eitaa logo
دین کده
204 دنبال‌کننده
368 عکس
18 ویدیو
10 فایل
دین شامل۴(چهار) بخش است که محوراین کانال است.که عبارتند از: ١.باورها ٢.احکام ٣.اخلاق ۴.حقوق که بصورت برهانی درقالب گفتگویی وداستانی بیان میشود کانال ما Http://Eitaa.Com/din20m
مشاهده در ایتا
دانلود
صحت یا عدم صحت تمثیل عیسی به دین خود وموسی به دین خود
شماره:25 با دوستان دانشگاه رفتیم به سینما برای دیدن فیلم مجیدمجیدی ,محمدرسول الله. عجب فیلمی بود, به زندگی کودکی پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله پرداخته بود. بعد از فیلم با بچه های دانشگاه راهی یکی از خوابگاههای یکی از بچه ها شدیم. یکی از بچه ها گفت:هم اتاقی تازه من حرفهای نامربوطی می زند. گفتم:چه اتفاقی افتاده که بین شما هم اتاقی ها اختلافی افتاده که حرفهای نامربوط به شما زده؟ شروع کرد به تعریف کردن قضیه اتفاق افتاده بین خودش و هم اتاقی اش: او گفت:روزی داشتم قرآن سوره کافرون را میخواندم. هم اتاقی ام گفت:تا حالا فکر کرده ای سوره کافرون,ضرب المثل عیسی به دین خود و موسی به دین خود را تایید میکند. من به او گفتم:چطور و با چه آیه ایی به این نتیجه رسیده ایی؟ هم اتاقی ام گفت:در تعجبم که قرآن میخوانی وبه ترجمه آن توجه نمیکنی!مگر آیه آخر سوره را که فرموده دین شما برای خودتان,و دین من برای خودم نخوانده ایی. پس پیامبر مشرکان را رها کرده به دین خودشان و دینشان را تأیید کرده، پس به طریق اولی دین موسی و عیسی بودن می‌شود باشد، وتمثیل کسی راهش غیر از دیگران است و قضیه دین نیست بدون اشکال است. من به او گفتم:چرا برای صحت گذاشتن یک تمثیل این قدر آسمان را به زمین ریسمان میکنی؟ هم اتاقی با تعجب به من گفت:این طور نیست، شما درقرآن توجه نمی‌کنید. من به اوگفتم: این توجه در قرآن نیست بلکه کج فهمی ازمعانی قرآن است. کی پیامبر دین و روش مشرکان راقبول کرد؟ اگرقبول کرده بود ازمکه بعداز فتح مکه بیرونشان نمیکرد. اگر قبول می‌کرد دیگر شرک مشرکان گناه بزرگی نمی بود. ودر قرآن دیگر خدا، آیه(لا تُشْرِکْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ».[لقمان، ۱۳٫] نباید بیاورد. و در سوره حمدی که هر روز در نماز میخوانیم وخدا آن را شرط نماز می‌داند، خدا در آن اصرار دارد که فقط (ایاک نعبد)، ونه شرک. کجا می‌شود حرف شما را، و برداشت ناصحیح شما را در مورد سوره کافرون درست دانست؟ کمی شان نزول این آیات باتفاسیر بخوان تا دچار این فهم اشتباه از قرآن نشوی. خاطره اش تمام شد. گفتم:عجب استدلالی کردی. گفت:علتش عنایت خداست که درمسیر زندگی ما آدم های پاک سیرت قرار داده است. گفتم:اعتراضی به استدلال‌های شما نکرد؟ گفت:در برداشت، اعتراف به فهم کج کرد، امّا نسبت ماندن در دین موسی وعیسی و کار خلافی که کاری به تغییر دین نداشت، قانع نشد. من به او گفتم: همه پیامبران در یک راستا بودن، و هر دین جدیدی می‌رسید چون کاملتر بود ودین قبلیش تحریف شده بود، باید دین جدید پذیرفته می شد. دین اسلام هم چون دین کاملترین بود وبدون تحریف و عدم توانای دشمنانش بر تحریفش، پیامبری هم بر آن آمد، خاتم انبیاء بود: یعنی آخرین پیامبر وهمه پیروانان ادیان باید پیرو دین اسلام می‌شدند و ماندن به دین موسی وعیسی معنا نداشت. امّا کار خلاف را ، دین اسلام رها نکرده، بلکه امر به معروف ونهی از منکر قرار داده تا کار خلاف ازبین برود. امّا اوتعصب داشت و گفت نه به نظر من طوری دیگر است، شما فعلا سجاده ها را آب بکشید. من ناراحت شدم وبیرون شدم دیدم تا بچه قرارسینما گذاشتن من با آنها آمدم. . گفتم:عجب، حالا الحمدلله که چنین دوست روشن بینشی داریم. به در خوابگاه رسیدیم، در را زدیم هم اتاقیش در را باز کرد وسریع پرید، صورت دوستم را بوسید وشروع کرد معذرت خواهی کردن، وگفت:خدا تو را در مسیر زندگیم گذاشت تا راه کج فهمی که بعضی از هم اتاقی های قبلی ام به خورد من داده بودن ازبین ببری. بعد از اینکه از اینجا رفتی هنوز تعصب فهم داشتم، امّا به وجدان وعقلم رجوع کردم فهمیدم این تعصب فقط حماقت است. ما خیلی خوشحال شدیم که تعصب راه حقیقت را برای هم اتاقی مسدود نکرده بود. 📢ادامه ادله...... 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
