eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
967 دنبال‌کننده
598 عکس
95 ویدیو
55 فایل
🔹‌در جست و جوی خرد ناب🔹 دوماهنامه‌ی رصدی - تحلیلی ناظر به محتواهای اندیشه‌ای در فضای مجازی 📭 ارتباط با مدیر کانال نشریه: @m110614
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ گفتمان پنهان متولیان توسعه در ایران ☑️ توسعه‌گرایان به نوسازی و تغییر با رویکردی تکاملی و تدریجی و با نگاهی خوش‌بینانه نسبت به تمدن جدید غربی و با پیروی از مدل‌ها و الگوهای غربی می‌پردازند و در این فرآیند دلبسته نوسازی لیبرالی‌اند. ☑️ مفهوم نوسازی لیبرالی دلالت بر دگرگونی کامل یک جامعه سنتی به یک جامعه با انواع تکنولوژی و سازمان اجتماعی مربوط به آن دارد که از ویژگی‌های یک اقتصاد پیشرفته و ثروتمند و باثبات نظیر کشورهای دنیای غرب است. ☑️ این جریان توسعه‌خواه همواره می‌کوشد در درون خود، مجموعه مفاهیم اصلی چون دولت حداقلی، حکومت قانون، آزادی‌خواهی، خصوصی‌سازی، اقتصاد بازار و حقوق بشر را مفصل‌بندی نماید. 📖 نشریه دیده‌بان اندیشه شماره 49 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 توسعه بی‌عاری ❇️ در نسبت جدیدی که میان انسان و کار او برقرار گشته، دیگر هیچ پیوند واقعی میان انسان، طبیعت و هویت خاص او با کارش باقی نمانده است. اقتصاددان جدید با این طرز تفکر بارآمده که «کار» را همچون چیزی تلقی کند که اندکی بیش‌تر از یک شر واجب است. آرمانی که فرا راه توسعه به شیوه غربی قرار گرفته، نوعی زندگی است که اوقات آن تماما به فراغت و تفنن می‌گذرد. فراغت یکی از ارزش‌های مطلقی است که به مثابه میزانی برای توسعه‌یافتگی اعتبار می شود و در مقابل آن، کار ضد ارزش است. ♦️ مشروح این مصاحبه در شماره 49 نشریه دیده‌بان اندیشه 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
💠 اندوه ممدوح ✴️ محمدرضا شایق میان غم ناشی از افسردگی و غم ممدوح تفکیکی را انجام می‌دهد: افسردگی ملاک‌هایی دارد؛ این‌گونه نیست که هرکسی غمگین بود بگوییم افسرده است ولو اینکه غم مداوم دارد. اولاً: غم ناشی از افسردگی یا بی‌دلیل است یا دلیل معقول ندارد. ثانیاً: در افسردگی، غم، عقل و فکر را مدیریت می‌کند، اما در غم ممدوح عقل باعث غم می‌شود؛ یعنی این غم به خاطر فهمیدن است؛ عقل حاکم بر غم است نه اینکه غم حاکم بر عقل باشد. ثالثاً: افسردگی باعث محو امیدواری صحیح می‌شود. خیلی وقت‌ها غم به انسان نشاط می‌دهد و از حالت خمودی درمی‌آورد. ✳️ آقای رفیعی هم در این‌باره اینگونه می‌گوید: در دوره‌ای هر جا بحث غم بود، یک وحشتی به جان آدم‌ها می‌افتاد؛ لذا برخی روان‌شناسان انسان‌ها را به این سمت سوق می‌دادند که در هیچ لحظه‌ای نباید احساس غمگینی کنید و کم‌کم متوجه شدند این‌طور هم نیست که احساس غم، یک چیز مذمومی باشد. آن‌ها غم را به احساس گناه تعبیر می‌کنند و