eitaa logo
دیدار آشنا
13 دنبال‌کننده
177 عکس
5 ویدیو
0 فایل
نشریه دیدار آشنا، ماهنامه‌ فرهنگی اجتماعی است. هدف آن ترویج ارزش‌های اسلامی در میان نسل نوجوان دفاع از آن است. ارتباط با ادمین: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
«حقیقت عرفان امام حسین(ع)» عرفا در کتب مختلف عرفانی مراحلی را برای سیر و سلوک بیان نموده‌اند ک گه شخص بعد از طی این مراحل که به شناخت و معرفت خواهد رسید. اما امام حسین(ع)، از راه دل، انسان‌ها را هدایت می‌کند. آن هم در کوتاه‌ترین مدت که امثال حر ره صد ساله را یک شبه طی می‌کنند و به مقصد می‌رسند. و اما این که معرفت و عرفان خود امام(ع) تا چه حد است، امامی که خداوند در مورد او می‌فرماید: «یا ایتها النفس المطمئنة ارجعی الی ربک راضیةً مرضیة» پی بردن به حقیقت عرفان حضرتش برای همچو منی که هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم امکان ناپذیر است. اما آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید ماهنامه‌ دیدار آشنا/ شماره ۳۴ صفحه ۳۴ @didareashna
انواع گریه (۷) «گریه پیوند با هدف» گاهی قطره‌ای اشک انسان، پیام‌آور هدفهاست، گریه برای شهیدان از این نوع گریه است. حال و هوای حماسه و استقامت با گریه بر سرور و سالار شهیدان خوی حماسه و ایثار را در انسان زنده نگه داشته و خوی حسینی چنین است که نه ظلم می‌کند و نه ظلم می‌پذیرد، فردی که با شنیدن حادثه‌ی عظیم کربلا اشکی از درون دل بیرون می‌فرستد، همبستگی خود را با اهداف والای سیدالشهدا، صادقانه و خالصانه بیان می‌کند. ماهنامه‌ دیدار آشنا/ شماره ۳۴ صفحه ۴۳ @didareashna
«گریه بر حسین(ع)» هر کس با اندک توجهی در خواهد یافت که گریه بر سیدالشهدا، گریه از نوع محبت است، مجتبی که عاشقانش در دلهایشان به ثبت می‌رسانند. گریه بر او، گریه شوق است، چرا که اکثر حماسه‌های کربلا شورانگیز و شوق آفرین است و سیلاب اشکهای شوق عشاق پیوسته به جهت آن همه ایثار، جوانمردی، رشادت، شجاعت و خطابه‌های روشنگرانه‌ی آتشین مردان و زنان در ظاهر اسیر، از‌ چشمان عشاق سرازیر می‌گردد. ماهنامه‌ دیدار آشنا/ شماره ۳۴ صفحه ۴۳ @didareashna
«شناخت از طریق عملکرد امام حسین(ع)» راهی دیگر که ما را به درجه عرفان امام(ع) رهنمون می‌سازد راه عملی ایشان است. یعنی حضرتش فقط شعار نمی‌دهند و در عمل، مانند بعضی عارف نماها نیست که فقط با عزلت نشینی و یک سری سخنان زیبا بر زبان جاری ساختن، دم از خدا و دین بزند. «کونو دعاة للناس غیر السنتکم» بلکه امام حسین(ع) برای آگاهی مردم و پا بر جا ماندن این خدا، فقط هستی خود را فدا نکرد که تمام اولاد و اهل بیت و یارانش را نثار حق تعالی نمود. ماهنامه‌ دیدار آشنا/ شماره ۳۴ صفحه ۳۵ @didareashna
