eitaa logo
دین کده
203 دنبال‌کننده
368 عکس
19 ویدیو
10 فایل
دین شامل۴(چهار) بخش است که محوراین کانال است.که عبارتند از: ١.باورها ٢.احکام ٣.اخلاق ۴.حقوق که بصورت برهانی درقالب گفتگویی وداستانی بیان میشود کانال ما Http://Eitaa.Com/din20m
مشاهده در ایتا
دانلود
. چرا حجاب کامل زنان فقط در کشور ایران اجباری است؟ پرسش چرا حجاب به صورت پوشش کامل بدن به جز قرص صورت و مچ پا و مچ دست، فقط در کشور ایران اجباریست و در دیگر کشورهای مسلمان به این صورت نیست ؟ مگر کشورهای عربستان یا مصر یا ترکیه یا ... مسلمان نیستند؟ پاسخ اجمالی حجاب و پوشش زنان یکی از دستورات اسلام است. در دیگر ادیان الهی نیز چنین دستوری وجود داشته است . در قرآن مجید و بسیاری از روایات محدوده ی آن به این صورت بیان شده است که زن در برابر نامحرمان تنها می تواند صورت و دو کف دست خود را آشکار کند. بنا بر این تشریع و قانون مند شدن آن ربطی به حکومت ها و نظام های اسلامی و غیر اسلامی ندارد . حجاب تا آنجا که در حریم زندگی خصوصی افراد است، یک امر فردی و خصوصی است و کسی نمی‌تواند دخالت کرده، ولی آنگاه که به یک امر اجتماعی تبدیل شد و با حقوق دیگران ارتباط پیدا کرد، حکومت و حاکم می تواند از باب نهی از منکر و صیانت از اخلاق و معنویت جامعه، رعایت حجاب را الزامی کند و برای آن مجازات تعیین نماید، زیرا بی حجابی از محرمات الهی محسوب می گردد و طبق قاعده هر فعل حرامی قابل تعزیر است. بنابراین آنچه بر عهده ی همه حکومت ها و نظام های اسلامی است اجرای دقیق دستورات اسلام است که متأسفانه بسیاری از دولت های اسلامی در این زمینه کوتاهی می کنند. پاسخ تفصیلی حجاب و پوشش زنان یکی از دستورات اسلام است که در دیگر ادیان الهی نیز چنین دستوری وجود داشته است. حجاب و پوشش زن به حدی اهمیت دارد که در قرآن مجید و بسیاری از روایات، مطرح و محدوده ی آن بیان شده است. خداوند متعال در سوره ی نور در این باره می فرماید: «به زنان مؤمن بگو که چشمان خود فرو گیرند و شرمگاه خود نگه دارند و زینت های خود را جز آن مقدار که پیداست، آشکار نکنند و مقنعه های خود را تا گریبان فرو گذارند و زینت های خود را آشکار نکنند، جز برای شوهر خود یا پدر خود و یا ... و نیز چنان پای بر زمین نزنند تا آن زینت که پنهان کرده اند دانسته شود... .»[1] دراین آیه به وجوب پوشانیدن تمام زینت ها و سر و گردن در برابر نامحرمان تصریح شده است. بسیاری معتقدند که صورت و دست ها از مچ به پائین (وجه و کفین) از حکم حجاب استثنا شده اند و در آیه هم قرائنى بر این استثنا وجود دارد؛ از جمله: الف: استثنای زینت ظاهر در آیه ی فوق، خواه به معنى محل زینت باشد یا خود زینت، دلیل روشنى است بر اینکه پوشاندن صورت و کفین لازم نیست. ب: مفهوم دستور آیه ی فوق در مورد انداختن گوشه ی مقنعه [و روسری] به روى گریبان، که منظور، پوشانیدن تمام سر و گردن و سینه است و سخنى از پوشانیدن صورت در آن نیست، قرینه ی دیگرى بر این مدعا است[2]. شواهد تاریخى نیز نشان مىدهد که نقاب زدن بر صورت در صدر اسلام جنبه ی عمومى نداشته است[3]. ائمه ی طاهرین(ع) نیز در روایات زیادی، در توضیح و تفسیر این آیه ی شریفه، مقدار لازم حجاب و پوشش واجب را بیان کردهاند. فضیل یسار (یکی از یاران امام صادق (ع)) می گوید از آن حضرت سؤال کردم: آیا ذراعین (از مچ تا آرنج دست) زن، از زینتی که خداوند فرموده است نباید آن را برای غیر شوهرانشان آشکار کنند، محسوب میشود؟ حضرت فرمود: «بله و آنچه از بدن از خمار (روسری یا مقنعه) پائین تر است از زینت حساب می شود... .»[4] همچنین مسعدة بن زراره از امام صادق(ع) نقل می کند که وقتی از حضرت در باره ی زینتی که زن می تواند آشکار کند سؤال شد فرمود: «صورت و دو کف دست.»[5] البته باید به دو نکته توجه داشت: 1. از نظر اسلام، پیدا بودن صورت زن در صورتی اشکال ندارد که بدون آرایش یا همراه با آرایش های خیلی جزئی که در عرف زینت به حساب نمی آید، باشد و مفسده ای را هم به همراه نداشته باشد.[6] 📢ادامه دارد... 🌐منبع:اسلام کویست 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
2. در مواردی که بیان می شود که پوشیدن وجه و کفین لزومی ندارد، به این معنا نیست که نگاه و نظر به آن از طرف مرد اشکالی ندارد، چون ملازمه ای بین آن دو نیست و آنچه در اینجا بدان پرداختیم مسئله ی اول است.[7] ([8]) بنا بر این تشریع و قانون مند شدن حجاب زنان و تعیین محدوده آن بر عهده شارع مقدس اسلام (خداوند متعال و پیامبر اکرم (ص)) بوده که به خوبی انجام شده است. آنچه بر عهده حکومت ها و نظام های اسلامی است اجرای دقیق دستورات اسلام در همه زمینه ها و مخصوصا در زمینه حجاب و پوشش زنان (به خاطر تأثیر آن در سلامت اخلاقی جامعه و استحکام بنیان خانواده ها) است. حجاب تا آنجا که در حریم زندگی خصوصی افراد است، یک امر فردی و خصوصی است و کسی نمی‌تواند دخالت کرده و تجسس نماید، ولی آنگاه که به یک امر اجتماعی تبدیل شد و با حقوق دیگران ارتباط پیدا کرد ، حکومت و حاکم می تواند از باب نهی از منکر و صیانت از اخلاق و معنویت جامعه، حجاب را الزامی کند و برای آن مجازات تعیین نماید.[9] بی حجابی از محرمات ا لهی محسوب می گردد و طبق قاعده هر فعل حرامی قابل تعزیر است [10] و تعزیر نیز با نظرِ حاکم است، یعنی از دیدگاه فقهی حاکم شرع می تواند برای جلوگیری از گسترش محرمات الهی و بالخصوص بی حجابی، مجازات وضع کند.[11] متأسفانه بسیاری از دولت های اسلامی در این زمینه کوتاهی می کنند و نتیجه آن همانا گسترش فساد اخلاقی، افزایش بی رویه طلاق و... است که در جوامع اسلامی مشهود است. شما داستان غم بار اندلس سابق و اسپانیای امروز را شنیده‌اید و حرص و ولع مراکز استعماری را برای شیوع اخلاق جنسی غرب در بین مسلمین را ملاحظه میکنید! آیا اگر زنان و دخترکان زیباروی طناز به بازار جوانان پاک و اما پر از غریزه و هیجان و شهوت در آیند و متاع جمال و نمای خود را در چشم و خیال حساس آنان به حراج گذاشته و از آنان دل ربایی کنند، جلوگیری از آنان دخالت در حریم شخصی افراد است؟ مسلما دخالت حاکمیت اسلامی سالم به عنوان آمر به معروف و نگهبان سلامت اخلاق و معنویت دینی جامعه است ، البته به دور از افراط و تفریط. البته از دیر باز تاکنون در ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی بحمدالله زنان مسلمان خود مدافعان واقعی و دلبسته گان حجاب ـ البته با مراتب مختلف آن ـ بوده و هستند و چنانچه در تاریخ دیده و خوانده‌اید، در مقابل کشف حجاب رضا خانی و پسرش در ایران مقاومت ها کردند و هم اینک ما هر روزه شاهد صحنه های زیبایی از مقاومت زنان مسلمان در دفاع از حجاب اسلامی حتی در کشور های غیر مسلمان مدعی آزادی هستیم که به بهانه های واهی از حضور زنان در مجامع علمی و دانشگاهی جلوگیری می کنند. [1] نور، 31، ترجمه ی آیتی. [2] توضیح: در شأن نزول این آیه گفته اند که عرب ها در آن زمان روسرى و مقنعهاى مىپوشیدند که دنباله ی آن را روى شانهها و پشت سر مىانداختند، به طورى که مقنعه پشت گوش آنها قرار مىگرفت و تنها سر و پشت گردن را مىپوشاند ولى قسمت زیر گلو و کمى از سینه که بالاى گریبان قرار داشت، نمایان بود . اسلام این وضع را اصلاح کرد و دستور داد دنبالهی مقنعه را از پشت گوش یا پشت سر جلو آورده و به روى گریبان و سینه بیندازند. نتیجه آن بود که تنها گردى صورت باقى مىماند و بقیه ی بدن پوشانده مىشد. [3] تفسیر نمونه، ج 14، صص 450 و 451. [4] «عَنِ الْفُضَیْلِ بْنِ یَسَارٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الذِّرَاعَیْنِ مِنَ الْمَرْأَةِ أَ هُمَا مِنَ الزِّینَةِ الَّتِی قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ قَالَ: نَعَمْ وَ مَا دُونَ الْخِمَارِ مِنَ الزِّینَةِ وَ مَا دُونَ السِّوَارَیْنِ »، اصول کافی، ج 5 ، ص 521، باب یحل النظر الیه من المرأة. [5] «عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ فِی قُرْبِ الْإِسْنَادِ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ زِیَادٍ قَالَ: سَمِعْتُ جَعْفَراً وَ سُئِلَ عَمَّا تُظْهِرُ الْمَرْأَةُ مِنْ زِینَتِهَا قَالَ: الْوَجْهَ وَ الْکَفَّیْن»، وسائل الشیعة، ج 20، حدیث شمارهی 25429، ص 203، باب یحل النظر الیه من المرأة بغیر التلذذ. [6] نک: استفتائات امام خمینی(ره)، ج 3، ص 256، سؤال 33و34؛ توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج2، ص929؛ نمایهی : زن و آشکار کردن آرایش. (شرح بیشتر در زمینه ی بحث فقهى و روائى این مسئله، در مباحث نکاح در فقه آمده است). [7] برای آگاهی بیشتر، نک: مسئلهی حجاب، استاد شهید مطهری (ره) ، صص 164- 235. [8] برداشت از سؤال 403 نمایه: محدوده ی حجاب زن. [9] - ترخان، قاسم، پایگاه حوزه، سؤال شماره 5988-2. [10] العناوین الفقهیة، ج2، ص: 627، قاعدة [4] کل ما لم یرد فیه حد من الشرع فی المعاصی، ففیه التعزیر [11] ترخان، قاسم، پایگاه حوزه 5988-2. 🌐.منبع:اسلام کویست 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