می‌گویند ما فکر می‌کردیم احساس گناه همیشه ناپسند است؛ درحالی‌که احساس گناه یک انگیزه درونی است که ما را به جلو هل می‌دهد؛ بدین معنا که اگر ما یک کاری انجام دادیم، بعد حس بد و احساس گناه در درونمان پیدا کردیم، این احساس گناه، سازنده است؛ می‌شود برگشت و عذرخواهی کرد؛ و کار قبلی را تکمیل نمود. این تعابیر روان‌شناسان غربی است. ما در مباحث دینی‌مان هم می‌بینیم که دقیقاً همین‌طور است این حزن و این غم درونی، انگیزه‌ای می‌شود برای حرکت دادن و روبه‌جلو حرکت‌کردن. 📖نشریه دیده‌بان شماره 41 🆔 @Didebane_Andisheh
📌 بازتاب شماره 49 نشریه دیده‌بان اندیشه در وبسایت «خبرگزاری فارس» 🙏 با ما همراه باشید! 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 شاخ و برگ یک ایده ❇️ جستجو در بین پیام‌های اندیشه‌ای موجود در فضای مجازی، ما را به برخی از مهمترین محورهای مورد اختلاف در موضوع توسعه می‌رساند که در بسیاری از آنها، نظر اندیشمندان بزرگی همچون شهید آوینی تبیین شده است. محورهایی مثل تعریف توسعه، هدف و غایت توسعه، رابطه توسعه و تمدن، رابطه توسعه و فناوری، رابطه توسعه با آزادی و عدالت، رابطه توسعه و دموکراسی، تاریخچه توسعه در ایران و آسیب‌شناسی توسعه در ایران از این جمله هستند. ✴️ علاوه بر محورهای پیشین، به جرات می‌توان مهمترین و پرتکرارترین محور در موضوع توسعه را رابطه آن با اقتصاد دانست. در این محور سه مساله کلی قابل طرح است؛ اولین مساله، نگاه انحصاری‌داشتن به رشد اقتصادی جوامع توسعه‌یافته است؛ مساله دوم، تبیین مدل مطلوب اقتصادی برای جوامع توسعه‌یافته و سومین مساله بررسی جایگاه دو مقوله کار و فراغت در مدل توسعه مدرن است. ♦️ اینفوگرافی نظر اندیشمندان در باب محورهای فوق را در شماره چهل و نهم ملاحظه کنید. 🆔 @Didebane_Andisheh
📣 به اطلاع فرهیختگان و علاقه‌مندان می‌رساند که نسخه چاپی شماره ۴۹ نشریه دیده‌بان اندیشه با عنوان «وصله‌ی ناجور؛ چرا توسعه به ما نمی‌آید» هم‌اکنون آماده شده است. 🌹 قیمت این شماره با تخفیف ویژه و در قالب چاپ چهاررنگ: ۸۰ هزار تومان 💠 در صورت درخواست تعداد بالاتر از ده عدد، تخفیف مضاعفی روی مبلغ فوق لحاظ خواهد شد. ♻️ همچنین علاقه‌مندان می‌توانند با پرداخت مبلغ ۷۰۰ هزارتومان، اشتراک سالانه نشریه را تهیه کرده و هشت شماره سال جاری را بعد از انتشار، درب منزل تحویل بگیرند. ⚠️ از شماره آتی، نشریه صرفا به صورت چاپی عرضه خواهد شد و انتشار مجازی نخواهد داشت. 🔰 برای دریافت شماره توسعه یا خرید اشتراک سالانه، مبالغ خود را به شماره کارت زیر به نام سید محمدمهدی شرف‌الدین واریز کنید و رسید را به همراه آدرس و کدپستی به آیدی @m110614 ارسال فرمایید. ۶۰۳۷۹۹۱۹۳۰۷۴۲۸۳۲ 🔺 برای سفارش شماره ۴۹ تنها تا آخر این هفته فرصت باقی است. 🔻هزینه ارسال این شماره از نشریه رایگان می‌باشد. 🆔 @Didebane_Andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ وصله‌ی ناجور؛ چرا توسعه به ما نمی‌آید؟ 🚨 مراحل نهایی آماده‌سازی شماره 49 دیده‌بان با حضور مدیران و طراحان نشریه ⚠️ برای سفارش نسخه فیزیکی این شماره، فقط تا آخر هفته فرصت باقی است. 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 الگوی هویت‌زدایی ✏️ محمدرضا کدخدایی ❇️ ترویج الگوی هویتی و هویت‌زدایی از ، بنیادی‌ترین مسئله هویتی در حوزه مسائل زن و خانواده است که با رصد فضای مجازی می‌توان آن را در 4 محور کلی گنجاند...👇 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 الگوی هویت‌زدایی(قسمت اول) ✏️ محمدرضا کدخدایی 1️⃣ بازنمایی بدن و ترویج بدحجابی کنترل بدن طبیعی‌ترین و بارزترین بخش هویتی زنان است که تحت کنترل حکمرانی نظام لیبرال سرمایه‌داری و متناسب با اهداف آن، نظم و نظام می‌گیرد. مسئله بازنمایی بدن و ، بخشی از ذات نظام سرمایه‌داری است که بر جوامع پیرامونی کشورهای توسعه‌یافته نیز تحمیل می‌شود و هویت‌های اجتماعی معارض و مزاحم با اقتضائات آن را فرومی‌ریزد. حجاب زن ایرانی-اسلامی، مهم‌ترین و شاخص‌ترین عرصه معارض و مزاحم با کالاشدگی جنسی زنان است. بنابراین طبیعی است که ترویج و بدحجابی به یکی از مهم‌ترین و محوری‌ترین مسائل هویتی زنان در ایران اسلامی تبدیل شود. 2️⃣ جنسیت‌زدائی و استقلال‌طلبی دوسویگی، مردوارگی و از زن، مهم‌ترین محور مسائل هویتی زنان در بخش روانی است. این بخش از مسئله به وسیله نظام دشمن به فضای مجازی و حقیقی جامعه ایران تحمیل و وجوه مسئلگی خود را بر نظام معرفت دینی نیز بار می‌کند. تاکید برهویت جنسی و جنسیتی زنان و تاکید بر زوجیت به معنای مکملیت و نیاز متقابل زن و مرد، عرصه معارض و متزاحم با دوسویگی و مردوارگی و جنسیت زدایی تحمیلی از طرف نظام سرمایه‌داری به جامعه ایران است. بنابراین خودتحقیری نسبت به هویت جنسی و جنسیتی زنانه و گرایش به استقلال‌طلبی، مهم‌ترین محور مسئلگی هویتی زنانه در فضاهای سه‌گانه جامعه ایران خواهد بود. 📖نشریه دیده‌بان شماره 46 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 الگوی هویت‌زدایی(قسمت دوم) ✏️ محمدرضا کدخدایی 3️⃣ خانواده‌زدایی لایه انتزاعی‌تر و عمیق‌تر مسائل هویتی زن، در ساختارهای جامعه بروز می‌یابد. کارکردهای پرشمار مبتنی بر زوجیت قاعدتا بایستی به فرایندهای تولید و مصرف ثروت در مقیاس سرمایه‌داری منتقل گردد. براین اساس خانواده‌زدایی به معنای انتقال کارکردهای خانواده مبتنی بر نظام زوجیت به عرصه جامعه عملا خانه را از کارکردهای عمده خود خالی می‌کند. بخش هویتی آن در رابطه با زنان، تاکید و سعی در حفظ ارزش‌های خانه و خانواده‌محور در کنار تلاش برای دستیابی به ارزش‌های خارج از خانه و خانواده، زمینه فشارهای مضاعفی را برای بانوان در هردوعرصه ایجاد می‌کند. حل این تعارضات جز با ارائه تصویری فانتزی از زن به عنوان ابرموجودی که همه ارزش‌ها و نقش‌ها و به تبع مسئولیت‌های تعریف‌شده در خانه و جامعه را پابه‌پای مردان انجام می‌دهد، ممکن نیست. 4️⃣ معنویت‌زدایی‌ و تاکید بر حقوق‌محوری نهایتا معنویت‌زدایی و از هویت زن و نقش‌های هویتی زنانه مثل مادری، همسری، خانواده‌محوری و حتی تقدس‌زدایی و معنویت‌زدایی از هویت انسانی زن مثل هویت زن به عنوان انسانی مختار که آزادی انتخاب در عرصه‌های مختلف مرتبط با جنبه‌های غیرمادی خود را نیز داشته باشد، سلب می‌گردد. به تعبیر برخی اندیشمندان فلسفه حقوق، سلطه ادبیات حقوق بر ادبیات اخلاق، به‌گونه‌ای است که اگر کسی بخواهد در درستی و شایستگی و ارزشمندی رفتار خود دفاع کند، با خط‌کش حقوق آن را می‌سنجد. 📖نشریه دیده‌بان شماره 46 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 دو صباح لذت ❇️ حکیم، بهره‌مندی از لذائذ معنوی را بر استفاده از لذات و تمتعات مادی ترجیح می‌دهد؛ زیرا اولا ادراک خوشی‌ها و لذت‌های روحانی آسان‌تر از ادراک لذت‌های جسمانی است و ثانیا بهره‌مندی از لذت‌های معنوی در همه‌وقت و همه‌جا ممکن است، چون اسباب آن در وجود آدمیان فراهم است. علاوه بر این در لذت روحانی گذشته از لذت حال بتوان از خاطرات لذات قبل و امید و تصور آینده بهتر نیز لذت برد، در حالی که لذات جسمانی فقط به زمان حال محدود می‌شوند. ✴️ پس باید با نیروی عقل و حکم اخلاقی، برترین، پایدارترین و خالص‌ترین لذت را کشف، آن را دنبال و از بقیه پرهیز نمود. همچنین باید غایت توسعه‌یافتگی را دستیابی به پایدارترین لذت ممکن معنوی یعنی کمال الهی بشر قلمداد کرد. ♦️ مشروح این یادداشت در باب لذت‌گرایی در مدل توسعه مدرن را در شماره چهل و نهم ملاحظه کنید. 🆔 @Didebane_Andisheh
📣 خبری در راه است... منتظر ما باشید🌹 🆔 @Didebane_Andisheh
📣 برای سفارش نسخه چاپی شماره ۴۹ نشریه دیده‌بان اندیشه با تخفیف ویژه و پست رایگان، فقط تا فردا فرصت باقی است. ♻️ لازم به ذکر است نسخه الکترونیکی شماره اول سال جاری به صورت رایگان در کانال قرار داده شده است؛ اما زین‌پس علاقه‌مندان می‌توانند با پرداخت هزینه و یا تهیه اشتراک سالانه(به قیمت ۱۴۰ هزارتومان)، نسخه پی‌دی‌اف شماره‌های آتی را دریافت نمایند. 🌹با ما همراه باشید. 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 رابطه مردم و حاکمیت در ایران ✴️حسن محدثی؛ اعتماد برباد رفته «تحولات اخیر نشان می‌دهد که امروزه بخش قابل توجهی از مردم ما دیگر به نقش سیاسی دین باور ندارند و ادعاهای تمامیت‌خواهانه‌ای که بخواهد همه‌ ابعاد جامعه را هدایت و کنترل و راهنمایی کند، دیگر قبول ندارد. از جایگاه یک گروه مرجع به شدت افت کردند و دیگر در این جایگاه نیستند و کارگزاران هنری اعتبار خیلی بیشتری از آنان پیدا کرده‌اند و به این ترتیب در جامعه عوض شده