eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
971 دنبال‌کننده
597 عکس
94 ویدیو
55 فایل
🔹‌در جست و جوی خرد ناب🔹 دوماهنامه‌ی رصدی - تحلیلی ناظر به محتواهای اندیشه‌ای در فضای مجازی 📭 ارتباط با مدیر کانال نشریه: @m110614
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 الگوی هویت‌زدایی ✏️ محمدرضا کدخدایی ❇️ ترویج الگوی هویتی و هویت‌زدایی از ، بنیادی‌ترین مسئله هویتی در حوزه مسائل زن و خانواده است که با رصد فضای مجازی می‌توان آن را در 4 محور کلی گنجاند...👇 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 الگوی هویت‌زدایی(قسمت اول) ✏️ محمدرضا کدخدایی 1️⃣ بازنمایی بدن و ترویج بدحجابی کنترل بدن طبیعی‌ترین و بارزترین بخش هویتی زنان است که تحت کنترل حکمرانی نظام لیبرال سرمایه‌داری و متناسب با اهداف آن، نظم و نظام می‌گیرد. مسئله بازنمایی بدن و ، بخشی از ذات نظام سرمایه‌داری است که بر جوامع پیرامونی کشورهای توسعه‌یافته نیز تحمیل می‌شود و هویت‌های اجتماعی معارض و مزاحم با اقتضائات آن را فرومی‌ریزد. حجاب زن ایرانی-اسلامی، مهم‌ترین و شاخص‌ترین عرصه معارض و مزاحم با کالاشدگی جنسی زنان است. بنابراین طبیعی است که ترویج و بدحجابی به یکی از مهم‌ترین و محوری‌ترین مسائل هویتی زنان در ایران اسلامی تبدیل شود. 2️⃣ جنسیت‌زدائی و استقلال‌طلبی دوسویگی، مردوارگی و از زن، مهم‌ترین محور مسائل هویتی زنان در بخش روانی است. این بخش از مسئله به وسیله نظام دشمن به فضای مجازی و حقیقی جامعه ایران تحمیل و وجوه مسئلگی خود را بر نظام معرفت دینی نیز بار می‌کند. تاکید برهویت جنسی و جنسیتی زنان و تاکید بر زوجیت به معنای مکملیت و نیاز متقابل زن و مرد، عرصه معارض و متزاحم با دوسویگی و مردوارگی و جنسیت زدایی تحمیلی از طرف نظام سرمایه‌داری به جامعه ایران است. بنابراین خودتحقیری نسبت به هویت جنسی و جنسیتی زنانه و گرایش به استقلال‌طلبی، مهم‌ترین محور مسئلگی هویتی زنانه در فضاهای سه‌گانه جامعه ایران خواهد بود. 📖نشریه دیده‌بان شماره 46 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 الگوی هویت‌زدایی(قسمت دوم) ✏️ محمدرضا کدخدایی 3️⃣ خانواده‌زدایی لایه انتزاعی‌تر و عمیق‌تر مسائل هویتی زن، در ساختارهای جامعه بروز می‌یابد. کارکردهای پرشمار مبتنی بر زوجیت قاعدتا بایستی به فرایندهای تولید و مصرف ثروت در مقیاس سرمایه‌داری منتقل گردد. براین اساس خانواده‌زدایی به معنای انتقال کارکردهای خانواده مبتنی بر نظام زوجیت به عرصه جامعه عملا خانه را از کارکردهای عمده خود خالی می‌کند. بخش هویتی آن در رابطه با زنان، تاکید و سعی در حفظ ارزش‌های خانه و خانواده‌محور در کنار تلاش برای دستیابی به ارزش‌های خارج از خانه و خانواده، زمینه فشارهای مضاعفی را برای بانوان در هردوعرصه ایجاد می‌کند. حل این تعارضات جز با ارائه تصویری فانتزی از زن به عنوان ابرموجودی