eitaa logo
دین کده
198 دنبال‌کننده
368 عکس
19 ویدیو
10 فایل
دین شامل۴(چهار) بخش است که محوراین کانال است.که عبارتند از: ١.باورها ٢.احکام ٣.اخلاق ۴.حقوق که بصورت برهانی درقالب گفتگویی وداستانی بیان میشود کانال ما Http://Eitaa.Com/din20m
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 ؟ 📢پرسش📚 این که پیامبر (ص) فرمودند پاکیزگى نیمى از ایمان است. و در جایى دیگر فرمودهاند: با ازدواج نیمى از ایمان شخص کامل مىشود. پس نماز و روزه چه مىشود؟! 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 پاسخ اجمالی 1. در سؤال، روایتى از پیامبر گرامى اسلام (ص)نقل شده است که: "پاکیزگى نیمى از ایمان است" ! چنین نقلى در کتب حدیث و... وجود ندارد. 2. آنچه از پیامبر (ص) در کتاب ها نقل شده است، "النظافة من الایمان" مىباشد. معناى حدیث آن است که: ایمان، منشأ پاکیزگى است و یا پاکیزگى، بخشى از ایمان را تشکیل مىدهد، و لذا شخص مؤمن، توجه خاصى به پاکیزگى دارد. 3. با توجه به بعضى روایات از پیامبر اکرم (ص) که فرمود: "بنى الدین على النظافة" و نیز کلمات امامان معصوم (ع) در باب وضو و... که "لاصلوة الا بطهور"، شاید بتوان گفت، مراد از نظافت، همان طهارت است و نه تنها نماز. بلکه هیچ عملى بدون طهارت و نظافت، صحیح و مقبول نخواهد بود، هرچند مراتب و اقسام طهارت (طهارت از حدث و خبث و طهارت از غیر خدا) متفاوت است. 4. از نظر اسلام، ازدواج و تشکیل خانواده، اهمیت خاصى دارد؛ زیرا از سویى، ازدواج را وسیلهاى براى پاکدامنى و مهار غرایز جنسى و آرامش و حرکت به سوى کمال دینى مىداند، و از سوى دیگر، رهبانیت (ترک دنیا و لذتهاى آن) را مذمت نموده، آن را مانع کمال و سعادت مىداند. با چنین نگرشى است که ازدواج "وسیلهاى است براى نگه دارى نصف دین". 5. تعبیر به "نصف دین" براى ازدواج، امرى عرفى است و براى بیان اهمیت یک مسأله، از چنین تعابیر، استفاده فراوانى مىشود. 6. نماز، روزه، حج، جهاد، ولایت،... از مواردى است که تعابیر وارده در متون دینى در مورد آنها، کمتر از تعابیر به کار رفته در ازدواج و نظافت نیست. 7. در روایات فراوانى، حدود و اجزاى اسلام و ایمان مانند: توکل، واگذارى امر به خدا، رضا به قضاى الاهى، تسلیم، نیکى و صدق، وفا، علم و حلم، نماز، ولایت، و... مشخص گردیده است و نسبت "نیمى از دین" به ازدواج و... امرى نسبى است. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 پاسخ تفصیلی در سؤال روایتى از پیامبر (ص)نقل شده است که چنین نقلى وجود خارجى ندارد. در کجا آمده است که پاکیزگى نیمى از ایمان است؟ آنچه در منابع روایى از قول پیامبر (ص)نقل شده، این است که: "النظافة من الایمان".[1] نظافت و پاکیزگى از ایمان است. و این بدان معناست که شخص با ایمان، چون مؤمن است پاکیزه هم هست و سر منشأ پاکیزگى ایمان است و یا این که بخشى از ایمان را پاکیزگى تشکیل مىدهد و نمىشود کسى در ادعاى ایمان خود صادق باشد و در عین حال توجهى به پاکیزگى نداشته باشد، به هر حال واژهى "نیمى" در روایات موجود نیست تا مشکل مطرح شده در سؤال پیش آید. به ویژه آن که نظافت را نمىتوان محدود به شستن دست و صورت و یا لباس و خانه و... نمود؛ بلکه مفهوم عامترى را مىتوان از آن استفاده نمود و با بررسى موارد آن، به نتیجهاى دست یافت که حتى نماز و روزه و... را نیز شامل گردد. به دیگر سخن، نظافت به معناى طهارة، باشد که در این صورت، اندیشه و عمل انسانى بدون آن، ثمره و نتیجهاى نداشته باشد، لذا نه تنها مىتوان گفت "لاصلاة الاّ بطهور"[2]، بلکه هیچ عملى بدون طهارت و نظافت، صحیح و مقبول نخواهد بود و اگر چنین شد، ایمان بدون نظافت محقق نمىشود. افزون بر آن، در مواردى که مقدار و کمیّت در روایت مطرح مىشود، ناظر به کمیّت نسبى است. مثلاً اگر گفته مىشود که با ازدواج نیمى از ایمان شخص کامل مىشود؛ یعنى در نسبت سنجى بین کسى که ازدواج کرده و آن کس که ازدواج نکرده، شخص ازدواج کرده خیلى راحتتر است و با خاطرى آسوده، بهتر مىتواند عبادت و وظیفهى خود را انجام دهد و نیمى از راه را رفته است، اما شخصى که هنوز ازدواج ننموده است با مشکلاتى چند در حفظ ایمان و... خود مواجه است. پس ازدواج عامل مهمى در این امر تلقى مىگردد. از پیامبر گرامى اسلامى (ص) نقل شده که فرمود: "جوانها، هر کدام توانایى دارید، همسر اختیار کنید؛ زیرا ازدواج چشم را از نامحرم بهتر مىپوشاند و پاکدامنى نیکوترى مىبخشد...".[3] 📢پی نوشت; [1] بحارالانوار، ج 59، ص 291، باب 89؛ مستدرک الوسائل، محدث نورى، ج 16، ص 319، باب استحباب تخلیل الانسان؛ طب النبى، ابوالعباس مستغفرى، ص 19. [2] بحارالانوار، ج 42، ص 245. [3] مستدرک الوسائل، ج 2، ص 531، ح 21 . 🌐منبع:اسلام کوئست 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
#ویژه_نامه_مهدویت شنیدستم سلیمانی ز یک مور🐜 🍃قبول تحفه کرد ای مهدی نور ☘من آن مور ضعیف و ناتوانم🍃 ❤️که جانم را برایت هدیه دارم 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 عن مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع: «طُوبَى لِشِيعَتِنَا الْمُتَمَسِّكِينَ بِحَبْلِنَا فِي غَيْبَةِ قَائِمِنَا الثَّابِتِينَ عَلَى مُوَالاتِنَا وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِنَا أُولَئِكَ مِنَّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ قَدْ رَضُوا بِنَا أَئِمَّةً وَ رَضِينَا بِهِمْ شِيعَةً فَطُوبَى لَهُمْ ثُمَّ طُوبَى لَهُمْ وَ هُمْ وَ اللَّهِ مَعَنَا فِي دَرَجَاتِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ». 📚(كمال‌الدين، ج۲، ص۳۶۱) 🌿خوشا بر حال شیعیان ما که در غیبت قائم ما، به رشته ما متمسک هستند؛ ☘ بر دوستی ما و بیزاری از دشمنان ما ثابت قدم هستند. آن‌ها از ما و ما از آن‌هاییم. آن‌ها ما را به امامت و ما آن‌ها را به‌عنوان شیعیان پذیرفته‌ایم. 🌟 پس خوشا بر حال آن‌ها و خوشا بر حال آن‌ها! 🌟به خدا سوگند آنان در روز قیامت هم‌درجه ما هستند.
#در_انتظار بعضی از بایسته ها و وظایف منتظران امام مهدی (عج) را چنین می توان شمارش کرد: یک. وظایف فردی و اخلاقی ۱- ۱- سنخیت با امام ۱- ۲- پرهیزکاری و تزکیه نفس ۱- ۳- یاد یار ١- ۴- اظهار محبّت و مودّت ۱- ۵- حزن و اندوه و ندبه ۱- ۶- اظهار اشتیاق و چشم به راه بودن ۱- ۷- صبر و بردباری دو. وظایف دینی و اعتقادی ۲- ۱- ثبات قدم در دین داری ۲- ٢- شناخت و معرفت امام ۲- ٣- ارتباط و پیوند با ولایت ۲- ۴- توسّل و زیارت آن حضرت ۲- ۵- صدقه و زیارت از طرف امام علیه السّلام ۲- ۷- تسلیم بودن و عدم تعیین وقت -------—--------------------- 📢 #بیان_منتظر(1): ۱- ۱- سنخیت با امام منتظران واقعی، وضعیت فکری، روحی و عملی خود را به گونه ای سامان می بخشند که سنخیت کاملی با امام زمان (عج) داشته باشد. به طور کلی هرانسانی دارای سه مرتبه وجودی (افکار، صفات و اعمال) است و هیچ انسانی از این قاعده مستثنا نیست. اگر کسی بخواهد به انسان دیگری نزدیک شود، چاره ای ندارد جز اینکه بکوشد نوع اعتقاد، باورها، صفات و رفتار خود را به ایشان نزدیک سازد تا از این طریق شیعه و پیرو واقعی او باشند. امام باقر علیه السّلام در تفسیر آیه یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا[۱] فرمود: «اصبروا»، یعنی صبر کنید بر ادای واجبات و «صابروا»، یعنی شکیبا باشید بر اذیت دشمنان و «رابطوا»، یعنی رابطه ناگسستنی با امام خود، مهدی منتظر (عج) داشته باشید»[۲]. پی نوشت ها [۱] آل عمران(۳)، آیه ۲۰۰٫ [۲] منتخب الاثر، ص ۵۱۵، ج ۸؛ الغیبه النعمانى، ص ۱۹۹؛ تفسیر برهان، ج ۱، ص ۲۳۴٫
هدایت شده از جارچی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥زیارت امام زمان (عج) در روز جمعه 🎤با نوای استاد فرهمند @jaarchi
✨﷽✨ #حدیث_روز 📢تشریح خصلت های مؤمن: ✳️خصلت اول مؤمن : كتمان سر یكى از صفات الهى است. خداوند اسرارى كه ما داریم، بر یكدیگر مخفى كرده است. اگر كتمان سر نبود، ما نمى توانستیم با یكدیگر زندگى كنیم ... امیرالمومنین علیه ‌السلام خیلى زیبا مى فرماید: «لو تكاشفتم ما تدافنتم:(عیون أخبار الرضا، ج2، ص53) اگر یكدیگر را مى شناختید و دل هاى شما براى یكدیگر معلوم مى شد، جنازه هایتان روى زمین مى ماند و یكدیگر را دفن نمى نمودید!» در حالى كه ما بر جنازه ها نماز مى خوانیم و مى گوییم: «لا أعلم منه إلا خیراً و أنت أعلم به منا...» (اصول الكافى، ج3، ص183) یکی از مصادیق كتمان سر، فاش نكردن اسرار مردم، غیبت نکردن است. چون غیبت كردن یكى از جهاتى است كه به وسیله آن سر مردم فاش مى شود. كسى كه غیبت مى كند، باید بداند «إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ (سوره فجر، آیه 14) خدا در كمینگاه است» و از مظلوم دفاع مى كند. ✳️خصلت دوم مؤمن: مدارا كردن و كنار آمدن با مردم است. خوش رفتارى با مردم، محبت به آنها و حسن خلق او آنقدر زیاد است كه خداوند در قرآن مى فرماید: «وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ» (سوره قلم، آیه 4) همانا تو به خلق بزرگى آراسته اى.» اگر او حسن خلق نداشت، این مقدار پیشرفت نمى كرد. در علل پیشرفت اسلام خیلىها حرفهایى زده اند؛ اما بسیارى از محققان معتقدند كه عامل اساسى در این مورد، حسن خلق پیامبر (صلی الله و علیه وآله) بود. ✳️خصلت سوم مؤمن: صفت امامش، صبر کردن در سختی‌ها و ناراحتی‌ها است که خداوند در ویژگی آنان فرمود: (صبرکنندگان در سختی‌ها و ناراحتی ها) بقره177 پس در زندگی عجول نباشیم و صبور باشیم.
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:هولوکاست در ایران؟ شماره:83 ؟ طبق سالهای گذشته, بچه های کلاس در گروه فضای مجازی با بعضی اساتید دانشگاه برای روز سیزده فروردین,همه آنلاین شدن برای هماهنگ کردن مکانی که آنجا میخواهند بروند و به دل طبیعت بزنن. بعد از مشورتها, مکان هماهنگ شده امسال مشخص شد . هر کدام از بچه ها شروع کردن به پیامک در مورد 13فروردین,اما با دو عنوان; یکی می نوشت:روز دوستی با طبیعت پیشاپیش مبارک. یکی دیگری هم می نوشت: سیزدتون بدر، دشمناتون دربدر، رفقاتون گل به سر، خوشیهاتون صد برابر. بعد اتمام پیامک ها. یکی از بچه ها نوشت:یک مطلبی که در مورد روز13 فروردینه ,هیچ کدومتون بهش اشاره نکردین. بچه همه علامت های سوال فرستادن. ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ او نوشت: نگذاشتن ما مردم ایرونی, یک جنایت تاریخی علیه سر گذشت گذشتگان ایرانی مون بفهمیم. بچه ها نوشتن چی و کی؟ او نوشت:هولوکاست در ایران در این روز. تحریف و پنهان کاری شد,توسط جانیان این جنایت. یکی از بچه ها نوشت, اولین بار این مطلبو رو از شما میشنویم. یکی از اساتید نوشت:البته در این قضیه نظرات دیگری هم هست. من نوشتم:چه نظری؟ استاد نوشت:نظر مخالف میگه، این قضایا اصلا واقعیت نداره و فقط یک افسانه ایی هست بین یهودیان که خود یهودیان آن را ادعا میکنن. نوشتم:پس هولوکاست نبوده؟ استاد نوشت:هولوکاست بوده، امّا دوره قاجار بوده، شنید بودی؟ من نوشتم:یک فیلمی به اسم یتیم خانه ایران گذاشته,گفته ان در مورد این قضیه هست. استاد نوشت:بله بله,دست کارگردان این فیلم درد نکنه, تاریخ فراموشانده شده رو به تصویر کشوند. از استاد تشکر کردیم. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨﷽✨ 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴. #هولوکاست_در_ایران1 ⚠️ بزرگترین قتل عام تاریخ ایران گفتگو با نویسنده کتاب "قحطی بزرگ"، دکتر محمدقلی مجد، مردی که با اسناد وزارت خارجه آمریکا می‌گوید: هشت تا ده میلیون ایرانی در قحطی بزرگ جان باخته‌اند. یک قحطی با دخالت انگلیسی‌ها... 🔻 منبع:کانال هولوکاست ایرانی 🔻 @iranian_holocaust 🎬لینک فیلم یتیم خانه ایران👇 http://bh.asaldl.com/sinama/irani/Yatim%20Khaneye%20Iran%201080p%20-%5bwww.asaldl.com%5d.mp4 دین کده ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
23.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#هولوکاست_در_ایران2 📣آیا می دانید هولوکاست واقعی در ایران رخ داده است؟ 📣از قحطی بزرگ در ایران چه می دانید؟ 📣آیا می دانید مابین سالهای 1917 تا 1919 بیش از 40 درصد جمعیت ایران جان خود را از دست دادند؟ ❇️برای آشنایی با چگونگی هولوکاست 9 میلیون ایرانی با طراحی بریتانیا این کلیپ را ببینید. دین کده ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
✨﷽✨ 📢اقوال مختلف در موردقتل عام در13 آخر سال، در گذشته: ✅موافقان قتل عام ایرانیان در زمان خشایار شاه http://www.aviny.com/Occasion/Jang-Narm/yahodiat/13BedarVaYahod.aspx ⛔️مخالفان قتل عام ایرانیان در زمان خشایار شاه : علی رغم اعتقاد یهودیان به تاریخچه جشن پوریم و برگزاری هر ساله آن ، این ماجرا ایرادات فاحش تاریخی دارد ! http://shayeaat.ir/post/213 دین کده ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
#حدیث_روز فواید مشورت از دیدگاه اسلام : 1- موجب رشد و آگاهی مشورت کننده نسبت به موضوع مورد مشاوره می‌شود. امام علی(ع) می‌فرماید: «آن که از خرد دیگران بهره جست، درست را از خطا باز شناخت».[1] 2- حل مشکلات با هزینه‌های مادّی و معنوی کمتر و در زمان کوتاه تر امکان پذیر خواهد بود. 3- کسب مهارت‌های جدید و شیوه به کارگیری آن. پیامبر(ص) در این باره فرمود: «هیچ قومی مشورت نکردند، جز آن که به بهترین امور هدایت شدند»[2] و خود در جنگ احزاب به پیشنهاد سلمان فارسی، خندق را که از تاکتیک‌های دفاعی ایرانیان بود و اعراب با آن آشنایی نداشتند با اصحاب حفر نمودند.[3] 4- جلوگیری از گمراهی و شکست: کسی که از نظرات و افکار دیگران بهره گیرد، موارد و مکان‌های‌ لغزش و اشتباه را می‌شناسد،[4] به حقیقت دست یافته و رستگار می‌شود.[5] 5- ایجاد مسؤلیت‌پذیری در تمامی آحاد مردم نسبت به حل مشکلات اجتماعی: «مشورت با مردم آنان را به تفکر و دقت در امور واداشته، جامعه را از گرفتار شدن در جمود فکری و بی‌تفاوتی باز‌داشته و رسیدن به بهترین راه حل‌ها را امکان‌پذیر می‌کند». از این‌رو مشورت را باب رحمت، مفتاح و برکت نامیده‌اند.[6] 📚پی نوشت: [1]. نهج البلاغه، ترجمه شهیدی، تهران، شرکت انتشاراتی علمی و فرهنگی، 1386، چ 27، حکمت 173، ص 392. [2]. الدرالنمثور، ج1، ص 90 و ج6، ص 10. [3]. ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، بیروت، دارصادر، داربیروت، 1385ق، ج2، ص 178. [4]. نهج البلاغه، شهیدی، حکمت/173. [5]. همان. [6]. یعقوبی، احمد بن واضح؛ تاریخ یعقوبی، بیروت، دار صادر، بی‌تا، ج2، ص 306. 🌐منبع:پژوهشکده باقرالعلوم علیه السّلام
#خصوصیت_مشاور_حقیقی اسلام ویژگی‌هایی را برای مشاور برمی‌شمرد تا مشورت ثمربخش باشد: 1- خدا ترسی: وجود این خصلت در مشاور او را مورد اعتماد قرار داده و از طرح راه‌هایی که خشنودی خدا در آن نیست و یا در نظر گرفتن منافع خویش برحذر باشد و از سر نیک اندیشی و خیرخواهی او را راهنمایی کند. امام صادق(ع) در این باره به سفیان ثوری می‌فرماید: «در کار خویش با کسانی مشورت کن که پروای الهی دارند».[1] 2- تجربه: مشاور می‌بایست در زمینه مورد مشورت، تجربه کافی، توانایی درک و تحلیل مشکل را داشته و با استفاده از تجارب گذشتگان، راه حل‌های مناسب با شرایط زمانی و مکانی مشورت کننده به او ارائه دهد و به فرموده علی(ع)؛ خداوندان اندیشه و خرد و تجربه و دوراندیشی بهترین افراد برای مشورت‌اند.[2] 3- علم و آگاهی: ژرف اندیش و واقع‌نگر و با روحیات مشورت کننده آشنا باشد و با احاطه کافی بر ابعاد گوناگون مشکلات وی و ارائه آگاهی‌های نظری و عملی، بهترین راه حل را به مشورت کننده پیشنهاد کند. از پیامبر(ص) نقل شده است که: با دانشمندان صالح (که به دانش خویش عمل می‌کنند) مشورت کن و چون بر اجرای آن مصمم شدید، بر خدا توکل کنید.[3] 4- مشاور باید عاقل و آزاد اندیش باشد. هم‌چنان که پیامبر(ص) می‌فرماید: با انسان عاقل مشورت کنید و از نظرش سرپیچی نکنید که پشیمان خواهید شد.[4] 📚پی نوشت: [1]. بحار الانوار، ، ج 75، ص 98. [2]. غرر الحکم و درر الکلم، ج 1، ص 407. [3]. استادی، رضا؛ شوری در قرآن و حدیث، انتشارات هجرت، قم، 1360 ش، ص 82. [4]. بحار الانوار، ، ج 75، ص 100. 🌐منبع:پژوهشکده باقرالعلوم علیه السّلام
 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، طبق رسم خویش چند روزی بود که برای عبادت و تفکر به غار حرا آمده بودند. 🌿 در روز بیست و هفتم ماه رجب بود که جبرئیل (یکی از چهار فرشته مقرب الهی و مأمور ابلاغ وحی از جانب پروردگار به پیامبران) به سوی ایشان نازل شد. او بازوی پیامبر را گرفت و تکان داد و گفت: ای محمد بخوان. 🌿 پیامبر فرمود: چه بخوانم؟ 🌿جبرئیل آیات آغازین سوره علق را از جانب خداوند نازل نمود: "بسم الله الرحمن الرحیم. اقرأ باسم ربک الذی خلق. خلق الانسان من علق. اقرأ و ربک الاکرم. الذی علم بالقلم. علم الانسان مالم یعلم. به نام خداوند بخشنده مهربان. بخوان به نام پروردگارت که بیافرید. آدمی را از علق بیافرید. بخوان و پروردگار تو ارجمندترین است. خدایی که به‌وسیله قلم آموزش داد و به آدمی آنچه را که نمی‌دانست، آموخت."
🍃سلام بر مبعث، 🌿بهاریترین فصل گیتی! 🍃سلام بر مبعث،🌿 فصل شکفتن گل سرسبد بوستان رسالت! 🍃سلام بر مبعث؛🌿 روزی که گلهای ایمان در گلستان جان انسان شکوفا شد! . 🍃سلام بر مبعث، ✨عید بزرگ نجات از حیرت و سرگردانی، ✨عید ختم ناامیدی، ✨عید تمایز عدل و ظلم، ✨عید بیداری و تعهّد،✨ عید هدایت. . 🍃سلام بر مبعث، 💫پیام خیزش انسان، از خاک تا افلاک ! 🍃سلام بر مبعث،🌟 انفجار نور و ظهور همه ارزشها در صحنه حیات بشر ! 🌿امروز روز تکوین آیه های رسالت است.🌹 روز تجلّی رحمت الهی. 🌟بعثت پیامبر اکرم(ص) مبارک باد🌿🌹🌿
پيامبر صلي الله عليه وآله : إنَّما بُعِثتُ لاُِتَمِّمَ مَكارِمَ الأخلاقِ من مبعوث شدم تا بزرگواريهاي اخلاقي را كامل كنم بحار الأنوار ، ج ۱۶ ، ص ۲۱۰ 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 امام علي عليه السلام : . . . أن بَعَثَ اللَّهُ سُبحانَهُ مُحَمَّداً رَسولَ اللَّهِ لإِنجازِ عِدَتِهِ و إتمامِ نُبُوَّتِهِ . . . خداوند سبحان محمّد پيامبر خود را فرستاد تا وعده خويش را به انجام رساند و سلسله نبوتش را كامل كند نهج البلاغه ، خطبه ۱ . 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 امام مهدي عليه السلام : إنَّ اللَّهَ بَعَثَ مُحَمَّداً رَحمَةً لِلعالَمينَ و تَمَّمَ بِهِ نِعمَتَهُ خداوند محمّد را برانگيخت تا رحمتي براي جهانيان باشد و نعمت خود را تمام كند بحار الأنوار ، ج ۵۳ ، ص ۱۹۴
#ویژه_نامه_مهدویت 💔یا این دل شکستة ما را صبور کن🌿 ✨یا لا أقل به خاطر زینب ظهور کن🌿 🌟دیگر بتاب از افق مکه ، ماه من! 🌹 🌒این جاده های شب زده را غرق نور کن . ✨✨✨. . 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 امام علي عليه السلام ☘✨منتظر فرج و گشايش باشيد 🌿 و از رحمت الهي نوميد نشويد ، 🌟 چه ، محبوبترين اعمال نزد خداي عزوجل انتظار فرج است ، هنگامي که بندة با ايمان بر آن مداومت ورزد . 📚منبع: ( الخصال 2/616 )
#در_انتظار بعضی از بایسته ها و وظایف منتظران امام مهدی (عج) را چنین می توان شمارش کرد: یک. وظایف فردی و اخلاقی ۱- ۱- سنخیت با امام ۱- ۲- پرهیزکاری و تزکیه نفس ۱- ۳- یاد یار ١- ۴- اظهار محبّت و مودّت ۱- ۵- حزن و اندوه و ندبه ۱- ۶- اظهار اشتیاق و چشم به راه بودن ۱- ۷- صبر و بردباری دو. وظایف دینی و اعتقادی ۲- ۱- ثبات قدم در دین داری ۲- ٢- شناخت و معرفت امام ۲- ٣- ارتباط و پیوند با ولایت ۲- ۴- توسّل و زیارت آن حضرت ۲- ۵- صدقه و زیارت از طرف امام علیه السّلام ۲- ۷- تسلیم بودن و عدم تعیین وقت -------—--------------------- 📢. #بیان_منتظر(2) ✨۱- ۲- پرهیزکاری و تزکیه نفس: 🌿یکی از وظایف و بایسته های مهم منتظران، آراستن درون با فضایل انسانی و چنگ زدن به مکارم اخلاقی است؛ یعنی، همان طور که قرآن می فرماید: «اگر می خواهید محبوب خدا باشید، تقواپیشگی کنید»؛(١) ✅ این قانون در مورد حضرت مهدی (عج) نیز هست. از امام صادق علیه السّلام نقل شده است: «برای صاحب الامر، غیبتی طولانی است؛ در این دوران هرکس باید تقوا پیشه سازد و به دین خود چنگ زند»(٢). 📚پی نوشت: [١]توبه۴((اهل تقوا و پرهیزکاری محبوبان خدایند: ﴿إن الله یحب المتقین)) [٢] الغیبه النعمانى، ص ۲۵۰، باب ۱۴، ح ۵٫
امیرالمؤمنین عليه السلام: معيار خوبى كردن، منت ننهادن به آن است مِلاكُ المَعروفِ تَركُ المَنِّ بِهِ غررالحكم حدیث 9724 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 معنای منّت و مصادیق آن در قرآن; پاسخ: قرآن کریم به مؤمنان سفارش می‌کند؛ اجر و پاداش صدقات را با منت گذاشتن و اذیت از بین نبرید. ۱. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذی»؛[1] اى کسانى که ایمان آورده‌اید! بخشش‌هاى خود را با منّت و آزار، باطل نسازید. اصطلاح «صدقه» گاه در خصوص زکات استعمال می‌شود و گاه در اعمّ از آن(از کفارات گرفته تا هر چیزی که به دیگران بخشیده شود). همچنین ظاهر این است که این حکم در آیه شامل هر نوع احسانى می‌شود؛ به این شرط که غرض از آن اجر و ثواب باشد.[2] بنابر این، لزومی ندارد که این حکم محصور در دادن مال باشد، بلکه هر نوع کمکی حتی کمک‌های غیر مالی را در بر می‌گیرد. لغت‌دانان کلمه «المَنِّ» را چنین معنا کرده‌اند که کاری که برای دیگری انجام داده‌ای، آن‌را بشماری و گوشزدش کنی؛ مانند این‌که به او بگویی من آن‌را به تو داده‌ام، من آن‌کار را برای تو انجام داده‌ام و ... .[3] این منت گذاردن در واقع نتیجه عُجب انسان است[4] و باید در عجب و خودبینی ریشه‌یابی گردد. اهل لغت همچنین کلمه «الأَذی» را نیز به هر نوع ضرری که به جسم و یا روح باشد، معنا کرده‌اند.[5] و مراد از «اذیت» هر امرى است که باعث آزار شخص باشد و سبب ناراحتی او گردد؛ مثل این‌که کمکی که به شخص کرده‌ای را به دیگران بگویی،[6] با خشونت و درشتى با او برخورد کنی، برای پرداخت بدهی، مهلت کمی به طرف مقابل بدهی و ... . حال به نکات موجود در این قسمت از آیه می‌پردازیم. از تعبیر «لا تُبْطِلُوا» به دست می‌آید که ثواب صدقه با منت گذاشتن و اذیت کردن از بین می‌رود.[7] اما این سؤال در این‌جا پیش می‌آید که با این عمل آیا انسان مرتکب گناهی نیز شده است و یا تنها اجر عمل خود را از بین برده است؟ در این راستا پیامبر اسلام(ص) در روایتی به بطلان عمل اشاره می‌فرمایند: «کسی که برای مؤمنی کار نیکی انجام دهد، ‌سپس او را اذیت کند و یا بر او منّت بگذارد، خداوند، عمل او را باطل می‌کند».[8] در روایتی دیگر، آن‌را از گناهان بزرگ به شمار می‌آورند که به طور طبیعی مجازات اخروی را نیز به دنبال خواهد داشت: «سه گروه هستند که خداوند در آخرت بر آنها نگاه نمی‌کند: افرادی که عاق والدین شده باشند،‌ افراد دائم الخمر و آن‌که بر اعطای خود، منت بسیار می‌گذارد».[9] بنابر این آیه؛ شرط صحت صدقه و ترتب اجر و ثواب بر آن، نبودن منت و آزار بعدی است و همان‌گونه که گفته شد، در فرض منت و اذیت، عمل حرامی نیز صورت گرفته است. اما نکته در این‌جا است که صدقه ندادن با روی خوش،‌ بهتر و برتر از این می‌باشد که صدقه‌ای داده شود، ولی منت و اذیت را به دنبال داشته باشد.[10] پی نوشت: [1]. بقره،‌ 264. [2]. آقا جمال خوانساری، محمد، شرح بر غرر الحکم و درر الکلم، محقق، مصحح، حسینی ارموی محدث، جلال‌الدین، ج 3، ص 100، دانشگاه تهران، چاپ چهارم، 1366ش. [3]. فیومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر، ج 2، ص 581، قم، منشورات دار الرضی، چاپ اول، بی‌تا. [4]. طبرسی، علی بن حسن، مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار، ص 312، نجف اشرف، المکتبة الحیدریة، چاپ دوم، 1385ق. [5]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، مفردات ألفاظ القرآن، تحقیق، داودی، صفوان عدنان، ص 71، دمشق، بیروت، دارالقلم، الدار الشامیة، چاپ اول، 1412ق. [6]. ابن عجیبه، احمد بن محمد، البحر المدید فی تفسیر القرآن المجید، تحقیق، قرشی رسلان، احمد عبدالله، حسن عباس زکی، ج 1، ص 298، قاهره، 1419ق. [7]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی، محمد جواد، ج 2، ص 650، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش. کبیر مدنی، سید علیخان، ریاض السالکین فی شرح صحیفة سید الساجدین، محقق، مصحح، حسینی امینی، محسن، ج 1، ص 307، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1409ق؛ حقی بروسوی، اسماعیل، تفسیر روح البیان، ج 1، ص 422، دارالفکر، بیروت، بی‌تا. [8]. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، محقق، مصحح، موسوی جزائری، سید طیب، ج 1، ص 91، دار الکتاب، قم، 1404 ق. [9]. ابن کثیر دمشقی، اسماعیل بن عمرو، تفسیر القرآن العظیم، تحقیق، شمس الدین، محمد حسین، ج 1، ص 533، بیروت، دار الکتب العلمیة، منشورات محمدعلی بیضون، چاپ اول، 1419ق. [10]. مغنیه، محمد جواد، تفسیر الکاشف، ج 1، ص 415، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1424ق. 🌐منبع:اسلام کوىست.