eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
969 دنبال‌کننده
597 عکس
94 ویدیو
55 فایل
🔹‌در جست و جوی خرد ناب🔹 دوماهنامه‌ی رصدی - تحلیلی ناظر به محتواهای اندیشه‌ای در فضای مجازی 📭 ارتباط با مدیر کانال نشریه: @m110614
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 «حیات 7000 ساله؛‌ جریان‌شناسی مواجهه با ایران باستان» ♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه 🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت شماره چهل و چهارم، آبان‌ماه ۱۴۰۱ ✴️ سرخط‌های این شماره: 🔻تبیین سیر تمدنی هفت‌هزارساله کشور ایران؛ 🔻نقد ادعاهای جریانات افراطی در تاریخ‌نگاری ایران باستان؛ 🔻معرفی افراد و رسانه‌های فعال در زمینه تاریخ‌نگاری ایران باستان؛ 🔻بررسی روایات تاریخی در باب کوروش و مناسبت ادعایی هفتم آبان. ✳️ به ضمیمه یادبود طلبه شهید آرمان علی‌وردی لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه 💢https://fekrat.net/?p=12148 🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_44.PC.pdf
25.96M
✳️ دیده‌بان 44؛ نسخه کامپیوتری ✴️ با موضوع «حیات 7000 ساله؛‌ جریان‌شناسی مواجهه با ایران باستان» 🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_44.MOBIL.pdf
26.1M
✳️ دیده‌بان 44؛ نسخه موبایلی ✴️ با موضوع «حیات 7000 ساله؛‌ جریان‌شناسی مواجهه با ایران باستان» 🆔 @didebane_andisheh
❇️ نشریه رصدی_تحلیلی دیده‌بان اندیشه به منظور تکمیل کادر پژوهشی خود، از پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی دعوت به عمل می‌آورد. ✴️ جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارسال رزومه از طریق لینک زیر اقدام فرمائید. @danial_basir •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @didebane_andisheh
♨️ رافت با اغتشاشگران..؟! 📚 دیده‌بان اندیشه شماره 7 🔶 تیرماه سال 1399 آقای محمد فاضلی به عنوان یکی از جامعه‌شناسان منتقد، در یادداشتی با عنوان «در رحمت و رأفت بگشایید» از حاکمیت و قوه قضائیه خواست تا باب بخشش و مهربانی را در مواجهه با بزهکاران و اغتشاشگران باز کند. 🔷 ایشان در این یادداشت کارکرد مجازات را صرفا بازسازی وجدان جمعی دانسته و هیچ اشاره‌ای به تادیب خود شخص، القای ترس در دیگر مجرمین و اجرای عدالت نسبت به زخم‌دیدگان نمی‌کند. ایشان همچنین مشروعیت مجازات را به مقبولیت اجتماعی منوط کرده و سخنی از مصالح و مفاسد نهفته در درون اوامر و نواهی شارع مقدس که ارباب عقول است، به میان نمی‌آورد. 🔶 در بخش آخر این یادداشت نیز ایشان از اهمیت محیط اجتماعی اجرای حکم سخن گفته و مقابله سنگین با اغتشاشگران را به عاملی برای تشدید تشنج اوضاع کشور توصیف می‌کند؛ این در حالی است که مقابله با این افراد، حساسیت نظام نسبت به امنیت زندگی مردم را نشان داده و تا حد زیادی آلام روانی آنان را التیام خواهد بخشید. ♦️ ادامه مطلب در👈 🌐http://fekrat.net/?p=2023 🆔 @didebane_andisheh
♨️ عبرت یا خودنمایی...؟! 📚 دیده‌بان اندیشه شماره 44 🔶 اگر هدف از روایت تاریخ، تجلیل محض از یک تمدن به منظور تقویت روحیه خودبرتربینی و درمان عقده‌های روانی باشد، قطعا جنبه‌های تاریک تاریخ نادیده گرفته می‌شود؛ همچنین اگر بخاطر اغراض سیاسی به سراغ تاریخ برویم، قطعا نمی‌توانیم نگاه جامع و کل‌گرایانه‌ای داشته باشیم؛ 🔷 اما اگر هدف خود را عبرت‌گرفتن از تاریخ و به عبارت دیگر سویه‌ نگاه خود را روی فرصت‌محوری تنظیم کنیم، علاوه بر افتخار به نقاط مثبت تاریخ برای ساخت آینده‌ای روشن، از نقاط ضعف و منفی آن نیز درس گرفته و دست به روایت‌سازی نمی‌کنیم؛ چرا که سفید محض و تماماً مثبت معرفی‌کردن تاریخ یک ملت یا کشور به همان اندازه غیرواقع‌بینانه و تعصب‌آمیز است که سیاه محض و تماماً منفی معرفی‌کردن دیگر ملت‌ها. ♦️ ادامه مطلب در👈 🌐https://fekrat.net/?p=12148 🆔 @didebane_andisheh
✅ دانشجو موذن جامعه است....!! 🆔 @didebane_andisheh
♨️ جامعه و اعدام..! 📚 دیده‌بان اندیشه شماره 10 🔶مردادماه سال 1399 آقای ناصر فکوهی، دکترای انسان‎شناسی سیاسی و استاد دانشگاه تهران در مصاحبه با روزنامه اعتماد، نکاتی را در باب اعدام و مجازات‎های قضایی بیان می‎کند. در گام اول ایشان به نقد مجازات‎های سنگینی مثل اعدام پرداخته و معتقد است این‎گونه مجازات‎ها برای هیچ‌یک از جرائم بشری مناسب نمی‎باشند؛ چرا که اولاً امید را در بین زندانیان از بین می‎برند، ثانیاً به جای عبرت گیری، جرم‎های بیشتری را تولید می‎کنند، ثالثاً خشونت را در جامعه افزایش می‎دهند و رابعاً خوراک برای بیگانگان و رسانه‎های آن‎ها درست می‎کنند. 🔷 درباره این سخن آقای فکوهی باید گفت هر مجازاتی و به طور کلی تمام امور مربوط به جرم و جنایت، باعث مخدوش‌کردن امنیت روانی جامعه خواهد شد و از همین رو بسیاری از این احکام نباید رسانه‎ای شوند ولی این دلیل بر ترک و کنار گذاشتن این مسائل نیست. از طرف دیگر مجازات‎های قضایی به هدف بازدارندگی وضع می‎شوند و باید لااقل کمی غیر متعارف باشند. از طرف دیگر عدم اجرای مجازات‎های قضایی نیز باعث می‎شود تا همان رسانه‎های معاند، دستگاه قضایی کشور را به ضعف و ناکارآمدی متهم سازند. 🔶 در گام بعدی آقای فکوهی به سراغ تأثیر جامعه در وقوع جرائم اجتماعی پرداخته و معتقد است به‎خاطر همین تأثیر، باید در مجازات‎ها، جامعه را نیز در نظر گرفت و سهم شخص مُجرم را کم رنگ تر دید. این مبنا در حالی است که بیشتر از تأثیر جامعه باید اختیار و اراده فرد مجرم را در وضع احکام قضایی در نظر بگیرد چرا که انسان تفاوت اساسی با ماشین آلات مدرن دارد. مسئله دیگر اینکه اگر تأثیر اجتماع تا این اندازه بالا باشد، در جوامع توسعه یافته ما نباید شاهد وقوع جرائم انسانی باشیم؛ در حالی که در این جوامع، بیشتر از جوامع دیگر، جرم و جنایت وجود دارد. 🔷 در گام سوم، ایشان قاعده‌ای کلی تحت این عنوان مطرح می‎کنند که انعطاف، همواره نشانه قدرت یک دستگاه اجرایی بوده و جزم‌گرایی، نشانه ضعف و تندروی آن دستگاه. مشکل این قاعده، در تعمیم بی‎موردِ آن است؛ چرا که اتفاقاً در مسائل قضایی، این، ثبات احکام و راسخ بودنِ آن‎هاست که اجرای صحیح عدالت را به همگان اثبات می‎کند. ♦️ ادامه مطلب در👈 🌐http://fekrat.net/?p=2829 🆔 @didebane_andisheh
♨️ اعتلای کلمه‌الله...!! 📚 دیده‌بان اندیشه شماره 42 🔶 یکی از اقسام مهم جهاد در اسلام در کنار دفاع از دین و توسعه آن، «جهاد تمکین» است. در عربی معاصر «التمکین‌الاجتماعی» به «توانمندسازی اجتماعی» معنا می‌شود. بر این اساس، جامعه اسلامی زمانی متمکن خواهد بود که بتواند بدون دخالت عوامل داخلی و خارجی، سبک زندگی اسلامی و مناسک مورد اعتقاد خود را اجرایی سازد. بنابر این دیدگاه، تمکین اگرچه با تشکیل حکومت و دولت و پیروزی سیاسی ملازمه‌ای ندارد، ولی مترتب بر آن هست. 🔷 رابطه جهاد و تمکین، رابطه سببی و مسببی است؛ یعنی جهاد سبب، و تمکین مسبب است. به معنای اینکه قدرت از طریق جهاد حاصل می شود. پس می‌توان اذعان کرد که هدف از جهاد در اسلام، کسب قدرت برای اجرای شرعیات و مناسک دینی بدون مزاحمت عوامل دیگر است که جز با دستیابی به تمکین جامعه اسلامی از جوامع طاغوت امکان‌پذیر نخواهد بود. ♦️ ادامه مطلب در👈 🌐fekrat.net/?p=11922 🆔 @didebane_andisheh
♨️ الزام یا التزام به حجاب...!! 📚 دیده‌بان اندیشه شماره 13 ✍️ داوود مهدوی‌زادگان 🗓 30 شهریور 1399 (روزنامه فرهیختگان) 🆔 @didebane_andisheh
♨️ الزام یا التزام به حجاب...!! 🔷 در مساله حجاب برخی قصد دارند تا میان «الزام» و «التزام»، رابطه تقابل و تعارض ساخته و صرفا از التزام به حجاب سخن گفته و توجهی به الزام آن نکنند. اهل حقوق و فلسفه اجتماع بر مغالطه‌آمیزبودن این سخن واقفند و از طرح آن در مباحث علمی پرهیز می‌کنند. یکی از مرزهای «عرفی‌گرایان پیچیده» یا «علمی» با «عرفی‌گرایان خام» یا «عامه‌پسند» در همین‌جاست. 🔶 «التزام»، ضرورت اجتماع است و «الزام» ضرورت حکمرانی است. جامعه با مفهوم التزام، شکل می‌گیرد ولی هنوز تا تحقق «جامعه سیاسی» فاصله دارد. چون مفهوم التزام برای استقرار و تداوم اجتماع کافی نیست و همچنان شکننده است. برای پایداری و قوام جامعه به مفهوم «الزام» نیاز است. کار فلسفه سیاسی از همین‌جا آغاز می‌شود. به‌عبارتی فیلسوف اجتماع بحث از مفهوم التزام می‌کند و فیلسوف سیاسی بحث از الزام می‌کند. اگر «التزام» سازنده «اجتماع» است؛ «الزام» سازنده «اجتماع سیاسی» است. 🔷 درواقع، «الزام» ضامن حفظ «التزام» شهروندان جامعه است. اگر شهروندی نخواهد به قواعد اجتماع، التزام داشته باشد و درعین‌حال، از مواهب و منافع اجتماع بهره‌برداری کند؛ اصل «الزام» یا همان حاکمیت او را ملزم به رعایت قواعد اجتماع می‌کند. بنابراین، اصل الزام حمایت‌گر و معاضد یا ضامن اصل التزام است و رابطه تقابلی بین‌شان برقرار نیست. 🔶 حکمرانی دینی از جهت الزام حکومتی با حکمرانی‌های غیردینی یا سکولار تفاوت نظری ندارد. همان‌طور که در حکومت‌های سکولار، امر الزام حکومتی، لازم و ضروری است و برای اعمال آن از همه‌گونه ابزار‌های انسانی و ماشینی و روش‌های تشویقی و تنبیهی بهره‌برداری می‌کنند؛ در حکمرانی اسلامی نیز اصل الزام، مسلم و قطعی است. احکام جزائی اسلام و مواعظ اخلاقی و توبیخ‌های دینی تماما در جهت اعمال اصل الزام است. بنابراین، الزام حکومتی، از اختصاصات نظام اسلامی نیست و در دیگر حکمرانی‌ها -با هرگونه فلسفه سیاسی که باشند- هم دیده می‌شود. 