eitaa logo
دین کده
194 دنبال‌کننده
368 عکس
19 ویدیو
10 فایل
دین شامل۴(چهار) بخش است که محوراین کانال است.که عبارتند از: ١.باورها ٢.احکام ٣.اخلاق ۴.حقوق که بصورت برهانی درقالب گفتگویی وداستانی بیان میشود کانال ما Http://Eitaa.Com/din20m
مشاهده در ایتا
دانلود
دین کده
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 خلاصه پرسش معنای احتکار چیست؟ و آیا در روایات نکوهش شده است؟ پرسش معنای احتکار چیست؟ و آیا در روایات معصومین نکوهش شده است؟ لطفاً چند مورد از احکام مربوط به آن‌را بنویسید. پاسخ اجمالی احتکار از مادۀ «حکر» است، و حکر به معنای ذخیره کردن طعام به امید و انتظار چیزی است. به کسی که این عمل را انجام می دهد «محتکر» گفته می‌شود. به نظر برخی از لغت‌شناسان، احتکار به معنای جمع آوری و نگهداری طعام و آنچه که خورده می‌شود(ارزاق)، به امید گران شدنش؛ است.[1] محتکر از نگاه روایات دربارۀ احتکار روایات متعددی رسیده است که در چند بخش به برخی آنها اشاره می‌شود.[2] الف. احتکار موجب سقوط خصلت‌های انسانی است: امام علی(ع) می‌فرمایند: «احتکار رذیلت(پستى) است».[3] «احتکار خصلت فاجران است».[4] و «رنج رساندن به مردم از راه احتکار، از خصلت‌هاى مردم جاهل است».[5] ب. محتکر گنهکار است؛ امام على(ع): «محتکر اهل معصیت و گناه کار است ».[6] ج. محتکر ملعون است؛ پیامبر اسلام(ص) در این باره می‌فرماید: «محتکر ملعون است».[7] امام موسی کاظم(ع) از پیامبر(ص) روایت می‌کند: «... اگر بندهاى به عنوان دزد، به نزد خدا رود، در نظر من بهتر است تا به عنوان «محتکر»، که چهل روز ارزاق را احتکار کرده باشد...».[8] د. عذاب محتکر در آخرت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «نگاهى به دوزخ افکندم، درّهاى دیدم که مىجوشید، (به مالک دوزخ) گفتم: اى مالک! این درّه جاى کیست؟ گفت: جاى سه گروه: محتکران، اشخاص دایم الخمر، و دلّالان زنا».[9] حکم شرعی احتکار: به طور مسلّم، احتکار در شرع مقدّس نهی شده است. عدۀ زیادی از فقها نیز حکم به تحریم آن داده‌اند،[10] اگرچه برخی دیگر، دلایل حرمت را کافی ندانسته و حکم به کراهت داده اند.[11] اما در هر صورت برخی از مجازات‌های محتکر (مانند به فروش گذاشتن اموال احتکار شده) مورد اجماع علما است.[12] اگرچه حرمتِ احتکار بر اساس آنچه در روایات آمده و نظر مشهور هم همان است، فقط در غلّاتِ چهارگانه و در روغن حیوانى و روغن نباتى است که طبقات مختلف جامعه به آن نیاز دارند؛ ولی حکومت اسلامى هنگامى که مصلحت عمومى اقتضا کند، حق دارد از احتکار سایر احتیاجات مردم هم جلوگیرى کند و اجراى تعزیر مالى بر محتکر در صورتى که حاکم صلاح بداند، اشکال ندارد.[13] [1]. ابن منظور، لسان العرب،ج 4، ص 208،دار صادر، چاپ سوم، بیروت، 1414ق. [2]. نک: حکیمی، برادران، الحیاة، ج 5، ص 623، ترجمه احمد آرام، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران، 1380ش. [3]. تمیمی آمدی، عبد الواحد بن محمد، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، محقق و مصحح: درایتی، مصطفی، ص 361، ح 8200، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ اول، 1366ش؛ الحیاة، ج 5، ص 627. [4]. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص 361. [5]. همان. [6]. ابن حیون، نعمان بن محمد مغربی، دعائم الإسلام و ذکر الحلال و الحرام و القضایا و الأحکام، محقق و مصحح: فیضی، آصف، ج 2، ص 35، مؤسسة آل البیت(ع)، قم، چاپ دوم، 1385ق. [7]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، دار الحدیث، ج 10، ص 60، قم، چاپ اول، 1429ق. [8]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 3، ص 159، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413ق. .[9] شیخ حر عاملى، وسائل الشیعة، ج 17، ص 426، مؤسسة آل البیت(ع)، قم، چاپ اول، 1409ق. [10]. امام خمینی در کتاب بیع خود می‌نویسد: «اقتضای اکثر روایات؛ حرمت احتکار است». نک: امام خمینی، کتاب البیع ، ج 3، ص 611، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، چاپ اول، 1421ق. [11]. صیمری، مفلح بن حسن، غایة المرام فی شرح شرائع الإسلام، ج 2، ص 32، دارالهادى، چاپ اول، بیروت، 1420ق. [12]. همان. .[13] امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، ج 2، ص 1027، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق. 🌐منبع:اسلام کوىست 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 تفسیر احتکار درکلام کارشناس مذهبی: حجت الاسلام رضا محمدی کارشناس مسائل دینی در مورد احتکار گفت: احتکار از واژه حکر به معنای ذخیره کردن مواد غذایی به منظور بالا رفتن قیمت آن است. در اصلاح فقه هم احتکار به معنی ذخیره کردن بعضی از مواد غذایی که بیشتر بین مردم مورد استفاده می شود، است تا قیمت آن بالا برود. در فقه اختلاف نظرهایی هست مثلا نظر بعضی از فقها این است که همه مواد غذایی مشمول این قاعده می شوند و برخی دیر معتقدند که تنها گندم، جو، خرما و مویز و روغن را شامل می شود. وی ادامه داد: لذا احتکار همان ذخیره کردن مواد غذایی است که برخی تا سه روز و برخی تا چهل روز نگه داشتن مواد غذایی را احتکار می دانند که اینها دیگر احکام فقهی است. وی افزود: آنچه قابل توجه است این است که احتکار را ما به دو مفهوم می توانیم ذکر کنیم؛ یکی همان مفهوم فقهی است که احکام خاص خود را دارد و یکی مفهوم اجتماعی و امروزی آن است. این کارشناس دینی گفت: اگر حاکم اسلامی صلاح دید، هر جنس مورد نیاز مردم اعم از غذایی و غیر غذایی می تواند مشمول حکم احتکار قرار بگیرد و تمام احکام آن از جمله تعزیر و به فروش رساندن آن و... بر همه اجناس مترتب می شود. احتکار در مفهوم اجتماعی معنای وسیعی می یابد وی ادامه داد: احتکار در مفهوم اجتماعی معنای وسیعی می یابد و احکام آن مانند مدت و کم و کیف و جنس و... متفاوت می شود که تابع حاکم است که اگر حاکم تشخیص داد برای هر کدام می تواند تعزیر وضع شود. محمدی گفت: الان فتوای همه مراجع همین است. احتکار از اموری است که اگر حاکم شرع تشخیص داد احکام آن بر همه اجناس وضع می شود. ✅ادامه دارد.... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
دین کده
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 ؟ ✳️آیا خرید زیاد از طرف مردم احتکار هست؟ . خرید مازاد بر نیاز توسط برخی مردم وی در مورد خرید مازاد بر نیاز توسط برخی مردم که ممکن است بر قیمت ها اثر بگذارد گفت: این مسئله نمی تواند به معنی احتکار به معنای فقهی آن باشد. در احتکار قید ذخیره کردن برای فروش وجود دارد. اما در اینجا این مسئله از دو جنبه قابل بررسی است. اول جنبه اخلاقی است. سیره اهل بیت هیچگاه اینگونه نبوده است. دوم اینکه باز هم این مسئله تابع نظر حاکم شرع است و اگر حاکم فتوا دهد که مردم نباید بیش از نیاز روزانه جنسی را ذخیره کنند، باید رعایت شود. حجت الاسلام محمدی گفت: وقتی در مدینه قحطی شد، امام صادق از اطرافیان خود سوال کردند که ما چقدر آذوقه داریم؟ گفتند مثلا 10 ماه. حضرت فرمودند همه را بفروشید و آذوقه را مثل همه مردم به صورت روزانه بخرید. از این موارد در سیره اهل بیت فراوان داریم. وی در مورد مضرات احتکار گفت: اولین ضرر احتکار این است که اخلاق در جامعه اسلامی سقوط می کند. وقتی جامعه اسلامی از اخلاق تهی شد آن جامعه دیگر جامعه اسلامی نیست. دوم اینکه احتکار حکایت از این دارد که ایمان در جامعه نیست. یعنی جامعه از ایمان تهی شده است وگرنه اگر ایمان داشتند این کار را نمی کردند. لذا اگر جامعه ای دچار این امور شد، آن عقاید و باورها و ایمان اسلامی را از دست داده است. وی افزود: پیامبر می فرماید «لا یحتکر الطعام الا الخاطی» یعنی جز فرد خطا کار کسی احتکار نمی کند. امیرالمومنین می فرمایند «الِاحْتِکَارُ دَاعِیَةُ الْحِرْمَان» یعنی احتکار موجب محرومیت می شود؛ که این می