که همه ارزش‌ها و نقش‌ها و به تبع مسئولیت‌های تعریف‌شده در خانه و جامعه را پابه‌پای مردان انجام می‌دهد، ممکن نیست. 4️⃣ معنویت‌زدایی‌ و تاکید بر حقوق‌محوری نهایتا معنویت‌زدایی و از هویت زن و نقش‌های هویتی زنانه مثل مادری، همسری، خانواده‌محوری و حتی تقدس‌زدایی و معنویت‌زدایی از هویت انسانی زن مثل هویت زن به عنوان انسانی مختار که آزادی انتخاب در عرصه‌های مختلف مرتبط با جنبه‌های غیرمادی خود را نیز داشته باشد، سلب می‌گردد. به تعبیر برخی اندیشمندان فلسفه حقوق، سلطه ادبیات حقوق بر ادبیات اخلاق، به‌گونه‌ای است که اگر کسی بخواهد در درستی و شایستگی و ارزشمندی رفتار خود دفاع کند، با خط‌کش حقوق آن را می‌سنجد. 📖نشریه دیده‌بان شماره 46 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 دو صباح لذت ❇️ حکیم، بهره‌مندی از لذائذ معنوی را بر استفاده از لذات و تمتعات مادی ترجیح می‌دهد؛ زیرا اولا ادراک خوشی‌ها و لذت‌های روحانی آسان‌تر از ادراک لذت‌های جسمانی است و ثانیا بهره‌مندی از لذت‌های معنوی در همه‌وقت و همه‌جا ممکن است، چون اسباب آن در وجود آدمیان فراهم است. علاوه بر این در لذت روحانی گذشته از لذت حال بتوان از خاطرات لذات قبل و امید و تصور آینده بهتر نیز لذت برد، در حالی که لذات جسمانی فقط به زمان حال محدود می‌شوند. ✴️ پس باید با نیروی عقل و حکم اخلاقی، برترین، پایدارترین و خالص‌ترین لذت را کشف، آن را دنبال و از بقیه پرهیز نمود. همچنین باید غایت توسعه‌یافتگی را دستیابی به پایدارترین لذت ممکن معنوی یعنی کمال الهی بشر قلمداد کرد. ♦️ مشروح این یادداشت در باب لذت‌گرایی در مدل توسعه مدرن را در شماره چهل و نهم ملاحظه کنید. 🆔 @Didebane_Andisheh
📣 خبری در راه است... منتظر ما باشید🌹 🆔 @Didebane_Andisheh
📣 برای سفارش نسخه چاپی شماره ۴۹ نشریه دیده‌بان اندیشه با تخفیف ویژه و پست رایگان، فقط تا فردا فرصت باقی است. ♻️ لازم به ذکر است نسخه الکترونیکی شماره اول سال جاری به صورت رایگان در کانال قرار داده شده است؛ اما زین‌پس علاقه‌مندان می‌توانند با پرداخت هزینه و یا تهیه اشتراک سالانه(به قیمت ۱۴۰ هزارتومان)، نسخه پی‌دی‌اف شماره‌های آتی را دریافت نمایند. 🌹با ما همراه باشید. 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 رابطه مردم و حاکمیت در ایران ✴️حسن محدثی؛ اعتماد برباد رفته «تحولات اخیر نشان می‌دهد که امروزه بخش قابل توجهی از مردم ما دیگر به نقش سیاسی دین باور ندارند و ادعاهای تمامیت‌خواهانه‌ای که بخواهد همه‌ ابعاد جامعه را هدایت و کنترل و راهنمایی کند، دیگر قبول ندارد. از جایگاه یک گروه مرجع به شدت افت کردند و دیگر در این جایگاه نیستند و کارگزاران هنری اعتبار خیلی بیشتری از آنان پیدا کرده‌اند و به این ترتیب در جامعه عوض شده است.» ✳️ سجاد ایزدهی؛ تفکیک دولت و حاکمیت «فرض نظام اسلامی بر بنیاد است و مردم‌بنیادی در