eitaa logo
دین کده
197 دنبال‌کننده
368 عکس
19 ویدیو
10 فایل
دین شامل۴(چهار) بخش است که محوراین کانال است.که عبارتند از: ١.باورها ٢.احکام ٣.اخلاق ۴.حقوق که بصورت برهانی درقالب گفتگویی وداستانی بیان میشود کانال ما Http://Eitaa.Com/din20m
مشاهده در ایتا
دانلود
؟ اگر خدا بی نیاز است برای چه باید نماز بخوانیم؟ و چرا در آخرت برای نماز نخواندن عذاب می شویم با توجه به اینکه خداوند به نماز ما نیازی ندارد؟ پاسخ اجمالی خداوند متعال بی نیاز مطلق است و هیچ گونه نقص، ضعف و نیازی در وجود او راه ندارد و همه موجودات به او نیازمندند. از طرف دیگر خداوند رؤف و مهربان است و همه بندگان خود را دوست دارد و جهان و همه نعمت ها و زیبایی های آن را برای آنان آفریده است. بر این اساس همه کارهایش بر اساس حکمت است. از جمله اگر فرمانی برای انجام نماز یا اعمال دیگر صادر کند تنها بر اساس حکمت و مصالح و منافعی است که انجام این گونه اعمال برای بندگان دارد، حکمت هایی مانند: رسیدن به کمال ، دوری از پلیدی ها و زشتی ها ، تقرب به ذات پاک الهی و ... [1] و نیز اگر از انجام کاری نهی کرده و بندگان خود را بر حذر داشته است تنها بخاطر ضررها و مفاسدی است که در آن کار برای بندگان وجود دارد و هیچ کس جز ذات اقدس الهی از آن مضرات آگاه نیست. همچنین عذاب ها و مجازات هایی که وعده داده شده است در حقیقت نتیجه و اثر خود آن عمل حرام یا ترک آن عمل واجب است که با انجام کار حرام و یا ترک واجب به انسان می رسد، همانند خوردن غذای مسموم و مضری که پزشک دلسوز و مهربان ما را از خوردن آن نهی کرده است؛ زیرا خوردن چنین غذایی همان و مبتلا شدن به آثار و عوارض سوء آن نیز همان. قرآن چه زیبا در باره عقوبت های آخرت سخن گفته و علّت کلی عذاب ها را با یک مضمون بیان کرده که: این بخاطر چیزى است که دستهاى شما از پیش فرستاده (و نتیجه کار شماست) و بخاطر آن است که خداوند، به بندگان (خود)، ستم نمىکند. [2] بنا براین حقیقت و واقعیت عذاب الهی، کارهای ناشایستی است که از آدمی صادر می شود و برای این که بندگان از عواقب کارهای خود آگاه باشند و بر این اهداف تأکید بیشتری صورت گرفته باشد خداوند مطالب را به این نحو برای آنان بیان کرده است؛ زیرا چه بسا افرادی که به امید پاداش راه صلاح در پیش نمی گیرند ولی از ترس عذاب یا راه صلاح پیش می گیرند و یا دست به فساد نمی زنند. فرض کنید که برای مریضی دارویی مفید و شفابخش است امّا مریض از خوردن آن استنکاف می کند ، ولی این مریض با درخواست پدرش و به احترام او دارو را می خورد و اثرات مفید آن را می یابد، و همینطور اگر به امید پاداش گرفتن از پدر و یا تنبیه نشدن به دست او این دارو را بخورد. پس در اعمال عبادی هدف خداوند خیرخواهی نسبت به بندگان است نه این که به خداوند نفعی می رسد، مخصوصاً با توجه به این که او بی نیاز مطلق است . از طرف دیگر خداوند نعمتهای بیشماری به ما بخشیده است که عقل سلیم حکم می کند از صاحب آن تشکر و قدر دانی کنیم و نماز تشکر از خداست و کسی که نماز را ترک کند در حقیقت از یک وظیفه بزرگ وجدانی خود سرپیچی کرده است و از نظر عقل مقصر و گناه کار است و استحقاق مجازات دارد. آیا اگر کسی شما را به یک مهمانی دعوت کرد و از شما پذیرایی کرد، او به تشکر شما نیازمند است یا تشکر وظیفه اخلاقی و وجدانی شماست؟ و اگر دیگران متوجه شوند که شما در برابر این پذیرایی صاحبخانه هیچ تشکر و قدر دانی نکرده اید دیگر در پیش آنان احترام و ارزشی خواهید داشت ؟ آیا این ذلت و خواری در پیش دیگران بالا ترین عذاب نیست؟ [1] برای آگاهی بیشتر، نک: سؤال 378 (سایت: 389)، نمایه: عبادت برای خود یا خدا؟ http://www.islamquest.net/fa/archive/question/389 [2] آل عمران 182، ذلِکَ بِما قَدَّمَتْ أَیْدیکُمْ وَ أَنَّ اللَّهَ لَیْسَ بِظَلاَّمٍ لِلْعَبیدِ 🌐منبع:اسلام کوئست. 📢ادامه دارد.... 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
؟ علت سستی وکم رغبتی به نماز بعضي از عوامل که به طور كلي موجب سستي و ترک نماز مي‌شود، عبارتند از: 1ـ عدم آشنايي به فلسفه و حقيقت نماز که مهم ترين عامل سستي در نماز و ارتباط با خدا است. آنچه که موجب ميگردد برخي از نماز، رويگردان باشند و يا نسبت به آن تساهل کنند، ندانستن فلسفه نماز و يا درکي غلط از آن است. يا علم و معرفت آن ها از ذهن و فكر به درون و جان نيامده است. 2ـ تنبلي و سستي و تن پروري: عادت به سستي و از زير بار مسئوليت‌ها در رفتن باعث مي‌شود که جوان براي خواندن نماز بي اهميت باشد. 3ـ مسامحه و سهل انگاري و عدم مسئوليت پذيري که در بعضي از کارها دامنگير جوانان است، در مسئله اي مانند نماز و عبادت خدا نيز وجود دارد. پدران و مادراني که به نماز اهميتي نمي‌دهند يا آن را با سستي و تنبلي، خارج از وقت فضيلت انجام مي‌دهند، نمي‌توانند از فرزندان خود انتظار داشته باشند که براي نماز اهميتي خاص قائل شوند. 4ـ عدم شناخت درست از آثار سبک شمردن يا ترك نماز: اگر افراد به اهميت نماز آگاه شوند و بدانند نماز ستون دين و بازدارنده از فحشا و منکرات است و سستي در انجام نماز چه پيامدهايي دارد، قطعاً سستي نخواهند کرد. براي تداوم نماز عوامل متعددي وجود دارد كه جهت رعايت اختصار به برخي از آن ها اشاره مي‌شود: 1ـ شناخت اهميت نماز. نماز از منظر اسلام اهميت ويژه اي دارد؛ تا آن جا كه از آن به عنوان ستون دين(1) و نور چشم پيامبر(ص) ياد شده است. (2) از سوي ديگر ترك نماز از گناهان كبيره به حساب آمده است.(3) پيامبر فرمود: " از ما نيست كسي كه نماز را خوار شمارد ".(4) نماز است سرخط آزادگي دواي غم و درد دل مردگي(5) نماز عامل مهمي در تزكية روح و درون انسان است و اهميت ندادن به نماز به لحاظ عدم آشنايي به حقيقت آن و احساس نياز نكردن نسبت به آن، از عوامل ترك نماز و سستي در آن به شمار مي‌آيد. انسان بر اساس فطرت خود،همواره به سوي چيزي كه برايش اهميت دارد، توجه و اهتمام مي‌كند. اگر براي انسان، امري مهم و ضروري جلوه كند، آن را به هر صورت ممكن انجام خواهد داد. آشنا شدن به حقيقت نماز و اين كه نماز جزء نياز ما است، جزء زندگي حيات ما است و فايده و آثار نماز در دنيا و آخرت تجلّي مي‌كند، باعث مي‌شود انسان با شوق بيش تري به اقامة نماز بپردازد و از سستي در نماز و يا ترك آن خودداري نمايد. كسي كه نماز را سربار خود و صرفاً يك تكليف طاقت فرسا بداند، به حقيقت آن پي نبرده و اهمتي به آن نمي‌دهد. ‌ نماز مهم‌ترين فريضه از فرايض الهي است، اقامه آن مايه سعادت و ترك آن باعث شقاوت مي‌باشد امام ‌صادق(ع) فرمود: "‌محبوب‌ترين اعمال پيش خداوند عزوجل نمازاست، و آخرين وصيت پيامبران الهي نماز‌است"(6) حضرت در حديث ديگر فرمود: "‌تارك الصلاه بهره‌اي از اسلام نبرده است"(7) اگر انسان به درستي فكر‌كند كه خداوند چرا دستور داده كه بندگانش نماز بخوانند هيچ‌گاه نماز را ترك نمي‌كند و چنانچه به هر علتي‌نمازش ترك شود، فوراً جبران نموده و قضا مي‌كند. قرآن مي‌فرمايد: "‌يا ايها الناس انتم الفقراء الي ا‌لله و ا‌لله هو الغني‌الحميد؛ ‌اي مردم شما همگي نيازمند خداييد، تنها خداوند است كه بي نياز و شايسته هر گونه حمد و ستايش‌است"(8) وقتي خداي متعال از عبادت ما سودي نمي‌برد و از طرفي نماز و ساير عبادت‌ها را واجب نموده است‌،معلوم مي‌شود اين دستورات براي خوش بختي و سعادت خود ما است. هنگامي كه از عمق جان درك كرديم كه‌ نماز در تأمين خوش بختي و سعادت ما نقش اساسي و تعيين كننده دارد ،با عشق و علاقه نماز مي‌خوانيم چرا كه ‌نماز محور قبولي ساير اعمال است و در قيامت اولين سوال از نماز مي‌باشد. امام باقر(ع) فرمود: "‌اولين محاسبه بنده در مورد نماز انجام مي‌گيرد، اگر نماز مورد قبول واقع‌شد، بقيه اعمال هم مقبول مي‌افتد"(9). نماز از واجباتي است كه خداوند در هيچ حالتي حتي در هنگام بيماري،‌راضي به ترك آن نيست. تارك نماز بيش ترين ظلم را نسبت به خود روا ميدارد و خود را از شفاعت پيامبر(ص)‌محروم مي‌كند. حضرت فرمود: "‌هر كه نماز را عمداً ترك كند، از پناه خدا و پناه پيغمبرش بيزاري جسته‌است"(10). پس انساني كه معتقد به خدا و قيامت است و مي‌داند هر چه از خوب و بد انجام بدهد، نتيجه‌اش به‌خودش باز مي‌گردد ،عاشقانه به سوي نماز مي‌شتابد و آن را در اول وقت مي‌خواند. نبي گرامي اسلام(ص) ‌فرمود:"‌فضيلت اول وقت نماز بر آخر وقت مانند فضيلت آخرت بر دنيا است"(11). 2ـ شناخت پيامدهاي ترك نماز. يكي از عوامل و راهكار مهم دوباره نماز خواندن شناخت پيامدهاي منفي ترك نماز است. در قرآن بر ترك نماز وعدة عذاب داده شده است: " به شتيان از دوزخيان مي‌پرسند: چه چيز شما را به دوزخ كشانيد، جهنميان در پاسخ گويند: ما از نمازگزاران نبوديم ". (12) 📢ادامه دارد.. 🌐منبع:پاسخگوی ملی 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
📢ادامه قبل... رسول خدا (ص) مي‌فرمايد: "كسي كه نماز خود را سبك گيرد و در به جا آوردنش سستي نمايد، خداوند او را به پانزده بلا مبتلا مي‌كند؛ شش بلا در دنيا و سه تا در موقع مردنش و سه در قبر و سه در قيامت و هنگامي كه از قبر بيرون مي‌آيد. اما شش بلاي دنيوي: 1ـ خداوند بركت را از عمرش كم مي‌كند. 2ـ بركت را از روزيش بر مي‌دارد. 3ـ از صورتش نشانة نيكوكاران را بر مي‌دارد. 4ـ هر كار خيري كند، پذيرفته نمي‌شود و براي آن اجري ندارد. 5ـ دعايش مستجاب نمي‌شود. 6ـ از دعاي نيكوكاران بهره اي ندارد".(13) 3ـ رفع موانع. ترك نماز مبتني بر عواملي است كه بايد از آن ها پرهيز شود. انسان بالفطره گرايش به عبارت دارد. معصيت، دنياگرايي، ندادن زكات، تكبر، حرام خوردن، آشاميدن شراب، حسد و ... از عوامل و موانع تأثير گذار ترك نماز به حساب آمده است. 4ـ شناخت آثار نماز. يكي از راه هاي تداوم نماز، شناخت آثار معنوي، سياسي و اجتماعي نماز است. اگر انسان با فلسفه و علل تشريع نماز اشنايي داشته باشد، نماز را ترك نمي‌كند. 5ـ توبه. بي تردي ترك نماز گناهي است كه نياز به گناه زدايي دارد. يكي از عوامل مهم تأثيرگذار گناه زدايي، توبه است. توبه كه نوعي بازگشت و دگرگوني است، سبب مي‌شود كه قلب انسان صفا گرفته و بار ديگر معنويت در آن تجلي نموده و از گناه جلوگيري شود. امام علي(ع) فرمود: " جز اين نيست كه پشيماني بر گناه سبب ترك آن مي‌شود".(14) كسي روز محشر نگردد خجل كه شب ها به درگه بَرَد سوز دل اگر هوشمندي، ز داور بخواه شب توبه تقصير روز گناه اگر بنده اي، دست حاجت برار وگر شرمسار، آب حسرت ببار نيامد بدين در كسي عذر خواه كه سيل ندامت نشستن گناه(15) 6ـ استعانت از خداوند: انجام عبادت، به ويژه نماز خواندن توفيق عبادت را مي‌طلبد. عبادت و ارتباط با خدا بر قرار نمودن مي‌طلبد كه از خدا خواسته شود توفيق عبادت دهد. شايد بر همين اساس معصومان (ع) و بزرگان دين از خدا مي‌خواستند كه به آنان توفيق عبادت دهد. در دعاي حضرت مهدي (عج) آمده است : "اللّهم ارزقنا توفيق الطاعه ..."(16) كه يكي از مصاديق بارز طاعت، عبادت است. از ديگر موجبات سستي در نماز و عدم اهتمام به آن، عادت به عبادت است ; به اين معنا كه انسان، اصل نماز وافعال و اذكار آن را از روي عادت به جا آورد، به طوري كه به حقيقت و روح نماز توجه نداشته باشد. عمل بر اثرعادت، عبادت را از حالت آگاهانه خارج مي‌نمايد و تبديل به يك عمل غير آگاهانه مي‌كند، به طوري كه روح اعمال فراموش شده و تنها ظاهر اعمال هدف قرار مي‌گيرد. مذموم بودن عادت به اين معنا نيست كه استمرار، مداومت و كثرت اعمال اشتباه است، بلكه ملاك ارزش، مقدار توجه و آگاهي در عمل است . مردان الهي در عين كثرت عبادت و دعا، به مقدار توجه و آگاهي خود در اعمال مي‌افزايند و از عبادت لذت بيش تري مي‌برند. پي‌نوشت‌ها: 1. من لا يحضره الفقيه، ج 1، ح 639. 2. مكارم الاخلاق، ج 2، ص 461. 3. عبدالحسين دستغيب، گناهان كبيره، ج 2، ص 183. 4. فروع كافي، ج 3، ص269. 5. نماز از ديدگاه قرآن و حديث، ص 77 - 78. 6. محمد محمدي‌ري‌شهري، ميزان الحكمهْْ، ماده صلاهْْ، شماره 10534. 7. بحارالانوار، ج 79، ص 232. 8. فاطر (35) آيه 15. 9. ميزان الحكمهْْ ماده صلاهْْ، شماره 10570. 10. صادق احسانبخش، آثار الصادقين، ج 1، ص 133، حديث 15796 - ح 2. 11. همان، ص 110، حديث 15708، ح 2. 12. مدثر (74) آيات 40 ـ 41. 13. گناهان كبيره، ج 2، ص 187 ـ 188. 14. وسائل الشيعه، ج 11، ص 349. 15. عبدالحسين دستغيب، گناهان كبيره، ج 2، ص 408. 16. مفاتيح الجنان، دعاي حضرت مهدي (عج) . 🌐منبع:پاسخگوی ملی 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
هدایت شده از جارچی 🇮🇷
📸 توصیه‌های پزشکی ویژه پیاده روی #اربعین @jaarchi
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:حق الناس حتی در زیارت وتبرک کردن شماره:14 در سفر به مشهد به پابوس امام رضا علیه السلام رفتیم. چون چند نفر بودیم برای تبرک وزیارت نامه به سمت ضریح رفتیم. یک مکان را مشخص کردیم که هرکس برای برگشتن به آن جا برود تا همدیگر را پیدا کنیم. به طرف ضریح رفتم, دیدم نمی توانم به ضریح برسم,زیارت نامه ایی رابرداشتم در حال خواندن شدن,اما یک کسی در کنار من باصدای بلند زیارت نامه را میخواند. بعد برگشتم از آنجا و در مکان مشخص شده قرار گرفتم دوستان هم آمدند. یکی از دوستان با ولع میگفت:من پنج بار زیارت کردم. گفتم:یعنی چند بار زیارت نامه خواندی؟ گفت:نه, دستم به ضریح رساندم. گفتم:خیلی شلوغ بود,کسی را له نکردی؟ گفت:نمیدانم,وقتی می خواهم برم زیارت کنم ,دیگر متوجه کسی نیستم. گفتم: که این طور نیست,وحق الناس باید رعایت کنیم,نباید برای کسب مستحب کار حرامی کرد. ✅ادامه ادله...... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
آداب زیارت: بعضی از آداب مشترک زیارت عبارتند از:[1] *با معرفت و آگاهانه زیارت کردن؛ (بنا روایات متعدد، ثواب کامل متعلق به زیارتی است که همراه با معرفت به مقام امام (عارفاً بِحَقِّه) انجام شود. اگر چه معرفت داشتن مراتب مختلفی دارد، اما کمترین حد آن این است که زائر بداند امام معصومی را زیارت می‌کند که صاحب ولایت است، اطاعتش واجب و جانشین پیامبر است، به حقانیتش اعتراف داشته و تسلیم اوامر او باشد. امام کاظم علیه‌السلام در تفسیر معرفت داشتن به حق امام فرمودند: «اینکه بداند اطاعت از او واجب است، و او غریب و شهید است»[۲] *غسل زیارت به قصد رجاء[۳] *با وضو و طهارت بودن *پوشیدن لباس پاکیزه و نو معطر بودن (به جز در زیارت امام حسین علیه‌السلام که معطر بودن مستحب نیست) *ترک سخنان بیهوده *اذن دخول خواندن *نزدیک قبر رفتن، به طوری که بتواند در کنار ضریح قرار گیرد و خود را به آن بچسباند، (البته به شرطی که مزاحمتی برای زائران نداشته باشد و سبب اختلاط با نامحرم نباشد. (البته زیارت ائمه صرفاً به دست مالیدن و بوسیدن ضریح نیست. بلکه زائر بدون لمس ضریح و تنها با خواندن زیارتنامه و سلام دادن به آن بزرگواران نیز از ثواب کامل زیارت بهره‌مند خواهد بود و تصور اینکه کسی دست به ضریح نرساند یا آن را نبوسد زیارتش کامل نیست تصور نادرستی است.) *خواندن زیارتنامه‌های رسیده از معصومان، (مانند زیارت امین الله، زیارت جامعه کبیره، زیارت ائمة المؤمنین) *با صدای بلند سخن نگفتن و به آرامی دعا خواندن *خواندن دو رکعت نماز و هدیه کردن ثواب آن به صاحب مزار *خواندن دعا و قرآن و هدیه کردن ثواب آن به صاحب مزار بوسیدن عتبه و درگاه، (ولی سجده کردن برای ضریح جایز نیست) *توبه کردن، زیرا آن اماکن محل پذیرفته شدن توبه است *بیرون رفتن از حرم (به ویژه اطراف ضریح) پس از زیارت، تا جا برای دیگران باشد و از زیارت خسته نشود و شوق زیارت همچنان در دلش باقی بماند *اگر برای کسی زیارت یکی از امامان از نزدیک مقدور نباشد می‌تواند از راه دور آن امام را زیارت نماید. در کتاب‌های مربوط (مانند مفاتیح الجنان) زیارت‌نامه‌های مخصوصی برای زیارت از راه دور نقل شده است. منبع: 1. مفاتیح الجنان، آداب زیارت؛ فلاح زاده،احکام فقهی س فرِ زیارتی عتبات، مرکز تحقیقات حج، فرِ زیارتی عتبات، مرکز تحقیقات حج، ص۳۶-۳۸.7 2. مجلسی، بحارالأنوار، ۱۴۰۳ق، ج۹۹، ص۳۵، ح ۱۷. 3. رساله توضیح المسائل آیت مکارم شیرازی، بخش طهارت، مسأله ۶۰۹. 🌐منبع:ویکی شیعه 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m .
؟ يكي از عللي كه مسلمين را براي زيارت اهل قبور سوق مي‌دهد، اعتقاد به زنده بودن آنها است. تمام اديان و شرايع الهي، انسان را براي بقا مي‌دانند نه براي فنا، لذا با آمدن مرگ، ‌جسم خاكي انسان در زير خاك نهفته مي‌شود، امّا روح او زنده و به جايگاه متعالي اوج مي‌كند. 1. دليل قرآني خداوند در سوره توبه آيه 84 مي‌فرمايد: «وَ لا تُصَلِّ عَلى أَحَدٍ مِنْهُمْ ماتَ أَبَداً وَ لا تَقُمْ عَلى قَبْرِهِ...»؛ هرگز بر هيچ يك از آنها (منافقان) كه بميرد نماز مخوان! و بر قبرش (طلب مغفرت و رحمت را) مايست، چرا آنها به خدا و رسولش كافر شدند و در حال فسق (و بيرون از طاعت خدا) مردند». از اين آيه استفاده مي‌شود كه پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ بر جنازه مردگان نماز مي‌خواند و به زيارت آنها مي‌رفت و براي آنها طلب مغفرت مي‌نمود. امّا بعداً از چنين اعمال نسبت به منافقان نهي شد. اكثر مفسران با استدلال به اين آيه، ايستادن بر قبر و دعا كردن را عبادتي مشروع مي‌دانند، ‌اگر چنين نبود خداي سبحان نهي از اين عمل را مخصوص كافر نمي‌كرد.[1] 2. دليل روايي روايت‌هاي فراواني از اهل بيت عصمت و طهارت به ما رسيده كه استحباب زيارت اهل قبور مخصوصاً زيارت ائمه اطهار ـ عليهم السّلام ـ را مي‌رساند، نمونه‌هايي از آن روايات را متذكر مي‌شويم. الف. انس بن مالك از پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ نقل مي‌كند كه پيامبر فرمودند: «شما را از زيارت قبور نهي مي‌كردم (امّا امروز مي‌گويم) قبور را زيارت كنيد كه شما را به ياد مرگ مي‌اندازد.[2] ب. عايشه روايت مي‌كند كه حضرت رسول ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمودند: جبرئيل نزدم آمد و گفت: پروردگارت به تو امر مي‌كند كه در قبرستان اهل بقيع حاضر شوي و برايشان طلب آمرزش كني...».[3] ج. حضرت علي ـ عليه السّلام ـ هنگام زيارت قبور در كوفه فرمود: «السلام عليكم يا اهل الدّيار من المؤمنين و المسلمين و...».[4] د. استحباب زيارت امام حسين ـ عليه السّلام ـ و امام رضا ـ عليه السّلام ـ و اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ و پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ از منابع شيعه از حد تواتر گذشته است. روايات فوق نشان مي‌دهد كه زيارت اهل قبور، مورد تأييد و تأكيد اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ بودند. 3. شواهد تاريخي زيارت قبور در اسلام تاريخ ديرين دارد، ‌زيرا پايه گذار زيارت قبور مسلمين پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ بودند و گروهي از وهابيون اعتقاد به زيارت قبور ندارند وآن را شرك مي‌خوانند. در حالي كه با مراجعه به منابع اصيل‌شان و كتاب‌هاي تاريخي در مي‌يابيم كه آنها نيز به مسئله زيارت قبور پرداخته‌اند. الف. محمد بن سعد در الطبقات الكبري نقل مي‌كند كه «در واقعه حديبيه (سال ششم هجري) پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ برسر قبر آمنه رفت و بر آن گريست و به مرمت و بازسازي آن پرداخت و هم چنين پس از حجه الوداع نيز به زيارت قبر مادرش آمنه رفت.»[5] ب. بيهقي و محدثان ديگر نقل كرده‌اند كه حضرت رسول قبور شهدا را در احد زيارت كرد.[6] ج. درباره حضرت علي ـ عليه السّلام ـ نوشته‌اند كه ايشان به قصد زيارت حضرت فاطمه ـ سلام الله عليها ـ بيرون مي‌رفت و بر سر مزار آن حضرت گريه ميكرد و براي آن حضرت دعا مي‌كرد.[7] د. تاريخ به ما نشان مي‌دهد كه زيارت امام حسين ـ عليه السّلام ـ از شور انگيزترين زيارت‌ها بود و مورد تأكيد و تشويق امامان بوده است و از سال 61 هجري تا سال 132 هجري (كه انقراض بني اميه بوده) شيعيان تحت فشار حكومت نتوانسته‌اند زيارت كنند باز هم به عشق آن آقا و از راه مخفيانه به زيارت آن شهيد مي‌رفته‌اند. و كاروان زيارت آن حضرت در طول تاريخ تشيع از حركت باز نايستاد.[8] معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر: 1. شوق ديدار، دكتر محمد مهدي ركني، انتشارات آستان قدس رضوي. 2. خصائص الحسينيه، شيخ جعفر شوشتري، انتشارات نبي الزهرا. 3. لهوف، سيد بن طاووس، انتشارات مؤيد اسلام. 4. آيين وهابيت، استاد جعفر سبحاني، نشر مشعر، چ 4، 1380، ص 102 ـ 110. پي نوشت ها: [1] . فضل بن حسن طبرسي، مجمع البيان، قم، انتشارات اسماعيليان، ذيل آيه 84، سوره توبه؛ طباطبايي، سيد محمد حسين، تفسير الميزان، قم، انتشارات اسراء، ذيل آيه فوق؛ مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، تهران، دار الكتب الاسلاميه، ذيل آيه فوق. [2] . اميني، الغدير، ج 5، ص 166، به نقل از حاكم در المستدرك،‌ ج 1، ص 375. [3] . همان. [4] . همان. [5] . ركني، محمد مهدي، شوق ديدار، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوي، چاپ چهارم،1381، ص 19، به نقل از مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، ج10، ص441. [6] . همان. [7] . ميبدي، رشيد الدين، كشف الاسرار وعدة الابرار، ج 1، ص 626. [8] . ر.ك: كامل الزيارات، ص 126؛ و ر.ك: شوشتري، خصائص الحسينيه، قم، انتشارات نبی الزهرا 🌐منبع:مرکز مطالعات و.. 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
هدایت شده از جارچی 🇮🇷
