همه چیز نظر بدی! اینها یک قاعده بیشتر در حرفهایشان ندارند و آن هست! مطلع باشند یا نباشند باید طوری حرف بزنند که مردم و جامعه و کشور خود را تحقیر کنند! مرد حسابی،تو که در کار خودت مانده ای! مگر میشود با هر حرف نسنجیده و راستی آزمایی نشده ای در فضای مجازی و سایت های بی در و پیکر، ادعاهای بزرگ تر از دهان مبارکت کنی!! نمونه اش این! که وقتی به فرودگاه رسیدیم،بعد از اظهار نظر های قبلی در مسیر،احساس وظیفه کرد درباره هواپیما ها و صنعت هواپیمایی و .. هم نظر کارشناسی بدهد!!! این افراد در جمع های مختلف احساس وظیفه میکنند جمع را دست بگیرند و به زور همه را از بیانات صد من یک غاز خود مستفیض کنند! گاهی همه ما هم مقصریم که نفس این ها را گرم می‌کنیم و به اعتماد بنفس کاذبشان می افزاییم! نمونه دیگر حرفهای ناامیدانه و خود تحقیری ایشان اینکه راننده ی تریلی که بار سیمان داشت راه را بسته بود تا وارد مصالح ساختمانی شود،به هر علت نشد که بشود و راه را باز کرد مردم بروند! این جناب همسفر ما که باید درباره‌ی همه چیز حرف بزند،گفت: راننده تریلی در خارج با یک فرمان وارد میشوند راحت! چرا اینقدر پمپاژ کثیف خود تحقیری ناامیدی...!!!!! اینها که مثال های ساده ای بود،اما خدا به همه ما رحم کند ندانسته درباره هر موضوعی حرف رایگان! نزنیم... نتیجه این اخلاق این است که هیچ ارتقایی علمی تخصصی و حتی اطلاعات عمومی مستند در ما اتفاق نمی افتد! 🆔 @delnevis_yaghoobi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا