eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
984 دنبال‌کننده
663 عکس
102 ویدیو
56 فایل
🔹‌در جست و جوی خرد ناب🔹 دوماهنامه‌ی رصدی - تحلیلی ناظر به محتواهای اندیشه‌ای در فضای مجازی 📭 ارتباط با سردبیر: @m110614
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 شعورمندی عالم 🎙 محمدجواد فلاح 🔸 آیاتی که تسبیح در عالم جمادات را مطرح می‌کنند، نشان می‌دهند که مبانی دینی ما قائل به‌نوعی شعورمندی برای عالم هستی است. 📖 دیده بان اندیشه شماره 39 📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید. 🆔 @didebane_andisheh
💢 تضعیف حکومت به هیچ وجه جائز نیست! 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی 🔻 آیت‌الله گلپایگانی معتقد بودند که اظهارنظر درجایی که موجب تضعیف امام و حکومت حاکم عادل بشود، جائز نیست. همه علما نیز همین‌طور هستند، تضعیف حکومت حاکم عادل را جائز نمی‌دانند. ◀️ چرا که کشور حکومت می‌خواهد و حکومت نیز باید تقویت شود؛ چون به نفع خود مردم است. یک زمانی خدمت آیت‌الله تبریزی رسیدیم و نظر ایشان را درباره رهبر انقلاب جویا شدم و فرمودند: «من این آقا را صالح می‌دانم.» ◀️ این آقایان و چه آن‌هایی که حرفی نمی‌زنند، ته دلشان همین است. در هر حکومتی که باشیم، ممکن است اشتباهاتی رخ بدهد و کسی به مردم ظلم کند. 🔺 آن عالم نیز باید همیشه جانب مردم را بگیرد و اشتباهات را گوشزد کند؛ اما این علما دشمنان حکومت نیستند؛ حکومت را دوست دارند و می‌خواهند این حکومت قدرت داشته باشد تا به مردم خدمت کند. 📖 دیده بان اندیشه شماره 32 📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید. 🆔 @didebane_andisheh
♨️ جریان‌شناسی عدالت 🎙دکتر مصطفی ساوه درودی 🔸 نظر جریان اسلام‌گرایی در عدالت مبتنی بر مبانی و آموزه‌های دینی است که براساس اعتدال هستند. 📖 دیده بان اندیشه شماره 40 📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید. 🆔 @didebane_andisheh
💠 عالم انقلابی 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی 🔸 آیا این عمل علامه حسن‌زاده در میان مردم بودن است یا در عالم ملکوت بودن و عدم التفات به احوال مردم است؟ 📖 دیده بان اندیشه شماره 32 📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید. 🆔 @didebane_andisheh
🔶 عدالت‌خواه واقعی 🎙 علیرضا فقیهی‌راد 🔻 عدالت‌خواهی ضمن ایجاد گفتمان عمومی مبتنی بر اسلام ناب، ضمن توجه به مصادیق فساد و ظلم، باید از مظلوم حمایت می‌کند. 📖 دیده بان اندیشه شماره 40 📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید. 🆔 @didebane_andisheh
💢 همانند حسن‌زاده! 🎙 سیدحسن امین ▪️ بسیار بعید می‌دانم که جامعه علمی ایران و حوزه‌های فلسفی و فکری ایران، از نو شخصیت‌هایی همانند علامه حسن‌زاده آملی تربیت کنند. 📖 دیده بان اندیشه شماره 32 📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید. 🆔 @didebane_andisheh
♨️ دفاعِ جوانانِ مقدس 🎙 دکتر علی‌اصغر جعفری 🔻 شهید آیت‌الله بهشتی در بحث آموزش و پرورش نگاهی متعالی داشت. آموزش و پرورش را رکن اساسی جامعه می‌دانست. ▫️ متاسفانه شاهد چالش‌هایی در این حوزه هستیم ولی ایشان نقش معلمین و دانش‌آموزان را ممتاز می‌دانست و در دفاع مقدس بسیاری از شهدا را دانش آموزان و معلمین تشکیل دادند؛ بنابراین آموزش و پرورش کلید نجات و رهایی کشور است. 🔹 ایشان با همه وجود در همه عرصه‌های کشور به جوانان اعتقاد داشت و باید فرصت آزمون و خطا به جوانان داد. بارها می‌فرمود به فردی متدین، متخصص و مومن واگذار کنید و اجازه آزمون و خطا بدهید. ▫️ درحقیقت این تجربه را در دفاع مقدس آزمودیم؛ دفاع مقدس صحنه‌ای از باورمندی نظام به ملت و جوانان بود؛ آنها نه جنگ را دیده و نه آموزش‌های رزمی دیده بودند بلکه با حمله دشمن هر کسی با یک ساک رهسپار جبهه شد. 🔺 آنها مقابل دشمن سینه سپر کردند و برای اولین بار در دو قرن گذشته اجازه ندادند حتی یک سانتی متر از خاک کشور عزیزمان در دست دشمن بماند. 📖 دیده بان اندیشه شماره 28 📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید. 🆔 @didebane_andisheh
💢 انگلیس و قدمتی برای آشوب‌گری ✍🏻 مهدی جمشیدی ▪️ کودتای سال 1299 از متن رویدادهای درونی و بوم‌زاد ایران برنخواسته بود، بلکه از بیرون تحمیل شد و به اجرا درآمد. دولت انگلیس برای ایجاد تحولات سیاسی مطلوب خویش در ایران، باید در پی اهرمی برای فشار جدی و دفعی می‌گشت. ▫️ انگلیس به‌دنبال تحقق خواسته‌هایش بود و می‌بایست جامعه و نظام سیاسی در ایران، در همان راستا قرار می‌گرفت. ملغی شدن قرارداد 1919 ایران را از نظر سیاسی و اقتصادی به «تحت‌الحمایه» دولت انگلیس تبدیل می‌کرد. ▪️ این قرارداد موجب گردید به‌گونه‌ای خشن و تعیین‌کننده، دست پنهان انگلیس از آستین بیرون آید و بازی‌سازی کند. این دست پنهان، نیروی اصلی و عمده در کودتای 1299 بود که توانست از نقطه‌ای بیرون از قلمروی تاریخ بومی ایران، نقش‌آفرینی کند و صحنه سیاست را به نفع مقاصد خویش دگرگون سازد. 📖 دیده بان اندیشه شماره 1 📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید. 🆔 @didebane_andisheh
💢 حمله تند سروش به اماکن مقدس ✍🏻 عبدالکریم سروش 💡 عبدالکریم سروش به‌عنوان نواندیش دینی قرن حاضر، در یادداشتی نسبت به هجمه‌هایی که به خاطر نظر ایشان درباره الهیات و کرونا مطرح شده بود، واکنش نشان دادند و از جمله مسائلی که در این یادداشت مطرح کرد بحث عدم قداست اماکن متبرکه است. ▪️ روحانیون محترم! والله اگر این مزارات و آستان‌ها و اماکن متبرکه از صفحه خاک پاک شوند، اسلام و ایمان کسی، صورتا و مادتا نقصان نمی‌پذیرد. 🔘 در تکثیر و تفخیم آن‌ها چندین نکوشید و خود را چون مزاربانان جلوه ندهید. آن‌ها نه از اصول‌اند، نه از فروع. از دور هم می‌توان به بزرگان درود فرستاد. این همه تعلق و تعصب به خرج ندهید تا به کاسبی و دکان‌داری متهم نشوید. ▪️ شما آمده‌اید تا مرزبان دین باشید نه مزاربان. مساجد را آباد کنید که خانه راستین خداوندند. بیاموزید و بیاموزانید. به اندیشه‌های جدید رو کنید. خرافه نپراکنید. 