خاتمیت، از ریشه ختم است؛ خَتَم به معنای رسیدن به پایان چیزی و ختْم به معنای مهر زدن است.[۱] خاتم به معنای «ما یختم به؛ چیزی که با آن پایان داده می‌شود» است.[۲] درگذشته مُهر کردن نامه‌ها در پایان کار و با حکاکی روی انگشتر نیز انجام می‌شده، از این رو به انگشتر، خاتم گفته‌اند.[۳] البته برخی معتقدند که خاتِم به معنای پایان و خاتَم به معنای زینت انگشتری است.[۴] خاتم النببین یعنی کسی که نبوت با او پایان یافته است[۵]خاتمیت در اصطلاح به این معنا است که حضرت محمد(ص) آخرین پیامبر الهی است و پس از او پیامبری نخواهد آمد[۶] و دین او(اسلام) خاتم الادیان است.[۷] از این رو پس از او دیگر، وحی‌ای که حکمی را تشریع کند یا حرامی را حلال و یا حلالی را حرام کند، نخواهد شد.[۸] ١. ابن فارس، معجم مقائیس اللغه، ۱۴۰۴ق، ج۲، ص۲۴۵. ٢.ابن فارس، معجم مقائیس اللغه، ۱۴۰۴ق، ج۲، ص۲۴۵. ٣.مصباح، راهنماشناسی، ۱۳۷۶ش، ص۱۸۰. ۴.طریحی، مجمع البحرین، ۱۴۱۶ق، ج۶، ص۵۴ ۵.مطهری، خاتمیت، ۱۳۸۰ش، ص۲۶. ۶.طباطبایی، المیزان، ۱۴۱۷ق، ج۱۶، ص۳۲۵. ٧.مصباح، راهنماشناسی، ۱۳۷۶ش، ص۱۷۷. ٨.سبحانی، «خاتمیت و مرجعیت علمی امامان معصوم»، ص۵۹-۶۰. 🌐منبع:ویکی شیعه 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
📢آیاتی که بر خاتمیت پیامبر اسلام دلالت می‌کنند، عبارتند از: ✅یکی از آیاتی که به‌روشنی بر خاتمیت دلالت می‌کند، این آیة شریفه است که می‌فرماید: «ما كانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِكُمْ وَ لكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِيِّينَ»؛ [١]  «محمد (صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) پدر هیچ یک ازمردان شما نیست؛ بلکه فرستادة خدا و پایان بخش پیامبران است». که در قسمت دوم آیه، مسئلة نبوت پیامبر اکرم (صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) را مطرح کرده و او را به عنوان پایان بخش سلسلة پیامبران معرفی می‌نماید. در این قسمت از آیه نخست به مقام رسالت پیامبر اسلام (صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) اشاره نموده پس از این از او به عنوان آخرین پیامبر الهی یاد شده است. و این بدان جهت است که نسبت میان نبوت و رسالت، از قبیل نسبت میان عام و خاص است، به این معنا که هر نبی‌ای رسول نیست، ولی هر رسولی نبی می‌باشد، و در نتیجه رسول خاص، و نبی عام است؛ زیرا مقام نبوت مربوط به دریافت خبرهای مهم آسمانی، و مقام رسالت مربوط به ابلاغ آن خبرها به مردم و کوشش در جهت تحقق یافتن آن‌ها در جامعة بشری است. در هر حال خواه مصداق نبی و رسول یکسان باشد یا متفاوت، از نظر مفهومی، نبوت اعم از رسالت است؛ یعنی نبوت بدون رسالت قابل فرض است؛ ولی رسالت بدون نبوت قابل فرض نیست؛ چراکه شخص نخست باید به مقام نبوت برسد و حقایق و معارف الهی را از طریق وحی دریافت کند، آن گاه به ابلاغ و اجرای آن‌ها مأموریت یابد. بدین جهت قرآن مجید به جای آن‌که پیامبر اکرم (صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) را آخرین رسول خدا معرفی کند، او را آخرین پیامبران الهی معرفی کرده است تا هم زمان دال بر خاتمیت رسالت و نبوت باشد. ⚠️بیان یک شبهه: از آن‌چه گفته شد، پاسخ شبهه‌ای که پیروان مسلک بهائیت مطرح کرده و گفته‌اند: «آیه یاد شده بر خاتمیت نبوت دلالت می‌کند، نه بر خاتمیت رسالت»، روشن می‌شود؛ چراکه آن‌ها به خاتمیت شریعت معتقد نیستند، و بهایی‌گری را شریعت جدیدی می‌دانند که توسط پیشوایان این مسلک از جانب خداوند آورده شده است. 🔔پاسخ به شبهه: پاسخ این است که برای آوردن شریعت آسمانی جدید، اول باید به مقام نبوت رسید آن گاه به مقام رسالت، یعنی نخست باید خبر برگزیده شدن به مقام نبوت را از طریق وحی دریافت کرد، آن گاه معارف و احکام الهی را از طریق وحی به دست آورد، و در مرتبة بعد از نبوت، به مقام رسالت و ابلاغ شریعت الهی به مردم و تلاش در جهت اجرای آن پرداخت. ✅آیاتی است که جهانی بودن پیامبر اکرم (صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) را بیان می‌کنند و در ضمن بر خاتمیت نبوت آن حضرت نیز دلالت دارند؛ زیرا الفاظی که در این آیات به کار رفته است، هم از نظر مکانی عمومیت و اطلاق دارد، و هم از نظر زمانی. عمومیت و اطلاق زمانی آن‌ها نیز، علنا بیانگر خاتمیت می‌باشد. اینک نمونه‌هایی از این آیات را یادآور می‌شویم: ـ «وَ أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ»؛ [۲] «این قرآن بر من نازل شده است، تا به واسطة آن شما و هر کس را که قرآن به او برسد، انذار کنم». ـ «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِيراً وَ نَذِيراً»؛ [۳] «و ما تو را نفرستادیم، مگر این‌که برای همه مردم بشارت‌دهنده و بیم‌دهنده باشی». ـ «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ»؛ [۴] «ما تو را نفرستادیم، مگر این‌که مایة رحمت برای جهانیان باشی». ـ «تَبارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعالَمِينَ نَذِيراً»؛ [۵] «زوال‌ناپذیر و صاحب خیرات و نعمت‌های بسیار است خداوندی که فرقان (قرآن) را بر بندة خود فرو فرستاد تا مایة انذار جهانیان باشد». ـ «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ»؛ [۶] «رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده است تا هدایتگر بشر باشد». و آیات دیگر از این قبیل که بر جهانی بودن رسالت پیامبر اکرم (صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) و شریعت اسلام، و در نتیجه خاتمیت بودن آن دلالت می‌کنند. [۷] 📚منابع: ١. احزاب/سوره۳۳، آیه۴۰. ۲. انعام/سوره۶، آیه۱۹. ۳. سبا/سوره۳۴، آیه۲۸. ۴. انبیاء/سوره۲۱، آیه۱۰۷. ۵. فرقان/سوره۲۵، آیه۱. ۶. بقره/سوره۲، آیه۱۸۵. ۷. سبحانی، جعفر، مفاهیم القرآن، ج۳، ص۱۳۹ ۱۱۳. 🌐منبع:ویکی فقه 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
احادیث مربوط به خاتمیت دین به واسطة شریعت اسلام ـ به ویژه در کتب حدیث شیعه ـ بسیار است. 📜 حدیث منزلت معروف‌ترین حدیث در این باره، حدیث منزلت است که از نظر سند قطعی، و از نظر دلالت بر خاتمیت نیز صراحت دارد. پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در این حدیث نسبت علی (علیه‌السلام) به خود را از قبیل نسبت هارون به موسی (علیهماالسلام) دانسته است، و در ادامه می‌فرماید: «با این تفاوت که هارون پیامبر بود، ولی علی (علیه‌السلام) پیامبر نیست»؛ زیرا پس از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) پیامبری برگزیده نخواهد شد؛ چنان‌که فرمود: «اَنْتَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِن مُوسَي اِلّا اَنَّهُ لَا نَبيَّ بَعْدِي». [۸] [۹] [۱۰] احادیث دیگری نیز از پیامبر اکرم (صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) دربارة خاتمیت نقل شده است که شمارة آن‌ها متجاوز از سی روایت است. [۱۱] 📜 حدیثی دیگر در احادیث نقل شده از دیگر ائمه اهل بیت (علیهم‌السلام) نیز بر این‌که شریعت اسلام، آخرین شریعت الهی است، تصریح شده است؛ از جمله این حدیث شریف از امام صادق (علیه‌السلام) روایت شده است که فرمود: «حَلَالُ مُحَمَّدٍ حَلالٌ اِلي يَوْمِ الْقِيَامَةِ، وَ حَرامُهُ حَرامٌ اَبَداً اِلي يَوْمِ الْقِيَامَةِ، لَايَكُونُ غَيْرُهُ وَ لا يَجِيءُ غَيْرُهُ»؛ [۱۲] [۱۳] «حلال محمد (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) تا روز قیامت حلال، و حرام او تا روز قیامت و همواره حرام است، چیزی مغایر با آن نخواهد بود، و نخواهد آمد». روایات منقول از ائمه طاهرین (علیهم‌السلام) در این باره، در حد تواتر است که ما به دلیل رعایت اختصار و نیز قطعی بودن این مسئله در میان مسلمانان، به نمونه‌های یادشده بسنده می‌کنیم. [۱۴] 📜🕌خاتمیت در نهج‌البلاغه در نهج‌البلاغه نیز مسئله خاتمیت به صورت مؤکد و مکرر بیان شده است. 📜خطبه اول حضرت علی (علیه‌السلام) در اولین خطبه چنین فرموده است: «بَعَثَ اللهُ سُبْحَانَهُ مُحَمَّداً رَسُولَ اللهِ (صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) لاِِنْجَازِ عِدَتِهِ، وَإِتْمَامِ نُبُوَّتِهِ»؛ [۱۵] «خداوند حضرت محمد (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) را برای عملی ساختن وعدة خویش و به اتمام رساندن نبوت خویش برگزید». 📜 خطبه هشتاد و سوم و در خطبة ۸۳ نیز فرموده است: «أَيُّهَا النَّاسُ، خُذُوهَا عَنْ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ (صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم): «إِنَّهُ يَمُوتُ مَنْ مَاتَ مِنَّا وَلَيْسَ بِمَيِّت ...»؛ [۱۶] «ای مردم! این مطلب را از آخرین پیامبران دریافت کنید که کسانی از ما می‌میرند؛ ولی در حقیقت نمرده‌اند...». ٨. امام شریف‌الدین، مراجعات، مراجعه‌های ۲۸ و ۲۹. ۹. گنجی شافعی، حافظ ابوعبدالله، کفایة الطالب، ص۲۸۲. ۱۰. مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۳۷، ص۲۸۹ ۲۵۴. ۱۱. سبحانی، جعفر، مفاهیم القرآن، ج۳، ص۱۴۷ ۱۴۲. ۱۲. کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۱، ص۵۸. ۱۳. کتاب القرآن، باب ۱۷، حدیث ۱۹. ۱۴. سبحانی، جعفر، مفاهیم القرآن، ج۳، ص۱۶۷ ۱۴۸. ۱۵. امام علی (علیه‌السلام)، نهج‌البلاغه، ص۵، خطبه ۱، ترجمه محمد دشتی. ۱۶. امام علی (علیه‌السلام)، نهج‌البلاغه، ص۶۹، خطبه ۸۳، ترجمه محمد دشتی. 🌐منبع:ویکی فقه 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
: در این تعریف («خاتم کسی است که همة مراتب کمال را طی کرده است.») فلسفه خاتمیت بیان شده است، و آن این است که دیگر مطلبی که بیان آن به وحی و الهام نیاز داشته باشد، باقی نمانده است، تا به آمدن پیامبر و شریعت دیگری نیاز باشد. این تعریف هم شامل معارف الهی می‌شود، و هم شامل مقررات اخلاقی ـ چه فردی و چه اجتماعی ـ و هم شامل احکام عملی. توحید و الهیات و معارف ربوبی مراتبی دارد، و همة این مراتب در قرآن بیان شده است. شاخص‌های اخلاقی بشر، یعنی رابطة انسان با خود و دیگران و کیفیت نظام دادن به غرایز وجودیش ـ که نام آن اخلاق است ـ به صورت عالی‌ترین نظام اخلاقی بیان شده است. اصول روابطی که انسان باید با اجتماع و سایر موجودات عالم داشته باشد، بیان شده است و دیگر چیزی که وظیفة وحی باشد و از طریق وحی باید به مردم ابلاغ شود، وجود ندارد. 🌟 علت جاودانگی دین اسلام سر این‌که اسلام یک دین زنده و جاودانه است، این است که تعالیم اسلام در هر مورد، تعالیمی است که نمی‌تواند جانشینی داشته باشد؛ زیرا اسلام در تعالیم خود هرگز دنبال هدف‌های جزئی و موقت برای بشر نرفته است تا وابسته به زمان و مکان خاص باشد. اهداف و اصولی که نظام توحیدی اسلام مطرح کرده است، به زمان و مکان خاصی اختصاص ندارد، و اساساً فراتر از زمان و مکان است؛ به عنوان مثال این مطلب که حقیقت قابل پرستش، منحصر به خداوند است، مخصوص زمان و مکان ویژه‌ای نیست، و به قوم و فرقة خاصی اختصاص ندارد، این شعار توحیدی قرآن که به نفی هرگونه دخالت غیر خداوند در امر تدبیر مخلوقات دلالت دارد و می‌فرماید: «وَ لا يَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ»؛ [١] «همیشه نو و زنده است، و هرگز کهنه و فرسوده نخواهد شد، در محدوده زمان و مکان خاصی نمی‌گنجد و تا قیام قیامت، در هر زمان و مکان و میان هر قوم و قبیله‌ای، دارای مفهوم و مصداق خاص خود است». 🌟 تعالیم اسلام دربارة معاد تعلیماتی نیز که اسلام دربارة معاد و معادشناسی دارد، همین‌گونه است. شعار قرآن این است که: ‌ای بشر! تو موجودی هستی که حقیقت و هویت تو به گونه‌ای است که به سوی خدا باز خواهی گشت، نه اعمال تو فانی خواهد شد و نه واقعیت و هستی تو. «وَ أنَّ إِلَي رَبِّكَ الْمُنْتَهي». [٢] «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ». [٣] 🌟 دعوت به تفکر: اسلام، انسان‌ها را به تفکر در حقایق هستی دعوت می‌کند. این یکی از اصول اسلامی است که هرگز کهنه نخواهد شد و جای‌گزین ندارد. 🌟 اهمیت فراگیری علم اسلام، مردم را به علم و دانش دعوت می‌کند، و انسان را از ظن و گمان و پندار برحذر می‌دارد، و آن را ریشة خرافات می‌داند و می‌فرماید: «وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ». [۴] 🌟 عبادت دانستن کار و تلاش: کار و تلاش، از دیدگاه اسلام، عبادت است، و بی‌کاری و تنبلی و سربار دیگران بودن، مذموم و نارواست. این اصل به هیچ وجه قابل نسخ نیست. 🌟 اهمیت تعاون و اخوت: اصل تعاون و اخوت، از دیگر اصول اجتماعی اسلام، و اصلی است همیشگی و نسخ‌ناپذیر. اصول یادشده و دیگر اصول و قوانین اسلامی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به فرهنگ، قوم، زمان و مکان ویژه‌ای اختصاص ندارند؛ بلکه کلی، عام و همیشگی‌اند. [۵] ١. آل‌عمران/سوره۳، آیه۶۴. ٢. نجم/سوره۵۳، آیه۴۲. ٣. بقره/سوره۲، آیه۱۵۶. ۴. اسراء/سوره۱۷، آیه۳۶. ۵. مطهری، شهید مرتضی، خاتمیت، ص۷۸، با تلخیص و اندکی تصرف در عبارات. منبع سایت اندیشه قم، برگرفته از مقاله «خاتمیت دین اسلام» 🌐منبع:ویکی فقه 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
