eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
967 دنبال‌کننده
598 عکس
95 ویدیو
55 فایل
🔹‌در جست و جوی خرد ناب🔹 دوماهنامه‌ی رصدی - تحلیلی ناظر به محتواهای اندیشه‌ای در فضای مجازی 📭 ارتباط با مدیر کانال نشریه: @m110614
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 از خلوت تا جلوت 📌شاید بتوان عماد افروغ را یکی از مهمترین مصادیق متولی آشتی عقل و عشق در سالیان اخیر دانست که به اعتراف همسرش، زمانی که پای چوبین علوم بشری را مشاهده کرد، به دنبال قطعه تکمیل پازل معرفتی خود یعنی سلوک رفت. 📌 اندیشمندی که گرچه روزنگاشت زندگی‌اش پس از ابتلایی سخت، در سحرگاه شب قدر به سطر آخر رسید، اما دغدغه حقیقت‌جویی‌اش هیچگاه فراموش نخواهد شد. 📌 استادی که پس از عمری غور در عقلانیت و علوم آکادمیک و حوزوی، راه نجات را در پیوستی از جنس عشق دیده و فرصت مطالعاتی سلوک‌محور خود را در واپسین سالهای زندگی، در خلوت گذراند. ⚠️ برای دریافت ویژه‌نامه بررسی اندیشه «مرحوم عماد افروغ» می‌توانید درخواست خود را به آیدی @m110614 در ایتا و تلگرام ارسال نمائید. 🆔 @Didebane_Andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 غلبه بر روشنفکری بیمار 🎙 دکتر محسن الویری ❇️ ویژه‌نامه بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ 🆔 @didebane_andisheh
نصر من الله و فتح قریب... 🇮🇷
✅ روشنفکری و اقامت در دو وطن 👤 دکتر محسن الویری 📌 انقلاب اسلامی یک انقلاب معنوی است؛ بنابراین اصولاً چه فهم گذشته و چه نقش‌آفرینی برای اکنون و آینده انقلاب در گرو و رهینِ توجه به بعد معنوی است و این استثنابردار نیست؛ اگر ما بپذیریم که یک رکن رکین غیرقابل انکارِ انقلاب، معنویت‌گرایی است، بنابراین یک روشنفکر تراز انقلاب اصلاً نمی‌تواند نسبت به این موضوع کم‌توجه باشد. 📌 وجه توجه مرحوم دکتر افروغ به بُعد معنویت و کوچیدن از علم به عشق نیز دقیقاً در همین نکته نهفته است. کوچیدن از علم به عشق، به مفهوم کم‌ارزش و بی‌ارزش‌شمردن علم نیست؛ کسی که با درک درستی از انقلاب در ساحت علم، قدم زده است، به کمال‌یافتگی می‌رسد و این کمال‌یافتگی یعنی ورود به ساحت و عرصه عشق، ریشه در بعد علمی دارد. 📌 یک روشنفکر تراز انقلاب، نه فقط باید رفت و برگشتِ بین ساحتِ علم و عشق داشته باشد، بلکه باید در این دو ساحت مقیم باشد؛ بحث رفت و برگشت نیست، بلکه سخن در اقامت است. یعنی باید یک پای او این‌جا باشد و یک پای او آنجا؛ و إلا نه می‌تواند فهم نماید که چه شد و نه می‌تواند به یک نتیجه و باور و روشی در باره اینکه چه باید بکنم، دست پیدا کند. ⚠️ فرهیختگان و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه نسخه چاپی یا الکترونیکی این شماره از نشریه درخواست خود را به آیدی @m110614 در ایتا و تلگرام ارسال نمایند. 🆔 @Didebane_Andisheh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 عدالت‌خواهی مرحوم افروغ 🎧 دکتر ❇️ ویژه‌نامه بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ 🌹 با ما همراه باشید! 🆔 @didebane_andisheh
💠 طراحی مُد شرعی 🖇 دیده‌بان اندیشه شماره ۵۰ ✴️ تکثر و تنوع در رنگ و طرح، بارزترین خصلت پوشش زنان ایرانی است که مرحوم آن را برجسته ساخته و همه آنها را بازتابنده حجاب و عفت شرعی می‌داند. از نظر ایشان مهمترین مشکل در بحث پوشش زنان، عدم خلاقیت در طراحی مدهای بومی با استفاده از خرده‌فرهنگ‎‌های داخلی است که جای خود را به کپی‌کاری و تقلید از الگوهای وارداتی داده است. ❇️ تکرار و عدم پویایی در طرح‌ها یکی دیگر از مشکلات جدی طراحی مد است که منظور از آن محدودشدن طراحان به فرم‌ها و قالب‌های خاص، نبود تنوع در رنگ‌ها، طرح‌ها و عدم به‌روزرسانی و نیز عدم نوآوری در سبک پوشش مبتنی بر اقتضائات فرهنگی بومی است. 🌀 ادامه دارد... ⚠️ علاقه‌مندان برای تهیه نسخه چاپی یا الکترونیکی ویژه‌نامه بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ، می‌توانند از طریق آیدی @m110614 اقدام نمایند. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تصلب بر اصول و خروش علیه ساختارها 🎙 دکتر محسن الویری ❇️ ویژه‌نامه بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ 🆔 @didebane_andisheh
💠 آشتی پست‌مدرنیسم با الهیات ♻️ طرفداران رئالیسم انتقادی ما را به درک و فهم قاعده‌مند از جهان فرا می‌خواند. مرحوم افروغ نیز معنا‌داری و قاعده‌مندی را در باور به خداوند جستجو می‌کند. او می‌گوید اگر کسی در جستجو‌ها و کنکاش‌های فکری خویش به معناداری از مجرای خداوند نرسد، سرانجامش پوچی و بی‌معنایی و از هم‌پاشیدگی است. ♻️ یکی از دستاوردهای ارزشمند «رئالیسم انتقادی» حل شکاف و تعارض بین «علم و دین» با استفاده از دیدگاه «تدوین مجدد آموزه‌های اعتقادی» است. از این منظر، الهیات در عین اینکه باید از وحی اصیل و تجربه قلبی شخصی آغاز شود، باید مشتمل بر الهیات طبیعت هم باشد که نظام طبیعت را نه دست‌کم گرفته و نه فراموش می‌کند. ♻️ مساله مهم دیگر، ارائه راه‌حل برای رفع معضل شرور در عالم است. در تفکر پویشی، واقعیت به صورت یک جامعه تصویر می‌شود که هریک از اعضای آن، اگرچه از برجستگی برخوردارند، اما از کنترل کامل بهرمند نیستند. بر اساس این دیدگاه، خداوند، شر را بر نمی‌اندازد، بلکه در سدد است تا آن را با دگرگون‌سازی و نیز تصویرنمودنِ یک الگوی فراگیرتر که می‌تواند با آن یکپارچه شود، به خیر مبدل سازد. 🌀 ادامه دارد... ⚠️ علاقه‌مندان برای تهیه نسخه چاپی یا الکترونیکی ویژه‌نامه بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ، می‌توانند از طریق آیدی @m110614 اقدام نمایند. 🆔 @Didebane_Andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اقتصاد شرط لازم عدالت فرهنگی است یا شرط کافی؟ 🎞 دکتر احمد اولیایی ❇️ ویژه‌نامه اندیشه مرحوم عماد افروغ 🆔 @didebane_andisheh
💠 اراده‌ای برای انبساط قفل‌های فرهنگ 👤 احمد اولیایی ❇️ آقای افروغ معتقد بود به تعداد آحاد مردم ما کنش فرهنگی داریم. وقتی ما این مقدار تعدد کنش و انتخاب داریم، طبیعتاً نمی‌توانیم یک گزینه انتخابی بر روی میز بگذاریم. می‌گوید وقتی شما با یک ملت 80 میلیونی روبرو هستید که در آن چند مذهب و چند قوم وجود دارد، طبیعتاً نمی‌توانید یک انتخاب پیش‌روی همه بگذارید. وقتی یک انتخاب پیش‌روی همگان بگذارید، فرهنگ به حالت قفل در می‌آید. ✴️ باید فرهنگ و توصیه‌های فرهنگی و انتخاب‌های فرهنگی دارای تعداد تنوع‌پذیری باشند تا این ملت با این‌همه تفاوت‌ها بتوانند گزینه‌های مختلفی را پیدا کنند؛ وگرنه باید گفت همه این مدل بپوشند. در اصل نگاه فرهنگی آقای افروغ این است که ما باید اصول غیرقابل تغییرمان را از بین نبریم ولی زیادش نیز نکنیم و سعی در کم نگه‌داشتن آن کنیم. 🌀 ادامه دارد... ⚠️ علاقه‌مندان برای تهیه نسخه چاپی یا الکترونیکی ویژه‌نامه بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ، می‌توانند از طریق آیدی @m110614 اقدام نمایند. 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 اصلاح اصول‌گرایی 📌 عماد افروغ معتقد است که یک نظام مستقر باید بتواند با ایجاد تغییراتی مناسب، نسبت به جریانات و ایدئولوژی‌های رقیب و تغییر و تحولات اجتماعی، مشروعیت خود را بازتولید کند؛ لذا بدون این بازتولید، به تدریج پایه‌های توجیه‌پذیری و معقول‌بودن نظام سست خواهد شد و هراندازه هم کارآمدی عینی نظام بالا باشد، دامنه توجیه‌ناپذیری ذهنی نظام، کارآمدی آن را فرا گرفته و به بحران مشروعیت می‌انجامد. 📌 نقد درون گفتمانی از نظر افروغ بدین معناست که انقلاب اسلامی به لحاظ راهبردی و به دلیل اینکه یه پروژه ناتمام است، آنقدر قابلیت دارد که اساس نقد جمهوری اسلامی واقع شود؛ همچنین با این نقد درون‌گفتمانی دیگر فرصت به گفتمان‌های رقیب نخواهد رسید. 🌀 ادامه دارد... ⚠️ علاقه‌مندان برای تهیه نسخه چاپی یا الکترونیکی ویژه‌نامه بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ، می‌توانند از طریق آیدی @m110614 اقدام نمایند. 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 بنیادی به یاد استاد ✴️ از «حقوق شهروندی و عدالت» تا «روز نگاشت تنهایی»، از «ارزیابی نهاد علم در ایران» تا «عاشورا و رهایی»، آثارش را که می‌نگریم، به جزیره‌های دورافتاده‌ای می‌مانند که ارتباطی با هم ندارند؛ اما نزدیک که می‌شویم می‌یابیم که وی در سیر آثار خویش به انسان می‌اندیشید؛ انسانی متعالی، متصل به خدا، عدالت‌پیشه و قرارگرفته در جامعه؛ در یک جمله قلم او متوجه انسان مسلمان ایرانی است؛ قرار بود تا زبان مردمش باشد و دغدغه‌های آنان را به گوش جهانیان برساند. ❇️ با رفتنش، فریضه‌ای بر گردن هم‌کیشان خود نهاد تا با ژرف‌اندیشی در منظومه فکری و آثارش، نگاه همگان را به انسان، جامعه، علم و سیاست تغییر دهند. این فریضه حالا با تاسیس «بنیاد فکری معرفتی عماد افروغ» قابل امتثال بوده و حمایت گروه‌های علمی همچون دیده‌بان اندیشه را می‌طلبد. 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 تحجر و تجدد در احیاگری دینی ♻️ جریان احیاگری معاصر در میان مسلمانان، قریب یک قرن و نیم است که قوت گرفته و این به سبب مواجهه مسلمانان با دنیای جدید و تحولات برآمده از غرب به سوی شرق بوده است. در این میان می‌توان شهید مطهری را به عنوان برجسته‌ترین احیاگر قرن اخیر معرفی کرد. ♻️گروه‌های مختلف روشنفکری نیز با بهره‌گیری از تعالیم فلسفه مدرن غربی تلاش کردند تا پروژه اصلاح دینی را همچون مسیحیت، در اسلام نیز کلید زده و مبانی و اصول دینی که با مقتضیات زمان همخوانی ندارند را زیر سوال ببرند. به منظور بررسی تفاوت‌های این دو مدل لازم است تا چند محور مورد بحث قرار گیرد: 📌 واژه‌شناسی اصلاح و احیاء؛ 📌 مقدمات احیاگری شهید مطهری؛ 📌 مدل احیاگری شهید مطهری؛ 📌 تفاوت مدل شهید با روشنفکران. 📖دیده‌بان اندیشه شماره ۳۸ 🆔 @didebane_andisheh
💠 اصلاحات مسیحی و اسلامی ♻️ داعیه اصلاح‌طلبی از ضروریات زندگی هر مسلمان بوده و قرآن و روایات مدام بر آن تاکید می‌کنند؛ اما اطلاق پروژه اصلاحات امروزه بر جریانات روشنفکری انصراف دارد و نمی‌توان آن را هم طراز فعالیت انبیاء و ائمه قرار داد؛ از همین رو علما و روحانیون بزرگ شیعه به مبارزه با این جریان پرداختند. به جرات می‌توان علت مخالفت علما با پروژه اصلاح دینی روشنفکری را تفاوت‌های بنیادین دین اسلام و مسیحیت در موارد زیر دانست: 📌 محوریت عقل 📌 جامعیت و جاودانگی 📌 توجه به قوانین ثابت و متغیر 📌 ابتنای احکام بر مصالح و مفاسد واقعی 📌 وجود قواعد حاکمه 📌 عدم تحریف 📌 ماهیت انقلابی‌داشتن 📌 توحیدمحوری و عدم نسبی‌گرایی 📖دیده‌بان اندیشه شماره ۳۸ 🆔 @didebane_andisheh
❇️ با توجه به زیادبودن تقاضای مخاطبین گرامی، شرایط فروش ویژه نسخه چاپی دیده‌بان ۵۲ با موضوع «بررسی رابطه صهیونیسم و سکولاریسم»، با تخفیف ویژه(مبلغ ۹۶ هزارتومان) تا پایان ماه جاری تمدید گردید. ⚠️ فرهیختگان و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این شماره، درخواست خود را به آیدی @m110614 در ایتا و تلگرام ارسال نمایند. 🚨 ارسال در زمان فوق‌ رایگان می‌باشد. 🆔 @Didebane_Andisheh
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ حجاب؛ اجباری یا اختیاری..؟ 🚨 به مناسبت ظهور دوباره بحث‌های مربوط به مساله حجاب در فضای عمومی جامعه، مروری خواهیم داشت بر یکی از مهمترین تقابلات نظری بین جریانات مختلف اندیشه‌ای در سال‌های اخیر پیرامون مساله حجاب اجباری یا اختیاری؛ ⚠️ ویژه‌نامه دیده‌بان اندیشه در موضوع حجاب را اینجا بخوانید. 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 شهیدِ احیای تفکر دینی 📌 به یقین می‌توان استاد مطهری را در زمره احیاگرانی دانست که از جریان عالمان سنتی دین برخاسته و تلاش عمده خود را معطوف به نوسازی جهان با عناصر دینی کرده است. ایشان با توجه به ارزیابی خود از احیا و اصلاح تفکر دینی، رویکرد اجتماعی به اسلام را، به عنوان خط مشی اصولی خویش، برگزیده و تمامی عمر خود را در راه آن به کار می‌گیرد. 