قانون اساسی و ادبیات رهبری وجود دارد؛ اما طرف دیگر قضیه بحث کارآمدی است که حکومت‌ها چه امکانات و توانمندی داشتند و متناسب با آن چه رفتاری انجام دادند. همواره در داخل کشور اقبال مردمی فراگیری نسبت به حاکمیت وجود داشته اما به دلیل روی‌کارآمدن دولت‌های سودجو و به دنبال آن افزایش ، مسئولین از بدنه مردم فاصله گرفتند؛ بااین‌حال مردم همچنان بین حاکمیت و رفتار دولت‌ها تفاوت می‌گذارند و در عین نارضایتی نسبت به وضع موجود، به حاکمیت و فرایند آن معتقدند. 📖نشریه دیده‌بان شماره 43 🆔 @Didebane_Andisheh
💥 خدایا تو شکارچی لحظه‌ها هستی؛ باشد که در زندگی ما نیز لحظاتی برای شکار وجود داشته باشد... 🌹 مرحوم عماد افروغ 🆔 @Didebane_Andisheh
✅ به اطلاع نویسندگان محترم می‌رساند که به دلیل استقبال بسیار خوب متقاضیان از نگارش یادداشت برای شماره 51 نشریه دیده‌بان اندیشه با موضوع بررسی شرائط و موانع «فقه کارآمد»، فرصت ارسال آثار تا دو روز دیگر گردید. 🌐 لینک ارسال آثار: @m110614 🆔 @Didebane_andisheh
✅ بازخوانی نهایی پنجاهمین شماره از نشریه دیده‌بان اندیشه با حضور اعضای شورای سیاست‌گذاری ✴️ دومین شماره از دیده‌بان در سال جاری، با موضوع «بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ» به زودی رونمایی خواهد شد. 🌹
💠 در طریق چپ؛ اشتراکات حنفی و شریعتی ❇️ اندیشه‌های حسن حنفی بیشترین قرابت را به نظریات علی شریعتی در ایران دارد؛ برخی از اشتراکات نظری این دو را در ادامه خواهید خواند.👇 📖نشریه دیده‌بان شماره 33 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 در طریق چپ؛ اشتراکات حنفی و شریعتی(قسمت اول) ❇️ اندیشه‌های حسن حنفی بیشترین قرابت را به نظریات علی شریعتی در ایران دارد؛ برخی از اشتراکات نظری این دو عبارتند از: 1️⃣ نقد سنت و غرب حسن حنفی جریان را جریانی می‌داند که به تعبیر او، نه اندیشه اسلامی تقلیدی گذشته را قبول دارد و نه پیرو مذاهب فکری غرب است؛ لذا در جبهه بیرون با افکار بیگانه مقابله می‌کند و در درون، مایه وحدت ملی همه جریان‌ها با همه افکار است. علی شریعتی نیز نسبت به تمدن غرب انتقادات جدی دارد و بسیاری از مفاهیم دینی را با مبانی هرمنوتیک فلسفی، بازخوانی می‌کند. شریعتی برای ایستادگی در برابر غرب استعمارگر، به دنبال کشف و بازیافت نظم اعتقادی و ایمانی است که باعث فرهنگ‌سازی و خودآگاهی افراد جامعه می‌شود و آن را به حرکت در می‌آورد. وی معتقد است هر ملتی باید هویت و شخصیت فرهنگی و تاریخی خودش را پاس دارد تا بتواند بر اساس آن، به حیات خود سامان دهد. 2️⃣ نسبی‌گرایی از نظر حنفی میراث اسلامی مجموعه‌ای از قرائت‌های مختلف و احتمالات گوناگونی را در برمی‌گیرد که هیچ مقیاسی برای تشخیص نظری صواب و خطا در آن وجود ندارد و باید به دنبال ملاک‌های عملی نظیر فایده‌مندی رفت؛ اما ملاک عملی هم از نظر او نمی‌تواند صحت و سقم رویکردهای مختلف