eitaa logo
دین کده
195 دنبال‌کننده
368 عکس
19 ویدیو
10 فایل
دین شامل۴(چهار) بخش است که محوراین کانال است.که عبارتند از: ١.باورها ٢.احکام ٣.اخلاق ۴.حقوق که بصورت برهانی درقالب گفتگویی وداستانی بیان میشود کانال ما Http://Eitaa.Com/din20m
مشاهده در ایتا
دانلود
📢هر کس در توان خود مبلغ دین باشد. ✅پاسخ به سوالات مبتلابه درقالب مجموعه داستانک های پاسخگو📝، به همراه استدلال آن موضوع📚 📝شفاعت، پارتی بازی است یا خیر؟ 📝اسلام مخالف شادی دنیایست؟ 📝لا اکراه فی الدین یعنی آزادی؟ 📢و......ده ها سوالات مبتلابه در جامعه. 📢👇👇👇👇👇👇👇👇👇⭐️ فقط دوستان: ✅بارگزاری پست،فقط روزهای فردمیشود.🌹باتشکر🌹 دین کده http://eitaa.com/joinchat/2298347533C9f761682ff
دین کده
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:چه فرهنگی ارزش تبلیغ داره؟ شماره:50 در یکی از شبهای اواىل زمستان با یکی پسر عموهایم رفتیم بازار برای خرید تزىینات جشن تولد پدر بزرگمان که فردا شبش تولدش بود. به مغازه تزىیناتی رسیدیم,وارد شدیم. چندین درخت مخصوص عید کریسمس و بابانوىل وجود داشت. ما تزىینات جشن تولد را از آن فروشگاه که خریدیم. به فروشنده گفتم:ببخشید یک سوال دارم, ازت بپرسم ؟ گفت:اشکالی ندارد,عزیزم. گفتم:این درخت و بابانوىل را برای مسیحیان,به چه قیمت می دهی؟ فروشنده خنده اش گرفت. گفتم:ببخشید,سوالم اشکال داشت؟ فروشنده گفت:نه,این درخت و عروسک چون زیباست بعضی غیر مسیحی هم استفاده میکنند. با تعجب گفتم:چرا؟ فروشنده گفت:مد شده, زیباست دیگه. گفتم:مد؟ گفت:آره,فرهنگ سازان کشور یعنی بعضی بازیگران بین مردم مد کرده اند. گفتم:فرهنگ ساز باید ببینیم فرهنگ فقط جلو ساز را تبلیغ میکند یا فرهنگ زیبای حق را. فروشنده گفت:یعنی چه؟ گفتم:ما دو فرهنگ داریم یا با ارزشه و واقعیه یا مقابل با ارزشه و مخالف واقعیه. فروشنده گفت:چرا همه باید مثل شما باشند. گفتم:نگفتم مثل من باشند, بلکه میگم بایدهر کس همراه با فرهنگ با ارزش باشه. فروشنده گفت:بگو حرف حسابیت در مورد این درخت وعروسک چیه؟ گفتم:ما مردم ایران فرهنگ اصیل اسلامی داریم با آن تنفس میکنیم,چه لزومی داره که فرهنگ دیگری را ترویج کنیم ,که فرهنگ اصیل راکم کم کمرنگ می کند. فروشنده گفت:یعنی قشربعضی هنرمندان اشتباه میکنند؟ گفتم:اگر حرفشان در راه فرهنگ حق و اصیل خدا باشد,درسته و گرنه خیر. فروشنده گفت:حالا خودشما هم جشن تولد میگیرید. گفتم:جشن ما برای اهل بیت پیامبر وپیامبر اسلام, برای بزرگداشت و تقویت فرهنگ حقه است ونه تضعیف آن. گفت:جشن تولد خودتان چی؟ گفتم:ببینیم با چه دیدی به این جشن تولد نگاه میکنیم,آیا بر اساس فرهنگ حق بر گزار میکنیم یا نه. گفت:چطور؟ گفتم:چون اگر ولادت شخص را، مناسبتى براى سپاس و ستایش خدا باشد که او را تا چنین روزى که شروع زندگى اش بوده زنده نگه داشته,چیز خوبی است. نیز فرصتى هست بیندیشید که این عمرش را در چه راهى صرف کرده است و در باقى مانده عمرش به تصحیح روش و راه زندگى اش بپردازد و به یاد خدا باشد و از او بخواهد که خدایا : (آینده کارم را نیکوتر از گذشته و نیکوترین کارهایم را عاقبت آن و بهترین روزهایم را روز دیدار خود قرار ده.) این هم در راستای حق است ومخالف فرهنگ اصیل نمی باشد. ✅ادامه ادله.... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
دین کده
دلیل جشن تولد پیامبر و ائمه علیهم السلام چیست؟ گفته شده است که جشن روزهای تولد بدعت است؟ پاسخ 1) بدعت در لغت به معنای ایجاد و انجام کار نو و بی سابقه می باشد [1] . مفهوم اصطلاحی بدعت نیز آن است که انسان چیزی را که جزو شریعت نیست به آن نسبت دهد [2]  و خلاصه داخل کردن چیزی که جزء دین نیست در دین را بدعت گویند. بدعت از گناهان کبیره و نوعی تصرف در دین است که به کاستی و یا فزونی دین انجامیده و مسئله ای را بدون داشتن ضابطه مقبول وارد دین می کند. 2) اظهار شادمانی و سرور در سالروز تولد پیامبر اکرم(ص) یکی از امور مسلم بین مسلمین است و به فرض اینکه از نظر دینی هم مدرکی نداشته باشد بدعت محسوب نمی شود. چون اصل کلی محبت به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) و نزدیکان او از امور مسلم اسلامی است که خداوند بهآن امر نمودهاست [3]  و این جشن و چراغانی کردنها تنها مصداق