🔷 اما اختلاف حکمرانی اسلامی با دیگر نظریه‌های سیاسی-به‌ویژه حکمرانی سکولار و دنیوی- در مراجع قانونگذاری است. حکمرانی‌های سکولار با دین‌زدایی از سیاست و نفی وحی به‌مثابه مرجع تشریع احکام مدنی، مرجع قانونگذاری را محدود به عرف ساختند. در این‌گونه حکمرانی‌ها فقط مراجع عرفی مانند مجالس ملی و شوراهای شهری و محلی و اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی و مردم‌نهاد از جهت قانونگذاری اعتبار دارند و باقی مراجع قانونگذار به‌ویژه مرجع وحی کنار گذاشته شده است. 🔶 اما در حکمرانی دینی علاوه‌بر مراجع عرفی، شریعت اسلامی به‌عنوان مرجع قانونگذار اعتبار پیدا کرده است. البته رابطه این دو مرجع، طولی است و نه عرضی. به همین دلیل، قوانین عرفی نمی‌توانند در تعارض با قوانین شرعی وضع شوند. براین اساس، اگر قانونی در نظام اسلامی ماخوذ از مرجع وحی باشد؛ نمی‌توان به‌دلیل عدم توافق اقلیتی از مردم، آن قانون را کنار گذاشت. ♦️ ادامه مطلب در👈 🌐http://fekrat.net/?p=3814 🆔 @didebane_andisheh
♨️ بهجت غمگینان 📚 دیده‌بان اندیشه شماره 41 🔷 عرفان اسلامی یکی از مهمترین عرصه‌هایی است که دو مقوله غم و شادی در آن به چشم می‌خورد؛ برخی از تحلیلگران بهجت و سرمستی عارفان را به نظاره می‌نشینند و برخی دیگر اندوه نهفته در پشت آن را. به هر حال مسلم است که در عرفان اسلامی، غم مساوی و معادل با شادی و حتی شادی وصف‌ناپذیر می‌باشد که منظور از آن یک رهایی درونی، تخلیه کامل ذهنی و احساس سرخوشی و سرزندگی و پرواز روحانی است. در عرفان غم هجران معشوق و دوری یار، مقدمه‌ شادی و غم رسیدن به محبوب و یار زیباترین و باشکوه‌ترین شادمانی است و لذتی وصف‌ناپذیر دارد؛ از این رو می‌تواند تعالی‌بخش باشد. 🔶 به‌طور کلی درآموزه‌های عرفانی ترجیح نه بر غم است و نه بر شادی؛ بلکه اصالت در متعلَّق آن دو است. از آنجایی که یکی از اهداف والای زندگی آدمی در جهان خاکی و از پایه‌های اصلی معنای زندگی او، طی‌کردن مسیر رشد و تکامل و ظهور و بروز کمال انسانیت است، اصالتِ ذاتیِ غم و شادی به عنوان احوالی از احولات آدمی و هیجانی از تجربه زیسته او، زمانی نمایان می‌شود که بهانه‌ای برای رویش و قدکشیدن آدمی باشند؛ اما نکته اصلی این است که مرزگذاری بین غم‌های اصیل و تکامل‌بخش با غم‌های بیهوده و عبث از یک سو و شادی‌ها و شادی‌نماها از سوی دیگر، گره‌های معمای غم و شادی را برای مخاطب دغده‌مند حل می‌کند. ♦️ ادامه مطلب در👈 🌐http://fekrat.net/?p=11366 🆔 @didebane_andisheh
🔰تقارن عقلانیت و جهالت 🔸امسال همه مردم ایران، ۲۵ آبان را با حمله تروریستی اشرار و شهادت چند تن از هموطنانمان در ایذه، اصفهان و مشهد به خاطر سپردند. روزی که باید کتاب و کتاب‌خوانی را پاس می‌داشتیم. تقارن این دو مناسبت شاید در ظاهر معنای خاصی نداشته باشد؛ اما اگر نیک بنگریم متوجه خواهیم شد که رویداد دوم نتیجه بی‌اعتنایی به رویداد اول است و بخش مهم این بی‌اعتنایی ثمره کنشگری غیرمعقولانه سلبریتی‌ها در نشان دادن بی‌راهه‌ها به جامعه و افکار عمومی است؛ کنشگری‌هایی که حیاط خلوتی می‌شود برای اغتشاش و ترور! 🖋محمدمهدی شرف‌الدین، پژوهشگر رسانه 💢 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
♦️ میانبُر بین نظریه و عمل 🔷 در پارادایم ژورنالیسم اندیشه سایبری، تئوری‌ها و راهبردها نه در لابلای کاغذ کتاب‌ها و مقالات بلکه در متن یادداشت‌ها و کپشن‌های مجازی تولید‌ شده و به مرحله عملیاتی می‌رسند. یکی از فرق‌های عمده این دو روش در سرعت رسیدن نظریات به ساحت فعل کنش‌گران است؛ به بیان دیگر اندیشه‌ها در فضای مجازی بخاطر آنکه محفوف به چاشنی احساسات و جدلیات بوده و با قوه خیال مخاطب درگیر می‌شوند، راحت‌تر و زودتر به مرحله اجرا و اقدام می‌رسند. 🔶 اگر بخواهیم یه مثال راحت و ملموس در این‌باره بزنیم، باید به وقایع دو روز قبل اشاره کنیم. اهل علم به خوبی می‌دانند که مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی، قسمت اعظمی از عمر خود را صرف ایده اسلامی‌سازی علوم انسانی کرده و در این راه آثار زیادی را به مرحله تولید رسانده است. با پخش خبر نامگذاری سالروز ارتحال این فیلسوف برجسته به روز «علوم انسانی اسلامی»، از دو روز قبل عده‌ای از اساتید دانشگاه و نویسندگان فضای مجازی همچون آقایان زیدآبادی و مصلح، به اعتراض علیه این اقدام پرداختند. 🔷 آنها با نگارش یادداشت‌های تند و مُغرضانه، هم تسلط آقای مصباح بر علوم انسانی معاصر را زیر سوال بردند، هم پروژه اسلامی‌سازی علوم انسانی را عقیم و بی‌فایده خواندند و هم مراکزی همچون موسسه امام خمینی(ره) را به اتلاف سرمایه‌های هنگفت بیت‌المال علیرغم عدم بازدهی کافی متهم ساختند. اگرچه که اساتید مختلفی در مقام دفاع از شخصیت علمی استاد خود و فعالیت موسسه مذکور برآمدند، اما ماجرا در سطح گفتمانی و نظری باقی نماند. 🔶 دو روز بعد از نگارش یاددا‌شت‌های اعتراضی علیه آیت‌الله مصباح و موسسه امام خمینی(ره) دیشب چند تن از اساتید همین موسسه مورد تعرض وحشیانه عده‌ای جوان قرار گرفتند. این اتفاق افتاد تا به همگان اثبات شود که فاصله نظریه تا عمل در فضای حکمرانی فضای مجازی بر عقول عامه مردم بسیار نزدیک‌تر از آن چیزی است که فکرش را بکنیم. 🙏 فقط یادمان نرود که به قول شهید همت، دشمن هرجایی رو که میزنه، همونجا نقطه قوت ماست. ✅ پیشاپیش سالروز ارتحال علامه مصباح یزدی و روز علوم انسانی اسلامی رو پاس می‌داریم. 🖋 سید محمدمهدی شرف الدین 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
♨️ سوداییِ تجدد 📚 دیده‌بان اندیشه شماره 17 ☑️ مرحوم داوود فیرحی را می توان یکی از گفتمان‌سازها و شبکه‌سازهای فکری جریان تجددخواه ایران دانست که اگرچه شاید روش او با امثال آقای سروش متفاوت باشد، اما مقصد و نتیجه هر دو یکی بوده و آن به‌حاشیه‌راندن مبانی و اصول حکومتی اسلام در عرصه اجتماعی است. از دیگر نقدهای وارده بر منظومه فکری ایشان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 🔸سنجش گزاره‌های فقهی با معیار فلاسفه علوم اجتماعی و سیاسی 🔹تطبیق و تحلیل فقه و گزاره‌های فقهی با اندیشه‌های دموکراتیک 🔸جایگزین‌کردن مقبولیت به جای مشروعیت در فقه سیاسی اسلام 🔹فاصله‌گیری از سنجه‌های فقه و پذیرش تجدد و عقلانیت لیبرالی 🔸مخالفت با اسلامی‌سازی علوم انسانی و نفی امکان وقوعی آن 🔹اعتقاد به دولت حداقلی در نظریات سیاسی اسلام ♦️ ادامه مطلب در👈 🌐http://fekrat.net/?p=3702 🆔 @didebane_andisheh
