هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
📣 #اطلاع_رسانی | استاد فکر، سومین کنگره بین المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی (قدس سره)
🔺️همراه با برگزاری کمیسیون های تخصصی پیرامون دیدگاه های علامه مصباح یزدی در علوم انسانی اسلامی
🔸️زمان: ۹ دی ماه ۱۴۰۲
🔸️مکان: تهران، سالن اجلاس سران
🕯 #بزرگداشت_علامه_مصباح
📱 @mesbahyazdi_ir
#پرونده_ویژه
💠 در محضر علامه
🔰 مرحوم علامه مصباح(ره) به دلیل قدرت علمی و مبارزه با افکار و عقائد انحرافی و زبانی گویا و رسا، همواره در معرض انواع هجمههای رسانهای و ژورنالیستی از سوی جریانها و گفتمانهای فکری اعم از چپ و راست بوده است. در اینجا برآنیم که به پنج محور مهم و اساسی از اندیشههای ایشان که بیشتر مورد انتقاد و چالش از سوی روشنفکران بوده است، بپردازیم.
📌سکولاریسم و اسلام، توافق یا تقابل؟!
📌اسلام، خشونت و دموکراسی
📌سیری در اندیشه ولایت فقیه
📌تبیین علم دینی
📌تعدد قرائتها و پلورالیسم
#مصباح_یزدی
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 انگیزههای ترویج سکولاریسم
❇️ انگيزههاي خيرخواهانه
برخي دينداران ميخواستند قداست دين را حفظ كنند و از طرفي دين را در تعارض با بعضي ارزشهاي پذيرفته شده در جامعه غربي ميديدند؛ بنابراين براي حل مشكل گفتند: اساساً حوزه دين از حوزه علوم و فلسفه جداست. براي آشتي دادن دين از يك طرف و علم و فلسفه و عقل از طرف ديگر، چنين گفتند كه حوزه دين تنها سلسلهاي از مسائل شخصي است كه در ارتباط انسان با خداست. همچنين آنها درباره ارزشها و بايد و نبايدها گفتند: هر بايد و نبايدي كه در محدوده ارتباط انسان با خدا مطرح ميشود، مربوط به دين است و علم با آن تعارضي ندارد، امّا اگر بايدها و نبايدها مربوط به زندگي اجتماعي انسان باشد، دين نبايد دخالت كند.
🚨انگيزههاي مغرضانه
كساني كه دين را سدّ راه رسيدن به مطامع و منافع خود ميديدند مثل گردانندگان حكومتها، براي دستيابي هر چه بيشتر به منافع شخصي خود، نغمه جدايي دين از سياست را سرميدادند. از سوي ديگر نيز، دانشمنداني كه دين را در تعارض با يافتههاي علمي خود ميپنداشتند، با آنها همنوا شدند و در نتيجه، انديشه سكولاريزم تقويت شد.
#مصباح_یزدی
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 اسلام و سكولاريزم
📌علامه مصباح(ره) میفرماید: نسخهاي كه استكبار جهاني براي ما پيچيده است و از همان سالهاي نخستين بعد از پيروزي انقلاب شروع به برنامهريزي و اجراي آن نموده است، مخدوش جلوهدادن نظام اسلامي ما و يكسانانگاري آن با نظام قرون وسطي كه بوسيله كليسا (خصوصاً كليساي كاتوليك) اداره ميشد، ميباشد. مطابق اين طرح اسلام بعنوان مانعي در برابر پيشرفت علم و دانش و صنعت و فنّآوري معرّفي ميگردد، همچنان كه بعنوان ديدگاهي ناكارآمد و ناقص كه نظام مبتني بر آن توانايي حلّ مشكلات جامعه و اداره آن را ندارد شناخته ميشود و با برشمردن مؤلّفههايي آن را دليل همساني اين دو نظام يعني نظام اسلامي و نظام حكومتي مسيحيّت قلمداد ميكنند.