⚠️شبهه اول:استمرار و تداوم نبوت و ارسال رسل: 🔥دسته‌ای با رجوع به آیه «یا بنی آدم اما یاتینکم رسل منکم یقصون علیکم آیاتی فمن اتقی و اصلح فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون» [۱] «ای فرزندان آدم ! اگر رسولانی از خود شما به سراغتان بیایند که آیات مرا برای شما بازگو کنند، (از آنها پیروی کنید) کسانی که پرهیزگاری پیشه کنند و عمل صالح انجام دهند (و در اصلاح خویش و دیگران بکوشند)، نه ترسی بر آنهاست و نه غمناک می‌شوند». چنین اشکالی را مطرح کرده‌اند که فعل مضارع «یاتینکم» بیانگر استمرار ارسال رسولان الهی بوده فلذا نمی‌توان معتقد به خاتمیت بود چرا که ختم نبوت دال بر انقطاع وحی و ارسال رسل می‌باشد. ✅پاسخ شبهه: 📢پاسخی که در جواب شبهه مذکور داده می‌شود این است که اولا؛ آیه فوق به داستان حضرت آدم علیه‌السّلام در ابتدای خلقت و هبوط ایشان به زمین اشاره دارد [۲] [۳] و نمی‌توان آن را به همه انسانها تعمیم داد. ثانیا؛ بنا بر سایر آیاتی که با آیه مزبور در یک سیاق‌اند، این نوع خطاب به دوران رسالت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم مربوط نمی‌شود تا اینکه با خاتمیت ایشان تعارضی داشته باشد همچنان که خداوند می‌فرماید: «قال اهبطا منها جمیعا بعضکم لبعض عدو فاما یاتینکم منی هدی فمن اتبع هدای فلا یضل و لا یشقی» [۴] «(خداوند) فرمود هر دو از بهشت فرود آیید در حالی که دشمن یکدیگر خواهید بود. ولی هرگاه هدایت من به سوی شما آید، هرکسی از هدایت من تبعیت کند گمراه و نه دچار درد و رنج می‌شود». ⚠️شبهه دوم:ختم نبوت نه ختم رسالت: 🔥فرقه ایی معتقدند که مراد از «خاتمیت» به معنای پایان دهنده انبیاء و کسی که نبوت بوسیله او پایان می‌پذیرد، نیست بلکه قائل به غیب‌گو بودن پیامبر می‌باشد. همانطوریکه یکی از افراد طرفدار این فرقه می‌نویسد: « بعث رسول و نبی صاحب شریعت ختم نشده، بل ظهور انبیای تابع و غیرمستقل که در خواب ملهم شوند، ختم گردیده است... واژه « خاتم النبیین » دلالت بر ختم و انقطاع بعث رسول ندارد؛ زیرا هر رسولی نبی نیست تا از ختم نبوت ختم رسالت هم لازم آید». [۵] [۶] فلذا ادعای این فرقه شامل دو بخش می‌شود؛ اولا اینکه در معنای «ختم» تحریف صورت گرفته ثانیا اینکه بین معنای نبی و رسول تفکیک شده است. ✅پاسخ ادعای اول: 📢ادعای اول این دسته بدین صورت پاسخ داده می‌شود که آنچه از مراجعه به منابع لغوی بدست می‌آید این است که معنای حقیقی واژه « خاتم » همان است که مسلمانان و دانشمندان اسلام این واژه را استعمال کرده‌اند [۷] [۸] و اگر بخواهیم این لفظ را در غیر موضوع له (معنای مجازی) بکار ببریم باید قرینه داشته باشیم در حالیکه بابیت برای استعمال معنای مجازی این واژه در آیه ۴۰ سوره احزاب ، هیچ قرینه‌ای ارائه نکرده‌اند. ✅پاسخ ادعای دوم: 📢اکنون به پاسخ ادعای دوم بهائیت می‌پردازیم که قائل به تفکیک بین معنای نبی و رسول شده‌اند این در حالی است که نبی در ترکیب «خاتم النبیین» به معنای کسی است که از طرف خدا پیامی آورده باشد چه دارای شریعت مستقل باشد چه نباشد (در قرآن به برخی از این انبیاء اشاره شده است) [۹] [۱۰] [۱۱] [۱۲] و این صفت مختص پیامبران بوده و بر دیگران اطلاق نمی‌شود. حتی در مورد ملائکه‌ی حامل وحی مانند جبرئیل [۱۳] هم که رسول به معنای مامور ابلاغ وحی آمده نه پیام آور از جانب خدا. بنابراین دلیل فرقه بهائیت ادعای آنان را اثبات نکرده و با ختم نبوت، رسالت نیز پایان یافته است.  ⚠️شبهه سوم:زنده بودن برخی انبیاء: 🔥شبهه مذکور در صدد بیان این مطلب است که بنا بر نصوص دینی ، برخی از انبیاء مانند حضرت عیسی علیه‌السّلام حضرت خضر علیه‌السّلام ، حضرت الیاس علیه‌السّلام و.... هنوز زنده هستند، حال چطور می‌توان این بحث را با خاتمیت پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم جمع کرد بطوریکه خدشه‌ای بر «ختم نبوت» وارد نشود؟ ✅در برابر این دسته از شبهه افکنان می‌توان به دو صورت پاسخ داد: 📢اولا؛ اینکه مراد از خاتمیت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم ، عدم بعثت پس از ایشان است و انبیائی هم که در شبهه به آنها اشاره شده است قبل از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم مبعوث شده‌اند. [١۴] 📢ثانیا؛ اینکه با مبعوث شدن پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم ، فقط تشریع شریعت جدید و وحی تشریعی پایان پذیرفت و این هم همان معنای «خاتمیت» می‌باشد و انبیاء فوق الذکر هیچ کدام دارای این دو مشخصه نیستند. 📢ادامه دارد... 🌐منبع:ویکی فقه 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
📢ادامه قبل.. 📚منابع: ١. اعراف/سوره۷، آیه۳۵.     ۲. سبحانی، جعفر، الالهیات، تلخیص علی ربانی گلپایگانی، قم، مؤسسه امام صادق «ع»، ۱۴۱۷ ق، ص۳۱۲.     ۳. سبحانی، جعفر، الالهیات، تلخیص علی ربانی گلپایگانی، قم، مؤسسه امام صادق «ع»، ۱۴۱۷ ق، ص۳۱۳.     ۴. طه/سوره۲۰، آیه۱۲۳.     ۵. روحی روشنی، خاتمیت، فصل اول و ص۳۳. ۶. ابوالفضل گلپایگانی، فرائد، ص۳۵. ۷. معجم مقاییس اللغة، ج۲، ص۲۴۵.     ۸. لسان العرب، ج۱۲، ص۱۶۳.     ۹. صافات/سوره۳۷، آیه۱۲۳.     ۱۰. صافات/سوره۳۷، آیه۱۳۳.     ۱۱. صافات/سوره۳۷، آیه۱۳۹.     ۱۲. مریم/سوره۱۹، آیه۵۴.     ۱۳. تکویر/سوره۸۱، آیه۱۹.    ١۴. آلوسی بغدادی، تفسیر روح المعانی، بیروت، دارالفکر، بی تا، ج۳، ص۵۰.     🌐منبع: ویکی فقه 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
دین یهود وناکار آمدی آن...
ناکار آمدی دین مسیحیت
ناکار آمدی دین زردشت
مناظره امام رضا علیه السلام
: 🌟مناظره امام رضا در باب توحید: (اثبات خدا:مردى بر امام رضا (ع) وارد شده گفت: اى زادۀ رسول خدا، چه دلیلى بر حدوث عالَم است؟ فرمود: اینکه تو نبودى سپس به وجود آمدى، و خود این را نیک مى‌دانى که تو خودت را ایجاد نکردى و نه کسى که مانند خود توست تو را به وجود آورده است. و....... ) http://fa.mobile.wikishia.net/view/%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B8%D8%B1%D9%87_%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%B1%D8%B6%D8%A7_%D8%AF%D8%B1_%D8%A8%D8%A7%D8%A8_%D8%AA%D9%88%D8%AD%DB%8C%D8%AF 🌟مناظره امام رضا با سلیمان مروزی: (. مناظره امام رضا(ع) با متکلم مرو، سلیمان مروزی، دربارهبداء و عمدتاً پیرامون مسئله اراده الهی است ) http://fa.mobile.wikishia.net/view/%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B8%D8%B1%D9%87_%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%B1%D8%B6%D8%A7_%D8%A8%D8%A7_%D8%B3%D9%84%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86_%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%B2%DB%8C 🌟مناظره امام رضا با ابوقرة: ( آنچه که از مناظره امام رضا(ع) با ابوقرة موجود است در باب مسائلی چون کلام الهی و مُحدَث بودن آن، غیرقابل رؤیت بودن خدا، بی مکانی خدا، و به طور کلی راجع به بساطت ذات الهی و غیرقابل قیاس بودن صفات الهی با مخلوقات است. ) http://fa.mobile.wikishia.net/view/%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B8%D8%B1%D9%87_%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%B1%D8%B6%D8%A7_%D8%A8%D8%A7_%D8%A7%D8%A8%D9%88%D9%82%D8%B1%D8%A9 🌟مناظره امام رضا با جاثلیق: (.مناظره امام رضا با جاثلیق نصرانی از مناظره های معروف امام رضا (ع)در برخی موضوعات کلامی و اعتقادی است که در دربار مأمون عباسی شکل گرفت. در این مناظره که نسطاس رومی و رأس الجالوت هم حضور داشتند، علی بن موسی الرضا (ع)، تمام دعاوی خود را بر اساس کتاب مقدس مسیحیان مطرح فرمود و این امر موجب شگفتی حاضران و مسیحیان حاضر در مجلس شد. در این مناظره امام رضا (علیه السلام) با استناد به کتاب مقدس، به اثبات نبوت حضرت محمد (ص)، تحریف انجیل، بشربودن عیسی (ع) و ... پرداخته است ) http://fa.mobile.wikishia.net/view/%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B8%D8%B1%D9%87_%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%B1%D8%B6%D8%A7_%D8%A8%D8%A7_%D8%AC%D8%A7%D8%AB%D9%84%DB%8C%D9%82 🌟مناظره امام رضا با رأس الجالوت: (. مناظره امام رضا با رأس الجالوت از مناظره‌های معروفامام رضا(ع)در برخی موضوعات کلامی و اعتقادی است که در دربار مأمون عباسی شکل گرفت. در این مناظره، علی بن موسی الرضا(ع)، تمام دعاوی خود را بر اساس کتاب مقدس یهودیان مطرح فرمود و این امر موجب شگفتی حاضران در مجلس شد. در این مناظره امام رضا(ع) با استناد به کتاب مقدس، به اثبات نبوت حضرت محمد(ص) و عیسی(ع) و... پرداخت) http://fa.mobile.wikishia.net/view/%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B8%D8%B1%D9%87_%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%B1%D8%B6%D8%A7_%D8%A8%D8%A7_%D8%B1%D8%A3%D8%B3_%D8%A7%D9%84%D8%AC%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%AA 🌟مناظره امام رضا با عالم زرتشتی: (مناظره نقل شده در ذیل، حاصل رد و بدل شدن سخن میان آن امام و بزرگ زرتشتیان حاضر در یکی از این جلسات بوده است. در این گفتگو بزرگ زرتشتیان اخباری که از معجزات زرتشت از طریق گذشتگان رسیده را دلیل برای نبوت زرتشت می‌داند، امام از همین دلیل برای اثبات نبوت پیامبران دیگر استفاده می‌کند و بزرگ زرتشتیان از پاسخ باز می‌ماند. ) http://fa.mobile.wikishia.net/view/%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B8%D8%B1%D9%87_%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%B1%D8%B6%D8%A7_%D8%A8%D8%A7_%D8%B9%D8%A7%D9%84%D9%85_%D8%B2%D8%B1%D8%AA%D8%B4%D8%AA%DB%8C 🌟مناظره امام رضا با عمران صابی: (.مناظره امام رضا(ع) با عمران صابی از مناظره‌های منسوب به امام رضا(ع) در مسائلی کلامی همچون بی‌نیازی و قدرت خداوند و امتناع راه یافتن تغییر به ذات الهی بایکی از صابئین است. ) http://fa.mobile.wikishia.net/view/%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B8%D8%B1%D9%87_%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%B1%D8%B6%D8%A7_%D8%A8%D8%A7_%D8%B9%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D8%B5%D8%A7%D8%A8%DB%8C 🌐منبع:ویکی شیعه 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
پیاده به سفرعشق، وعلم آقا
شماره:26 با پدر بزرگم که٧٠سال سن داشت،به همراه همسایگان با پای پیاده به سمت حرم رضوی از بیرون شهر مشهد،یعنی از چند کیلومتری شهر، شروع کردیم به حرکت. دربین راه پدر بزرگم در راه یکی از قرص های فشارش را که داشت فراموش کرد بخورد، بعد از ساعتها فشار او بخاطر آن بالا رفت وسرگیچه گرفت. من ماشینی را دربست گرفتم از همسایگان جدا شدیم وبا ماشین تا خود شهر مشهد با ماشین رفتیم و پدر بزرگم را بردم درمانگاهی،دکتر برایش سرم نوشت و روی تختی دراز کشید وسرم را پرستار مردی نصب کرد. به پدر بزرگم گفت:بابا جون چرا با این حال پیاده روی؟ پدر بزرگم گفت:عشق عامل کوه کندن با سوزن می‌شود،نباید دست کم گرفت این هدیه خدا را. پرستار گفت:ماشاالله دل جوانی داری. پدر بزرگم گفت:عشق به اهل بیت حیات دائمی به معشوقش می دهد. یک بیماری روی تخت دیگر بود گفت:معلومه خیلی سرحال کردن که آمدی درمانگاه سرم بزنی! پرستار برافروخته شد گفت:چرا حرف بیخود می زنی، از موقعی که آمدی به زوار گیر داده‌ایی، الان هم حد را نگه نمی داری. پدر بزرگم گفت:نمیدانم چه کسی با شیطنت به دنبال ایمانت افتاده، همکارت یا همسایه ات یا دیگری، امّا این را بدان در سعود به آسمان باید شرایط را هم آماده کنی، اگر تشنه ایی آب بنوش تا تشنه نمانی در راه، در راه سختی وعرق لازمه سعود قله آسمان است. او گفت:واضع بگو من با تمثیل زیاد متوجه نمی‌شوم. پدربزرگم گفت:تقصیر من است قرصم را فراموش کردم این طور شدم، وتقصیری به گردن آقای رئوفم نینداز. واگر منظور از خستگی است، خستگی برای آقا عشق است. او گفت:من۶٠سال عمر دارم، یک نصیحت از من بشنو. پدربزرگم گفت:می‌شنوم. او گفت:هر حرفی که به شما می زنند دو دوتا کن اگر جوابش غیر از چهار در آمد قبول نکن. پدربزرگم خندید وگفت:صورت مسئله شما از تمثیلات من گنگتر بود، حالا تفسیرش با بیان کن تا نصیحت را بفهمیم. او گفت:مگر شما نمی‌گویید، امام علم ماوارا طبیعت دارد، منظورم علم غیب است که ادعا میکنید. پدربزرگم گفت:علم غیب را بله دارد. او گفت:پس چرا با علمی داشت جلوی شهادتش را نگرفت، یا ادعای شما اغراق‌آمیز در حق این خاندان است یا اینکه مسئله نعوذبالله مثل حرف همسایه مون است که من خجالت میکشم به زبان بیاورم. پدر بزرگم گفت:پس پنچری را در همسایه یافتیم. امّا این ادب آخری را نشان وجود محبت دست نخورده از دست همسایه را نشان می دهد. ادعای ما بر علم اهل بیت