«مرحوم آخوند، ملا آقای دربندی» در حالات این عالم جلیل القدر، که از شاگردان شریف استاد شیخ انصاری است، نوشته‌اند: «در اقامه مصیبت حضرت سیدالشهدا اهتمامی فراوان داشت و بر آن مواظبت می‌نمود. در این امر به گونه‌ای بود که در بالای منبر از شدت گریه، غش می‌کرد و در روز عاشورا لباس‌های خود را از بدن در می‌آورد و پارچه‌ای به خود می‌بست و خاک به سر می‌ریخت و گل به بدن می‌مالید و با همان شکل و صورت بر منبر می‌رفت و روضه خوانی می‌کرد.» ماهنامه‌ دیدار آشنا/ شماره ۳۳ صفحه ۲۶ @didareashna
واژه شناسی «سرّ نامگذاری رمضان» شهر رمضان الذین انزل فیه القرآن (بقره: ۱۸۵). رمضان ماهی است که هم بشوید، هم بسوزد. بشوید به آب توبه دل‌های مجرمان، بسوزد به آتش گرسنگی تن‌های بندگان. اشتقاق رمضان یا از «رمضإ» به معنای سنگ گرمی است که بر هر چه بنهند، بسوزد یا از «رمض» به معنای باران است که بر هر چه رسد، آن را بشوید‌. از پیامبر اکرم(ص) پرسیدند که رمضان به چه معناست؟ حضرت فرموند:« ارمض الله فیه ذنوب المؤمنین و غفرالله لهم» ماهی است که در آن گناهان مؤمنان پاک و شسته شود و خداوند ایشان را بیامرزد. حضرت علی(ع) نیز می‌فروایند: اگر خداوند می‌خواست که اما پیامبر اکرم(ص) را عذاب کند، ماه رمضان را به آنان نمی‌داد. ماهنامه‌ دیدار آشنا/ شماره ۲۹ صفحه ۳۰ @didareashna
واژه شناسی «سرّ نامگذاری قرآن به فرقان» هر چیزی که حق را از باطل مشخص سازد، فرقان نام دارد. از این رو، از روز جنگ بدر، قرآن به «یوم الفرقان» (انفال: ۴۹) تعبیر شده است؛ زیرا در آن روز ارتش کوچکی که فاقد هرگونه ساز و برگ جنگی بود، سپاه نیرومندی را که از هر جهت برتری داشت، شکست داد. همچنین به معجزات نه گانه‌ی موسی نیز فرقان اطلاق شده است. «و اذ اتینا موسی الکتاب و الفرقان» (بقره: ۵۳) و نیز گاهی به عقل و روشن بینی «فرقان» گفته می‌شود: «یا ایها الذین آمنوا این تتقوالله یجعل لکم فرقاناً» (انفال: ۲۹). قرآن نیز به فرقان ستوده شده است؛ چون وسیله‌ای است که حق را از باطل مشخص سازد. ماهنامه‌ دیدار آشنا/ شماره ۲۹ صفحه ۳۰ @didareashna
واژه شناسی «تحدی قرآن» قرآن کریم در چند مورد ادعای معجزه بودن دارد. می‌فرماید: هیچ بشری نمی‌‌تواند نظیرش را بیاورد و این کتاب، بی‌تردید از ناحیه خداست و تا زمین و زمان باقی است بر اعجاز خود پا برجاست. از این رو، برای اثبات این ادعا، تحدّی و منکران را به مبارزه و معارضه طلبیده است. تعبیرات قرآن درباره‌ی تحدی متفاوت است. ماهنامه‌ دیدار آشنا/ شماره ۲۹ صفحه ۳۰ @didareashna
اصطلاحات مدرسه (۷) نم کشیدن سواد: کسی که در ابتدا خوب درس می‌خوانده؛ ولی دچار افت تحصیلی شده، می‌گویند سوادش نم کشیده است. لژ: میز و نیمکت‌های آخر یا یکی مانده به آخر کلاس را می‌گویند. لژ نشین: افرادی که در انتهای کلاس می‌نشینند. نمره توی آفساید: به نمره از ده به پایین می‌گویند. ورزش چشم: نگاه روی ورقه دیگران، هنگام امتحان. ماهنامه‌ دیدار آشنا/ شماره ۲۸ صفحه ۳۹ @didareashna
