eitaa logo
دین کده
198 دنبال‌کننده
368 عکس
19 ویدیو
10 فایل
دین شامل۴(چهار) بخش است که محوراین کانال است.که عبارتند از: ١.باورها ٢.احکام ٣.اخلاق ۴.حقوق که بصورت برهانی درقالب گفتگویی وداستانی بیان میشود کانال ما Http://Eitaa.Com/din20m
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 🌻🌹🌺🌸🌼🌷🌿☘🍀💐🍃🌹🌻🌺 سال نو را با آسودگی و شادی آغاز کنیم. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 چهارشنبه سوری😁 یا چهارشنبه سوزی😫؟ اگر با شعله و صدای انفجاری که ما باعث آن بودیم کودکی ترسید و پیری رنجید؛ تکلیف چیست؟ اشک کودک و آه مادر را چگونه می‌توان جبران کرد و غم از دل آن پدر و مادر پیر چطور می‌شود زدود؟ 💣متاسفانه در سال ‌های اخیر چهارشنبه سوری پایان سال کم کم به یک معضل اجتماعی و انسانی تبدیل شده که جان و روان انسان ها را در وهله اول هدف قرار داده است. امروزه مراسم چهارشنبه سوری شکل سنتی خود را از دست داده و تبدیل به بازی های خطرناک با مواد منفجره و محترقه شده است. مواد محترقه ای که در زمان انفجار علاوه بر تولید صدای بسیار گوشخراش و آزارنده، آسیب‌های جدی به چشم، دست و سایر قسمت‌های بدن وارد می کنند. ⚖🌿 آن که معتقد به قیامت و روز جزاست به یاد داشته باشد که: «مَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَه [زلزلة/8] هر كس به اندازه ذره اى بدی كرده باشد، آن را مى بیند». زیرا قاضی آن روز همان خدایی است که «لا یَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقالُ ذَرَّةٍ فِی السَّماواتِ وَ لا فِی الْأَرْضِ [سبأ/3] در آسمان ها و در زمین، ذره اى از او پوشیده و پنهان نیست». سلب امنیت و آرامش مردم به بهانه لذت و سُرُور نه تنها روا نیست؛ بلکه مصداق ظلم و تضییع حق الناس است. مردم حق دارند آرامش داشته باشند و در سلامت به سر برند. نادیده گرفتن این حق و تعدی به حقوق آن ها یعنی ظلم به آن‌ها و ظلم به دیگران هم گناهی نیست که تنها با استغفار زبانی و ندامت درونی فیصله یابد. بلکه باید رضایت صاحب حق جلب گردد، و بالاخره دیر یا زود، آتش ظلم، دامن ظالم را می گیرد. امام صادق (علیه السلام) فرمود: «مَنْ ظَلَمَ مَظْلِمَةً أُخِذَ بِهَا فِی نَفْسِهِ أَوْ فِی مَالِهِ أَوْ فِی وُلْدِه [1] هر كس ستمی به دیگری کند به همان ستم، گرفتار می شود؛ یا خودش یا دارائیش یا فرزندش». تفریح و شادی در اسلام حرام نیست به شرط این‌که حرامی در آن نباشد. در غیر این صورت ممنوع و حرام است. مانند آن‌که عده‌ای بخواهند با تمسخر یک نفر، بخندند و شادی کنند. به عزیزانی هم که چندان با فضای آیات و روایات مأنوس نیستند توصیه می‌کنیم به این تک بیت مولوی توجه کرده و در آن اندیشه کنند: «این جهان کوه است و فعل ما ندا     سوی ما آید نداها را صدا»[2] احتمالا شما هم تجربه حضور در کوهستان را داشته‌اید و از تکرار فریادهایتان در بین کوه‌ها لذت برده‌اید. مولوی همین حالت را به تصویر کشیده و می‌گوید افعال و رفتار ما در این دنیا مانند فریاد در آن کوهستان است اگر شما به کوه بد گفتید دیر یا زود همان را که گفته‌اید خواهید شنید و اگر برای او زیباترین کلمات را بر زبان راندید همان‌ها را گوشتان خواهد شنید. اعمال و رفتار ما در دنیا نیز این‌گونه است اگر دلی را شاد کردیم و لبخندی بر لب نشاندیم این کار ما گم نخواهد شد و دیر یا زود اثر آن را خواهیم دید؛ اما اگر به اسم تفریح و شادی و رسم و آیین، دلی را لرزاندیم و اشکی را در آوردیم و ترساندیم و صدمه زدیم؛ منتظر مکافات آن باشیم و یادمان نرود که خدا در کمین است. «إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ [فجر/14] بى ترديد پروردگارت در كمين گاه است».[3] ......................................... پی نوشت: [1]. كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، كافي (ط- دار الحديث)، ج2، ص332، دار الحديث، قم،۱۴۲۹ ق. [2]. مثنوی دفتر اول ص14. [3]. برگرفته از سایت تبیان. 🌐منبع: تبلیغ اینترنتی معاونت تبلیغ حوزه های علمیه 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌹پیامبر خدا(ص) فرمود: کسی که دوست دارد عمرش طولانی و روزیش زیاد شود، نسبت به پدر و مادرش نیکی کند و صله رحم بجای آورد. کنز العمال، ج 16، ص 475. 🌿هشتاد حق والدین والدین بر فرزندان هشتاد حق دارند، چهل حق در حال حیات و چهل حق در حال ممات، اما آن چهل حق در حال حیات  ده تا از آن ها به تن، ده تا به زبان، ده تا به دل و ده تا به مال است. 🌟ده حق به تن 1.  به آن دو خدمت کند حق تعالی فرمود:  وَاخفِض لَهُما جَناحَالذُّلِ مِنَ الرّحمةِ (سوره ی اسرا آیه ی 24) و همیشه پر و بال تواضع و تکریم را با کمال مهربانی نزدشان (پدر و مادر) بگستران. محمد بن فکدر گوید: برادرم نماز شب می‌خواند ولی من پای مادرم را که مریض بود ماساژ می‌دادم و دوست ندارم که ثواب برادرم برای من باشد و ثواب من برای مادرم. 2-      کمال حرمت آن دو را نگاه دارد و احترام نماید. 3.     جلوی آن ها ننشسته و پشت سر ایشان قرار گیرد. 4.  فرمان آن ها را اگر شارع مقدس نهی نکرده، انجام دهد و از نهی آن ها اگر واجب شرعی نباشد، پرهیز و خود داری کند . 5.     روزه ی مستحبی را با اجازه ی آنان بگیرد. 6.     بدون رضای ایشان به سفر غیر واجب عینی نرود. 7.     چون آنان ظاهر شوند، برای آنان برخیزد و تا اجازه ندهند، ننشیند، بلکه پایین تر بنشیند. 8.     در وقت راه رفتن پشت سر آنان راه رود، مگر در جای گِل، یخ، خطر و شب تار. 9.     همیشه با مهربانی به آنان نگاه کند. 10.    همواره آماده ی خدمت به آنان باشد. 🌟ده حق بر زبان 1.     با تندی با آنان سخن نگوید. 2.     صدایش را بر آن ها بلند نکند. 3.     گستاخی و پرخاش نکند. 4.     آنان را به نام نخواند، بلکه بگوید مادر جان، پدر بزرگوارم. 5.     سخن ایشان را قطع نکند. 6.     به امر آن ها را خطاب نکند. 7.     به نهی و عتاب با آنان سخن نگوید. 8.     بر آنان فریاد نزند. 9.     به آن دو اف نگوید و سر برنگرداند. 10.      با ایشان با ادب سخن بگوید. 🌟ده حق به قلب 1.     همیشه با آن دو رئوف باشد و ترحم کند. 2.  آن دو را همیشه دوست داشته باشد، اگر چه از لحاظ مالی آن ها در مضیقه باشند، اگر چه خیال کند به وی خوبی نکرده اند، اگر وی را به ناحق بزنند. حضرت رسولخدا(ص) می فرمود« دوستی پدرت را نگه داری کن و قطع نکن که خدا نور تو را خاموش می کند، رسومات خوب پدر از قبیل نذورات، اطعام و انجام مجالس تبلیغ و روضه ی آنان را حفظ کند 3 . شادی آن دو ، شاد باشد. 4.     در غم آن دو شریک و غم خوار آنان باشد. 5.     با دشمنان پدر و مادر خود دوستی نکند که آن دو می رنجند. 6.     از بدگویی یا کج خویی آنان نرنجد. 7.     اگر به وی ستم کردند، بر آنان خشم نکند، اگر او را زدند ، دستشان را ببوسد. 8.     هر چند حق آنان را به جا آورده، باز ترس کوتاهی و تقصیر داشته باشد.  9.  همیشه در دل قصد کسب رضای آنان را داشته باشد و اگر وی را زجر دادند یا پیر و فرتوت شدند قصد آزارشان را نکند. 10.     در دل طول عمر آن دو را بخواهد، هر چند از زحمت، فقر و بیماری آن دو به تنگ آمده باشد. 🌟ده حق به مال 1.     لباس آن دو را پیش از لباس خود تهیه کند. 2.     آن ها را از طعام خویش بلکه بهتر از طعام خویش بخوراند، زیرا در هر اتفاقی پدر و مادر جلو هستند . 3.     قرض آن‌ها را بدهد. 4.     مخارج سفر آن دو را چه واجب و چه مستحب از زیارت بدهد. 5.     اگر فوت کرده اند و حج یا نماز و روزه دارند، از جانب آن ها نایب بگیرد یا خود بخواند. 6.     اگر مسکن و خانه ندارند، برای آن دو تهیه کند یا اجاره ی خانه ی آن ها را بدهد. 7.     از مال خود در اختیارشان گذارد که هرگاه نیاز یابند، رفع نیاز کنند. 8.  امور آنان را از پزشک، دارو، تعمیرات مسکن، وصول طلب، امور اداری و ... را خود انجام دهد یا مخارج آن ها را تحمل کند. 9.     با مال خود به آن دو عزت بخشد. 10.   مال خود را  مال ایشان بداند، هر چه از اموال او بردارند و یا تصرف کنند به روی آنان نیاورد.
چهل حق بعد از وفات ۱-  تسریع در غسل، کفن و نماز آن دو بنماید. ۲-  از هزینه زیاد کفن و دفن ناراحت نشود. ۳-  مراسم راه طبق دستور شرع انجام دهد. ۴-  طبق وصیت آنان عمل نماید. ۵-  شب دفن صدقه بدهد، نماز وحشت بخواند. ۶-  اگر اهل بازار بوده حساب او را فورا تسویه کند. ۷-  اگر سفارش به ثلث مال خود کرده اند فورا آن را جدا کند. ۸-  برای آنها هر روز قرآن بخواند. ۹-  بعد از هر نماز برای آنان دعا کند. ۱۰-  هر روز به نیابت از آنان صدقه دهد. ۱۱- اگر بتواند هر روز نماز مخصوص والدین را ( در مفاتیح موجود است ) بخواند. ۱۲- بر مصایب آنان صبر کند. ۱۳- قضای نمازهای واجب آنان را بخواند یا اجیر بگیرد. ۱۴-  اگر روزه قضا بر عهده دارند ادا کند. ۱۵- به زیارت قبر آنها رود که ثواب حج است. ۱۶-  در قبرستان قرآن و آیه الکرسی بخواند و بر آنان هدیه کند. ۱۷- وقتی به زیارت یکی از مشاهد مشرفه می‌رود از طرف انان هم زیارت کند. ۱۸-  به نیابت آنان به عمره رود. ۱۹- به نیابت از آنان حج واجب انجام دهد. ۲۰-  اگر کسی از آنان ناراحت باشد او را به زبان یا راه دیگر راضی کند و حلالیت بگیرد. ۲۱-  برای آنان رد مظالم بدهد. ۲۲- سنت‌های حسنه آنان را احیا کند. ۲۳-  اگر سفره اطعامی داشتند احیا کند. ۲۴-  اگر کار خیر ناتمامی از آنان باقی مانده تمام کند. ۲۵- اگر احیانا مالی را غصب کرده اند برای خلاصی آن را به صاحبش برگرداند. ۲۶-  به پدر و مادر کسی بد نگوید که به پدر و مادر او بد بگویند. ۲۷- در جامعه کاری نکند که مردم به پدر و مادر او بد بگویند که عاق می شود. ۲۸-  با مردم به نیکی رفتار نماید تا پدر و مادر او را دعا کنند. ۲۹-  دوستان و آشنایان پدر و مادر را احترام کند. ۳۰-  گرفتاری رفقای پدر و مادر را رفع کند. ۳۱- باقیات و صالحات پدر و مادر را حفظ کند. ۳۲-  به جای زیارت پدر و مادر به زیارت عمو عمه خاله و دایی برود. ۳۳-  اگر در حال حیات به حقوق آن دو کوتاهی کرده بعد از فوتشان بکوشد تا رضای آن دو را بدست آورد. ۳۴-  برای آنان خیرات مبرات و صدقات دهد. ۳۵- احترام اسامی و قبور آنان را بهتر از حیات داشته باشد. ۳۶-  چنانچه پدر و مادر مومن بوده اند شوق لقای آنان را داشته باشد. ۳۷-  چنانچه قبر آنان ویران شده ترمیم نماید. ۳۸- اگر خمس یا زکات بدهکارند به جای آنان ادا کند. ۳۹-  سعی کند آنها را در خواب ببیند تا از حال آنها آگاه شود. ۴۰-  سپاسگزار خادمین پدر و مادر خود باشد.
🔸 متن پیام نوروزی رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۸
animation.gif
69.6K
🌟یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبرالیل و النهار🌟 🌟یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال🌟 🍃🍃ای تغییر دهنده دلها و دیده ها * ای مدبر شب و روز * ای گرداننده سال و حالت ها * بگردان حال ما را به نیکوترین حال🍃🍃🍃 🌹چهار دعای برای سال جدید🌹 ☘اول دعا برای ظهور آن بی مثال🌟 ☘دوم تمام ملت بی ضرر و بی ملال🍃 🌿سوم رسیدن ما به قله‌های كمال✨ 🌴چهارم تمام جیب‌ها پر از پول، اما حلال💰 🐠 عید نوروزتون مبارک🌿
#ویژه_نامه_مهدویت 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🌿ای چاره ی درخواستگان ادرکنی🌹 / 🌿ای مونس و یار بی کسان ادرکنی🌹 🌿من بی کسم و خسته و مهجور و ضعیف☘ / 🌿یا حضرت صاحب الزمان ادرکنی . . .🌹 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 ✳️امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمایند: 🌻إنّ لصاحب هذا الامر غیبه، 🌼فلیتّق اللّه عبد🌺 و لیتمسّک بدینه. همانا برای صاحب این امر، غیبتی هست، ☘ پس بنده خدا در آن دوران باید تقوای الهی پیشه کند 🌟و به دینش چنگ زند. 📚کمال‌الدین و تمام النعمه جلد ١ باب ٢٩ صفحه٣۴٣
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:عید نوروز عید ایرانیه چرا دعای اسلامیه یا محول را اولش میخونن؟ شماره:80 ؟ سال که تحویل شد,پیامک (یامحول الحول والاحوال) را درون گروه بچه های دانشگاه پیامک نوشتم. و هر کس پیام تبریک یا ذکر( یامحول) را با عکس های متفاوت می فرستاد. یک پیامک غیر تبریکی نوشته شد: چرا ذکر (یامحول) را قاطی عید ایرانی میکنیم؟ کسی نوشت:مگر مشکل داره؟ او نوشت:فقط سوال کردم. براش نوشتم:خصوصی بیا سوالتو کامل بپرس. تو خصوصی آمد و نوشت:آفرین به آدم معقول,راستی چرا تو گروه نپرسم؟ نوشتم:چون شاید شبهه باشه و من دیر برسم جواب بدم,و برا دیگرون شبهه باقی بمونه و فرصت پیدا کردن جوابش هم رو پیدا نکنن. حالا سوالت چی بود؟ نوشت:عید نوروز که یه عید ایرونی قبل اسلامه,چرا براش ذکر (یا محول) اولش میگن؟ نوشتم:حالا یه جوابی دم دستی دارم,اگه قانع نشدی سعی میکنم جواب کاملتر رو برات پیدا کنم. و نوشتم:در کارهای خوب, از ما خواستن از خدا طلب یاری کنیم. عید نوروز هم یک سنتی هست که مردم معمولا خود را در یک فرصت دیگر زندگی می بینن,و دوست دارن در این فرصت زندگی به دست آمده,بهترین نحو از آن بهره مند بشن. اما چون برای اهداف ما انسانها موانعی وجود داره,ما از خدا میخوایم که بهترین نحو ما را یاری کنه,و موانع پیشرفت و کمال رو برداره,تا ما به کمال و پیشرفت برسیم. واین دعای اول عید نوروز هم از یکی بهترین دعا هاست. برا اینکه ما از خدا میخوایم;بهترین احوال رو. چون در این دعا می‌خونیم. 🍃🍃ای تغییر دهنده دلها و دیده ها * ای مدبر شب و روز * ای گرداننده سال و حالت ها * بگردان حال ما را به نیکوترین حال🍃🍃 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 ؟ آیا دليل شرعي براي عيد نوروز وجود دارد؟ عيد نوروز از عيدهايي است كه مردم فارسي زبان ايران و كشورهاي همسايه، آن را پاس مي دارند هم چنان كه مردم كرد زبان كشورهاي عراق، تركيه و سوريه آن را بزرگ مي شمارند. اين عيد از عيدهاي باستاني است كه قبل از اسلام رواج داشته است. ما در ضمن مراجعه به منابعي كه در اختيار داريم روايتي كه آن را تأييد كند يا فقيهي كه متعرض آن شده باشد نيافتيم تا زمان شيخ طوسي (460 هـ) كه در مصباح المتهجد روايت زير را از معلي بن خنيس از امام صادق (ع) در روز نوروز آورده كه غسل كن، پاكترين جامه خود را بپوش، عطر بزن و آن روز روزه باش، بعد از اين كه نوافل و ظهر و عصر را خواندي چهار ركعت نماز بجا بياور كه در ركعت اول يك مرتبه حمد و ده مرتبه "انا انزلناه" و در ركعت دوم يك مرتبه حمد و ده مرتبه "قل يا أيها الكافرون" و در ركعت سوم يك مرتبه حمد و ده مرتبه "قل هو الله أحد" و در ركعت چهارم يك مرتبه حمد و ده مرتبه "قل أعوذ بربّ النّاس" و "قل أعوذ بربّ الفلق" خوانده مي شود بعد از اتمام نماز سر به سجده مي گذاري و خدا را شكر مي كني و از خداوند مي خواهيد كه گناه پنجاه سالتان را ببخشد. (وسائل الشيعه، ج 8، ص 173) باز در كتاب مهذب از راوي مذكور نقل مي‌كند كه امام صادق (ع) فرمود: نوروز همان روزي است كه پيغمبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) براي أميرالمؤمنين (عليه السّلام) در غدير خم بيعت گرفت و اقرار به ولايت او كردند، و خوشا بر آن كه بدان ثابت ماند، واي بر آن كه آن را بشكند، و روزي است كه رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) علي (عليه السّلام) را به وادي جنّ فرستاد تا از آنها پيمان بگيرد، و روزي است كه بر اهل نهروان پيروز شد و ذو الثدية را كشت، و روزي است كه قائم ما خاندان با كارگزاران ظهور كند و خدايش او را بر دجّال پيروز گرداند و او را بر كناسه كوفه به دار زند، هيچ نوروزي نيايد جز آن كه ما در آن توقع فرج داريم، زيرا آن از روزهاي ما است كه فارس ها آن را نگهداشتند و شما آن را ضايع نموديد (بعد ادامه دادند) يك پيغمبر از بني اسرائيل از پروردگارش خواست مردمي را كه هزارها نفر بودند از ترس مرگ از خانهشان بيرون شده بودند و خدا آنها را ميرانيد زنده نمايد و خدا به او وحي كرد كه آب بر آنها بريزد، و در اين روز بر آنها آب ريخت و زنده شدند، 30 هزار كس بودند، و آب پاشيدن در اين روز سنت ثابتي شد و سببش را جز پايداران در علم ندانند، و آن اولين روز سال فارس ها است، معلي مي گويد: (امام (ع))آن را به من ديكته كرد و من نوشتم. (وسائل الشيعه، ج 8، ص 173) مشهور فقهاء متأخر به اين روايت عمل نموده و فتوا به استحباب غسل در نوروز را دادند صاحب جواهر مي گويد: غسل نوروز بين متأخرين مشهور است به خاطر روايت معلي بن خنيس از امام صادق (ع) كه از مصباح نقل شد در اين مسأله مخالفي نيافتيم. (جواهر الكلام في شرح شرايع الاسلام، ج 5، ص 42؛ العروة الوثقي (المحشي)، ج 2، ص 152) اما مرحوم آیت الله خويي به جهت مرسل بودن روايت به آن عمل نكرده و گفته است: روايت معلي بن خنيس مرسله است كه نمي شود به آن اعتماد نمود مگر بنا بر قول به تسامح در ادله سنن كه ما قبول نداريم. (موسوعه امام خويي، ج 10، ص 50) بر اين اساس مي شود گفت به طور صددرصد نمي توان به اين عيد رنگ ديني داد و از اعياد ديني به حساب آورد. اما جاي اين پرسش هست كه بر فرض بپذيريم كه شارع مقدس اين عيد را عيد ديني به حساب نياورد آيا از اين عيد نهي فرمود و حرامش نمود به نحوي كه بزرگداشتش جايز نباشد؟ در پاسخ مي گوييم: روايتي را ابن شهر آشوب در مناقبش آورده كه مي گويد: نقل شده كه منصور دوانيقي كسي را خدمت امام موسي بن جعفر (ع) فرستاده تا از او بخواهد كه وقتي مردم در روز نوروز براي تبريك و تقديم هدايا مي آيند در كنار او بنشيند حضرت فرمود: روايات جدم رسول الله را گشتم و براي اين روز خبري نيافتم و اين سنت فارس ها است كه اسلام آن را از بين برده، پناه بر خدا كه ما بخواهيم چيزي را كه اسلام محو نموده زنده بداريم. منصور گفت: ما اين را از باب سياست براي لشكريانمان انجام مي دهيم تو را به خداوند قسم مي دهم كه بنشيني و آن حضرت نشست، كه وزراء، امراء، فرماندهان و لشكريان با هدايا وارد مي شدند و به او تبريك مي گفتند. ... (المناقب، ج 4، ص 319) واضح است كه سند اين روايت ضعيف است چون ابن شهر آشوب سند روايت را ذكر نكرده است، بلكه با تعبير "و حكي" آن را نقل نمود و اين دليل بر ضعف و عدم امكان استناد به آن است. ✅ادامه دارد.... 🌐منبع:مرکز پاسخگوی ملی 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 . شايان ذكر است كه مسأله جشن و بزرگداشت عيد نوروز يك مسأله فراگير و رايجي بوده كه اگر مخالف با اسلام و دين و آئينش بوده حتما ائمه (ع) صراحتا و با تأكيد از آن نهي مي كردند كه بدون ترديد به ما مي رسيد و روشن است كه نزد ائمه از نوروز صحبت مي شده است ولي ايشان از آن نهي ننموده و باطل نشمرده اند. (كافي، ج 5، ص 142؛ من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 3 00.) و بديهي است كه براي خشكاندن ريشه يك چنين عادتي ريشه دار و محكم نمي شود به يك روايت آنهم مرسل اعتماد نمود. بنابر اين بايد اين مسأله تحت مباحات داخل شود خصوصا كه بزرگداشت چنين ايامي مصادف است با روزهايي كه زيبايي سحر انگيز طبيعت، قدرت خداوند و تجديد حيات و معاد را در خاطره ها زنده مي كند به علاوه در اين روز مردم اقدام به كارهايي مي كنند كه شارع مقدس به آن تشويق نموده است؛ مثل: نظافت و خانه تكاني، صله رحم، خوشحال كردن مؤمنان، از بين بردن دشمني ها و كينه ها، آزادي زندانيان و. . . بله عادات غلطي همانند پريدن روي آتش و غيره هست كه نه تنها دليل شرعي بر صحت آن نداريم بلكه آنها به خرافه نزديك تر هستند تا به دين، و بايد براي ريشه كن شدن آنها تلاش نماييم. در اين رابطه از باب حسن ختام اشاره مي كنيم به سخن امير المؤمنين (ع) كه فرمود: هر روزي كه در آن معصيت خدا نشود آن روز عيد است. (نهج البلاغة، ص 551، عدد 428) 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی نگاهى عمیق به عید نوروز http://www.pasokhgoo.ir/node/3075 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
📝فهرست داستانها: شماره:1 شماره:2 شماره:3 شماره:4 شماره:5 شماره:6 شماره:7 شماره:8 شماره:9 شماره:10 شماره:11 شماره:12 شماره:13 شماره:14 شماره:15 شماره:16 شماره:17 شماره:18 شماره:19 شماره:20 شماره:21 شماره:22 شماره:23 شماره:24 شماره:25 شماره:26 شماره:27 شماره:28 شماره:29 شماره:30 شماره:31 شماره:32 شماره:33 شماره:34 شمار;35 . شماره:36 شماره:37 شماره:38 شماره;39 شماره:40 شماره:41 شماره:42 . شماره:43 شماره:44 شماره:45 شماره:46 شماره:47 ؟ شماره:48 ؟ شماره:49 ؟ شماره:50 ؟ شماره:51 شماره:52 ؟ شماره:53 شماره:54 ؟ شماره:55 ؟ شماره.:56 . شماره:57 شماره:58 ؟ شماره:59 شماره:60 شماره:61 شماره:62 شماره:63 شماره:64 شماره:65 ؟ شماره:66 ! شماره:67 ؟ شماره:68 شماره:69 ده؟ شماره:70 ؟ شماره:71 شماره:72 ؟ شماره:73 . شماره:74 ؟ شماره:75 ؟ شماره:76 ؟ شماره:77 ؟ شماره:78 ؟ شماره:79 ؟ شماره:80 ؟ 🇮🇷 ویژه نامه انقلاب 📢همچنان داستانها ادامه دارد.... 🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟 تاشماره53 🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟 ✅منتظر داستانهای بیشتر باشید. ☺️باتشکرازهمراهی🌹 🕌دین کده🕌 http://eitaa.com/joinchat/2298347533C9f761682ff
#حدیث_روز پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: خوارترينِ مردم، كسى است كه مردم را ناچيز بشمارد أذَلُّ النّاسِ مَن أهانَ النّاسَ بحارالأنوار جلد 75 صفحه 142 🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥 🔥جایگاه متکبران: ⚠️خداوند می‌فرماید: «انَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْتَکْبِرینَ؛.(نحل/سوره۱۶، آیه۲۳)  به درستی که خدا دوست ندارد تکبر کنندگان را.» فرموده که: «اِنَّ الَّذینَ یَسْتَکْبِروُنَ عَنْ عِبادَتی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ؛  ( غافر/سوره۴۰، آیه۶۰) 🔥 به درستی‌که: کسانی که تکبر و گردن‌کشی از بندگی من می‌نمایند به زودی داخل جهنم می‌شوند، در حالتی‌که ذلیل و خوار باشند.» ❌زمینه تکبر: 🛩اشرافیت، بهره‌مندی از امکانات و نعمات بدون داشتن ظرفیت ایمانی،  🚫تکذیب آیات خدا، 👹همراهی با شیطان، 😈علم بدون تهذیب و بدون یاد آخرت،  💤غفلت از آیات و یاد خدا،  ⚠️نژاد‌پرستی و تعصب جاهلانه، را به عنوان زمینه‌های پیدایش و استمرار تکبر می‌توان نام برد. 🌐منبع:ویکی فقه
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:قضا و قدر و سیلاب در کشور. شماره:81 ؟ تلوزیون روشن بود. ,خبر سیل در دروازه شیراز از شبکه خبر اطلاع داده شد. یکی از زنان همسایه ها که پیش مامانم اومده بود,صدای نچ نچش بلند شد,و گفت:نگاه کن چه تقدیری داشتن این مسافرا. مامانم گفت:ان شاالله تلفاتی نداشته باشه. زن همسایه گفت:نمی دونم چرا برای ما ایرونی ها این اتفاقات می افته؟ مامانم گفت:این اتفاقات تو اخبار برا غیر ایرونی تو خارج اتفاق می افته, مگر ندیدی؟ زن همسایه گفت:ما ایرونیون که خدا را قبول داریم,چرا خدا برا ما این بلا ها رو میاره؟ مامانم گفت:این بلاها برا همه هست اما با این تفاوت که,بلای کافر مجازاته,اما بلای مومن ارتقا درجه. اما بگم, گاهی با تدبیر این بلا دفع میشه. من هم که سرم در گوشی بود,خبر پر کردن دره کنار دروازه قرآن را می خواندم,گفتم:گاهی یک تدبیر اشتباه ,چیزی که بلا نبوده,تبدیل به بلا می شه. زن همسایه گفت:چی میگی پسرم,این تقدیرشون بوده. گفتم:چون بد تدبیر شد تقدیر این شد. زن همسایه با تعجب گفت:چرا امروز حرفهای عجیب غریب می زنی,مگه تقدیر دست من تو هست؟ گفتم:بله، خدا انتخاب تقدیر رادر اختیارخودمون گذاشته. یعنی:اگه کارهای خود را خوب انجام بدیم,تقدیر خدا هم بدون بلا شکل می گیره. از شهید مطهری مطلبی در این باره خوانده بودم که:  (نقل شده كه حضرت علي(ع) كنار ديواري تكيه داده بود و چون احساس كرد ديوار در حال فرو ريختن است، از كنار آن بلند شده و دور شد. (يكي از ياران حضرت پرسيد: آيا از قضاي الهي فرار ميكني؟ حضرت فرمود: از قضاي الهي فرار نميكنم، بلكه از قضاي آن، به سوي قدر ميروم؛)) يعني اگر در كنار ديوار بنشينم و روي من ديوار سقوط كند، قضا و قدر خداوند است. اگر كنار بروم و بر سرم فرو نريزد، نيز قضا و قدر الهي است. اين خود من هستم كه كدامين را انتخاب ميكنم؛ پس همه چيز در اين عالم به قضا و قدر و سرنوشت مختوم الهي است، اما انسان است كه كدامين را انتخاب ميكند. آيا بهترين را برميگزيند يا چيزي ديگر را. 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 مفهوم قضا و قدر: واژه «قدر» به معنای اندازه، و «تقدیر» به معنای و اندازه گیری و چیزی را با اندازه ی معینی ساختن است و واژه «قضا» به معنای یکسره کردن و به انجام رساندن و داوری سنجش کردن (که آن هم نوعی به انجام رساندن اعتباری است) استعمال می شود. گاهی این دو واژه به صورت مترادف و به معنای «سرنوشت» نیز به کار می رود. منظور از تقدیر الهی این است که خدای متعال برای هر پدیده ای، اندازه و حدود کمی و کیفی و زمانی و مکانی خاصی قرار داده است که تحت تأثیر علل و عوامل تدریجی، تحقق می یابد. و منظور از قضای الهی این است که پس از فراهم شدن مقدمات و اسباب و شرایط یک پدیده، آن را به مرحله ی نهایی و حتمی می رساند.[1] 2. رابطه ی قضا و قدر با اختیار انسان: تقدیر الهی یا سرنوشت، دو حوزه دارد: الف. حوزه ای که خارج از اختیار آدمی است؛ مانند وقوع حوادثی چون سیل، زلزله، طوفان و ... در زندگی انسان، که وظیفه ی انسان دین باور در برخورد با حوادثی که به وقوع پیوسته، چیزی جز تسلیم و خرسندی نیست، البته بدیهی است که تسلیم بودن در برابر این گونه امور الهی، با تلاش برای جلوگیری از حدوث بلایا یا تقلیل خسارات و یا جبران خسارات ناشی از آن بلایا منافاتی ندارد. چون تسلیم بودن، مربوط به اصل تحقق اموری است که بدون اختیار انسان واقع شده و تحقق یافته است و لزوم تلاش، یا برای جلوگیری از حدوث بلا، یا تقلیل آثار و یا برای جبران خسارت ناشی از آن است و بین این دو فرق است؛ چون ممکن است در همان موردی که انسان تمام تلاش و نهایت توان خود را به کار برده باز بلا و حادثه واقع شود، مثل اینکه نهایت قدرت انسان در استحکام بنا، مقاومت در برابر قدرت معینی از زلزله است، حال اگر زلزله ای با قدرت بالاتری واقع شود در چنین موردی انسان دین باور، وظیفه ای جز تسلیم و خرسندی ندارد. 1. مصباح یزدی، محمد تقی، آموزش عقاید، ص 151. 🌐منبع:اسلام کویست 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
🌺🌺🌺🌺🌺✨﷽✨ 🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 ✳️ اقسام بلایا و شدائد و مصیبتها امیرالمومنین (ع) می فرمایند:« إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِیَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِیَاءِ کَرَامَة : بالا برای ظالم ادب نمودن و تنبیه کردن است ، برای مومن امتحان است ، برای انبیاء درجه است و برای اولیاء کرامت.» (بحار الأنوار، ج ۶۴، ص ۲۳۵) 📢طبق این حدیث سراسر حکمت بلا بر چهار گونه است: ✅۱ـ بلاء و مصیبت به هدف مجازات و تأدیب ظالمین تا شاید از این راه متنبّه شده به راه راست بازگردند. « وَ لَنُذیقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ : به آنان از عذاب نزدیک(عذاب این دنیا) پیش از عذاب بزرگ(عذاب آخرت) مى چشانیم، باشد که بازگردند.» (السجدة:۲۱) همچنین فرمود: « ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذیقَهُمْ بَعْضَ الَّذی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُون : ظاهر شد فساد ، در خشکى و دریا به خاطر کارهایى که مردم انجام داده اند ؛ تا [خداوند جزاى ] برخى از آنچه کرده اند را به آنها بچشاند، باشد که باز گردند. »(الروم:۴۱) ۲ـ بلاء و مصیبت به هدف امتحان مومنین تا به این وسیله استعدادهای الهی آنها شکوفا شود ؛ و به صفاتی چون صبر ، حلم ، رضا ، توکّل و... آراسته گردند. چرا که حقیقت وجودی انسان در عالم برزخ و آخرت تابع صفات و ملکات درونی اوست. خداوند متعال می فرماید: « سپس از پى آن غم، آرامشى بر شما نازل کرد، خوابى که جمعى از شما را فرا گرفت و گروهى که تنها در فکر جان خویش بودند گمان هاى نادرستى، در باره ى خدا چون گمان دوره ى جاهلیّت داشتند، مى گفتند: آیا ما را از این کار چیزى هست؟ بگو: سر رشته همه کارها به دست خداست. در دل خویش چیزهایى نهان مى داشتند که بر تو آشکار نمى کردند. مى گفتند: اگر کار دست ما بود در این جا کشته نمى شدیم. بگو: اگر در خانه هاى خود هم بودید، کسانى که کشته شدن بر آنان مقرر شده بود [با پاى خود] به قتلگاه خویش مى رفتند، و براى این که بدین سان خدا نیت هاى شما را بیازماید و آنچه در دل دارید تصفیه کند، و خدا به راز دل ها آگاه است.» (آل عمران: ۱۵۴) همچنین می فرماید: « لَتُبْلَوُنَّ فی أَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ مِنَ الَّذینَ أَشْرَکُوا أَذىً کَثیراً وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ ذلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ : به یقین(همه ی شما) در اموال و جانهاى خود، آزمایش مى شوید. و از کسانى که پیش از شما به آنها کتاب(آسمانى) داده شده ، و(همچنین) از مشرکان، سخنان آزار دهنده ی فراوان خواهید شنید ، و اگر استقامت کنید و تقوا پیشه سازید، (شایسته تر است؛ زیرا) این از کارهاى مهم و قابل اطمینان است. »(آل عمران:۱۸۶) از این آیات به وضوح استفاده می شود که هدف از امتحان و مبتلا نمودن مومنان از جانب خداوند حکیم ، تصفیه نمودن باطن آنها و آراستنشان به صفات نیکوست. در برخی روایات نیز بیان شده که برخی از این ابتلائات به عنوان کفّاره ی گناهان مومنان است و کفّاره یعنی پوشاننده ، و این شدائد را کفّاره گفته اند چون موجب می شود نقصهای حاصل از گناه پوشیده و پر شوند. 📢ادامه دارد.... 🌐منبع:پرسمان 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