تواند هم محرومیت فرد و هم محرومیت جامعه را شامل شود. حضرت در نقل دیگری می فرمایند «الاحتکار شیمه الفجّار» یعنی احتکار خصلت انسان های نابکار و فاجران است. حضرت می فرمایند «الاحتکار رذیله» یعنی احتکار رذیلت (پستی) است. از این دست روایت خیلی زیاد داریم. محمدی گفت: امیرالمومنین در آن عهدنامه معروفی که برای مالک نوشتند می فرمایند «أَنَّ فِی کثِیرٍ مِنْهُمْ ضِیقاً فَاحِشاً وَ شُحّاً قَبِیحاً وَ احْتِکاراً لِلْمَنَافِعِ وَ تَحَکماً فِی الْبِیَاعَاتِ وَ ذَلِک بَابُ مَضَرَّةٍ لِلْعَامَّةِ وَ عَیْبٌ عَلَی الْوُلَاةِ فَامْنَعْ مِنَ الِاحْتِکارِ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ(ص) مَنَعَ مِنْهُ» یعنی بدان که بسیاری از ایشان(بازاری ها و تجار) در داد و ستد به شدت سختگیر و تنگ نظر و دارای بخلی قبیح هستند و احتیاجات و مواد خوراکی مردم را احتکار می نمایند و نیز در خرید و فروش، زورگو می باشند که این امر، در زیان رسیدن به عامه مردم را می گشاید و برای والیان، عیبی به حساب می آید بنابراین احتکار را منع کن که همانا رسول خدا(ص) از آن، منع فرمود. محتکر از رحمت خدا دور است وی افزود: از آن طرف در روایات ما به محتکر بسیار حمله شده است. پیامبر فرمود «المحتکر ملعون» محتکر از رحمت خدا دور است. پیامبر در نقل دیگری می فرمایند کسی که در بازار دست به احتکار می زند مانند کسی است که ملحد است و کتاب خدا را انکار می کند. پیامبر می فرمایند «بِئسَ العَبدُ المُحتَکِرُ، إنْ أرْخَصَ اللّه ُ تعالی الأسْعارَ حَزِنَ ، و إنْ أغْلاها اللّه ُ فَرِحَ» یعنی بد بنده ای است محتکر! اگر خداوند متعال قیمت ها را کاهش دهد، او اندوهگین می شود و اگر گران کند شاد می گردد. نقل دیگری از پیامبر داریم که فرمودند «یُحْشَرُ الحَکّارونَ و قَتَلَهُ الأنْفُسِ إلی جَهَنّمَ فی دَرَجهٍ» یعنی محتکران و کسانی که انسان های بی گناه را می کُشند در جهنم هم ردیف و هم درجه هستند. محتکر از نعمت محروم می شود حجت الاسلام رضا محمدی در پایان در مورد راه های پیشگیری از احتکار گفت: اولاً ما باید یک مقدار بیشتر روی ایمان مردم کار کنیم. دوم اینکه ما باید فرهنگ سازی کنیم چه بسا در اروپا فرهنگشان از این حیث از ما بهتر باشد و از ما مسلمان تر باشند. سوم اینکه مسئولین باید توجه داشته باشند که آنها مسئولند و نباید اجازه دهند که جامعه به این شکل دربیایند. نامه امیرالمومنین به مالک را عرض کردم که حضرت می فرماید برای مسئولین عیب و ننگ است که وضعیت جامعه مسلمین اینگونه باشد و چنین فرد محتکری در جامعه باشد. چهارم اینکه ما باید توجه داشته باشیم که خدا و پیامبر هست و روزی ما دست خداست و با این کارها کسی روزی اش زیاد نمی شود بلکه روایت امیرالمومین می فرماید که محتکر از نعمت محروم می شود و احتکار باعث زوال نعمت می شود. 🌐منبع: مهر 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
دین کده
🔴 💠 پيامبرصلّی الله عليه و آله: ✍ زن اگر از خانه خودش با و زينت و معطر خارج شود و شوهرش به اين كار او باشد، به هر قدمی كه آن زن بر می‌دارد برای شوهرش خانه‌ای در بنا می‌گردد. 📕بحارالانوار، ج۱۰۰،ص۲۴۹
دین کده
🌷 میلاد فرخنده و با سعادت اسوه تمام عیار مکارم و قله رفیع فضائل،حضرت فاطمه زهرا سلام الله، هفته ی بزرگداشت مقام زن و روز مادر را به همه مادران و زنان سرزمینمان تبریک و تهنیت میگوییم 🌷 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
دین کده