🏴یا رقیه بنت الحسین... ای غنچه ی بهاری نشکفته پر پرم گریان مشو، که شام غم اینک سحر شده با آرزوی وصل، به خود لطمه کم بزن خوابی دگر کنی ز تنت جان به در شده رویت چو ماه کامل و از جور دشمنان شرمنده ی خسوف توقرص قمر شده با دیدن سری که به دامن گرفته ای کنج خرابه کرب و بلایی دگر شده @jaarchi
هدایت شده از جارچی 🇮🇷
🏴یا رقیه بنت الحسین... ای غنچه ی بهاری نشکفته پر پرم گریان مشو، که شام غم اینک سحر شده با آرزوی وصل، به خود لطمه کم بزن خوابی دگر کنی ز تنت جان به در شده رویت چو ماه کامل و از جور دشمنان شرمنده ی خسوف توقرص قمر شده با دیدن سری که به دامن گرفته ای کنج خرابه کرب و بلایی دگر شده @jaarchi
📢پاسخ مستدل به سوالات یهوی جامعه از دین ومذهب شما. ما سعی کردیم درقالب مجموعه رمانهای کوتاه دینی درموضوعات مختلف برمحور: #باورها #احکام #اخلاق #حقوق 🔔بابیان ادله برهانی آن موضوع، شما را ازآن دغدغه بی جوابی رها سازیم. 💐باتشکر، منتظرشما هستیم. 📢شعارما:هر یک یا دو روز یک داستانک همراه بااستدلال. #داستانها 🌐کانال ما دین کده http://eitaa.com/joinchat/2298347533C9f761682ff
معرفی کانال ها
هدایت شده از اندیشه قلم
سلام:درآینده سیر (دوم) اندیشه مبانی اسلامی بارگذاری میشود. باتشکرازهمراهی شما عزیزان 🖋اندیشه قلم✒️     @islami12🌴 📡Http://Eitaa.Com/islami12 📝
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:حرام خواری 🔥 شماره15 بعداز ظهریکی از روزهای عید نوروزبه روستای پدری رفتیم,شب به مسجد روستا رفتم, جوانان روستا به استقبال من آمدن,با هم رو بوسی کردم. درمیان جوانان روستا نگاه کردم,وبه دنبال یکی از بچه ها که دوست دوران کودکی در روستا بودیم,گشتم اما او را درون جوانان ندیدم. یکی ازپسرعمو هایم که متوجه من شد,گفت:پسرعمو دنبال کسی می گردی؟ گفتم:آره دنبال پسرصغرا خانم؟,نیستش؟ پسرعموگفت:از موقعی که نت (اینترنت)را با زندگی اش ممزوج کرده کمتر او را می بینیم. یکی ازجوانان به طرف آمدوگفت:یک سایت خرید وفروش اینترنتی عمویش برایش فراهم کرده و او هم که ارتباط اجتماعیش خوب است بازار یاب خوبی شده وتعامل خوبی با مشتریان دارد,الان هم ثروت خوبی کسب کرده. گفتم:فروش چی؟ گفت:قالب سایت. گفتم:خوبه که,من او را میشناسم آدم دست ودلبازی است, او می تواندبه مراسمات فرهنگی روستا کمک کند. جوان گفت:یک سال روستا نیامدی,اگراز فولاد آب بچکد از او خیر. گفتم:چرا غیبتش را میکنی. جوان گفت:پولش هم مشکل داره برای فرهنگی. گفتم: چرا این طور می گویی؟ پسر عمویم گفت:راست میگوید,چون دیگر حلال وحرام نمیکند,واگر کسی از او قرض خواست در زمان پس دادن درخواست سود میکند. من با کف دست زدم به پیشانیم گفتم :چه سر جوان مردم آمد که ربا خوار شده. پسر عمو گفت:رفیق ناباب وخوردن مال حرام رفیق وهرکس دیگر, آثاری بدی دارد ربا. من به طرف خانه دوست قدیمی رفتم و او درقالب دوستانه ازاین را برحذر کردم. اما او حرفهای من را حسادت بر خود معرفی کرد. برای تحریک روحیه معنوی قدیمی اش گفتم:یادته چقدر زیارت عاشورا برای ظهور آقا امام زمان نذر کردی؟ گفت:آره,چه روزهای خوشی بود. گفتم:داداش عزیزم ما در زیارت عاشورا لعن بر کسانی که جلوی امام حسین علیه السلام ایستادن وبه شهادت رساندن میکنیم. حالا میدانی چرا این مردم این طور شدند؟ گفت:نه ,یادم نمی آید. گفتم:امام حسین علیه السلام داشت صحبت میکردوآنان حل حله میکردن,امام فرمود بخاطر مال حرامی است در شکم هایتان است. حالا دوست داری امام زمان عجل الله تعالی بیاید تو هم این نباشی؟ گفت:بله گفتم:دست از رویه سود دهی که ربا است دست بردار,چون ربا اعلام جنگ باخداست وراضی باش به معامله حلالت واگر میخواهی قرض بدهی پولت مخلوط حرام نشود. اشک از چشمانش سرازیر شد ومیگفت :اللهم عجل لولیک الفرج وگفت:هر کس این طور قرض دادم برمی گردونم پول اضافی اش را. وگفت:حالاتوبه کنم دیر نشده؟ گفتم:درگاه توبه برای توابین باز است. ✅ادامه ادله...... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
پرسش پاسخ اجمالی اصطلاح ربا در دو مورد مجزا بکار می رود: 1. ربای قرضی 2. ربای معاملی ربای قرضی، به قرضی گفته می شود که برای آن، شرطی گذاشته شود. (در این که چه چیزهایی شرط قرض حساب می شوند و باعث حرمت عمل می گردند بین فقها اختلاف است). ربای معاملی به معامله ای گفته می شود که اولا: دو هم جنس با هم معامله شوند، ثانیا: مورد معامله به طور معمول با وزن کشی یا پیمانه گیری خرید و فروش شود (مکیل و موزون باشد). ثالثا: دو جنس به یک اندازه نباشند.[1] مثلا دو کیلو برنج تارم را با سه کیلو برنج تایلندی معاوضه و معامله نماید. البته باید توجه داشت، ممکن است ظاهر بعضی از معاملات طوری باشد که جزو هیچکدام از دو نوع بالا شمرده نشود، اما با دقت در آن، میبینیم واقعیت آن چیزی جز ربا نبوده و چه بسا طرفین برای فرار از ربا آن را در قالب معاملات صوری ترتیب داده اند. که برای آگاهی بیشتر در این زمینه می توانید به نمایههای 14977: (معامله ربوی در قالب نقد و نسیه) http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa14753 و 17097 (ربا و مناقصه به نحو جعاله) http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa16801 مراجعه نمایید. [1]. رجوع کنید به رساله های توضیح المسائل بخش احکام خرید و فروش؛ اقتباس از نمایه 1275. 🌐منبع:اسلام کوىست 📢ادامه دارد.... 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
