eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
968 دنبال‌کننده
670 عکس
108 ویدیو
57 فایل
🔹‌در جست و جوی خرد ناب🔹 دوماهنامه‌ی رصدی - تحلیلی ناظر به محتواهای اندیشه‌ای در فضای مجازی 📭 ارتباط با سردبیر: @m110614
مشاهده در ایتا
دانلود
DIDEBAN_ANDISHE_42.mobil.pdf
19.03M
✳️ دیده‌بان 42؛ نسخه موبایلی ✴️ با موضوع «اقامه توحید؛ در بستر پیاده‌روی اربعین حسینی» 🆔 @didebane_andisheh
💠 «حیات 7000 ساله؛‌ جریان‌شناسی مواجهه با ایران باستان» ♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه 🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت شماره چهل و چهارم، آبان‌ماه ۱۴۰۱ ✴️ سرخط‌های این شماره: 🔻تبیین سیر تمدنی هفت‌هزارساله کشور ایران؛ 🔻نقد ادعاهای جریانات افراطی در تاریخ‌نگاری ایران باستان؛ 🔻معرفی افراد و رسانه‌های فعال در زمینه تاریخ‌نگاری ایران باستان؛ 🔻بررسی روایات تاریخی در باب کوروش و مناسبت ادعایی هفتم آبان. ✳️ به ضمیمه یادبود طلبه شهید آرمان علی‌وردی لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه 💢https://fekrat.net/?p=12148 🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_44.PC.pdf
25.96M
✳️ دیده‌بان 44؛ نسخه کامپیوتری ✴️ با موضوع «حیات 7000 ساله؛‌ جریان‌شناسی مواجهه با ایران باستان» 🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_44.MOBIL.pdf
26.1M
✳️ دیده‌بان 44؛ نسخه موبایلی ✴️ با موضوع «حیات 7000 ساله؛‌ جریان‌شناسی مواجهه با ایران باستان» 🆔 @didebane_andisheh
❇️ نشریه رصدی_تحلیلی دیده‌بان اندیشه به منظور تکمیل کادر پژوهشی خود، از پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی دعوت به عمل می‌آورد. ✴️ جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارسال رزومه از طریق لینک زیر اقدام فرمائید. @danial_basir •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @didebane_andisheh
♨️ رافت با اغتشاشگران..؟! 📚 دیده‌بان اندیشه شماره 7 🔶 تیرماه سال 1399 آقای محمد فاضلی به عنوان یکی از جامعه‌شناسان منتقد، در یادداشتی با عنوان «در رحمت و رأفت بگشایید» از حاکمیت و قوه قضائیه خواست تا باب بخشش و مهربانی را در مواجهه با بزهکاران و اغتشاشگران باز کند. 🔷 ایشان در این یادداشت کارکرد مجازات را صرفا بازسازی وجدان جمعی دانسته و هیچ اشاره‌ای به تادیب خود شخص، القای ترس در دیگر مجرمین و اجرای عدالت نسبت به زخم‌دیدگان نمی‌کند. ایشان همچنین مشروعیت مجازات را به مقبولیت اجتماعی منوط کرده و سخنی از مصالح و مفاسد نهفته در درون اوامر و نواهی شارع مقدس که ارباب عقول است، به میان نمی‌آورد. 🔶 در بخش آخر این یادداشت نیز ایشان از اهمیت محیط اجتماعی اجرای حکم سخن گفته و مقابله سنگین با اغتشاشگران را به عاملی برای تشدید تشنج اوضاع کشور توصیف می‌کند؛ این در حالی است که مقابله با این افراد، حساسیت نظام نسبت به امنیت زندگی مردم را نشان داده و تا حد زیادی آلام روانی آنان را التیام خواهد بخشید. ♦️ ادامه مطلب در👈 🌐http://fekrat.net/?p=2023 🆔 @didebane_andisheh
♨️ عبرت یا خودنمایی...؟! 📚 دیده‌بان اندیشه شماره 44 🔶 اگر هدف از روایت تاریخ، تجلیل محض از یک تمدن به منظور تقویت روحیه خودبرتربینی و درمان عقده‌های روانی باشد، قطعا جنبه‌های تاریک تاریخ نادیده گرفته می‌شود؛ همچنین اگر بخاطر اغراض سیاسی به سراغ تاریخ برویم، قطعا نمی‌توانیم نگاه جامع و کل‌گرایانه‌ای داشته باشیم؛ 🔷 اما اگر هدف خود را عبرت‌گرفتن از تاریخ و به عبارت دیگر سویه‌ نگاه خود را روی فرصت‌محوری تنظیم کنیم، علاوه بر افتخار به نقاط مثبت تاریخ برای ساخت آینده‌ای روشن، از نقاط ضعف و منفی آن نیز درس گرفته و دست به روایت‌سازی نمی‌کنیم؛ چرا که سفید محض و تماماً مثبت معرفی‌کردن تاریخ یک ملت یا کشور به همان اندازه غیرواقع‌بینانه و تعصب‌آمیز است که سیاه محض و تماماً منفی معرفی‌کردن دیگر ملت‌ها. ♦️ ادامه مطلب در👈 🌐https://fekrat.net/?p=12148 🆔 @didebane_andisheh