است.» ✳️ سجاد ایزدهی؛ تفکیک دولت و حاکمیت «فرض نظام اسلامی بر بنیاد است و مردم‌بنیادی در قانون اساسی و ادبیات رهبری وجود دارد؛ اما طرف دیگر قضیه بحث کارآمدی است که حکومت‌ها چه امکانات و توانمندی داشتند و متناسب با آن چه رفتاری انجام دادند. همواره در داخل کشور اقبال مردمی فراگیری نسبت به حاکمیت وجود داشته اما به دلیل روی‌کارآمدن دولت‌های سودجو و به دنبال آن افزایش ، مسئولین از بدنه مردم فاصله گرفتند؛ بااین‌حال مردم همچنان بین حاکمیت و رفتار دولت‌ها تفاوت می‌گذارند و در عین نارضایتی نسبت به وضع موجود، به حاکمیت و فرایند آن معتقدند. 📖نشریه دیده‌بان شماره 43 🆔 @Didebane_Andisheh
💥 خدایا تو شکارچی لحظه‌ها هستی؛ باشد که در زندگی ما نیز لحظاتی برای شکار وجود داشته باشد... 🌹 مرحوم عماد افروغ 🆔 @Didebane_Andisheh
✅ به اطلاع نویسندگان محترم می‌رساند که به دلیل استقبال بسیار خوب متقاضیان از نگارش یادداشت برای شماره 51 نشریه دیده‌بان اندیشه با موضوع بررسی شرائط و موانع «فقه کارآمد»، فرصت ارسال آثار تا دو روز دیگر گردید. 🌐 لینک ارسال آثار: @m110614 🆔 @Didebane_andisheh
✅ بازخوانی نهایی پنجاهمین شماره از نشریه دیده‌بان اندیشه با حضور اعضای شورای سیاست‌گذاری ✴️ دومین شماره از دیده‌بان در سال جاری، با موضوع «بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ» به زودی رونمایی خواهد شد. 🌹
💠 در طریق چپ؛ اشتراکات حنفی و شریعتی ❇️ اندیشه‌های حسن حنفی بیشترین قرابت را به نظریات علی شریعتی در ایران دارد؛ برخی از اشتراکات نظری این دو را در ادامه خواهید خواند.👇 📖نشریه دیده‌بان شماره 33 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 در طریق چپ؛ اشتراکات حنفی و شریعتی(قسمت اول) ❇️ اندیشه‌های حسن حنفی بیشترین قرابت را به نظریات علی شریعتی در ایران دارد؛ برخی از اشتراکات نظری این دو عبارتند از: 1️⃣ نقد سنت و غرب حسن حنفی جریان را جریانی می‌داند که به تعبیر او، نه اندیشه اسلامی تقلیدی گذشته را قبول دارد و نه پیرو مذاهب فکری غرب است؛ لذا در جبهه بیرون با افکار بیگانه مقابله می‌کند و در درون، مایه وحدت ملی همه جریان‌ها با همه افکار است. علی شریعتی نیز نسبت به تمدن غرب انتقادات جدی دارد و بسیاری از مفاهیم دینی را با مبانی هرمنوتیک فلسفی، بازخوانی می‌کند. شریعتی برای ایستادگی در برابر غرب استعمارگر، به دنبال کشف و بازیافت نظم اعتقادی و ایمانی است که باعث فرهنگ‌سازی و خودآگاهی افراد جامعه می‌شود و آن را به حرکت در می‌آورد. وی معتقد است هر ملتی باید هویت و شخصیت فرهنگی و تاریخی خودش را پاس دارد تا بتواند بر اساس آن، به حیات خود سامان دهد. 2️⃣ نسبی‌گرایی از نظر حنفی میراث اسلامی مجموعه‌ای از قرائت‌های مختلف و احتمالات گوناگونی را در برمی‌گیرد که هیچ مقیاسی برای تشخیص نظری صواب و خطا در آن وجود ندارد و باید به دنبال ملاک‌های عملی نظیر فایده‌مندی رفت؛ اما ملاک عملی هم از نظر او نمی‌تواند صحت و سقم رویکردهای مختلف تراث را اثبات کند. دکتر شریعتی اسلام را یک مکتب ایده‌آلیسمی معرفی می‌کند و در تعریف ایده‌آلیسم می‌گوید: ایده‌آلیسم، برخلاق رئالیسم، معقد است که عالم «رئال» واقعیت حقیقی ندارد و این ذهن ما است که عالم خارج را می‌پندارد و اصل است نه یعنی واقعیت خارجی بی ذهن ما وجود ندارد و اگر ذهن ما نباشد، آن هم اصلاً نیست. 3️⃣ پلورالیسم به اعتقاد حسن حنفی همه فرق اسلامی بر اساس شرایط مختلف فرهنگی پدید آمده‌اند و هر یک بازتابی از آن شرایط هستند؛ لذا ادعا می‌کند: برخلاف توهم برخی، میراث اسلامی نمایش‌دهنده عنصر ثبات در برابر واقعیت اجتماعی متغیر نیست؛ بلکه کثرت فرقه‌های اسلامی و مذاهب کلامی تغییر و ثبات هر دو را نشان می‌دهد. او حتی دو مقوله ایمان و الحاد را فقط مفاهیمی نظری می‌داند که از واقعیتی عینی حکایت نمی‌کند؛ زیرا آنچه را برخی الحاد می‌دانند چه بسا عین ایمان باشد و برعکس، آنچه را ایمان تعبیر می‌کنند عین الحاد باشد. نویسنده کتاب شریعتی‌شناسی در مقدمه این کتاب می‌گوید: ما باید صورتی جدی و وجودی و تکثر را بپذیریم و تمرین کنیم. هم اکنون افراد بسیاری شعار تکثر سر می‌دهند اما در عمل به هیچ وجه پذیرای تکثر و تسامح نیستند و هیچ اختلافی را تحمل نمی‌کنند. ما باید در درون خود این حالت را تمرین کنیم. باورداشتن به این سخن که برای رسیدن به «هدف» همه نباید حتماً از همان راهی که ما می‌رویم، بروند، مشکل است. 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 در طریق چپ؛ اشتراکات حنفی و شریعتی(قسمت دوم) 4️⃣ بازخوانی مفاهیم دینی حسن حنفی معتقد است برای اولین بار بعد از ابن رشد در فلسفه، معتزله در اصول دنی، شاطبی در اصول فقه، ابن خلدون در تاریخ و ابن تیمیه در فقه، به بازسازی ساخت اندیشه دینی پرداخته‌ایم و این کار با دوری‌جستن از اشاعره که تفکر رسمی در مصر و آمیخته با تصوف است، آغاز کرده‌ایم و به معتزله نزدیک شده‌ایم. وی هدف خود را بازگشت به و بازسازی آن مطابق با آزادی، دموکراسی و عدالت اجتماعی می‌داند. علی شریعتی نیز با تقریرهای جدید از داستان کربلا و همچنین مفهوم امامت و دیگر مفاهیم دینی، سعی در بازخوانی مفاهیم دینی است. اساساً وقتی نگاه و به دین وجود داشته باشد، بازخوانی مفاهیم دینی یک اصل ضروری به حساب می‌آید. زمانی می‌توان به درستی مفاهیم دینی را عینیت بخشید که از آن حالت کلی و تاریخی بیرون آورد تا در کف جامعه بروز و ظهور خود را نشان دهد. 5️⃣ فرد گرایی دکتر شریعتی همه چیز را برای انسان می‌خواهد. شریعتی نه به اصالت انسان بلکه به اصل‌بودن انسان و توجه به او قائل بود. شریعتی خود را اومانیسم می‌داند اما نه اومانیسمی که پایه تمدن غرب است بلکه ؛ یعنی برای اینکه انسان