📢ادامه: توصیف ربا و رباخواری در متون دینی: مساله ربا مورد نهی شدید خداوند قرار گرفته به صورتی که رباخوار را مانند کسی که به جنگ خدا و پیامبر(ص) رفته،‌ معرفی می‌کند.[1] علامه طباطبایی در تفسیر آیه ۲۷۹ سوره بقره معتقد است شدتی که خداوند درباره مساله ربا و رباخواری به کار برده، درباره هیچ یک از فروع دین غیر از تبری از دشمنان خدا، به کار نبرده است.[2] واژه ربا هشت مرتبه در قرآن تکرار شده است.[3] در این آیات خداوند حالات رباخواران را در قیامت به کسانی تشبیه می‌کند که بر اثر تماس شیطان دیوانه و مجنون گشته‌[4] خیر و شر خود را تشخیص نمی‌دهند[5] و به عذاب خوارکننده الهی دچار خواهند شد.[6] خداوند مال ربوی را از جمله اموالی دانسته است که فزونی نمی‌گیرد و برکتی در آن نخواهد بود.[7] ربا و رباخواری در روایات نیز مورد نکوهش شدید واقع شده است. در این متون رباخوار،‌ ربادهنده، کاتب قرارداد ربا و شاهد قرارداد را مشمول لعن خداوند دانسته است. بر پایه این احادیث ربا از مهم‌ترین گناهان کبیره و از پلیدترین مشاغل معرفی شده است. پیامبر اسلام(ص) گناه یک درهم ربا را مساوی هفتاد بار زنا دانسته و در دیگر روایات، رباخوار تشبیه به کسی شده که با محارمش زنا کرده‌ است.[8] حکمت‌های تحریم تحریم ربا و شدتی که درباره آن در متون دینی آمده است، مستند به حکمت‌ها و دلائلی شده است. در متون اسلامی ظالمانه بودن ربا، نابودی کارهای نیک مانند قرض، تباهی اموال و ثروت‌ها، از بین رفتن فعالیت‌های اقتصادی سالم، تضعیف عواطف انسانی، محرومیت از تجارت صحیح، ترویج فرهنگ سود محوری و ایجاد اختلاف طبقاتی، از جمله حکمت‌های تحریم ربا دانسته شده است.[9] مبارزه با ظلم برخی از اندیشمندان با استناد به آیه ۲۷۹ سوره بقره و روایت امام رضا(ع)[10] ظالمانه بودن ربا را علت اصلی تحریم ربا دانسته‌اند.[11] ترویج کارهای نیک امام صادق(ع) ضمن روایتی حکمت تحریم ربا را عدم امتناع مردم از کارهای خیرخواهانه (اصطناع المعروف) از جمله قرض دانسته است؛[12] چرا که با وجود ربا، روابط سودجویانه جایگزین کارهای نیک خواهد شد. منابع: 1. سوره بقره، آیه ۲۷۸، ۲۷۹. 2. طباطبایی، المیزان، ۱۳۹۰ق، ج۲، ص۴۰۹. 3. سوره بقره، آیه ۲۷۵، ۲۷۶، ۲۷۸؛ سوره آل عمران، آیه ۱۳۰؛ سوره نساء، آیه ۱۶۱؛ سوره روم، آیه ۳۹. 4. فخر رازی، تفسیر الکبیر، ۱۴۲۰ق، ج۷، ۷۴. 5. طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ۱۳۹۰ق، ج۲، ص۴۱۰. 6. سوره آل عمران، آیه ۱۳۱؛ سوره نساء، آیه ۱۶۱. 7. سوره روم، آیه ۳۹؛ سوره بقره، آیه ۲۷۶. 8. شفیعی مازندرانی، وام و ربا در نگرش اسلامی، ۱۳۷۹ش. ص۵۱. 9. مکارم، ربا و بانکداری اسلامی، ۱۳۸۰ش، ص۹، ۲۱، ۳۴، ۳۶، ۳۷، ۴۵. 10. صدوق، من لا يحضره الفقيه، ۱۴۱۳ق، ج۳، ص۵۶۶. 11. مطهری، مسأله ربا، ۱۳۷۰ش، ص۱۲۰، ۲۳۷. 12. کلینی، الکافی، ۱۴۰۷ق، ج۵، ص۱۴۶. 🌐منبع:ویکی شیعه 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
غنا سعادت یا شقاوت
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه: استثنا نشدن موسیقی حرام ایرانی شماره:16 با دوستان قرار گذاشتیم که ایام اربعین برویم پیاده روی اربعین. چند روز قبل اربعین جمع شدیم وسیله ایی دربست کردیم که راهی مرز بشویم,راهی شدیم. یک ساعت از حرکتمان گذشته بود راننده گفت:بچه ها می خواهم موسیقی بذارم تا خوابم نبره,شما هم که هم صحبت نشدین لا اقل. ضبط را روشن کرد,موسیقی همراه با صدای خانمی بود. یکی ازبچه ها گفت:برادر این چیه گذاشتی؟ راننده گفت:خواننده کشورمان است,خارجی که نیست که بگویید مرگ بر آمریکا. گفتم:اگر رفتی کشور آمریکا, یک آمریکای دروغت داد چه کار میکنی؟ گفت:خیلی ناراحت میشوم. گفتم:اگر یک ایرانی چه در کشور آمریکا یا در ایران دروغت داد,چی؟ گفت:جوابت که دادم,نارحت میشوم. گفتم:چرا ,او که ایرانی است؟ گفت:می دونی چه می گویی؟ما دروغ ایرانی وآمریکای نداریم,دروغ دروغ است. گفتم:ما هم این را میگوییم,غنا غناست ایرانی وآمریکایی ندارد. گفت:درسته,اما کی این را حرام کرده؟ گفتم:خدا. گفت:خدا چرا توانش را به ما اجازه داد که گرفتارش بشویم,نمی داد راحت بودیم ,مثل پرواز نمی توانی کنیم و درسر هم درست نمی کنیم. گفتم:خدا یک چیز را در اختیار ما قرار داده به کمال برسیم نه اینکه ازکمال دور بشویم. .مثل اینکه خدا قدرت صحبت کردن را به ما داده جای اینکه حرف حسابی بزنیم, آبروی مردم را ببریم و دروغ بگوییم تا شما ناراحت شوید. وخدا قدرت تصمیم گیری واختیار داده که نحو احسنت استفاده کنیم. گفت:درسته اما من چکار کنم. یکی از دوستان که رشته هنر بود گفت:من صوت زیبای استادم را دارم که شعرهای حافظ را با صوت خوانده,بی نیاز میشوید. صوت که که درفلشش بود روی ضبط ماشین گذاشت. راننده گفت:عجب صدایی دارد,این را میفرستی برام. گفت باشه وفرستاد,تا مرز راننده می گفت به به. گفتم:حافظ با قرآن حافظ شد ✅ادامه ادله...... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
؟ پرسش چرا موسیقی حرام است در صورتی که فطرت انسان به موسیقی تمایل دارد؟ لطفا دلایل عقل پسندی ارائه دهید. پاسخ اجمالی 1. اکثر فقها به حرمت موسیقی لهوی فتوی داده اند و تمام انواع موسیقی را مشمول این حکم ندانسته اند ؛ پس نمی توان به طور مطلق گفت که هر گونه موسیقی حرام است. 2. دلایل اصلی حرمت موسیقی لهوی، آیات قرآن و روایات پیامبر اکرم(ص) واهل بیت (ع) است، علاوه بر این؛ گسترش فساد و فحشا، غفلت از یاد خدا، تاثیر سوء بر روان و اعصاب و استفاده ی سوء استعمارگران از آن را نیز می توان از جمله حکمت های حرمت موسیقی و غنا دانست. 3. باید بین فطرت انسانی و طبیعت مادی (شهوات حیوانی) فرق گذاشت؛ از کجا به این اطمینان رسیده اید که فطرت انسانی تمایل به تمام انواع موسیقی حتی نوع لهوی آن دارد، گرچه تمایل غرایز و شهوات حیوانی بدان قابل انکار نیست . 🌐منبع:اسلام کوىست 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
پاسخ تفصیلی در پاسخ باید چند نکته را متذکر شویم: اول: از نگاه قرآن انسان موجودى است که از یکسو فطرتى الهى و از سوى دیگر، طبیعتى مادى دارد، فطرت او را به سمت معارف بلند، معنویات، و خیرات دعوت مىکند و طبیعت او را به حضیض مادیّت، شهوات و شرور فرا مى خواند. حیات انسان صحنهى مبارزهى دائم بین طبیعت و فطرت اوست. اگر طبیعت انسان بر فطرت غلبه کرد و او مسیر طبیعت را پى گرفت، از نگاه قرآن این انسان، انسانى است وارونه و منحرف و اگر فطرتش غالب شد و طبیعتش در مسیر فطرت قرار گرفت، در این صورت این انسان، انسانى است که در مسیر هدایت قرار گرفته و در طریق حق قدم برداشته است. نتیجه این که بین فطرت انسانی و طبیعت مادی (شهوات حیوانی) فرق وجود دارد؛ و این نکته قابل اثبات نیست که فطرت انسانی با گرایشی که به معارف و معنویات دارد، تمایلی به تمام انواع موسیقی حتی نوع لهوی آن داشته باشد، گرچه تمایل غرایز و شهوات حیوانی سرکش بدان قابل انکار نیست. دوم: تبیین مفهوم موسیقی: «موسیقی» یا «موسیقیا» واژه ای یونانی است که در فرهنگ لغت، معادل «غنا» است؛ ولی در حوزه ی مفاهیم دینی و اصطلاح فقه، با یکدیگر تفاوت دارد. «غنا» در اصطلاح شرعی عبارت است از «آوازی که از حنجره ی آدمی بیرون آمده و در گلو چرخانده (چهچهه) شود و در شنونده حالت سرور و وجد ایجاد کند و مناسب با مجالس لهو و خوش گذرانی باشد.» اما موسیقی به «صوتی گفته می شود که از آلات موسیقی، پدید آید»، بر این اساس، نسبت بین موسیقی علمی و موسیقی فقهی، عموم و خصوص مطلق است.»[1] سوم: حکمت حرمت موسیقی و غنا: با بررسی برخی آیات قرآن و روایات و سخن روان شناسان می توان موارد ذیل را از فلسفه های حرمت موسیقی دانست: الف) انسان را به فساد و فحشا گرایش می دهد: در حدیثی از نبی اکرم(ص) آمده: «غنا نردبان زنا است.»[2] تجربه نشان داده است که بسیاری افراد، تحت تاثیر آهنگ های غنا راه تقوا را رها کرده و به فساد روی می آورند. مجلس غنا معمولا مرکز انواع مفاسد است[3]. ب) غنا انسان را از یاد خدا غافل می سازد: قرآن کریم می فرماید: «بعضی از مردم خریدار سخنان بیهوده اند تا به نادانی مردم را از راه خدا گمراه کنند و قرآن را به مسخره می گیرند، نصیب اینان عذابی است خوار کننده.»[4] در این آیه یکی از عوامل گمراهی از سبیل الهی «لهو الحدیث» دانسته شده است. «لهو» آن چیزی است که انسان را به خودش آن چنان مشغول کند که باعث غفلت و بازماندن از کارهای مهم تر شود و در روایات اسلامی از آن به «غنا» تفسیر شده است.[5] ج) تاثیر سوء موسیقی و غنا بر روان و اعصاب: غنا و موسیقی یکی از عوامل تخدیر اعصاب است. «توجه به بیوگرافی مشاهیر موسیقی دانان نشان می دهد که در دوران عمر دچار ناراحتی های روحی گردیده ، و رفته رفته اعصاب خو درا از دست داده و عده ای مبتلا به بیماری های روانی شده و گروهی مشاعر خود را از کف داده اند، دسته ای فلج و ناتوان گردیده و بعضی هنگام نواختن موسیقی درجه ی فشار خونشان بالا رفته ،دچار سکته ی ناگهانی شده اند.»[6] د) غنا یکی از ابزار کار استعمارگران است: استعمارگران جهان همیشه از بیداری مردم، مخصوصاً نسل جوان، وحشت داشته اند، به همین دلیل بخشی از برنامه های گسترده ی آنها برای ادامه ی استعمار، فرو بردن جامعه در غفلت و بی خبری و نا آگاهی و گسترش انواع سرگرمی های ناسالم است. ایجاد مراکز فحشا، کلوپهای قمار و همچنین سرگرمی های ناسالم دیگر و از جمله توسعه ی غنا و موسیقی، از مهمترین ابزاری است که آنها برای تخدیر افکار مردم بر آن اصرار دارند.[7] موارد ذکر شده حکمت حرمت غنا و موسیقی می باشد نه علت تامه و به همین دلیل، در مواردی هم که این آثار و نتایج سوء وجود ندارد باز حکم حرمت هم وجود دارد. [1] . سید مجتبی حسینی، (پرسش ها و پاسخ های دانشجویی)، ص 169؛ امام خمینی(ره)، المکاسب المحرمه، ج 1، صص 198ـ 224؛ حسینی، علی، الموسیقی، صص 16 و 17؛ تبریزی، استفتائات، س10، 46 ، 47 و 1048؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 974، 978و 979. [2] . الغناء رقی ة الزنا؛ بحار الانوار، ج 76، باب 99، الغناء. [3] نک: تاثیر موسیقی بر روان و اعصاب ، ص 29؛ تفسیر روح المعانی، ج 21، ص 6؛ تفسیر نمونه، ج 17، ص 25 و 26. [4] . ومن الناس من یشتری لهو الحدیث لیضل عن سبیل الله بغیرعلم و یتخذها هزوا اولئک لهم عذاب مهین؛ لقمان، 6. [5] . وسائل الشیعه، ج 12، باب 99 ـ ابواب ما یکتسب به. [6] . تاثیر موسیقی بر روان و اعصاب، ص 29 و 92( به نقل از تفسیر نمونه، ج 17، ص 26). [7] . تفسیر نمونه ، ج 17، ص 27. 📢ادامه دارد.... 🌐منبع:اسلام کوىست 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
📢ادامه قبل.... چهارم: دلایل اصلی حرمت موسیقی(یا حلیت بعضی از اقسام آن) آیات قرآن و روایات پیامبراکرم(ص) و ائمه(ع) است که در حوزه ی تخصصی فقه . بررسی صورت می شود و این مقال گنجایش طرح مباحث اجتهادی را ندارد. اما آنچه به صورت اختصار می توان اشاره نمود چند مطلب است: الف) آیات قرآن هر چند به صورت روشن و صریح حکم غنا را بیان نمی کند و مانند بسیاری از احکام به اصول و کلیات می پردازد، ولی برخی از آیات با توجه به تفسیری که پیامبر اکرم و اهلبیت(ع) از آنها نموده اند بر غنا تطبیق می کند. در این باره به چند آیه اشاره می کنیم: 1- امام صادق (ع) درباره ی آیات «و کسانی که شهادت به باطل نمی دهند(و در مجالس باطل شرکت نمی کنند)[8]و «از سخن باطل بپرهیزید»[9]، می فرمایند: «منظور مجالس لهو و لعب و غناست.»[10] 2- امام صادق(ع) درباره ی آیه ی «و آنها که از لغو و بیهودگی رویگردانند»[11]، فرمود: «منظور از «لغو» در این آیه، غنا و ملاهی می باشد.»[12] 3- امام باقر و امام صادق(ع) درباره ی آیه ی «بعضی از مردم سخنان بیهوده را می خرند تا مردم را از روی نادانی از راه خدا گمراه سازند و آیات الهی را به استهزا گیرند، برای آنان عذابی خوارکننده است»[13]،فرمودند: «منظور از سخنان بیهوده، غناست.»[14] نکته: هر چند اکثر این روایات، آیات مذکور را بر غنا تطبیق نمودهاند ولی دربعضی روایات، بر موسیقی نیز تطبیق شده است[15]و فقها نیز برخی از این آیات را بر موسیقی تطبیق نموده اند.[16] ب) مهمترین دلیل بر حرمت غنا ، روایاتی است که ازپیامبراکرم و اهلبیت(ع) به دست ما رسیده و به طور صریح و روشن دلالت بر حرمت غنا دارند. برای نمونه به برخی از روایات اشاره می کنیم: امام باقر (ع) می فرمایند: «غنا از چیزهایی است که خداوند آتش جهنم را سزایش قرار داده»[17] و امام صادق (ع) می فرمایند: «از غنا دوری کنید[18].» ج) در مورد حرمت موسیقی نیز روایاتی از پیامبراکرم و ائمه معصومین(ع) به دست ما رسیده که برخی از آنها را نقل می کنیم: امام صادق(ع) می فرمایند: «آلات ساز و آواز، از عمل شیطان است پس هر چه در زمین از این نوع وجود دارد از ناحیه ی شیطان است.»[19]پیامبر اکرم(ص) نیز میفرمایند: «شما را از مزمار و کوبات (آلات موسیقی) نهی می کنم.»[20] د) از آنجائی که واژه ی غنا به معنای «کشیدن صدا» بلکه به معنای هر گونه صدا و آواز است[21]و به تعبیر شیخ انصاری ره «کاملا روشن و بدیهی است که هیچ یک از این مفاهیم حرام نیستند »[22]، به همین جهت، همه ی فقها «لهوی بودن» را قید غنای حرام می دانند؛ یعنی، غنای لهوی حرام است.[23] (واژه ی «لهو» را به فراموشی یاد خداوند و فرو غلطیدن در ابتذال معنا نموده اند[24] و گفته اند غنا و آوازی حرام است که مناسب مجالس لهو و لعب و فساد و خوش گذرانی باشد.)[25] بعضی از فقها علاوه بر«لهوی بودن» قید «مطرب» را نیز بر آن افزوده اند[26]. «طرب» به حالت سبک عقلی گفته می شود که در اثر شنیدن آواز یا آهنگ در نفس آدمی پدید می آید و او را از حد اعتدال خارج می کند و در مورد موسیقی(آهنگی که از آلات پدید آید) نیز اکثر فقها نوعی را که «لهوی» باشد حرام می دانند و بعضی استماع موسیقی مطرب را حرام می دانند.[27] نکته پایانی: همان طوری که قبلا تذکر دادیم، بررسی دقیق این مباحث، در حوزه ی تخصصی فقه انجام می شود و کسانی که در این زمینه قدرت اجتهاد ندارند باید از مراجع تقلید خود پیروی کنند. [8] . والذین لا یشهدون الزور؛ فرقان، 72. [9] . واجتنبوا قول الزور؛ حج، 30. [10] . وسائل الشیعه، ج 12، باب 99، ابواب ما یکتسب به، ح 2، 3 ، 5 ، 9 و 26. [11] . والذین عن اللغو معرضون؛ مؤمنون، 3. [12] . تفسیر علی بن ابراهیم، ج 2، ص 88. [13] . لقمان، 6. [14] . وسائل الشیعه، ج 12، باب 99، ابواب ما یکتسب به، ح 6، 7، 11، 16و25. [15] . همان، باب 100، ح3. [16] . المکاسب المحرمه، امام خمینی(ره)، ج 1، ص 2. [17] . وسائل الشیعه، ج 12، باب 99، ابواب ما یکتسب به ح 6. [18] . همان، ح 23 و 24. [19] .همان. باب 100، ح 5 و 6. [20] . همان. [21] . المکاسب المحرمه، امام خمینی(ره)، ج 1، ص 299 [22] . مکاسب شیخ انصاری،جلد1، ص 292. [23] .رساله ی دانشجویی، ص 171. [24] . احمد شرمخانی، انسان، غناء، موسیقی، ص 14. [25] . رساله دانشجویی، ص 171. بهر حال حرام بودن مطلق صدای زیبا با فطرت و عقل انسان سازگار نیست و مخالف با بعض روایات که دستور به خواندن قرآن به صوت زیبا می دهند می باشد. لذا منظور نوع خاصی از آن است و می توان معیار نوع حرام را از همین تعبیرات «باطل» یا «لهو» بدست آورد. [26] . همان. [27] . توضیح المسائل مراجع، ج 2، صص 813 و 913؛ مسائل جدید، ج 1، ص 47 به بعد . 🌐منبع:اسلام کوىست 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
📣طرح مسابقه کتابخوانی وقف اهل بیت علیهم السلام 📚سیر مطالعاتی آثار علامه عسکری قدس سره مرحله دوم @vaghfeahlebeyt
📢شاید برای شما اتفاق بیفتد: 👥 سوال جامعه از دین ومذهب شما. ✅ما سعی کردیم درقالب مجموعه رمانهای کوتاه دینی درموضوعات مختلف برمحور: #باورها #احکام #اخلاق #حقوق 🔔و با بیان ادله برهانی آن موضوع، شما را ازآن دغدغه بی جوابی رها سازیم. 💐باتشکر،منتظرشما هستیم. 📢شعارما:هر یک یا دو روز یک داستانک همراه بااستدلال. #داستانها 🌐کانال ما دین کده http://eitaa.com/joinchat/2298347533C9f761682ff
زبان یار اربعین.apk
2.7M
اپلیکیشن بسیار خوب و کاربردی برای ایام اربعین. 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/574291972C082c6f6968