«لطفا بفرمایید افت تحصیلی به چه معناست؟» یکی از بحران‌های بزرگ نظام آموزشی در کشور‌های مختلف، به ویژه کشورهای جهان سوم، مسأله «افت و شکست تحصیلی» است که از دیرباز مورد توجه مسؤولان آموزشی بوده است. امروزه نیز از مهم‌ترین مسائل آموزش و پرورش به شمار می‌رود. بسیاری از مربیان، جامعه شناسان، روان‌شناسان و... بر حسب دیدگاه‌های خاص خود به این مسأله نگریسته‌اند و تعاریف گوناگونی نیز از آن به دست داده‌اند. مراد از افت تحصیلی این است که افرادی استفاده از امکانات آموزشی را به دست نیاورند. در این‌جا منظور از شکست و افت تحصیلی این است که اشخاصی فرصت استفاده از امکانات آموزشی را پیدا کنند ولی به عللی از مدرسه اخراج شوند، ترک تحصیل کنند، تجدید یا مردود شوند، یا اینکه والدینشان آنان را از ادامه تحصیل بازدارند. ماهنامه‌ دیدار آشنا/ شماره ۲۸ صفحه ۴۲ @didareashna
واژه شناسی «گروه‌های منزلت (Status groups) اصطلاح ماکس وبر جامعه‌شناس مشهور برای زیرمجموعه‌هایی از افراد است که در شیوه‌های زندگی مشابهی سهیم هستند؛ کسانی که به دلیل مشترک بودن فرهنگ، سلایق، جهان‌بینی‌ها، پیوند‌هایی را شکل می‌دهند و کسانی که بر حسب آنچه که ذکر شد، می‌توانند احترام و حیثیت معینی را بخواهند. ماهنامه‌ دیدار آشنا/ شماره ۲۶ صفحه ۲۷ @didareashna
واژه شناسی «نظریه‌‌های سودگرا و منفعت‌گرا (Utilitarian theories)» نظریه‌هایی که درصدد تبیین پدیده‌های اجتماعی بر حسب محاسبه‌های عقلانی کنش‌گران در خصوص هزینه‌ها و سودهایشان هستند. یعنی پدیده‌های اجتماعی را بر حسب سود و زیان آن محاسبه می‌کنند. ماهنامه‌ دیدار آشنا/ شماره ۲۶ صفحه ۲۷ @didareashna
واژه شناسی «نظریه‌ی بسیج منبع (Resource mobilization theory)» رویکردی است که برای مطالعه جنبش‌ها و نهضت‌های اجتماعی به کار می‌روند و تأکید می‌کند که بسیج توده‌وار و توده‌ها و پایداری و استقامت آنان در یک جنبش و نهضت اجتماعی وابسته به بنیاد منبع کسانی که درگیر در آن نهضت و جنبش هستند، می‌باشد. ماهنامه‌ دیدار آشنا/ شماره ۲۶ صفحه ۲۷ @didareashna
واژه شناسی «پرولتریا (Proletariat)» اصطلاح کارل مارکس برای کسانی است که در جامعه سرمایه‌داری بانک ابزار تولید نیستند و از این‌رو، باید برای کسانی که مالک ابزار تولید هستند کار کنند. «نظریه‌ برچسب‌زنی (Labeling theory) نظریه‌ی انگ‌زنی یا برچسب‌زنی، نظریه‌ای است که اظهار می‌دارد، انگ‌ها و برچسب‌های کج‌روانه‌ای که به مردم زده می‌شود، دلیل عمده و علت اصلی کجروی مردم محسوب می‌شود. ماهنامه‌ دیدار آشنا/ شماره ۲۶ صفحه ۲۷ @didareashna