💡 ایشان با حمله به زیارت‌گاه‌ها و اماکن مقدس نظر خود مبنی بر اینکه وجود و عدم وجود چنین مکان‌هایی اثری در دینداری مردم ندارد را تقویت می‌کند و این درحالی است که شعائر و نمادها در هر آیینی یکی از مهمترین انگیزه‌های دینداری مردم است. 📖 دیده بان اندیشه شماره 3 📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید. 🆔 @didebane_andisheh
💠 «اقامه توحید؛ در بستر پیاده‌روی اربعین حسینی» ♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه 🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت شماره چهل و دوم، شهریورماه ۱۴۰۱ ✴️ سرخط‌های این شماره: 🔻ماهیت‌شناسی پدیده اربعین از لحاظ فلسفی و دینی؛ 🔻طبقه‌بندی روایات موجود در باب منسک اربعین؛ 🔻علت‌یابی آسیب‌های موجود در عملکرد زائران؛ 🔻رابطه مراسم اربعین با تمدن نوین اسلامی. ✳️ به ضمیمه یادبود استاد اخلاق مرحوم آیت‌الله ناصری لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه 💢fekrat.net/?p=11922 🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_42. pc.pdf
18.89M
✳️ دیده‌بان 42؛ نسخه کامپیوتری ✴️ با موضوع «اقامه توحید؛ در بستر پیاده‌روی اربعین حسینی» 🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_42.mobil.pdf
19.03M
✳️ دیده‌بان 42؛ نسخه موبایلی ✴️ با موضوع «اقامه توحید؛ در بستر پیاده‌روی اربعین حسینی» 🆔 @didebane_andisheh
💠 «حیات 7000 ساله؛‌ جریان‌شناسی مواجهه با ایران باستان» ♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه 🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت شماره چهل و چهارم، آبان‌ماه ۱۴۰۱ ✴️ سرخط‌های این شماره: 🔻تبیین سیر تمدنی هفت‌هزارساله کشور ایران؛ 🔻نقد ادعاهای جریانات افراطی در تاریخ‌نگاری ایران باستان؛ 🔻معرفی افراد و رسانه‌های فعال در زمینه تاریخ‌نگاری ایران باستان؛ 🔻بررسی روایات تاریخی در باب کوروش و مناسبت ادعایی هفتم آبان. ✳️ به ضمیمه یادبود طلبه شهید آرمان علی‌وردی لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه 💢https://fekrat.net/?p=12148 🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_44.PC.pdf
25.96M
✳️ دیده‌بان 44؛ نسخه کامپیوتری ✴️ با موضوع «حیات 7000 ساله؛‌ جریان‌شناسی مواجهه با ایران باستان» 🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_44.MOBIL.pdf
26.1M
✳️ دیده‌بان 44؛ نسخه موبایلی ✴️ با موضوع «حیات 7000 ساله؛‌ جریان‌شناسی مواجهه با ایران باستان» 🆔 @didebane_andisheh