✅پاسخ به شبهات در قالب رمان های کوتاه، همراه با استدلال📚 ⚠️😱شبهات ومسائل مبتلابه: 📝شفاعت، پارتی بازی(اعطای به ناحق) است یا اعطای به حق؟ 📝چرا من پیغمبر نشدم؟ 📝شیطان مأمور خدا یا مبغوض خدا؟ 📝لا اکراه فی الدین یعنی چه؟ 📢و دهها شبهه و مسائل مبتلابه در جامعه. دین کده http://eitaa.com/joinchat/2298347533C9f761682ff
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:حمایت از تولید ملی، حمایت خودم هست. شماره:41 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 باخانمم رفتیم پوشاک فروشی یکی از دوستانم در بازار برای روز پدر کادوی بخریم. موقعی که به مغازه دوستمان رسیدیم,احوال پرسی گرمی کردیم. بعداز خرید کادوی روز پدر,دوستم به من گفت: یک چیزی در قالب دوستانه می خواهم بهت بگم, بدت نمی آید؟ گفتم:بگو عزیزم. گفت:من چند سال پوشاکی داشتم, تو فقط روز پدر کادو میخری,چرا تبعیض قاىل میشی؟ آخه روز مادر هم هست؟ گفتم:ما برای روز مادر هم میخریم, مگر شما در مغازه پوشاک زنانه ایرانی دارید؟ گفت:نه,همه خارجی هستند. حالا این کالای ایرانی رها کن. ببین من مغازه ام هر دو پوشاک زنانه و مردانه دارم. همه نوع رنگ و مدل. و برای راحتی خانم ها هم خانمم را در قسمت دیگر مغازه برای فروش پوشاک زنانه گذاشتم. حالا چه فرق میکند؟و چه دردی را برای من بازاری حل میکند این پوشاک وجنس ایرانی؟ گفتم:اختیار دارید,رگ حیاطی اقتصاد هر مملکتی در گرو این حمایت است ,مخصوصا کشور ما ایران. زیرا حمایت از تولید داخل, همان واکسینه کردن بدنه اقتصاد ملی در برابر آفت های بین المللی وتحریم ها است,و هم باعث پیشرفت کالای داخلی میشود. ✅ادامه ادله... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
اهمیت تولید ملی از منظر قرآن کریم اهمیت تولید ملی را می توان از آیات متعددی از قرآن کریم استفاده کرد که در این مجال کوتاه به بررسی بعضی از آیات می پردازیم: 🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟 1. جامعه اسلامی زیر سلطه بیگانگان قرار نگیرد: «وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرینَ عَلَی الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً: و خداوند هرگز بر [زیانِ ] مؤمنان، برای کافران راه [تسلّطی ] قرار نداده است.» (نسا: 141) یکی از آیاتی که می توان اهمیت تولید ملی را از آن استفاده کرد این آیه شریفه است که با صراحت تمام بیان می کند که جامعه اسلامی باید در صدد باشد که در زیر سلطه بیگانگان و دشمنان قرار نگیرد و روشن است که وابستگی اقتصا دی همان طور که امام خمینی رحمه الله علیه فرمودند منشأ تمام وابستگی ها و در نتیجه قرار گرفتن در تحت سلطه بیگانگان خواهد بود: (اگر ما یک وابستگی اقتصادی داشته باشیم این موجب می شود که وابستگی سیاسی هم پیدا بکنیم، وابستگی نظامی هم پیدا بکنیم. مملکتمان باز برگردد به آن حالتی که سابق بود.) (بیانات در جمع انجمن اسلامی کارکنان وزارت صنایع و معادن:سال 1358) پس برای اینکه بیگانگان سلطه ای بر جامعه اسلامی نداشته باشند باید به مرحله ای از تولید برسیم که کلیه کالاهای مورد نیاز جامعه در کشور تولید شود و نیازی به کشورهای بیگانه برای واردات بعضی از محصولات نداشته باشیم. 🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟 2. بسیج تمام نیروها در برابر دشمنان منطق قرآن کریم این است که هیچ گاه در برابر ظلم و ستم کوتاه نیایید و قدرت خود را برای مقابله هرچه تمام تر با آنها بسیج کنید: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ. و هر چه در توان دارید از نیرو بسیج کنید.» (أنفال: 60) مقام معظم رهبری در راستای اجرایی شدن بسیج نیروها در برابر دشمنان این سال را سال تولید ملی نام گذاری کردند و صراحتاً فرمودند: (ممکن است آمریکا خطرهائی برای کشورهای دیگر ایجاد کند؛ ممکن است دیوانگی کنند. البته من همین جا بگویم؛ ما سلاح اتمی نداریم، سلاح اتمی هم نخواهیم ساخت، اما در مقابل تهاجم دشمنان - چه آمریکا و چه رژیم صهیونیستی - برای دفاع از خودمان، در همان سطحی که دشمن حمله کند، به آنها حمله خواهیم کرد.)(بیانات در حرم رضوی در آغاز سال 91) و مسلم است که یکی از بزرگترین عوامل برای مقابله با تهدیدات دشمنان رسیدن به مرحله ای است که نیازهای جامعه اسلامی در درون کشور تولید شود و نیازی به کشورهای دیگر وجود نداشته باشد. 🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟 3. چشم داشتن به امکانات دیگران از عوامل انحطاط خداوند متعال در آیات الهی به این حقیقت اشاره می کند که چشم داشتن به امکانات دیگران یکی از مهمترین عوامل سقوط یک جامعه است. جامعه ای که با وجود دارا بودن امکانات و استعداد های فروان به امکانات دیگران چشم داشته باشد این جامعه نمی تواند از عزت کافی برخوردار باشد و مدام برای بهره وری از امکانات دیگران باید در برابر آنها سر تعظیم فرود بیاورد و در برابر آنها خضوع و خشوع کند. خداوند متعال در آیات الهی به پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله توصیه می کند تا به امکانات دیگران چشم نداشته باشد: «وَ لا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلی ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَیاةِ الدُّنْیا لِنَفْتِنَهُمْ فیهِ وَ رِزْقُ رَبِّکَ خَیْرٌ وَ أَبْقی. و زنهار به سوی آنچه اصنافی از ایشان را از آن برخوردار کردیم [و فقط] زیور زندگی دنیاست تا ایشان را در آن بیازماییم، دیدگان خود مدوز، و [بدان که ] روزیِ پروردگار تو بهتر و پایدارتر است.» (طه: 131) همچنین بیان می کند که در برابر امکاناتی که به دیگران داده ایم شما بر توانایی ها و امکانات خود تکیه کنید نه اینکه خود را با کشورها و شخصیت های مختلف مقایسه کنید و از کمبود های خود غمگین و ناراحت بشوید چرا که این طرز تفکر نشانه عدم رشد کافی و احساس حقارت درونی و کمبود همت می باشد. ملتی که می خواهد در برابر مستکبران دنیا با عزت و سربلندی قد علم کند به جای اینکه مدام خود را با سرمایه ها و پیشرفت های آنها مقایسه کند ، نیروی فکری و جسمانی خویش را در راه رشد و ترقی خویشتن به کار می گیرد، و به خود می گوید من چیزی از دیگران کمتر ندارم و دلیلی ندارد که نتوانم از آنها پیشرفت بیشتری کنم ، من چرا چشم به امکانات و پیشرفت های آنها که آن هم فقط در جهت مادی است و در بحران معنویت دست و پا میزنند بدوزم من خودم بهتر و بیشتر تولید می کنم.[1] پی نوشت: [1] . برگرفته از تفسیر نمونه. 🌐.منبع:پایگاه اطلاع رسانی حوزه 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
ادله انتخاب اقتصاد مقاومتی از طرف انقلاب اسلامی ایران🇮🇷
معرفی کالاهای ایرانی🇮🇷
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:غفاریت خدا بهانه گناه کردن نیست. شماره:42 ؟ در کلاس نشسته بودیم, بعضی از بچه ها قبل از حضور استاد, داشتن در مورد بازی دیشب باشگاهشان صحبت میکردن. یکی از بچه ها که تیمش باخت آورده بود,یک حرف زشتی در مورد یکی از بازیکنان از فضای مجازی نقل کرد. یکی از طرفدارن تیم گفت:چرا تهمت می زنی؟ گفت:آخه من که نگفتم,در شبکه مجازی نوشته. دیگری که طرفدار بود, گفت:شاید دروغ گفته اند وشایعه بوده, پس اول تحقیق کن بعد اگر در دایره بدگوی و غیبت نباشد نقل کن تا شریک گناه آنها نباشی. او به طعنه گفت:خواه, حالا برای ما کسی پیدا شد رفت بالای منبر. طرفدار تیم گفت:من خوبیت را میخواستم تا شریک گناه شایعه پراکنان نشوی. او گفت:نگاهت را به گناه کردن, تغییر بده! طرفدارتیم گفت:متوجه نشدم یعنی چه؟ او گفت:من یک اعتقادی دارم در مورد گناه دارم, اینکه,ما باید گناه کنیم تا خدا غفار بماند. طرفدار تیم گفت:این دیگه چه عقیده ایی است؟ او رو به من کرد وگفت:مثلا این دوستم به من گفته خدا خالق ما هست و ما مخلوق,و صفت خدا همیشه بوده و خالقیت خدا هم همیشه است و این صفت هم بودن مخلوق معنا دارد. من هم در تکمله حرف دوستمان می گویم: این صفت غفاریت خدا هم اگر بخواهد باشد ما باید گناه کنیم. او چون من را در بحث خود وارد کرده بود, و برای برای رفع این برداشت اشتباه گفتم:عجب آدم های گیر می آید,خدا لطف کرده برای جبران نواقص اعمال که ما انسانها با گناهان به وجود آورده ایم, مغفرتی قرار داده است که جبران کننده گناهان ما انسانها باشد. حالا ما چرا کاری کنیم که به این مرحله برسیم که بخاطر طغیان در اعمالمان دوباره توبه کنیم ,وبه این هشدار توجه داشته باش; اینکه, مغفرت و توبه هم توفیق میخواهد و گاهی شاید در همان گناه فرصت توبه تمام شود و با این گناه از دنیا برویم. این کار وفکر غیر عاقلانه است,واین برداشت ناصحیح است,پس برداشت صحیح از غفاریت این است که غفاریت برای جبران اشتباهات ما است نه بهانه گناه کردن. ✅ادامه ادله..... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
لطفا اهمیت، حقیقت، ارکان و شرایط توبه را از نگاه قرآن توضیح دهید. پاسخ تفصیلی مقدمه «توبه»یکی از موضوعات مهم و اساسی است که در مکتب اسلام و همه‌ ادیان آسمانی بدان توجه شده و درباره آن فراوان سخن رفته است. آنچه که عارفان مسلمان و دیگر صاحب‌‌‌نظران از جمله متکلمان پیرامون توبه سخن به میان می‌‌آورند، برگرفته از منابع دینی است. متکلمان مسلمان در آثار کلامی خود توبه را تنها بدین دلیل که مسقط عام(به طور عام عذاب را بر می‌دارد) عذاب و کیفر دردناک الهی است،[1] به بحث گذاشته‌اند. عارفان مسلمان نیز توبه را یکی از مباحث مهم و کلیدی خویش تعبیر کرده و برای وصول به مقصد، مقدماتی را پیش‌‌بینی می‌‌نمایند که سالک الی الله باید آن منازل و مقامات را بپیماید؛ از این‌رو تمام صاحب نظران علوم، اعم از فقه، تفسیر، کلام، اخلاق و عرفان از صدر اسلام تا به امروز، به تبیین زوایای مختلف آن پرداخته‌اند. در این گفتار جایگاه توبه در قرآن به صورت فشرده بررسی خواهد شد. معنای توبه «توبه» در لغت به معنای رجوع و بازگشت از گناه است.[2] راغب آن‌را رجوع از گناه به بهترین صورت معنا می‌کند.[3] توبه در اصطلاح عبارت است از: «رجوع از طبیعت به سوی روحانیت نفس بعد از آن‌که به واسطۀ معاصی و کدورت نافرمانی، نور فطرت و روحانیت، محجوب به ظلمت و طبیعت شده است».[4] صاحب جامع السعادات می‌گوید: توبه پاک کردن قلب از گناه و بازگشت از دوری به قرب و نزدیکی است.[5] توبه در قرآن هم به معنای «رجوع انسان گناه‌کار»، و هم به معنای «توفیق توبه دادن از طرف خداوند به بندۀ معصیت کار» و هم به معنای «قبول و پذیرش توبه از جانب خداوند متعال»، آمده است. در نتیجه، می‌توان گفت: هر توبۀ انسان، محفوف و پیچیده شده در دو توبه الهی است؛ یکی توفیق دادن به بنده برای توبه، و دیگری پذیرفتن توبه بندگان است، و ممکن است هرسه توبه را به معنای لغوی برگشت داد؛ به این معنا که توبه از انسان، رجوع از گناه و بازگشت از معاصی است، و توبه اول از خداوند، رجوع به فضل و رحمتش به سوی بنده است و توبه دوم، رجوع به قبول آن از بنده است.[6] در آیه‌ای از قرآن این سه معنا کنار هم جمع شده است؛ آن‌جا که می‌فرماید: «ثُمَّ تابَ عَلَیهِم لِیَتُوبُوا إِنَّ اللهَ هُوَ التَوّابُ الرَّحِیمُ»؛[7] سپس خداوند به آنها برگشت (توفیق توبه داد) تا توبه و برگشت کنند. خداوند بسیار توبه پذیر مهربان است. تشویق به توبه قرآن کریم در آیات متعددی مردم را به توبه و رجوع از گناه و بازگشت به درگاه الهی تشویق و ترغیب کرده است، از جمله آیات زیر: 1.«اَلَم یَعلَمُوا أَنَّ اللهَ هُوَ یَقبَلُ التَّوبَةَ عَن عِبادِهِ وَ یَأخُذُ الصَّدَقاتِ وَ أَنَّ اللهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ»؛[8] آیا نمی‌دانستند که فقط خداوند توبه را از بندگانش می‌پذیرد و صدقات را می‌گیرد و خداوند توبه پذیر مهربان است! 2. «قُل یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلیَ أَنْفُسِهِم لاتَقنَطُوا مِن رَحمَةِ اللهِ إِنَّ اللهَ یَغفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً إِنَّهُ هُوَ الغَفُورُ الرَّحِیمُ وَ أَنِیبُوا إِلی رَبِّکُم وَ أَسلِمُوا لَهُ مِن قَبلِ أن یَأتِیَکُم العَذابُ ثُمَّ لاتُنصَرُونَ»؛[9]بگو ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‌اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را می‌آمرزد، به درستی که خداوند بخشنده مهربان است. و به درگاه پروردگار تان باز گردید و در برابر او تسلیم شوید، پیش از آن‌که عذاب به سراغ شما آید، سپس از سوی هیچ‌کس یاری نشوید. 3. «وَ هُوَ الَّذی یَقبَلُ التَّوبةَ عَن عِبادِهِ وَ یَعفُوا عَنِ السَّیئاتِ وَ یَعلَمُ ما تَفعَلُونَ»؛[10] او (خدا) کسی است که توبه را از بندگانش می‌پذیرد و گناهان را می‌بخشد و آنچه را انجام می‌دهید، می‌داند. نکته قابل دقت این است که در واقع، خداوند می‌فرماید با این‌که از تمام اسرار زندگی و رفتارهای پشت پرده شما اطلاع دارم و لحظه به لحظه اعمال شما را زیر نظر داشته‌ام، با این حال توبه شما را می‌پذیرم . 📚منبع: [1]. ر. ک: فاضل مقداد، ارشاد الطالبین، ص ۴۳۵، کتابخانه آیت الله مرعشی، قم، ۱۴۰۵ق. [2]. ابن منظور، لسان العرب، ج 1، ص 233، واژه «توب». [3]. راغب اصفهانی، المفردات فی غریب القرآن، ص 169، واژه «توب». [4] امام خمینی، شرح چهل حدیث، ص 272، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، چاپ چهل و چهارم، 1386ش. [5]. نراقی، محمد مهدی، جامع السعادات، ج 2، ص 234، اسماعیلیان، قم، 1368ش. [6]. قرشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، ج ۱، ص ۲۸۷، واژه «توب». [7]. توبه، 118. [8]. همان، 104. [9]. زمر، 53 ، 54. [10]. شوری، 25. 🌐.منبع: اسلام کویست 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
📢ادامه مطلب.. شرایط و ارکان توبه در این مقال به اختصار برخی از شرائط و ارکان توبه را براساس آیات قرآن بیان می‌کنیم: الف. ارکان توبه 1. پشیمانی از گذشته: اصلی‌ترین رکن توبه این است که توبه کننده از گذشته پشیمان باشد. این همان است که در آیات زیادی با جمله «الاّ مَن تابَ»،[13] و یا «إلاّ الذِّینَ تابُوا»،[14]بیان شده است. البته گاهی از پشیمانی به اعتراف تعبیر شده است: «وَ آخَرُونَ اعتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ»؛[15]و گروه دیگر به گناهشان اعتراف کردند. 2. تصمیم بر ترک گناه در آینده: این شرط را می‌توان از این آیه استفاده کرد: «فَاستَغفَرُوا لِذُنُوبِهِم .... وَ لَم یُصِرُّوا عَلی ما فَعَلُوا وَ هُم یَعلَمُونَ»؛[16]پس برای گناهان خود طلب آمرزش کنند .... و برگناه اصرار نمی‌ورزند [و دوباره آن را مرتکب نمی‌شوند] در حالی‌که می‌‌دانند. این شرط ازارکان توبه شمرده می‌شود. ب. شرایط قبولی 1. انجام عمل صالح: این شرط در آیات متعددی مطرح شده است؛ گاه به صورت: «إلاّ مَن تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً»؛[17]مگر کسی که توبه کند و ایمان بیاورد و عمل شایسته انجام دهد، و گاه به صورت بیان مصداق اعمال صالح، از جمله: «فَان تابُوا وَ اقامُوا الصَّلوةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ فَخَلُّوا سَبِیلَهُم إنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ»؛[18] پس اگر توبه کنند و نماز را به پا دارند و زکات را بپردازند، آنها را رها سازید؛ زیرا خداوند آمرزنده و مهربان است. 2. اصلاح گذشته: شرط دیگر قبولی توبه جبران و اصلاح گذشته است. «إلاّ الَّذینَ تابُوا مِن بَعدِ ذلِکَ وَ أصلَحُوا فَإنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ»؛[19]مگر کسانی که بعد از آن توبه کنند و جبران نمایند که خداوند بخشنده مهربان است. جبران گذشته به این است که هم حقوق مادی و معنوی مردم را ادا و هم حقوق خداوند را جبران کند. ج. شرایط کمال توبه در قرآن کریم برخی شرایط دیگر مطرح است که می‌توان آنها را شرایط تکمیلی و کمال توبه دانست. به عنوان نمونه، به دو مورد اشاره می‌شود: 1. اعتصام بالله و اخلاص: در قرآن کریم می‌خوانیم:«إلاّ الَّذینَ تابُوا وَ اَصْلَحُوا وَ اعتَصَمُوا بِاللهِ وَ اخلَصُوا دیِنَهُم لِلهِ فَأولئِکَ مَعَ المُؤمِنینَ وَ سَوْفَ یُؤْتِ اللهُ المُؤمِنینَ أجراً عَظِیماً»؛[20] مگر آنها که توبه [و جبران و] اصلاح کنند و به [دامن لطف] خدا چنگ زنند و دین خود را برای خدا خالص کنند. آنها با مؤمنان خواهند بود و خداوند به افراد با ایمان پاداش عظیمی خواهد داد. روشن است که چنگ زدن به لطف الهی و اخلاص ورزی در کمال توبه تأثیر دارد، نه در اصل آن. 2. توبه نصوح کردن: «یا أیُّهَا الذِّینَ آمَنُوا تُوبُوا إلی اللهِ تَوبَةً نَصُوحاً عَسی رَبُّکُمْ أنْ یُکَفِّرَ عَنکُم سَیِّئاتِکُم وَ یُدخِلَکُم جَنَّاتٍ تَجری مِن تَحتِها الأنهارُ»؛[21] ای کسانی که ایمان آورده‌اید! توبه کنید، توبه‌ای خالص، امید است [با این کار] پروردگارتان گناهانتان را ببخشد و شما را در باغ‌هایی از بهشت که نهرها از زیر درختانش جاری است، وارد کند. برای توبه نصوح تفسیرهای مختلفی شده است که در مجموع می‌توان گفت: توبه نصوح آن است که علاوه بر ارکان توبه و شرایط قبولی آن، شرایط کمال را نیز دارا باشد. شاهد این تفسیر آن است که در بیشتر تفسیرها شرایطی ذکر شده است که همه از شرایط کمال به حساب می‌آیند، نه ارکان و شرایط قبولی؛ مثلاً برخی گفته‌اند: توبه نصوح آن است که واجد سه شرط باشد: ترس از این‌که پذیرفته نشود، امید به این‌که پذیرفته شود، و ادامه اطاعت خدا.[22] و یا این‌که «توبه نصوح» آن است که گناه خود را همواره در مقابل چشم خود ببینی و از آن شرمنده باشی و یا این‌که گفته شده است: «توبه نصوح» آن است که در آن سه شرط باشد: کم سخن گفتن، کم خوردن و کم خوابیدن.[23] و برخی نیز گفته‌اند: توبه نصوح آن است که توأم با چشم گریان و قلبی بیزار از گناه باشد.[24] شاهد دیگر، سخن رسول خدا(ص) است که در پاسخ به «معاذ بن جبل» از توبه نصوح فرمود: «أن یَتُوبَ التَّائبُ ثُمَّ لایَرجِعُ فی ذَنبٍ کما لایَعُودُ اللَّبَنُ إلی الضَّرعِ»؛[25] آن است که شخص توبه کننده به هیچ وجه بازگشت به گناه نکند؛ آن چنان که شیر به پستان هرگز برنمی‌گردد. روشن است که چنین توبه‌ای، کمال توبه شمرده می‌شود، نه ارکان آن و اگر انسانی که توبه کرده دوباره همان گناه را انجام دهد و دوباره توبه کند، توبه‌اش پذیرفته می‌شود، ولی توبه کامل شمرده نمی‌شود. در نتیجه، نصوح بودن به هر معنایی باشد، نشانۀ کمال توبه است. 🌐.منبع: اسلام کویست 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
📚منبع; [13]. مریم،60؛ فرقان، 70. [14]. بقره، 160؛ مائده، 34. [15]. توبه، 102. [16]. آل عمران، 135. [17]. فرقان، 70؛ مریم، 60. [18]. توبه، 5. [19]. نور، 5؛ همین مضمون در این آیات نیز آمده است: نساء، 16؛ بقره، 160؛ آل عمران، 89. [20]. نساء، 146. [21]. تحریم، 8. [22] ر. ک: طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه: بلاغی، محمد جواد، ج 10، ص ۴۷۸، ناصر خسرو، تهران، چاپ سوم، 1372ش. [23] ر. ک: تفسیر نمونه، ج24، ص 291. [24]. ر. ک: تفسیر نمونه، ج 24، ص 290 – 291؛ مجمع البیان، ج 10، ص ۴۷۷- ۴۷۸. [25]. مجمع البیان، ج 10، ص ۴۷۷.َ 🌐.منبع: اسلام کویست 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅پاسخ به شبهات مبتلابه 😱⚠️در قالب رمانهای کوتاه📝، به همراه استدلال رمان📚 📝شفاعت، پارتی بازی(اعطای به ناحق) است یا اعطای به حق؟ 📝چرا من پیغمبر نشدم؟ 📝شیطان مأمور خدا یا مبغوض خدا؟ 📝لا اکراه فی الدین یعنی چه؟ 📢و......ده ها شبهه و مسائل مبتلابه در جامعه. 📢👇👇👇👇👇👇👇👇فقط دوستان: ✅بارگزاری پست،فقط روزهای فردمیشود.🌹باتشکر🌹 دین کده http://eitaa.com/joinchat/2298347533C9f761682ff
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:ناقص الخلقه بودن و عدالت خدا در خلقت؟ شماره:43. از کوچه داشتم می گذشتم که دیدم یک نوجوان خلافکار سر کوچه ایستاده وداره یک بچه معلول ذهنی را اذیت میکند. رفتم پیشش گفتم:پسر جان چرا داری همشهری خودت را اذیت میکنی؟ پسره گفت:دوست دارم,میخواهم سرگرم بشم. گفتم:این شخص که اسباب بازی نیست. گفت:اما دیوانه که هست. گفتم:بنده ومخلوق خدا که هست. گفت:اگر مخلوق بود چرا خدا این بلا سرش در آورده؟ گفتم:چه بلای؟ گفت:مثلا من عاقلم اما اون بی عقل. گفتم: اولا:عاقل به کسی می گویند که اطاعت خدا کند و کسی را اذیت نکند. دوما:این شخص فقط از نظر ذهنی ضعیف است که درک بعضی از موضعات برایش مشکل است. حالا ما در دنیا دانشمندان بزرگی داشتیم که قدرت درکشان، بخاطر تحصیلاتشان وتلاششان بالاتر از دیگری بوده,حالا آنها کسی را که آن علوم و درک مثل خودشان نداشتند مسخره می کردن؟ حالا اگر کسی درون بازار یا مطب دکتر یا جاهای دیگر، خودتون را مسخره کند,چه میکنی؟ او گفت:من با او فرق می کنم. گفتم:هر دو شما که آدم هستید,فرقی بین شما نیست. ساکت شد، امّا دوباره روبه من کرد وگفت: امّا نگفتی چرا خدا این طوری خلقش کرده؟ گفتم:اولاً: خدا به ما در وجود لطف کرده وما را از میان نبودن آورده و حقی نبوده که ما طلب کار خدا باشیم. , پس خدا به ما که نبودیم و میتوانست خلقمان نکند، وجود و هستی داد. دوماً:خیلی از این اتفاقات بخاطر سهل انگاری در رعایت نکردن مسائل سلامتی از طرف پدر و مادر و دیگران هست که در سلامتی او در دوران بارداری آن مادرش نقش دارند. و سوماً: هر کس متناسب با نعمتی به او داده خدا از او انتظار دارد وشکر نعمت را میخواهد, مثلاً من وشما که از نظر جسمی سالم هستیم فردا از ما باز خواست از نعمتهای عطا شده به ما می‌کنند، امّا دوستمان را خیر، حتی فردای قیامت دوست معلولمان، عوض نقص آن را هم به او می دهند. ✅ادامه ادله.... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
📢چرایی ظلم نبودن ناقص الخلقه بودن فرزند انسان ازجانب خدا؟ ✅ اولاً:خداوند کمترین ظلمی به بندگان روا نمی دارد، زیرا خداوند هیچ گونه احتیاجی به ظلم ندارد و ساحت مقدسش از همه عیوب و نقص ها مبرا است. 🌹إِنَّ اللّهَ لاَ يَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ (نساء/40) خداوند ذره ای ظلم روا نمیدارد. 🌹إِنَّ اللّهَ لاَ يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئاً وَلَكِنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُون( یونس/44) خداوند هیچگونه ستمی بر مردم روا نمیدارد، بلکه خود مردم اند که به خودشان ستم میکنند.   ✅دوماً:در اصل دادن وجود، خداوند متعال به هر موجودی تا آن مقدار که قابلیّت دارد افاضه ی وجود می کند. لذا از سوی خدا بخلی در کار نیست. و البته هر چه می دهد فضل و احسان است نه حقّ مخلوق. چون کسی را از خدا طلبی نیست تا اگر نداد ظالم خوانده شود. ظلم در مورد شخصی فرض دارد که دیگری بر او حقّی داشته باشد، و او آن حقّ را ندهد. و روشن است که کسی را بر خدا حقّی نیست؛ او اگر ندهد، حقّ کسی را نخورده است؛ و اگر بدهد، احسان نموده. اگر زیاد بدهد، زیاد احسان کرده و اگر کم بدهد، باز احسان نموده است. بنده اگر یک میلیون تومان به شما بدهم و پنج میلیون تومان هم به همسایه ی شما بدهم، در حقّ هر دوی شما احسان نموده ام؛ و شما نمی توانید بگویید: چرا به من کم دادی؟! بلکه اگر بخشی از آن یک میلیون را از شمابازپس گیرم باز هم منطقاً حقّ اعتراض نخواهید داشت؛ امّا در مقام عمل، ناراحت می شوید و احساس می کنید که در حقّ شما ظلمی شده است. ✅سوماً:اصل در آفرینش انسان بی عیب و نقص بودن است و اگر انسان فاقد بعضی کمالات باشد وجود او استثنایی بوده و جنبه ثانویه دارد که بر قانون خلقت وارد شده و این موضوع بیانگر این است که تمام بدی ها، نقص ها،و ناهنجاری ها از خود انسان است. چون خداوند انسان را این طور خلق کرده است که:  الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنسَانِ مِن طِينٍ (سجده/7)  او همان کسی است که هر چه را آفرید نیکو آفرید و آفرینش انسان را از خاک آغاز کرد.  ✅چهارماً:یک خبر از ناهنجاری های انسان: از نتایج و تحقیقات علوم پزشکی بدست می آید که بخش مهمی از این نقیص ها مربوط به جهل و نادانی والدین دراین خصوص می باشد. مثل استفاده از داروهای منع شده در هنگام بارداری، تغذیه و مراقبت مادران در زمان بارداری، بیماری های والدین، ازدواج های فامیلی و... البته تاحد زیادی هم وراثتی است. 🌐منابع ترکیبی: 📖کتاب موفقیت شناسی، تالیف محمدعلی نژادیان، (🖊سایت:باشگاه خبرنگاران جوان) 🌐سایت: بهترین سخن ها sokhanha.ir 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
📢📝چرا گناه پدر مادر را به پاي بچه هاشون مي نويسد و به خاطر ازدواج فاميلي يا هر چيز ديگري بچه را مريض ميکند بچه بيچاره چه گناهي کرده که به خاطر پدر مادرش بايد تا آخر عمرش از بيماري رنج ببرد. اين با عدالت خدا سازگار است؟ 🔴اگر نقصها زاییده ی طبیعت باشند و کسی مقصّرنباشد. خداوند متعال شخص ناقص را به تناسبنقصش عوض خواهد داد. توجّه شود: عوض می دهد نه ثواب. بخشی از این عوض در آخرت است و برخی دیگر در دنیاست به صورت تخفیف تکلیف ؛ و زیادت ثواب ؛ به این نحو که برخی تکالیف از اینها برداشته می شود ؛ یا ثواب برخی اعمال آنها افزونتر نوشته می شود ؛ یا برخی گناهان آنها به اندازه ی دیگران جدّی گرفته نمی شود. اگر نقصها به سبب برخی انسانها باشند ،  ، در این صورت افزون بر تخفیفهای دنیوی فوق الذّکر ، اینها از عامل مقصّر نیز طلبکارند. لذا اگر در همین دنیا آن عامل مقصّر را بخشیدند اجر این بخشش را برای خود ذخیره خواهند نمود ؛ و اگر نبخشیدند در روز قیامت خداوند متعال بخشی از گناهان او را بر گردنمقصّر خواهد گذاشت ؛ و اگر با این کار توازن حاصل نشد، حسنات مقصّر را به نامه ی اعمال فرد ناقص منتقل می کند. اگر با این کار نیز توازن حاصل نگشت ، خداوند متعال از فضل خویش او را راضی می کند. افزون بر اینها اگر فرد ناقص بر مشکلات ناشی از آن نقص صبر جمیل نمود و لب به شکایت از خداوند عادل و حکیم نگشود، اجر صابران را هم خواهد داشت ؛ و اگر افزون بر صبر ، راضی به این امر نیز بود ، اجر شاکران را هم می برد. 📢در ادامه مطلب بالا👆، به مقاله جذاب کامل این مطلب، به لینک زیر بروید👇👇👇👇 http://sokhanha.ir/wp-content/uploads/2014/07/%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%8C-%D8%B9%D8%AF%D9%84-%D8%AE%D8%AF%D8%A7-%D9%88-%D9%86%D8%A7%D9%82%D8%B5-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B6%D9%88-%D8%8C-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%DA%AF%D9%86%D8%A7%D9%87-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%B9%D8%B0%D8%A7%D8%A8-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF%D8%9F.htm سایت بهترین سخن👆 _______________________ 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m