واژه شناسی «گروه‌های اولیه (Primary groups)» گروه‌های کوچک که ارتباط تنگاتنگ و صمیمی و رو در رو با یکدیگر داشته و بیش‌تر احساس عواطف در میان آن‌ها سروکار دارند و عمدتاً روابط آنان رودررو است. «گروه‌های ثانویه (Secondary groups)» گروه‌های بزرگی که در میان آنان کنش متقابل و رو در رو و صمیمی و چهره به چهره به دلیل گستردگی گروه ممکن نیست. در نتیجه، صمیمیت میان آنان و ارتباط رو در رو در بلند مدت کاهش می‌یابد. این‌ها گروه‌هایی هستند که روابط و کنش متقابل آنان غیرمستقیم و از طریق مکاتبه صورت می‌گیرد. ماهنامه‌ دیدار آشنا/ شماره ۲۶ صفحه ۲۷ @didareashna
واژه شناسی «نظریه‌های کارکردگرا (Functional)» نظریه‌هایی که درصددند تا پدیده‌ها را بر حسب نتایج، پیامدها و کارکردشان، برای یک کل اجتماعی بزرگ‌تر تبیین کنند. «نظریه‌های کشمکش تضاد (Conflict)» نظریه‌هایی که درصددند تا پدیده‌های اجتماعی را بر حسب تضاد و تنش‌هایی که در توزیع نابرابر منافع وجود دارند، تبیین کنند. ماهنامه‌ دیدار آشنا/ شماره ۲۶ صفحه ۲۷ @didareashna
واژه شناسی «کج‌روی (Deviance)» رفتاری است که از رفتار‌های مقبول، هنجارها و قوانین موجود و پذیرفته شده تخلف می‌کنند و به فردی که از چنین قوانین تخلف کنند فرد کجرو گویند. ماهنامه‌ دیدار آشنا/ شماره ۲۶ صفحه ۲۷ @didareashna
«سرانجام قارون و دنیاخواهی» الف) نصایح قوم قارون به قارون ۱. مغرورانه شادمانی نکن که انسان مسرور به ثروت محبوب خدا نیست؛ ۲. مال دنیا چیز خوبی است، مشروط بر این که وسیله‌ای برای کسب آخرت باشد نه هدف؛ ۳. بهره انسان از این جهان بسیار محدود است؛ ۴. این ثروت را که خدا در اختیار تو نهاده، باید سپاس آن را که خدمت به مردم است به جای آوری؛ ۵. فساد و فتنه از گناهان بزرگ است؛ مبادا ثروت را وسیله‌ی فساد در زمین قرار دهی؛ ماهنامه‌ دیدار آشنا/ شماره ۲۶ صفحه ۱۲ @didareashna
واژه شناسی «رویکرد برون دینی» رویکرد برون دینی، روشی است که بدون مراجعه به دین و منابع (قرآن و سنت) قلمرو دین را مشخص می‌کند که در همین راستا، مسأله‌ی «انتظار بشر از دین» مطرح شده است. «انتظار بشر از دین» به این معناست که انسان چه نیازی به دین دارد. و توانایی دین در رفع نیاز آدمی تا کجاست. ماهنامه‌ دیدار آشنا/ شماره ۲۳ صفحه ۴۱ @didareashna
واژه شناسی «کاتولیک» «کاتولیک» در زبان یونانی به معنای «عمومی» است. این مذهب را به این دلیل کاتولیک می‌گویند که همه‌ی شعبه‌های دینی مسیحیت را شامل می‌شود. در حالی که، امروزه در اصطلاح کاتولیک فقط در مورد پیروان کلیسای روم که تحت ریاست «پاپ» قرار دارد به کار می‌رود. این مذهب، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین آیین مسیحیت و پاپ پیشوای آن است. ماهنامه‌ دیدار آشنا/ شماره ۲۳ صفحه ۴۱ @didareashna