❇️ نشریه رصدی_تحلیلی دیده‌بان اندیشه به منظور تکمیل کادر پژوهشی خود، از پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی دعوت به عمل می‌آورد. ✴️ جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارسال رزومه از طریق لینک زیر اقدام فرمائید. @danial_basir •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @didebane_andisheh
♨️ رافت با اغتشاشگران..؟! 📚 دیده‌بان اندیشه شماره 7 🔶 تیرماه سال 1399 آقای محمد فاضلی به عنوان یکی از جامعه‌شناسان منتقد، در یادداشتی با عنوان «در رحمت و رأفت بگشایید» از حاکمیت و قوه قضائیه خواست تا باب بخشش و مهربانی را در مواجهه با بزهکاران و اغتشاشگران باز کند. 🔷 ایشان در این یادداشت کارکرد مجازات را صرفا بازسازی وجدان جمعی دانسته و هیچ اشاره‌ای به تادیب خود شخص، القای ترس در دیگر مجرمین و اجرای عدالت نسبت به زخم‌دیدگان نمی‌کند. ایشان همچنین مشروعیت مجازات را به مقبولیت اجتماعی منوط کرده و سخنی از مصالح و مفاسد نهفته در درون اوامر و نواهی شارع مقدس که ارباب عقول است، به میان نمی‌آورد. 🔶 در بخش آخر این یادداشت نیز ایشان از اهمیت محیط اجتماعی اجرای حکم سخن گفته و مقابله سنگین با اغتشاشگران را به عاملی برای تشدید تشنج اوضاع کشور توصیف می‌کند؛ این در حالی است که مقابله با این افراد، حساسیت نظام نسبت به امنیت زندگی مردم را نشان داده و تا حد زیادی آلام روانی آنان را التیام خواهد بخشید. ♦️ ادامه مطلب در👈 🌐http://fekrat.net/?p=2023 🆔 @didebane_andisheh
♨️ عبرت یا خودنمایی...؟! 📚 دیده‌بان اندیشه شماره 44 🔶 اگر هدف از روایت تاریخ، تجلیل محض از یک تمدن به منظور تقویت روحیه خودبرتربینی و درمان عقده‌های روانی باشد، قطعا جنبه‌های تاریک تاریخ نادیده گرفته می‌شود؛ همچنین اگر بخاطر اغراض سیاسی به سراغ تاریخ برویم، قطعا نمی‌توانیم نگاه جامع و کل‌گرایانه‌ای داشته باشیم؛ 🔷 اما اگر هدف خود را عبرت‌گرفتن از تاریخ و به عبارت دیگر سویه‌ نگاه خود را روی فرصت‌محوری تنظیم کنیم، علاوه بر افتخار به نقاط مثبت تاریخ برای ساخت آینده‌ای روشن، از نقاط ضعف و منفی آن نیز درس گرفته و دست به روایت‌سازی نمی‌کنیم؛ چرا که سفید محض و تماماً مثبت معرفی‌کردن تاریخ یک ملت یا کشور به همان اندازه غیرواقع‌بینانه و تعصب‌آمیز است که سیاه محض و تماماً منفی معرفی‌کردن دیگر ملت‌ها. ♦️ ادامه مطلب در👈 🌐https://fekrat.net/?p=12148 🆔 @didebane_andisheh
✅ دانشجو موذن جامعه است....!! 🆔 @didebane_andisheh
♨️ جامعه و اعدام..! 📚 دیده‌بان اندیشه شماره 10 🔶مردادماه سال 1399 آقای ناصر فکوهی، دکترای انسان‎شناسی سیاسی و استاد دانشگاه تهران در مصاحبه با روزنامه اعتماد، نکاتی را در باب اعدام و مجازات‎های قضایی بیان می‎کند. در گام اول ایشان به نقد مجازات‎های سنگینی مثل اعدام پرداخته و معتقد است این‎گونه مجازات‎ها برای هیچ‌یک از جرائم بشری مناسب نمی‎باشند؛ چرا که اولاً امید را در بین زندانیان از بین می‎برند، ثانیاً به جای عبرت گیری، جرم‎های بیشتری را تولید می‎کنند، ثالثاً خشونت را در جامعه افزایش می‎دهند و رابعاً خوراک برای بیگانگان و رسانه‎های آن‎ها درست می‎کنند. 