آن محبت و نحوه بیان آن می باشد. برگزاری مجالس جشن و سرور را کسی مخصوص شریعت نمی داند تا به او تهمت بدعت گزاری وارد شود. قرآن می فرماید: "قُل لا أَسئَلُکمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلا الْمَوَدَّةَ فی الْقُرْبی " "بگو: «من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمیکنم جز دوستداشتن نزدیکانم [= اهل بیتم]؛ [4]  و پیامبر اکرم (ص) فرمود: "لایؤمن احدکم حتی اکون احب الیه من ماله و اهله و الناس اجمعین" [5] "یعنی هیچکدام ایمان نخواهید آورد مگر آنکه من محبوبتر باشم نزد او از مال و خانواده اش و تمام مردم." حال شکر گزاری و بزرگداشت تولد آن بزرگواران چه منافاتی با دینداری خواهد داشت جز آنکه محبت و مودت آنان را در دلها می افزاید و موجب تقویت مکتب آنان می شود. به عبارت روشن تر گاهی مطلبی به صورت کلی جزو دین است ولی مصداق آن در شرائط مختلف متفاوت می شود. یکی از این مسائل کلی، احترام به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) او و دوست داشتن و اظهار محبت به آنان است که هر زمانی به شکلی می توان آن را ابراز کرد. در سالروز تولد پیامبر(ص) جشن گرفتن یکی از راههای اظهار احترام و محبت به آن حضرت است لذا کاری خارج از دین نیست که به پای دین گذاشته شده باشد. [1] لسانالعرب ج8ص6ومجمعالبحرین ج4ص298 . [2] همان. [3] سوره شوری، آیه 23. [4] همان. [5] جامع الأصول، ج 1، ص 238. 🌐منبع:اطلاع رسانی حوزه 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
دین کده
آیا گرفتن جشن تولد حرام است؟ پاسخ اجمالی جشن تولد از سنت هاى اسلامی نیست. و در آموزه های اسلامى سفارش نشده است که انسان روز تولد خود را جشن بگیرد. ما نمى خواهیم این سنت تازه را محکوم کنیم، اگر چه واردات کورکورانه سنت هاى دیگران را نمى پسندیم؛ زیرا معتقدیم که سنت ها باید ریشه هایى عمیق در آگاهى امت داشته باشد. اما پس از تحمیل چنین سنتى مى توان در تکامل آن کوشید. مى توان تغییراتى در این سنت پدید آورد که ولادت شخص، مناسبتى براى سپاس و ستایش خدا باشد که او را تا چنین روزى که شروع زندگى اش بوده زنده نگه داشته است. نیز فرصتى براى اندیشیدن در این که عمرش را در چه راهى صرف کرده است و در باقى مانده عمرش به تصحیح روش و راه زندگى اش بپردازد و به یاد خدا باشد و از او بخواهد که خدایا آینده کارم را نیکوتر از گذشته و نیکوترین کارهایم را عاقبت آن و بهترین روزهایم را روز دیدار خود قرار ده.   بنابر این، برگزاری جشن تولد برای خود و یا فرزندان، اگر همراه با اسراف و مسائل خلاف شرع؛ مانند نواختن آهنگ های حرام، رقص و... نباشد، به نظر می رسد اشکالی نداشته باشد. 🌐منبع:اسلام کوىست 📢پاسخ تفصیلی👇 http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa18977 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
دین کده
آشکارا از نام عیسی مسیح (ع) سوءاستفاده شد! آیا عیسی مسیح (ع) واقعاً در شب عید کریسمس متولد شد؟ اکثر کلیساهای مسیحی، هر سال روز 25 دسامبر را جشن می‌گیرند چون این شب را زمان تولد حضرت عیسی می‌دانند. البته اقشار آکادمیک و فرهیختگان علوم الهیات مسیحیت به خوبی مطلعند که این تاریخ، ربطی به زمان واقعی تولد معجزه‌آسای عیسای نبی از دوشیزه مریم مقدس ندارد. اما به هر حال سالیان سال است که مردمان مسیحی طبق تقویم یونانی (گاه‌شماری ژولینی) این روز را جشن می‌گیرند. قدیمی‌ترین فرقه مسیحیان دنیا یعنی "قبطیان" که تعداد آنان نسبت به سایر فرقه‌ها بسیار کمتر می‌باشد، معمولاً برای این مناسبت، نه 25 دسامبر بلکه 6 ژانویه را جشن می‌گیرند و البته به بیشتر آداب مرسوم در جشن‌ها مانند درخت کاج یا بابانوئل اعتقادی ندارند. آنان در عوض، 6 ژانویه را حقیقتاً بر مبنای به دنیا آمدن مسیح، به عنوان پیامبری نجات‌بخش به جشن و شادی می‌پردازند. "نوع‌دوستی" که شعار اصلی و مغز آموزه‌های مسیح بوده، اکنون در مواردی جای خود را به "استفاده ابزاری از عنوان مسیحیت"، "ترویج سرمایه‌داری" و "انحطاط اخلاقی" در جشن‌های منسوب به کلیسا داده است مقایسه وضعیت مسیحیان در موارد خاص! "بیت لحم" محل ولادت حضرت عیسی (ع) اکنون جزو سرزمین‌های اشغالی است که در آن مسیحیان، تحت فشار صهیونیست‌ها قرار دارند. آرامگاه تاریخی حضرت یوسف (ع) و حضرت مریم (س) در دیواری به ارتفاع 18 متر در سرزمین‌های اشغالی محبوس شده است. شهری به نام "بیت لحم" که مسیح در آنجا و در میان اجداد فلسطینیان متولد شد، اکنون بعد از قرن‌ها توسط نژادپرستان صهیونیست، از بیرون هدایت می‌شود. چه اتفاقی در بین مسیحیان غرب رخ می‌دهد که باعث می‌شود آنان همبستگی بیشتری با اشغالگران ایجاد کنند تا با خواهران و برادران هم‌عقیده‌شان؟ این واقعیت، جمله مشهور عیسی مسیح خطاب به پروتستان‌های سرمایه‌دار را به خاطر می‌آورد که فرمود: «قرار بود خانه‌ام، عبادتگاه تمام مردمان باشد ولی شما آن را به (چاه) دزدان مسلح تبدیل کردید.» (انجیل متئوس21:13) ("It is written," he said to them, "'My house will be called a house of prayer,' but you are making it 'a den of robbers.'") فراگیر شدن حواشی "غیر اخلاقی" در جشن‌های مذهبی کریسمس جشن مذهبی "کریسمس" برای مسیحیان، در طول تاریخ خود، دگرگونی‌های بسیاری را تجربه کرده است. می‌توان گفت قریب به اکثر مراسمی که اکنون مسيحيان در روز كريسمس انجام می‌دهند (از تزيين كردن درخت کاج تا بابانوئل با گوزن شاخدار) مبناي الهي در كتاب مقدس انجیل ندارد و در گذر زمان با تحولات فرهنگی و اجتماعی آمیخته شده است. به طور مثال، گفته می‌شود که رسم هدیه دادن و استفاده از شیرینی‌های متنوع و تنقلات رنگارنگ، در قرن نوزدهم میلادی توسط تاجران یهودی در اروپا رایج شد. همچنین آغاز تزیین درخت کاج به صورت امروزی در ایام سال نو میلادی به گواه تاریخ، به سال ١٦٠٥ در آلمان بر می‌گردد که نخستین بار "مارتین لوتر" آلمانی آن را باب نمود و این رسم، در دهه‌های بعد به انگلستان و سپس به آمریکا و سایر کشورها راه یافت. یکی دیگر از رسوم شب سال نو و میلاد حضرت عیسی، بابا زمستان و یا همان "بابانوئل" (Santa Claus) است. در پیدایش این پدیده نیز نظری قطعی وجود ندارد. برخی از محققین، اصل بابانوئل را هم به آلمان و هلند نسبت می‌دهند. در سال‌های اخیر جشن‌هایی که قرار بود از اساس ریشه‌های دینی داشته باشند، تبدیل به بهانه‌ای برای شکل‌گیری محافل و پارتی‌های ضدّ فرهنگی و غیر اخلاقی شده است. رواج فرهنگ "مامان نوئل" در کنار "بابانوئل" و تولید و تبلیغ بی‌مهابای لباس‌ها، دکورها و تزیینات مخصوص کریسمس که در آن مسائل اخلاقی رعایت نشده، گسترش چشمگیری یافته است. منبع:https://www.google.com/amp/s/www.yjc.ir/fa/amp/news/4689553 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
📢فهرست ادله📝
دین کده
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:مدعیان دروغین مهدویت چگونه اند؟ شماره:51 بعد از دعای ندبه با بچه ها رفتیم میز تنیس را بیرون آوردیم,وقرعه کشی کردیم برای نوبت گیری. یکی از بچه ها که نوبتش شده بود گفت:امروز دیگر کار همه شما تمام است, من قهرمان امروزم. بچه ها به او گفتند:پس این طوریه,امروز باید با همه بچه ها بازی کنی,چه ما ببازیم وچه برنده بشیم,و شما بازیکن ثابت امروزی. دوست مدعی ما پذیرفت. بازی شروع شد,بر دو نفر اول,چون آنچنان خوب در تنیس حرفه ایی نبودن,پیروز شد. اما نوبت به حرفه ایی ها رسید,با اختلاف بالا شروع کرد به باختن. اعتراض کرد من باید استراحت کنم,تا نیرویم را دوباره ذخیره کنم برای برنده شدن دوباره. قبول کردیم,اما فایده نداشت,چون فقط ادعایی بدون پشتیبانی بود. خیلی ناراحت شد و آمد پیش من نشست. من به او گفتم:ناراحت نباش,اما ما باید کلام و رفتارمان طوری باشد,که بعدا پشیمان نشویم,مخصوصا اگر ادعای کرده باشیم که در توانمان نیست. حالا شما خوب است فقط در یک مسىله کم اهمیت ادعا کردید,بعضی هستند که در مسىله مهم نبوت یا امامت یا دست پایین تر, یعنی; در مورد کسانی در قبل ظهور قیام میکنند که در بعضی از روایات از نشانه های ظهور اشاره شده,خودشان را معرفی به این شخصیتها میکنند,وخیلی هم به دنبال خود گمراه میکنند. دوستمان گفت:حالا شاید راست بگویند. گفتم:اما رفتارشان تا به امروز نشان بر دروغ گویی بودن ادعایشان بوده است. دوستم گفت:مثلا چه دروغی؟ گفتم:یک رفتارشان برداشتن رقیب سر سختشان که نمی گذارد مردم را به خود دعوت کند یا اینکه کسانی که دعوتشان کرده از او دور میکند. دوستم گفت:منظورت کیست؟ گفتم:مصداقش را امام هادی علیه السلام معرفی کرده,که فرموده: اگر پس از غايب شدن حضرت قائم عليه‌السلام دانشمندان الهى كه مردم را به سوى او دعوت مى‌كنند و راهنمايى مى‌نمايند و از دينش دفاع مى‌كنند و بندگان ناتوان خداوند را از دام شيطان و دام‌هاى دشمنان اهل بيت عليهم السلام نجات مى‌دهند، نبودند، هيچ كسی نمى ماند مگر اين كه از دين باز مى گشت. ولى آنان‌اند كه زمام دل‌هاى شيعيان ضعيف را همچون سكّان در دست ناخداى كشتى به دست گرفته‌اند. اينان همان انسان هاى برتر نزد خداوند هستند.(1) پس اینها همان علمای هستند که مدعیان دروغین مخالف آنهایند. دوستم گفت:آخر آنها قیام خواهند کرد,اگر جلوی آنها را بگیرند,باید مخالفت کنند. گفتم:قیام علیه ظالمان عالم,نه علیه علمای الهی که معصومین خط کش راست آزمایی ما در دوران غیبت قرار داده اند. و باید اگر بحثی علمی دارند بیایند علمی بحث کنند,نه اینکه با سفسطه بین مردم بیایند و به گمراهی بپردازند. 1.احتجاج، جلد2، صفحه 260 ✅ادامه ادله.. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
دین کده
: مدعیان دروغین مهدویت را چگونه بشناسیم؟! مراد از مدعیان دروغین، کسانی هستند که به دروغ و باطل مردم را به سوی خود فراخوانده و به نوعی خود را مهدی، نایب وی، وکیل یا فرستاده او معرفی می‌کنند. برخی از مشخصه‌های ایشان عبارت است از: 1. سطحی‌نگری و عقل‌گریزی 2. خرافه‌پردازی و عوام‌زدگی 3. شخص‌محوری و مریدپروری 4. بی‌توجهی و حتی ضدیت با علما 5. استفاده از روایات غیرمعتبر و جعلی 6. تقطیع و تحریف روایات 7. ادعای داشتن معجزه و کرامت 8. تمسک به خواب و رویا 9. تناقض ادعا و عمل 10. تأویل‌گرایی 11. تظاهر به زهد 12. شریعت گریزی 13. تعصب و فرقه‌گرایی 14. کم‌سوادی و ... سطحی‌نگری و عقل‌گریزی در مدعیان دروغین، چگونه و به چه معناست؟ دوری از عقل، برهان و استدلال، از مهمترین ویژگی های مدعیان دروغین است، که موجب ترویج افکار سست، بی‌پایه و غفلت مردم از مباحث مهم و سازنده مهدویت خواهد شد. حق طلبی و حق‌جویی در سایه «عقل‌مداری» تحقق می‌یابد. به عبارت دیگر، برای به دست آوردن حقیقت، باید تابع دلیل و برهان بود. قرآن کریم نیز از مخالفان خود، دلیل و برهان می‌طلبد و می‌فرماید: «قُلْ هاتُوا بُرْهانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صادِقين» (نمل:64) بگو: اگر راست می‌گویید، دلیل و برهان خود را بیاورید. برای نمونه، «علی‌محمد باب» رهبر فرقه بابیه، که ابتدا ادعای نیابت حضرت مهدی علیه‌السلام را داشت و پس از مدتی ادعای «مهدی بودن» کرد، خواندن کتاب آسمانی قبل از ظهور خود را حرام و سوزاندن آنها و تمام کتب علمی را واجب دانست. او در کتابش فرمان می دهد، همه كتاب ها را محو و نابود كنند؛ جز كتبی كه درباره آيين وى پديد آمده يا می آيد. همچنين تأكيد كرده است، پيروانش جز كتاب «بيان» و آنچه بدان وابسته می شود، نياموزند. (بيان عربی، ص 15) «احمدالحسن‌بصری» از دیگر مدعیان دروغینی است که خود را معصوم، نایب، جانشین و فرزند امام زمان علیه‌السلام می‌داند. او نیز برای رسیدن به مقاصد شوم خود، سعی بر بستن راه برهان و استدلال به روی پیروان خود دارد و به این جهت، علم اصول، فلسفه، منطق، رجال و سند شناسی را بدعت می‌داند. (فصلنامه مشرق موعود، ش27، ص36) مدعیان دروغین مهدویت؛ از نظر معلومات دینی، معمولاً در چه سطحی هستند؟ اغلب مدعیان دروغین مهدویت، تحصیلات عالی نداشته و اطلاعات جامعی در زمینه احکام و معارف اسلامی ندارند؛ وجود اشتباه و غلط‌ های ادبی و محتوایی فراوان در سخنان و نوشته‌های آنان، دلیلی بر کم‌‌سوادی و کمخردی ایشان است. برای نمونه می توان به غلط خواندن عبارات عربی، توسط علی‌محمد باب، در مجلس گفت وگو با علمای تبریز اشاره کرد، که خبر آن در نامه‌ها و مکتوبات نزدیکان باب، در همان روزگار نیز درج شد. لازم است بدانیم باب، ضمن اعتراف به غلط بودن برخی از جملات، از دیدگاه قواعد و اصول رایج در زبان عربی، این قواعد را «قواعد باطل شیطانی» برمی‌شمرد. (قبیله تزویر،امیرمحسن عرفان،ص54) احمدالحسن بصری نیز از تحصیل علوم دینی بهره نبرده و طبق بیوگرافی که پیروان احمدالحسن از او ارائه داده‌اند، او بعد از اخذ مدرک لیسانس در رشته مهندسی معماری به حوزه علمیه نجف رفت ولی به جهت اینکه متوجه شد، در آنجا، منطق و فلسفه و اصول فقه، علم کلام(عقاید) و فقه(احکام شرعی) و لغت عربی یاد می‌گیرند؛ تصمیم گ رفت در خانه بماند و علوم ایشان را خودش یاد بگیرد، بدون اینکه از کسی کمک بخواهد. بنابراین ابداً در حوزه، درس نخوانده ولی با آنها در ارتباط بوده است. (ترجمه ادله یمانی، ص13) به هر حال ضعف علمی او تا حدی است که در یک ویدئوى بیست دقیقه‌اى که قرآن می‌خواند، چندین غلط دارد. 🌐منبع:شبستان 📢ادامه دارد... 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
هدایت شده از ادله تفصیلی کانال
هدایت شده از ادله تفصیلی کانال
ادامه شناخت مدعیان دروغین🔥
دین کده
با رحلت چهارمين نائب خاص حضرت حجت ـ عليه السّلام ـ دوران غيبت كبري آغاز گرديد. در اين دوره (غيبت كبري)‌ علماي واجد شرائط از سوي امام زمان نيابت عامّه دارند، زيرا نيابت خاصه عبارتست از اينكه امام شخص خاصي را با اسم و رسم مشخص معرفي كند و او را در منصب نيابت معرفي نمايد. ولي نيابت عامّه اين است كه امام شرايط و ضوابطي كلي را توضيح دهد تا در طول زمان هر فردي كه آن ضابطه و قاعده بر او تطبيق گردد بعنوان نائب ولي عصر شناخته شود، و به نيابت از امام در امر دين و دنيا، مرجع شيعيان باشد امامان معصوم شيعه ـ عليهم السّلام ـ به ويژه حضرت حجت ـ عليه السّلام ـ در روايات متعددي اين شرايط را بيان فرموده و شيعيان را در دوران غيبت كبري موظف كردهاند كه به واجدين آن شرايط رجوع نموده و بر اساس دستورات آنان عمل نمايند. به پارهاي از اين روايات اشاره مينمائيم. 1. توقيع شريفي كه از ناحيه مقدسه صادر شده. اسحاق بن يعقوب ميگويد: از محمد بن عثمان، (دومين نائب امام) خواستم نامهام را به پيشگاه امام برساند. در آن نامه مسائلي را مطرح نموده بودم و از امام پاسخ آن را درخواست كرده بودم. از جمله سؤالاتم از امام در اين نامه اين بود: كه در پيشامدها در عصر غيبت كبري به چه كسي مراجعه كنم، امام در پاسخ اين سؤال فرموده بودند: و امّا الحوادث الواقعة فارجعوا فيها الي رواة حديثنا. فانّهم حجّتي عليكم و انا حجة الله عليهم. اما در مورد حوادثي كه روي ميدهد به راويان احاديث ما رجوع كنيد كه آنها حجت من بر شما هستند و من حجّت خدا بر آنها هستم.[1] جالب توجه اينكه با اينكه اسحاق بن يعقوب در اين نامه در مورد وظيفه شخصي خود سؤال كرده، ولي امام به صورت عمومي پاسخ داده و وظيفة همه شيعيان را معين نموده است.[2] روايت عمر بن حنظله عمر بن حنظله ميگويد از امام صادق ـ عليه السّلام ـ پرسيدم اگر بين دو نفر از شيعيان بر سر مسئلهاي مانند قرض يا ارث اختلافي پيش آيد و به حكومت و قضات زمان مراجعه كنند آيا اين كار جائز است؟ امام فرمود: هر كس در مورد حق يا باطل به آنان مراجعه كند در حقيقت به طاغوت مراجعه كرده و هر چه را به حكم آنان بگيرد به طور حرام گرفته است، هر چند حق ثابت او باشد، زيرا آن را به حكم طاغوت گرفته، و خداوند امر كرده است كه به طاغوت كفر ورزند و انكار كنند چنانكه ميفرمايد: يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ. ميخواهند طاغوت را به داوري بطلبند در حالي كه به آنان دستور داده شده است كه به طاغوت كفر ورزند.[3] پرسيدم پس مردم در اين گونه موارد چه بايد بكنند؟ امام فرمود: بايد توجه كند، ببينند چه كسي از شما حديث ما را روايت مينمايد و در حرام و حلال ما نظر افكنده و صاحب نظر شده و احكام و قوانين ما را شناخته باشد در اين صورت او را به عنوان حاكم و صاحب رأي بپذيرند، زيرا من او را حاكم بر شما قرار دادهام. اگر او بر اساس حكم ما حكم نمايد و كسي از او نپذيرد، حكم خدا را سبك شمرده و ما را رد كرده و كسي كه ما را رد كند، خدا را رد كرده و اين به منزله شرك ورزيدن به خداوند متعال است.[4] اين فرمان امام صادق ـ عليه السّلام ـ يك فرمان كلي و عمومي است و مفاد آن شامل همه فقهاي واجد شرائط ميشود. بايد توجه داشت در صورتي كه امام راضي نباشد در يك اختلاف جزئي به قضات حكومت طاغوتي مراجعه شود، مسلماً راضي نخواهد بود ساير امور مسلمانان زير نظر ستمگران باشد، بلكه ادارة اين امور را زير نظر فقهاي عادل و واجد شرائط شيعه قرار داده است.[5] و بدين سان از ناحيه امامان شيعه و به ويژه حضرت ولي عصر ـ عليه السّلام ـ پايههاي مرجعيت شيعه براي دوران غيبت كبري استوار ميگردد. تا شيعيان در اين مقطع حسّاس از نظر احكام شرعي و اسلامي بي سرپرست نباشند و با مراجعه به مراجع عاليقدر تقليد وظائف شرعي خود را دريافته عمل نمايند. و اين از مسائل بديهي و ضروريست كه در زمان غيبت كبري كه دست ما به دامن معصوم نميرسد بايد يكي از سه راه را برگزينيم. 1. اجتهاد 2. عمل به احتياط 3. تقليد از خبره اگر مجتهد نبوده و از طرفي حوصله عمل به احتياط را هم نداشتيم، تنها راهي كه باقي ميماند تقليد است و بايد از مرجعي كه بر اساس گفته خبرگان متدين و بيغرض از همه مراجع زمان خود داناتر و با تقويتر است: (يعني در استنباط احكام از همه معاصرين خود استادتر و داناتر و در مقام عمل از همه آنها پرهيزگارتر، تقليد نمائيم و اعمال شرعي خود را بر طبق فتواي او انجام دهيم. . [1] . كشف الغمه، جلد 3، ص 321. [2] . سيره پيشوايان، ص 692. [3] . سوره نساء، آية 60. [4] . اصول كافي، جلد 1، كتاب فضل العلم باب اختلاف الحديث، حديث 10. [5] . سيره پيشوايان، ص 692. 🌐منبع: مرکز مطالعات و پاسخگويي به شبهات 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
دین کده
✅امام علی علیه السلام فرمودند : إذا رَأیتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى دیدى، به او خدمت کن . ( 📚غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) ✅امام صادق علیه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛ (امام) على علیه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى میرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او یا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( 📚الکافی : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ✅امام جواد علیه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثره الجهال؛ عالمان، به سبب زیادی جاهلان، غریب اند. ( 📚مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ✅امام صادق علیه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القیامَهِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قیلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّهِ وَ قیلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأدیبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قیامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگیزاند . پس آنگاه که در پیشگاه خداوند ایستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بایست و مردم را به خاطر آنکه نیکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن » . ( 📚علل الشرایع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ✅رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابیح الارض، و خلفاء الانبیاء، و ورتنی و ورثه الانبیاء. علما چراغهای زمین اند و جانشینان پیامبران و وارثان من و پیامبران هستند. ( 📚کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ✅رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه فی الاسلام لا تسد ما اختلف اللیل و النهار در گذشت عالم، رخنه ای است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هیچ چیز آن را جبران نمی کند. ( 📚کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ ) ✅حضرت علی علیه السلام فرمودند: العلماء باقون ما بقی اللیل و النهار. تا گردش شب و روز هست، علما هستند. ( 📚غررالحکم/ ج۱۴۸۱٫) ✅حضرت امام باقر علیه السلام فرمودند: عالم ینفع بعلمه، افضل من سبعین الف عابد. دانشمندی که از علمش بهره ببرند، برتر از هفتاد هزار عابد است. ( 📚میزان الحکمه/ ج۸/ص ۳۹۴۲٫ ) ✅حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند: اذ کان یوم القیامه بعث الله عزوجل العالم و العابد، فاذا وقف بین یدی الله عزوجل قیل للعابد: انطلق الی الجنه، و قیل للعالم: فق، تشفع للناس بحسن تا دیبک لهم. چون روز قیامت شود، خدای عزوجل عالم و عابد را برانگیزد. چون آن دو در پیشگاه خدای عزوجل بایستند، به عابد گفته شود: به بهشت برو و به عالم گفته شود: بایست و بسبب آن که مردم را نیکو تربیت کردی، شفاعتشان کن. (📚علل الشرایع/ ۳۹۴٫) ✅امام علی علیه السلام می فرمایند: العالم حی و إن کان میتا، الجاهل میت و ان حیا. عالم زنده است، گرچه مرده باشد؛ نادان مرده است، گرچه زنده باشد. ( 📚غررالحکم/ ح۱۱۲۵٫) ✅امام هادی علیه السلام می فرمایند: اگر بعد از غیبت قائم ما نبود وجود علمایی که به سوی او (مردم را فرا) می خوانند و به وجود او رهنمون می شوند و با حجتهای الهی از دین او دفاع می کنند و بندگان ناتوان خدا را از دام ابلیس و پیروان او می رهانند، بی گمان همه ی مردم از دین خدا بر می گشتند. ( 📚بحارالانوار/ج۲/ص۶) ✅رسول اکرم صلی الله علیه و آله : اِنَّ لُقْمانَ قالَ لاِبْنِهِ : یا بُنَىَّ عَلَیْکَ بِمَجالِسِ الْعُلَماءِ وَ اسْتَمِعْ کَلامَ الْحُکَماءِ فَاِنَّ اللّهَ یُحْیِى الْقَلْبَ الْمَیِّتَ بِنورِ الْحِکْمَهِ کَما یُحْیِى الاَْرْضَ الْمَیتَهَ بِوابِلِ الْمَطَرِ؛ لقمان به پسرش گفت: فرزندم ! همواره در مجلس دانشمندان باش و سخنان حکیمان را بشنو، که خداوند ، دل مرده را به نور حکمت زنده مىکند؛ همان گونه که زمین مرده را با باران سیل‌آسا ، زنده مى گرداند. ( 📚معجم الکبیر ، ج ۸ ، ص ۱۹۹، ح ۷۸۱۰) 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
دین کده
#احادیث_جایگاه_علما_و_ارزش_آنها ✅امام علی علیه السلام فرمودند : إذا رَأیتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِم
✅امام باقر علیه السلام فرمودند: اَلحِلمُ لِباسُ العالِمِ فَلا تَعرَینَّ مِنهُ بردبارى لباس عالم است، پس تو خود را از آن عریان مدار. (📚کافى، ج ۸، ص ۵۵) ✅امام صادق علیه السلام فرمودند: لا ینبَغى لِمَن لا یتَّقى مَلامَهَ العُلَماءِ وَ ذَمِّهِم اَن یرجى لَهُ خَیرُ الدُّنیا وَ الآخِرَهِ کسى که از سرزنش و نکوهش علما پروا نمیکند، نمیتوان به خیر دنیا و آخرت او امید داشت. (📚تحف العقول، ص ۳۶۴) ✅امام علی علیه السلام فرمودند: جالِس العُلَماءَ یزدَد عِلمُک وَ یحسُن اَدَبُک وتَزک نَفسُک؛ با علما معاشرت کن تا علمت زیاد، ادبت نیکو و جانت پاک شود. ( 📚مطالب السؤول، ص ۴۹ ) ✅پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله : ما مِنْ عالِمٍ اَو مُتَعَلِّمٍ یَمُرُّ بِقَرْیَهٍ مِنْ قُرَى الْمُسْلِمینَ اَو بَلْدَهٍ مِنْ بِلادِ الْمُسْلِمینَ وَ لَمْ یَاْکُلْ مِنْ طَعامِهِمْ وَ لَمْ یَشْرَبْ مِنْ شَرابِهِمْ وَ دَخَلَ مِنْ جانِبٍ وَ خَرَجَ مِنْ جانِبٍ اِلاّ رَفَعَ اللّهُ تَعالى عَذابَ قُبورِهِمْ اَرْبَعینَ یَوْما؛ هیچ دانشمند و یا دانشاندوزى از روستایى از روستاها و یا شهرى از شهرهاى مسلمانان نمى گذرد و از خوراک آنان نمى خورد و از نوشیدنى آنان نمی نوشد و از یک طرف وارد نمیشود و از طرف دیگر خارج نمیگردد، جز آنکه خداى متعال عذاب قبرهایشان را تا چهل روز بر میدارد. (📚جامع الأخبار ، ص ۵۰۷، ح ۱۴۰۵) ✅امام علی علیه السلام می فرمایند: کسى مانند نادانان ، به دشمنى دانشمندان بر نخواسته است. 📚(غررالحکم ، باب جهل) ✅امام علی علیه السلام می فرمایند: با دانشمندان هم نشین شو تا نیکبخت شوى. (📚 غررالحکم ، باب همنشینی ) ✅پیامبراکرم صلى الله علیه و آله : اَ لْمُفْتونَ سادَهُ الْعُلَماءِ وَ الْفُقَهاءُ قادَهٌ اُخِذَ عَلَیْهِمْ اَداءُ مَواثیقِ الْعِلْمِ وَ الْجُلوسُ اِلَیْهِمْ بَرَکَهٌ وَ النَّظَرُ اِلَیْهِم نورٌ؛ فتوا دهندگان بزرگانِ دانشمنداناند و فقیهان پیشوایانى که از آنان بر اداى پیمان علم تعهد گرفته شده است، نشستن نزد آنان برکت است و نگاه به آنان روشنى است. ( 📚تاریخ بغداد، ج ۴، ص ۱۵۹ ) ✅امام صادق علیه السلام می فرمایند: لَنْ تَبْقَى الاَرْضُ اِلاّ وَ فیها عالِمٌ یَعْرِفُ الْحَقَّ مِنَ ا لباطِلِ؛ هرگز زمین باقى نمى ماند مگر آن که در آن دانشمندى وجود دارد که حق را از باطل مى شناسد. 📚( محاسن، ج ۱، ص ۲۳۴ ) 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
دین کده
خلاصه پرسش: ؟ پرسش این که پیامبر واقعاً از طرف خدا است را اثبات فرمایید. لطفا نگویید پیامبران قبلی چه گفته اند. با دلایل منطقی اثبات کنید. الآن در سراسر جهان شاهد پیدایش دین ها و مکتب ها و عرفان های جدیدی هستیم که عده‌ی زیادی هم به آنها اقبال پیدا می کنند. از کجا معلوم پیامبر ما واقعا پیامبری از طرف خدا است و مثل آنها نیست؟ پاسخ اجمالی شناخت پیامبران فقط منحصر در بشارت و خبر پیامبران قبلی نیست، بلکه از راه های دیگر هم می شود پیامبر را شناخت؛ مانند: اعجاز، گردآوری قراین از راه مطالعه در صفات، حالات، رفتار و گفتار پیامبر و بررسى محتواى آیین او. پاسخ تفصیلی انبیاى الهى را مى توان از سه راه شناخت: 1. اعجاز؛ یعنى کارهاى شگفت انگیزى که پیامبران به عنوان صدق گفتار و ادّعاى خود انجام می دهند، تا ارتباط با خداوند متعال را اثبات کنند. 2. گـردآورى قراین از راه مطالعه در صفات، حالات، رفتار و گفتار پیامبر و بررسى محتواى آیین او. 3. تصریح پـیامبر پـیشین، یعنى پـیامبر قبلى که نبوّت او با دلایل قطعى ثابت شده است، بر نبوّت پیامبر بعدى تصریح کرده باشد. اینک براى شناخت پیامبر اسلام (ص) و اثبات نبوّت آن حضرت (که از آن به نبوّت خاصّه تعبیر مى شود) از این سه راه به تحقیق و بررسى مى پردازیم: 1. از راه معجزه: پـیامبر اسلام دو گونه معجزه داشته و دارد؛ یکى معجزات موقت، دوم معجزه جاویدان که قرآن کریم مى باشد. الف. معجزات موقتى پیامبر اسلام (ص) در روایات و اخبار رسیده از ائمه (ع) و غیر آنان، معجزات گوناگونى از پیامبر گـرامى اسلام (ص) نقل شده است. اگر چه همه این روایات را نمى توان به طور قطع صحیح دانست، لکن به سبب کثرت نقل آنها، علم و یقین حاصل مى شود که آن حضرت غیر از قرآن کریم، معجزات دیـگـرى نیز داشته است؛ مانند شق القمر، اطاعت جمادات و نباتات از ایشان و سخن گفتن آنها با آن حضرت، خبردادن حیوانات به حقانیت آن حضرت، و خبر دادن از غیب و غیره. ب. اعجاز قرآن :برای توضیح اعجاز به پاسخ سوال های 115 و 70 و 69 مراجعه شود. 2. امّى بودن پیامبر اسلام (ص ). برای توضیح واژه امی به پاسخ سؤال 2062 مراجعه شود. 3. نبودن اختلاف و تضاد در قرآن: قرآن مجید کتابى است که در طول 23 سال در شرایط و حالات متفاوت نازل شد؛ کتابى که زمانى (همچون عصر پیامبر در مکه) زبان اقلیتى محروم، ستمدیده و تحت فشار و محاصره اجتماعى به حساب مى آمد، و زمانى دیگر (همچون عصر پیامبر در مدینه) نماینده افکار اکثریتى پـیروز و مقتدر محسوب مى شد، و در طول این مدت از لابلاى هزاران حادثه تلخ و شیرین گذشت. قرآن کتابى است که از موضوعات متنوع سخن مى گوید و مانند کتاب هاى معمولى تنها یک بحث اجتماعى، سیاسى، فلسفى، حقوقى یا تاریخى را تعقیب نمى کند. قرآن گـاهى درباره توحید و اسماء و صفات خدا و اسرار آفرینش بحث مى کند و زمانى درباره احکام، قوانین و آداب و سنن و هنگام دیگرى درباره امّت هاى پیشین و سرگذشت تکان دهنده ایشان و زمان دیـگـرى درباره نصایح و عبادات و رابطه بندگـان با خداوند متعال و زمانى هم درباره جهان پس از مرگ و فرجام انسان ها و بهشت و جهنّم و ... . چنین کتابى با این مشخصات به طور طبیعی نباید خالى از تضاد و تناقض و نوسان هاى زیادى باشد، هر چند که نویسنده آن از نوابغ و متفکّران بزرگ باشد؛ چـون معلومات بشر روبه تکامل است و در طول زمان یکسان نیست. اما هنـگـامى که مى بینیم با تمام این جهات، همه آیات آن هماهنگ و خالى از هر گونه تضاد و اختلاف است، به خوبى درمى یابیم که این کتاب زاییده افکار انسانى نیست، بلکه از سوى خداوند متعال نازل شده است. قرآن کریم در آیه اى به این حقیقت اشاره کرده و صریح مى فرماید: «اَفَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْانَ وَ لَوْ کانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِاللّهِ لَوَجَدُوا فیهِ اخْتِلافاً کَثیراً»؛[1] آیا در قرآن نمى اندیشند؟ اگر از سوى غیر خدا بود، بطور مسلّم اختلاف فراوانى در آن مى یافتند. (لکن در قرآن اختلاف نمى یابند، بنابراین، از سوى غیر خدا نیست). قراین نبوّت[2] یکى از راه هایى که مى توان حقّانیت مدعى رسالت را از آن به دست آورد، بررسى قراین و شواهد است که در محاکم قضایى گاهى براى فهمیدن حقانیت کسى در ادعایش، مورد استفاده قرارمى گـیرد. این قراین را در ارتباط با رسالت رسول اکرم (ص) بررسى مى کنیم. الف. پاره اى از خصوصیات اخلاقى و سوابق پیامبر اسلام (ص):[3] . [1] النساء،82. [2] نبوت از دیدگاه قرآن و روایات،ج 4، ص 7؛ المکتبة الشامله. [3] نبوت عامه، ص63؛ مکتبة الشامله. 🌐منبع:اسلام کویست ✅ ادامه مطالب👇 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
هدایت شده از ادله تفصیلی کانال