واژه شناسی «ارزیابی تلقی از دین» دیدگاه اولی تفریط و دیدگاه دوم افراط است. افراط و تفریط در هر امری ناصوب است. پاسخ صحیح در این زمینه این است که زندگی اخروی انسان، دقیقاً محصول و نتیجه‌ی رفتار و اعمال دنیوی اوست. انسان حقیقتی پویا و در حال شدن است که ساختار وجودی و شیوه‌ی زندگی آن جهان‌اش را با خود و اعمال و رفتار خویش رقم می‌زند و در مقام گزینش شیوه‌های رفتار، باید احکام الزامی دین را رعایت کند. این دیدگاه ناب اسلامی، نه دیدگاه افراطی (اکثری) و نه نگرش تفریطی «اقلی» را می‌پذیرد. در واقع، دین نه انسان را رها نموده و هیچ ارتباطی بین دنیا و آخرت وی ملحوظ نکرده و نه همه‌ی نیازهای ریز و درشت زندگی دنیوی او را تأمین کرده است. بلکه آنچه در ارتباط با سعادت دنیوی و امروز است در دین ملحوظ شده است. ماهنامه‌ دیدار آشنا/ شماره ۲۳‌ صفحه ۴۱ @didareashna
مــاه رمضان كه از راه می‌رســد بايــد خودمان را براى خوردن آماده كنيم. هر كس بيشتر بخورد بيشتر ســود می‌كند. ســفرهاي زيبا با غذاهايى لذيــذ كه هر لحظــه تغيير می‌کنــد و با غذاهاى زيباترى آراسته می‌شود. در اين ماه به مهمانى بزرگى دعوت شــده‌ايم كه ميزبانش خداوند اســت. مگر مىشــود با آنچه از خدا سراغ داريم در مهمانى اين صاحب‌خانه، سفره زيبا و پر پيمانه اى وجود نداشته باشد؟ ماهنامه دیدار/۱۶۵
كمرش صاف نميشود. حس ميكند كه تمام دنيا بر پشتش نشسته و اصلاًسوارى بر عرش هم خيال ندارد بلند شود. البته آن بچه آنقدر سنگين نيست كه بخواهد اذيتش كند. چهار دست و پا در ميان خانه ميگردد. بچه كه در پشت علي سوار است ميخندد و ميگويد برو، برو سريعتر... هي هي. كمرش درد ميكند، نه از فشار دستان كودك... نه! صدايي مي آيد: خداوند از گناهان تو بكاهد و بر گناهان خليفه علي‌ابن‌ابي‌طالب بي‌افزايد كه اينگونه ما را داغدار كرده است. كودك خم مي شود و محاسن سپيدش را در دست مي گيرد و بازي ميكند. اي كاش او هم مي توانست با كودكان يتيم ما بازي كند، ولي خليفه كجا و خانه ي ما مستمندان كجا . خليفه كجا و اين خرابة ماتمزده كجا؟... ماهنامه دیدار آشنا/ شماره ۱۶۵ صفحه۱۹
سال چهارصد هجرى بود كه سيد رضى با هدفى والا و انديشه‌اى وسيع، به جمع‌آورى سخنان اميرمؤمنان حضرت على(ع) پرداخت. نام كتاب را «نهج‌البلاغه» نهاد و در مقدمه علت اين نامگذارى را چنين بيان نمود: «بعد از تمام شدن كتاب چنين ديدم كه نامش را نهج‌البلاغه بگذارم زيرا اين كتاب درهاى بلاغت را به روى بيننده مى‌گشايد و خواسته‌هايش را به او نزديك مى‌سازد.» ماهنامه دیدار آشنا/ شماره ۱۶۵ صفحه۲۲
دل داده‌ام بر باد بر هر چه بادا باد مجنون‌تر از ليلى شيرين‌تر از فرهاد اى عشق از آتش اصل و نسب‌دارى از تيره دودى از دودمان باد آب از تو طوفان شد خاك از تو خاكستر از بوى تو آتش در جان باد افتاد هر قصر بى‌شيرين چون بيستون ويران هر كوه بى فرهاد كاهى به دست باد هفتاد پشت ما از نسل غم بودند ارث پدر ما را اندوه مادرزاد از خاك ما در باد بوى تو مى‌آيد تنها تو مى‌مانى ما مى‌رويم از ياد! ـ زنده یاد قیصر امین پور ماهنامه دیدار آشنا/شماره ۱۶۵ صفحه۲۸
محمد على رجايى، در سال 1312 هجري شمسى در شهرستان قزوين متولد شد، تحصيلات ابتدايى را تا اخذ گواهينامه ششم ابتداى در همين شهرستان به انجام رساند. در سن چهار سالگى از وجود داشتن نعمت پدر محروم شد و تحت تكفل مادر مهربان و منيع الطبعش قرار گرفت. در سال 1327 به تهران مهاجرت كرد و سال بعد يعنى در 1328 وارد نيروى هوايى شد. در مدت 5 سال خدمت در نيروى هوايى، دوره متوسطه را با تحصيل شبانه گذراند، سپس در سال 1335 به دانشسراى عالى رفت و به سال 1338 دوره ليسانس خود را در رشته رياضى به پايان برد و به سمت دبير رياضى به استخدام وزارت... ماهنامه دیدار آشنا/ شماره ۱۶۵ صفحه۴۰
هدایت شده از 𝐙𝐚𝐡𝐫𝐚𝐤𝐭𝐞𝐡
چهارده رکعت عشق ۴. اینکه گفتند رثای حسین بن علی(ع) باید همیشه زنده بماند حقیقتی است و خود پیامبر و ائمه اطهار گفته‌اند این یادآوری نباید فراموش شود و باید اشک مردم را همیشه بگیرید اما در رثای یک قهرمان، پس اول باید قهرمان بودنش برای شما مشخص شوید. در رثای قهرمان بگیرید برای اینکه احساسات قهرمانی پیدا کنید و شما هم عدالتخواه بشود، شما هم با ظلم و ظالم نبرد کنید. ماهنامه‌ دیدار آشنا/ شماره ۲۲ صفحه ۱۴ @didareashna
هدایت شده از 𝐙𝐚𝐡𝐫𝐚𝐤𝐭𝐞𝐡
۱۰۰۰ نکته باریکتر ز مو اینجاست «اولین سوال قیامت» پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: در روز قیامت هیچ بنده‌ای قدم از قدم برنمی‌دارد تا به این دو سوال پاسخ دهد: عمرت را در چه کاری فانی نمودی؟ جوانیت را در چه راهی صرف کرده‌ای؟ ماهنامه‌ دیدار آشنا/ شماره ۲۲ صفحه ۱۸ @didareashna
هدایت شده از 𝐙𝐚𝐡𝐫𝐚𝐤𝐭𝐞𝐡
واژه شناسی «مذهب شافعی» شافعی در فلسطین متولد شد. از شاعران زبردست عصر خویش بود و در سن بیست سالگی به مقام «فتوی» رسید. در آن زمان به مدینه سفر کرد تا از محضر امام مالک استفاده کند. سپس، به یمن رفت و با «علویان زیدی» همفکر شد. وی ابتدا از پیروان مالک بن انس بود و با سفرهای متعدد برای خود مذهبی خاص پدید آورد. وی نظر خود را با روایات درآمیخت و مذهبی بین دو مذهب حنفی و مالکی پدید آورد. ماهنامه‌ دیدار آشنا/ شماره ۲۳ صفحه ۴۲ @didareashna
🎬پخش زنده ⭕️مخالفت علما با صهیونیسم در اسناد کهن قسمت اول 🎙حجت الاسلام محمدصادق ابوالحسنی استاد و پژوهشگر تاریخ معاصر ⏰ دوشنبه ۱۹ آذر | ساعت ۲۰:۰۰ 🖇کانال دفتر ارتباطات فرهنگی 👇 ❁✧═┅┄┄┄ 🌐 @difqom ┄┄┄┅═✧❁