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:جایگاه زن در کنار مرد شماره:72 ؟ یک جعبه شیرینی برای سالروز تولد حضرت زهرا علیهاالسلام خریدم بردم در کلاس تقسیم کنم. از استاد اجازه گرفتم و شیرینی رو تقسیم کردم. استاد به شوخی به من گفت:جیباتم برای خانمت خالی کردی یانه؟ گفتم:در توانم بود هدیه ایی خریدم. استاد گفت:موقع ما مردها میرسه,اقتصاد رکود میگیره و تنها جورابها به فروش می رسه یکی از بچه ها گفت:نمی دونم طوری که خرج میشه فعلا خانم ها بر مردها مسلطن نه مردها. به نظرم خلاف نظر قرآنه. استاد بهش گفت: مگر قرآن چی بیانی داره که میگی اینجا رعایت نمیشه؟ او گفت:برتری مرد بر زن. استاد گفت:اگر نظرت در مورد آیه الرجال قوامون علی النسا هست,منظورش برتری مرد به معنای که شما منظورتان هست, نیست. ,چون خدا, برتری را در قرآن تقوا معرفی کرده ونه زن و مرد بودن رو. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
دین کده
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 صریح آیات قرآن و بسیاری از روایات، حکایت از قوام و برتری مرد بر زن دارد، آیه ذیل در همین ارتباط است: «... وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی عَلَیهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لِلرِّجالِ عَلَیهِنَّ دَرَجَةٌ وَ اللَّهُ عَزِیزٌ حَکیمٌ»[1]. برای زنان همانند وظایفی که بردوش آنهاست حقوق شایسته ای قرار داده و مردان را برآنها برتری است و خداوند توانا و حکیم است. اینک این شبهه مطرح است که چرا اسلام از بین دو موجود (زن و مرد) یکی را بردیگری برتری داده و چرا این قوام را به مرد سپرده است؟ در پاسخ این ایراد به چند نکته باید توجه کرد: نکته اول اینکه: زن و مرد دو موجود مستقلّند، دو موجود با مکانیسم های مختلف چه از حیث اندام ظاهری و چه از حیث خصوصیات روحانی، این دو یک دسته نیازهای فردی و اجتماعی دارند، تهیه خوراک و پوشاک و سرپناه مناسب، ارضاء میل جنسی، حوائج روحی و روانی چون مهر و عاطفه، داشتن تکیه گاه محکم در مشکلات و گرفتاری های زندگی و... از این جمله اند. وجود اختلاف فاحش در آنها از شکل و شمایل ظاهری تا اندامهای متضاد و نیز روحیات گوناگون و گاهی متباین موجب شده است که هریک برای حل معماهای حیات خود به دیگری محتاج باشد، بنابراین اگر این دو موجود مستقل با هم نباشند، مشکلاتشان رفع و حوائجشان برآورده نمی شود، رفع نیازها بستگی تام به هماهنگی آنان با هم دارد و لذا گفته می شود این دو مکمل یکدیگرند و بدون هم، هردو ناقص بوده و توازن طبیعت فرومی ریزد. علی هذا سؤال از اینکه چرا خداوند این دو موجود را گوناگون خلق کرده است؟ مثل این است که پرسیده شود چرا همه عالم از نبات و گیاه خلق نشده و یا چرا در انسان اعضای مختلف آفریده شده است؟ نکته دوم اینکه: واحد اجتماعی، محتاج به ریاست و حکومتی است که نظم و انضباط را بیافریند، هرواحد اجتماعی خرد و کلان بدون نظم از هم می پاشد و چنین نظمی بدون ناظمی حکیم امکان پذیر نیست، ناظمی واحد؛ و خداوند در اثبات وحدانیت خالق هستی می فرماید: لَوْ کانَ فِیهِما آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتا[2]. اگر در آسمان و زمین جز «اللَّه» خدای دیگری می بود، نظم جهان بهم می خورد. خانواده که کوچکترین واحد اجتماعی است به واسطه اصطکاک بیشتر اعضای آن با هم نسبت به سایر واحدها، بزرگترین واحد اجتماعی از نظر کثرت روابط و کیفیتهای متنوع آن شمرده می شود، این واحد اجتماعی نیز محتاج به نظم است و ناظم باید یکی از دو عضو این واحد یعنی زن یا مرد باشد. می دانیم بدن و روان زن و مرد به یک گونه نیستند در یکی احساسات قوی است و عاطفه در حد نهایی خود است ولی نیروی عقلانی و دورنگری ضعیف است، دیگری تدبّر قوی تری دارد ولی احساسات او بسیار اندک می باشد این اختلاف باعث شده است زن حساس و لطیف با بدن نحیف نتواند چون مرد و بی کم و کاست در اجتماع حاضر شود. از سوی دیگر وظایف مرد در قبال خانواده بسیار بیشتر است و همین دونکته باعث شده است مرد به عنوان رییس خانواده معین گردد. البته این مهم را نباید از نظر دور داشت که ریاست مرد در خانواده چون دیگر واحدهای اجتماعی نیست، به عبارت دیگر ریاست مرد ریاستی قهری نبوده و توأم با صلح و صفا و سازش می باشد به همین خاطر: 1- مرد حق ندارد و خارج از وظایف شرعی زن، از وی چیزی بخواهد و باری بیش از طاقت مشروع بر او تحمیل کند. 2- تندخویی و پرخاش در قانون خانواده ممنوع بوده و مهر و عطوفت بر همه چیز حاکم است. 3- حتّی حقوق اشخاص که در اسلام از اهمیت بسیاری برخوردارند و بر ذره ای از حقوق الناس عواقب سنگینی عنوان شده است، در محیط خانواده رنگ تسامح می گیرند و قوانین خشک و بی روح در این مکان مقدس مطرود است. بنابراین ریاست مرد حکایت از برتری مرد بر زن ندارد بلکه تنها براساس حکمی فطری و عقلی وضع شده است، چون برتری انسان برانسان دیگر در دین مقدس اسلام تنها براساس معیار تقوا سنجیده می شود و لاغیر. پی نوشت ها [1] سوره بقره، آيه 228. [2] سوره انبياء، آيه 22. 🌐منبع:اطلاع رسانی حوزه 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
دین کده
امیرالمؤمنین عليه السلام: زبان از دل نيرو مى گيرد، و دل به غذا برپاست. پس بنگر كه دل و جسمت را با چه تغذيه مى كنى، كه اگر غذا حلال نباشد، خداوند، نه تسبيح گويى تو را مى پذيرد و نه سپاس گزارى ات را تحف العقول، صفحه 175 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
دین کده
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:چیستی سیاست اقتصاد مقاومتی؟ شماره:73 درون بانک نشسته بودم تا نوبتم برسه. تلوزیون روشن بود،شبکه خبر در مورد اعتراضات بعضی از مردم در کشورهای اروپای به سیاست اقتصاد ریاضت اقتصادی داشت پخش میکرد. یک جوانی که خود منتظر بودتا نوبتش بشه،گفت:این سیاست را خودمون هم داریم که! گفتم:سیاستی که سیاست کشوره، اقتصاد مقاومتی نه ریاضت اقتصادی. اوگفت:چه فرقی میکنه؟در هر دو سیاست یک راهکار داره،آنکه باید مقاومتی باشه، که هردویش را امروز فشار بر مردم را می بینم. گفتم:اولا،تفاوت اساسی دارند این دو سیاست. دوما،شاید بخاطر بد اجرا کردن این اثر خوب اقتصادمقاومتی، توی جامعه اثر خوبش را احساس نمی کنند. گفت:مگر این دو چه فرقی میکنه که میکی اثرخوبش به ما کم رسیده؟ گفتم:من هم این تفاوت را زیاد متوجه نبودم تا اینکه از استاد دانشگایمان در مورد تفاوت دو سیاست اقتصادی سوال کردم و او در جوابم گفت: اقتضاد ریاضتی، همان‌طور که از صفتش پیداست، مبتنی بر پذیرش سختی‌های مضاعفیه که از سوی دولت به مردم تحمیل میشه. رویکرد «اقتصاد ریاضتی» که برای کاهش هزینه‌های دولتی - کاهش کسری بودجه و نیز ذخیره برای پرداخت دیون خارجی و داخلی انجام می‌پذیرد، اموری چون: افزایش مالیات‌ها، کاهش حقوق و دستمزد، افزایش سن بازنشستگی، کاهش حقوق بازنشستگی، کاهش خدمات دولتی، استقراض خارجی ... و در نهایت اخراج‌های دسته‌جمعی کارمندان و کارگران (به ویژه حقوق بگیران دولت) است. اما اقتضاد مقاومتی، همان‌طور که از واژه مقاومت پیداست، رویکرد مبارزاتی در مقابله با تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی تحمیل شده از بیرون داره. اقتصاد مقاومتی در واقع تبدیل «تهدید به فرصت» است، مقاومتی در قبال تنگناهای ایجاد شده است، لذا به هیچ وجهی رویکردهای اقتصاد ریاضتی را ملزم نمی‌ کنه. از رویکردهای اقتصاد مقاومتی می‌تونیم به مواردی چون: کارآفرینی، صرفه‌جویی در مصرف، افزایش صادرات غیر نفتی، حمایت از تولید داخلی، ارتقای کمیت و کیفیت تولید، افزایش تولید داخلی کالاها و محصولات وارداتی، تولید علم، رشد صنایع متفاوت، دور زدن تحریم، کاهش هزینه‌های دولتی، فرهنگ‌سازی در سرمایه گذاری‌های خرد و کلان بخش خصوصی (که ناگهان بخش عظیمی از مردم عادی همه صراف و خریدار ارز و طلا نگردند)، کاهش واردات غیر ضروری، عدم تخصیص ارز به قیمت ارزان به وارد کنندگان کالاهای لوکس یا غیر ضروری، تخصیص و مصرف بودجه به تناسب نیازها و اولویت‌ها، اصلاح امور بانکی و ...، اشاره کرد. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
دین کده