تراث را اثبات کند. دکتر شریعتی اسلام را یک مکتب ایده‌آلیسمی معرفی می‌کند و در تعریف ایده‌آلیسم می‌گوید: ایده‌آلیسم، برخلاق رئالیسم، معقد است که عالم «رئال» واقعیت حقیقی ندارد و این ذهن ما است که عالم خارج را می‌پندارد و اصل است نه یعنی واقعیت خارجی بی ذهن ما وجود ندارد و اگر ذهن ما نباشد، آن هم اصلاً نیست. 3️⃣ پلورالیسم به اعتقاد حسن حنفی همه فرق اسلامی بر اساس شرایط مختلف فرهنگی پدید آمده‌اند و هر یک بازتابی از آن شرایط هستند؛ لذا ادعا می‌کند: برخلاف توهم برخی، میراث اسلامی نمایش‌دهنده عنصر ثبات در برابر واقعیت اجتماعی متغیر نیست؛ بلکه کثرت فرقه‌های اسلامی و مذاهب کلامی تغییر و ثبات هر دو را نشان می‌دهد. او حتی دو مقوله ایمان و الحاد را فقط مفاهیمی نظری می‌داند که از واقعیتی عینی حکایت نمی‌کند؛ زیرا آنچه را برخی الحاد می‌دانند چه بسا عین ایمان باشد و برعکس، آنچه را ایمان تعبیر می‌کنند عین الحاد باشد. نویسنده کتاب شریعتی‌شناسی در مقدمه این کتاب می‌گوید: ما باید صورتی جدی و وجودی و تکثر را بپذیریم و تمرین کنیم. هم اکنون افراد بسیاری شعار تکثر سر می‌دهند اما در عمل به هیچ وجه پذیرای تکثر و تسامح نیستند و هیچ اختلافی را تحمل نمی‌کنند. ما باید در درون خود این حالت را تمرین کنیم. باورداشتن به این سخن که برای رسیدن به «هدف» همه نباید حتماً از همان راهی که ما می‌رویم، بروند، مشکل است. 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 در طریق چپ؛ اشتراکات حنفی و شریعتی(قسمت دوم) 4️⃣ بازخوانی مفاهیم دینی حسن حنفی معتقد است برای اولین بار بعد از ابن رشد در فلسفه، معتزله در اصول دنی، شاطبی در اصول فقه، ابن خلدون در تاریخ و ابن تیمیه در فقه، به بازسازی ساخت اندیشه دینی پرداخته‌ایم و این کار با دوری‌جستن از اشاعره که تفکر رسمی در مصر و آمیخته با تصوف است، آغاز کرده‌ایم و به معتزله نزدیک شده‌ایم. وی هدف خود را بازگشت به و بازسازی آن مطابق با آزادی، دموکراسی و عدالت اجتماعی می‌داند. علی شریعتی نیز با تقریرهای جدید از داستان کربلا و همچنین مفهوم امامت و دیگر مفاهیم دینی، سعی در بازخوانی مفاهیم دینی است. اساساً وقتی نگاه و به دین وجود داشته باشد، بازخوانی مفاهیم دینی یک اصل ضروری به حساب می‌آید. زمانی می‌توان به درستی مفاهیم دینی را عینیت بخشید که از آن حالت کلی و تاریخی بیرون آورد تا در کف جامعه بروز و ظهور خود را نشان دهد. 5️⃣ فرد گرایی دکتر شریعتی همه چیز را برای انسان می‌خواهد. شریعتی نه به اصالت انسان بلکه به اصل‌بودن انسان و توجه به او قائل بود. شریعتی خود را اومانیسم می‌داند اما نه اومانیسمی که پایه تمدن غرب است بلکه ؛ یعنی برای اینکه انسان منحرف نشود نیاز به دین دارد. حسن حنفی نیز در واقع به جهت روش پدیدارشناختی که دارد، واقعیت خارجی را نفی کرده و متأثر از اومانیسم است؛ در نگاه او انسان است و احساس او، انسان است و نگاه او، خدا به تعبیر ایشان، آب است برای تشنه، غذا است برای گرسنه، آن حالی است که به تو دست می‌دهد. حالا آن حال را یک وقتی از خدا می‌خواهی یک وقتی از نان می‌خواهی، نان و خدا در اینجا به یک معنا است. 