📌 آنچه موجب شد ایشان به سراغ احیاگری برود، وضعیت اسفبار و نیمه‌جان و زنگارگرفته چهره دین در میان دینداران و عقب ماندگی و انحطاط مسلمانان در دنیای پیشرفته و فناوری محور کنونی بود. احیای دین در نگاه شهید مطهری از ایجاد دین در جوامع لائیک و غیردینی نیز ضروری‌تر می‌نمود. 📌 وی یکی از عوامل عمده انحطاط و عقب‌ماندگی مسلمانان در دنیای جدید را انحطاط فکری آنان می‌دانست و بر این باور بود که اسلام در میان مسلمانان، مسخ شده است. از این رو باید به احیای تفکر دینی پرداخت. ایشان در امر احیاگری به طور عملی، مراحل آسیب‌شناسی و آسیب‌درمانی را طی کرد و انجام چنین فرآیندی را منوط به یافتن زوائد، تفاسیر ناصحیح و عناصر مغفول و متروک دین می‌دانست. 📌 مهمترین کار شهید مطهری در فرآیند احیای تفکر دینی، مبارزه با دوگانه تحجر و تجدد یا التقاط بود. التقاط به معنای گرفتن بخشی از تفکر مدرن و ضمیمه‌کردن آن به مکتب اسلام است که عقل‌گرایی افراطی، علم‌زدگی، اجتهاد آزاد و بینش‌های مادی نسبت به تاریخ و معارف دینی را برجسته می‌سازد. 📖دیده‌بان اندیشه شماره 38 🆔 @didebane_andisheh
✅ ارسال اولین محموله نسخه‌های خریداری‌شده دیده‌بان ۵۲ در سال جاری به شهرهای تهران، ساوه، قزوین، مشهد و اهواز؛ ⚠️ باقی نشریات خریداری‌شده نیز به زودی ارسال می‌گردد. 🌹از همراهی مخاطبین گرامی سپاسگزاریم! 🆔 @didebane_andisheh
❇️ مصادره شهید 📌 شهید مطهری را می‌توان از معدود روحانیون و مجتهدین معاصری دانست که بی‌پروا و با لحنی تند، نسبت به خرافات رایج در سبک زندگی دینی مردم ایران سخن گفته و با متحجرین به مبارزه می‌پردازد. ایشان نه تنها محبوبیت اجتماعی خود را تحت تاثیر همین مبارزه در آن زمان از دست داده و مورد طعن برخی از علمای خراسان قرار گرفت، بلکه حتی جان خویش را نیز در همین مسیر فدا کرده است. 📌 حملات این استاد وارسته به برخی از مظاهر دینداری، بهانه‌ای شده تا امروزه روشنفکران با مصادره افکار این شهید بزرگوار، ایشان را در مقابل اندیشمندان دینی و انقلابی قرار داده و از بیانات ایشان برای حمله و تمسخر مناسک دینی بهره بگیرند. این جماعت گویا فراموش کرده‌اند که شهید مطهری بیشتر از متحجرین، با متجددین زمانه خود سر جنگ داشته و عمر خود را تا حد زیادی صرف مبارزه با افکار سکولاریستی و مارکسیستی کرده است. 📌 مضاف بر اینکه مدل نقد و اعتراض ایشان به مظاهر دینداری نیز تفاوت‌های اساسی و بنیادینی با مدل کاری روشنفکران غرب‌زده معاصر دارد. به همین منظور و برای آشنایی بیشتر با این تفاوت‌ها، لازم است تا مدل احیاگری استاد مطهری تبیین و جزئیات آن فاش گردد. 📖دیده‌بان اندیشه شماره 38 🆔 @didebane_andisheh
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| ✅ چرا شهید مطهری...!؟ 🔸چه ویژگی‌هایی در مرحوم شهید مطهری است که اقتضا می‌کند اندیشه‌ ایشان کار بشود؟ 🔹 حجت‌الاسلام احمد آذربایجانی پاسخ می‌دهند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت