eitaa logo
دین کده
203 دنبال‌کننده
368 عکس
19 ویدیو
10 فایل
دین شامل۴(چهار) بخش است که محوراین کانال است.که عبارتند از: ١.باورها ٢.احکام ٣.اخلاق ۴.حقوق که بصورت برهانی درقالب گفتگویی وداستانی بیان میشود کانال ما Http://Eitaa.Com/din20m
مشاهده در ایتا
دانلود
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:میگو مثل خرچنگه؟ شماره:67 ؟ شب با دوستان رفتیم پارک که ساندویچی را در کنار هم بخوریم. نشسته بودیم، بوی کباب ماهی به مشام رسید. یکی از بچه ها گفت: این بو دلم را هوای خوردن خرچنگ کرد. یکی دیگر از بچه ها گفت:بابا این بوی کباب ماهی هست. من هم با حالت خاصی که یک چیز پلید دیده ام، گفتم:این خرچنگ که حرومه، حالم بهم خورد. دوستم گفت:بابا خرچنگ که پلید نیست با این حالت وصفش میکنی. گفتم:چیزی که حرامه، خوردنش هم پلیده. او گفت:بابا خرچنگ مثل میگو در دریاست و تمیزهست، چه فرقی میکنه؟ این حرام و آن حلال؟ گفتم:نگاه کن هر چیز حرام، حتما ًنباید ظاهر زشت و پلید داشته باشه، همین که خدا میگه حرامه، یعنی باطن پلیدی داره، و پلید هست برای خوردن. او گفت:پس چرا خدا این پلید ها را خلقش کرده؟ گفتم:چون خوردن پلید برای ما ضرر داره،حرامه. اما این پلید برای ما، برای استفاده دیگری در عالم ضرر نداره و پلید نیست. مثلا کود حیوانی برای خوردن، پلیده چون برای ما ضرر داره، وکسی هم تمایل خوردن آن را نداره. اما برای تقویت زمین مناسب هست،و پلید نیست بلکه واجبه زمین را کود بدهیم تا محصول بهتری بدهد. در مورد میگو هم بگم،در روایات آمده، بدون اشکاله ، و جزو آبزیان حلال گوشت معرفی شده. اما برای خرچنگ گفته اند، حرام گوشت هست برای خوردن. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 آیا خوردن خرچنگ حرام است؟ پرسش من خیلی زیاد شنیده ام که خوردن خرچنگ حرام است. لطفاً برای من توضیح بدهید که آیا این راست است و اگر این طور است، آیا حرام یا مکروه است؟ پاسخ اجمالی در تعابیر فقها معیاری برای حلیت گوشت آبزیان بیان شده است. آنها فرموده‌اند: آنچه از روایات بدست می‌آید این است که گوشت حیوانات دریایی خورده نمی‌شود؛ یعنی خوردن آن حرام است[1] مگر آن نوع از ماهی که پولک (فلس) داشته باشد[2] و خرچنگ از چنین ویژگی برخوردار نیست. علاوه بر این‌که؛ برای حرمت گوشت خرچنگ، دلیل خاصی هم در روایات وجود دارد. امام موسی بن جعفر(ع) می‌فرماید: «خوردن جرّی (نوعی ماهی) و لاک‌پشت و خرچنگ حرام است».[3] پس خوردن خرچنگ از نظر اسلام حرام است[4]. در هر حال؛ پاسخ حضرت آیت الله مهدی هادوی تهرانی (دامت برکاته) نسبت به قسمت دوم و سوم سؤال به شرح زیر می‌باشد: 2. عمل شما به دلیل جهل به حکم اشکالی ندارد. بعد از این باید از خوردن خرچنگ اجتناب  کنید و برای عمل گذشته استغفار نمایید.  لینک به سایت استفتائات 3. اگر پزشک به عنوان دارو، خوردن گوشت خرچنگ را تجویز کرده و داروی جایگزینی هم وجود ندارد، خوردن آن در حد تجویر دکتر اشکالی ندارد.      لینک به سایت استفتائات   [1]  به عبارت دیگر اصل اولی در حرمت و حلیت گوشت‌های حیوانات دریایی بر حرمت است. [2]  امام خمینی، توضیح المسائل (المحشى)، ج 2، ص 595، (فاضل): مسأله 2753؛ مرعشی، منهاج المؤمنین، ج 2، ص 188: «لا یؤکل من حیوان البحر الا سمک له فلس و...»؛ خوئی، منهاج الصالحین، ج 2، ص 344؛ الفقه على المذاهب الأربعة و مذهب أهل البیت، ج 2، ص 20، مبحث ما یمنع أکله و ما یباح أو ما یحل، و ما لا یحل...، ص 13. [3]  وسائل الشیعة، ج 24، ص 147. [4] نک: بهجت، جامع المسائل، ج 4، ص 385؛ تبریزی، صراط النجاة،ج 5، ص 407. 🌐منبع:اسلام کوئست 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 خلاصه پرسش فلسفه حلیت میگو و حرمت خرچنگ چیست؟ با این که هر دو از یک جنس اند؟! پرسش علت جواز خوردن میگو و حرمت خوردن سرطان و خرچنگ دریایی چیست؟ لطفا توضیح دهید که فرق جنس و نوع و پوست این دو چیست؟ پاسخ اجمالی هرچند همه احکام بر اساس مصالح و مفاسد است و هر حکمی دارای فلسفه و علتی است، ولی بیان و کشف علت تمام جزئیات احکام، کار بسیار مشکلی است. نهایت این که بتوان ضوابط کلی برای احکام بیان نمود که البته کلیت در این جا به معنای اکثری است که قابل استثناست و در مورد علت جواز خوردن میگو آنچه در بعضی روایات بدان اشاره شده این است که میگو از جنس ماهی (فلس دار) است که در مورد خرچنگ چنین چیزی وجود ندارد. . پاسخ تفصیلی برای روشن شدن مطلب چند نکته را باید تذکر دهیم: 1. بر اساس نظریه صحیح و درست که فقها و دانشمندان شیعه بدان معتقدند، احکام خداوند بر اساس مصالح و مفاسد است؛ یعنی اگر انجام عملی دارای منفعت مهم و حیاتی است، آن عمل واجب خواهد بود، یا اگر منفعت آن حیاتی نباشد آن عمل مستحب است و اگر انجام عملی، دارای ضرر خطرناک و مهلک باشد، انجام آن حرام و اگر ضرر آن خطرناک و مهلک نبوده، مکروه است و در صورتی که منفعت یا ضرر آن غالب نباشد و مساوی الطرفین باشد، آن عمل مباح است. البته منظور از منفعت و ضرر صرف منفعت و ضرر مادی نیست، بلکه به معنای عام و گسترده است که به جامعیت و گستردگی ابعاد وجودی انسان می باشد. 🌐منبع:اسلام کوىست 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 2. هرچند اصل کلیت این قاعده که احکام الاهی بر اساس مصالح و مفاسد است، قطعی و یقینی است، ولی کشف مصالح و مفاسد در جزئیات و مصادیق، بسیار مشکل است. چون اولاً: نیازمند داشتن امکانات وسیع، در ابعاد مختلف علمی است. ثانیاً: بشر هر قدر از نظر علم و صنعت پیشرفت کند، باز معلومات او در برابر مجهولاتش، قطره ای است در برابر دریا "جز اندکی از دانش به شما داده نشده است".[1] و شاید علت عدم بیان علت و فلسفه تمام احکام، از سوی اولیای الاهی دین، یکی این بوده که بیان تمام اسرار احکام برای انسان هایی که بسیاری از حقایق علمی هنوز برایشان کشف نشده، مانند گفتن معما و لغز است، که چه بسا موجب تنفر شنوندگان گردد، امام علی (ع) می فرماید: "مردم، دشمن آن چیزی هستند که نمی دانند".[2] لذا اولیای الاهی در حد فهم انسان ها به بعضی از علت ها و فلسفه های احکام اشاره نمودند. علاوه این که، هدف از دین و شریعت، آراستگی انسان ها به خوبی های علمی و عملی، و اجتناب از زشتی های فکری و عملی است، این هدف با عمل به شریعت به دست می آید و لو این که افراد فلسفه و علت احکام را ندانند؛ نظیر این که مریض با انجام دادن دستورات پزشک، بهبودی را به دست می آورد و لو فایده و فلسفه دارو و دستورات پزشکی را نداند. مضافاً این که مؤمنان، چون اطمینان و یقین دارند به این که دستورات دینی، از کسانی صادر می شود که علم و آگاهی آنان خطاناپذیر است، پس یقین به اثربخشی و مفید بودن این دستورات دارند. 3. هرچند فهم علت و فلسفه احکام مشکل است، ولی پیدا نمودن ضوابط کلی احکام، امر ممکنی است. البته کلیت در مسائل حقوقی، مثل کلیت در مسائل فلسفی نیست که استثنا ناپذیر باشد، بلکه کلیت در مسائل حقوقی و اجتماعی به معنای اکثری است، لذا قابل استثناست. 4. در مورد ضوابط کلی، حیوانات حلال گوشت و حرام گوشت، معیارهای متعددی در روایات از ائمه (ع) بیان شده است؛ مثلاً برای حیوانات خشکی، یک سری ضوابط بیان شده، برای پرندگان ضوابط دیگر و برای حیوانات دریایی ضوابط دیگر. معیاری که برای حلیت گوشت آبزیان بیان شده این است که دارای پولک (فلس) باشند. چنان که در روایتی[3] محمد بن مسلم از امام باقر (ع) می پرسد: برای ما ماهی که دارای قشر (پولک) نیست می آورند، امام فرمود: "ر ماهی که دارای قشر است بخور و هرچه که قشر ندارد، نخور. منظور از قشر یا لایه، همان فلس و پولک است، چنان که در روایات آمده است.[4] البته منظور این است که در اصل خلقت دارای پولک باشد و لو این که در اثر عوامل محیطی و یا نحوه زندگی ماهی از بین رفته باشد، چنان که در روایات آمده است.[5] در مورد حلیت میگو روایت خاص داریم که "خوردن آن اشکال ندارد و میگو نوعی از ماهی است".[6] در باره فلسفه حلیت آن احتمالاتی وجود دارد: 1. میگو از نوع ماهیان فلس دار است و لو این که با چشم غیر مسلح دیده نمی شود. 2. میگو در اصل خلقت دارای فلس بوده و بعدها از بین رفته است. 3. میگو از نظر نوع و جنس، گرچه فلس دار نیست، ولی از نظر حکم در حکم ماهی فلس دار است و خوردن آن اشکال ندارد. به عبارت دیگر، این نوع از حیوان دریایی به جهاتی که فعلا بر ما معلوم نیست و لو این که فلس ندارد، استثنا شده و در روایات حکم به حلیت آن گردیده است.[7] همچنین در مورد حرمت خرچنگ روایت خاص داریم که "خوردن جرّی (نوعی ماهی) و لاک پشت و خرچنگ حرام ا ست".[8] این روشن است که خرچنگ از نوع ماهیان فلس دار نیست. حال با توجه به نکاتی که گفته شد، حلیت میگو و حرمت خوردن خرچنگ در اسلام روشن است و لو این که به طور دقیق نتوانیم تفاوت جوهری و نوعی، این دو را بیان کنیم و اگر پیشرفت های علمی تا به حال نتوانسته تفاوت های ماهوی و جوهری بین این دو را کشف کند، دلیل نمی شود که تفاوت جوهری نداشته باشند. امید است که متخصصان علم جانورشناسی و یا غذاشناسی در آینده بتوانند با گسترش تحقیقات بدان دست یابند. [1] "و ما اوتیتم من العلم الا قلیلاً"، اسراء، 85. [2] "الناس اعداء ماجهلوا"، گزیده میزان الحکمة، ج 1، ص 214. [3] وسائل الشیعة، ج 16، ص 397 و 398، ح 1 باب 8 . [4] همان، ح 3 و 7. [5] همان، باب 10 (اطعمه محرمه)، ص 405. [6] وسائل الشیعة، ص 408 ،ح 5 و 12 (اطعمه محرمه). [7] پاورقی وسائل الشیعه، ص 408. [8] ح 1، باب 16 (اطعمه محرمه)، ص 145. 🌐منبع:اسلام کوىست 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 ✳️حکم شرعی خوردن شاه میگو ی خوراکی (لابستر = lobster) چیست؟ ✅پاسخ اجمالی اگر شاه میگو همان میگوی معمولی باشد که از آن در روایات به اربیان، تعبیر شده است خوردن آن حلال است. [1] اما در بعضی از منابع تعریف دیگری از لابستر ارائه شده است. ⭐️آیت الله سیستانی : خوردن گوشت خرچنگ ، لابستر و شاه میگو چه حکمی دارد ؟ آیا نوع خاصی از انان قابل خوردن می باشد ؟ پاسخ: همه آنها خوردنشان حرام است. [1] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج2، ص: 593، مسأله اختصاصى (مکارم): مسأله 2255، مجمع المسائل (گلپایگانی)، ج3، ص: 64. ✳️آیا خوردن لابستر (lobster) و یا صدف های دریایی و هشت پا حرام است؟ پرسش آیا خوردن لابستر (lobster) و یا صدف های دریایی و هشت پا حرام است؟ اگر حرام است پس چرا در ایران هم فروخته می شود؟ ✅پاسخ اجمالی خوردن لابستر[1]، صدف های دریایی و هشت پا حرام است. بر اساس منابع دینی، در باره حیوانات حلال گوشت و حرام گوشت ، ضوابط کلی و معیارهای متعددی وجود دارد؛ مثلاً برای حیوانات خشکی، یک سری ضوابط بیان شده، برای موجودات دریایی قانون دیگر ،  و برای پرندگان .... معیاری که برای حلیت گوشت آبزیان بیان شده این است که دارای پولک(فلس) باشند. در روایتی محمد بن مسلم از امام باقر (ع) می پرسد: برای ما ماهی که دارای قشر (پولک) نیست می آورند، امام فرمودند: «هر ماهی که دارای قشر است بخور و هرچه که قشر ندارد نخور»[2]. منظور از قشر یا لایه، همان فلس و پولک است، چنان که در روایات آمده است.[3] مراجع عظام تقلید هم با استفاده از این روایات به بیان احکام آبزیان پرداخته اند. آنها فرموده اند: آنچه از روایات بدست می آید این است که گوشت حیوانات دریایی خورده نمی شود؛ یعنی خوردن آن حرام است مگر آن نوع از ماهی که پولک (فلس) داشته باشد. البته، میگو از این قائده ی کلی استثنا شده است. در مورد حلیت میگو روایت خاصی داریم که: «خوردن آن اشکال ندارد و میگو نوعی از ماهی است».[4] میگو از نظر نوع و جنس، گرچه فلس دار نیست، ولی از نظر حکم در حکم ماهی فلس دار است و خوردن آن اشکال ندارد، به عبارت دیگر این نوع از حیوان دریایی به جهاتی که فعلا بر ما معلوم نیست و لو این که فلس نداشته باشد، استثناء شده و در روایات حکم به حلیت آن گردیده است.[5] همچنین در مورد حرمت خرچنگ روایت خاصی داریم که: "خوردن جرّی (نوعی ماهی) و لاک پشت و خرچنگ حرام است."[6] بنابر این؛ لابستر، هشت پا و...تحت قائده ی کلی حرمت باقی می مانند. لازم به ذکر است؛ صرف حرام بودن چیزی مانعی برای خرید و فروش و یا صید آن نمی تواند باشد؛ چرا که حرمت خوردن چیزی، یک مسئله است وخرید و فروش آن مسئله ای دیگر. چه بسا چیزی خوردن و یا آشامیدن آن حرام باشد، ولی خرید و فروش آن اشکال نداشته باشد، مانند خون که خوردن آن حرام است ، ولی بخاطر منافع دیگر می توان به خرید و فروش آن اقدام کرد. بنابر این، خرید و فروش لابستر، صدف دریایی، و ... در بازار اگر برای خوردن نباشد، بلکه به جهت استفاده از منافع دیگر عقلایی باشد، جایز است. و لابستر، صدف دریایی، و ...چه بسا دارای منافع دیگر عقلایی باشند. برای اطلاع بیشتر به سؤال 744 مراجعه نمایید.     [1] لابسترهای خاردار یا لابسترهای صخره ای انواعی از سخت پوستان عالی هستند که در نواحی قطب تا مناطق گرمسیری و حداکثر تا عمق 500 متری زیست می کنند. [2] شیخ حر عاملی، وسائل الشیعة، ج 16، ص 397 و 398، روایت 1 باب 8، ابواب الاطعمه المحرمه. [3] همان، روایت 3 و 7. [4] وسائل الشیعة ، ص 408، روایت 5 و 12، کتاب الاطعمه المحرمة. [5] پاورقی وسائل الشیعه، ص 408. [6] وسائلالشیعة، ج 24، ص 146، کِتَابُ الْأَطْعِمَةِ وَ الْأَشْرِبَةِ، باب 16، ح 1. 🌐منبع:اسلام کوىست 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:شرط بندی حلال و حرام؟ شماره:68 ؟ نوجوانان منطقه را برای تفریح, به درون طبیعت بهاری برده بودیم. وسایل سرگرمی ومسابقات هم بچه ها با خودشان آورده بودند. من مسىول آشپزی بودم و در حال آشپزی بودم که یکی از نوجوان دوان دوان به سمت من آمد,و به من گفت:شما که تیر اندازی تان حرف نداره,بیا تا شصت دستتان را به رخ تیم مقابلمان بدهم. گفتم:میشه بعدا؟ گفت:نه الان منتظرند. گفتم:باشه,تا یکی را سر قابلمه نهار بگذارم. ویک نفر را پیدا کردم,و با آن نوجوان رفتم. دیدم معرکه ایی برای خودشان درست کردن. گفتم:تیر اندازی با چیه؟ یکی از بچه ها آمد تفنگی به من داد وگفت:سه نشانه با سه فاصله مختلف هست,بایدنقطه سیبل را بزنید,تا برنده بشی و جایزه را ببری. گفتم:تا حالا کسی زده,جایزه چیه؟ گفت:شما یک رقیب دارید که روی آن شرط گذاشته اند ,امتیاز270 را برده,حالا دوستانت روی شما شرط می بندند که می تونی به هدف بزنی و امتیاز بیشتر ببری. آن وقت 10% جایزه به شما می رسد و 90%هم به تیم برنده می رسه. جایزه را هم پول دوستان دو تیم روی هم گذاشته اند, که با حدس زدن و شرط بندی روی شخص مسابقه دهنده شکل می گیرد, که در آخر یک تیم بخاطر کاندیدای برنده اش, همه پول را یا می برد. یا تیم ,بخاطر کاندیدای بازنده اش,همه پول ها را می بازد. گفتم:این که با این وضعیت که توضیحش دادی شرط بندی باطل و حرامه! او گفت:چرا حرامه؟احکام یک چیز دیگه غیر از حرف شما را می گوید. گفتم:چی میگه؟ گفت:احکام میگوید;حکم شرط بندی روی تیر اندازی بدون اشکاله. گفتم:عزیزم این حکم را بد فهمیدی,شرط بندی در تیر اندازی که جایز هست ,که دو نفر خودشان شرط بگذارند که چیزی را ببرند نه اینکه شرط روی کسی دیگر ببندند تا خودشان که در تیر اندازی شرکت نکرده اند, برنده یا بازنده شوند. دوما این شرط بندی صحیح که خدا در تیر اندازی حلال اعلام کرده ,بخاطر اینکه باعث تقویت بنیه آمادگی دفاعی و نظامی مسلمانان بشه. که این شرط برای شرط گذاران اتفاق نیفتاده و فقط برای تیر انداز اتفاق افتاده. پس پول برای کسانی که در تیر اندازی در مسابقه شرکت نکرده اند,برایشان مشکل داره. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 احکام قمار و پیامدهای آن قمار یکی از انواع بازی های مخرب و خانمان سوز است که متأسفانه با عنوان فریبنده ورزش فکری، بر مفاسد آن سرپوش گذاشته می شود. از نظر اسلام، این بازی ناسالم، جزء گناهان کبیره است. قمار باعث تشدید تضادهای داخلی، اختلافات خانوادگی، ازدیاد کینه و دشمنی می گردد. مفهوم واژگانی قمار قمار و مُقامَره به معنای بازی با ابزارهای قمار به منظور برد و باخت است; مانند بازی با نَرد، شطرنج، پاسور، ورق و سایر وسایلی که برای قمار کردن ساخته شده است.1 در فرهنگ عمید آمده است: قمار یعنی (هر نوع بازی که در آن شرط کنند شخص برنده از کسی که بازی را باخته، پول یا چیز دیگر بگیرد.) دلایل حرمت قمار قماربازی به چهار دلیل حرام است: 1. عقل: از نظر عقلی، هر عملی که باعث تهییج و تحریک اعصاب گردد، کینه و دشمنی به وجود آورد و پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی زیانباری به دنبال داشته باشد، جایز نیست. 2. اجماع: علمای شیعه و سنی بالاتفاق بر حرمت قمار اجماع دارند و احدی از آنان به جواز فتوا نداده است.2 از نظر ایشان حتی آموزش قمار، ساختن وسایل قمار و خرید و فروش آن نیز حرام است. حرمت قمار یکی از ضروریات دین به شمار می رود و منکر آن از اسلام و جماعت مسلمین بیرون است.3 3. کتاب: قرآن مجید صریحاً بر حرمت قمار تأکید کرده است، که ما در این جا به دو آیه بسنده می کنیم: الف) یسئلونک عن الخمر والمیسر قل فیهما اثم کبیر ومنافع للناس واثمهما اکبر من نفعهما;4 از شراب و قمار از تو می پرسند، بگو: در آن دو، گناهی بزرگ و منافعی برای مردم وجود دارد و گناهشان از سودشان بیشتر است.) از عبارت (اثم کبیر) برمی آید که شراب و قمار گناهی بزرگ است. ب) (یا ایها الذین آمنوا انّما الخمر والمیسر والانصاب والازلام رجس من عمل الشیطان فاجتنبوه لعلکم تفلحون;5 ای کسانی که ایمان آورده اید، تحقیقاً شراب و قمار و بت ها و تیرهای قرعه، از اعمال پلید شیطانی است; پس دوری کنید، شاید رستگار شوید). این آیه سعادت مادی و معنوی بشر را در گرو پرهیز از قمار وشراب دانسته است. آن گاه در آیه بعد به گوشه ای از حکمت حرمت آن دو عمل پرداخته و می فرماید: (بدون تردید شیطان می خواهد از طریق شراب و قمار، در میان شما دشمنی و تفرقه ایجاد کند و شما را از یاد خدا و اقامه نماز باز دارد.)6 از این دو آیه نکات حکیمانه ای فهمیده می شود; از جمله اینکه قمار، کاری بسیار زشت و پلید است به طوری که در ردیف میگساری و بت پرستی آورده شده است. دیگر اینکه باعث گسترش دشمنی و تفرقه در میان جامعه است، چرا که ثروت باد آورده و بدون زحمت، دشمنی اطرافیان را برمی انگیزاند و پیوندهای اجتماعی را قطع می نماید. از همه مهم تر باعث غفلت از خدا و اقامه نماز می شود. قماربازان به امید بردن مال بیشتر و یا جبران اموالی که باخته اند، گذشت زمان را فراموش می کنند تا آن جا که نمازشان قضا شده و خدا فراموش می شود. به علاوه اینکه در دل بازنده، بغض و نفرت از فرد برنده آشیانه می کند و تا انتقام نگیرد و یا خودکشی نکند، آرام نمی گیرد. از جانب دیگر هر (بردی) برای برنده، شوق و حرص بیشتری ایجاد کرده تا از این طریق به چپاول اموال دیگران ادامه دهد. 4. سنت: به فرموده علامه طباطبائی(ره)، روایات شیعه و سنی درباره حرمت قمار به قدری زیاد است که از حد شمارش بیرون است.7 اقسام و احکام قمار برای اینکه موارد حرمت و حلال قمار روشن گردد، باید اقسام و شاخه های آن را شناخت. قمار از چهار صورت خارج نیست: 1. بازی با وسایل مخصوص قمار همراه با شرط بندی و برد و باخت; 2. بازی با وسایل مخصوص قمار، ولی بدون شرط بندی و برد و باخت; 3. بازی با وسایلی غیر از ابزارهای مخصوص قمار، ولی همراه با شرط بندی و برد و باخت; 4. بازی بدون وسایل قمار و بدون شرط بندی و برد و باخت. صورت اول از نظر تمام عالمان اسلامی (شیعه و سنّی) حرام است و از گناهان بزرگ محسوب می گردد. صورت دوم از نظر همه علمای شیعه و برخی از عالمان سنی، حرام می باشد. صورت سوم از نظر تمام علمای شیعه و بیشتر علمای اهل سنت، حرام است. صورت چهارم به اجماع عالمان تشیع و تسنن، جایز است. پیامدهای منفی قمار پیامدهای ناگوار و زیان های قمار، مسئله ای بدیهی و روشن است; تفرقه و دشمنی، خشم و نفرت، جنگ و قتل، انحطاط اخلاقی، طلاق، اضطراب و نگرانی، خودکشی و هیجان های عصبی و موارد بسیار دیگر. پی نوشت ها: 1ـ مجمع البحرین و المنجد، ماده (قمر). 2ـ مصباح الفقاهه، ج1، ص368; مکاسب محرمه (چاپ تبریز)، مسئله 15، ص47. 3ـ مفتاح الکرامه، ج2، ص56، تذکره علامه، ج1، ص582. 4ـ بقره (2) آیه 219. 5 ـ مائده (5) آیه 90. 6 ـ همان، آیه 91. 7ـ المیزان، ج6، ص137. 🌐منبع:اطلاع رسانی حوزه 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَآ إِثْمٌ كَبِيرٌ.... بقره219 از تو درباره شراب و قمار مىپرسند، بگو: در آن دو گناهى بزرگ است.... برای گناهان کبیره چند معیار بیان کرده‌اند:[1] هر گناهی که در قرآن و حدیث بر کبیره بودن آن تصریح شده باشد. هر معصیتی که در قرآن یا روایات وعده آتش بر ارتکاب آن رسیده باشد. هر گناهی که در قرآن یا حدیث از گناهی که کبیره بودنش مسلم است بزرگتر شمرده شود. هر گناهی که نزد متدینین بزرگ شمرده شود به گونه‌ای که یقین حاصل شود در زمان معصومان نیز مؤمنان این گناه را کبیره می‌دانستند. ✅1. دستغیب، گناهان کبیره، ج۱، ص۲۷ فهرست گناهان کبیره از نظر آیت الله سید عبدالحسین دستغیب,در کتاب گناهان کبیره; 🔰نا امیدی از رحمت خدای تعالی 🔰 ایمنی از مکر و عقاب خدا 🔰 دروغ 🔰آدمکشی، کشتن کسی که خدایتعالی کشتن او را تحریم کرده و خونش را محترم دانسته مگر آن که جنبه قصاص و اجرای حدود الهی داشته باشد. 🔰 عاق پدر و مادر شدن 🔰 خوردن مال یتیم به ستم 🔰دروغ بستن به خدا و یا رسول خداو یا به اوصیاء او 🔰 فرار از جنگ 🔰 قطع رحم 🔰 سحر و جادوگری 🔰زنا 🔰 لواط 🔰 دزدی 🔰 نسبت زنا دادن به زنان پاکدامن 🔰کتمان شهادت 🔰 شهادت به ناحق دادن 🔰 شکستن عهد و پیمان 🔰 و حیف در وصیت (که عبارت است از بیش از ثلث وصیت کردن) 🔰 مصرف نوشیدنی‌های الکلی 🔰 ربا خوردن 🔰سحت (یعنی بهای چیز‌های حرام و مزد کار‌های حرام) 🔰 قمار⚠️ 🔰 خوردن گوشت مردار و خوک و خون و گوشت هر حیوانی که هنگام ذبح نام غیر خدا بر آن برده باشند، مگر آن که ضرورت خوردن این چند چیز را ایجاب کند. 🔰 کم فروشی 🔰رفتن و مهاجرت به مکانی که در آن جا انجام وظایف دینی میسر نیست. 🔰 ظالم را در ظلمش کمک کردن به کمک و پشتیبانی ظالم اعتماد داشتن 🔰 حقوق دیگران را بدون هیچ عذری نگهداشتن 🔰 قسم دروغ 🔰تکبر 🔰 اسراف 🔰خیانت در امانت 🔰 غیبت 🔰 سخن چینی 🔰 سرگرمی به لهو و لعب 🔰 سبک شمردن حج و بی اعتنائی به آن 🔰 ترک نماز 🔰 ندادن زکات 🔰اصرار بر گناهان کوچک 🔰استمنا ---------- 🔥موارد تبدیل گناه صغیره به کبیره از آیات و روایات استفاده می‌شود که در چند مورد، گناه صغیره تبدیل به گناه کبیره می‌شود:[1] ۱- اصرار بر صغیره: تکرار گناه صغیره، آن را تبدیل به گناه کبیره می‌کند.[۲] قرآن دربارۀ پرهیزکاران می‌فرماید: آنان آگاهانه بر گناهانشان، اصرار نورزند.[3] امام باقر علیه‌السلام در شرح این آیه فرمود: اصرار، عبارت از این است که کسی گناهی کند و از خدا آمرزش نخواهد و در فکر توبه نباشد. ۲- کوچک شمردن گناه: امام حسن عسکری(ع) فرمود: از گناهان نابخشودنی این است که انسان بگوید کاش مرا به غیر از این گناه مجازات نکنند؛ یعنی آن گناهِ مورد اشاره را کوچک بشمرد.[4] امیرمؤمنان علی(علیه‌السلام) می‌فرماید: بدترین گناهان، آن است که صاحبش آن را کوچک بشمرد.[5] ۳- اظهار خوشحالی هنگام گناه: لذت بردن از گناه و شادمانی هنگام انجام گناه، از اموری است که گناه را بزرگ می‌کند و موجب کیفر بیشتر می‌شود. امام علی(ع) فرمود: کسی که از انجام گناه، لذت ببرد خداوند ذلّت را به جای آن لذّت به او می‌چشاند.[6] و امام سجاد(ع) فرمود: از شاد شدن هنگام گناه بپرهیز، که این شادی بزرگتر از انجام خود گناه است.[7] ۴- مغرور شدن به مُهلت الهی: از اموری که گناه کوچک را به گناه بزرگ تبدیل می‌کند، آن است که گنهکار مهلت خدا و مجازات نشدن سریع را دلیل رضایت خدا بداند و یا خود را محبوب او بداند. ۵- انجام علنی گناه: آشکار نمودن گناه نیز، گناه صغیره را تبدیل به گناه کبیره می‌کند.[8] ۶- گناه شخصیت‌ها: گناه آنان که در جامعه، دارای موقعیت خاص هستند با گناه دیگران یکسان نیست و چه بسا گناه صغیره آنها، حکم گناه کبیره را داشته باشد، زیرا گناه آنها دارای دو بُعد است: بعد فردی و بعد اجتماعی. گناه شخصیت‌ها و بزرگان از نظر بعد اجتماعی می‌تواند زمینۀ انحراف جامعه و سستی دین مردم شود. امام صادق(ع) در ضمن گفتاری فرمود: هفتاد گناه از جاهل، بخشیده می‌شود قبل از آنکه یک گناه از عالم، بخشیده گردد.[9] رسول اکرم(ص) نیز فرمود: عوام امت من اصلاح نمی‌شوند مگر با اصلاح خواص امت من. شخصی پرسید: خواص امت چه کسانی هستند؟ فرمود: خواص امت من چهار دسته‌اند: ۱-زمامداران ۲-دانشمندان ۳-عابدان ۴-تاجران. 1. قرائتی،رگناه شناسی، ص۲۵-۳۱. 2. امام صادق علیه‌السلام فرمود:در صورت اصرار، گناه صغیره‌ای نباشد. مجلسی، بحار الانوار، ج ۸، ص۳۵۲ 3. آل عمران، ۱۳۵ 4. بحارالانوار، ج۵۰، ص۲۵۰ 5. نهج البلاغة، حکمت ۳۴۰ 6. لیثی، عیون الحکم والمواعظ، ص۴۳۶ 7. بحارالانوار، ج۷۵، ص۱۵۹ 8. امام علی(ع) فرمود: از آشکار نمودن گناهان بپرهیز، که آن از سخت‌ترین گناهان است. لیثی، عیون الحکم والمواعظ، ص۹۵ 9.بحارالانوار،ج۷۵، ص193 منبع:ویکی شیعه 🕌دین کده ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ @din20m
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 ✳️چیستی شرط بندی شرط بندی شرط بندی به شرط کردن مالی برای کسی که در مسابقه یا قمار برنده شود گفته می‌شود. تعریف شرط بندی شرط بندی که در لغت عرب از آن به «رهان» تعبیر می‌شود، عبارت است از قرار دادن مالی معین در وسط برای فرد برنده در قمار، مسابقه و مانند آن. از احکام آن در باب تجارت و سبق و رمایه سخن گفته‌اند. احکام تکلیفی شرط بندی حکم تکلیفی: شرط بندی دو گونه است: حرام و جایز. شرط بندی حرام شرط بندی در بازی؛ خواه با آلات قمار یا آلاتی دیگر، همچون بازی با گردو و نیز شرط بندی در مسابقات- جز موارد استثنا شده- حرام [۱] و مالی که از این راه به دست می‌آید باطل و تصرف در آن حرام و ضمان آور است. [۲] [۳] شرط بندی جایز شرط بندی در مسابقه اسب دوانی و مانند آن از دیگر چارپایان، همچون شتر و قاطر و نیز در مسابقه تیراندازی جایز است. [۴] 1. کتاب المکاسب، ج۲، ص۲-۶. 2. هدایة الطالب، ج۱، ص۹۷ 3. منهاج الصالحین (خویی)، ج۲، ص۷. 4. جواهر الکلام، ج۲۸، ص۲۱۸-۲۱۹ 🌐منبع:ویکی معروف(به نقل ویکی فقه) 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:تلگرام بلای جان یا نجات جان؟ شماره:69 ده؟ در کلاس دانشگاه بودیم. یکی از بچه فیلم آموزشی خوبی رو داشت,که میخواست به بچه های کلاس فیلم را بده. اما میخواستن از طریق فضای مجازی به دست ما برسونه. فیلم را با پیامرسان تلگرام در گروه بچه ها ارسال کرد. من به بچه ها گفتم:اگر میشه برای من هم بفرستین. یکی از بچه ها گفت:تو گروه فرستادم,برو اونجا دانلودش کن. گفتم:این پیام رسان را ندارمش, چون جاسوس افزاره. یکی دیگر از بچه ها گفت:بابا چرا خودت از دنیا عقب انداختی. گفتم:چرا این طور فکر میکنی من که عقب نیستم؟ گفت:شما فضای مجازی را که ارتباط با دنیاست را تعطیل کرده ایی. گفتم:فضای مجازی که فقط این چند,پیامرسان نیست که. گفت:مگر چه مشکل داره, اگر خرابه هم باشه شما استفاده مفید کن,چون مثل چاقو استفاده مثبت ومنفی میشه با اون کرد. گفتم:این نوع پیام رسان, زمین دشمنه. گفت:همین زمین دشمن رو,ما داریم با آن ,ضربه به دشمن می زنیم. گفتم:اشتباه در همین جاست دیگه, که می خواهی در این جا خلاف حرف دشمن بری و موفقیت کامل کسب کنی, با اینکه دشمن در اینجا ریل گذاری کرده که ما یه سمت خاص بریم, واگر شما به سمت دیگه بری, از مسیر خارجت میکنن. گفت:یعنی میگی, کار ما هیچ ضربه ایی به دشمن نمی زنه؟ گفتم:اول اینکه به هدف نهایی دشمن نمی زنی. واگر دشمن احساس کردکه نزدیک به هدفش هستی و داری کم کم میخواهی خلل وارد کنی,حذفت میکنن. گفت:ما برای کمتر شدن ضرر اونجا هستیم,چون دشمن هدفش گمراه کردن مردم از طریق حیله هاشونه, و ما با حضورمان و ایجاد محتوای سالم در این فضا, با اونها می جنگیم. گفتم:با وسایل و روش و امکانات دیگری هم میشه این کار را کرد. گفت:اینقدر خطرناکن ,حتی برای ما؟ مگر هدفشان چیه که ما با اینکه کار فرهنگی درون زمین اونا انجام می دهیم کم فایده هست. گفتم:دومثال می زنم برای روشن شدن خطر. اول اینکه مثلا;هر تیم فوتبالی قبل مسابقه باید تاکتیکی داشته باشه که برنده بشه. اگر تاکتیک لو بره و لو بهترین تاکتیک از طرف بهترین مربی.تیم مقابل هم بی کار نمی نشینه و تاکتیک خنثی کننده اون تاکتیک رو اجرا میکنه . زحمت تیم مقابل به فنا می ره. داخل زمین دشمن بازی کردن یعنی همین قضیه و لو رفتن نقاط قوت وضعف خودی و سو استفاده رقیب از اون. دوما; یک مطلب بالاتر,اینکه, زمینی که دشمن در اختیار یه ملت قرار داده, همه مردم اون جامعه مورد هدفن. در این تاکتیک جنگیشون دو عملیات دارن,یک عملیات فرعی انجام می ده تا عملیات اصلی را انجام بده. که ما با عملیات فرعی همه را مشغول میکنه تا همه را شناسایی کنه. و در مرحله عملیات اصلی, بعد از شناسایی همه ذاىقه افراد جامعه وشناخت نقطه ضعف آنها,عملیات حمله همه جانبه به همه زوایا را آغاز میکند. بعدا شما که رفته بودید کاری کنید خنثی می کنه وحتی باشناختش راحل تغییر شما را اجرا میکنه. گفت:مردم که تعداد زیادشان اطلاعات بدرد بخوری ندارن که در جامعه موثر باشند,چرا تلگرام برای اونا تهدید میگین هست. گفتم:اطلاعات مردم یکی از اهداف بلند پایه آنهاست,برای اینکه اگر ذاىقه مردم از هر نظر بدست آورن. با آن می توانند,حرکت جامعه یک ملت را تغییر بدهند. مثلا;مطالبه عمومی در مردم با شناسای مردم به وسیله جنگ روانی و...که بافضای مجازی و.. ایجاد میکنند,به هدفشان می رسند.ونخبگانی که نتوانستن ذاىقشان را تغییر بدهند, با جو عمومی مجبور به پذیرش اون چیزی که می خواهند میکنند. این هم بگم; این تلگرام هم با فروش اطلاعات کاربردی وذاىقه مردم به سرویس های جاسوسی دشمن به این هدف می رساند, به همین خاطر خدمات رایگان و ویژه را به مردم جامعه میده. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 📢اطلاعات مهم برای تلگرام و راههایی دست یابی به آن: . چه اطلاعاتی از کاربران ایرانی برای تلگرام اهمیت داشت برمبنای بررسی های صورت گرفته از سوی مرکز ملی فضای مجازی، تحلیل کلان داده کاربران ایرانی توسط تلگرام در ابعاد ملی می‌توانست اطلاعات گسترده‌ای را در خصوص آسیب‌پذیریهای کشور در اختیار مراجع بیگانه و دولتهای متخاصم قرار دهد. به عنوان تحلیل سوابق فعالیت ۴۰ میلیون کاربر تلگرام از جمله سبک زندگی ایرانیان از لحاظ ساعت خواب و بیداری، اوقات فراغت، برنامه غذایی، ارتباطات خانوادگی و دوستان، رسمی و غیررسمی، مکانهای محبوب و پررفت و آمد از این طریق به راحتی قابل استخراج است. ۱. بخشی از این داده‌ها مربوط به زندگی شخصی کاربران است؛ دوستان و نزدیکان و اعضای خانواده افراد از طریق متن و محتوای پیام می توانند قابل شناسایی باشند. بسیاری از افراد گروههای خانوادگی داشتند که این گروهها می توانستند اطلاعات بسیاری اعم از مشخصات افراد، برنامه‌های خانواده‌ها و دغدغه‌ها و علایقشان را در اختیار قرار دهند. به این دلیل که افراد در گروه های خانوادگی و خویشاوندی به دلیل اعتمادی که به افراد حاضر در گروه دارند، اطلاعات بیشتر و خصوصی تری در رابطه با خود منتشر می کنند که در شبکه های اجتماعی عمومی این اتفاق به میزان بسیار کمتری رخ می دهد. همین اطلاعات خصوصی بسیاری از ویژگی های شخصیتی، نقاط ضعف، نیازها و دغدغه ها و علاقمندی افراد را تعیین می‌کند. به علاوه بسیاری از روابط خانوادگی می تواند مورد توجه قرار گرفته و شناسایی شود. اطلاعاتی از قبیل محل سکونت و تحصیل فرزندان که می‌تواند دست کم توسط گروههای تروریستی بهره‌برداری شود که همه این داده ها از طریق اطلاعات موجود در تلگرام قابل برداشت خواهد بود. ۲. گروههای همکاران نیز می تواند از دیگر منابع دریافت اطلاعات باشد. گفتگوهای کاری و برنامه‌ریزیهای افراد غالبا در این گروهها انجام می‌شد که در برخی موارد می‌توانست اطلاعاتی از سیستمهای ادارای کشور را در اختیار پیام رسان تلگرام قرار دهد. اطلاعاتی اعم از مسئولیت های افراد در ادارات، نقاط قوت و ضعف سازمان ها، برنامه ریزی های نادرست و درست توسعه ای و برنامه ها برای مقابله با تحریم و هزاران داده و اطلاعات به ظاهر کم ارزش و پرارزش دیگر. ۳. بعلاوه بسیاری از کاربران تلگرام در ایران عضو حداقل چند کانال بودند که موضوع کانال ها و تعداد بازدیدهایی که کاربران از هریک انجام می دادند، یکی از داده هایی است که می توانست علایق افراد را مشخص کند. علایق تحصیلی-شغلی، گرایش های مذهبی و سیاسی و حتی طبقه اقتصادی افراد از جمله اطلاعاتی است که از طریق این داده‌ها قابل شناسایی خواهد بود. ۴. چت ها و گفتگوهای خصوصی نیز منابع مهمی برای داده‌کاوی محسوب می شوند؛ نوع کلمات و واژگان به کار گرفته شده با افراد مختلف، مدت زمان گفتگو، محتواهای رد و بدل شده، علایق مختلف نسبت به رنگها، غذاها، مکانهای دیدنی و صدها فراداده دیگر (مانند ویژگی های شخصیتی، میزان استیصال، نشاط، افسردگی و...) می تواند با تحلیل هایی که روی این داده‌ها انجام می‌شود، به دست آید. در مقیاسی کلان‌تر، الگوی رفتاری ایرانیان در مواجهه با پدیده‌ها و رویدادهای مختلف، ذائقه آنها در خصوص انواع محتوا از جمله فیلم، سریال، خبر، تصویر و آستانه حساسیت و نوع واکنش آنها نسبت به رویدادهای داخلی و جهانی، گروههای مرجع واقعی، سلبریتی ها و افراد تاثیرگذار، کلمات کلیدی پراستفاده و بسیاری موارد دیگر که افراد ممکن است استفاده کنند نیز طی این تحلیلها قابل تعیین است. 🌐منبع:سایت ارتباطات برتر 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 دوستان اصل ۱۹! (بنیاد جاسوسی EFF) اصل ۱۹ تشکیلاتی است که توسط دولت صهیونیستی آمریکا ایجاد و به وسیله دولت انگلیسی-صهیونیستیِ کانادا حمایت می شود و موضوع بسیار مهم آنست که موسساتی همچون بنیاد (EFF) یا بنیاد مرز الکترونیک Electronic Frontier Foundation)) که تحت اداره آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) فعالیت می نمایند و بر اساس اسناد وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، این موسسه بنیانگذار "UDC" بزرگترین مرکز شنود و تخلیه اطلاعاتی دنیا در آمریکا محسوب می گردد، عضو سایت اصل ۱۹ به حساب می آید. موسسه ای که جنگ افزار اینترنتی صهیونیستی تلگرام را امن ترین!!! پیام رسان دانسته و از مردم جوامع هدف خود (ایران اسلامی) خواسته است که از این بدافزار استفاده نمایند!!! جالب آنکه تعداد زیادی از اعضای مجلس سنا و نمایندگان آمریکا و مدیران کاخ سفید نیز در زمره اعضای این گروه (اصل ۱۹) می باشند که دقیقاً وظیفه فعالیت در فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران را بر عهده دارد. 🌐منبع:👇 http://eitaa.com/joinchat/1085145104C14ad8e4a5b 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