♦️ اقلیت یا اکثریت در حافظه تاریخی ✍️ سیدمحمدمهدی شرف الدین سردبیر مجله دیده‌بان اندیشه 🔷 دو روز است که تمام کانال‌ها، صفحات مجازی و حتی روزنامه‌ها، در مورد موضوعی مشترک سخن می‌گویند؛ آن موضوع تصویب قانون منع ورود زنان و دختران به دانشگاه توسط طالبان است؛ همه تحلیلگران و صاحبان خرد به درستی و با دلسوزی نسبت به این مساله اعتراض کرده و سعی دارند تا صدای مظلومیت دختران و زنان افغانستانی را به گوش جهانیان برسانند. آنها همچنین به نداهای مشابه داخل کشور که هرازگاهی از تریبون نمازجمعه برخی از مولویان به گوش می‌رسد نیز همین واکنش را نشان می‌دهند. 🔶 اگر از کمی عقب‌تر به قضیه بنگریم، شاید این سوال پیش آید که چرا علیرغم وجود مسائل مختلف برای بحث در کشور خودمان، همگان محور یادداشت‌های خود را روی این موضوع قرار دادند؛ پاسخ این سوال را باید در ناخودآگاه این افراد جستجو کرد؛ زمانی که انسان حقی را همچون حق حیات در تصور خود بدیهی تلقی کند، طبیعی است که نسبت به سلب آن برای دیگری، لب به اعتراض باز کند. 🔷 سوال دیگر اینجاست که چه عاملی باعث شده تا زنان و به طور کلی مردم ایران، تحصیل زنان در مدارس و دانشگاه‌ها را همچون حق حیات، بدیهی تلقی کنند؟ برای پاسخ به این سوال نیز باید سری به ناخودآگاه تاریخ زد؛ 🔶 به گزارش آمار (iscanews.ir/xbs99)، در دوران رژیم پهلوی دختران محدودی موفق به کسب دیپلم می‌شدند و بعد از آن به خانه‌ها برمی‌گشتند. فقط 6 درصد از دختران آن‌ هم غالبا دختران مقامات درباری، موفق می‌شدند تا به دانشگاه‌ راه پیدا کرده و تحصیلات تکمیلی کسب کنند. از همین رو، در این زمان خبری از اشتغال زنان و حضور آنها در بخش صنعت یا هیئت علمی دانشگاه‌ها نبوده و جمعیت زنان جامعه نیز نسبت به این مساله اعتراض چندانی نداشتند چرا که حق تحصیل در دانشگاه را برای خود بدیهی تلقی نمی‌کردند. 🔷 جمهوری اسلامی با حذف نگاه ابزاری به زن، نه تنها راه ورود دختران و زنان به دانشگاه‌ها را باز کرد، بلکه تحصیلات تکمیلی را به یکی از نیازهای مسلم و بدیهی آنان مبدل ساخت؛ به طوری که امروزه بیش از 60 درصد جمعیت دانشجوی کشور را زنان و دختران تشکیل می‌دهند. امروز برای دختر ایرانی، منع از تحصیل در دانشگاه و سطوح عالی، یک مساله عجیب و مُضحِک است؛ در حالی که کمتر از نیم قرن قبل، این مساله برای همگان طبیعی به نظر می‌رسید. ✅ دلسوزی و تلاش برای بازشدن راه تحصیل دختران در تمام نقاط جهان، امری پسندیده و مطلوب است؛ درست به همان اندازه که فراموشی حافظه تاریخی‌مان مذموم و خطرناک خواهد بود...!! 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