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 رابطه بیعت با انتخابات ✳️ شباهت: لزوم وفاداری «بیعت»، به حاکم اسلامی، مشروعیّت نمی‌بخشد، بلکه جنبه مقبولیّت و کارآمدی داشته و اعلام وفاداری به کسی است که از جانب خداوند، مستقیم یا غیر مستقیم، به این مـنصب بـرگزیده شده است. در نظر برخی «رأی دادن» در جوامع امـروزی، شکل دیـگری از «بیعت» در گذشته است و می‌تواند هم به منزله «اعلام وفاداری» به کسی باشد که از سوی خـداوند، به طور مـستقیم یـا غیرمستقیم، به مقامی منصوب گشته و به اصطلاح امروزی، جنبه کارآمدی داشته باشد و هم می‌تواند به مثابه «نصب فـردی بـه حاکمیّت» بوده و بـه اصطلاح امروزی، جنبه مشروعیّت‌بخشی داشته باشد و بستگی به مبانی آن نظام سیاسی دارد که رأی و انـتخاب در آن پیش‌بینی شده است. ✴️ تفاوت: اجرای احکام الهی تفاوت اساسی میان «بیعت» در نظام اسلامی و «انتخاب» در نظام‌های دموکراتیک، این است که شخص منتخب، موظّف است تا خواسته‌ها و تمایلات مردم را جامه عمل بپوشاند و مردم نیز تا وقتی از او حمایت می‌کنند که به ایـن امـر ملتزم باشد؛ درحالی که در یک نظام اسلامی، همه، پیرو قوانین شریعت‌اند و حاکم واجد شرایط رهبری، موظّف است تا در صورت فراهم‌شدن زمینه اجرای قوانین الهی، برای تحقّق آنها اقدام کند و نیاز به توضیح ندارد که اجرای احکام الهی، در ایـن بـینش، تأمین مصالح واقعی مردم را به دنبال دارد؛ هرچند، مردم آن را ندانند. شاید به همین جهت است که بیعت مردم با رسول خدا(ص)، بیعت با خداوند خوانده شـده است. 📖نشریه دیده‌بان شماره 27 🆔 @Didebane_Andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ ویژه‌نامه بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ 🚨 مراحل نهایی آماده‌سازی شماره 50 دیده‌بان با حضور مدیران و طراحان نشریه ⚠️ فروش نسخه‌های چاپی و الکترونیکی این شماره به زودی آغاز خواهد شد. 🆔 @Didebane_Andisheh
✴️دین‌شناسی ❇️ مرحوم آیت‌الله مصباح می‌فرمایند: «دین مجموعه‌ای از باورها، ارزش‌ها و احکام عملی است که راه رسیدن به سعادت ابدی را به انسان نشان می‌دهند». از دیدگاه ایشان اگر به منبع این باورها و ارزش‌ها و احکام عملی توجه داشته باشیم، باید بگوییم محتوای عقل، کتاب و سنت در ارتباط با آنچه انسان را می‌تواند به سمت کمال و سعادت جهت دهد، «دین» نام دارد. 📖نشریه دیده‌بان شماره 35 🆔 @didebane_andisheh