ادعای بی اساس نیست. چون خداوند( انک علی کل شی قدیر) است، و(عالم غیب وشهادت) است. می‌تواند هر کار غیر محالی را انجام دهد وعلم غیب هم به هرکس خواست اعطا کند. یکی از شاهد مثالهایش از جمله در آیة 65 سورة کهف آمده: «فَوَجَدا عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَیْناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً» «(در آن جا) بندهای از بندگان ما را یافتند که رحمت (و موهبت عظیمی) از سوی خود به او داده، و علم فراوانی از نزد خود به او آموخته بودیم» محتوای آیه دربارة حضرت «خضر» است. ودر مورد معصومین هم است که راههای کسب عملشان مختلف بوده که یک بار با علم آموخته از پیامبر بوده ویا مصحف فاطمه یا ارتباط با عالم غیب بوده. وآیه۴٠ سوره نمل در مورد آصف وصی سلیمان نبی که علم الهی نزد او بوده، که نقل شده از امام صادق علیه السلام در مورد این آیه «قَالَ الَّذی عِندَهُ عِلْمٌ مِّنَ الْکِتَـبِ أَنَا ءَاتِیکَ بِه قَبْلَ أَن یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ»سوره نمل، آیه۴۰. اینکه:   دانش «آصف بن برخیا» از کتاب الهی در مقایسه با دانش ائمه علیه السلام به اندازه یک قطره در مقایسه با دریاست. ( بصائر الدرجات، ص۲۳۱، تمامی روایات باب اوّل از جزء ۵.) وجواب دوم شما اینکه امام بر اساس علم عادی عمل می‌کرد و هر موقع اراده می‌کرد آن علم را دریافت می‌کرد. وبعدا امام با علم به وقایع، خلاف رضا ومصلحت حق درخواست نمی‌کرد و تقدیر و رضای خدا را در این شهادت می دید. مثل قضیه کربلا که برای زنده نگه داشتن اسلام ورسوایی یزیدیان مصلحت بر قیام بود وشهادت، امّا در زمان معاویه، صلح مصلحت الهی بود. وآن همسایه را رها کن که بانی دوری از معرفت و اهل بیت می‌کند. . 📢ادامه ادله...... 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
منابع علم امام
یکی از نکاتی که توجه به آن برای یافتن پاسخ این پرسش لازم است، مسئله منابع علم است که امام، علوم خود از چه راه‌هایی به دست می‌آورد؟ براساس روایاتی که از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) و اهل بیت (علیه‌السلام) نقل شده، منابع علم امام بدین قرار است: ✅به وسیله پیامبر اکرم علی (علیه‌السلام) در نزد پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) بزرگ شد و تربیت یافت. وی شاگرد خاص و ممتاز پیامبر بود.خود می‌فرماید: رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) هزار باب از علم را به من آموخت که از هر کدام هزار باب علم برای من گشوده شد». [1] 📢حدیثی از امام صادق: امام صادق (علیه‌السلام) به شخصی که پرسید چه‌گونه جواب می‌دهید؟ فرمود: «هر پاسخی که به تو می‌دهم، از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) است». [2] ✅ ارتباط با فرشتگان: ارتباط با فرشتگان مختص پیامبر نیست. در قرآن آمده است که برخی از غیر انبیا (مانند حضرت مریم) با فرشتگان ارتباط داشتند. یکی از اوصافی که در روایات برای امام ذکر شده است، «محدٌث» است؛ یعنی فرشتگان با او حرف می‌زنند. 📢کلام امام صادق امام صادق (علیه‌السلام) در توضیح «محدث» می‌فرماید: «امام صدای فرشته را می‌شنود؛ ولی شخص او را نمی‌بیند».[3] ✅منابع موجودِ نزد ائمه منابع مکتوب و مخصوصی که تنها در اختیار ائمه (علیهم‌السلام) قرار دارد؛ مانند: مصحف فاطمه (سلام‌الله‌علیها) و کتاب علی (علیه‌السلام). ✅الهام امام باقر (علیه‌السلام) می‌فرماید: «علی (علیه‌السلام) همواره به کتاب خدا و سنت رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) عمل می‌کرد و اگر مسئله جدیدی پیش می‌آمد که در قرآن و سنت نبود، خداوند حقیقت در آن رخداد جدید را به او الهام می‌کرد». [4] منابع: 1.رازی، محمد بن عمر، الاربعین فی اصول الدینة، ج۲، ص۳۱۳، چ۱، مطبعة دارالمعارف العثمانیة، حیدرآباد دکن، ۱۳۵۳ ق. 2.کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۱، ص۵۸، چ۴، دارالکتب الاسلامیة، تهران، ۱۳۶۵ ش. 3.کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۱، ص۲۷۱، چ۴، دارالکتب الاسلامیة، تهران، ۱۳۶۵ ش. 4. فروخ، محمد بن حسن، بصائر الدرجات، ص۲۵۵، کتابخانه مرعشی نجفی، قم، ۱۴۰۴ ش. 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
چرایی های علم امام؟؟؟؟