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 تبیین اقتصاد مقاومتی(6): "تفاوت اقتصاد ریاضتی با اقتصاد مقاومتی" هدف نهایی و اساسی اقتصاد مقاومتی، این است که کشور از جهت اقتصادی مقاوم شود و بتواند در مقابل توطئه های دشمنان مقاومت نماید.این مسئله مهم ترین نقطه افتراق اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی است. پژوهش خبری صدا و سیما: اقتصاد مقاومتی با تاکید بر ارائه آزادی عمل بیشتر به مردم و اقتصاد داخلی و حتی افزایش برنامه های توسعه ای سعی می نماید خود را در مقابل توطئه های دشمنان و حتی رقبای اقتصادی مقاوم کند تا شرایط اقتصادی که بعضاً از جانب رقبا بر اقتصاد ملی تحمیل می شود، نتواند زمینه تسلط آنان را بر کشور فراهم کند. حمایت از مردم، نقطه مرکزی اقتصاد مقاومتی است در حالی که در اقتصاد ریاضتی حمایت از طلبکاران (وام دهندگان مانند بانک جهانی، کشورهای دیگر و سایر اعتبار دهندگان) از طریق ایجاد محدودیت برای مردم و اقتصاد ملی، نقطه تمرکز سیاست های اقتصادی قرار می گیرد. یکی از روش های رسیدن به اقتصاد مقاوتی از راه صرفه جویی است نه ریاضت؛ در حال حاضر ما شاهد آن هستیم که برخی مدیران به اشتباه ریاضت را به جای مقاومت و صرفه جویی در دستور کار خود قرار داده که میتوان به عدم آگاهی آنان از این دو مقوله اشاره کرد. برخی افراد اقتصاد مقاومتی و ریاضت اقتصادی را یکی می دانند و یا تصور می کنند اقتصاد ریاضتی یکی از شاخه های اقتصاد مقاومتی است در حالی که این دو اصطلاح کاملا متفاوت بوده و هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند برای روشن شدن موضوع به شرح تفاوت ریاضت اقتصادی با اقتصاد مقاومتی می پردازیم. "تفاوت اقتصاد ریاضتی با اقتصاد مقاومتی" 1. ریاضت اقتصادی بار سختی مشکلات اقتصادی را بر روی دوش مردم قرار می دهد؛ نه طراحان برنامه های اقتصادی و دستگاه اجرایی. اما اقتصاد مقاومتی بار سختی ها بر دوش طراحان، برنامه ریزان و مجریان طرح اقتصادی قرار می دهد. 2. ریاضت اقتصادی یک برنامه کوتاه‌مدت، تصادفی با آزمون و خطا، ولی اقتصاد مقاومتی یک الگو از جنس بازسازی تدریجی است. 3. ریاضت اقتصادی یک واکنش اضطراری و تاکتیکی، ولی اقتصاد مقاومتی یک حرکت پیشرفت راهبردی است. 4. ریاضت اقتصادی یک برنامه انقباضی هزینه با رویکرد کاهش هزینه‌های عمومی دولت و بخش عمومی است، ولی اقتصاد مقاومتی یک الگوی منسجم همه‌جانبه، در برگیرنده همه ابعاد جامعه برای شکوفایی استعداد‌های درونی سامانه اقتصاد در جهت انبساط نظام تولید و فعالیت‌های اقتصادی حقیقی است. 5. ریاضت اقتصادی یک برنامه جبرانی بدون هدف در جهت تبدیل فشارها و بازگشت به تعادل موقت در الگوی موجود نظام سرمایه‌داری است، ولی اقتصاد مقاومتی یک الگوی جایگزین با هدف تغییر همه‌جانبه شرایط و بناگذاری یک سامانه جدید است. 6. ریاضت اقتصادی یک واکنش به دنبال عمل افراط‌گونه هزینه کردن بیش از توان بودجه که با مالیات از مردم تأمین می‌شد و یک برنامه تحمیلی تأمین مجدد هزینه از مردم و بر دوش مردم و علیه مردم و برای مواجه با واکنش منفی مردم است، ولی اقتصاد مقاومتی یک الگوی در جهت شکوفایی نقش مردم است. 7. ریاضت اقتصادی با رویکرد برون‌گرایی و تزریق پول بی‌پشتوانه اجرا می‌شود، ولی اقتصاد مقاومتی یک الگوی درون‌گرا با راهبرد اصلاح الگوی مصرف و تقویت تولید داخلی است. 8. ریاضت اقتصادی یک واکنش مجدد ناعادلانه منبعث از یک الگوی عدالت‌گریزاست، ولی اقتصاد مقاومتی در صدد طراحی یک الگوی جدید عدالت‌محور است. 9. ریاضت اقتصادی حاصل یک اجماع فکری بیرونی و برنامه تحمیلی صندوق بین المللی پول و بانک جهانی است، ولی اقتصاد مقاومتی یک الگوی بومی است. ✅ادامه دارد.... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
دین کده
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 #سوالات_مردم_از_شما #تفاوت_اقصاد_مقاوتی_و_ریاضتی_اقتصادی تبیین اقتصاد مقاومت
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 📢ادامه قبل👇 . 10. ریاضت اقتصادی یک عقب‌گرد راهبردی از الگوی سرمایه‌داری است، ولی اقتصاد مقاومتی در جهت اثبات پدیده قدیم وحیانی نظری و عملی جدید و یک الگوی جدید بر مبنای الگوی موفق عملی اسلامی است. 11. ریاضت اقتصادی انسجام یک برنامه را ندارد، ولی اقتصاد مقاومتی یک الگوی مبتنی بر برنامه خواهد بود. 12. ریاضت اقتصادی یک سیاست کوتاه مدت است. در حالی که اقتصاد مقاومتی یک سیاست بلندمدت است. 13. ریاضت اقتصادی یک طرح اقتصادی بسیار محدود است. اقتصاد مقاومتی یک طرح جامع و فراگیر در همه ابعاد اقتصادی است. 14. ریاضت اقتصادی ضد مقاومت است. این در حالی است که اقتصاد مقاومتی اصولاً برای افزایش قدرت مقاومت یک ملت طراحی شده است. 15. ریاضت اقتصادی ما با محدودیت در منابع و سرمایه‌ها رو‌به‌رو هستیم و به‌ناچار باید با سهمیه‌بندی و کم‌مصرف کردن با محدودیت‌های موجود مقابله کنیم؛ اما در اقتصاد مقاومتی محدودیتی در منابع وجود ندارد بلکه استفاده بهینه از منابع موجود باید طی یک برنامه زمان‌بندی شده صورت گیرد 16. ریاضت اقتصادی مالیات ها را به عنوان ابزارهایی در اختیار ثروتمندان و بانک ها قرار می دهد که بتوانند سرمایه خودشان را بهتر به حرکت در بیاورند. اما در اقتصاد مقاومتی درآمدهای مالیاتی در اختیار اقتصاد ملی است که منجر به شکوفایی اقتصاد ملی می شود. 17. در ریاضت اقتصادی و هم در اقتصاد مقاومتی مردم، محور و کانون تمرکز اصلی به شمار می روند. با این تفاوت که در ریاضت اقتصادی در بروز مشکلات و سختی های اقتصادی کشورهای رقیب و شرکت های بزرگ دخیل هستند. اما در حل این مشکلات این مردم هستند که به تنهایی باید بار تمام سختی ها را به دوش بکشند تا مبادا منافع اعتباردهندگان ذرهای دچار خطر شود. اما در اقتصاد مقاومتی نیز مردم محورند؛ اما نه فقط محور تحمل سختی ها بلکه تکیه گاه اصلی تمام فعالیت های اقتصادی به شمار می روند. جمع بندی: نکات اساسی ریاضت اقتصادی به خوبی نشان می دهد که این نوع از سیاست اقتصادی اصولاً نه تنها هیچ گونه سنخیتی با اقتصاد مقاومتی ندارد، بلکه نقطه مقابل آن قرار دارد. هدف نهایی و اساسی اقتصاد مقاومتی، این است که کشور از جهت اقتصادی مقاوم شود و بتواند در مقابل توطئه های دشمنان مقاومت نماید.این مسئله مهم ترین نقطه افتراق اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی است. ریاضت اقتصادی با فشار به مردم و اقتصاد داخلی و حتی کاهش برنامه های توسعه ای کشور، سعی می نماید کشورهای دیگر را راضی کند. این کشورها اگرچه در ظاهر ممکن است دشمن هم تلقی نشوند اما حداقل موضوع این است که قدر مسلم از نظر اقتصادی رقیب هستند و امروزه همگان می دانند که رقابت در عرصه اقتصاد تفاوت چندانی با جنگ در عرصه نظامی ندارد. چه بسا تبعات شکست در رقابت اقتصادی بسیار وسیعتر و مخرب تر برای یک کشور باشد. این در حالی است که اقتصاد مقاومتی با تاکید بر ارائه آزادی عمل بیشتر به مردم و اقتصاد داخلی و حتی افزایش برنامه های توسعه ای سعی می نماید خود را در مقابل توطئه های دشمنان و حتی رقبای اقتصادی مقاوم کند. اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که جنس ابعاد آن اقتصاد پیش برنده در قالب بزرگ کردن ابعاد اقتصاد، در قالب قابلیت بخشی به مکانیزم اقتصاد، متغیرهای اقتصادی را پر سود کردن، ظرفیت های اقتصادی را به جریان درآوردن، فرصت های اقتصادی را بهبود بخشیدن، تکامل یافتگی در متن اقتصاد، حرکت به سمت اقتصاد خودکفا و پویاست که بتواند نرخ و شاخص های بهره وری را افزایش دهد، ظرفیت های سرمایه گذاری را پر قدرت رو به جلو مدیریت کند و از همه مهمتر حضور و نقش مردم را در اقتصاد بتواند به گونه ای ظرفیت ساز کند که راهبری های اقتصادی در اختیار مردم باشد. در شماره بعدی بخش دیگری از چیستی اقتصاد مقاومتی و تفاوت آن با اقتصاد ریاضتی را تشریح خواهیم کرد. پژوهش خبری//اسماعیل کوشکباغی 🌐منبع:خبر گذاری صدا وسیما http://www.iribnews.ir/004vbx 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
☘اللهُـــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَــــــــرَج☘ 🌟بیا دوباره پاك كن 🌿 🌿زجاده ها غبار را🌹 🌟به عاشقان نويد ده🌿 🌿 رسيدن بهار را🍃 🌟ببين دلم گرفته و🌿 🌿 بهانه مي كند تورا✨ 🌟به من بگو كه مي رسي🌿 ، 🌿زدل مبر قرار را🌸 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🕌قال الصادق (ع): ⭐️مَن أقَرَّ بِالأئِمَّهِ مِن آبائي وَ وُلدي وَ جَحَدَ المَهديَّ مِن وُلدي ، کانَ کَمَن أقَرَّ بِجَميعِ الأنبياءِ وَ جَحَدَ مُحَمَّداً صلي الله عليه و آله و سلم . ✅هر که به امامان از نياکان و فرزندانم معتقد باشد و مهدي از فرزندانم را انکار کند ، 🖊همانند کسي است که به همگي پيامبران معتقد باشد و محمد صلي الله عليه و آله و سلم را انکار کند . 📚منبع: کمال الدين 2/411 و 338
دین کده
🌷امام حسين عليه السلام: 💪قويترين فرد در ايجاد ارتباط كسى است كه با كسى كه از او بريده رابطه برقرار كند ✨إنّ أوْصَلَ النّاسِ مَن وَصَلَ مَن قَطَعَهُ 📚ميزان الحكمه جلد1 صفحه79 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
دین کده
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:اختلاف در مبنای فقهی و دو روز متفاوت عیدفطر. شماره:74 ؟ روز عید فطر بود. رفته بودیم برای نماز عید مسجد. چند نفر از اهالی محله, در مسجد ایستاده بودن و داخل مسجد نمی رفتن. گفتم:چرا بیرون مسجد جمع شدید, بیاید داخل, الان حاج آقا میاد. در این حین بود گروهی هم محله ها با ماشین به در مسجد اومدن. با تعجب گفتم:این وقت صبح کجا بودید؟ یکی از اونا گفت:مرجع ما امروز عید اعلام نکرده ,میخواستیم با امروز مثل مردم روزه نباشیم بعدا قضاش کنیم ,رفتیم بیرون شهر تا23کلیومتر از شهر دور شدیم ,مطمىن شدیم محدوده شرعی رعایت شده, یک چیزی خوردیم و روزه افطار شد, چرخی زدیم و برگشتیم. یکی از دورن جمعیت ایستاده کنار مسجد, گفت:ما که وسیله نداریم,چه کار کنیم؟ حاج آقا سر رسید وگفت:تا الان پیگیری می کردم,مرجع شما اعلام عید نکرده, اما چون چند عادل طبق فتوای مرجع شما خبر داده اند که ماه را دیده اند, می تونید امروز رو عید بگیرید. گفتم:حاج آقا مراجع هم عادلند,چرا با این حکم عید اعلام نشد؟ حاج آقا گفت: همین عادل ها که میگم,همان بعضی از مراجع اند که مبناشون در حکم دادن در رویت ماه را می دهند با مرجع این مومنین یکیه. اما بعضی مراجع دیگر که مبنایشان با مبنای مرجع شان یکی نیست, در حکم کشف هلال اول ماه,کفایت نمی کنه. گفتم:چطوری فرق میکنه مبنا و روششان در کشف اول ماه قمری ,که بعدا حکمشون تغییر میکنه؟ حاج آقا گفت:بعضی مراجع دیدن ماه را با چشم دیدن قبول دارن وبعضی دیگر علاوه بر چشم ,دوربین هم قبول دارن که اگر ماه با آن دیده بشه ,برای اعلان اولین ساعات ماه قمری کافیه. مرجع این مومنین فقط دیدن ماه را با چشم قبول داره و خبر عادل های که فقط به این روش به رسیدن ماه قمری جدید به ما می دهند قبول داره,نه روش دیدن ماه با دوربین رو. پس اگه باقی مراجع اگر مبنای فقهی شون این باشه که دیدن با دوربین در کشف اول ماه قمری کافیه و با دوربین ببینن. ,برای این مومنین حکم شرعی ثابت نمیکنه که امروز روز عید فطره. اما اگه عادل های مثل بعضی مراجع اعلام عید کنن و با مبنا مرجع این مومنین که دیدن ماه را فقط چشم قبول داره یکی باشه,پس خبرشون در مورد عید فطر برای آنها هم کفایت میکنه. پس امروز میشود برای آنها هم عیدتان باشه, و هم می تونند بنابر فتوی مرجع شون فردا عید شون هم باشه. یکی از نوجوانان که آنجا بود, گفت:حاج آقا برای من درس شد که هر مرجعی را نگیرم تا مثل اینها دچار دردسر و اینقدر پیچیدگی نشم. حاج آقا گفت:اگر چشم هات درد بگیره,چه کار میکنی؟ گفت:معلومه به چشم پزشک می رم. حاج آقا گفت:چرا پزشک عمومی نمی ری؟ گفت:معلومه دیگه,پیش چشم پزشک بریم درصد درمان چشم بیشتره. حاج آقا گفت:دین هم گفته برو پیش مجتهد متخصص تر تا به واقعیت حکم خدا نزدیکتر بشی,که بهش میگن اعلم تر. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