💠 جنگل ماشینی ❇️ وقتی قرار باشد جهان خالی از روح و معنا تفسیر گردد و انسان در تصرف آن، مطلق‌العنان تصور شود، لاجرم باید نظم آن نیز نظمی باشد مبتنی بر همین جهان مکانیکی؛ نظمی که در ارتش‌های مدرن متداول است، مثال خوبی از این امر است. انسان‌هایی که برای یک هدف محسوس بشری، باید مبدل به شکل خاصی بشوند. نظم ارتش‌ها، نظمی جبری مبتنی بر نفی انسان‌بودن یا به عبارت دقیق‌تر انسانیت مکانیکی است. ✴️ جهان مکانیکی و انسان مکانیکی، لازم و ملزوم یکدیگرند و این موهبت عصر جدید، انضباطی مکانیکی را به ارمغان می آورد که با دقت در نظام ارتش‌ها به‌خوبی می‌توان آن را مشاهده کرد. نظم نیهیلیستی، نظمی اصیل نیست بلکه نظمی است برای حفظ فکر و فرهنگ موجود و مقاومت‌کردن در برابر تغییرات. ♦️ مشروح این یادداشت در باب نهیلیسم در مدل توسعه مدرن را در شماره چهل و نهم ملاحظه کنید. 🆔 @Didebane_Andisheh
✅ نسخه‌های چاپی دیده‌بان 49 با تاخیر به دفتر مجله رسید. 📦 انشاالله فرآیند ارسال برای عزیزانی که در بازه زمانی فروش ویژه، ثبت سفارش کرده بودند، از همین امروز آغاز خواهد شد. 🛑 زین‌پس علاقه‌مندان به تهیه این شماره می‌توانند با مراجعه به مراکز فروش مطبوعات و یا ارتباط با ادمین کانال، نسخه چاپی را با هزینه آزاد(110 هزارتومان) دریافت نمایند. ⚠️ همچنین متقاضیان می‌توانند با ثبت اشتراک سالانه، نسخه‌های چاپی هشت شماره سال جاری را به همراه پست رایگان درب منزل تحویل بگیرند. 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 زعامت جمهوری اسلامی ✴️ چرا باید جمهوری اسلامی ایران را محور امت اسلامی بدانیم؟ 👤 حمید پارسانیا با آمدن اسلام، ایران نقش مهمی را در سطوح مختلف حوزه معرفت اسلامی و عقلانیت مربوط به آن ایفا کرد. شما جریان معرفتی‌ای از جهان اسلام را نمی‌بینید که در ایران حضور فعال و زنده‌ای نداشته باشد. لایه‌های مختلف عقلانیت در ایران حضور به هم می‌رساند و با یک جوشش خاصی لایه قبلی را به حاشیه می‌راند و خودش در کانون می‌ماند. بنابراین طبیعی بود که اگر قرار است جهان اسلام یک خیزش مجددی داشته باشد، ایران، مستعدترین کانونی بود که مرکز این فعالیت و مقاومت باشد و درنهایت هم این حادثه رخ داد. 👤 علی شکوهی یکی از دلایلی که مفهوم «جنگ تمدن‌ها» و به‌تبع آن مفهوم «گفت‌وگوی تمدن‌ها» را نادرست می‌دانم همین واقعیت است که معلوم نیست نماینده این تمدن‌های چندگانه در جهان کدام جریان یا دولت یا نهاد است. مثلاً آیا نماینده تمدن اسلامی را باید جمهوری اسلامی بدانیم یا عربستان یا مصر یا اندونزی؟ هیچ‌کدام از نحله‌های دینی موجود در کشورهای اسلامی هم نمی‌توانند نماینده تمدن اسلامی تلقی شوند و ازجمله تشیع انقلابی، اسلام سلفی، اسلام تکفیری و جهادی، داعش و طالبان، مدعیان اسلام رحمانی و دیگر گرایش‌ها را نمی‌توان نماینده تمدن اسلامی تلقی کرد. 📖نشریه دیده‌بان شماره 37 🆔 @didebane_andisheh
💥 رونمایی از جلد دومین شماره دیده‌بان در سال جدید 💠 از خَلوَت تا جَلوَت؛ همراه با مسافر سوادکوه 🖇 همراه با آثاری از 🔺مهدی گلشنی 🔻حمید پارسانیا 🔺محسن الویری 🔻علیرضا شجاعی‌زند 🔺تقی آزادارمکی 🔻محمدجواد روح ➕مصاحبه اختصاصی با همسر مرحوم ➕یادبود ارتحال استاد عبدالله فاطمی‌نیا 🆔 @didebane_andisheh