منحرف نشود نیاز به دین دارد. حسن حنفی نیز در واقع به جهت روش پدیدارشناختی که دارد، واقعیت خارجی را نفی کرده و متأثر از اومانیسم است؛ در نگاه او انسان است و احساس او، انسان است و نگاه او، خدا به تعبیر ایشان، آب است برای تشنه، غذا است برای گرسنه، آن حالی است که به تو دست می‌دهد. حالا آن حال را یک وقتی از خدا می‌خواهی یک وقتی از نان می‌خواهی، نان و خدا در اینجا به یک معنا است. 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 رابطه بیعت با انتخابات ✳️ شباهت: لزوم وفاداری «بیعت»، به حاکم اسلامی، مشروعیّت نمی‌بخشد، بلکه جنبه مقبولیّت و کارآمدی داشته و اعلام وفاداری به کسی است که از جانب خداوند، مستقیم یا غیر مستقیم، به این مـنصب بـرگزیده شده است. در نظر برخی «رأی دادن» در جوامع امـروزی، شکل دیـگری از «بیعت» در گذشته است و می‌تواند هم به منزله «اعلام وفاداری» به کسی باشد که از سوی خـداوند، به طور مـستقیم یـا غیرمستقیم، به مقامی منصوب گشته و به اصطلاح امروزی، جنبه کارآمدی داشته باشد و هم می‌تواند به مثابه «نصب فـردی بـه حاکمیّت» بوده و بـه اصطلاح امروزی، جنبه مشروعیّت‌بخشی داشته باشد و بستگی به مبانی آن نظام سیاسی دارد که رأی و انـتخاب در آن پیش‌بینی شده است. ✴️ تفاوت: اجرای احکام الهی تفاوت اساسی میان «بیعت» در نظام اسلامی و «انتخاب» در نظام‌های دموکراتیک، این است که شخص منتخب، موظّف است تا خواسته‌ها و تمایلات مردم را جامه عمل بپوشاند و مردم نیز تا وقتی از او حمایت می‌کنند که به ایـن امـر ملتزم باشد؛ درحالی که در یک نظام اسلامی، همه، پیرو قوانین شریعت‌اند و حاکم واجد شرایط رهبری، موظّف است تا در صورت فراهم‌شدن زمینه اجرای قوانین الهی، برای تحقّق آنها اقدام کند و نیاز به توضیح ندارد که اجرای احکام الهی، در ایـن بـینش، تأمین مصالح واقعی مردم را به دنبال دارد؛ هرچند، مردم آن را ندانند. شاید به همین جهت است که بیعت مردم با رسول خدا(ص)، بیعت با خداوند خوانده شـده است. 📖نشریه دیده‌بان شماره 27 🆔 @Didebane_Andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ ویژه‌نامه بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ 🚨 مراحل نهایی آماده‌سازی شماره 50 دیده‌بان با حضور مدیران و طراحان نشریه ⚠️ فروش نسخه‌های چاپی و الکترونیکی این شماره به زودی آغاز خواهد شد. 🆔 @Didebane_Andisheh
✴️دین‌شناسی ❇️ مرحوم آیت‌الله مصباح می‌فرمایند: «دین مجموعه‌ای از باورها، ارزش‌ها و احکام عملی است که راه رسیدن به سعادت ابدی را به انسان نشان می‌دهند». از دیدگاه ایشان اگر به منبع این باورها و ارزش‌ها و احکام عملی توجه داشته باشیم، باید بگوییم محتوای عقل، کتاب و سنت در ارتباط با آنچه انسان را می‌تواند به سمت کمال و سعادت جهت دهد، «دین» نام دارد. 📖نشریه دیده‌بان شماره 35 🆔 @didebane_andisheh