📌ایشان تأکید دارد که اگر كسي براي خداوند ربوبيّت تشريعي قائل نباشد، نخستين مرتبه اسلام را فاقد است؛ زيرا نصاب توحيد كه براي مسلمان بودن ضرورت دارد، اعتقاد به توحيد در خالقيّت و ربوبيّت تكويني و تشريعي است. ابليس با اين كه خداوند را خالق و ربّ تكويني ميدانست و به معاد هم اعتقاد داشت، از ديدگاه قرآن كافر است به دليل انكار ربوبيّت تشريعي الهي و سرپيچي از فرمان حق تعالي. در نظر مسلمانان هم ربوبيت تكويني و هم ربویيت تشريعي منحصراً از آنِ خداست. بنابر ربوبيت تشريعي الهي همه شؤون تدبير و اداره جامعه بايد به خدا انتساب يابد.
#مصباح_یزدی
🆔 @didebane_andisheh
#خبر
❇️ به زودی؛ بررسی اندیشهای مساله فلسطین
🌹با حضور اساتید برجسته علوم انسانی
🌹 منتظر ما باشید!
#دیدهبان_52
#فلسطین
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از خرد اجتماعی
#یادداشت
♨️ اندیشه اجتماعی فقیه فقید..!
✏️سید حسین شرفالدین
❇️ اندیشه اجتماعی مرحوم علامه مصباح از برخی ویژگیهای اختصاصی برخوردار است. اهم ویژگیهای این اندیشه عبارتند از:
✔️ بهرهگیری از رویکردهای چندگانه توصیفی، تبیینی(بهویژه در موضوعات روز)، تفسیری(دلیلگرایانه و معناکاوانه)، انتقادی(بهویژه در تقابل با اندیشهها و جریانات فکری ناهمسو)، اصلاحی، یوتوپینیستی(آرمانی)، توجیهی و مدافعانه؛
✔️ پذیرش دوگانگی فرد و جامعه(یا عاملیت و ساختار و البته اصالتدهی به فرد)؛
✔️ اعتقاد به هستومندی جامعه(به مثابه نوعی معقول ثانی فلسفی که برغم فقدان عینیت متحصل خارجی، منشاء انتزاع عینی دارد. منشاء انتزاع آن روابط و مناسبات جاری در میان انسانها در زندگی روزمره است.)؛
✔️ تقلیل جامعه به مناسبات، ارتباطات و کنشهای متقابل انسانی و پیامدهای قهری ناشی از این تعاملات(از دید استاد، موضوع جامعهشناسی چیزی جز روابط و تعاملات انسانی و آثار و پیامدهای آن درگستره حیات اجتماعی نیست)؛
✔️ اعتقاد به قانونمندی پدیدههای اجتماعی و تاریخی(حاکمیت قوانین تکوینی بر پدیدهها، رویدادها و تعاملات اجتماعی) و اعتقاد به پویش مستمر جهان زندگی(به تبع گرایش فطری انسان به کمالخواهی و تعالیجویی نامتناهی)؛
✔️ تلقی جامعه به مثابه نظامی باز و دارای تعامل مستمر با محیط(اعم از محیط طبیعی و محیطهای فرهنگی – اجتماعی)؛
✔️ بهرهگیری از روششناسی ترکیبی(تاریخی، مقایسهای، نقلی، اجتهادی، عقلی - برهانی)؛
✔️ دارابودن موضع هستیشناسانه توام با موضع ارزشی – هنجاری در مواجهه با واقعیتهای اجتماعی؛
✔️ عطف توجه قاطع به جنبههای عاملی و انسانی و نیمنگاهی نیز به جنبههای ساختاری؛
✔️ توجه توامان به وضعیتهای تعادلی و تضادی جامعه(هرچند با ترجیح جنبههای تعادلی و کارکردی)؛
✔️ دارابودن موضع متعهدانه، خیرخواهانه و تعهدمندی اخلاقی به آرمانها و مصالح جمعی(در مقابل، ادعای واهی لزوم بیطرفی علمی)؛
✔️ تنوع موضوعی و محتوایی مباحث(طرح انبوه مباحث مرتبط با قلمروهای موضوعی و رشته گرایشهای تخصصی متعدد علوم اجتماعی)؛
✔️ کلان نگری(به جای تاکید بر مسائل و موضوعات معین دارای قیودات زمانی و مکانی) در عین اهتمام به مسائل جامعه ملی؛
✔️ اصالتدادن به فرهنگ دینی و سنتی (به جای فرهنگ مدرن و پسامدرن)؛
✔️ اعتقاد به نقش کانونی دین/ اسلام در شکلدهی و هویت بخشی به نظام شخصیت، فرهنگ، ارکان جامعه اسلامی و راهبری آنها؛
✔️ دارابودن ماهیت غیرانباشتی (اندیشههایی فاقد ارتباط ارگانیک با پیشینههای مسانخ خود، و به بیان دیگر، اندیشههایی خلاق و فاقد پیوستگی به یک سنت فکری پرسابقه در اندیشه اسلامی)؛
✔️ مستندگویی و مدللگویی(ارجاع مستقیم به منابع دست اول اسلام یعنی آیات و روایات و استنباطات اجتهادی و برهانی).