🔷 درباره این سخن آقای فکوهی باید گفت هر مجازاتی و به طور کلی تمام امور مربوط به جرم و جنایت، باعث مخدوش‌کردن امنیت روانی جامعه خواهد شد و از همین رو بسیاری از این احکام نباید رسانه‎ای شوند ولی این دلیل بر ترک و کنار گذاشتن این مسائل نیست. از طرف دیگر مجازات‎های قضایی به هدف بازدارندگی وضع می‎شوند و باید لااقل کمی غیر متعارف باشند. از طرف دیگر عدم اجرای مجازات‎های قضایی نیز باعث می‎شود تا همان رسانه‎های معاند، دستگاه قضایی کشور را به ضعف و ناکارآمدی متهم سازند. 🔶 در گام بعدی آقای فکوهی به سراغ تأثیر جامعه در وقوع جرائم اجتماعی پرداخته و معتقد است به‎خاطر همین تأثیر، باید در مجازات‎ها، جامعه را نیز در نظر گرفت و سهم شخص مُجرم را کم رنگ تر دید. این مبنا در حالی است که بیشتر از تأثیر جامعه باید اختیار و اراده فرد مجرم را در وضع احکام قضایی در نظر بگیرد چرا که انسان تفاوت اساسی با ماشین آلات مدرن دارد. مسئله دیگر اینکه اگر تأثیر اجتماع تا این اندازه بالا باشد، در جوامع توسعه یافته ما نباید شاهد وقوع جرائم انسانی باشیم؛ در حالی که در این جوامع، بیشتر از جوامع دیگر، جرم و جنایت وجود دارد. 🔷 در گام سوم، ایشان قاعده‌ای کلی تحت این عنوان مطرح می‎کنند که انعطاف، همواره نشانه قدرت یک دستگاه اجرایی بوده و جزم‌گرایی، نشانه ضعف و تندروی آن دستگاه. مشکل این قاعده، در تعمیم بی‎موردِ آن است؛ چرا که اتفاقاً در مسائل قضایی، این، ثبات احکام و راسخ بودنِ آن‎هاست که اجرای صحیح عدالت را به همگان اثبات می‎کند. ♦️ ادامه مطلب در👈 🌐http://fekrat.net/?p=2829 🆔 @didebane_andisheh
♨️ اعتلای کلمه‌الله...!! 📚 دیده‌بان اندیشه شماره 42 🔶 یکی از اقسام مهم جهاد در اسلام در کنار دفاع از دین و توسعه آن، «جهاد تمکین» است. در عربی معاصر «التمکین‌الاجتماعی» به «توانمندسازی اجتماعی» معنا می‌شود. بر این اساس، جامعه اسلامی زمانی متمکن خواهد بود که بتواند بدون دخالت عوامل داخلی و خارجی، سبک زندگی اسلامی و مناسک مورد اعتقاد خود را اجرایی سازد. بنابر این دیدگاه، تمکین اگرچه با تشکیل حکومت و دولت و پیروزی سیاسی ملازمه‌ای ندارد، ولی مترتب بر آن هست. 🔷 رابطه جهاد و تمکین، رابطه سببی و مسببی است؛ یعنی جهاد سبب، و تمکین مسبب است. به معنای اینکه قدرت از طریق جهاد حاصل می شود. پس می‌توان اذعان کرد که هدف از جهاد در اسلام، کسب قدرت برای اجرای شرعیات و مناسک دینی بدون مزاحمت عوامل دیگر است که جز با دستیابی به تمکین جامعه اسلامی از جوامع طاغوت امکان‌پذیر نخواهد بود. ♦️ ادامه مطلب در👈 🌐fekrat.net/?p=11922 🆔 @didebane_andisheh
♨️ الزام یا التزام به حجاب...!! 📚 دیده‌بان اندیشه شماره 13 ✍️ داوود مهدوی‌زادگان 🗓 30 شهریور 1399 (روزنامه فرهیختگان) 🆔 @didebane_andisheh