✅ دانشجو موذن جامعه است....!! 🆔 @didebane_andisheh
♨️ جامعه و اعدام..! 📚 دیده‌بان اندیشه شماره 10 🔶مردادماه سال 1399 آقای ناصر فکوهی، دکترای انسان‎شناسی سیاسی و استاد دانشگاه تهران در مصاحبه با روزنامه اعتماد، نکاتی را در باب اعدام و مجازات‎های قضایی بیان می‎کند. در گام اول ایشان به نقد مجازات‎های سنگینی مثل اعدام پرداخته و معتقد است این‎گونه مجازات‎ها برای هیچ‌یک از جرائم بشری مناسب نمی‎باشند؛ چرا که اولاً امید را در بین زندانیان از بین می‎برند، ثانیاً به جای عبرت گیری، جرم‎های بیشتری را تولید می‎کنند، ثالثاً خشونت را در جامعه افزایش می‎دهند و رابعاً خوراک برای بیگانگان و رسانه‎های آن‎ها درست می‎کنند. 🔷 درباره این سخن آقای فکوهی باید گفت هر مجازاتی و به طور کلی تمام امور مربوط به جرم و جنایت، باعث مخدوش‌کردن امنیت روانی جامعه خواهد شد و از همین رو بسیاری از این احکام نباید رسانه‎ای شوند ولی این دلیل بر ترک و کنار گذاشتن این مسائل نیست. از طرف دیگر مجازات‎های قضایی به هدف بازدارندگی وضع می‎شوند و باید لااقل کمی غیر متعارف باشند. از طرف دیگر عدم اجرای مجازات‎های قضایی نیز باعث می‎شود تا همان رسانه‎های معاند، دستگاه قضایی کشور را به ضعف و ناکارآمدی متهم سازند. 🔶 در گام بعدی آقای فکوهی به سراغ تأثیر جامعه در وقوع جرائم اجتماعی پرداخته و معتقد است به‎خاطر همین تأثیر، باید در مجازات‎ها، جامعه را نیز در نظر گرفت و سهم شخص مُجرم را کم رنگ تر دید. این مبنا در حالی است که بیشتر از تأثیر جامعه باید اختیار و اراده فرد مجرم را در وضع احکام قضایی در نظر بگیرد چرا که انسان تفاوت اساسی با ماشین آلات مدرن دارد. مسئله دیگر اینکه اگر تأثیر اجتماع تا این اندازه بالا باشد، در جوامع توسعه یافته ما نباید شاهد وقوع جرائم انسانی باشیم؛ در حالی که در این جوامع، بیشتر از جوامع دیگر، جرم و جنایت وجود دارد. 🔷 در گام سوم، ایشان قاعده‌ای کلی تحت این عنوان مطرح می‎کنند که انعطاف، همواره نشانه قدرت یک دستگاه اجرایی بوده و جزم‌گرایی، نشانه ضعف و تندروی آن دستگاه. مشکل این قاعده، در تعمیم بی‎موردِ آن است؛ چرا که اتفاقاً در مسائل قضایی، این، ثبات احکام و راسخ بودنِ آن‎هاست که اجرای صحیح عدالت را به همگان اثبات می‎کند. ♦️ ادامه مطلب در👈 🌐http://fekrat.net/?p=2829 🆔 @didebane_andisheh
♨️ اعتلای کلمه‌الله...!! 📚 دیده‌بان اندیشه شماره 42 🔶 یکی از اقسام مهم جهاد در اسلام در کنار دفاع از دین و توسعه آن، «جهاد تمکین» است. در عربی معاصر «التمکین‌الاجتماعی» به «توانمندسازی اجتماعی» معنا می‌شود. بر این اساس، جامعه اسلامی زمانی متمکن خواهد بود که بتواند بدون دخالت عوامل داخلی و خارجی، سبک زندگی اسلامی و مناسک مورد اعتقاد خود را اجرایی سازد. بنابر این دیدگاه، تمکین اگرچه با تشکیل حکومت و دولت و پیروزی سیاسی ملازمه‌ای ندارد، ولی مترتب بر آن هست. 🔷 رابطه جهاد و تمکین، رابطه سببی و مسببی است؛ یعنی جهاد سبب، و تمکین مسبب است. به معنای اینکه قدرت از طریق جهاد حاصل می شود. پس می‌توان اذعان کرد که هدف از جهاد در اسلام، کسب قدرت برای اجرای شرعیات و مناسک دینی بدون مزاحمت عوامل دیگر است که جز با دستیابی به تمکین جامعه اسلامی از جوامع طاغوت امکان‌پذیر نخواهد بود. ♦️ ادامه مطلب در👈 🌐fekrat.net/?p=11922 🆔 @didebane_andisheh