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#پرونده_ویژه
💠نقش مردم در حکومت اسلامی
✅ علامه مصباح معتقد بودند اصل تشریع حكومت و حاكمیت فقیه از طرف خداوند و امام زمان(علیه السلام) است و همچنین تعیین شخص آن هم باید به نوعى به امام معصوم و اجازه آن حضرت، انتساب پیدا كند امّا تحقّق و استقرار حاكمیت و حكومتش بستگى به قبول و پذیرش مردم دارد.
#مصباح_یزدی
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 اسلامیسازی علوم انسانی
1️⃣ گام نخست: نقد علوم علوم انسانی رایج
📌 تبیین و نقد علوم رایج، تشخیص سره از ناسره درمیان نظریات مطرح، و اثبات نظریاتی استوار بر اساس مبانی صحیح است. نقدها همه در یک سطح نیستند، بلکه برخی روبنایی و برخی زیربناییاند. برای تولید علم دینی و اثبات نظریات صحیح، از هیچیک از دو نوع نقد مذکور بینیاز نیستیم. سادهترین و روبناییترین شکل برخورد با علوم موجود آن است که نتایج تحقیقات آنها با همان متد تجربی خودشان، و براساس اصول موضوعهای که در آنها پذیرش عام یافتهاند، مورد بررسی نقادانه قرار گیرند.
2️⃣ گام دوم: تبیین و اثبات مبانی علوم
گام بعدی در تولید علم دینی یا اسلامیسازی علوم آن است که اصول موضوعة آنها را بر اساسی استوار بنا کنیم. اصول موضوعه مشترک میان همه علوم را میتوان به چند دسته کلی تقسیم نمود: مبانی معرفتشناختی، مبانی هستیشناختی، مبانی انسانشناختی، و مبانی دینشناختی. البته این تقسیم حصر عقلی نیست و میتوان به تناسب موضوعات و اهداف مختلف، مبانی دیگری نیز به این فهرست افزود. بنابراین، اولین گام برای تولید علم دینی، و اسلامیکردن علوم، این است که مبانی علوم را با دلایل متقن اثبات کنیم. ادعای ما این است که میتوانیم با دلایل عقلی یقینی، منظومهای از علوم و معارف را ارائه بدهیم که منطقیترین بحثها در آن مطرح شده و به اثبات رسیده باشند، و با مبانی فکر اسلامی همخوانی داشته باشند. از اینرو میتوان آن را علم اسلامی یا علم دینی نامید.
#مصباح_یزدی
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
❇️ لوازم و تبعات پلورالیسم
📌 از نظر آیتالله مصباح شاید بتوان گفت مهمترین شبهه برای دینزدایی و دورکردن مردم از هدایت الهی و تعالیم انبیا علیهمالسلام همین شبهه تعدد قرائات باشد که بر اساس آن حتی اگر دو قرائت ضد یکدیگر باشند باز هم هر دو قابل پذیرش است. آنها معتقدند که قواعد ادبی و واژهشناسی و اصول محاوره عقلایی هیچ یک در فهم متون دینی معتبر نیست و آنچه ملاک است ذهنیت مخاطب است؛ لذا هیچ ابایی ندارند که برای یک آیه یا روایت، معنایی را بر خلاف قواعد ادبیات عربی و فهم عرفی بیان کنند.
📌 از این بالاتر آنان برای کل اسلام صرفنظر از آیات و روایات و ادلة عقلی، قرائت جدیدی مطرح میکنند و برداشت مسلمانان را از صدر اسلام تا کنون «قرائت سنتی» مینامند. و بلکه فراتر از این گفتهاند مسأله این است که در حال حاضر واقعاً اثبات قطعی حقانیت یا بطلان یک دین غیرممکن شده است و هیچ راهی نیست که بگوییم اسلام حق است یا باطل! از این رو بین اسلام یا دیگر ادیان و مذهب فرقی نیست.
📌 ایشان میفرمایند: «اگر ما قايل به قرائتهاي متعدد از دين باشيم، نتيجه آن خواهد شد كه بودن و نبودن دين تفاوتي نخواهد داشت. ديني كه معاني متضادي را برتابد و قابل تفسيرهاي گوناگون باشد و هركسي بتواند خواسته خود را بر آن تحميل كند، بود و نبودش مساوی است.»
#مصباح_یزدی
🆔 @didebane_andisheh
💠 جایگاه زنان در ادیان
✴️ زن در تفکر مسیحیت یک موجود تحقیر شده است که صرفا ابزاری برای جلب نظر مردان و مادری او نیز جایگاه رفیعی به حساب نمیآید. در متون مربوط به دین یهود نیز تحقیر و ضدیت با زن دیده میشود. به طور کلی درک یهودیت و مسیحیت از زن به خاطر اعتقادی است که نسبت به گنهکاری حوّا و فرزندان دخترش وجود دارد و این درک کاملاً نادرست است.
❇️ برخلاف این دو مکتب، در تفکر اسلامی زن و مرد هر دو آفریده خداوند هستند که هدف غایی آنها عبادت خدا، انجام کارهای خیر و پرهیز از کژی و نادرستی است و بر این اساس نیز مورد قضاوت واقع میشوند. دین اسلام، زنگرا یا مردگرا نیست؛ اسلام خداگراست و سعی میکند که بهترین وجه انسانها را در آنان شکوفا سازد، نه زنانگی یا مردانگی آنها را.
🆔 @Didebane_Andisheh
#نشست_علمی
🔔 نشریه دیدهبان اندیشه با همکاری مرکز آموزشهای آزاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار مینماید:
|علوم انسانی و مساله فلسطین|
🖇 با حضور
#حمید_پارسانیا
#ذبیحالله_نعیمیان
#ابراهیم_فیاض
#بیژن_عبدالکریمی
#محمدرضا_قائمینیک
#مهدی_جمشیدی
#علیاصغر_اسلامیتنها
#مسعود_معینیپور
#میثم_ظهوریان
#محمدعلی_غمامی
🔸شیوه برگزاری: حضورے| مجازے
🔸 شنبه ۱۶ دیماه، ساعت ۸ تا ۱۲
🔸دانشگاه باقرالعلوم(ع)، تالار امام حسین(ع)
🔰 جهت شرکت در نشست، به آیدی @m110614 پیام دهید.
⚠️ برای شرکتکنندگان در نشست، گواهی علمی صادر خواهد شد.
📌آدرس کانال؛
🆔 @Didebane_andisheh
May 11
#خبر
❇️ آمادهسازی بروشورهای معرفی نشریه دیدهبان برای نشست فردا
⛔️ ظرفیت ثبتنام حضوری و مجازی رو به اتمام است.
🆔 @Didebane_andisheh
#نظرسنجی
🌹 با سلام و عرض ادب خدمت تمام شرکتکنندگان حضوری و مجازی نشست امروز؛ همه عزیزان میتوانند از طریق لینک زیر، سخنرانیهای مطلوب از نظر خود را انتخاب کرده و با شرکت در نظرسنجی، ما را در بهبود عملکرد آیندهمان یاری نمایند.
https://digiform.ir/wa4749ff3
#گزارش_تصویری
1️⃣ بخش اول گزارش تصویری نشست علوم انسانی و مساله فلسطین
🕰 شنبه ۱۶ دیماه، ساعت ۸ تا ۱۲
🆔 @Didebane_andisheh
#گزارش_تصویری
1️⃣ بخش دوم گزارش تصویری نشست علوم انسانی و مساله فلسطین
🕰 شنبه ۱۶ دیماه، ساعت ۸ تا ۱۲
🆔 @Didebane_andisheh