♨️ الزام یا التزام به حجاب...!! 🔷 در مساله حجاب برخی قصد دارند تا میان «الزام» و «التزام»، رابطه تقابل و تعارض ساخته و صرفا از التزام به حجاب سخن گفته و توجهی به الزام آن نکنند. اهل حقوق و فلسفه اجتماع بر مغالطه‌آمیزبودن این سخن واقفند و از طرح آن در مباحث علمی پرهیز می‌کنند. یکی از مرزهای «عرفی‌گرایان پیچیده» یا «علمی» با «عرفی‌گرایان خام» یا «عامه‌پسند» در همین‌جاست. 🔶 «التزام»، ضرورت اجتماع است و «الزام» ضرورت حکمرانی است. جامعه با مفهوم التزام، شکل می‌گیرد ولی هنوز تا تحقق «جامعه سیاسی» فاصله دارد. چون مفهوم التزام برای استقرار و تداوم اجتماع کافی نیست و همچنان شکننده است. برای پایداری و قوام جامعه به مفهوم «الزام» نیاز است. کار فلسفه سیاسی از همین‌جا آغاز می‌شود. به‌عبارتی فیلسوف اجتماع بحث از مفهوم التزام می‌کند و فیلسوف سیاسی بحث از الزام می‌کند. اگر «التزام» سازنده «اجتماع» است؛ «الزام» سازنده «اجتماع سیاسی» است. 🔷 درواقع، «الزام» ضامن حفظ «التزام» شهروندان جامعه است. اگر شهروندی نخواهد به قواعد اجتماع، التزام داشته باشد و درعین‌حال، از مواهب و منافع اجتماع بهره‌برداری کند؛ اصل «الزام» یا همان حاکمیت او را ملزم به رعایت قواعد اجتماع می‌کند. بنابراین، اصل الزام حمایت‌گر و معاضد یا ضامن اصل التزام است و رابطه تقابلی بین‌شان برقرار نیست. 🔶 حکمرانی دینی از جهت الزام حکومتی با حکمرانی‌های غیردینی یا سکولار تفاوت نظری ندارد. همان‌طور که در حکومت‌های سکولار، امر الزام حکومتی، لازم و ضروری است و برای اعمال آن از همه‌گونه ابزار‌های انسانی و ماشینی و روش‌های تشویقی و تنبیهی بهره‌برداری می‌کنند؛ در حکمرانی اسلامی نیز اصل الزام، مسلم و قطعی است. احکام جزائی اسلام و مواعظ اخلاقی و توبیخ‌های دینی تماما در جهت اعمال اصل الزام است. بنابراین، الزام حکومتی، از اختصاصات نظام اسلامی نیست و در دیگر حکمرانی‌ها -با هرگونه فلسفه سیاسی که باشند- هم دیده می‌شود. 🔷 اما اختلاف حکمرانی اسلامی با دیگر نظریه‌های سیاسی-به‌ویژه حکمرانی سکولار و دنیوی- در مراجع قانونگذاری است. حکمرانی‌های سکولار با دین‌زدایی از سیاست و نفی وحی به‌مثابه مرجع تشریع احکام مدنی، مرجع قانونگذاری را محدود به عرف ساختند. در این‌گونه حکمرانی‌ها فقط مراجع عرفی مانند مجالس ملی و شوراهای شهری و محلی و اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی و مردم‌نهاد از جهت قانونگذاری اعتبار دارند و باقی مراجع قانونگذار به‌ویژه مرجع وحی کنار گذاشته شده است. 🔶 اما در حکمرانی دینی علاوه‌بر مراجع عرفی، شریعت اسلامی به‌عنوان مرجع قانونگذار اعتبار پیدا کرده است. البته رابطه این دو مرجع، طولی است و نه عرضی. به همین دلیل، قوانین عرفی نمی‌توانند در تعارض با قوانین شرعی وضع شوند. براین اساس، اگر قانونی در نظام اسلامی ماخوذ از مرجع وحی باشد؛ نمی‌توان به‌دلیل عدم توافق اقلیتی از مردم، آن قانون را کنار گذاشت. ♦️ ادامه مطلب در👈 🌐http://fekrat.net/?p=3814 🆔 @didebane_andisheh