♨️ اضمحلال یا بازخوانی 📚 دیده‌بان اندیشه شماره 26 🔶 تلاش روشنفکران حوزوی در برقراری آشتی میان تفکرات حوزوی و مدرن غربی، چالش‌آفرین و بحران‌زا است؛ زیرا بنای روشـنگري مـدرن بر نفـی مرجعیت علمی وحی و نقل است و حـوزه‌هـاي اسلامی با همه اختلافات، بر محور وحی و نصوص دینی، وحدت و انسجام می‌یابند. این چالش غالبا به غلبـه بُعـد روشنفکري پایان می‌پذیرد و باورها و اعتقادات حوزوی، موضوع تحلیل‌هـاي روشـنفکرانه قرار گرفته و در بازخوانی مجدد، یا به طور کلی نفی شـده و از دست می‌روند و یا آن که با قرائتی جدید، منقلب و دگرگون گشـته و هـویتی نـوین پیـدا می‌کنند. 🔷 باور و اعتقـادات دینـی حـوزوی نسـبت بـه عـالم و آدم، آنگـاه کـه از منظـر روشنفکري مدرن بازخوانی می‌شود، یا از نوع پندارهاي تاریخی‌اي دانسته می‌شود که بر اساس نظریات مختلف به اصطلاح علمی در اثر جهل بشر یـا زمینـه‌هـاي اقتصادي، سیاسی و تاریخی پدید آمده و اینک بطلان و فساد آنها آشکار شده است، و یا از نوع باورهاي مفیدي خوانده می‌شود که در اثر کارکردهاي روانی بشر به وجود آمده و هنوز نیز به دلیل آن که انتظارات بشر را برآورده می‌سـازد، مفیـد و کارآمـد اسـت. 🔶 تفسیر روشنفکرانه اخیر گرچه ظاهري همدلانه با باور دینی داشته و تـداوم آن را ممکـن می‌سازد، و لکن در حقیقت، با رویکردي سکولار، دین را در خدمت زندگی دنیوي بشر تقلیل داده و ابعاد معرفتی و قدسی آن را زائل و نابود ساخته است. ♦️ ادامه مطلب در👈 🌐http://fekrat.net/?p=4352 🆔 @didebane_andisheh
☑️ آخرین مراحل طراحی داخلی دیده‌بان 43 با موضوع آسیب‌شناسی گسست میان دولت و ملت ✅ انتشار به زودی.... ♦️ با ما همراه باشید! 🆔 @didebane_andisheh
♨️ ویژه‌نامه سالگرد رحلت علامه مصباح یزدی(ره) 📚 دیده‌بان اندیشه شماره 19 🔶 در این شماره از دیده‌بان اندیشه، علاوه بر مرور زندگی پر خیر و برکت حضرت علامه مصباح یزدی و بازتاب اندیشه‌ها در ایام رحلت ایشان، به پنج محور مهم و اساسی از اندیشه‌های آیت‌الله مصباح یزدی(ره) که بیشتر مورد انتقاد و چالش از سوی روشنفکران و ژورنالیست‌های علمی بوده است، پرداخته می‌شود. این پنج محورعبارت است از: 1. نقد سکولاریسم در اندیشه آیت‌الله مصباح یزدی(ره) 2. اسلام ، خشونت و دموکراسی در اندیشه آیت‌الله مصباح یزدی(ره) 3. سیری در اندیشه ولایت فقیه 4. تبیین علم دینی 5. تعدد قرائت‌ها و پلورالیسم ✅ در ادامه با متن هرکدام از محورهای پنجگانه، همراه ما باشید.👇 🆔 @didebane_andisheh
سکولاریسم و اسلام.pdf
197.1K
♨️ ویژه‌نامه سالگرد رحلت علامه مصباح یزدی(ره) 1️⃣ مقاله اول: سکولاریسم و اسلام، توافق یا تقابل؟! ✍️ سید حسین حسینی 🔷 انديشه سكولاريزم مبتني بر اختصاص دين به رابطه فردي انسان با خداست ولي وقتي ضرورت دين به عنوان مجموعه‌اي مشتمل بر قوانين اجتماعي براي سعادت مادّي و معنوي انسان اثبات شود، گرايش سكولاريزم باطل مي گردد. 🔶 آیت‌الله مصباح تأکید دارد که اگر كسي براي خداوند ربوبيّت تشريعي قائل نباشد، نخستين مرتبه اسلام را فاقد است؛ زيرا نصاب توحيد كه براي مسلمان بودن ضرورت دارد، اعتقاد به توحيد در خالقيّت و ربوبيّت تكويني و تشريعي است. ✅ ادامه دارد... 🆔 @didebane_andisheh
اسلام و دموکراسی.pdf
311.1K