💠 سیاست‌گُریزان دینی ❇️ ‏جدایى دین از سیاست بدین معناست که حوزه و قلمرو هریک از دین و سیاست با یکدیگر متفاوت بوده و هیچ کدام از آنها نباید در امور مربوط به قلمرو دیگرى دخالت کند. این از قدیمی‌ترین نظریاتی است که توسط روشنفکران سکولار و دینی متأثر از اندیشه‌های غربی طرح‌شده و به بدنه روحانیت نیز سرایت کرده است. برخی از دلایل این رویکرد به این شرح است: 🆔 @didebane_andisheh
💠 سیاست‌گُریزان دینی 1️⃣دلایل فلسفی_کلامی ♦️ از نظر این جریان حکومت یعنی الزام، قانون، زندان، برخورد خشن، جریمه و غیره، امّا دین یک چیز لطیف است. دین یعنی حبّ، محبت قلبی و لااکراه فی الدین، امّا حکومت همه‌‏اش اکراه و الزام و قانون و خشونت و برخورد است و اساسا حکومت با دین قابل جمع نبوده حکومت دینی امری است پارادوکسیکال! در نقد این ادعا باید گفت «لا اکراه فی‌الدین» در مورد پذیرش اصل دین است. تکلیف پیامبران ابلاغ حق و باطل به مردم و برخورد با آنانی است که خلاف قوانین شریعت عمل می‏‌کنند؛ امّا دیگر آنها مسؤول این نیستند که مردم حتما در دل نیز ایمان بیاورند. البته اگر قوانین حکومتی و اجتماعی را نقض کنند، باید با آنها برخورد شود و در جای‏جای قرآن بر این امر تأکید شده و این فقط مخصوص حکومت‌های دینی نیست، در حکومت‌های لائیک نیز همین‏طور است. 2️⃣دلایل دینی ♦️ یکی از دلایل دینی مورد تمسک مخالفین اختلاط دین و سیاست، وجود روایات منهی از تشکیل حکومت در زمان غیبت معصوم است. بديهى است اين طايفه از اخبار هيچ‌گونه دلالتى بر نهى از اقامه حكومت اسلامى قبل از ظهور حضرت مهدى(عج) ندارد بلكه تنها پيام اين اخبار آن است كه منتظر فرصت‌ها باشيد؛ و قبل از رسيدن فرصت مناسب، دست به اين كار نزنيد؛ چرا كه تلفات و ضايعات فراوانى خواهيد داد و نتيجه‌اى نخواهيد گرفت. 3️⃣دلایل تاریخی و اجتماعی ♦️ یکی از استدلال‌های مورد تمسک قائلین به این جریان، حتمی‌بودن به‌ابتذال کشیده‌شدن مومنین در بطن سیاست است. به نظر ایشان از آنجایی که سیاست عرصه دروغگویی، نیرنگ و فساد است، ورود دین‌داران به این عرصه نتیجه‌ای جز به‌ابتذال کشیده‌شدن خود آنها ندارد. اگر منظور ایشان از سیاست همان سیاست مدرنی است که بر مبنای انسان‌شناختی هابزی استوار است و فقط با نیرنگ و حیله می‌توان آن را اداره کرد، این حرف درست است؛ اما در مدل سیاست‌ورزی اسلامی و دین، حاکم به دنبال سعادت شهروندان است و شهروندان نیز از این بابت به او عشق می‌ورزند و همکاری می‌کنند. ثانیا حتی برفرض قبول این مسأله که عرصه سیاست عرصه سالمی نیست، شاید این نتیجه گرفته شود که این فساد بخاطر عدم حضور مومنین در آن عرصه بوده و لذا فقها باید به آن ورود کرده و این عرصه را نیز به سمت هدایت بشر سوق دهند. 📖نشریه دیده‌بان شماره 35 🆔 @didebane_andisheh