♨️ ویژه‌نامه سالگرد رحلت علامه مصباح یزدی(ره) 2️⃣ مقاله دوم: اسلام، خشونت و دموکراسی ✍️ محمد مهدی کریم‌پور 🔷 برخى گمان کرده‌اند که تنها راه ارج‌نهادن به مردم و تأمین حقوق و آزادى‌هاى واقعى آنان این است که آنان را در «مشروعیت» و «حقانیت» حکومت اسلامى سهیم کنیم! درحالى که براى ارج نهادن به مردم لازم نیست آنان را در جایگاه خداوند قرار داده و منزلت ربوبیت به آنان عطا کرده و حق تشریع و تقنین و نهى و امر و منع و زجر را به آنان واگذار سازیم. 🔶 بر اساس مبناى صحیح اسلامى، مشروعیت ولى فقیه به نصب عام از طرف امام معصوم(علیه السلام) است و مردم در تحقّق و استقرار و عینیّت بخشیدن به حكومت و حاكمیت فقیه، نقش اساسی دارند. ✅ ادامه دارد... 🆔 @didebane_andisheh
سیری در اندیشه ولایت فقیه.pdf
353.5K
♨️ ویژه‌نامه سالگرد رحلت علامه مصباح یزدی(ره) 3️⃣ مقاله سوم: سیری در اندیشه ولایت فقیه ✍️ سید محمد مهدی شرف‌الدین 🔷 به جرات می‌توان نظریه ولایت فقیه را محوری‌ترین و مهم‌ترین پایه و اساس نظام سیاسی اسلام در عصر غیبت امام زمان(عج) دانست. نظریه‌ای که در آخرین سالهای قرن بیستم، عملاً کارایی و صلاحیت دخالت دین را در امور جامعه بر همگان روشن ساخت و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) با تکیه بر همین نظریه توانستند علیرغم میل همه قدرت‌های استعمارگر دنیا، نظام حکومت اسلامی را ایجاد کرده و به خوبی آنرا اداره کنند. 🔶 علامه مصباح یزدی(ره) یکی از مهمترین اندیشمندانی هستند که از این نظریه دفاع کرده و با جدیت تمام در صَدد پی ریزی مبانی عقلی و نقلی برای آن برآمدند. ✅ ادامه دارد... 🆔 @didebane_andisheh
تبیین علم دینی.pdf
265.2K
♨️ ویژه‌نامه سالگرد رحلت علامه مصباح یزدی(ره) 4️⃣ مقاله چهارم: تبیین علم دینی ✍️ رسول لطفی 🔷 نظریه علم دینی آیت‌الله مصباح(ره) بر این مبنا استوار است که هویت علم و ساختار و چارچوب اصلی علم را مبانی علم تشکیل می‌دهد. اگر این مبانی اسلامی باشد، علم نیز اسلامی خواهد بود. علم اسلامی مبتنی بر مبانی هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، الاهیاتی و دین‌شناسی، انسان‌شناسی و ارزش‌شناسی باید ایجاد شود. البته ایشان مسائل و مقاصد نیز دخیل می‌دانند اما نقش‌آفرینی مبانی در علوم را پررنگ می‌دانند. ✅ ادامه دارد... 🆔 @didebane_andisheh
تعدد قرائت.pdf
218.7K
♨️ ویژه‌نامه سالگرد رحلت علامه مصباح یزدی(ره) 5️⃣ مقاله پنجم: تعدد قرائت‌ها و پلورالیسم ✍️ حامد اسماعیلی‌مهر 🔶 استعمارگران و کسانی که در پی جهانی‌سازی فرهنگ غربی هستند به ایادی خود در کشورهای مختلف سفارش کرده‌اند تا زمینه فرهنگی این امر را فراهم آورند؛ یکی از آن زمینه‌ها این است که مردم را برای پذیرفتن افکار و آرای متضاد آماده کند؛ زیرا تا زمانی که دیگران، مثلاً مسلمانان بر حقانیت عقیده خود اصرار داشته باشند زمینه جهانی شدن فرهنگ آمریکایی فراهم نخواهد شد. 🔷 از نظر آیت‌الله مصباح شاید بتوان گفت مهم‌ترین شبهه برای دین‌زدایی و دورکردن مردم از هدایت الهی و تعالیم انبیا علیهم‌السلام همین شبهه تعدد قرائات باشد که بر اساس آن حتی اگر دو قرائت ضد یکدیگر باشند باز هم هر دو قابل پذیرش است. ✅ پایان 🆔 @didebane_andisheh